Macarıstanda Turançılıq
Avqustun 10-dan 12-nə qədər Macarıstan Buqas bölgəsində Macar Turan Cəmiyyətinin təşkilatçılığı ilə IV hun-türk qurultayı keçirildi. Qurultay deyəndə göz önünə ilk növbədə rəsmi yığıncaq, toplantı gəlir. Amma haqqında söz açdığım tədbir tamamilə başqa xarakterlidir. İki ildən bir təşkil olunan hun-türk qurultayları daha çox xalq gəzintisi, folklor bayramıdır, insanların tarixi yaddaşlarını təzələmək, onları bu yolla keçmişə aparmaq təşəbbüsüdür. Qurultay müəyyən mənada həm də teatrlaşdırılmış tarixi şoudur. Bu “tamaşa” vasitəsi ilə müasir macarlar iki böyük köçlə, iki böyük dalğa ilə Şərqdən gələrək Avropanın mərkəzində məskunlaşan, burada öz dövlətini quran, bütün təzyiqlərə baxmayaraq milli varlığını yaşadan əcdadlarının keçdiyi şərəfli tarixi yolu izləmək imkanı qazanırlar.
Böyük talada qurulmuş köçəri çadırları, uca dirəklərin üzərində yellənən savaş bayraqları, tuğlar, cıdır yarışları, çövkan oyunu, oxatma yarışları və qılınc döyüşü, şaman musiqisi, qədim yaraq-əsləhə qurşamış hun döyüşçüləri, əsrlərin arxasından öz milli paltarları, baş geyimi və sinəbəndləri ilə çıxıb gələn qız-gəlinlər... İnsanı birdən-birə min il əvvələ aparan qeyri-adi metamorfoza! Doğrusu, bütün bunların hamısını tam bir Avropa ölkəsi olan Macarıstanda, həm də cağdaş sivilizasiyanın bir neçə addımlığında baş verməsindən heyrətlənməmək qeyri-mümkündür.
Amma bu teatrallığın arxasında bir reallıq
dayanmaqdadır. İndi yaşadıqları torpaqlara
Asiyadan gələn macarlar özlərinin Şərq köklərini
heç zaman yaddan çıxarmamışlar. Əksinə, həmişə bundan qürur
duymuşlar. Macar xalqının əsrlər
boyu yaşatdığı ənənələr içərisində
Hongofolos – yəni “yurd tutma” mərasiminin özəl bir yeri
vardır. Aradan min ildən çox zaman
keçməsinə baxmayaraq xalq indi də əcdadlarının
gəlib bu torpaqlarda yerləşmələrini, yurd
tutmalarını böyük şükran və minnətdarlıq
hissi ilə bayram edir. Macarlar digər Avropa
xalqlarından fərqli mənşəyə, fərqli mədəniyyətə
və mentalitetə malik olduqlarını, “köhnə qitədə”
yeni tarix yaşadıqlarını və yaşatdıqlarını
nəzərə çarpdırmağa can atırlar.
Qurultay bir tərəfdən onların Avropa mühitindəki
bənzərsizliklərini nümayiş etdirirsə, digər
tərəfdən də bu fərqliliyin, bənzərsizliyin əski
hun tarixi, Böyük Turan imperiyası və türk
dünyası ilə bağlı çoxəsrlik köklərinə və mərhələlərinə
işıq salır.
Yuxarıda xatırlatdığım Hongofolos ənənəsinin
tələblərindən biri də “köhnə yurdda”
qalanların, yəni köç prosesinə
qoşulmayanların daim xatırlanması və imkan daxilində
axtarılmasıdır. Bu elm adamlarından tutmuş sıravi
insanlara qədər hamını maraqlandıran məsələdir.
Hun-türk qurultayının əsas məqsədlərindən
biri də indiki macarlarla onların Orta Asiyada, Volqa boyunda, yaxud
Qafqazda qalmış eyni tarixi kökə malik qohum etnoslarla mənəvi
əlaqələrinin təmin edilməsidir.
