Məhəmməd Əmin Rəsulzadə Yazar: Şirməmməd
Hüseynov
Əsərləri
Üçüncü cild
(1915-1916)
Ön söz
Azərbaycan
milli qurtuluş hərəkatının ideoloqu və lideri,
ilk həqiqi demokratik Xalq Cümhuriyyətimizin banisi M.Ə.Rəsulzadənin zəngin ictimai-siyasi və ədəbi-bədii
publisistik irsinin I cildi (1903-1909) 1992-ci ildə, II cildi (1909-1914)
2001-ci ildə işıq üzü görmüşdür.
İndi onun 1915-1916-cı illərdə dövri mətbuatda dərc
olunmuş əsərlərinin III cildini oxuculara təqdim edirəm.
Zənnimcə, 10 ildə təmənnasız
hazırladığım bu əsər Azərbaycan tarixi və
bütövlükdə I dünya müharibəsi
dövrü tarixi ilə maraqlananlar üçün
faydalı olacaqdır.
Həyatə dəvətBu
dəvətin məscidlərdə və mollalarla mərsiyə
cavanlar tərəfindən vaqe olduğu sizə müjdə
avər bir xəbər ola bilərmi?...
Şəhərimizin
yuxarı tərəfi Şamaxı yolu degilən səmtində
yeni tərzi-memaridə tikilmiş zahiri gözəl kiçik
bir məscid vardır. Hər dəfə yanından keçəndə
tikilisindəki yeniligə mail oluyor, bir neçə dəqiqə
ayaq saxladım. Fəqət nə gizlədim, bu yeni məscidin
içində söylənən sözlərdə də bir
yenilik varmı? – deyə hər zaman düşünüyor,
özüm özlügümdə yasavər bir nəticəyə
gəlirdim.
Tasua gecəsi
idi; getdim. Məscidin daxili təmiratı daha tamam
olmamışsa da ibadət və əza məclisləri bərpadır.
Haman əski hamam, əski tas: zəngir vuranlar öz işlərində.
Çay içənlər öz yerlərində. Papiros
tüstüsü də dumanlanmaqda. Bunlar tamamilə
dışı tazələnmiş olan məscidin ici haman əvvəlki
qərar ilə qaldığına bir dəlil degilmidir? Fəqət bən çox tələsənlərdən
degiləm. İbadət və təziyyətlərimizi 6-7 saətdən
bir-iki saətə əskiltməyincə məscid və məbədə
lazımi ehtiramın gözlənməsinə rəayət
etmək bittəb mümkün olmayacağına qeneəm.
Bu isə zəmanə bağlıdır. Zəncirin
vurulması da birdən-birə götürüləməz.
İllərlə gələn şey şübhəsiz ki, illərlə
də gedəcək. Əcəba rövzə necə, moizə
nə haldadır?
İştə
bu suala cavab gözlüyordum. Tazəlik varsa rövzəxanda
görüləcək. Onun söyləyəcəklərində
həyatın tələb elədigi yeni cərəyanların
inikası varsa, fəbeha demək ki, məscidlərimizin
yalnız tərzi-memarisi degil, cəhəti-mənəviyəsi
də islah olunuyor...
Nəhayət,
rövzəxan gəldi. Hacı molla Əbduləli o fəal,
cəval yürüşilə o zində məşi və rəftarı
ilə minbərə çıxdı.
İlk
sözü zəngir vuranlara olmasınmı?
“Hə, zəncir
vurur, əndamınızı gögərdirsiniz – dedi. Zənn
etməyiniz ki, bununla behişti satın alacaqsınız” –
dedi. Əlavə etdi: “Xayır, ittihad bilməz,
mərhəmət anlamaz, halal gözləməz və haramdan
ictinab etməz, müsəlman qardaşlarınıza
qıymaqdan həzər eləməz, bütün mənhiyyatə
aludəlikdən çəkinməz, namaz qılmaz da, sonra gəlir
özünüzü dögür, ağlarsınız,
yoxsa “hər kəs ağlata, ağlaya və ağlamasına
behiştə gedəcəkdir” – deyənlərəmi
inandınız! Heyhat, səhv etdiniz! Hər şeydən əvvəl
vacib olan qardaşlıq, yoldaşlıq, həq-əlnasi
gözləmək, adam olmaqdır. Zəncir vurmaq, göz
qorasını sıxıb ağlamaq isə sonrakı
işdir. Birincilər olduqdan sonra inşallah bəlkə bu
birilər də qəbul olunar”.
