Gözlənilməz tənqidçi
İyirmi ilə yaxındır ki, mən bu imzanı
mütəmadi izləyirəm, o müəllifin hər bir
yazısını diqqətlə oxuyuram.
Bu imza Rüstəm Kamala məxsusdur.
Düşüncə tərzi və yazı manerası
etibarilə tamamilə özünəməxsus olan bu tənqidçi
artıq ədəbi prosesdə öz məxsusi yerini
tutmaqdadır.
Rüstəm Kamal çox az sayda – cəmi
beş-on nəfərin təmsil etdiyi professional ədəbi tənqidin
sıralarındadır. Xalq şairi Nəriman Həsənzadəyə
tamamilə haqq qazandırıram: “Rüstəm Kamal Azərbaycan
ədəbi-tənqidi fikrinin böyük nümayəndəsi
kimi tanınır və sevilir. O, artıq geniş miqyaslı
fəlsəfi ümumiləşdirmələri ilə ədəbi
mühiti formalaşdıran nüfuzlu söz sahibidir”.
Budur, Rüstəm Kamalın son illərdə qələmə
aldığı yazılarının bir qismini əhatə edən
“Sözü işığa danışdım...” kitabı ilə
üz-üzə, göz-gözəyəm. Qırx bir
yazı. Bu yazıların yalnız biri –
“Kitabi-Dədə Qorqud”da görmə kodu istisna olunmaqla qalan
qırxı konkret şəxslərə, onların yaradıcılığına
həsr olunmuşdur. Bu yazıların
janrı barədə birmənalı şəkildə
“portret” ifadəsini işlətmək olar. Ancaq bizim öyrəşdiyimiz “ədəbi portret”
anlayışından bir qədər fərqlidir. Bunlar ədəbi portreti tam mənada tamamlaya biləcək
bir məqam üzərində qurulur. Onun
haqqında söz açdığı sənətkarlar
Böyük Ədəbiyyatın tanınmış sifətləridir.
Dəxli yoxdur, birisi ədəbiyyat tarixində
çox böyük simadır, önəmli yer tutur, başqa
birisi isə sadəcə sıradan biridir.
Adətən, ədəbiyyat adamından söz
düşəndə, ilk növbədə, onun nə
yazdığı ilə maraqlanırlar. Necə
yazdığı ilə bəzən heç maraqlanmırlar
və burada üslub məsələsi, sənətkarlıq
tamam arxa plana keçir. Amma Rüstəm
Kamal elə tənqidçidir ki, onun nə yazması, nədən
yazması da bu yazıların orijinal ifadə tərzi, necə
deyərlər, məxsusi sifəti ilə bir araya gəlir.
Bəzən ikincisi birincisini üstələyir
də.
Rüstəm Kamalın tənqidçi üslubu ilk
baxışda oxucuda qəribə bir assosiasiya doğura bilər. Amma bir
neçə yazısını dalbadal oxuyandan sonra bu
üslubun müəyyənedici cəhətlərini
aydınlaşdıra bilirsən. Rüstəm
Kamalın tənqidçi üslubu öncə onun məqalələrinin
adlarından başlayır. Ad burada yol
göstərən-oxucunu mətni qavramağa asissentlik
missiyasını yerinə yetirir. Baxın: “Yusif Səmədoğlu:
Qeyb aləminin səsini eşidən adam”,
“Nəriman Həsənzadə: Qadın taleyi və kişilərin
xatirəsi”, “Saday Budaqlı: Ümid və yaxşılıq
işığı”, “Elçin Hüseynbəyli: Tarix ehtiras
kimi”, “Məmməd İlqar: Təcnis və yaşam əxlaqı”,
“Məmməd Dəmirçioğlu: Dilin inanc yaddaşı”,
“Qulu Ağsəs: Ömrü səsdən tanımaq” və s.
Bu adlar Rüstəmin yaşlı və həmyaşıd həmkarlarına
həsr olunan yazılarda da eyni funksiyanı yerinə yetirir. Azərbaycan
ədəbi tənqidinin son dərəcə unikal bir şəxsiyyəti
haqqında ancaq belə bir başlıq seçilə bilərdi:
“Yaşar Qarayev əxlaqı”.
“Uşaqlıq mif kimi: M.H.Şəhriyar və O.
