Aşıq Kamandar haqqında xatirələr
Aşıq Kamandar təzənəni tellərə yox,
ürəklərə çəkirdi. Aşıq
Kamandarın səsi boğazdan yox, ürəkdən gəlirdi.
Aşıq Kamandar dərsini kitablardan yox,
qırxlar pirindən, ələst aləmindən, ərənlər
məclisindən almışdı. Boyu-buxunu
da, yerişi-duruşu da, durumu-qırımı da, səs
diapazonunun genişliyi də, nəfəs mənzilinin
uzaqlığı da, avazı-laylası da, on bir telli,
uzunqollu, gen sinəli tavar sazı da bəndənin yox,
Allahın əsəridi.
Aşıq sənətinin iki nəhəng ustadından
dərs almışdı. Nağıllı-dastanlı
xəzinənin zənginliyini Aşıq Sadıqdan, sazın
möcüzəsini, sehrini Aşıq Əmrahdan
götürmüşdü. Aşıq
Sadıq Sultanovun şəxsiyyətinə Allah kimi səcdə
edərdi. Onun sənətinin sirlərindən,
bənzərsiz xüsusiyyətlərindən, səhnə mədəniyyətindən,
səs oynatmalarından, müxtəlif dilləri kamil bilməsindən,
sənəti həmişə uca saxlamaq,
tamaşaçılarını, dinləyicilərini sehirləmək,
məclisi ovsunlamaq məharətindən danışmaqdan
doymazdı. Aşıq Əmrahın
xallı-güllü, keçidli-döndərməli,
aşırımlı-bələnli barmaqlarında nə
güc vardısa, hamısını öz barmaqlarına
köçürmüşdü. “Aşıq
Kamandarın ifasında filan hava daha gözəl səslənir”
– demək qeyri-mümkün idi. O, hansı havaya əl
aparırdısa, onu səsinin laylası, barmaqlarının
sığalı ilə ilahi bir yüksəkliyə
qaldırırdı, elə bir yüksəkliyə ki, ora
heç bir ifaçı aşıq qalxa bilmirdi.
Hansı havanı daha çox sevirdim? “Dastanı”ydımı?,
“Ruhani”ydimi?, “Məmmədbağırı”ydımı?,
“Yanıq Kərəmi”ydimi?, “Qaradonnu”ydumu?, “Bəhmanı”ydımı?,
“Sultanı”ydımı?, “Kərəmköçdü”ydümü?,
“Baş sarıtel”iydimi?, “Qara kəhər”iydimi? Hansını sayım, hansını dilə gətirim?!
Hamısı gözəl idi, hamısı, hamısı,
hamısı... Hər hava onun ifasında heykəlləşir,
ilahiləşirdi.
Aşıq
olub tərki-vətən olanın,
Əzəl başdan pür kamalı gərəkdi.
Oturub
duranda ədəbin bilə,
Mərifət elmində dolu gərəkdi.
Elə bil bu müqəddəs və ölməz
misraları Dədə Ələsgər Dədə Kamandar
üçün söyləmişdi. Kamandar əhli-ürfan
məclislərinin aşığı idi. Sazı-sözü çayxana-meyxana səviyyəsinə
endirənlərlə heç vaxt barışmazdı. Özünün qiymətini çox gözəl
bilirdi. Mətahını baha
satırdı. Özünü şax
tutardı. Yersiz əllaməliyin yox, təbii
yeniliklərin tərəfdarı idi. Nazı
sazına yaraşırdı, sazı da nazına. “Mərifət elmindən halı” olmayanlara o yolun
yolçusu olmağı tövsiyə etməzdi. Qarnı üçün yox, qədri
üçün yaşayıb yaradırdı. Təzənə
tellərə toxunan kimi, o an hamı bilirdi
ki, bu, Kamandar sazıdı. Ağır və ləngərli, təmkinli
və dalğalı, asta və usta. Nə
çalanda, nə də oxuyanda qətiyyən tələsmirdi.
