Oralarda kimlər
var: Ömər Özbay-1
“BİZƏ
PATETİK ŞEİRLƏR LAZIM İDİ OTURUB YAZDIM”
70-ci illərdə “İslami bir dövlət”
qurma idealını daşıyan gənclərin dilindən
düşməyən şeirlərin şairi olub Ömər
Özbay. “Mitinqlərdə, yığıncaqlarda, panel və
konfranslarda iştirakçıların coşğusu şeirlə
təmin edilərdi. O 'yüksək səsli şeir' bizə
lazım idi. Mən bu ehtiyacı ödəməyə
çalışırdım. O günlər geridə
qaldı; yəni, mənim şeirim vəzifəsini
tamamladı” - deyir.
Ömər
Özbay, 70-ci illərin gənclərinin yaddaşında olan
şeirləri yazan şair. Üstünə düşən
vəzifəsini boynuna götürən, ancaq geridə
dayanmağı seçən bir adam. Ehtiyac olduğu
üçün şeir yazmağa başladım, deyir amma
ondakı şairliyi hər kəs qəbul edir. Şeirini bilənlər
çox arzu etsə də, “şeirlərim vəzifəsini
tamamladı” deyərək nəşr etməyi
düşünməyən Özbay, özü və
yaxın yoldaşları üçün şeir yazmağa
davam edir. Baş naziri anladan “Bir
Liderin Doğuşu” kitabını Hüseyn Besli ilə birlikdə
hazırlayan Özbay, KİTABI OLMAYAN ŞAİR ya da ictimaiyyətdəki
ləqəbiylə “The Şair” olaraq tanınır.
Emeti Saruxandan uyğulama
abdin41@mail.ru
tofigabdin.com
KİTABSIZ şair
Şeir macəranız necə
başladı?
İmam Natiq lisesinin son sinfinə qədər şeirə,
ədəbiyyata çox marağım yoxdu. Daha sonra Cahit
Koytak, Əhməd Ertürk, Ünal Mengüşoğluyla
tanış oldum və görüşməyə
başladım. Mən ayrı bir məcrada gedirdim. Onların
təsiriylə ciddi şəkildə kitab oxumağa
başladım və ədəbiyyata yönəldim.
1974-cü ildə başladım şeirə. O sahədə
bir boşluq görmüşdüm.
Necə bir
boşluq?
Ankarada xüsusilə Nuru Pakdil ətrafında
toplaşan gənc şair yoldaşlarımız vardı. Həmçinin
“Mavera” jurnalında və Əskişəhərdə Nabi
Ovçu və Əhməd Cinsin rəhbərliyində
çıxan “Sınaq” jurnalında nəşr olunan gözəl
şeirlər vardı. Nə var ki, oxuduğumuz bu şeirlər
bizi təmin etmirdi.O günlərin ideoloji mühitinə və
yaşadığımız gərginliyə cavab verə biləcək
sərtlikdə şeirə ehtiyacımız vardı. Bu
cür şeirlər ümumiyyətlə solçulardan
çıxırdı; biz də qibtə edir və niyə bizim də belə
patriotik-yüksək səsli şairlərimiz yoxdu” deyərək
hayıflanırdıq.
Amma şeir yazım deyə oturunca
yazıla bilən bir şey deyil. Yanılmırammı?
O günkü ideoloji birləşmələr
içində bir hissiyyat inkişaf edir istər- istəməz.
Döyüş, sizi içinə doğru çəkdikcə,
şeir özbaşına gəlir. Bir şeylər söyləmək
istəyirsiz. Mən də yoldaşlarımın
hissiyyatını, ideoloji coşğusunu tamamlayan verdikləri
mübarizəni dəstəkləyən və bəzən cəsarətləndirən
növdə şeirlər yazmağa başladım. Nə var
ki, bir müddət sonra Nabi Ovçu və Əhməd Cins
xaric, o günlərin şeir ənənəsini nəzarət
edən böyük qardaşlarımız məni
çağırıb xəbərdar etdilər.
Nə dedilər?
Mən bir şeir parçasını
ideoloji sayıqlamalara alət etmərəm. Şeirin hər
hansı bir fikrə xidmət etməyəcək qədər
ülvi və uca bir duyğu olduğunu da dedilər.Şeir
son dərəcə mübhəm olmaq qeydiylə ideoloji
qurbanı olmamasının da
lazım olduğunu söylədilər.
MƏNİM
ŞEİRİM ÖZ İŞİNİ TAMAMLADI
Siz nə etdiz, necə qarşıladız
bu xəbərdarlığı?
Təşəkkür etməklə kifayətləndim.
