İrəvanda Azərbaycan mətbuatının
təməl daşı: “Lək-lək” satirik
jurnalı
XIX əsrin
ikinci yarısından başlayaraq
özünün qədim abidələri,
yaşayış yerləri milli-mənəvi dəyərləri,
mədəniyyət abidələri, yurd yerlərinin
köklü, qədim məhəllələri, görkəmli
şəxsiyyətləri, maarifçi ziyalıları ədib
və şairləri ilə tipik bir Azərbaycan şəhəri
olan İrəvanda ədəbi-ziyalı mühiti
formalaşmağa başlamışdı. Bir çox İrəvanilərin,
o cümlədən Fazil İrəvaninin, “Kitabbütəharət”
(1883), Molla Hüseyn İrəvaninin “Müseyyibnamə” (1888),
Mirzə Ağa Əli Həkimi-İrəvaninin “Divan”ı
(1889) Təbrizdə daş basması ilə Azərbaycan və
fars dillərində işıq üzü
görmüşdür. Bundan başqa İrəvan
ziyalılarının, ədib və şairlərinin, müəllimlərinin
şəhərin özündə açılmış mətbəələrdə
(Edilson, Kultura, Luis) tərcümə, nəsr, dram əsərləri
nəşr olunurdu. Bütün bunlar xalqın ictimai-mədəni
həyatının əks etdirilməsinə,
savadsızlığın aradan qaldırılmasına, elmin,
təhsilin inkişafına təsirin və bu yolda ali məqsəd
və fikirlərin yayılması üçün milli mətbuatın
yaranması zərurətini doğururdu. Yeri gəlmişkən,
qədim quberniyanın ictimai-ədəbi mühitinin, mətbuatının
ilk tədqiqatçılarından olan tarixçi-alim
İsrafil Məmmədov İrəvan Dövlət Azərbaycan
Dram teatrının yaşı ilə əlaqədar
apardığı araşdırmalara əsasən qələmə
aldığı “İrəvan Teatrının neçə
yaşı var?” adlı məqaləsində yazır: “1882-ci
il aprelin 10-da İrəvanda çıxan “Çələk”
qəzetində peşəkarlıqla yazılmış bir məqalə
dərc olunub. Bu məqalədə kasıb tələbələrə
kömək məqsədilə Azərbaycan türklərinin
dilində “Tamahkarlıq düşmən qazanır” pyesi
“ikinci dəfə oynanıldı” yazılıb”. Bu faktın
özü əslində İrəvanda Azərbaycan mətbuatının
yaranması tarixinin də həmin dövrə, hələ bir
qədər də əvvəllərə aid olmasına
aydınlıq gətirir. 1911-ci ildə isə İrəvanda
mətbuat adına “Erevanskiy vestnik” qəzeti dərc
olunmuşdur ki, burada da əsasən çar hakimiyyətinin rəsmi
xəbərləri mühüm yer tutub. Bundan əlavə qəzetin
sütunlarında reklam materialları və digər xəbərlərə
də yer verilmişdir. Həmin qəzetin 26 iyun 81-ci
sayında M.Mirfətullayev “Molla Nəsrəddin” jurnalında
“Hoş-hoş” imzası ilə dərc olunmuş şeirə
etiraz edir və bu imzanı ona istinad edənlərə həmin
jurnalda bir müəllif kimi iştirak etmədiyini söyləyir.
Görkəmli tədqiqatçı Qulam Məmmədlinin
aşkar etdiyi bu faktın özü də həmin dövrdə
quberniyanın həyatında işaran bir qəzetin
mövcudluğundan xəbər verir. Adı çəkilən
qəzetlər bu gün maddi dəlillər kimi əldə
olmadığından hələlik onlardan ətraflı bəhs
etmək mümkün deyil.
Ötən əsrin ikinci onilliyindən isə İrəvanda bir-birinin ardınca Azərbaycan dilində “Lək-lək”
(1914), “Bürhani-həqiqət” (1917), “Cavanlar
şurası” (1917), “Kommunist” (1922), “Rəncbər”
(1922), “Zəngi” (1924-1927), “Qızıl Şəfəq”
(1927-1937), “Kommunist” (1937-1939) “Sovet Ermənistanı” (1939-1989) kimi qəzet və jurnallar
nəşr olunmağa başladı. Adları
çəkilən məcmuələr ədəbi, siyasi, tarixi, elmi və fənni olmaqla,
İrəvanın mədəni həyatında baş verən hadisələri öz səhifələrində
işıqlandırmağa xidmət ediblər.
