“Natəvan”a
aparan uzun yollar
Xurşidbanu Natəvan-180
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab
İlham Əliyev 3 aprel 2012-ci il tarixində ədəbiyyatımızın
görkəmli nümayəndəsi, poeziyamızın
inkişafında müstəsna xidmətləri olmuş
xanım şairəmiz Xurşidbanu Natəvanın bu ilin
avqustunda tamam olan 180 illiyinin dövlət səviyyəsində
qeyd edilməsi məqsədilə Sərəncam imzalayıb.
Klassiklərimizə verilən böyük dəyər
nümunəsi olan həmin Sərəncamda deyilir:
“Xurşidbanu Natəvanın parlaq bədii istedada malik söz
sənətkarı kimi ədəbiyyatımız tarixində
özünəməxsus layiqli yeri vardır. Klassik ədəbi
ənənələrimizi yaşadan, yüksək humanizm
ideyaları, dərin lirizm ifadə edən
yaradıcılığı və unikal şəxsiyyəti
sayəsində Natəvan dövrün ədəbi
mühitinin formalaşmasına mühüm təsir göstərərək
xalqımızın mədəni irsinin zənginləşməsinə
töhfələr vermiş, dolğun ictimai fəaliyyəti
ilə tanınmışdır.”
“Xalqımızın mədəni irsinin zənginləşməsinə
töhfələr vermiş” Xurşidbanu Natəvan XIX əsrdə
Azərbaycanın dilbər guşəsi Qarabağın
baş tacı Şuşada və bütöv Azərbaycanın
poeziya səmasında bir Dan ulduzu tək parladı. Füzuli ədəbi
məktəbinin təsiri ilə yazıb-yaratdı, klassik ədəbiyyatın
aparıcı janrında-qəzəl janrında qələmə
aldığı orijinal şeirlərilə ədəbiyyatımızda
özünəməxsus yer tutdu. Dərin lirikası incə,
zərif və kövrək hisslərinin tərcümanı
oldu. Görkəmli qələm sahiblərimizlə bir
sırada cəhalət və nadanlığın hökm
sürdüyü çətin şəraitdə,
qadınlara hüquq və haqq tanımayan bir cəmiyyətdə
bütün maneələri aşdı, şəriətpərvərdələrin
fitvasıyla zərif cinsin qollarına vurulmuş əsarət
zəncirini qıraraq həm şair, həm də ictimai xadim
kimi unikal fəaliyyət göstərdi və
qurub-yaratdığı, 25 il rəhbərlik etdiyi “Məclisi-üns”
şairlər məclisinin üzvlərilə birlikdə Azərbaycan
ədəbi mühitinin formalaşmasında yaxından
iştirak etdi... Çox maraqlıdır, sənət
dünyası öz yaddaşında məhz tarixin səhifələrində
yeni iz qoyan, sənətdə yeni söz deməyi bacaran sənətkarları
qoruyub saxlayır və gələcək nəsillərə
ötürür. Natəvanın
yaradıcılığı, ədəbi-bədii irsi də
poeziya sənətimizin yeni səhifələrindəndi və
təzətər gül dəməti tək hər zaman təravətlidi.
Qadın zərifliyi, ülviyyəti, həyatı dərkinin
dərinliyi, duyum və fəhmi ilə əsərlərini
mücərrədlik çərçivəsindən
çıxarmağa nail olan şairənin bu özəlliyi
çəkdiyi bir-birindən gözəl və mənalı
rəsmlərindən də yansıyır. Rəssamlığı
şeirlərindən, şairliyi rəsmlərindən insan qəlbinə
birbaşa, dərindən-dərinə nüfuz edən sənətkar
zəmanəsinin incə rübablı və zərif
duyğulu kübar bir xanım şairi, eyni zamanda,
xalqının gələcəyini, rifahını
düşünən, mədəniyyətimizin inkişafı
qayğısına qalan və bunun üçün əlindən
gələni əsirgəməyən ictimai xadim kimi də
adını tarixin daş səhifələrinə
yazmışdır. Natəvanın soydaşlarını Ana Vətənimizi-Qarabağı-Şuşanı
sevməyə, məhəbbət və ülviyyətə,
bir-birinin qədrini, insanlığın dəyərini bilməyə
səsləyən poeziyası bu gün də oxucu
marağına səbəb olur, lirik şeir və qəzəlləri
könülləri ehtizaza gətirir, yeni-yeni əsərlərin
yaranmasına vəsilə olur. Söz sənətinin və sənətkarın
dəyərini bilən ziyalı şəxsiyyətlərimizdən
biri, tanınmış naşir və publisist Nazim
İbrahimovla çağımızın böyük musiqi
xadimi, bəstəkar Vasif Adıgözəlovu illər öncə
Xurşidbanu Natəvanın həyat və
yaradıcılığına müraciət etməyə,
ömür səhifələrini vərəqləməyə,
bədii irsinin motivləri əsasında opera yazmağa
ruhlandıran da Qarabağ-Şuşa sevdalı şairənin
məhz bu özəllikləri idi...