Yarada-yarada, yana-yana, duya-duya,
düşündürə-düşündürə,
insanı dərinliklərə və ucalıqlara
qovuşdura-qovuşdura Kamandarlıq eləyirdi.
“Divani”dən “Təcnis”ə, “Təcnis”dən
“Qaraçı”ya, “Qaraçı”dan “Dübeyti”yə,
“Dübeyti”dən ta “Müxəmməs”ə qədər
keçidləri ilə keçir, havadan havaya elə
körpülər salırdı ki, onun kamilliyinə,
ustadlığına heyran qalmamaq olmurdu.
Yeri gəlmişkən,
“Baş Divani” havasına Qurbanidən oxuduğu bir şeirin
üstündə Kamandarvari gəzişmək istəyirəm:
Fələk,
sənlə əlləşməyə bir belə meydan ola,
Açıla
Haqqın qapısı, ədalət-divan ola.
Onun oxumağı oxumaq deyildi, fələklərə
meydan oxumaq idi.
Haqqın qapısını açmağa can atırdı, ədalət-divan
axtarırdı. Həyatda olan ədalətsizliyə,
haqsızlığa, zorakılığa, yalana, böhtana,
şərə, süründürməçiliyə,
insanı əzən, insani dəyərləri öldürən
xüsusiyyətlərə üsyan idi onun oxumağı.
O, bir ustad sənətkar kimi çox gözəl bilirdi ki,
Haqqın qapısını açmağa ancaq haqq vergisi
olanların gücü çatar.
Pərim,
zülfün kölgəsində
bir
qədər yatmaq gərək,
Tabutumdu sərv
ağacı,
kəfənim
yarpaq gərək .
Aşıq
Kamandarın ömür-gün yoldaşı Pəri xanım
ustada vəfasız çıxdı, üç il Kamandardan əvvəl Haqqa qovuşdu. Bəlkə də Pəri xanım bu gün
yaşasaydı, onun sevimli Kamandarı ölümə təslim
olmazdı, daha çox yaşaya bilərdi. Pəri xanımın zülfünün kölgəsində
yata bilmədiyi üçün tez-tələsik tabutu sərv
ağacı, kəfəni yarpaq oldu ustadın.
Bir
gülü ki, dərəmmirsən,
dərib
xəndan eyləmə,
Bir
könlü ki, tikəmmirsən,
yıxıb viran eyləmə.
Bu beyt onun sənəti uca saxlamaq üçün sənətkar
dostları qarşısında tələbkarlığını
əyani şəkildə göstərən ən gözəl
nümunə idi. Ustad bu sözü oxumaqla bu yolun yolçularına
deyirdi: havanı çalanda qarışdırma, yeddi arxın
suyunu bir yerə yığma, havadan havaya keçidin sərhəddini
dəqiq bil, “ustad görməyənin işi xam qaldı”,
ustaddan öyrənməkdən bezmə, yorulma, sözü səhv
oxuma, fikri sərrast və aydın qandır, məclisin
arxasınca getmə, məclisi arxanca apar, el-obanın “bərəkallah”ını
qazan, bunları bacarmırsansa, get özünə başqa sənət tap! Çünki bu sənət
ilahi bir eşqə bağlıdır. Onu adiləşdirənləri
nə Allah bağışlayır, nə də el-oba!
“Aşıq Qərib” dastanına heykəl qoydu ustad
Kamandar. Bu məşhur dastanın bir parçasını
televizorda elə ifa elədi ki, elə bil bütün qəribləri
qürbətdən vətənə gətirdi. “Qərib gələydi” qoşmasına
“Gülabı” havası üstündə sərin-sərin
oxuya-oxuya qəriblərin ürəyinə su çilədi.
Qərib gələydi deyə-deyə Kamandar gələydi
arzusuyla yanıb-yaxılıram.
Qızlar,
mənə bir təsəlli eyləyin,
Əlim üzülməzdən Qərib gələydi.
Şirin
canımı yara qurban eylədi,
Güllərim solmazdan Qərib gələydi.
Çağırın
yanıma dərdli anamı,
Qərib yoxdu, o bağlasın yaramı.