Macar Turan cəmiyyətinin keçirdiyi hun-türk
qurultayı hər hansı siyasi kontekstdən və siyasi
iddialardan uzaqdır. Lakin buna baxmayaraq macar cəmiyyətində
get-gedə kütləviləşməkdə olan bu mərasim
nədənsə Rusiyanın bəzi dairələrində,
xüsusən də ermənipərəst qüvvələrin
cəmləşdiyi “Regnum” xəbər agentliyində ciddi təlaş
doğurur. Agentliyin şərhçisi Dmitri Semuşkin
qurultayın son günü – avqustun 13-də “Reqnum” saytında
yerləşdirilən “Nə üçün Macarıstan
“Böyük Turanın” xeyrinə fin-uqor birliyinə xəyanət
etdi?” adlı yazısında ölkənin indiki əhalisinin
fin-uqor mənşəli macarlaşdırılmış
slavyanlar olduğunu iddia edir. Müəyyən
dairələrin maraqları naminə onların süni yolla
sayca kiçik və apatik fin-uqor birliyindən ayrılaraq
sayı 250 milyonu keçən, passionar enerjisi
aşıb-daşan böyük türk ailəsinə
calandıqları fikrini əsaslandırmağa
çalışır. Əlbəttə,
müəllifin narahatlığını başa düşmək
mümkündür. Rusiya Federasiyasının subyektləri
olan Tatarıstan, Başqırdıstan, Yakutiya, Xakasiya,
Çuvaşıstan, Altay, Saxa və başqa qədim
türk xalqlarının bayraqlarının macar çöllərində
dalğalanması ona rahatlıq vermir. Əgər macarlar qədim
slavyanlardısa,
bu məntiqlə Semuşkin və
kompaniyasının tatarları, altaylıları, yaxud
xakasları türkləşdirilmiş rus elan edəcəkləri
gün də o qədər uzaqda deyil!
İlk hun-türk qurultayı 2007-cı ildə
Qazaxıstanda keçirilmişdi. Qurultay
ideyasının müəllifi və əsas təşkilatçısı
tanınmış macar antropoloqu, səyyah və tarixçi
Andraş Jolt Birodur. O, Macarıstanda min ildən bəri
mövcud ulus toplantısı – qurultay ənənəsini dirçəltməyə
nail olmuşdur. Andraş Biro eyni zamanda müasir
macarların soy-kök etibarı ilə qədim türklərlə
bağlılığı ideyasının atəşin tərəfdarlarından
biridir. Həm də bunu yalnız gəlişi
gözəl söz kimi, şüar kimi təkrarlamaqla kifayətlənmir.
Bir
neçə il bundan əvvəl inadlı
axtarışlar nəticəsində Qazaxıstanın Turqay əyalətində,
habelə ona bitişik ərazilərdə hələ də
özlərini majar – macar adlandıran etnik qrup aşkara
çıxarılmışdır. Ardınca həmin
macarların başqa bir qolunun müasir Özbəkistan ərazisində
yaşadığı
məlum olmuşdur. Bu sadəcə
bir təsadüfdür, yoxsa dünyanın fərqli səmtlərində
yaşayan eyni adlı etnoslar arasında qohumluq əlaqələri
var? Suala cavab tapmaq üçün
Andraş Bironun təşəbbüsü ilə “qazax
macarları” ilə ölkəsindəki həmvətənlərin
müqayisəli DNK analizlərini aparılmışdı.
Mütəxəssislər nəticələr əsasında
hər iki toplumun genetik eyniliyi qənaətinə gəlmişdir.
Həmin nəticələr ABŞ-nın
nüfuzlu “American Journal of Pusical Anthropology” məcmuəsində
dərc edilmiş və macarların soy-kökü ilə
maraqlanan bir sıra tanınmış alimlərin diqqətini
çəkmişdi. Bu da öz növbəsində
Macarıstan və Qazaxıstan macarlarının müştərək
köklərini tapmaq üçün tarixin qədim
qatlarına baş vurmağın, hun-türk
araşdırmalarının zəruriliyi fikrini ortaya
çıxarmışdır. Qazaxıstan
alimlərinin və mədəniyyət xadimlərinin
yaxından iştirakı ilə 2007-ci ildə təşkil
olunan ilk hun-türk qurultayı da hər şeydən əvvəl
bu ideyaya xidmət edirdi. Məhz bu
qurultaydan sonra qazax-macar əlaqələrinin daha intensiv
inkişaf dövrü başlanmışdı.
