“Şair,
hökmdarın hüzurundasan...”
( ATATÜRK
VƏ ƏHMƏD AĞAOĞLU)
Əhməd
bəy məsələyə aydınlıq gətirmək
üçün oğlu Səmədi ilk qatarla İstanbula, Fəthi Okyarın
yanına göndərmişdi. Özü isə Rəşid
Qalibin evinə gedərək minnətçi
düşmüşdü:
“Doktor, – dedim, –mənə həyatı bir məsələdə
yardımçı olmanızı rica edirəm. Fəthi bəy iki günə Ankaraya gələcək.
O gələnə qədər bu gecə yazdığım məktub
və teleqramların göndərilməsini təxirə
salın”.
Və bu məqamda Cankaya köşkünün mübhəm
sirlərindən birini öyrənmişdi. Rəşid Qalib şəxsiyyətinə
dərin hörmətlə yanaşdığı Əhməd
bəyi sakitləşdirib “Məktub nə getdi, nə gedəcək”
–demişdi. Sən demə, əksəriyyəti gecənin gec
saatlarında içki havasına yazdırılan bu cür qələm
məhsulları sarayda “gecə ədəbiyyatı”
adlandırılır və heç yerə göndərilmirmiş!
Axşama yaxın İstanbuldan zəng edən
oğlu Səməd də Fəthi bəyin hər hansı məktub,
yaxud teleqram almadığını bildirmişdi. Saatlarla dərin ruhi sarsıntı içərisində
qalan Əhməd Ağaoğlu yalnız bundan sonra özünə
gəlmişdi.
(Burada bir
haşiyə çıxmaq istərdim. 1936-cı ildə
Mussolininin İtaliyada həyata keçirdiyi islahatları
öyrənmək üçün Romaya göndərilən
Rəcəb Peker geri döndükdən sonra TBMM üzərində
bir “Faşist Şurası” qurulmasının zəruriliyi ilə
bağlı məruzə hazırlamışdı. Baş
nazir İsmet İnönünün razılıq verdiyi layihəni
Atatürk “Baş
vəkil həzrətləri anlaşılan yorğunluq
üzündən önünə gələn sənədləri
oxumadan imzalayır”- sözləri ilə rədd etmişdi. Əlində kifayət qədər hakimiyyət
toplamış İnönü “Qosqoca məmləkət
rakı (türk arağı-V.Q.) süfrəsi
arxasındanmı idarə ediləcək?” – deyə
yaxınlarının çevrəsində Atatürkün əleyhinə
danışmışdı. Bu da Rəcəb
Pekerin CXP baş katibi, İnönünün isə baş
nazir postundan istefası ilə nəticələnmişdi.
Təbii ki, Atatürk ölkəsinin faşizmə
sürüklənməsinin qarşısını almaq qərarında
haqlı idi. Amma diqqəti çəkən
məqam onun həyatının son illərini həqiqətən
də gecədən səhərə qədər davam edən
aramsız içki məclislərində keçirməsi, bu
vəziyyətin isə hakimiyyətin yuxarı eşalonunda
narazılıq doğurması idi).
Əhməd bəy hansı şəraitdə
yaranmasından asılı olmayaraq “saray ədəbiyyatı”
nümunələrinin günlərin birində üzə
çıxacağı ehtimalını da
unutmamışdı. İsmayıl Haqqı bəyin
prinsip etibarı ilə razılaşmadığı məqaləsi
barədə yüksək nəzakət çərçivəsində
və tutarlı dəlillər əsasında
yazdığı polemik qeydlərini çap etdirmişdi...
Zaman-zaman
Cankaya köşkündə üzləşdiyi can sıxan
sözlərə və hərəkətlərə gəldikdə isə Əhməd
Ağaoğlu bunu böyük adamın kiçik zəifliyi
kimi dəyərləndirirdi. Onun nəzərində
ən mühüm fakt tarixin dönüş anında
Atatürkün Türkiyəni və türklüyü xilas
etməsi idi. Yalnız bunun xatirinə çox
acıları udmaq olardı! Digər tərəfdən
Atatürk özü də təbiətcə kinli adam deyildi. Zəruri
saydığı məqamlarda hətta üzrxahlıq etməyi
də bacarırdı. Ona görə də maqnitin əks
qütbləri kimi aralarındakı bütün ziddiyyətlərə
baxmayaraq bu iki insan ünsiyyətə can
atırdı.