Şeiri özümə sənət etmək kimi bir dərdim
olmadığını söylədim. Onsuz da o günlərdə
adım “professional şəriətçi” olaraq
anılırdı.”Bu hərifdən bir şey olmaz” - deyib
maraqlanmaqdan imtina etdilər. Mən öz stilimi pozmadan yoluma
davam etdim. Sonrakı illərdə ideoloji rəftarımız
həyəcandan təmizlənib, daha doğrusu, yetkinləşib
məcramı tapdıqca şeirlə olan əlaqəm də
sıxlaşmağa başlamışdı. Şeirdən
qopmadım, amma yazdığım şeirləri nəşr
etməməyə qərar verdim. Bir baxıma da yaxşı
oldu. Maraqlanan necə olsa bir şəkildə çatır
şeirlərimə.
Niyə belə bir qərar verdiz?
Mən özümü heç bir
dövrdə sənətçi olaraq təsvir etmədiyim
kimi şair olaraq tanınma səyi içində də
olmadım. Mən də öz diametrimdə
çalışırdım. Misal üçün Hacı
Bayram Məscidinin həyətində
...səhərə bir nəfəs qala,
vurdular qardaşlarımı qatillər...
deyə davam edən bir şeir oxuyub
arxasından payladığımız məlumatlarla “Mehmet
Akifi Xatırlama” gecəsinə çağırırdıq.
Salonda addım atacaq yer qalmırdı. Mitinqlərdə,
yığıncaqlarda, panel və konfranslarda
iştirakçıların coşğusu şeirlə təmin
edilərdi. O “ patetik, yüksək səsli şeir” bizə
lazım idi. O günlər geridə qaldı; yəni, mənim
şeirim vəzifəsini tamamladı. Bu səbəbdən nəşr
olunması da lazım deyil. Sonra irəliləyən illərdə
şeirlərimin müəyyən bir ətraf içində
bağlı dövrə aid etməsi daha çox xoşuma gəldi.
Nəsr yazmam lazımdıysa, nəsr yazırdım, şeir
yazmam lazımdırsa şeir yazırdım. İndi də elə.
Üstümə düşən bir vəzifə varsa, orada
olurdum. Az qala ictimaiyyətdə çıxan bütün
jurnallarda ya qurucu oldum ya da redaksiya üzvü. Ən uzaq
qaldıqlarıma da nəşr məsləhətçisi
olaraq dəstək verdim. “Yeni Şəfəq” qəzetinin
quruluşunda vəzifə aldım. “Zaman” qəzetini bizim
yoldaşlar götürdüyündə oradaydım; amma
önə çıxmaq kimi bir həvəsim heç bir
zaman olmadı.
LƏQƏBİNİ
“THE ŞAİR” QOYDULAR
İrəlidə şeirlərinizi
kitablaşdırma kimi bir düşüncəniz yoxmu?
Düşünmürəm. Kitab yox, amma
dostlar arasında şair olaraq bir adım var; o mənə
çatır. Ömər Polad qeydiyyat və elan edib son
nöqtəni qoydu. Baş nazirimizin Misir ziyarətinə
qatılmışdıq. Otelin lobbisində söhbət edərkən,
söz dönüb gəzib mənim
kitabsızlığıma gəlincə Ömər Polad,
“yoldaşlar mən bu işin adını qoyum: Ömər
Böyük Qardaş “The Şair” dir. Kitabı yoxdur, amma ləqəbi
budur”- dedi. Etiraz edən də olmadı.
Şeirləriniz üçün
“Bütün cahili yanaşmaları sorğulayıb,
tövhidi dünyagörüşünə yönəldən
şeirlər idi” deyilir. Buna hər vaxt ehtiyacımız yoxmu?
O günlərdə biz bu gün deyilsə
də, sabah Dar-ul Hərb olaraq gördüyümüz
Türkiyəni Dar-ul İslam edəcəyimizə
inanırdıq. Mən 26 yaşında “müesses nizam” tərəfindən
öldürüləcəyimi fərz edirdim. Xanıma evlənmə
təklif edərkən ona da dedim. “Məni 26 yaşımda
öldürərlər, bu səbəbdən geridə məndən
sonra döyüşmü davam etdirəcək bir nəsil
buraxmaq istəyirəm. Mənimlə evlənərsənmi?”
dedim. O məndən də gözü quru çıxdı, qəbul
etdi. Şeir yazırdım, amma İslam hüququ, İslam
iqtisadiyyatı üzərinə olmadıq kitabları əzbərləyərcəsinə
oxuyurdum. Sanki sabah İslam dövləti qurulacaqdı. Bu
psixologiyada köklənən bir şeir və sənət
anlayışım vardı. O dövr dəyişdi, mənim
şeirim də geri çəkildi.
Baş götürüb Orta şərqdəki
İslami dövlətləri araşdırmağa da getmisiniz?
Bəhs etdiyim “Dar-ul İslam” həsrətiylə
model axtarışı içindəydik. Libya inqilabı
olduğundan, Əfqanıstan hadisələri
başladığında oralara gedən
yoldaşlarımız oldu. İran İnqilabı olduğunda
getdik, araşdırdıq. Heç biri bizi təmin etmədi.