Daha sonra estafet Qazaxıstandan Macarıstana
keçmişdi. 2008-ci ildə ikinci, 2010-cu ildə isə
üçüncü hun-türk qurultayı bu ölkədə
böyük uğurla baş tutmuş və cəmiyyətin ən
müxtəlif təbəqələrində böyük maraq
doğurmuşdu. Sadə xalq arasında
qurultayın keçirildiyi günlər “Hunnap” – yəni “hun
günləri” adını almışdı.
Bir qədər yuxarıda da qeyd etdiyim kimi, hun-türk
qurultayı sırf elmi səciyyə daşımır. Doğrudur, tədbir çərçivəsində
müxtəlif türk məmləkətlərindən, Avropa
ölkələrindən olan antropoloqlar, etnoqraflar,
hunşünas və türkoloqlar
da bir araya gəlir, macar dili, tarixi, macar-türk əlaqələri,
Avrasiya məkanında macarların yeri və rolu ilə
bağlı görüşlərini bölüşür,
polemika aparırlar. Hər bir elm sahəsinin
mütəxəssisləri son dövrlərdə
gördükləri işlər barəsində məlumat
verirlər. Lakin böyük ərazidə
qurulmuş çadırların yalnız birində gedən
bu elmi mübahisələr işin kiçik, həm də
daha çox gələcəyə hesablanmış hissəsidir.
Əsas nəticə isə alimlərin
çadırından kənarda, yüksək səviyyədə
hazırlanmış tarixi şounun göstərildiyi
böyük talada əldə edilir.
Bunun da nəticəsində
macarlar arasında
hun-türk
qurultayının populyarlığı ildən-ilə
artır. Xüsusi ilə yeni yetişən gənclik
bu məsələdə daha həssas və fəal mövqeyi
ilə seçilir. Heç bir təmənna,
yaxud fayda güdmədən, tapşırıq almadan yalnız
səmimi inanclarına dayanaraq bu tədbiri hazırlayan
adamların entuiziazmı və vətənpərvərliyi isə
ən yüksək tərifə layiqdir. Ümumi nisbətdə
sayca bəlkə də o qədər böyük olmayan, lakin
son dərəcə enerjili və monolit “hunçular” qrupu
getdikcə daha artıq bir inadla xalqın tarixinin dərin
qatlarına nüfuz edir, onu indiki avropalı macarların
xoşuna gələn tərzdə deyil, olduğu kimi göstərməyə
çalışır.
Macarıstanda səfir kimi fəaliyyətimin
üçüncü ayında, 2010-cu ilin avqustunda III
hun-türk qurultayının işində iştirak etdim. Qaqauzlardan,
Bolqarıstan türklərindən tutmuş xakaslara,
altaylılara, uyğurlara qədər böyük türk ailəsinin
bir çadır altına toplaşdıqlarına, eyni, yaxud
yaxın fikirləri, görüşləri
paylaşdıqlarına şahid oldum. Qurultayın təntənəli
açılış günü hətta dünya türklərinin birgə
fəaliyyəti ilə bağlı qədim türk runik əlifbası
– Orxan-Yenisey abidəsinin qaya parçalarına həkk edildiyi
əlifba ilə yazılmış rəmzi sənəd də
qəbul edildi. (Yeri gəlmişkən, Parlamentdə
43 yerlə təmsil olunan “Yobbik –Daha yaxşı Macarıstan
uğrunda” partiyasının təşəbbüsü ilə
bütün yaşayış məntəqələrinin
giriş və çıxışında onların
adları həm də runik hərflərlə
yazılmış lövhələrdə göstərilir). Ən
başlıcası isə müxtəlif türk ellərindən
gəlmiş mədəniyyət adamları ecazkar musiqi və
sənət dili ilə Macarıstanın Buqats bölgəsindəki
məşhur milli parka toplaşmış insanların zaman və
məsafə ölçüsünə baxmayaraq əsrlər
boyu eyni, yaxud yaxın mənəvi-estetik dəyərləri
paylaşdıqlarını ortaya qoydular.