Bən artıq
vəcdə gəlmiş, vicdan rahatlığı
bulmuşdum. Demək ki, zahirdəki dəgişiklik nə tovr
olsa da, batinə dəxi icrayi-təsir ediyormuş. Qalibdəki
təcəddüd qəlbdəki təbəddülə bir
nümunə imiş. Məscidlərimizin yalnız
memarlığı degil, vaizkarlığı da dəgişiyormuş.
Neçə
il əvvəl xüsusi surətdə belə tənqid
olunmayan bədən incitmək əzasi imdi minbərdən, mərsiyəxan
ağzından, zəncir vuranın dik gözü içinə
nə cəsarət, nə şiddətlə tənqid olunub
da söyləniyor!...
Ey qadiri-küll
olan zaman, sən nələr yapmaz, nələr yapamazsan!
Fəqət təcəddüd
daha artıqdır. Yalnız təziyələrin şəkli
degil, “tələfsifat degilsə” də tənqid olunuyor. Həm
də nə şiddətlə! Bax qovzəxan nə
söyliyor:
“Aləm tamam yol tutub getdi. Xəlq göylərdə
uçuyor. Biz hələ yerdədə yürüyə bilməyib
sürükləniyoruz. “Minbər şeytanı” da sizə
diyor ki, bu sürüklənmək şanımızdandır.
Çünki Allahın mömin bəndəsi zəlil gərək
olsun. Fəqət aldanmayınız bu əmaməli münafiqə,
o yalan diyor. Şahidim isə Quran. Qurani-məcid: “Əlizətülla
və əlrəsulə və əlmöminin (yəni izzət
üllah, rəsuli və mominlərinin şanıdır)
dedikdən sonra kimin nə ağzıdır ki, zillət və
miskinəti mömin sifətidir – deyə tərif etsin. Yox,
mömin zəlil degil, əziz olar. Başı qapazlı,
gözü əllərdə, özü zillət və miskinətdə,
topraqlar üstündə sürünmək hərgiz
yaşamaq degil, min dəfə degildir. Öylə bir
yaşayış mömin yaşayışı, müsəlman
həyatı degildir. “Allah dünyanı kafirlərə, axirəti
isə möminlərə vermişdir” – deyənlər,
şübhəsiz ya xüsusi bir qərəz güdənlər
və ya Allahın dedigini bilməyənlərdir. Ay müsəlmanlar,
biliniz, dünyada yaşamaq, izzət və şərəflə
yaşamaq üçün bilikli olmaq, bir olmaq gərək!”
Hələ
“bilikli və bir olmaq” üstündə Əli, Ömər və
Abubəkr həzrətləri ilə sair əshabi-giramın səvaneh
həyatından gətirdigi misallar nə qədər
müfid, nə dərəcədə müəssər idi!...
İştə,
həyatə bundan daha qüvvətli bir dəvət ola bilərmi?
Fəqət siz deyə bilərsiniz ki, “bir gül ilə bahar
olmaz”. Olmaz. Fəqət gül bir degildir. İştə, sizə
digər bir daimi həyat: Mirzə İbrahim. O da Hacı Molla Əbdüləli
kibi dünyayi zəm edən mollaları məzəmmətliyor.
O da möminin zillət degil, izzəti-şanından
olduğunu iddia ediyor! Bu, eşidənlərinin
ruhuna qədər nüfuz edən natiq, kəndinə məxsus
mətin bir məntiqlə elm ilə din ehkamını təhlil
ediyor da izzətlə yaşamaq üçün çarə
olaraq müasir olmayı, “külli-yövm hüvafi şan”
hökmünə tabe olaraq zəmanə elm və fənnlərini
təhsil ilə əvvəlcə elm, sonra da sərvət və
saman sahibi olub məzəllət və miskinətə təhəmmül
etməməgi tövsiyə ediyor. Hər zaman ögrənməli,
çünki Sokrat elm üçün zaman yoxdur söyləmiş. Çünki Peyğəmbəri–xüda
dəxi bu mənaye təsdiqlə “itlabəl-elm mən ləməhəd
əli ələlhəd” demişdir – diyor. Sair
minbərçilərə rəğmən cəmaəti
sırf o dünyayə və yalnız din elminə degil, həyatə,
dünya həyatinə dəvət edən bu zat qulaq
asanlarına diyor ki: dünya elmi, zaman və əsri-sənayei
ögrənsinlər, əqillərini işlətsinlər,
dünya beş qəpigə dəgməz deyə vəz
edən cəhalə etina etməyib yaşamağa əzm
etsinlər. Zəmanə adamı olsunlar. Düadan bir şey
çıxmayacağına inanıb, təşəbbüs
eləsin, hər şeyi Allahdan gözləməsinlər.