Təbii, insanın fəhmi,
düşüncəsi, zəkası ilə
yaranmışların təməli ruhu yerindən oynadan
ecazkar musiqidən, əsrarəngiz bir təbiət mənzərəsindən,
yüksək sənətkarlıqla qələmə
alınmış söz sənəti nümunəsindən
ehtizaza gəlmiş iç dünyasında, qəlbində
qoyulur. Dünyanı heyrətləndirən nə varsa,
hamısı mayasını məhz bu dünyadan
götürür. Bəzən ulu Tanrı bəndəsinə
içində yaşatdıqlarını gerçəkləşdirməyə
elə bir fövqəl qüvvə və fürsət verir
ki, yaratdıqları əsl mədəniyyət hadisəsinə
çevrilir və dönüb olur bütün bəşəriyyətin.
Bəzən isə bu sirli dünyanın qapılarını
açmağı başqa birisinin taleyinə yazır və o
dünyanı da məhz həmin o birisi kəşf edir. Deməli,
insanın iç dünyasının səsi,
çağırışı onu bir an belə tərk etmir,
içində yaşananlar nə vaxtsa üzə
çıxır. Və 2005-ci ilin qışında da belə
bir mədəniyyət hadisəsi baş verdi. Vasif Adıgözəlovla Nazim
İbrahimovun 3 pərdədən, proloq və epiloqdan ibarət
“Natəvan” operasının premyerası oldu... İztirablarla
dolu, ağrılı həyat yaşamasına rəğmən
zamana baş əyməyən, dövrünün ictimai-ədəbi-siyasi
siması olan və Qarabağ hakimi Mehdiqulu xanın “Xan
qızı” kimi tanınan varisi Natəvana yeni bir əsər
həsr olunması hər bir Azərbaycan türkünün qəlbində
sevinc hissi doğurmaya bilməzdi. Mövzunun
aktuallığı, müasir dövrlə səsləşməsi,
tariximizin bəzi səhifələrinə qayıdış,
bir də keçmişimizi unutmamaq, klassiklərimizə
qarşı qədrdanlıq operanın premyerasına gələnləri
yamanca tutmuşdu. Bu addım tarixin geri
qayıtmadığını, lakin təkrarlandığını
bir daha təsdiqləyirdi. Əgər belə olmasaydı,
mütəfəkkir şairin hələ keçən əsrin
sonlarında Qarabağ torpaqlarının parçalanması,
ermənilərin Qarabağı, özlərinin də mahiyyətinə
varmadan elə türkcə adlandırdıqları “Arsak-Ər
saq”ı ələ keçirmək iddialarından doğan
Şuşanın itirilməsi qorxusu, həyəcanı
içərisində XIX əsrdə söylədiyi
ağrılı misralar bu gün, XXI əsrin əvvəllərində
bu dərəcədə aktual səslənməzdi!.. “Natəvan”
operasının son səhnəsində-epiloqda məqbərəsini
ziyarətə gələnlərin arasından şairənin
ruhən söylədiyi:
Nigaranam Qarabağdan,
Babamın andı torpaq,
Qəlbimin odu torpaq,
Ana yurdum Qarabağ!
Qeyrət qalam Şuşadan nigaranam...
Şuşanı alın geri,
Ahım odlar göyü, yeri!..
Şuşanı alın geri!
Şuşanı xilas edin!..
misraları günümüzün acı,
kədərli reallığını əks etdirmirmi?
Natəvanın “Ürəyim Vətən,
ey gözəl diyar! Od vurub yağılar, Aman, yanır
dağlar, daşlar, bu qarlı zirvələr. Külə
dönür ürək açan gözəl mənzərələr.