Bu ilki qurultay da sənətin insanları yaxınlaşdırması,
ümumi anlaşma dilinə çevrilməsi baxımından
istisna olmadı. Təkcə onu qeyd etmək
lazımdır ki, Avropanın mərkəzində keçirilən
bu tədbirdə dünyanın üç qitəsindən gəlmiş
22 türk xalqının təmsilçiləri iştirak
edirdi. Əsas ağırlıq əvvəlki
illərdə olduğu kimi yenə də ictimai-siyasi xadimlərdən,
yaxud alimlərdən daha çox mədəniyyət
adamlarının üzərinə düşürdü.
Məmnunluq hissi ilə qeyd etmək istərdim ki, istər iki
il əvvəlki, istərsə də indiki qurultayda milli
musiqimizin mahir bilicisi professor Məcnun Kərimin
yaratdığı və bədii rəhbəri olduğu Azərbaycan
qədim xalq çalğı alətləri ansamblı
böyük məharət göstərmişdi. Macarıstan Turan Cəmiyyətinin saytında
insanları həqiqətən də qədim çağlara
aparan ansamblın çıxışları ilə
bağlı yüzlərlə hərarətli rəyə rast
gəlmək mümkündür. Həqiqətən də
Macarıstanın müxtəlif yerlərindən
qurultaya gələn minlərlə insanın bəlli bir hissəsi
ansamblın ifasını dinləyərkən müəyyən
doğmalıq və yaxınlıq hiss ediblərsə (əminəm
ki, məhz belə olub!) demək, o zaman müasir macarlarla onlardan
minlərlə kilometr aralıda yaşayan indiki azərbaycanlılar
arasındakı mədəni-mənəvi əlaqənin
mövcudluğu öz təsdiqini tapıb!
Macarların
türk xalqları ilə yaxınlığı, soy-kök
ortaqlığı məsələsini yeni şəraitdə
xüsusi bir ardıcıllıqla gündəliyə
çıxaran və həmvətənlər arasında bu
istiqamətdə geniş maarifçilik işi aparan Macar Turan
cəmiyyəti təxminən on il bundan əvvəl
yaranıb. Təbii ki, bunun üçün ilk növbədə
ölkədə ictimai-siyasi fikri və mədəni-ideoloji həyatı daim
nəzarətdə saxlayan kommunist sisteminin süqutu tələb
olunurdu. Digər tərəfdən, adı
çəkilən cəmiyyət quru yerdə
yaranmamışdı. Daha əvvəllər
– ötən əsrin başlanğıcında fəaliyyət
göstərmiş oxşar istiqamətli qurum, sadəcə,
yenidən bərpa edilmiş, fəaliyyətini təzələmişdi.
Bir sözlə, Şərqə
bağlılıq, macarların hesab etdikləri kimi,
turançılıq heç vaxt bu ölkəyə və
onun xalqına yad olmamışdı.
lll
Müasir tarixşünaslıqda da qəbul olunduğu
kimi, macarların əcdadları indi yaşadıqları əraziyə
iki böyük köçlə gəlmişdilər. Birinci
dalğa eramızın IV-V əsrlərinə təsadüf
etmişdi. Həmin dövrdə orta əsrlər Avropa
tarixçilərinin “Tanrının qılıncı”
adlandırdıqları böyük sərkərdə,
İtil (Volqa) çayı sahillərində doğulmuş
türk olduğu iddia edilən Atilla (406-453) hun
tayfalarını Avropanın mərkəzinə gətirmişdi.
Daha doğrusu, özündən əvvəl
başlanmış prosesin genişlənməsinə və
tamamlanmasına təkan vermişdi. Aralarında
macarların da olduğu hun tayfaları daha çox indiki
Macarıstan ərazisində cəmləşdiklərindən
ölkənin latın və ümumən Qərb mənbələrində
işlənən, günümüzdə də qorunub saxlanan Hunqariya adı
buradan yarana bilərdi.