Çünki iş yalnız Allaha qalıyorsa, “adamın
atasını yandırarlar”.
Bu bənim bizzat
gördügüm və bu yolda vəz etdiklərini
eşitdigim həyat dahilləridir, digər və rovzələrdə
dəxi az-çox bu ruh müşahidə olunmuş, ruhlarda
bir oyanıqlıq görülmüşdür.
Hətta, Qazi
Hacı Mir Məhəmmədkərim ağa cənabları həyatə
dəvət movzuində bir az ifrata varmış, sərvət
və saman təhsilini elmə belə müqəddəm
tutmuş imiş.
Məlumdur ki,
insanları həyatə dəvət etmək əqli bir
taqım mövhumat əsarətindən xilas edərək zəkayi-bəşərə
hürr və azad bir surətdə tərəqqi etmək
imkanı vermək deməkdir. Zəka isə “hökmdar və
ədəbiyyat” sahibi Alfyerinin dedigi kibi, sərvət və
samandan müavinət alar, fəqət, heç bir zaman onun
tabe və münqadi olamaz! Bu nöqteyi-nəzərdən
yaşamaq üçün elmi sərvətə müqəddəm
tutan Mirzə İbrahim həyatə dəvət yolusunun ən
doğrusunu tövsiyə ediyor.
Minbər vəzlərində
görülən bu hallar “bahar” olmasa da, “bahar”ın gəlməsini
göstərən günlərdir. Bu günlərdən daha
münasibi, bu gül aşiqi bülbüllərdən imdi hər
şəhərdə bir-ikisi tapılar ki, bu da intibah
dövrünün sürətlə başa gəlməkdə
olduğuna dəlalət edər.
“Əmr
bemərufə və nəhyiəz münkər” və
cübbəsini ifa etmək üçün qəzetələrin
ən müvafiq bir vəsilə olduğunu minbər üstündən
söyləyən bir molla, şübhəsiz ki, həyatə
dəvət misalında söylədigi həqiqətləri zəmanənin hökmü və qəzetələr
vasitəsilə yapılan elmi və müsbət nəzəriyyələrin
təsiri ilə söyliyor. Müntəzəm
bir mədrəsəmiz olsa da, əhvali-zamanə bələd,
fünuni-hazirəyə aşina, ehtiyacati-əsrdən anlar əməlpərvər
müəllimlərlə mollalar yetişdirsək və
bunları yalnız böyük şəhərlər degil, qəsəbələrə,
köylərə qədər yaysaq, o vəqt hər tərəfdən
çağrılan əvam istər-istəməz
başını qaldırıb baxacaq, baxınca şahrah həyat
və mədəniyyəti görəcək, haman səmti-amala
yönələcəkdir.
M.Ə.Rəsulzadə
“Açıq
söz”, 24 oktyabr 1916, 312
Fəbeha – daha
yaxşı
Həqqünnas
– özgə malı
Dai –
duaçı, iddia
Münqad – boyun əyən,
itaət edən
Avər – gətirən
Alferi Vittorio (1749-1803)
İtalyan dramaturq və şairi (bax MSE 1933, c.1.səh.249)
Anadolunun istimdadi
Bu günki
nüsxəmizdə “Kaspi” qəzetəsindən mənqul bir məktub
dərc ediyoruz. Məktub sahibinin imzası hər nə qədər
məlum degilsə də, yazısından bir zabit və ya əsgər
olduğu anlaşılıyor. Bu zabit rus ordusu
istilasında olan Anadolu çöllərində minlərlə
müsəlman uşaqlarının canlı cənazələr
kibi gəzişib, aclıqlarını rəf etmək
üçün ordu mətbəxindən atılan
sür-sümüklərdən yeyinti axtardıqlarını,
yanmış, yaxılmış xərabələrin külləri, topraqları içində
yuvarlanıb da yatdıqlarını, üzlərində
cocuqluq şətarət və təravətindən bir əsər
belə qalmadığını, kiçikkən
qocaldıqlarını, amansız soyuq, mərhəmətsiz
qışa qarşı müdafiəsiz olub tamamilə məhv
olacaqlarını xəbər veriyor da, müsəlmanlara,
müsəlman cəmaətlərinə müraciət ediyor.
