Qabilin sənət şedevri
1969-cu ildə
ədəbiyyatımızda
çox böyük səs salan “Səhv düşəndə
yerimiz” adlı bir şeir çap olundu. Bir aləm
açıldı, cəmi 6 bənddən ibarət olan bu
şeirin müəllifi hələ o zamanlar çox da məşhur
olmayan Qabil İmamverdiyev idi.
Mükalimə
mövzusu olan “Səhv
düşəndə yerimiz” çox keçmir ki, hər evə,
hər məclisə, müəssisə və tədris
ocaqlarına ayaq açır. Xalq tərəfindən rəğbətlə
qarşılanan bu balaca poeziya şedevri böyük bir tapıntı kimi az
qala hər gün el arasında, ciddi toplantı və
müşavirələrdə, satirik yazılarda, radio və
teleekranlarda da, “Kirpi” jurnalında və digər mətbuat səhifələrində
bir zərb-məsəl, qanadlı ifadə kimi işlənməyə
başladı.
Qabil yaradıcılığında,
ümumən ədəbiyyatımızda nadir hadisə olan “Səhv
düşəndə yerimiz”həcmcə kiçik olsa da, məzmunca,
mənaca, ictimai siqləti etibarı ilə böyük mətləblərdən
xəbər verir.
Xalq şairi
Cabir Novruz “Səhv düşəndə yerimiz”
şeirini çox sevdiyini bildirərək
xeyli sonralar yazırdı:
“O, 1969-cu ildə-tamam ayrı bir
dövrdə yazılsa belə, elə bil ki, səksəninci
illərin sonu-doxsanıncı illərin əvvəllərində
məmləkətimizdə bir-birinin ardınca cövlan edən
hadisələr milli fəlakətimizdən qabaqcadan xəbər verən həyəcan
təbili, hay-haray idi. Səhv düşəndə
yerimiz...Yerimiz səhv
düşəndə...Bu oldu
bizim son vaxtlar
başımıza gələn fəlakətlərin mənbəyi, əsas səbəbi.
İqtidarım və ixtiyarım olsa idi, bu şeiri bənd-bənd,
misra-misra iri hərflərlə çap etdirib, yerində
olmayan böyüklü-kiçikli bütün vəzifə
sahiblərinin başı üstündə bir xəbərdarlıq
kimi asardım:
Duman dağı dolanar,
Qiyamət olar.
Duman yola sallanar,
Müsibət olar.
Müsibət oluruq biz,
Səhv düşəndə yerimiz.
lll
Ümman gəmisi çayda
Oturar, üzməz!
Çay gəmisi, dağ boyda
Dalğaya dözməz!
Dözümsüz oluruq biz,
Səhv düşəndə yerimiz.
lll
Muğan həsrət yağışa,
Buludlar xəsis...
Yağış tökür Talışa,
Hey-hey gərəksiz...
Gərəksiz oluruq biz,
Səhv düşəndə yerimiz.
lll
Küt bıçaq parıldayıb
Xırçıltı salıb.
Qılınc qında pas atıb
Qında korşalıb...
Heyf...korşalırıq biz,
Səhv düşəndə yerimiz.
Ağ biləklər, gül əllər
Tarlada qabar.
Bir qeyrətsiz yekəpər
Qızılgül satar.
Qeyrətsiz oluruq biz,
Səhv düşəndə yerimiz.
Tarın pərdələrini
Düzənə qurban!
Yerdəyiş et birini,
Xaric vurarsan.
Xaric səslənirik biz,
Səhv düşəndə yerimiz.
Şeir necə səlis oxunursa, hiss olunur ki, o qədər də rəvan yazılıb. Yəni,
Qabil bu əsərini yaradarkən heç də əziyyət
çəkməyib, ilhamını zora salmayıb, təbini bərkə-
boşa çəkməyib. Misralar, bəndlər haqdan nazil olurmuş kimi qeybdən
süzülüb, beləliklə insan idrakını heyrətə
salan bir sənət əsəri doğulub. Lakin həmin
şeirin doğuluşa qədərki inkişaf prosesi şair
daxilində ağrılı, yanğılı və çətin
olub. Kim bilir,şair bətndəki bu yetişmə
prosesinin yaşı neçə
ildir. Qabil fəlsəfəsinin əsl gerçəkliyini
üzə çıxaran “Səhv düşəndə
yerimiz” bir tərəfdən təbiətlə
cəmiyyətdəki ümumi qanunauyğunluqların təsdiqidir.