Lakin bu mövcud ehtimallardan yalnız biridir. Məşhur
macar türkoloqu Armin Vamberi hunlarla türklərin qədim
qollarından olan uyğurlar arasında müəyyən əlaqənin
mövcudluğunu əsaslandırmağa
çalışırdı. O, yazırdı: “Biz
macarların nəzərində Uyğur adının
xüsusi əhəmiyyəti var. Çünki ruslar özlərindən
daha şərqdə yaşayan və rus olmayan xalqları bu
adla, daha dəqiq desəm, Uqor adı ilə
çağırırdılar. Kəlmə
ruscadan alman dilinə Unger/Ungar şəklində
keçmişdi. Amma bu ad Arpadın
macarlarına deyil, daha əvvəl Pannoniyada yaşayan
Ural-Altay köklü xalqa (yəni hunlara – V.Q.) aiddir”. Nəhayət, Hungariya adının
üçüncü açıqlaması da qədim
türklərlə bağlıdır. Bir sıra mütəxəssislərin
fikrincə, latın dilindəki Ungari, alman
dilindəki Ungarn, ingiliscədəki Hungarian kəlməsi
türk dilindəki “on oğuz” (bolqar – “on oqur”) ekzoetnonimindən
yaranmışdır. Həqiqətən də,
Karpat ovalığına yürüş zamanı
formalaşan tayfa ittifaqına yeddi macar və üç Xəzər
tayfası daxil idi. Xəzər tayfaları
özlərinin hərbi məharəti və
vuruşqanlığı ilə seçilirdi. Bir az aşağıda da görəcəyimiz
kimi, hunlar və macarlar öz aralarında ortaq dildə
danışmaları və bir-birlərinin anlamaları fikri də
qəbul edilir.
Görkəmli macar türkoloqu Gyula Nemetin qənaətinə
görə, Hun imperatorluğunun dövlət idarəçiliyində
istifadə olunan dil qədim türk dili olmuşdu. Onun fikrincə,
Atilla adı da bu gün macar dilində müəyyən
fonetik dəyişikliklərlə qorunub saxlanan “ata”
sözündən yaranmışdır. Atillanın
atasının adı Mundzuk idi. Bu ada
müasir Tuva türklərinin arasında bizim günlərdə
də təsadüf edilir. Onun əmilərindən
birinin adı yunan mənbələrində Oibarsios kimi qeyd
edilmişdir. Mütəxəssislərin
fikrincə, əgər ənənəvi yunan
yazılış forması bir kənara qoyularsa, bu ad orta
çağ türkləri arasında geniş
yayılmış Aybarsdır. Nəhayət,
Atillanın xanımlarından birinin adının Erika –
Arıkan, oğullarından birinin adının Denqizik (Deniz)
olması da onun soy-kök etibarı ilə qədim türklərə
bağlılığı ehtimalını daha da qüvvətləndirir.
X əsrdə,
daha dəqiq desəm, 896-cı ildə kral Arpadın və
Kursanın rəhbərliyi ilə Ural dağlarını
aşan macar tayfaları əvvəlcə Transilvaniyanı ələ
keçirmiş, buradan isə Pannoniyaya (indiki Macarıstan ərazisinin
bir hissəsi) yayılmış, orada möhkəmlənərək
öz dövlətlərini
qurmuşdular. Tədricən müasir macar
millətinin formalaşma prosesi başlanmışdı.
Yaşadıqları dövlət o zaman da, indi
də Macarorsaq, yaxud bizim adət etdiyimiz tərzdə
Macarıstan adlanırdı. Bu iki etnonim və
toponimin əsrlər boyu paralel şəkildə
yaşaması, birinin digərini sıxışdırıb
sıradan çıxarmaması əslində hun-macar, daha
geniş anlamda isə türk-macar əlaqələrinin simvolu
kimi dəyərləndirilə bilər.