Allah üçün istimdad ediyor. Biz soldatlar, “mümkün
olduğu qədər öz payımızı onlarla
bölüşüyoruz. Fəqət bu iktifa etməz. Ehtiyac
böyükdür” dedikdən sonra “tələsiniz” – deyə
ricasına təkid ediyor.
Ürəgi
hissi-mərhəmətlə qabaran və bigünah
yşaqların fəlakətini soyuqqanlılıqla görə
bilməyən bu şəfqətli cənabdan əvvəl də
Türkiyədən alınmış yerlərin, Anadolu
müsəlmanlarının ehtiyac içində olduğunu
bizə bildirmişlərdi. “Əgri dağ” səyahəti nəticəsində
dağılmış Kürdüstanın qəddar ehtiyac
içində olduğunu, Rzaqulu Nəcəfzadə cənabları
müəssər bir məqaləsilə “Açıq
söz”də təsvir etmişdi. Bundan sonra
İksirdəki cəmiyyəti-xeyriyyə nümayəndəsi
Əhməd bəy Pepinov cənabları Bakı cəmiyyəti-xeyriyyəsinə
çəkdigi teleqrafında Türkiyədən gələn
müsəlman qaçqınların cəmiyyət şöbəsini
əhatə edərək çörək istədiklərini
bildirmişdi. Nəhayət, Məlv uyezdindən
Ağamusa Nağıyev naminə çəkdigi bir teleqrafda
pristav Qasım bəy “cənnəti almaq istərsəniz, bu
zavallılara müavinət ediniz” demişdi. Haman gün eyni
misalda bir teleqraf dəxi Bakı cəmiyyəti-xeyriyə idarəsinə
gəlmişdi...
İştə,
aylardan bəri gələn istimdad fəryad və əminlərə
imdi “Kaspi” vasitəsilə nəşr olunan bu dilxəraş sətrlər
dəxi əlavə olunuyor...
Bu məktubda
bütün müsəlmanlara, müsəlman cəmiyyəti-xeyriyyələrinə,
mərhəmətli və şəfqətli cənablara
müraciət olunuyor. Fəqət bu müxatiblər
əllərindən gələn müavinətdən
böyük və səmərəli bir faidə almaq
üçün bütün verə biləcəklərini
Bakı müsəlman cəmiyyəti – xeyriyyəsinə
vermişlərdir ki, o da bu böyük vəzifənin icrasını
öz öhdəsinə almışdır.
Əcəba, cəmiyyəti-xeyriyyə
bu istimdadları nəzəri-etinayə almış, bu
xüsusda bir tədbir görmüşmü?...
Bizə məlum
olan budur ki, cəmiyyət tərəfindən Ərzurum kibi
Türkiyədən alınmış nöqtələrə
qədər getmiş, az-çox müavinət göstərmişdir.
Əcəba, cəmiyyət göstərdigi
müavinətin bu qədərinə iktifa etmişmi, yoxsa daha
ziyadə müavinətə kəndisində imkan görməmişmidir?
İştə, bir sual. Vəqtilə cəmiyyəti–xeyriyyə
nümayəndəsi Sultanov ilə qaçqınlara nəzarət
edən nümayəndə Tamamşov arasında təbəddül
edən mükatibə və danışığa
baxılarsa, bu xüsusda cəmiyyət günahı
özündə degil, hökumət təxsisatının
Anadolu müsəlmanlarına düşən hissəsinin təxirə
uğramasında təsəvvür ediyor.
Məlum olduğu üzrə Qafqasiyadaki
hərbzədə müsəlmanlarla qaçqınlara
müavinət üçün hökumət tərəfindən
cəmiyyəti-xeyriyyə idarəsinə külli məbləğ
verilmişdir. Gözləniyordu ki, Türkiyədən
alınan yerlərdəki müsəlman hərbzədələrinin
ianəsi də bu qaidə ilə cəmiyyətə veriləcək.