Qadir
Mövlam sözü versin aramı,
Gözlərim dolmazdan Qərib gələydi.
Ancaq nə fayda, min çağır, min harayla, daha
Kamandar gələsi deyil. Səsi-sorağı
bütün qapıları döysə də, şirin
avazı yetirmələrinin dilində hər yerdən gəlsə
də, özü məclislərə gələsi deyil.
Borçalı mahalında ömrümün
uşaqlıq və gənclik illərini xatırlayıram. Aşıq
Kamandar hansı kəndə toya gələrdisə, azı bir
ay əvvəl səsi-sədası ev-ev dolaşardı ki,
filankəsin toyuna Kamandar gələcək. Hamı həsrətlə o günü gözləyər,
toy sahibinə bəxtəvər deyərdilər. Mənsə dördgözlə yollara baxar,
sağlığında əfsanəyə çevrilmiş
aşığın yoluna göz dikməkdən
yorulmazdım.
O, evdən
çıxıb məclislərə gedəndə elə
bilirdin general ağır bir döyüşə gedir. Onun gedişi, bəzənməyi, tellərinə
sığal çəkməyi, tikmə və dolu qamətinə
yaraşan papağı başına qoymağı,
gümüşü sallama kəməri belinə bağlamağı,
paltarının ütülü-sığalı
yaraşıqlı, çəkməsinin tumarı, səliqəsi
həqiqətən də onu generala bənzədirdi. Aşıq libasını o qədər nazla geyinərdi
ki, o, evdən çıxana qədər bayırda gözləyən
toy sahiblərinin canı çıxardı. Belə məqamları
görəndə mən hərdənbir yarıciddi,
yarızarafat bayatı dili ilə aşığa atmaca
atardım:
Yar
içərdən,
Kəs bağrım, yar içərdən.
Gözüm
qapıda qaldı,
Çıxmadı yar içərdən.
O da cavab əvəzi
ya yüngülcə təbəssümlə gülər, ya
da kefikök olanda qəhqəhə çəkərdi.
Deyirdim ay ustad, elə altdan geyinib üstdən
qıfıllanmısan ki, elə bil toy məclisinə yox,
güləş meydanına, ya da müharibəyə gedirsən. Aşığın
bu fikrə özünəməxsus ciddi münasibətilə
açıqlama verdiyi heç yadımdan çıxmır.
Cavab təxminən belə idi: – “Sənət meydanı ilə
güləş meydanının heç bir fərqi yoxdur. Hər ikisində yıxmaq və yıxılmaq, qələbə
çalmaq və məğlub olmaq məsələsi var. Sən
Şah İsmayıl olsan da, unutma ki, qarşına Ərəbzəngi
çıxa bilər. Koroğlu olsan da,
Gizir oğlu Mustafa bəylə qarşılaşa bilərsən.
Dastanlarımızda elə məqamlar var ki, səndən
asılı olmayaraq səni özündən
çıxardıb obrazın ixtiyarına verə bilər.
Kərəm kimi kül olmaq da, Qərib kimi Hələbdən
Tiflisə gələndə yolda qara-borana düşmək də,
Gülgəzin yolunda Abbas kimi quyuya düşüb Yaradana
yalvarmaq da – hər şey başına gələ bilər. Ona görə məclisə girən aşıq
döyüşə girən əsgər kimi bütün
varlığını öz sənəti üçün səfərbər
eləməli, onu dinləyənlərə ürəyinin
yağını, gözünün nurunu, qəlbinin hərarətini,
xəzinəsinin incilərini verməlidir. Bunları bacardınsa, qələbə çalmısan,
deməli, könüllər fəth eləmisən, yox,
bacarmadınsa, rüsvayçılıqla məclislərdən
uzaqlaşacaq, bir də o yerlərə dönə bilməyəcəksən.
Bax, budur mənim xalq qarşısında, el məclislərində
həmişə səfərbər olmağımın sirri!”
Bəli, bu böyük həqiqəti ancaq Aşıq
Kamandar səviyyəsinə yüksələn ustadlar dərk
edə bilər. Budur böyüklük! Budur xalq qarşısında əsl
sənətkar məsuliyyəti!