Avropanın
köçəri əsilli yeni sakinləri az
müddətdən sonra xristian dinini qəbul edərək
inanc baxımından qədim qitənin digər xalqları ilə
bərabərlik hüququ qazansalar da, yaşam tərzlərindən
və adət-ənənələrindən asanlıqla əl
götürməmişdilər. Onlar yeni yurdda
da öz həyat və məişətlərini uzun müddət
ucsuz-bucaqsız Asiya bozqırlarında olduğu kimi
sürdürmüşdülər. Bu isə
Avropanın “həqiqi sakinləri” tərəfindən təqdir
edilmirdi. XII əsrdə macar krallığını gəzib-dolaşan
alman yepiskopu, yazıçı və tarixçi kardinal Otto fon Freyzinq (1114-1158) ilk növbədə
avropasentrik mövqedən özünün yeni din
qardaşlarına yuxarıdan aşağı baxır, onları
bəyənmirdi.
Hətta
İsa dininə pənah gətirmələri də
macarları uzun müddət “köhnə qitənin” daha
“mütərəqqi və mədəni nümayəndələrinin” nəzərində onlara yaxın,
sıralarından olan və din qardaşları
saydıqları insanlara çevirməmiş, necə deyərlər, “avropalı” edə bilməmişdi.
“Macarlar çox çirkindirlər, – deyə
kardinal xronikasında yazırdı. – Boyları qısadır,
gözləri dərində yerləşir, danışıq
və hərəkətləri tam bir barbar təsiri
bağışlayır. İnsan bilmir ki, belə
ecazkar məmləkəti bu canavarlara qismət edən taleyə
lənət yağdırsın, yoxsa Allahın hikməti
önündə heyrətlənsin?” Otto Fleyzinq daş və
kərpicdən tikilmiş evlərin mövcudluğuna
baxmayaraq macarların hələ də çadırlarda
yaşamağa üstünlük verdiklərini də ayrıca nəzərə
çarpdırırdı.
Ancaq hər addım başı üzləşdikləri
yadlıq, ögeylik hissinə baxmayaraq macarlar yeni vətənlərində
möhkəmləndilər. Köçəri həyatının
gətirdiyi vərdişlər və döyüşkən
keyfiyyətləri onların mövcudluq uğrunda mübarizədə
qələbəsini təmin etdi. Şərqdən
slavyanların, qərbdən isə germanların təzyiqlərinə
sinə gərərək Avropanın tam mərkəzində
qurduqları dövlətin sərhədlərini genişləndirdilər.
Tədricən macar kralları qitənin söz
sahibi olan hökmdarlarına çevrildilər.
Təbii olaraq suallar yaranır. Orta Asiyadan, Volqa boyundan yola
çıxan macar tayfaları hara getdiklərini bilirdilərmi?
Qarşıda onları nələr gözlədiklərindən
xəbərləri vardımı? Məskunlaşdıqları
torpaqları qoyub yeni vətən axtarışına
çıxarkən üz tuta biləcəkləri bir
ünvan, sığına biləcəkləri qüvvə
tanıyırdılarmı? Macarlar
qanlı savaşlardan, ölüm və təhlükələrdən
keçərək hara, kimin yanına üz tutmuşdular?
Müasir
dövrdə bir sıra macar tarixçilərinin bu suala
aydın və birmənalı cavabı var: onlar bir neçə
yüz il əvvəl köç etmiş
əcdadlarının – hunların səltənətinə yol
almışdılar. “Hunlar və Tanrının
qılıncı Atilla” kitabının müəllifi, məşhur
macar türkoloqu Gyula Nemet yazır: “Zənnimcə macarlar
hunları və onların kralı Atillanı çox əski
zamanlardan tanıyırdılar. Özlərinin
də bu soydan gəlmələri fikrini qəbul edirdilər.
Ola bilsin ki, indiki vətənlərini – Karpat
ovalığını fəth edərkən həmin
düşüncə özünü o qədər də
aydın nəzərə çarpdırmamışdı.
Amma bu ehtimal çox da qüvvətli sayıla
bilməz. Əksinə, bir sıra mənbələr
məhz adı çəkilən dövrdə macarlar
arasında özlərinin hun soyundan olmaları qənaətinin
daha geniş yayıldığını göstərməkdədirlər”.