Fəqət bu intizar bu vəqtə qədər qövldən-felə
keçməmiş. Son xəbərlərə görə
hökumət tərəfindən Türkiyədən
alınan yerlərdəki müsəlman qaçqınlara 400
min manat təxsis edilmişsə də, bu pulun cəmiyyət əliiləmi,
yoxsa istila edilmiş yerlər qubernatorluğu vasitəsiləmi
sərf olunması məsələ ixtilaflı bir məsələ
təşkil etmişdi.
Bu ixtilaflı məsələnin nə
yolda həll olunduğu isə daha bəlli degildir. General
Tomaşovun canişin dəftərxanəsinə vaqe olan son
müraciəti nəzərə alınırsa, o zaman
müşariileyhin bu pulun “soyuz qorodov” əlilə sərf
olunması tərəfində olduğu anlaşılır.
Əlbəttə, yaxşı və
faidəli olardı ki, bu vəqtə qədər gecikmiş
olan bu müavinət müsəlman cəmaətinə daha
yaxın dura bildigi mühəqqəq olmuş müsəlman cəmiyyəti-xeyriyyəsinin
əlilə icra edilə idi.
Bununla bərabər cəmiyyəti-xeyriyyənin
bu vəqtə qədər yalnız gözünü hökumət
əlinə tikib də, kəndi qüvvəsilə, cəmaət
parası ilə, qardaş qəpigi ilə olsa da, müavinət
etməkdəki ğəfləti, əlbəttə ki, nəzəri-müsamihə
ilə görülüməz!
Hökumət təxsisatı öz
yerində. Fəqət ürəkləri cərihədar edən
nalələri biz də dinləməli, bir qardaş ürəgi
ilə cuşa gəlib köməgə getməliyiz ki, bu da
ancaq cəmiyyətin borcudur.
M.Ə.Rəsulzadə
“Açıq söz”, 3 noyabr 1916 ¹318
İstimdad – imdad, kömək istəmə
Ənin – inilti
Mənqul –
köçürülmüş
Şətarət – şuxluq
Müəssir – təsirli
Dilxəraş – çox faciəli
Müxatib – xitab edən
Müsamihə – başısoyuqluq
Darülmüəlliminlərdə
inorodislər
Rusiya üsuli-idarəsini təşkil
edən binanın köşə daşlarından birisi də
inorodis politikasdır. Bu siyasətjə,
ruslar, provaslavlılar əsl, onlardan qeyri-olan inorodislər isə
fərdirlər. Daha dünən idi ki,
böyük bir vilayətin böyük qubernatoru ruslara
böyük, – qeyri-ruslara da kiçik oğul diyordu. Məlum
olduğu üzrə böyük bir məmur ağzından nəzakətlə
çıxan bu “tərif” sifət Rusiya ilə müqəyyəd
olmayan dillərdə isə “doğma və ögey” sözlər
ilə təşxis olunuyor.
Ögeylərin, daha rəsmi təbirlə
kiçiklərin ailədəki mövqeyi məlumdur. Suya,
çölə, küçə dükanına, hamama
boğja aparmağa bunlar göndərildigi halda, doğmalarla
böyüklərin köhnəsini geyər, süfrənin
aşağısında oturdular, “can” əvəzinə “yaman”
eşidərlər.
Başqadan doğma mənasına gələn
inorodislər Rusiya qanunları nəzərində hər daim
bu ögey vəziyyətində bulunmuşlardır. Bu vəziyyət bilxassə məktəb işlərində
gözə çarpmış və təsirini göstərmişdir.
Bu dəfə duma məarif komisyonunda
darülmüəlliminlər həqqində tərtib
verilmiş layihə müzakirə olunuyormuş. Məarif naziri İqnatov dəxi əsnayi-müzakirə
də hazırlamış. Darülmüəlliminlər
layihəsi hökumət tərəfdən təsis olunacaq bu
məktəblərə yalnız provaslavnıların daxil ola bilmələri qeyd edilmişdir ki, komisyonun
nəzər diqqəti dəxi bilxassə bu nöqtəyə
cəlb olunmuşdur. Moskva qəzetələrində
göründügi vəchlə kadet firqəsinin nümayəndəsi
Uvrunkov təklif eləmişdir ki, məzkur maddə tamamilə
qaldırılıb, darülmüəlliminlərin
qapısı bilaistisna hər kəs üçün
açıq buraxılsın. Uvrunkovdan
başqa müsəlman fraksiyasının nümayəndəsi
Yenikeyev cənabları təklifdə bulunub inorodislərə,
əzcümlə müsəlmanlara məxsus darülmüəlliminlər
açılması cəhətini tələb eləmişdir.