Bir tərəfdən şair Qabilin, vətəndaş Qabilin
milli təfəkkürümüzdən, milli
psixologiyamızdan kifayət qədər
bəhrələndiyini sübut
edir.
Şeiri oxuyan həssas, duyumlu oxucu dərhal
başa düşür ki, şair klassik ədəbiyyatımızın,
həm də müdrik xalq
yaradıcılığımızın kamil bilicisidir. Ona görə də
qısa misralar, lakonik ifadələr dərhal oxucunu ələ
alır, onun qəlbini oxşayır, onunla
doğmalaşır. Mən bu fikirləri ayrı-ayrı bəndlərin təhlili ilə bölüşmək
istəyirəm.
Birinci bənddə
təsvir olunan duman adicə bir təbiət hadisəsidir.
Lakin bu adilikdə şair üçün bir-birinin əksi
olan müxtəlif məqamlar var. Birinci məqamda dağı
dolanan duman poetikdir. Yaratdığı gözəlliklə
şair qəlbini oxşayan bu duman qiyamət dərəcədə
heyrətamizdir. Lakin məqsədə aparan yola duman
sallanırsa, belə bir məqam insana pis ovqat, ürək
sıxıntısı aşılıyır. Hətta, bu
cür pessimist anda yüngül bir səhlənkarlıq sonu
müsibətlə qurtaran qəza-qədərə gətirib
çıxarır.
Belə müqayisə aparan Qabil
insanların cəmiyyətdəki yerinin dəyişdirilməsini
təbiətdəki zaman və məkan dəyişikliklərindən
doğan fəlakətlərlə uzlaşdırır.
El deyiminə çevrilən “Vay o günə
ki, çörəkçi çəkmə tikə, çəkməçi
çörək yapa” ifadəsinin mənası çox sadədir:
öz sənəti, öz peşəsi ilə məşğul
olmaq əvəzinə, bilmədiyi işlərə baş
qoşan fərdlər ümumilikdə cəmiyyətin
inkişaf qanunlarına zidd gedir, nəticədə, milli
müsibətlərə zəmin yaradırlar. Belə zamanda
şairin pıçıltı ilə dediyi sözlər də
bir üsyan hayqırtısı kimi səslənir:
Müsibət
oluruq biz,
Səhv düşəndə yerimiz.
İkinci bənddə şair dəniz və
okean gəmiləri ilə
çay gəmilərini müqayisə edir: okeanda üzən
gəmi çayda üzə bilməz. Onun yeri sahilsiz, dərin
nəhrlər, ucu-bucağı görünməyən
sulardır. Çay gəmiləri isə ümman suları
üçün yaranmayıb.Onun zəif gövdəsi dağ
boyda dalğalara dözə bilməz.
Qabil yaratdığı həmin tablolar vasitəsi ilə yeri
səhv düşən insanların facisini yaşayır və yaşadır. Sanki
bütün zamanlarda və bütün cəmiyyətlərdə
milyonlarla insanların taleyini həll edən böyük səlahiyyət
sahiblərinə özünün “kadr siyasəti”ni təlqin
edir.
Üçüncü bənd isə bir
daha təsdiqləyir ki, Qabil Azərbaycan
coğrafiyasına yaxşı
bələddir, ölkəmizin ayrı-ayrı bölgələrini
qarış-qarış gəzib, onun dağının da, aranının
da spesifik xüsusiyyətlərini yaxından tanıyır. Nə
yazıqlar ki, təbiət heç də həmişə
Qabilin arzuladığı səxavətdə olmur. Və
yaxud, öz bölgüsündə həmişə mizan-tərəziyə
dəqiqliklə riayət etmir. Bəzən təşnə
könüllərin yanğısına su tökmək əvəzinə,
suya ehtiyacı olmayan yerlərə lüzumsuz yağış
yağdırır. Bir qətrə suyun yeri səhv düşəndə,
böyük Nizaminin dediyi kimi “Artıq içiləndə dərd
verir”, lazım olduğu yerə düşməyəndə isə
insan əməyini puça endirir. Ən pisi budur ki, bir
çox halda insan, yerini səhv salan o bir qətrə su kimi cəmiyyətdə
gərəksiz varlığa çevrilir:
Gərəksiz oluruq biz,
Səhv düşəndə yerimiz.
