Tale ortağım və nəsildaşım
Şair dostum Adil Cəmilə
18-19 yaşlarından tanıdığım Adil Cəmil
üç epizodla yaddaşımda əbədi ünvan
tapıb.
Ötən əsrin 70-ci illərin
başlanğıcıydı, yenicə tanış
olduğum jurnalistika fakültəsinin II kurs tələbəsi
Vaqif Bəhmənliylə Nəriman Həsənzadənin rəhbərlik
elədiyi ədəbiyyat dərnəyindən – mərkəzi
şəhər kitabxanasından çıxırdıq. Söhbətləşə-söhbətləşə
Bakının Bulvar istiqamətinə səmt
götürdük. “Azərbaycan” kino-teatr
binasının yaxınlığında iki nəfər
yaşıdımızla rastlaşdıq, mən onları
tanımadığımdan uzaq dayandım. Vaqif cəld
irəli yeridi: – Adil Cəmildir, bizdən yuxarı kursda oxuyur,
yaxşı şeirləri var – deyə gənclərdən
birinə tərəf əl uzadıb mənə təqdim
etdi. Və beləliklə,
görüşüb tanışlıq imkanı tapdım.
İkinci görüşümüz böyük
şairimiz Nüsrət Kəsəmənlinin adıyla
bağlıdır. Rəhmətlik Nüsrət o zaman
“Bakı-Baku” axşam qəzetində ədəbiyyat
redaksiyasında çalışırdı. Adillə qəzetə artıq köhnə dostlar
kimi şeir aparmışdıq. Şeirlərimiz
dərnəkdə byənilmişdi. Biz
redaksiyanın qapısına ürkək-ürkək, çəkinə-çəkinə
yaxınlaşdıq. İçəridə
bərk səs-küy vardı, çəkişməyə,
dava-dalaşa oxşayırdı. Nüsrət
Kəsəmənli kimisə başa salmaq istəyirdi ki,
şeirlərin zəifdi, qəzetdə gedə bilməz.
Yazıların müəllifi israrla
titullarını sadalayır, acıqla bir-bir
kitablarının adlarını çəkirdi. “Bu dediklərinin mənim üçün heç
bir əhəmiyyəti yoxdur, yəqin vaxtilə yaxşı
yazmısan, çap ediblər, kişinin oğlu, bizə
verdiyin şeirlərin zəifdir, vəssalam, ədəbiyyat
bazar deyil, bunları qəzet səhifəsinə
çıxarmaq günahdır”, – deyib qapını
örtdü.
Ortada peşmançılıq, qanqaraçılıq
yaranmışdı. İkimiz də donub sanki iki yol
ayrıcında qalmışdıq. Acıqlı
vaxtında Nüsrət müəllimlə görüşək,
ya görüşməyək... Ötkəm, sərt,
şeirə tələbkar Nüsrət bizi necə
qarşılayar, xoruzumuzu qoltuğumuza verməyəcək ki?
Düşüncələr burulğanında ikən
Nüsrət Kəsəmənlinin xoş siması
qapının astanasında göründü. O, elə
bil əvvəlki adam deyildi. İndi
üzündən, gözündən təbəssüm, nur
yağırdı. “Ay uşaqlar, siz orda niyə
mürgü döyürsünüz, bayaq o kişiyə dediklərimin
zərrəcə sizə aidiyyatı yoxdur, bəri gəlin”,
– dedi və bizimlə səmimi şəkildə
görüşdü. Həmin gün həm
Adil Cəmil, həm də mən xeyli şeir oxuduq. Nüsrət Adilin qoşmalarını bərk bəyəndi,
hərəmizdən 4-5 şeir götürdü, növbəti
həftənin altıncı günü, qəzetin “Ədəbiyyat”
adlanan sonuncu səhifəsində yazılarımızdan
nümunələr dərc etdirdi. Bu tale
yaxınlığı, yaradıcılıq
ortaqlığı bizi gözəgörünməz tellərlə
əbədi bağladı...
Üçüncü
tarixi hadisə Şüvəlanda – Azərbaycan
Yazıçılar İttifaqının
yaradıcılıq evində baş verdi.