Yandı arzu diləyim, qara bulud örpəyim, Necə
dözüm buna mən? Göyə qalxdı ah-naləm, Az
qala çatladı sinəmdə ürəyim”
sızıltıları Şuşa, Qarabağ həsrətli
bağrıyanıq el oğlu, el qızlarımızın
könül fəryadı deyilmi? Operanın müəlliflərinin
günümüzün həqiqətlərinin,
yaşadığımız həyatın
reallıqlarının bu dərəcədə təsirli bədii
təsvirini verməkdə bircə amal və məqsədlərinin
olduğu gün kimi aydındır: - Əsir Qarabağın
taleyini düşünmək, Natəvanın simasında
bütün xalqın “andı, qəlbinin odu, Ana yurdu
Qarabağı, qeyrət qalamız Şuşanı”
düşməndən azad etmək uğrunda ayağa qalxmaq,
səfərbər olmaq!
Əslində şairin,
yazıçının, yaxud bəstəkarın sənət
amalı əsasən tarixi hadisələri, görkəmli
şəxsiyyətlərin həyat həqiqətlərini bədii
priyomlardan istifadə edərək yüksək sənətkarlıqla
öz əsərlərində canlandırmaq,
düşüncələrini oxucu və ya dinləyiciyə
ötürmək, onlarda Vətən sevgisini
oyatmaqdır...
Məsələnin digər maraqlı tərəfi
“Qarabağ” mövzusunun gündəmə gətirilməsi,
orijinal bir musiqi əsərinin hədəfinə çevrilməsi...
ədəbiyyatımızda, kino sənətimizdə, eləcə
də incəsənətin digər sahələrində son
illər yaranmış müəyyən boşluqdan,
Qarabağ hadisələrinin ədəbiyyatda yetərincə
işıqlandırılmamasından, bu mövzuda yeni-yeni əsərlər
yazılmamasından daha çox
danışıldığı bir zamanda, yəni, iki əsrin
qovuşağında bu sahədəki buzu “Natəvan”
operasının az da olsa, əritməsiydi...
Açığı, ömrünün dəyərli 45 ilini
müxtəlif janrlarda musiqi əsərləri bəstələməyə
həsr etmiş və simfoniya, simfonik poema, musiqili komediya,
oratoriya, fortepiano üçün prelüdiyalar, variasiya,
simfonik və xalq çalğı alətləri
üçün konsertlər, romanslar, teatr və kinofilmlər
üçün bir-birindən gözəl musiqilər, 100-dək
mahnı yazan Vasif Adıgözəlovun ruhoxşayan, təkrarsız
musiqisinin, əsərdə ifa olunan “Qarabağ şikəstəsi”nin
bu operaya ölməzlik gətirəcəyinə şübhə
etmirdim. Xurşidbanu Natəvanın, Qasım bəy Zakirin və
Rüzgar xanım Əfəndiyevanın librettonun mətnində
istifadə olunmuş lirik şeir və qəzəllərinin,
korifey sənətkarlarımız Xuraman Qasımovanın və
Azər Zeynalovun ifalarının tamaşaçıları
ovsunlayacağına, istedadlı muğam
ifaçılarımızdan Nəzakət Teymurova və Mənsum
İbrahimovun, həmçinin Natəvan
İsmayılovanın, əsərin musiqi rəhbəri və
dirijoru Yalçın Adıgözəlovun
çıxışlarının da böyük maraq
doğuracağına əmindim. Daha maraqlı cəhətsə
uzun illər yüksək dövlət vəzifələrində
çalışmış, neçə-neçə
kitabın müəllifi və tərtibçisi olmuş,
kitab çapı, nəşriyyat-poliqrafiya sahəsində
ustad naşir kimi tanınmış Nazim İbrahimovun libretto
janrına müraciət etməsi idi. Nazim müəllimlə
Vasif Adıgözəlovun birgə işi, ədəbiyyatımıza,
musiqimizə bu əvəzsiz xidməti fəal vətəndaşlıq
mövqeyinin göstəricisi olmaqla yanaşı, həm də
bir yenilik idi. Yenilik, qəribəlik Nazim İbrahimovun məhz
nisbətən çətin, məsuliyyətli sahə olan
libretto müəllifi kimi çıxış etməsində
idi və bu onun mövzuya müraciəti, çox güman ki, birdən-birə
baş verməmişdi... Bu proses mənim üçün də
maraqlı idi, “Natəvan”a aparan uzun yolların onu
yormadığı qənaətində idim və hələ
2003-cü ildə tamaşanın premyerasından sonra onunla
görüşümüz zamanı buna tamamilə əmin
olmuşdum...