Macar alimlərinin
araşdırmalarına görə bu gün ölkə
xalqı arasında ən geniş yayılmış kişi adı sayılan Atilla adına tarixi
qaynaqlarda ilk dəfə 1138-ci ildə təsadüf edilir. Başqa sözlə desək, orta əsr macarları
yeni vətəndə möhkəmləndikdən sonra bu
torpaqların ilk fatehi olan əcdadlarını
unutmamış, onun xatirəsinə ehtiramlarını
adını yaddaşlarda yaşatmaqla bildirmişdilər.
Əgər Atilla yadelli imperatorun adı
olsaydı, ortaq tarixin qürur doğuran səhifələri
ilə bağlanmasaydı, təbii ki, əski yurda dönənlər
arasında bu qədər geniş yayıla bilməzdi. Həm
də Atillanın yalnız adı deyil, qoyduğu miras da onu əcdadları
sayan yeni sakinləri daim maqnit kimi özünə çəkmişdi.
Təbii ki, söhbət maddi deyil, mənəvi
mirasdan, ənənələrdən gedir.
Avropaya
uzun və təhlükələrlə dolu səfərləri
zamanı macar tayfalarının yolu indiki Azərbaycan ərazisindən
də keçmişdi. “Şirvan tarixi” əsərinin
müəllifi, şərqşünas F.V.Minorski Bizans
xronikaçısı Konstantin Baqryanorodnıya istinadən
VIII əsrin ortalarında peçeneqlərin basqınına
uğrayan macarların bir hissəsinin Gəncə ilə
Tiflis arasında, indiki Tovuz rayonu ərazisində məskunlaşdıqlarını
göstərir. Alimin ehtimalına görə
burada onlar qonşuluq şəraitində yaşadıqları
albanların təsiri altında xristian dinini qəbul etmiş
və tədricən etnik assimilyasiyaya
uğramışdılar.
Hunlarla
macarların etnik yaxınlığı, hətta eyni kökdən
olmaları həm macar xalq yaradıcılığında, həm
də bir sıra tədqiqatçıların araşdırmalarında
öz əksini tapmışdır. Məsələn,
XI əsrin sonlarında yazıya alınan “Gesta Ungarorum” eposu əslində
başdan-başa hunlarla macarların əlaqə və
qardaşlığına həsr edilmişdir. Bu mənbədə onlar eyni soy-kökə mənsub
xalqlar kimi tanıdılır, Arpadın isə Atillanın nəslindən
olduğu bildirilir. Arpad və sərkərdələrinin
aradan təxminən beş yüz il keçəndən sonra
Macarıstan ərazilərinə qayıtmaları onların
yenidən öz ata-baba torpaqları üzərində vərəsəlik
hüququnu təmin
etmələri, tarixi yurdlarına dönmələri kimi dəyərləndirilir. Bu müəyyən mənada xalqın öz hun-türk
keçmişinə qayıdışı da
adlandırıla bilər.
Arpadla
birlikdə macarların böyük köçünə rəhbərlik
edən və hakimiyyəti onunla bölüşən sərkərdə Kursanın
(?-904) nəslinin taleyi bu baxımdan səciyyəvidir. O,
Arpadın təkbaşına idarəçiliyinin təmin
olunması məqsədi ilə düzəldilən sui-qəsd
nəticəsində öldürüldükdən sonra
sağ qalan ailə üzvləri Kartal (türkcədə kart
– el, “möhkəm yurd”, “möhkəm el” mənasında –
V.Q.) soyadını götürmüşdü.
O da diqqət
çəkicidir ki, Arpad Atilla ilə qohumluğa iddialı
yeganə macar kralı deyildi. Sonrakı əsrlərdə də
bir çox krallar birbaşa, yaxud dolayısı yolla əski
hunlar və onların qüdrətli hökmdarı ilə yaxınlıq
və varislik əlaqələrini nəzərə
çarpdırmağa çalışırdılar. Bu meyl tarixə Kun (Hun) ləqəbi ilə daxil
olmuş kral IV Laslonun (hakimiyyəti 1272-1290-cı illəri əhatə
edir) zamanında özünü daha nəzərəçarpacaq
şəkildə göstərmişdi. Hökmdarın
arxalandığı başlıca qüvvə həm əski
hun nəsilləri, həm də monqol istilası nəticəsində
Macarıstana üz tutmuş Böyük çöl türkləri
– kumanlar (qıpçaqlar) idi. Çox
ehtimal ki, qıpçaqlara bu isti münasibətin də əsasında
qan qohumluğu və genetik yaxınlıq dayanırdı.
