“Gələcəkdə
bu kitablardan tarixi mənbə kimi
istifadə edəcəklər”
Bütün
zamanlar boyu tarixə, dövrlərin mədəni və mənəvi
abidələrinə, zamanın yetişdirdiyi şəxsiyyət
və tarixi soykökə, adət – ənənələrə
müəyyən nöqtələrdən incələmələr,
təhlil və araşdırmalar mövcud olmuş, tədqiqatlar
aparılmışdır. Tarixi keçmişin ədəbiyyata
verdiyi töhfələr qədər, ədəbiyyatın da
keçmişə töhfələri böyük və
misilsiz olmuşdur. Bu baxımdan elmi nöqtədən
aparılan araşdırmalar, tədqiqatlar müxtəlif
dövrlərdə olduğu kimi davam etdirilməkdədir.
Tarixin öyrənilməsi nə qədər zəruri əhəmiyyətə
malik olsa da, bir o qədər də xalqın milli oyanış
ruhunda daim ucalmasına xidmət etməkdədir. Bununla belə
tədqiqat obyekti olan tarix və onun yetişdirdiyi dahi mütəfəkkirləri
elmə bədiilik gətirilməklə öyrənilməsi
işini davam etdirən şəxsiyyətlər fonunda
müasir dövrümüzdə bu işi davam etdirən
yaradıcı elm adamı kimi Rafael Hüseynovun adını
qeyd etmək yerinə düşər. 2012 – ci ildə görkəmli
ədəbiyyatşünas, tanınmış ictimai – siyasi
xadim, yazıçı, publisist, tərcüməçi, mətnşünas,
AMEA – nın müxbir üzvü, Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin üzvü, millət vəkili,
Avropa Şurası Parlament Assambleyasında Azərbaycan
nümayəndə heyətinin üzvü, Nizami Gəncəvi
adına Milli Azərbaycan Ədəbiyyatı Muzeyinin direktoru,
Filologiya elmləri doktoru, professor Rafael Hüseynovun tarixi
araşdırmalar mövzusunda ədəbi və bədii incəliklərlə
müəllifi olduğu və nəşr etdridiyi silsilə
kitabları barədə söhbəti diqqətinizə
çatdırmaq istəyirik.
– Rafael müəllim, heç kəsə
sirr deyil ki, siz ictimai – siyasi xadim olmaqdan öncə ədəbiyyata,
musiqiyə, ümumiyyətlə tarixi mədəniyyətə
bağlı insansınız. Bir qədər yeni nəşrləriniz,
oxucularınıza təqdim edəcəyiniz kitablar haqda
söz açardınız.
–
Görüləsi işlər həmişə çoxdur, təəssüf
ki, niyyətlərin hamısını gerçəkləşdirməyə
vaxt darlığı imkan vermir. Hər halda artıq
yarısını arxada qoyduğumuz 2012-ci ildə bir neçə
kitabımın işıq üzü görməsinə nail
olmuşuq. Bu kitabların hər biri Azərbaycan ədəbiyyatının,
mədəniyyətinin, tarixinin müxtəlif dəyərli
şəxsiyyətlərini və çeşidli mühüm
hadisələrini əks etdirir. Həmin kitablar silsiləsindən
birincisi “Şirvan şairləri” adlanır. Bu kitabda Azərbaycanın
orta əsrlərdən başlamış 20-ci əsrə qədər
müxtəlif bölgələrində mövcud olmuş ədəbi
məktəblər və ədəbi məclislər
haqqında məlumat verilir.
Azərbaycanda
ədəbi məclislər həmişə mövcud
olmuşdur. Yurdumuzda bütöv bir Azərbaycan ədəbiyyatı
olmaqla yanaşı, ədəbiyyatımızın
ayrı-ayrı şəhərlərdə formalaşan mədəni
mərkəzləri ətrafında müəyyən musiqi, ədəbi
yığıncaqlar daimi fəaliyyət göstərmişdir.