Bundan əvvəllər də onunla tez-tez
rastlaşırdım, bəzən “Respublika” qəzeti
redaksiyasına işə gələndə, bəzən də
işdən gedəndə... Özünəməxsus jestləri,
yüksək etikası, qızlara, qadınlara qarşı
ölçülü-biçili, mədəni rəftarı
diqqətimi çəkirdi. Ehtiramla salamlaşar, liftin
qarşısında bizlərə yol verər, sonra özü
daxil olardı, onun heç bir yersiz hərəkətinin və
sözünün, məqsədli baxışlarının
şahidi olmamışdım. Nədənsə o, mənə
daha çox XIX əsr zadəganlarını
xatırladırdı, Avropanın, Rusiyanın o dövrdəki
aristokratları gəlirdi gözlərimin önünə.
Soruşa bilərsiniz ki, niyə məhz əcnəbilər? Yəqin
ona görə ki, bizdən fərqli olaraq Avropa və rus
klassik ədəbiyyatının nümayəndələri bu
təbəqənin həyatını, onların
formalaşdıqları mühiti daha yaxşı, geniş,
dolğun əks etdirə bilmiş, çəkilmiş
kinofilmlərin köməyi ilə hamının qəbul edə
biləcəyi bir aristokrat imici formalaşdırmağa nail
olmuşdular. Axı, aristokratlıq təkcə səliqəli
gözəl geyim, bəlağətli nitq, ürəyəyatan
jestlər, bir sözlə, mədəni görünməklə
ölçülmürdü, aristokratlıq həm də vətənpərvərlik,
təəssübkeşlik nümayiş etdirmək, yüksək
mənəviyyat sahibi olmaq deməkdi... Zənnimcə, Nazim
İbrahimov tarixin müxtəlif dönəmlərində
qırılıb-çatılan, lakin “kökü olduğu
üçün zaman-zaman göyərən” Azərbaycan
aristokratiyasının bu günümüzədək
yaşayan nümayəndələrindən biridir.
1988-ci ildən üzübəri erməni
qəsbkarlarının Qarabağa, Azərbaycana təcavüzü
nəticəsində torpaqlarımızın işğal
olunması, yurdumuzun viran edilməsi, qız-gəlinlərimizin
əsir götürülməsi, ləyaqətinin
alçaldılması, xalqımızın başına gətirilən
müsibətlər Nazim İbrahimovun da, görünür,
yuxusunu ərşə çəkmiş, ürəyini
ağrıtmış, rahatlığını əlindən
almışdı. Librettonun yazılması, əslində,
uzun illər qəlbinin dərinliklərində köz tutub
qalmış duyğu və düşüncələrin,
ağrılı hisslərin poetik sözün qüdrətilə
ifadəsi idi. O, söhbətimiz zamanı bütün bunlara
aydınlıq gətirərək demişdi: “Məni həmişə
bu sual düşündürüb: -Axı nəyə görə,
qoynumuzda yer verdiyimiz, süfrəmizin başında bəslədiyimiz,
evimizin əziz qonağı sandığımız, uzun illər
dostluq, qardaşlıq etdiyimiz ermənilər bizə tarixən
düşmən kəsiliblər? Vəzifəmlə əlaqədar
olaraq Azərbaycanın rayon və kəndlərində
çox olmuşam, hər yerdə də, daha doğrusu, ermənilərin
sıx yaşadığı səfalı, gözəl
guşələrimizdə bu millətə qarşı
hörmət və məhəbbət görmüşəm.