70-ci illərin sonlarıydı, o vaxt Sov.İKP MK, SSRİ
Nazirlər Soveti və Ümumittifaq Komsomolunun Mərkəzi
Komitəsi xüsusi qərar qəbul eləmişdi:
“Yaradıcı gənclərlə iş aparılması
haqqında”. Bu tapşırıqdan sonra
partiyalı ədəbiyyat funksionerləri hərəkətə
gəlmişdilər, istedadlı cavanların xeyli qismini
yığıb Şüvəlana – ədəbi seminara
göndərdilər. O xoşbəxtlərin cərgəsinə
həm Adil Cəmil, həm də mən qoşulmuşdum. Həmin dövrdə hər gün iki şairin
hesabatı dinlənilir, yaradıcılıqları
haqqında ciddi qələm sahibləri rəylərini
söyləyir, şeirlərindən nümunələr
nüfuzlu “Ədəbiyyat və İncəsənət”
(indiki “Ədəbiyyat” qəzeti) qəzetinin səhifələrinə
çıxarılırdı. Adil Cəmil
şeirlərini oxuyan zaman seminar rəhbəri Çingiz
Əlioğlu idi. Qayğıkeş, səmimi
Çingiz müəllim həqiqətən Adilin şair kimi
püxtələşdiyini, yetişdiyini hamının diqqətinə
çatdırdı, “bu şeirlərdə Kəlbəcər
dağlarının ətri və ruhu var” söylədi.
lll
O
çağlardan illər ötüb. Bu
keçən vaxt ərzində Adil Cəmil narahat
ömrünü bihudə verməyib, görkəmli Azərbaycan
şairi kimi çoxlu sayda kitablar çap etdirib. Folklorçu-alim kimi tədqiqatlar, araşdırmalar
aparıb, türkoloqların beynəlxalq simpozium və
seminarlarına qatılıb, məşhur qırğız
xalq eposu “Manas” dastanını dilimizə çevirib. Əsas odur ki, poetik “məni” böyüyüb, tərəqqi
tapıb, şeirsiz bircə gün yaşamayıb, bədii
sözü bədii həqiqət səviyyəsinə
qaldırmaqla fitrən talantının tükənmədiyini,
yaradıcılıqdan qalmadığını təsdiqləyib.
Adil Cəmillə bütün münasibətlərimin
doğmalığını qoyaq bir kənara, bəs onu bir
şair olaraq oxucusuna sevdirən nədir? Bizcə,
sözünün bütövlüyü, bitkinliyi, dəqiq müşahidəsi,
obrazlarının xalq deyim tərzindən qaynaqlanması və
şübhəsiz metaforaların çağdaş
şeirimizin komponentlərilə üst-üstə
düşməsi, onlarla sərbəst uzlaşması. Adil heca şeirinin ustadıdır və hecada ad
çıxarmaq, fərqlənmək Azərbaycan məmləkətində
çətin məsələdir. Gərək bu poeziya
növünün min qatına, çalarına bələd
olasan ki, fərqlənəsən, hamıdan seçilib, bəyəniləsən,
yoxsa ortababların cərgəsində vurnuxmaq, baş girləmək
heç bir uğur gətirməyəcəkdi...
Hansı
filosofda yaxşı deyib: “şairlər göz
yaşlarıyla suvarır ömür zəmisini”. Bəşər övladı yaranandan bəri qəmlə,
nisgillə, kədərlə birgə addım atıb. Amma bir var, insanı həyatın girdabına
yuvarlayan qəm, bir də var nikbinlik yaradan, ovqat doğuran qəm-qüssə.
Füzuli qəmə könül vermişdi,
aşiq olmuşdu, ona görə, hər yerdə “mən istərəm
bəlanı, çün istər bəla məni” – söyləyirdi.
Adil Cəmil də “bu köhnə dünyada”
qışqıran cocuğun fəryad borcuna biganə qala
bilmir, dərdini şeirlə açıb-ağardır:
... Namərdlik,
comərdlik atadan gəlir,
Bir bəla bir kiçik xətadan gəlir.
Qismətim
nağıldan, butadan gəlir,
Mənə nağılların “ağ at” borcu var.