Həm də bu mərkəzlərin hər birində müəyyən
üslub, ifadə tərzi özünəməxsusluğu hər
zaman duyulmuşdur. Orta əsrlərdə Təbrizdə, Ərdəbildə,
Xoyda, Marağada, Beyləqanda, Gəncədə, Şirvanda,
Abşeronda ədəbi mərkəzlər olmuş və həmin
mərkəzlərdə o dövrün çox böyük
şairləri, mədəniyyət, elm xadimləri
yetişmişlər. Lakin bu ədəbi məclislərin
bütün tarix içərisindəki
varlığını göz önünə gətirəndə
onu da müşahidə edirik ki, müəyyən əsrlərdə
hansısa şəhərdə, hansısa bölgədə
olan ədəbi məclislər çox fəaldır, daha bəhrəlidir,
öndəgedəndir, müəyyən bir əsr içərisində
isə sanki həmin ətraflarda səngimə gedir,
seçkin simaların sayı da azalır. Və daha parlaq
özünü göstərmə növbəsi ayrı bir
şəhərdə olan məclisə çatır. Yəni
elə məhsul verən torpaq kimi. Sanki təbiət, tarixin
özü bu yüksəlmə, tərəqqi, parlaqlıq mərhələlərini
növbələşdirir. Tutalım, XII əsrdə Gəncə,
Təbriz çox fəal idi. Amma XIII əsrdə onların fəallıqları
bir o qədər azalan kimi olur. Baxmayaraq ki, orada yenə ədəbi
və mədəni həyat davam edir, amma birincilik, əsas mərkəz
olmaq şansı başqa məkana keçir. XIII əsrdə
Marağa Azərbaycanın əsas elm və ədəbiyyat mərkəzlərindən
birinə çevrilir. O dövrdə Marağada Nəsrəddin
Tusinin rəhbərliyi ilə Marağa Rəsədxanasının
yanında Marağa elm mərkəzi fəaliyyət göstərirdi.
Buraya dünyanın ən müxtəlif ölkələrindən
dəvət edilmiş universal bilikli alimlər
toplaşırdı. Bu baxımdan da orada ədəbiyyat və
mədəniyyət çox sürətlə inkişaf
edirdi. XV-XVI əsrlərdə Səfəvilər
İmperiyasının güclənməsi ilə Şah
İsmayılın ədəbi həyata əhəmiyyətli
şəkildə təkan verməsilə bu fəallıq
artır. Sözümün canı odur ki, müxtəlif
dövrlərdə müxtəlif şəhərlərdə
fəallıq olub. Bir dövrdə bir yerdə artıb,
başqa əsrdə başqa bölgədə. Amma
istisnasız olaraq bütün əsrlər içərisində
daim fəal olan, heç vaxt sönməyən bir ədəbi
məclis, bir ədəbi mərkəz vardır ki, o da
Şirvandır. Şirvanda ədəbi həyat həmişə
qaynayıb. Ona görə də “Şirvan şairləri” kitabında XII əsrdən
başlayaraq XX əsrə qədər Şirvanda mövcud olmuş şairlər, mədəni həyat, o mühitin aparıcı simaları
haqqında məlumat vermişik. Eyni zamanda əyanilik,
kitabın cazibədarlığı üçün
Azərbaycan rəssamlığında və Azərbaycan heykəltaraşlığında
onillər boyu bu
bölgədə yetişmiş
yaradıcılara və onların əsərlərinə həsr
edilmiş müxtəlif illustrasiyalar
öz əksini tapmışdır. Düşünürəm ki, gələcəkdə
Azərbaycanın ədəbi-mədəni məktəbləri
ilə bağlı kitablarımız bir
silsilə halını alsın. “Şirvan
şairləri”dən sonra “Təbriz
şairləri”, “Gəncə şairləri”, “Abşeron
şairləri”, Azərbaycan ədəbi məclisləri və
Təbriz şairləri” adında ayrıca toplular buraxmaq
arzusundayıq. Eyni zamanda “Şirvan
şairləri” kitabı ingilis dilində
də nəşr olunub və kitabın sonunda da həmin şairlərin
şeirlərindən nümunələr ingiliscəyə
yaxşı bədii tərcümələrdə verilib. Çünki biz Azərbaycanda onsuz da həmin şairləri gözəl
tanıyırıq, amma lazımdır
ki, ölkəmizdən kənarda da onları tanısınlar, bilsinlər və
yetərincə məlumata sahib olaraq ədiblərimizin
yaradıcılığına, bütövlükdə milli kimliyimizə aşina
olsunlar.
Diqər
nəşr olunan kitabım isə “Sabirin saatı” adlanır. Bu
kitab böyük Azərbaycan satiriki Mirzə Ələkbər
Sabirin həyat və yaradıcılğına həsr olunub.
M. Ə. Sabirin 150 illiyi qeyd olunan ərəfədə, bununla
bağlı müxtəlif tədqiqatlar, onun əsərlərinin
nəşrləri işıq üzü görür və
biz də öz töhfəmizi verməyə çalışdıq.