Gələk ədəb-ərkan məsələsinə. Aşıq Kamandar həddən
ziyadə zərif adam idi, həssas və
kövrək idi. Sözə qüvvət, bir
hadisəni xatırlatmaq istəyirəm. Bakıda,
bizim evdə ömrə-günə yazılan bir məclis
qurulmuşdu. Ağsaqqal filosof alimimiz Camal Mustafayev,
Kamandar sənətinin vurğunları Oruc Əlizadə, Səməd
Gürzəliyev, rəhmətlik Knyaz Nəzirli,
yazıçılar, şairlər Kamandar sənətinin
alovunda alışıb yanırdılar. Ustad
“Mina gəraylı” havasına “Qalacaq” rədifli bir gəraylı
oxuyurdu. Şeirdə təxminən bu misralar var idi:
Kərəm
yandı, külü qaldı,
Şairdən də söz qalacaq.
Şairin
də balası var,
İz üstündə iz qalacaq.
Sonuncu beyti dəyişdirdi, başqa cür oxudu, yəni
bala sözünü, övlad deyimini ayrı sözlə əvəz
elədi. Mən ustadın üzünə baxıb işarə
elədim ki, axı düz oxumadın. Ustad işarə verdi ki, üstünü vurma. Məclis
dağılandan sonra dedim, ay aşıq, bayaq o sözü niyə
olduğu kimi oxumadın? Dedi, ay Zəlimxan, məclisdə
filankəs iştirak edirdi, onun övladı olmur, mən bala
sözünü dilimə gətirsəydim, onun
yarasının üstünə duz basmış olardım. Bir daha dərk elədim ki, təkcə böyük
sənətkar olmaq kifayət eləmir, eyni zamanda şəxsiyyət
olmaq lazımdır.
Bəxtəvərli günlərimiz çox olub
Borçalının azman aşıqlarıyla. Hüseyn
Saraclının danışdığı dastanlara, qaravəllilərə
qulaq asmaq üçün canımı verərdim ki,
İlahi, məclis qurtarmasın. Əmrah
kişinin barmaqlarına günlərlə baxardım ki,
görüm hansı xalı götürə bilərəm.
Kamandarla üz-üzə durar,
sazı-havacatı qoşalaşdırardıq. Bu, o demək deyil ki, mən Kamandar kimi
çalıb-oxuya bilirdim. Xeyr, əstəğfürullah!
Sadəcə olaraq, ustad məni çalğıda və
oxumaqda elə gözləyirdi ki, qulaq asan elə bilirdi bir saz
çalınır, bir adam oxuyur. Biz
üz-üzə dayananda ən çox “Mina gəraylı”,
“Şahsevəni”, “Qəhrəmanı”, “Ovşarı”,
“Dübeyti” havaları çox çalıb-oxuyardıq. O
havaları indi qanadı qırılmış qərib bir
quş kimi Kamandarsız oxuyuram.
Həyatda
olduğu kimi, sənətdə də daşlı-kəsəkli
yollar var və bu yolların cəfakeş, yorulmaz
yolçuları var. Həyatda olan yollar kimi sənətdə
olan yolların da özünəməxsus və oxşar cəhətləri
var. Dədə Qorquddan gələn, yüz yerə, min yerə
şaxələnən cığırlar, yollar içində
Aşıq Kamandarın öz yolu var. O yol təkcə
dağlardan, dərələrdən yox, həm də ürəklərdən,
könüllərdən keçib gedir. Aşıq
Kamandar özündən əvvəllə özündən
sonranın arasında ən uzunömürlü
körpüdür. Urmiya və Təbrizdə, Qarsda və
Ərzurumda, Dərbənddə və Borçalıda
üzünü görüb, səsini eşitmədiyimiz minlərlə
cavan aşıqlar da bu müqəddəs körpüdən
keçib Aşıq Kamandarın səsini-avazını,
laylasını-havasını, xatirəsini, eşqini gələcək
nəsillərə və əsrlərə çatdırmaq
üçün dəmir çarıq, dəmir əsa ilə
el-el gəzib, dünyanı dolaşacaqlar.