El yolu
borana, qara düşəndə,
Yurdun ağ gününə qara düşəndə.
Məmləkət
balıq tək tora düşəndə,
Hər kəsin Vətənə cihad borcu var.
Mən
sözə bu şəkildə peşəkar yanaşmanın
tərəfdarıyam, ancaq peşəkarlıq, səriştə
gərək vərdişə, aludəçiliyə
çevrilməsin! İki bəndlik şeirdə müəllifin
yüksək professionallığını görmək
üçün öncə əsas söz və ifadələrə
diqqət yetirək: namərd, comərd, at, bəla, kiçik
xəta, qismət, nağıl, buta, el yolu, boran, qar, yurd, ad
günü, qara, məmləkət, balıq, tor, Vətən,
cihad, borc... Bunları naşı bir şəxsə
versən, heç vaxt qoşma xalq şeiri formasında o
gözəllikdə harmoniyanı ərsəyə gətirə
bilməz. “İnsanın dünyaya fəryad
borcu var” və yaxud “qismətim nağıldan, butadan gəlir”
kimi orijinal fəlsəfi deyim tərzi şairin
yaradıcılığı üçün çox
xarakterikdir.
“Vaxt yetişir, vədə gəlir, yaş ötür”
(“Qocalır”), bu fani dünyada hamı qocalır, daş-qaya
da, ağac da, heyvan da. “Göy üzünün qürbəti qərib
quşlar”ı lələyindən, dünyaya meydan oxuyan, dov gələn
“alp ərənlər kürəyindən”, gizlin-aşkar qəm
yedikcə, “dərdli insan ürəyindən qocalır”.
Bu, Tanrının qoyduğu qayda-qanundur, Yaradan
heç kəslə hesablaşmır, çünki hər kəsin
alın yazısı var, ona pozu yoxdur, həmin ədəbi
yazını erkən oxumaq isə mümkünsüzdür
(“Yazı”).
Alın
yazısından başqa
Nə varsa, bir-bir oxunur.
Hələ
sözə gedir millət –
Füzuli, Sabir oxunur.
Adil Cəmilin təbirincə ifadə eləsək,
ömür yolu əslində bir qarışdır, “məzarıstan
yol başında, ölənlər həyat yaşında”,
insan istəməsə də “başdaşının
yaddaşında minillik qəbir oxunur”. Şair etiraf
etmək istəyir ki, gərək insan öz boyundan da
yuxarı tullansın ki, qarda-boranda büdrəməsin, əgər
bircə “arı qədər sözdən bal çəkməyi”
bacarmamısansa, deməli, ömrü faydasız
yaşamısan (“Onu bilirəm ki”).
Büdrəmək
bilmədim qarda, boranda,
Kimsə kef çəkəndə, mən əzab
çəkdim.
Hər
günün ömrünü başa vuranda
Hər axşam özümlə haqq-hesab çəkdim.
Adil özü zahirən necədirsə, şeiri də
eləcədi, o, sözü özünə bənzəyən
şairdi. “Saxtadı” rədifli qoşmasında elə bil
obrazını yaradıb, öz şəklini çəkib.
Bəzən bir əliəyrilik, bir nadan
qanmazın artıq-əskik hərəkəti dünyanı
insanın gözündən salır. Və
nə yaxşı, müsbəti mənfidən ayırd eləmək
üçün həyat təzadlı yaranıb. “O
çaylar çay deyil, ilğımdı yəqin,
gözünə görünən duman saxtadı” qənaəti
heç də təsadüfən əmələ gəlmir.
...Məşhədə
gedirlər, Həccə gedirlər,
Heç nəyi almayıb vecə, gedirlər.
Gedənlər
bilir ki, necə gedirəm,
Allah dərgahına iman saxtadı.
Mən
belə bilməzdim külleyi-ərzi,
Ay Adil,
“duz” olub hər şeyin tərsi.
Bizə
ömür adlı don biçən tərzi,
Bərq vuran bu libas yaman saxtadı.