Ancaq qonşularımız nankorluq etdilər, xırda,
cılız hisslərin əsirinə çevrilərək əzəli,
əbədi qonşularına xəyanət etdilər,
xalqımıza olmazın zülm və işgəncə
verdilər, torpaqlarımıza yiyələnmək məqsədilə
işğal etdilər və bütün dünyaya özlərinin
haqlı olduqlarını car çəkdilər. Mən bu
mövzuya təsadüfən müraciət etməmişəm,
doğrudur, libretto nisbətən çətin, az-az müraciət
olunan sahədir. Ancaq mən ermənilərin bu xəyanətlərini
ifşa etmək, Qarabağ həqiqətlərini beynəlxalq
aləmə çatdırmaq üçün lakonik,
yığcam musiqi əsəri ilə tez, asan və tərcüməsiz
(çünki musiqinin, mədəniyyətin tərcüməyə
ehtiyacı olmur) cavab verməyi daha məqsədəuyğun
saydım və bununla ermənilərə, həm də
dünyaya göstərmək istədim ki, Azərbaycanın
bu torpaqda, Qarabağda böyük tarixi yaşayır. Bura
xalqımızın qədim mədəniyyət beşiyidir.
Görün, bu xalqın mədəni səviyyəsi,
dünyagörüşü hansı dərəcədədir
ki, hələ XIX əsrin əvvəllərində
böyük təfəkkür sahibi, geniş erudisiyalı, ərəb-fars,
rus, gürcü və fransız dillərini bilən yüksək
mədəniyyətli bir xanım-şairə
yetişdirmişdir. Xasay bəylə Tiflisdə yaşayarkən
Aleksandr Düma ilə görüşmüş və bu zaman
fransız yazıçısının Natəvanın
kübarlığı, yüksək mədəniyyəti,
etik qaydalara uyğun davranışı, söhbətləri
böyük marağına səbəb olmuşdu. Bildiyiniz
kimi, görüşdən aldığı xoş təəssürat
nəticəsində Düma Xan qızına fil
sümüyündən şahmat da
bağışlamışdı. Natəvan bir şair, bir
diplomat, siyasi və ictimai xadim, eyni zamanda mənsub olduğu
xalqın mədəniyyətinin təmsilçisi,
simasıdır... Xan qızı A. Dümada bu təəssüratı
oyatmışdı... Bəli, mən, məhz Natəvanın
simasında göstərmişəm ki, Qarabağ Azərbaycan
türklərinin torpağı, Üzeyirin,
Bülbülün, Xanın vətənidir, musiqimizin
konservatoriyasıdır...”
O, librettonu yazanda Azərbaycan nəşriyyatının
baş direktoru idi. Təsadüfi deyil ki, nəşriyyat-poliqrafiya
sahəsində işlədiyi illəri “Ozünün intibah
dövrü sayır...” Çox güman ki, məhz bu illərdə
ustad bir naşir kimi formalaşdığını, bir-birinin
ardınca nəşr etdirdiyi kitabları nəzərdə
tutur... Məktəb illərində, sonra universitet həyatında
xüsusi fəallıq göstərən bir insan, təbii ki,
əmək fəaliyyəti dövründə də bu
tendensiyanı davam etdirib. İstər Oktyabr rayon Partiya Komitəsinin
birinci katibi işləyəndə (1971-80), istərsə də
Azərbaycan Nəşriyyat-Poliqrafiya və Kitab Ticarəti
işləri üzrə Dövlət Komitəsinin direktoru (1980-91)
və yaxud Azərbaycan Dövlət Ensiklopediyasının
baş redaktoru (1991-92), Azərbaycan nəşriyyatının
baş direktoru (1993-2005) və 1975-1990-cı illərdə Azərbaycan
SSR Ali Sovetinin deputatı və Ali Sovetin plan-büdcə
komissiyasının sədri kimi fəaliyyət göstərdiyi
vaxtlarda... Daim yeniliyə can atıb, savadlı, bilikli təşkilatçı
olduğunu təsdiqləyib, tabeliyində olan əməkdaşlara
diqqət və qayğı ilə yanaşıb. Nəşrkomda
işlədiyi illərdə bir çox ilklərə imza
atıb. İlk öncə, burada ədəbi mühit
yaratmağa çalışıb və buna nail olub,
özü isə bir Azərbaycan türkü kimi ədəbiyyata,
sənətə, milli dəyərlərimizə daha sıx
tellərlə bağlanıb. Bu möhkəm
bağlılıq bu gün də onun bütün ruhuna
hakimdir.