Birinci təklif rədd edildigi halda
Yenikeyev təklifi komisyonca qəbul edilmişdir.
Demək ki, ögeylər –
doğmalar üçün açılmış
darülmüəlliminlərə girə bilməzlər. Rus heyəti vüzərasının məişəti
ilə rus düması məarif komisyonunun məsləhəti
budur. Fəqət inorodislərə, əz
cümlə müsəlmanlara, məxsus olmaq üzrə
ayrı darülmüəlliminlər təsis oluna bilər.
Bu ayrı müsəlman
darülmüəllimini məzkur layihəyə girdirilən məsih
maddə mövcibincə əcəba nə kibi bir şəkil
alacaq?
“N.V.” qəzetəsində
oxuduğumuza görə Yenikeyev təklifində istənilən
darülmüəllimində rus tarixi, coğrafiya və dilindən
başqa bütün dərslər ana dilində
oxudulacaqdır. Demək Yenikeyevin təklifinin
qəbul etməsilə duma məarif komisyonu inorodislər
üçün açılacaq (seminariya) darülmüəlliminlərin
milli bir şəkildə olmalarına müvafiqət
etmişdir.
Burada “R.V.” ilə “R.Sl” qəzetələrinin
verdigi xəbərlər arasında bir az fərq
vardır ki, həqiqət əhvalda o bir az fərqin həyati-milliyyəmiz
nöqteyi-nəzərindən böyük təsiri ola bilər.
“R.V.” qəzetəsində Yenikeyev “müsəlmanlara
məxsus darülmüəllimin açmanın imkanı” həqqində
bir təklifdə bulundu degilir, halbuki “R.S.”da “inorodislər
və əzcümlə müsəlmanlara darülmüəlliminlər
açılması təklifində bulundu” ibarəsi işlənmişdir.
Fərq məlumdur. Birinci şəkildə məsələ xüsusi
bir şəkil alıyor. Buradan müsəlmanlar
özləri istərlərsə, kəndilərinə məxsus
tədrisati öz dəllərində olmaq üzrə
darülmüəlliminlər aça bilərlər,
hökmü çıxarılır. Bunun
isə əhəmiyyəti yox və bu yeni kəsb olunmuş
bir ixtiyar dəxi degildir. Çünki 1914-cü il iyul qanununun hökmünə görə inorodislər,
əzcümlə müsəlmanlar bu tipdə darülmüəlliminlər
açmaq imkAnındadırlar.
İkinci şəklin hökmü isə
başqadır. Burada
anladığımıza görə, xüsusi surətdə
degil, rəsmi surətdə hökumət tərəfindən
inorodislər, əzcümlə müsəlmanlara məxsus
darülmüəlliminlər açmaq tələbi
vardır. Böylə bir tələbin əhəmiyyəti
və bu tələb mövcibincə açılacaq
darülmüəlliminlərdə bütün tədrisatın
ana dilincə olması cəhətilə böyük mənası
vardır. Çünki 1914-cü il
qanununu hər nə qədər inorodislərə xüsusi məktəblər
və əzcümlə darülmüəlliminlər
açmaq imkanı veriliyorsa da, bu müəssisələrin
tamami-məsrəfini də onların öz öhdəsinə
təhmül ediyor.
Böylə məktəblərə
xəzinə, zemstvo və ya şəhər idarələrdən
bir qəpik sərf olunarsa, o zaman məzkur məktəblər
tamamilə vəzarət idarəsinə keçib və
ümumi proqramla idarə olunmalıdır. Ümumi dövlət vergilərinə kəmalla
iştirak edən inorodis xəlqinin əleyhiddə olaraq kəndi
milli məktəbləri həqqində ayrıca bir məsrəfə
mütəhəmmil olmaları isə aşkardır ki,
ağır bir vəzifədir. Bundan əlavə
1914-cü il qanununa müvafiq
açılan xüsusi məktəblər ümumi hüquq və
ixtiyardan da məhrumdurlar.
İştə, Yenikeyev təklifini
“R.S.” daki şəklində, bu şəklin təfsiri də
bizim anladığımıza müvafiq isə və bu təshih
duma ilə şuradan keçib qanun gücünə minərsə,
o zaman həyati-milliyyəmizi sıxan zəngir həlqələrindən
biri açılmış olur.