Adil Cəmil yer-yurd itirdi, el-obası, ixtiyar yaşlı
şair təbiətli atası Kəlbəcərindən gen
düşdü. Qurbanini, Tufarqanlı Abbası, Xəstə
Qasımı, Sarı Aşığı, Ələsgəri,
Şəmşiri sinədəftər edən nurani ağsaqqal
ömrünün ahıl çağlarında həsrətə
dözmədi, taleyini qarğıdı, əlindən
heç nə gəlmədi və nisgillə
barışdı. İndi o, Kəlbəcəri
əbədi olaraq Abşeronun Masazır məzarıstanına
dəyişib, orada rahatca uyuyur. Ancaq nigaran
ruhu yenə Dəli Dağın, Murovun sorağındadı.
Zirvələrdə
qara rəngli qara bax,
Dağlarının
ağ çalması – qara bağ.
Əldən
getdi, eldən getdi Qarabağ,
Ağı deyib mən özümə ağlaram.
“Dədə Şəmşir”, “Gəlmişəm”, “Bu ürəklə”, “Ağlama, ana torpağım”, “Alın yazımı”, “Yaşamadım”, “Kəlbəcəri xatırlayarkən”, “Məmməd Aslan”, “Kəlbəcəri unutmayın”, “Bu meşə bənzəmir bizim meşəyə”, “Yaylaq xatirəsi”, “Dünyam mənim”, “Görünür”, “Bir də”, “Bəhmən Vətənoğluna”, “Özünü qayadan atan qızlara”, “Çıxıb getdilər”, “Vəzifə davası”, “Uşaqlıq dostlarıma”, “Zirvədə doğulan kəndçi balası” şeirlərində Adil Cəmil böyük Vətən sevgisini ən rəngarəng duyğu və düşüncələriylə ifadə edir. Şair yanıqlı-yanıqlı “Sən dağlardan ayrılmadın, yağdı leysan, Dədə Şəmşir!” misraları ilə haray salır, “Mil-Muğandan el gələrdi yaylağa, o yaylaqdan indi Milə gəlmişəm” xiffətiylə çadırlarda məskunlaşmış elatı xatırlayır, “damarımda dövr eləyən qan deyil, ürəyimdə Vətən yeri soyuyur” nisgili ilə həsrətə meydan oxuyur, “o vaxtkı çobanın bəxti var idi, quzu yerindəydi, qurd yerindəydi” inamına söykənib, “su gələn arxa bir də gələr” atalar misalına haqq qazandırır.
İtdi cığır, getdi gədik,
Qanımızla bəzənmədik...
Niyə sənə bənzəmədik,
Olduq pərən-pərən, dağlar.
“Pərən-pərən” düşənlərin son aqibəti məğlubiyyətdir, şair isə təhqiramiz acı məğlubiyyətlə barışmır. “Koroğlunun oylağı sən, bəs hanı o ərən, dağlar?” – söyləməklə qəhrəman Vətən oğullarından imdad umur.
lll
“Qardaş, Lerikdən gələnə oxşayırsan, bəs sənə demişəm axı, Lerikin Kəlbəcərə bənzəri çoxdur. Məni haçan aparırsan Lerikə?”
“Adil, haçan desən, o vaxt. Əgər həvəsin varsa, bu
saat səninlə dünyanın lap o başına da gedərəm,
o da ki, Lerik ola, qulağımızın
dibində...”
Bu qısa dialoqdan
sonra nə Adil Cəmil konkret vaxt müəyyənləşdirirdi,
nə də mən işdən-gücdən baş
açıb Lerikə getmək istəyimi konkret dilimə gətirirdim.
Ən nəhayət, bu istək reallaşdı.
Adil iki gün doğulduğum Lerik rayonunda qonaq
qaldı. Professor Nizaməddin Şəmsizadə
ilə qızılı payızın sığal çəkdiyi
ormanları, yamacları, yoxuşları gəzib-dolandı,
buz bulaqların, şəlalələrin seyrinə daldı.
Ancaq mən bilmədim, dostum Lerikdən Kəlbəcərin
ətrini ala bildimi? Axı Azərbaycanın hər
qarış torpağının öz rayihəsi var...
Ağacəfər HƏSƏNLİ
525-ci qəzet.-
2012.- 15 dekabr.- S.25.