lll
1914-cü
il fevralın 22-də İrəvan ziyalılarından Mirməhəmməd
Mirfətullayev və Cabbar Əsgərzadənin müdir və
naşirliyi ilə “Lək-lək” satirik jurnalı nəşrə
başladı. Bununla əlaqədar İrəvan qubernatoru
1914-cü il 21 yanvar tarixli məktubunda M.Mirfətullayev və
C.Əsgərzadəyə “Lək-lək” adlı jurnal buraxmaq
haqqında icazə vermişdir. Bu icazədə jurnalda baş
məqalələr, şeir, şəhər işləri,
Qafqaz xəbərləri, teleqramlar, xarici və daxili xəbərlər,
felyeton, təmsil, “poçta qutusu”, elan buraxılması nəzərdə
tutmuşdu (Bax: Gürcüstan MDTA, fond 480, iş ¹ 968, siy. 1).
Jurnalın həftəlik nəşri nəzərə
alınsa da tarixlərindən də aydın olur ki,
saylarının arasında böyük fasilələr
yaranmışdır. Görünür, hakimi-mütləqiyyətin
sensor qadağaları və maddi-texniki çətinliklərin
olması “Lək-lək”in də müntəzəm fəaliyyət
göstərməsinə maneçilik törətmişdir.
Bütün bunlara baxmayaraq cəmi 12 sayı işıq
üzü görmüş bu jurnalın maraqlı bir ictimai-ədəbi
taleyi olmuşdur.
Ötən
əsrin ikinci onilliyində İrəvanda Azərbaycan mətbuatının
ilk müjdəçisi və quberniyanın yeganə mədəni-mənəvi
siması olan “Lək-lək”in yaranmasına təkan verən
amillərdən biri heç şübhəsiz, həmin
dövrdə Şərqi qəflətdən oyadan “Molla Nəsrəddin”
satirik jurnalı olmuşdur. İrəvanın səmasında
qanad çalan bu jurnal əvvəldən axıra qədər
birmənalı olaraq “Molla Nəsrəddin”in yolu ilə
getmiş, onun ənənələrinə sadiq
qalmışdır.
Qeyd
olunduğu kimi “Lək-lək”in müdiri və naşiri həmin
dövrdə İrəvanın
ictimai-ədəbi mühitində kifayət qədər
tanınan, maarif və mədəniyyətin inkişafında
böyük xidmətləri olan Cabbar Əsgərzadə
(Baxçaban) və Mirməhəmməd Mirfətullayev idi.
Lakin bu məcmuəni araya-ərsəyə gətirmək
ideyası əslində C.Əsgərzadəyə məxsus
olmuşdur. Bunu naşirin 1913-cü il dekabrın 4-də Bakıya, Məmmədəli Sidqiyə
yazdığı bir məktubundan da görmək
mümkündür. O, İrəvandan göndərdiyi həmin
məktubunda “Lək-lək” adlı satirik jurnal
çıxarmaq istəyində olduğunu bildirirdi. M.Sidqinin
şəxsi fondunda C.Əsgərzadənin 40-a qədər məktubu
var. Bu məktubların bir neçəsində o, “Lək-lək”
adlı satirik məcmuə nəşr etdirmək barədə
yaxın dostu, məsləkdaşı ilə öz fikirlərini
bölüşmüşdü. Hələ nəşrə
başlamazdan əvvəl, o, jurnalın ətrafına
istedadlı yazarları toplamaq haqda düşünür, bu məsələdə
ən çox mollanəsrəddinçilərin köməyinə
arxalanırdı. Bu məqsədlə də bir çox “Molla
Nəsrəddin”in yazarlarının jurnalda
iştirakını istədiyindən onların ünvanlarını
xəbər alırdı. Görkəmli tədqiqatçı
Nazim Axundov özünün “Azərbaycan satira jurnalları
(1906-1920-ci illər)” əsərində “Lək-lək”in də
nəşri tarixinə, ictimai-ədəbi mövqeyinə nəzər
saldığı icmal xarakterli araşdırmasında C.Əsgərzadənin
M.Sidqi ilə bu xüsusda yazışmalarını diqqətə
çəkmişdir. Belə məktubların birindən bəhs
edən tədqiqatçı C.Əsgərzadənin 18 fevral
1914-cü il tarixli məktubuna da nəzər salır. O,
yazır: “C.Əsgərzadə yenə də təkrarən M.Ə.Sidqidən
xahiş edir ki, “Molla Nəsrəddin”in müxbir və