Vaxtsız ayrılığına
inanmadığımız Aşıq Kamandarın qəfil
ölümü bizi bir çox mətləblər haqqında
ciddi düşünməyə vadar edir. Sənətkarlarımızın
qədir-qiymətini vaxtında bilirikmi, onların
böyüklüyünü lazımınca dərk edirikmi,
milli şüurun inkişafında əvəzsiz xidmətləri
olan, özümüzü özümüzə
tanışdıran və tanıdan şəxsiyyətlərin
xəzinəsindən lazımınca bəhrələnmək
üçün arzu olunan səviyyədə iş
görürükmü?
Xeyr! Xeyr! Xeyr!
Aşıq sənətinə bələd olanlar yaxşı bilir, “aşığın yükü” adlı bir söz var. Abbas Divarqanlının “Arallar, yükündə nə var deyəllər” deyimi də bu fikrin bədii ifadəsidir. Yüklü aşıq “Baş divani” ilə məclisi açar, “müxəmməs”lə, yəni duvaqqapma ilə qapayar, sona yetirər. “Baş Divani”dən “Müxəmməs”ə qədər gələn yolda “Ustadnamə”, “Vücudnamə”, “Təcnis”, “Qıfılbənd”, “Hərbə-zorba”, “Dodaqdəyməz”, “Gözəlləmə”, “Deyişmə” və s. formaların hansı lazım gəlsə, onu yerində, məqamında işlədər, sözü-söhbəti dinləyiciyə qızıl qiymətinə satar, bal kimi yedirdər. Gör nə qədər güclü yaddaşa, iti hafizəyə malik olmalısan ki, bu qədər çeşid müxtəlifliyi olan şeirləri bilib yerində işlədəsən. Bu aləmə dərindən bələd olan sənətkarlar haqqında deyirlər: “Filankəs çox yüklü aşıqdır”.
Dəfələrlə məclislərdə şahidi olduğum üçün deyə bilərəm ki, bu yük Kamandarda artıqlaması ilə var idi.
Hərcayı hədyanı sayar,
naşı bilməz qiymətin,
Əhli-ürfan məclisində gövhər
misaldır yüküm.
Pirim mənə nüsrət verdi,
bu gün çıxdım bazara,
Sərrafısan, aç baxgınan,
gör nə cəlaldır yüküm.
Dəb xatirinə, kiməsə xoş gəlmək üçün ucuz, yüngül, bayağı şeirlər oxumazdı, özünün sevdiyi “gövhər misal” şeirləri seçməkdə, sərrafına satmaqda yükündə olan cahi-cəlalı əsl sahibinə çatdırmaqda ayrıca bir aləm idi Aşıq Kamandar!
Dədə Ələsgərdən misal gətirdiyim bu “Divani”ni o, təsadüfən oxumurdu, özünü, kimliyini ifadə edirdi.
Aşıq Kamandarın varlığı aşıq sənətinə elə bir şöhrət gətirdi ki, o şöhrət çələngi heç vaxt solmayacaq. Təsadüfi deyil ki, bu gün aşıqların əksəriyyəti İranda, Türkiyədə, Borçalıda, Dərbənddə, Kərkükdə, 9 milyonluq müstəqil Azərbaycanımızda, ümumiyyətlə türk dünyasında aşıq Kamandar yolu ilə gedir, onun üslubunda çalıb oxuyurlar. Bu gün gənc aşıqların çoxu özünü Kamandarın şagirdi hesab edir, ona oxşayanlar, ona bənzəyənlər fəxrlə deyir ki, mən ustad Kamandarın şagirdiyəm. Aşıq Kamandar sənətini bundan sonra dünyaya gələn yüzlərlə, minlərlə aşıqlar yaşadacaq. Neçə ki, xalqımız var, sazımız var, Aşıq Kamandar da var olacaq, yaşayacaq!
Zəlimxan Yaqub
Xalq şairi
525-ci qəzet.-
2012.- 1 dekabr.- S.27.