ÇEVRİLMƏSİNİ
ƏRDOĞAN TƏMİN ETDİ
Bu radikallıq daha sonra necə oldu?
Ortama “Milli Görüş” hakim idi. Biz Ərbakan
və ətrafındakılardan razı deyildik və
onların intellektual
ölçüsünün olmadığını
düşünürdük. Onsuz da İslami dövlət kimi
bir tələbi olmadığını nəzərdə
tuturduq. “Milli Görüş” də heç cür xalqdan
kifayət qədər dəstək tapa bilmirdi.
İnkişafın mühərriki yenə İstanbul oldu. Bir
tərəfdən İslami düşüncəni gündəmə
daşıyan nəşrlər artır və yüksək
tirajlara çatırkən bir tərəfdən də
İstanbul Bələdiyyə Başçısı olaraq
Tayyib Ərdoğanın “Milli Görüş” ənənəsini içindəki
ağırlığı hiss edilər şəkildə
artırdı. Tayyib bəy, 1989-cu ildə Bəyoğlu Bələdiyyə
Başçılığına
namizədliyi dövründə “Milli
Görüş”ün ənənəvi siyasət etmə
anlayışını məcbur edən bəzi yenilikləri
tətbiq etmiş, təzyiqlərə baxmayaraq öz
doğrularıyla hərəkət etməkdən imtina etməmiş
və sonunda da ciddi bir müvəffəqiyyət əldə
etmişdi. Eyni müvəffəqiyyəti İstanbul Bələdiyyə
Başçılığı seçkilərində də
göstərdiyində hamımız üçün
tutulması lazım olan yolun nə olduğu da bütün
açıqlığıyla ortaya
çıxmışdı. Nəticədə həm “Milli
Görüş” hərəkəti, həm də bu fikri
dayazlıqda ittiham edib özünü bu hərəkətin
xaricində mövqeləndirən radikal gənclər yeniləmə
müddətinə girmişdi. Qısaca belə
yekunlaşdıra bilərik.
ÖMƏR
ÖZBAY ŞEİRLƏRİ
Mən mərhum Hafizin yetimi
Xanasız mahiyyətsiz tüfəngsiz
Qıydığım canlar
üçün günahkar
Günahkar
qadağan edər dinləmədən
köhnə cəlalı
Unutdum
Nə qədər
bir köhlən at idi mənimçin
yaşamaq
Dəmli bir çay
Bir az tütün
Və melodiya dolu bir gecənin mətanətini
Yaşıdlarımın xadim
narahatlığıyla paylaşmaq
Səhər olar vaxt olur saflar qurular
Yoldaşlar qəhr olası iqtidara gedərdi
Bəzən biz qazanardıq
Bəzən
Tank səsləri gözümüzdə
böyüyərdi
Savaş vacib
Eşq qeyri-qanuni
Ümidsizlik intihar idi
Təmənnasız insanlardıq
Nə qayıtdıq döyüşdən
illərcə
Nə də məğlub sayıldıq.
Alın yazım
Adını yazmaq istədim o, mavi
göyüzünə
Qara bulutlar örtər deyə qorxdum
yazmadım
Adını yazmaq istədim o,əngin dənizlərə
Adını yazmaq istədim o uca dağlara
Yanar,kül olar deyə qorxdum yazmadım
Adını yazmaq istədim görə
bildiyim hər yerə
Bir gün kor olar gözlərim qorxdum deyə
yazmadım
Adını haramı yazdım?
İsmini haramı qazıdım?
Adını qəlbimə yazdım
Adını içimə yazdım...
Səni mən,məni sən bildim
Yaşamağı,sevməyi,gülməyi...
Həyatı səndə öyrəndim
Ən son öyrənəcəyim
şeydir ki,
bu həyatda ölmək
O da sən varkən qəlbimdə
Adın yazılıykən gönlümdə
Heç qorxmadan gülərək ölə
bilmək
Səni çox sevirəm alın yazım
Platonik
Sevdim səni...
İllərlə kimsələrə
söyləmədən
Özümə belə söyləmədən
sevdim.
İçimdə yanan isti bir qor misalı
Soyuq günlərimdə o atəşinlə
isindim.
Yalnızlığımda
yoldaş,qaranlığımda aydınlıqdın.
Sevdim səni...
Hər şeydən qorunaraq çox sevdim.
Açmamış GÜLdün mənim
üçün,
Sənin üçün nə bənövşələr
əzdim
qəlbimə eşq toxumunu
atdığım gündən bəri
səni sevir və səni gözləyirəm.
sənin məni sevməyəcəyini
və
mənə gəlməyəcəyini
bilə-bilə...
( hər iki hissə davam edəcək)
Tofiq ABDİN
525-ci qəzet.-
2012.- 25 avqust.- S.23.