XXI əsrin əvvəllərində belə,
şair Qabilin narahatlıqlarına haqq qazandıran mətləblərin
bəzisi şeirin dördüncü bəndində öz ifadəsini
tapıb. Nə qədər ki, gözümüz önündə “küt bıçaq”lara yer verilir,
imkan və şərait yaradılır, yaşıl
işıqlar yanır, nə qədər ki, “QILINC OĞULLAR”
təzyiqlərə və təqiblərə məruz qalaraq
qında pas atır, mənsub olduğumuz cəmiyyət
korşalır. Əslində korşalan bizim
özümüzük, bizim bu günümüzdür,
sabahımızdır. Bu faciə isə şair Qabilin vətəndaş
hissiyyatından acı təəssüfsüz
ötüşmür:
Heyf, korşalırıq biz,
Səhv düşəndə yerimiz.
Təxminən 40 il öncə qeyrətimizin başı üstündə həyəcan
təbili kimi səs-küy salan misraları ilə Qabil sanki
bir neçə ildən sonra başımıza gələcək
müsibətlərə ağlayırdı. Və sanki hiss
edirdi ki, torpaqlarımız işğala, qız və gəlinlərimiz
düşmən təcavüzünə məruz qalacaq, “sonra
gec olacaq”. Hayıflar ki, şair harayı öz vaxtında
qalın divarları, meşin qapıları keçərək
söz sahiblərinə çatmadı. Bəlkə də,
belə naqis vəzifə adamlarının qeyrətsiz qərarları
“ağ biləkləri, gül əlləri tarlada qabar”,
“namussuz yekəpərlərin əlləri
isə qızılgül satar” elədi. Bu məqamda Qabilin fəryadı
od püskürən qəzəbə çevrilir:
Qeyrətsiz oluruq biz,
Səhv düşəndə yerimiz.
Şeirin sonunda şair Qabil milli sərvətimiz
olan tarı öz təbinə uyğun kökləyir. Lakin ən
lirik anda belə o, fəlsəfəsinə sadiq qalaraq həqiqəti
yalandan ayırmağa macal tapır. Şairə görə
tarın pərdələri də xüsusi bir nizamla
düzülüb. Bu pərdələrdən birinin yerini dəyişsən,
rəvan musiqi axarı da “xarici səslənəcək”. Necə
ki:
Xaric səslənirik biz,
Səhv düşəndə yerimiz.
Bəli, əsl şeir belə yazılır. Bəli,
şeirdə xəlqilik olanda o, ilk sözündən son
deyiminə qədər xalqın halal malına çevrilər.
Şair sözü bəsit və
azyaşar olmamalıdır.
Şair cəmiyyətin aynası
olmalı, onun ağrı-acısını dərindən hiss
etməli, cəmiyyətdəki
özbaşnalığa,qanunsuzluğa, ədalətsizliyə
dözməməli, münasibət bildirməli, aşkar
etdiyi hədəfləri açıq və amansız tənqid
etməlidir.
Qabilin “Səhv düşəndə
yerimiz” şeiri şairin Azərbaycan xalqının dilində
natəmiz hərəkətlərə, neqativ hallara, yersiz vəzifə
tutanlar fonunda həyat səhvlərinə atalar sözü
kimi cahanşümül bir dəruni ifadə səviyyəsinə
çıxmış, vətəndaşlıq manifesti kimi daima səslənməkdədir.