Sarıvəlli” məqaləsində hər iki sənətkarın
uşaqlıq xatirələrinin ömür
mifologiyasının əsas obrazına çevrilməsi incələnir. “Şəhriyar
xatirə qalıqlarından uşaqlığın “mifini”
yaradır. “Heydərbaba”nın
müqəddəs adını dönə-dönə tələffüz
edir, təkrarlayır, arzu-diləklərini, niyyətini
ovsun-dua nitqinə çevirir. “Heydərbabaya salam” əslində,
ovsun-dualardan ibarət bir bütövlükdür: ona görə
də sehr-magik təbiətlidir” – “Osman Sarıvəlli
üçün xatırlamaq hansısa hadisəni, əhvalatı
danışmaq deyil, həm də görməkdir. Xatırlamaq görməkdir, uşaqlıq
keçmişin xatirələrini detal dəqiqliyi ilə bir
anlığa tutub saxlamaqdır. “Uşaqlıq”
baxışın cızdığı yaddaş məkanıdır”.
Tənqidçi, haqqında söz açdığı sənətkarların
nə tərcümeyi-halı, sənətdə keçdiyi
yolun ayrı-ayrı mərhələləri ilə
maraqlanır, nə də klassik tənqidimizə xas olan bir “səxavətlə”
ayrı-ayrı əsərləri təhlilə çəkir.
Onu Şəxsiyyət maraqlandırır, lakin
bu Şəxsiyyətin böyüklüyü, ədəbiyyat
tarixindəki yeri və mövqeyi də onu cəlb eləmir.
Şəxsiyyətin (Sənətkarın) yaradıcılığında
elə bir məqam olur ki, o, indiyə kimi gizli qalıb, ya da o
məqama az toxunulub. Rüstəm
Kamal məhz həmin məqamlara üz tutur. Onun üslubu da bu gözlənilməzliklər
üzərində bərqərar olur. Məsələn,
böyük yazıçı Mirzə İbrahimov bizim
üçün “Gələcək gün”ün, “Cənub
hekayələri”nin müəllifi kimi əzizdir,
bu əsərlər Azərbaycanın bütövlüyü
ideyasının bədii təcəssümü kimi indi də
aktual əsərlərdir. Ancaq Mirzə
İbrahimovun bir “Təbriz mətni” də var ki, bu, əslində,
bir millətin tale mətnidir, etnik varlığının
layihəsidir. Rüstəmin anlamınca desək: “Təbriz
mifoloji obrazdır, etnik-mədəni özünüdərk
simvollarından biridir: yaşam və savaş tariximiz, milli ləyaqət
və şərəf salnaməsidir”.
Rüstəm
böyük yazıçımızın Təbrizlə
bağlı ən adi detallarını böyük coşqu ilə
mətndən zahirə çıxarır, sanki hər şey
unudulur: “Təbrizi xatırlamaq əslində, yenidən dirilməkdir”.
Təbriz obrazı “Təbriz mətni”ndən
doğub oxucunu Mirzə İbrahimovun bütöv Azərbaycanın
sabahına inamına səsləyir.
Rüstəm Kamalın hər hansı bir sənətkarın
yaradıcılıq psixologiyasına bələdliyi onun tənqidçi
kimi başlıca məziyyətidir,-desək,
yanılmarıq. Onun sənətkarlarla bağlı
düşüncələrinin özəyini də məhz bu
bələdlikdən doğan mülahizələr təşkil
edir. O, bizi inandırır ki, “Hüseyn Arif poetik ləhcəmizin
qoruyucusu, Türk (tərəkəmə, elat...)
insanının sözdə, ləhcədə möhürlənmiş
ruhudur”. (Yeri gəlmişkən qeyd edək ki, adətən
yığcam məqaləçi Rüstəm Kamal H.Arifə
həsr elədiyi yazısı ilə nadir nümunə olsa
da, özünü ötüb keçib).Hüseyn Arifdən
dönə-dönə yazılıb və indi də
ara-sıra yazılır (dissertasiyalar, monoqrafiyalar, məqalələr),
ancaq milli poeziyamızda Hüseyn Arif fəlsəfəsinin
başlıca simvolu üzərində (Yaddaşa
qayıdış sevgisi, Evin, nəslin və təbiətin dərki)
professional düşünmə imkanını ilk dəfə
R.Kamal yaradır. Qocalıq, cavanlıq, babalar, nənələr,
nəvələr, dağlar, zirvələr, axşamlar, səhərlər,
yol, səfər, ev, mənzil, xatirə, nağıl
dünyası... bütün bunlar Hüseyn Arif şəxsiyyətinin
tanıdılması ilə nəsillər arasında, əcdadla
varis arasında əlaqənin yaradılmasını təmin
edir.