Bununla bərabər komisyonun kadetlər
təshihini rədd etməsilə inorodislər, əzcümlə
müsəlmanların böyük bir ziyana
uğradıqlarını görməmək də
mümkün degildir.
Məzkur layihə imdiki halı ilə
gücə mindikdən sonra demək ki, darülmüəlliminlər
yalnız provaslavnıların tabeliyində (inhisarında)
olacaq. Bunun nəticeyi-təbiiyyəsi
isə ümumi məktəblərdəki müəllimligin
inorodislər üzünə qapanmasından ibarət olub
qalacaq. Başqa sözlə, yəni
ögeylər doğmalara məxsus açılan süfrə
başına qoyulmayacaqlardır.
Əcəba, bütün Rusiya millətləri
ayrı-seçgi salmadan köks-köksə dayanıb da vətən
müdafiəsində bir vücud olduqlarını isbat etməkdə
olduqları böylə bir zamanda olsun Rusiya millətləri
arasında ayrı-seçginlik salmaq politikasından əl
götürülməyəcəkmi?
M.Ə.Rəsulzadə
“Açıq söz”, 11 noyabr 1916, 325
İnorodis – özgə xalqdan olan, ögey
Fər – ikinci dərəcəli, əsas
olmayan
Məişət – istək, iradə
Yenə o məsələ
Yenə o məsələ – məktəb məsələsi!
Fəqət bilirəm: müharibə xəbəri
axtaran oxucu deyəcək ki, canım nə məktəbbazlıqdır.
Fəqət o müharibə xəbərindən
bu dərəcədə maraqlanan oxucu, əgər həqiqi
bir oxucu isə, oxuya-oxuya zamanın mütləq məktəb
zamanı, bütün qələbə və zəfərlərin
də mütləq məktəb və məarif nəticəsi
olduğunu əlbəttə dərk edər. Və əlbəttə həyati-milliyyəmizə dəxli
olan məktəb məsələsinə Civ dərəsindəki
qanlı müharibələr qədər əhəmiyyət
verər.
Yenə o məsələ: darülmüəlliminlərin
məsələsi. Hazırda duma məarif komisyonunda olan vəzarət
layihəsinə görə Rusiyada mövcud olub bundan sonra
Rusiyada təsis olunacaq institutlara, seminariyalara (iki növ
darülmüəllimin) inorodisl?r qəbul
olunmayacaq. Bu qanun zatən bu vəqtə qədər
də böylə idi. Fəqət bununla bərabər
Zaqafqazski seminariya Daşkənd, Kazan və bəzi bu kibi yerli
əhalisi qeyri-rus çox olan şəhərlərdə qismən
məxsusi şöbələr açmaq surətilə,
müsəlmanlar bu məktəblərə qəbul
olunuyordular. Axır illərdə, əzcümlə
Qafqasiyada bu təhdidat bir az azalmağa
üz qoymuş, müsəlmanlar institutlarla seminariyalara yol
tapmışlar idi.
Yeni düşünülməkdə
olan qanun bu xüsusda nə kibi istisnalara malik olacaq, burası –
əldə məlumat kafi olmadığından – bizə naməlumdur. Fəqət qəzetələrdən ögrəniyoruz
ki, yerinə görə institutlarla seminariyalarda inorodis dilləri
oxudulacaqdır.
Darülmüəlliminlərə
inorodislər buraxılmayacaq. Darülmüəlliminlərdə
inorodis dilləri də oxudulacaq. Bu iki zahirdə biri-birinə
zidd görünən əsas – qarşı-qarşıya
qoyulub diqqət olunursa, haman nə kibi bir məktəb
politikasının nəzərdə olduğu meydana
çıxar. Apaşkara görülür ki,
bu iki əsas biri-birinə zidd olmayıb biləks biri o birini təkmil
ediyor.