Burda Qabilin poeziyası elə bir səmtə istiqamətlənib
ki, konkret hədəf bütün dövrlərdə olan
naqisliklərə öz prizmasından baxaraq onların cərəyan
dairəsini, qorxulu cəhətlərini taparaq ifşa edir,
dövrünün, mühitinin
qüdrətli ittihamçısı dərəcəsinə
qalxır.
“Səhv düşəndə yerimiz” vətəndaşlıq
manifesti, vətəndaşlıq harayı, cəsarəti ilə
poeziyamızda bədii sənətkarlıqla tam vəhdət
təşkil edir. Kiçik həcmli bu şeir Azərbaycan
poeziyasında ictimai məna daşıyan sənət əsəri
kimi yüksək ictimai- fəlsəfi ümumiləşdirmə
dərəcəsinə qalxıb.
Təsadüfi deyil ki, Qabil adı çəkiləndə
adətən, birinci olaraq “Səhv düşəndə
yerimiz” şeiri yada düşür. Əgər Qabil elə
bircə bu şeiri yazsaydı, onun ədəbiyyat tariximizdə həqiqi söz ustası, qeyrətli
bir vətəndaş kimi yaşamağa haqqı
çatardı. Bu şeir 40 il öncə qələmə
alınıb. Lakin şeirin müasirlik tutumu o qədər
geniş, yayılma və təsiretmə dalğası o qədər
əhatəlidir ki, burada zaman
haqqında fikirləşmirsən. Cəmiyyətdə, ictimai
həyatda, mənəvi dünyamızda hər şey dəyişir,
yeniliyə doğru baş alır, ancaq “səhv düşəndə
yerimiz” prinsipi hələ də davam edir.
“Səhv düşəndə yerimiz”ifadəsi
o dərəcədə güclü idi ki, xalqın dilində bir zərb misala
çevrildi. Şeirin ictimai- siyasi dəyəri də elə
bunda idi.
Belə ki, Qabilin şeirdə
qaldırdığı problem
dünyəvi problemdir, o, bütün dövrlərdə, cəmiyyətdə
mövcud olub, bu gün də sözsüz ki, mövcuddur.
Mərhum şairimiz Nüsrət Kəsəmənli də
“Səhv düşəndə yerimiz”in çox dahiyanə
yazıldığını göstərərək qeyd edirdi
ki, indi ümman gəmisini nəinki çayda, hətta səhrada
araba kimi sürürlər. Çay gəmiləri isə
pulun, vəzifənin gücünə dağ boyda
dalğaları quzuya döndərir. Biz qanımızda pas atan
qılınclara bənzəyirik. Yerimiz səhv
düşdüyü
üçün kütləşirik,
korşalırıq. Yaxşı ki, Siz varsınız, Qabil
müəllim. Səhv düşən yerimizi göstərən
bir şairimiz var. Üzdən mələk kimi görünənləri
rentgen şüası kimi daxilini həm bizə, həm
özünə göstərirsən. Onları elə ifşa
edirsən ki, özlərini müdafiə etmək
üçün əl yeri qoymayırsan.
“Səhv düşəndə yerimiz”
şeirindən hiss-həyəcansız danışmaq olmur.
Dünya gərdişini sahmana salmaq polemikasına
çıxan Qabil “Səhv düşəndə yerimiz”i kəşf
etdi. Bu sənət şedevri sanballı yazıların
başlığı oldu. Beləliklə, o, sanki, Qobustan
qayalarında dərin cizgilərlə həkk olunaraq, Azərbaycan
xalqının dəyərli “daş abidəsi”, “elin
qanadlı ifadəsi”, atalar sözü, zərb məsəli
olmaqla vətəndaşlıq pasportu aldı.
Qeyd etmək vacibdir ki, bu şeir sənətkarın
digər əsərlərinin yazılmasına bir təkan
oldu. Az sözlə böyük mətləblər ifadə edən
şeir və poemaları Qabili
çağdaş poeziyasında daha da möhkəmləndirdi.
O, bir növ, şeirin-sənətin meyarına, məhək
daşına çevrildi.
Ədalət Məmmədov,
Azərbaycan
Universitetinin
dissertantı, tədqiqatçı-
filoloq,
Qabilşünas
525-ci qəzet.- 2012.- 11 avqust.-
S.19.