O, məhz nəşriyyat-poliqrafiya
sahəsində özünü tapıb, yaradıcılıq
imkanlarını üzə çıxara bilib. 80-ci illərdə
bu sahəyə rəhbərlik edərkən istehsalata
müasir poliqrafiya texnologiyaları cəlb edib, Əhmədlidə
4 saylı ilk müasir “Şərq-Qərb” kitab mətbəəsini
tikdirib, 3 saylı mətbəəni bütünlüklə
yenidən qurub. Mingəçevir,
Bərdə, Ucar, Yevlax, Quba, bir sözlə, respublikanın 12
rayonunda yeni mətbəələr inşa etdirib. Dövlət
nəşrkomun vəsaiti ilə 4-cü mikrorayonda 170 mənzilli
bina tikdirərək bu sahədə çalışan əməkdaşlarının
ev-mənzil problemini həll edib. Nəşriyyat-poliqrafiya sahəsində
milli kadr hazırlığına xüsusi önəm verdiyindən
onun təşəbbüsü ilə hər il Moskva və
Ukraynaya poliqrafiya işləri üzrə ali məktəblərə
müsabiqədənkənar qalan yerlərdə təhsil almaq
üçün bir neçə gənc göndərilirdi.
Bütün nəşriyyatlarda çox məhsuldar əmək
ahəngi yaradılmışdı. Nəticədə isə
bu illərdə onun təşəbbüsü və rəhbərliyi
ilə tikilib istifadəyə verilən Kitab evinin, eləcə
də Respublika və Şəhər kitab
mağazalarının rəflərində “Azərbaycan ədəbiyyatının
klassikləri” çoxcildliyi, rus dilində “Azərbaycan” ədəbiyyatı”nın
20 cildliyi, “Dünya ədəbiyyatı inciləri”
seriyasından 100 cildlik əsərlərin 32 cildi, “Gənclik”
nəşriyyatı ilə birgə “Dünya uşaq ədəbiyyatı”
silsiləsindən 50 cild (bunların 14 cildini Azərbaycan
yazıçılarının əsərləri təşkil
edirdi), həmçinin hər il Yazıçılar Birliyi ilə
birgə yazıçı və şairlərin onlar
üçün yaradıcılığın əzablı
yollarında sanki yaşıl işıq olan ilk kitabları
satışa çıxarılıb və bununla onların
oxucularına böyük sevinc duyğuları yaşadıb.
“Azərbaycan Ensiklopediyası”nın X cildi nəşr olunub və
ondan mükəmməli hələ ki, meydanda yoxdur. “Üzeyir
Hacıbəyov ensiklopediyası”nın Azərbayan və rus
dillərində nəşri mədəni həyatımızda
əlamətdar hadisəyə çevrilib. “Cəlil Məmmədquluzadə
ensiklopediyası”nın nəşrini isə sonrakı illərdə
reallaşdırıb. O vaxt “Natəvan” operasının
librettosunun klavirini də yaxın dostu Vasif Adıgözəlovun
arzusu ilə nəfis şəkildə, yüksək poliqra-fik
səviyyədə çapını reallaşdırıb və
düşünüb ki, “qoy tarixdə qalsın,
uzunömürlü olsun...”
Öyrəndim ki, onu “Natəvan”a aparan uzun
yolların izi elə Qarabağa gedib çıxır. Ancaq
onu da bilirdim ki, “Qarabağ” mövzusunun Vasif Adıgözəlovun
yaradıcılığında müstəsna yeri vardı və
bu mövzu onun üçün böyük əhəmiyyət
kəsb edirdi.
Çünki əslən qarabağlı
olan Vasif müəllimin
atası Zülfü Adıgözəlov yurdumuzun bu dilbər
guşəsində 1918-ci ildən üzübəri baş verən
bütün ağrılı hadisələrin, müsibətlərin
canlı şahidi idi və oğlunu da, heç şübhəsiz,
bu hadisələrin yaratdığı kədərli, həm də
milli ruhun qapsadığı bir mühitdə
böyüdüb tərbiyə etmişdi... Vasif müəllim üçün “Natəvan”
operasını yazması barədə N.İbrahimovun təklifi
göydəndüşmə deyildi, çünki o, bu uzun illərdə
xalqının xeyirxahı, himayədarı, müqəddəs
ideallarının carçısı kimi tanıyıb sevdiyi
Natəvanın dərin və kövrək lirikası ruhunda
köklənmiş, hər birimizin çox bəyəndiyi “Qərənfil”
mahnısını da şairənin eyniadlı qəzəlinin
mətni əsasında yazmışdı.