Rüstəm Kamal üslubunun ikinci bir müəyyənedici
cəhəti simvolların, rəmzlərin hərəkətini
izləməkdir. Simvolları görüb onları mənalandıra
bilmək hünəri R.Kamalın bir tənqidçi kimi də
potensialını üzə çıxarır. Onun bu kitabda elə bir məqaləsini tapammazsan ki,
orada simvolların hərəkət trayektoriyasını izləməyəsən.
Böyük yazıçı İsmayıl
Şıxlının “təhtəlşüuruna
sıxışdırılmış obrazları “görmək”
və oxumaq istəyi” onu belə bir qənaətə gətirir
ki, “İsmayıl Şıxlı üçün yuxum
simvolik bilgi kimi olacaqları bildirir”. Yusif Səmədoğlu
nəsrində isə “ölüm” və “yuxu” özünəməxsus
metaforalardır. O, qəhrəmanlarını “sürəkli
və narahat yuxuya” hazırlayır. Məhz
yuxular ömür-ölüm məkanının sərhədlərini
şəffaflaşdırır”. Hadisələrin
bədii dərkində yuxu bir struktur elementi kimi
personajların mistik-funksional plana daxil olmasıdır. Bu
mənada, əsərlərin süceti “yuxu (ölüm)-həyat-ölüm”
sxemi üzrə qurulur”.Tamamilə dəqiq mülahizələrdir,çünki
Yusif Səmədoğlunun hekayələrində və “Qətl
günü” romanında simvolların bədii mətndə oynadığı
rol əvəzsizdir.
Rüstəm
Kamal Nüsrət Kəsəmənli haqqında yazır:
“Nüsrət Kəsəmənli şeirlərində bir fərd
kimi və bir şair kimi öz şəxsi miflərini,
nağıllarını, olub-olmuşları və
olacaqları danışır”.
Eyni fikri biz Rüstəm Kamalın özü haqqında
da söyləyə bilərik.Onun bir tənqidçi kimi
materialı məhz bədii əsərlərdəki simvollar,
işarələr və mifoloji qatlardır. Adını çəkdiyimiz
məqalədə (“Nüsrət Kəsəmənli: “Özgələr
qapısından” “Qurd qapısına”) R.Kamal mif-nağıl,
hekayət ünsürlərinin N.Kəsəmənli şeirlərində,
lirik formulların, ricətlərin, nitq janrlarının
yaddaşında gizləndiyini nümayiş etdirir.”Özgə
qapısı” yad dünyanın simvoludur, ümidlərin,
arzuların gömüldüyü yerdir” və yaxud: “N.Kəsəmənli
üçün yuxu ya ömrün bir hissəsidir, ya da
ömrün özüdür”.
Beləcə, simvollarla, rəmzlərlə, bədii mətndə
gizlənən çoxçalarlı işarələrlə
işləyən R.Kamal dünyanın müxtəlif ərazilərində
yaşayan iki sənətkarın
yaradıcılığında oxşar, bir-birilə səsləşən
motivləri də aşkara çıxarır. “Borxes və
Kamal Abdulla: kitabxana və əlyazma” məqaləsində belə
bir qənaətə gəlir ki, hər iki
yazıçının estetikasında Kitabxana və
Əlyazma, Mif və Yuxu yaradıcılıq işidir.