IV Laslo macar-hun varislik əlaqələrini hakimiyyətinin
aparıcı xəttinə çevirməklə kifayətlənməmiş,
həm də birləşdirici səciyyəli bu ideyanın tarixi
baxımdan əsaslandırılması
qayğısına qalmışdı.
Saraya
yaxın adamlardan sayılan tanınmış din xadimi Simon
Kezai çox güman ki, kralın
tapşırığına, yaxud arzusuna əsasən əski
qaynaqları bir daha nəzərdən keçirərək,
habelə “İncil”lə müqayisələr apararaq “Macar hun
tarixi” adlı əsər yazmışdı. Yarı
əfsanəvi xarakter daşıyan bu kitabda macarlarla
hunların mənşəyi Babil qülləsini inşa etdirən
Nəmrudun nəsli ilə əlaqələndirilirdi. Əfsanəyə görə Nəmrudun Hunor və
Mogyor adlı iki oğlu olmuşdu. Onlar
atalarının izni ilə ova çıxır və yeni
yurdda məskən salırlar. Daha sonra hər
ikisi Alan kralının qızları ilə evlənirlər.
Nəticədə Hunorun soyundan hunlar, Mogyorun
soyundan isə macarlar dünyaya gəlirlər.
Əlbəttə, bu sadəcə əfsanədir. Lakin həmin əfsanə
mühüm bir tarixi məqamı – hun və macarlar
arasındakı əlaqəni bir daha təsdiq edir.
Hunların türk kimlikləri müasir elmi fikirdə
özünə getdikcə daha artıq tərəfdarlar
toplamaqdadır. Macar xalqının soy-kökünün
formalaşmasında isə bilindiyi kimi, hun ünsürü əhəmiyyətli
rol oynamışdır. Macar şərqşünası
Laslo Rosony Ankarada, Türk Kültürünü
Araşdırma İnstitutunun əsərlərində (1983)
çap etdirdiyi “Türk dövlətinin Qərbdəki varisləri”
adlı məqaləsində mənsub olduğu xalqın etnik
biçimlənməsində hun-türk və fin-uqor
başlanğıclarının yerindən və mövqeyindən
bəhs edərkən “sadə bir dillə desək, türklər
macarların atası, finlər isə anasıdır” qənaətinə
gəlmişdi.
Orta əsrlər Bizans, yunan, ərəb və İran mənbələrində
macarlardan türklər kimi bəhs olunurdu. Britaniya tarixçisi Piter
Qolden “Köçərilər və onların Rusiya
Çölündəki qonşuları: Türklər, Xəzərlər
və Qıpçaqlar” kitabında (Oksford, 2005) Bizans qaynaqlarının Xəzər
xaqanlığının torpaqlarından Şərqi
Türkiyə (Eastern Tourkia), Macarıstan ərazisindən isə
Qərbi Türkiyə (Western Tourkia) kimi bəhs etdiyini
göstərir.
Bu həqiqətin öz əksini tapdığı tarixi
qaynaqlar da mövcuddur. Arpad soyundan olan böyük hersoq Geza (Arpadın nəticəsi
idi, hakimiyyət dövrü 972-997-ci illər)
xristianlığı qəbul etdiyini bildirəndə, Bizansdan
hakimiyyətinin rəsmən tanınmasının rəmzi
kimi tac almışdı. Gezanın əlində
xaç şəklində əsa tutmuş barelyefi ilə
birlikdə indi də qorunub saxlanan və Budapeşt Tarix
muzeyində nümayiş olunan həmin tacın üzərində
“Tourkia kralı Geza” sözləri həkk edilmişdi.
(Ardı
var)
Vilayət QULİYEV
525-ci qəzet.-
2012.- 18 avqust.- S.10-11.