–
Maraqlıdır, nəyə görə kitabın
adını məhs “Sabirin saatı” adlandırmaq qərarına
gəldiniz?
–
“Sabirin saatı” iki mənada işlənilmiş bir ifadədir.
Çünki Sabirin əsərlərində, ədəbi
nümunələrdə onun məxsusi bir saatı,
özünün müəyyən etdiyi bir zaman vardır ki, həmin
Əbədi Zaman arasıkəsilməz müasirlik duyğusu
ilə doludur. Eyni zamanda Sabirin də hər insan kimi dəqiq
vaxtı bilmək üçün evində, cibində, qolunda
saatı olub. Kitabda bir
tarixi şahidliyin
vasitəsiylə buna da
işarə var.
Salman
Mümtaz Sabir haqqında yazmış və gələcək
nəsillərə çox dəyərli məlumatlar
ötürmüş insanlardan biridir. O vaxtilə
Şamaxıya gedərək Sabirlə görüşmək
istəyir. Görüşüb və həmin
görüşdən son dərəcə maraqlı bir
müsahibə də yadigar qalıb. Görüş əsnasında
Sabir həmişə ara-sıra saatına baxırmış.
Mümtaz özlüyündə narahat olur ki, bu
davranış bəlkə Sabirin görüşü tez
başa vurmaq istəyindən irəli gəlir və saata
baxmaqla işarə edir ki, yekunlaşdırmaq lazımdır.
Amma Sabir də həssas adam idi və Salman Mümtazın
narahatçılığını hiss edərək saata
baxmağının səbəbini bişirdiyi sabunun
vaxtını qaçırmamaq səbəbindən
olduğunu dilə gətirir. Axı şeirləri ilə cəmiyyətin
his-pasını təmizləmək istəyən Sabir həm
də dolanışığını təmin etmək məqsədilə
sabun bişirməklə məşğul olurdu.
Sabir
çoxdan həyatda yoxdur. Onun ocaq üstündəki sabun
qazanı ömrünü çoxdan başa vurub, ocaq da lap
çoxdan sönüb, amma dahi şairin şeirlərinin
ocağı sönməyib, onun saatı da işləməkdə
davam edir. Bu mülahizələrlə də kitabın adı
“Sabirin saatı” oldu.
–
Rafael müəllim, bildiyimizə görə sizin daha 3
kitabınız son günlərdə oxuculara təqdim olunub.
Bu barədə də məlumat vermənizi xahiş edirəm.
–Sonuncu
3 kitab həm iri həcmli olmaqları, həm əhatə dairələri
ilə seçilirlər. Onlardan biri “Hamısı ulduz”
adlanır. Musiqi tariximizin səhifələrini əks etdirir.
Digəri “İmzamız” dır. Bu, sənət
düşüncələrindən ibarət əsərdir.
Üçüncüsü isə ölməz tarixi şəxsiyyətlərimiz,
misilsiz söz ustalarımız və qədim yazılı
abidələrimizdən bəhs edən “Söz Heykəli”
adlı kitabdır. Bu kitabların hər biri 50 çap vərəqindən
artıq tutuma malikdir. Bu kitablarda Azərbaycan ədəbiyyatının,
mədəniyyətinin, ziyalılığının son min
ildəki, inkişaf yolu izlənilir. Lakin əslində
kitablardakı zaman layları daha intəhasızdır.
Tutalım, “İmzamız” kitabında millətimizin tarixə
atdığı ən mötəbər imzalardan olan
Qobustandan da bəhs edilir. Qobustan qaya rəsmlərinin dünya
mədəniyyətindəki yeri və Azərbaycan
düşüncəsinin formalaşmasındakı əhəmiyyəti
dərinlikləri ilə təhlil olunur. Lakin elə bunun
ardınca əsərdə Azərbaycanın divar və kitab rəssamlığının
enişli-yoxuşlu yolu, miniatürümüz və
miniatürçülərimizin barəsində də bilgilər
verən yazılar gəlir.
“Söz
heykəli” ədəbiyyat xadimləri haqqında olan bir
kitabdır. Burada XI əsrdə ömür sürmüş Qətran
Təbrizi, XIII əsrdə hünərlər göstərmiş
Nəsrəddin Tusi, XVI əsrdə Hindistanın idarəedicilərindən
olmuş sərkərdə şair Məhəmməd Bayramxan,
XVII əsrdə yeni üslub yaratmış Saib Təbrizi,
XVIII əsrin övladı Şakir Şirvani, XIX əsrdə
parlamış Abbasqulu Ağa Bakıxanov, Mirzə Fətəli
Axundzadə, XX əsrin simaları Abbas Səhhət, Seyid
Hüseyn, Firudin bəy Köçərli və digər ədiblərimizin
həyat, yaradıcılıq yolu araşdırılır,
onlara yeni baxış bucağından yanaşılır, eyni
zamanda həmin şəxsiyyətlərin həyatının
bu günədək bəlli olmayan səhifələri təqdim
edilir. Bu düşüncələrin hər biri uzun illərin
axtarış və müşahidələri, zəngin arxiv
materialları əsasında yazılmışdır.