Rüstəm Kamal müasir ədəbi prosesi mütəmadi
izləyən tənqidçilərdəndir və bunu
sübut etmək üçün yenə də onun
yazılarının adlarına nəzər yetirmək kifayətdir. O, istedadlı bir nasir kimi
diqqəti cəlb edən Saday Budaqlının “ekzistensial
dünyasına” baş vurur, ölümdən, qocalıqdan
çox yazan bu yazıçının qəhrəmanlarının
dünyasına nüfuz etməyə çalışır,
həm də belə bir nəticəyə varır ki: “muncuq
kimi səpələnmiş poetik müqayisələr,
uğurlu metaforalar həmin nəsrə özgə təravət
verir”. O, başqa bir istedadlı nasirin – Nəriman
Əbdülrəhmanlının “Yalqız” romanının
özünəməxsus süjet-təhkiyə çalarlarını
aydınlaşdırır, Elçin Hüseynbəylinin tarixi
romanı “Don Juan”ın uğurunu yazıçının
ehtiraslı təhkiyə temperamentində, qəhrəmanını
mif səviyyəsinə qaldırmasında, personajların
xronotop obrazını yaratmasında axtarır, bir hekayəçi
kimi müasir Azərbaycan nəsrində özünəməxsusluğu
ilə seçilən Yaşarın ölüm və yuxu
obrazlarının mahiyyətini açıqlayır
(“Yaşarın bir nasir kimi dəyərli cəhəti
ondadır ki, etnoqrafik situasiyaya, kənd həyatının hər
detalına, replikaya simvol statusu, mifoloji məna verə bilir”),
Məmməd İlqarın poetik forma kimi qoşma və təcnisi
müasir bədii təfəkkürün üst qatına
qaldırması, Barat Vüsalın “yüksəklik
sevdası”na can atmasını, çox istedadlı şair
Salamın şeirlərinin sirli, mistik qüvvəsini izah edir
(“Salamın şeirləri hadisədir... Azərbaycanın dəyərli
şairi Salam Sarvan o şeirləri yazıb ki, onu ancaq
anası ağlayıb söyləyə bilir, ya da adamlar
gözləri yol çəkəndə əzbər
pıçıldaya bilər...”), Məmməd Dəmirçioğlunun
“karvan-köç-axirət” sevdası güclü olan
şeirlərində xalq sufiliyinin özünə yer tapmasını
yaxşı bir hadisə kimi mənalandırır, müasir
poeziyada az-çox özünəməxsusluğu ilə
seçilən İnqilab İsaqa, Şaiq Vəliyə,
Nurafizə, Sabir Sarvana, Əbülfət Mədətoğluna,
Etimad Başkeçidə, Qulu Ağsəsə, Rəfail
İncəyurda, Bahadır Fərmana da onların şeirlərinin
poetik imkanlarından yanaşır, çalışır ki,
hər birinin özünəməxsus şair obrazının
müəyyən cizgilərini yaratsın.
Müasir ədəbi prosesə-nəsrə və poeziyaya bələd olduğu qədər də ədəbi tənqidin inkişafı, perspektivi və imkanları da onun nəzərindən qaçmır. O, mərhum deməyə dilimiz gəlmədiyi böyük Azərbaycan tənqidçisi Yaşar Qarayevi filosof-tənqidçi kimi təqdim edir və zənnimizcə, tamamilə haqlıdır. Tanınmış ədəbiyyatşünas Məmməd Qocayevi klassik Azərbaycan ziyalısı kimi tanıdır, “Azərbaycan” jurnalının baş redaktoru İntiqam Qasımzadədən söz açanda onu “Azərbaycan ədəbiyyatının landşaftını, relyefini mükəmməl bilən, dəyərləndirən bir topoqraf” kimi diqqəti cəlb etdiyini nəzərə çarpdırır, onun indiyə kimi oxuculara məlum olmayan şeirlərindən də danışır, bu şeirlərdə İ.Qasımzadənin “metafizik sifətini” gördüyünü (yorğun, müdrik, ümidli) söyləyir, Vaqif və Cavanşir Yusifli qardaşlarının bir tənqidçi kimi müasir ədəbi prosesdə yeri və mövqeyi haqda söz açır, Arif Əmrahoğlunu geniş erudisiyaya malik bir tənqidçi-ədəbiyyatşünas kimi səciyyələndirir, çağdaş Azərbaycan ədəbi tənqidinin, bədii publisistikasının “lirik qəhrəmanları”ndan biri olan Südabə Ağabalayevanın esse üslubunun məziyyətlərini incələyir... bir sözlə, onun bu tipli yazıları bizdə belə bir təəssürat yaradır ki, R.Kamal doğrudan da müasir ədəbi nümunələri gözdən qaçırmır.