şairlərinin ünvanını bildirsin və s. Başqa məktublar
da sübut edir ki, “Lək-lək” mollanəsrəddinçilərə
istinad etməyə və onun köməyinə arxalanmağa
çalışmışdır”. Tədqiqatçı Qulam
Məmmədli isə C.Əsgərzadənin M.Sidqiyə
ünvanladığı məktubundan belə bir cümləni
nəzərə çatdırmışdır: “Məfkurəmiz
gərək məlumunuz olsun, “Molla Nəsrəddin”dir, amma səliqəmiz
ayrı vəziyyətlərdir”. Bu araşdırmalardan
göründüyü kimi, C.Əsgərzadə bütün
fəaliyyətlərində “Molla Nəsrəddin”in yolu ilə
gedəcəklərini qətiyyətlə bildirirdi. Naşir
jurnalın birinci sayının baş məqaləsində
bunu xüsusi olaraq nəzərə çatdırırdı:
“Məsləkimizin ən əvvəli budur ki, biz “Molla Nəsrəddin”
kimi hər kəsin eyibini və iradını apaçıq
söyləməyib, onun kimi sadəcə yazıb, ana dili tərəfdarı
olub, belə ki, şəlalə kimi lüğətlərin
cibini töküşdürüb ən qiymətli soqatlar
çıxardacayıq. ...Qaldı xanlar, bəylər,
ağalar. Bunları da ki, Allah özü hörmətli
yaradıbdır, borcumuzdur hörmət eləyək”, söyləməsi
ilə jurnalın məsləkini, yaradıcılıq yolunu
oxucularına bəyan edirdi. Baş məqalədə deyilən
fikirlər, əslində jurnalın yaşam yolunda
toxunacaqları mövzulardan xəbər verirdi.
Mühərrirlər
İrəvanın ictimai-siyasi, mədəni həyatındakı
maddi-mənəvi geriliyə göz yumacaqlarını,
xanları, bəyləri, mollanümaları, qumarbazları,
yolkəsənləri, tazıbazları, quşbazları yada
salaraq onlardan “himmətsizlik, mürüvvətsizlik, rəhmsizlik,
inayətsizlik görsək gözümüz kor olacaq,
eşitsək, qulağımız kar olacaq, danışmaq istəsək,
dilimiz lal olacaq”, deməklə həm də jurnalın ifşa
hədəflərini cəsarətlə açıqlayırdı.
Baş məqalənin məram və məqsədi, istək və
amalları bir qədər də ciddi və bədii formada “Lək-lək”in
salamı“ şeirində ifadə olunmuşdur.
Salaməleyküm
sənə, İrəvan!
Bu gələn
“Lək-lək”dir,
sənə
mehmandır,
Xeyir
xəbərçidir, doğru danışan,
Uzağı
görəndir, uca uçandır.
Oxuyub
çıxmamış çəkib cırmayın!
Qolun,
qanadını vurub qırmayın!
Dediyi
həcvdən hədyan sormayın!
Sözü
acıdırsa əgər ağudan,
Naxoşun
davası acı dərmandır.
Jurnalın
birinci sayıındakı şeirlərdə, “Qafqaz xəbərləri”,
“İrəvan xəbərləri”, “Qaranlıq istiqbal”,
“Elanlar”da İrəvanın ictimai-siyasi həyatı,
xalqın balalarının elmdən, təhsildən məhrum
olması, qadınların hüquqsuzluğu, mövhumatın,
dini fanatizmin millətin taleyində maddi və mənəvi
geriliyə səbəb olması ağrıları tənqid
olunmuşdur. Bu yazıların hər biri özlüyündə
hədəfə aldığı mövzunu real həyatın,
xalqın yaşam tərzinin fonunda
işıqlandırmışdır. İlk sayının son
səhifəsində “İdarədən”
başlığı ilə belə bir İxtar (xəbər)
dərc olunub: “Bu nömrə üçün hürufat
başqa bir kitaba işləndiyindən naşi kifayət verməyib,
mündəricatın azlığına səbəb oldu. Bu
barədə oxucularımızdan üzr istəyirik”. Bu, cəmi
60 nüsxə ilə həyata qədəm qoyan jurnalın ilk
sayından maddi-mənəvi sıxıntılarla
yanaşı onun fəaliyyətində texniki çətinliklərinin
yaranmasından xəbər verirdi.
(Ardı var)
Şəfəq NASİR
525-ci qəzet.- 2012.- 23 avqust.- S.-4.