– Rafael müəllim,
“Hamısı ulduz” kitabı hardasa sizin bundan xeyli öncəki
“ 1002- ci gecə” kitabının davamı kimi qəbul olunur.
–Doğru
müşahidədir. Təsadüfi deyil ki, “ 1002- ci gecə”
kitabındakı müəyyən materiallar da bir qədər
işlənərək bu kitaba da daxil edilmişdir.
Çünki “1002-ci gecə” 20 il əvvəl həmin kitab
kiril əlifbası ilə nəşr edilmişdi və bu
baxımdan da müasir nəslin bir çox nümayəndələri
heç həmin kitabla tanış deyil. Digər tərəfdən
o vaxta nisbətən indi söz demək imkanları da
çoxalıb, yeni materiallar əldə edərək köhnə
yazıları təkmilləşdirmək imkanımız da
yaranıb. Yeni kitabda təbii ki, bir sıra başqa sənətkarlarımız
haqqında ilk dəfə oxuyacağınız yazılar da
var. Məsələn, Hacıbaba Hüseynov bizim böyük
xanəndəmiz idi. Onun haqqında kitabda böyük yazı
yer alır. Həmin yazı həm Hacıbaba Hüseynovun
muğam dünyamızın klassiklərindən biri kimi, həm
də şair olaraq xalqımız tərəfindən daha
yaxşı tanınmasına bələdçi olacaqdır.
Amma
onu da qeyd edim ki, bu silsilə davam edəcək. Mənim 4
cildlik “Axşam görüşləri” adlı kitabım da, zənnimcə,
qarşıdakı 2-3 ildə işıq üzü görəcək.
Orada “1002-ci gecə” də başlanmış “Hamısı
ulduz”da davam edən yol daha dolğun bir şəkildə
görünəcək.
– Əksər kitablarınızda
nisgil, həsrət dolu, insanlarda xatirələr oyadan
mövzulara yer verirsiniz. Yaradıcılıq işi insanın
daxilindən gələn istək, ürəyindəki həvəs
qığılcımları ilə üzə
çıxır. Bunun səbəbini
daxili dünyanız ilə əlaqələndirmək
olarmı?
–
Kitablarımda haqqında bəhs etdiyim insanların əksəriyyəti
indi həyatda yoxdur. Vaxtında mən hamısının səslərini
yazmışam, onların arxivində işləmişəm,
məktublarını, gündəliklərini oxumuşam, əksəriyyəti
ilə də dostluq etmişəm, mehriban ünsiyyətdə
olmuşam. Onların bir çoxu artıq həyatda yoxdur, amma
həmin xatirələrin hamısı, onların yaddaşda
olan səsləri, məktubları, gündəlikləri
tarixdir, sənəddir. Bu sənədlər olmasa Azərbaycan
tarixi bütöv görünməz. Mən də
çalışmışam ki, bu kitabların içərisində
həmin işıqlı insanlar vasitəsilə tariximizin
hansısa parçalarını əbədiləşdirək
və elə edək ki, həm o insanlar həmişə
göz önündə qalsınlar, həm də onların
nuru ilə tarix içərisindəki yolumuz bugündəkilərə
bir qədər də aydın görünsün.
Çünki
məhz bu cür qəlpələr qovuşaraq bütöv
bir tarixi formalaşdırır. Tarixi də zaman keçdikdən
sonra, üstündən onillər, yüzillər ötəndən
sonra dəqiq yazmaq istəyəndə məhz bu cür ilk mənbələrə
ehtiyac duyulur. İndi də, gələcəkdə də. Ola
bilsin ki, bu gun bu kitabları maraq xatirinə, mənəvi qida,
zövq almaq üçün oxuyurlar, gələcəkdə
isə bu kitablardan tarixi mənbə kimi istifadə edəcəklər.
Ceyhun ABASOV,
ADMİU-nun 4-cü kurs tələbəsi
525- ci qəzet.-2012.-4 avqust.-S.8.