Rüstəm Kamal kifayət qədər mütaliə edən, xüsusilə, dünya elmi-nəzəri fikrinin ən son nailiyyətləri ilə tanış olan bir söz adamıdır. İlk baxışda adama elə gəlir ki, Rüstəm Kamal məqalələrinə səpələdiyi, paylaşdırdığı sitatlarla özünün bilik və savadını nümayiş etdirir, amma əslində, belə deyil və bu cəhət də, onun tənqidçi üslubunun bir cizgisidir desək, yanılmarıq. İsmayıl Şıxlıdan danışır və o yazının lap əvvəlindəcə yazır ki: “Bu essenin adı (“İsmayıl Şıxlı: yuxuların yozumu”) Z.Freydin 1900-cü ildə nəşr olunmuş və psixoanalizin İncili hesab olunan monoqrafiyasının adına (“Yuxudangörələrin şərhi”) oxşayır”. Yenə həmin essedə X.L.Borxes yada düşür, K.Q.Yunqdan isə sitat gəlir. Nüsrət Kəsəmənlidən bəhs etdiyi məqaləsini isə belə başlayır: “Nüsrət Kəsəmənlinin “tale mətninin” simvolik təhlilini bir neçə səviyyədə aparmaq mümkündür: V.Proppun nağıllarının struktur təhlili: psixoanalitik E.Bernin transaksion və ssenari təhlili”. Bu tipli misalların sayı bir deyil, iki deyil və Rüstəm Kamalı buna görə qınamaq sadəlövhlük olardı. Rüstəm Kamal elmi-nəzəri fikirlə bədii fikir arasında mövcud əlaqənin danılmazlığını sübut edən tənqidçidir. Milli ədəbi sfera ilə məhdudlaşmaq olmaz, elə dəyərlər var ki, onları dünya nəzəri spektrindən qiymətləndirmək lazımdır.
Rüstəm Kamal elmi anlayışlarla, terminlərlə işləməyi sevən müəlliflərdəndir və bu cəhət həm uğurlu, həm də uğursuzdur. Uğurludur, ona görə ki, elmi anlayışları yalnız öz mahiyyətində, məna tutumunda əks etdirmək lazımdır və olsun ki, onların dilimizdə heç qarşılığı olmasın və buna ehtiyac da duyulmasın. Amma fikirləşəndə ki, Azərbaycan oxucularının əksəriyyəti nitq aktları nəzəriyyəsindən xəbərsizdir (mütləq həmin yazıda bunun izahı olmalıydı), bu oxucular üçün “illokutiv akt”, “metafizik xronotop”, “ortodoksal psixoanaliz”, “ontoloci kateqoriya”, “mədəni artefakt”, “proektiv xatirə”, “təkrar zamanüstü sferaya semiotik daxilolma forması” və s. onlarla belə söz və ifadələr anlaşılmazdır, o zaman Rüstəm Kamaldan ötrü həyəcanlanırsan, təşviş keçirirsən.
Rüstəm Kamal şəxsən mənim üçün gözlənilməz tənqidçidir və bu yazıya həmin adı seçməkdə də tərəddüd etmədim. Biz “yetmişincilər”dən sonra ədəbiyyata yeni, lap barmaqla sayılan qədər olsa da, tənqidçi nəsli gəldi və bu nəsil öz elmi-nəzəri səviyyəsi ilə seçilirdi, onların yazılarında Qərb-dünya mədəniyyətinin novator-yenilikçi ruhunu duyurdun, milli ədəbi örnəklərin dünya ədəbi standartları səviyyəsində öyrənilməsi də məhz onların yazılarında əhəmiyyət kəsb etdi və Rüstəm Kamal da o tənqidçilərdən biri idi idi ki, bizə gözlənilməz yazılar bəxş etdi...
Rüstəm Kamal Cavanşir Yusiflinin yazılarına həsr etdiyi məqaləsində yazır ki: “Cavanşir Yusiflinin yazısı (mətni) sanki heç vaxt bitib tükənmir. Hamının gördüyü, bildiyi və eşitdiyi Əli Kərim şeirlərini gözlənilməz optik kombinasiyalar içinə atır”. Məncə, bu fikri Rüstəm Kamalın öz yazıları barədə də söyləmək olar. Onun yazıları da heç vaxt bitib tükənməyəcək. Buna qəti əminəm.
Vaqif YUSİFLİ
525-ci qəzet.-
2012.- 5 dekabr.- S.7.