Ona görə də Avropa və milli opera ənənələrini
layiqincə davam etdirən, milli folklor nümunələrimizlə
Avropasayağı komponentlərin özünəməxsus
ustalıqla sintezini yaradan bəstəkar üçün
“Cıdır düzündə xalq gəzintisi”, “Şuşada
yanğın” kimi kütləvi səhnələrə, məşhur
xalq rəqslərinə, muğam elementlərinə və
aşıq havalarına geniş yer ayırdığı
operanı işləmək o qədər də çətin
olmayıb.
Ancaq BDU-nun geologiya fakültəsini bitirib
təyinatla Geologiya Dövlət Komitəsində işləməyə
başlayan Nazim İbrahimov üçün bu mövzuda və
janrda əsər yazmaq çox məsuliyyətli bir addım
idi. Onu bu addımı atmağa geoloq kimi fəaliyyət
göstərdiyi və illərin çoxunu ekspedisiyalarda
keçirdiyi zaman məhz Qarabağda gördükləri və
yaşadıqları sövq edib. Bu illər onun
üçün əsl həyat məktəbi olub.
Xatırlayırdı ki, “respublikanın, demək olar ki,
bütün kənd və rayonlarını atla,
maşınla, yaxud piyada gəzmişəm. O, illər
ömrümün ən xoşbəxt çağları idi.
Ana yurdumu qarış-qarış gəzdikcə gözəlliyinə
heyran olur, möcüzələrindən doymurdum...
Ekspedisiyalar zamanı mən Azərbaycanı dərindən
tanıdım və sevdim. Basarkeçərdə
xırda-xırda göllər mövcud olduğu bir düzənlik
vardı. Qəribədir, bir az aralıda isti adamı pörtdüyü
halda, bu göllərin üstü yay-qış buz
bağlayardı... Geoloji-kəşfiyyat işləri mənə
çox şey öyrətdi, at sürməyi də, kəndlinin
yaşayışını da. Çörəyin də qədrini
bildim, həyatın da, bir sözlə, kişi kimi
formalaşdım. O həyat mənim ikinci universitetim oldu... O qədər
maraqlı, qəribə hadisələr baş verirdi ki...
Qarabağda idik. Qırxqız yaylağında. İki
ayımız tamam idi və biz geri dönürdük. Hamı
atlı idi. Birdən yağış yağmağa
başladı. O yerlərin təbiətinə xas idi. Bircə
dəqiqənin içində hava min bir dona girirdi. İndi də
belə oldu. Bir andaca yağış doluya çevrildi. Yolumuz
isə hələ çox qalırdı. Yüksəklikdə
idik. Aramızda olanlardan kimsə
qışqıra-qışqıra dedi ki, əyninizdəki
plaşları çıxarıb atların başına
salın. Belə də etdik. Sonra bildik ki, dolu atın
başına dəyəndə, diksinir, hirsindən
üstündə nə varsa üzüaşağı,
düz dərənin dibinə atır. Demək olar ki, belə
hallar tez-tez baş verirdi...”
Nə az, nə çox, düz on dörd
il geoloq işləyib Nazim müəllim. Bu şəhərli
balası Azərbaycan kəndini və sakinlərini o qədər
sevib ki, onların qoyunu necə kəsmələrinə,
çörəyi necə bişirmələrinə o qədər
tamaşa edib ki, görüşümüz zamanı da o
çağları xatırladı və gözlərini yumub
nəyinsə qoxusunu ciyərlərinə çəkirmiş
kimi səsləndi: - “Burnumun ucu göynəyir o illərin
motal pendirinin qoxusu üçün... Uşaqların çoxunun xoşu
gəlmirdi bu spesifik qoxudan...” Bir də dedi ki,
addım-addım gəzdiyim Qarabağın ağrıları
məni yaman üzür...”
Deməli, “Natəvan”ın rüşeymləri
qəlbində o vaxtlardan cücəribmiş, sadəcə,
qol-budaq atmaq üçün məqam gözləyirmiş. Məqamı
da ki, ermənilərin yurdumuza növbəti təcavüzü
yetirdi və beləliklə də mənfur düşmənə
tutarlı cavab olan yeni bir mədəniyyət incisi yarandı.
Nazim müəllim neçə illər
üzərində işlədiyi librettonu araya-ərsəyə
gətirərkən keçirdiyi gərgin anları da yada
salaraq dedi: “Əvvəl mövzunu seçdim, sonra Vasif müəllimlə
danışdım. Yüzlərlə librettonu nəzərdən
keçirdim. Çağırış çox emosional idi.