Məktəblərin rusluq nöqteyi-nəzərindən
milliləşməsi (nasyonalizasiya şkol) – işinə bu
iki əsası doğuran və onları biri-birinə
bağlayan hökumət qeyri-ruslardan seminariyalara adam qəbul olunmadıqda: məntiq hökm
ediyor ki, qeyri-ruslar müəllim ola bilməyib müəllimlik,
xəlqi tərbiyə etmək, fəqət rus millətinin
imtiyazati-hakimiyyəsindən olacaq. O halda qeyri-rus olan vilayətlərdə,
o vilayətlərin dilini bilməyin rus müəllimlər
müşkülat çəkməyəcəklərmi?... İştə, bu
müşkülatə məhəl qalmamaq üçün
rus müəllimlər qeyri-rus uşaqlarından ibarət məktəblərdə
dərs verə biləcək bir hala qoyulmaq istənilir. Onlara yerli dillər ögrədilmək planı
hazırlanıyor.
Əvət, məktəb
bütün dövlət binasının dayanacağı bir
özüldür. Dövlət binası
hankı üsuli-siyasətlə tikilmək istənilirsə,
binanı saxlayacaq olan məktəb də məzkur siyasətin
müqtəziyatına görə olmalıdır. Bu vəqtə
qədər davam edən idarənin, yəni bütün millətləri
bir qazana töküb nə tövr olsa da, rus aşı
bişirmək istəyən bürokrat millətcillərin
tikmək istədikləri bina Rusiya binası degil, rus
binasıdır.
Məlumdur ki, Rusiya binası deyincə rus
millətinin təxti-hakimiyyətində, müxtəlif millətlərin
kəmali-azadlıqla ittihadlarından mürəkkəb
müşfiq bir vətən, rus binası təbirində isə
(senzor sətri çıxarıb – Ş.H.) bütün
müəllimləri ancaq ruslardan olmaq üzrə qoyulan məktəb
özülünün üstündə tikiləcək
binanın hankı növdən olacağını artıq
siz özünüz biliniz!
Proqramları, Rusiyayi “müşviq
bir vətən” halına qoymaq əməli ilə tərtib
olunan kadet firqəsinin təklifini, yəni darülmüəlliminlərə
bilafərq millət və məzhəb hər kəsin qəbul
edilməsini duma məarif komisyonu rədd eləmişdir. Fəqət bununla bərabər müsəlman
fraksiyasının nümayəndəsi Yenikeyevin təklifi qəbul
olunmuşdur. Bu təklifə görə
müsəlmanlara məxsus müsəlman darülmüəlliminləri
təsis olunacaq.
Keçən məqaləmizdə bu
qərarın bundan ötrü nə dərəcədə
mühüm bir şey olduğunu zikr etmişdik. Artıq o cəhətini təkrar etmiyəcəgiz.
Yalnız bizi maraqlandıran bir cəhət vardır: görəsən
müsəlmanlar üçün açılacaq milli
darülmüəlliminlər hökumətin xərcinəmi
açılacaq (xəbərin məntiqi böylə
olacağına ehtimal veriyor) və görəsən bu
darülmüəlliminlərdə oxuyub müəllimlik şəhadətnaməsi
alacaq müsəlmanlar digər seminaristlər dərəcəsində
sahibi-hüquq olacaqlarmı?...
Olacaqmı, yoxmu? Bu, əlbəttə, cərəyani-əhvalə və
Dövlət düması ilə Şurayi-Dövlət rəyinə
bağlı bir məsələdir. Arzu etməklə
olursa, əlbəttə, sahibi-hüquq olmaları mətlubdur.
Aşkardır ki, müsəlmanlara məxsus
darülmüəlliminlərdə hazırlanıb
çıxan müəllimlər milli müsəlman məktəbləri
ilə, xüsusi surətdə açılan məktəblərə
müəllim olacaqlar. Bu məktəblərlə,
məzkur məktəblərdə dərs oxudacaq müəllimlərin
hüquqca dövlət məktəbləri dərəcəsində
hüquqlu və səlahiyyətdar olmalarını görmək
amalımızdır. Bunu yalnız biz
degil, digər inorodislər də arzu və tələb etməkdədirlər.
Bu tələbdən bəhs edən məqalələrindən
birisinə erməni mühərrirlərindən birisi pək
həqli olaraq “böyük məsələ”
ünvanını vermişdir. Bu
böyük məsələnin həlli isə ən
böyük arzumuz, ən əziz diləgimizdir.
M.Ə.Rəsulzadə
“Açıq söz”, 15 noyabr 1916, 328
(Ardı var)
Şirməmməd
Hüseynov
Əvvəli
ötən şənbə saylarımızda
525-ci qəzet.- 2012.- 18 avqust.-
S.26-27.