Rejissor Firudun Səfərov məhz bu məqamı çox
yaxşı düşünüb. Ancaq qəribədir ki,
librettonu yazdıqca elə bilirdim, mən özüm də o
mühitin içindəyəm. Bu, Cıdır düzü, bu
Xan qızı Natəvan, bu da Məclisi-ünsdür.
Doğrusu, narahatlıq keçirirdim. Birdən bəyənilməz,
yanlışlığa, səhvlərə yol verilər.
Xoşbəxtlikdən hər şey yaxşı oldu,
tamaşa uğurlu alındı, maraqla qarşılandı...”
Ata-babalarımızdan bu günümüzə
gəlib çatan belə bir müdrik kəlam var: - Əgər
keçmişə tapançadan atəş açsan, gələcək
səni topa tutacaqdır!..
Biz keçmişimizi, tariximizi qorumalı,
sənətkarlarımızı, böyük şəxsiyyətlərimizi
yaşatmalı, dünyaya tanıtmalı, gələcək nəsillərə
ötürülməsinin qayğısına qalmalı, onlara
əmanət qoymalıyıq... Heç bir yalansız, təhrifsiz-filansız...
Bu sahədə Vasif Adıgözəlov və
Nazim İbrahimov kimi şəxsiyyətlərin, eləcə də
digər istedadlı qələm sahiblərimizin müstəsna
rolu vardır, olmuşdur və olacaqdır. Bu, sizlərin və
bizlərin, hər şeydən əvvəl, vətəndaşlıq
borcu, vətəndaşlıq mövqeyidir.
“Natəvan” operası Azərbaycan türklərini
ayıq-sayıqlığa, keçmişimizi unutmamağa,
tarixin dərslərindən ibrət götürməyə,
torpaqlarımızın azadlığı uğrunda səfərbər
olmağa bir çağırışdır. Əsərin
finalında da Natəvanın narahat ruhu “Qarabağdan, qeyrət
qalam Şuşadan nigaranam” deyir:
Şuşanı alın geri,
Ahım odlar göyü, yeri!..
Şuşanı alın geri!
Şuşanı xilas edin!..
- harayını çəkir, fəryad
qoparır, sanki “Torpaqdan pay olmaz!” - hökmünü verir...
P.S. Mən bu mövzuya təkrar
qayıtdım. Düşünürəm ki, nə qədər
ki, Qarabağ torpaqları düşmən əsarətindədir,
dədə-babalarımızın qərib ruhları sərgərdandır,
ermənilərin qanlı pəncəsində qız-gəlinlərimiz,
qardaş-bacılarımız əsirlikdədir, tapdalanan ləyaqətimizin,
sınan qürurumuzun, ləkələnmiş namusumuzun
qisasını almamışıq, məhv olunmuş maddi-mənəvi
abidələrimiz bərpa olunmayıb, bizlər bu mövzulara
təkrar-təkrar qayıtmalıyıq, yorulmadan, usanmadan, “Bəsdir!”
demədən...
Söylədiklərimin əyani təsdiqi
2005-ci il fevral ayının 25-də M.F.Axundov adına Opera və
Balet teatrında “Natəvan” operasının tamaşası
zamanı şahidi olduğum anşlaq idi. Xocalı
soyqırımının 13-cü ildönümünü bir
gün əvvəl qeyd edən soydaşlarımız göz
yaşları içərisində operaya tamaşa edir, Xuraman
Qasımovanın, Azər Zeynalovun və b.
çıxışlarını alqışlayır,
Qarabağla bağlı söylənənlərin, kədərli
və düşündürücü musiqinin hər birinin
ürək tellərini ehtizaza gətirdiyini təsdiqləyirdilər.
Hər tamaşanın anşlaqla keçdiyini söyləyən
Xuraman Qasımova səhnəarxası söhbətində, qəribə
də olsa, bir nüansa toxunaraq bizlərə sual vermişdi:
“Görəsən bu qədər tamaşaçı
axını olduğu halda, “Natəvan” operasının
nümayişi Azərbaycan Dövlət Opera və Balet
Teatrının proqramına niyə az-az salınır?” Sual bu
günümüz üçün, 2012-ci ilin avqust ayı
üçün də aktualdır, elə deyilmi?!
Esmira FUAD,
Filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.- 2012.- 25 avqust.-
S.20-21.