“Qazi mənimlə danışmağı sevirdi. – deyə
Əhməd bəy yazırdı. – Mən də ona münasibətdə
hörmətkar, amma hər məsələdə
doğruçu olmağı özümə borc sayırdım. Bu mənəvi borcun ödənilməsi hər dəfəsində
mənə çox baha başa gəlsə də,
doğruçuluğumun müqabilində əzab-əziyyət
çəksəm də, yenə tutduğum yoldan çəkilmirdim.
Sərbəst Firqə zamanında həmkarlarım
arasında yazı işlərində ən çox
özünü göstərən mən idim. Yazılarımın xalq üzərində təsiri
olurdu. Bu səbəbdən də Qazi mənimlə
fikir bölüşməyi daha çox tərcih edirdi”.
Axına
qarşı üzən “Axın”
Oktyabrın 22-də bələdiyyə seçkiləri
başa çatdı. Təbii ki, hakim partiya böyük
üstünlüklə qalib gəldi. Mənəvi
qələbə isə, heç şübhəsiz, fəaliyyətinə
imkan verilməyən Sərbəst Firqənin tərəfində
idi. Seçkilərdən az sonra Əhməd
Ağaoğlu “Son posta” qəzetində “Budurmu milli iradə?”
adlı məqalə ilə çıxış edərək
Cümhuriyyət Xalq Partiyasının məmləkətin hər
tərəfində mənən böyük itkilərə məruz
qaldığını, onun topladığı səslərin
əksəriyyətinin xalq tərəfindən verilmədiyini,
polis və jandarm vasitəsi ilə saxta yollarla təmin
olunduğunu göstərdi.
Sərbəst Firqənin ideyalarına sədaqət, daha
dəqiq desəm, sürü psixologiyasına uymaması ona
baha başa gəldi. Tövbə qapısından keçərək
yenidən Cümhuriyyət Xalq Partiyasının
sıralarına qayıtmaqdan imtina etməsini Əhməd bəyə
bağışlamadılar. Fəxri
Sakalın da haqlı olaraq yazdığı kimi, onu “suç
keçisinə” çevirdilər. TBMM-nə
növbəti seçkilərdə namizədliyi yada
düşmədi. 1933-cü il təhsil islahatı nəticəsində
İstanbul Universitetindəki konstitusiya hüququ professoru vəzifəsini
də itirdi.
Bu sarsıntılı günlərdə Sərbəst Firqə acılarını birgə bölüşdüyü Fəthi Okyara yazırdı: “94 lirə aylıqla təqaüdə göndərildim və fəal həyatın qapıları üzümə bağlandı. Bütün bunları sizə şikayət etmək üçün deyil, sırf daxilən sevdiyim və inandığım bir adama ürəyimi açaraq dərdimi bir az da olsa yüngülləşdirmək üçün deyirəm.
Şikayət? Nədən və nə üçün? Məni tanıyırsınız. 66 yaşıma yetişdim. İçimi yoxlayıram. Adıma eyib gətirən heç bir şey tapmıram. Millətimə, ailəmə, övladıma qarşı vəzifələrimi imkanım daxilində yerinə yetirmişəm. Genişliyə də, darlığa da eyni dərəcədə öyrəncəliyəm. O halda şikayət nə üçün? Yalnız məndən qüvvətli olan bir şey var ki, məni içimdən yeyir. Bu da yaşıma münasib olmayan həyatımdır. Mənim üçün ən ağır, ən çəkilməz dərd həyatın xaricinə atılaraq məəttəl və seyrçi qalmaqdır”.
Əhməd Ağaoğlu Atatürkə verdiyi vəd əsasında siyasətdən uzaqlaşdıqdan sonra həyatında yaranmış boşluğu doldurmaq üçün ömrünün qırx ilindən çoxunu həsr etdiyi qəzetçiliyə qayıtmaq qərarına gəlmişdi. 1933-cü ildə İstanbulda heç bir partiyaya bağlanmayan, tərəfsiz mövqedə dayanan “Axın” qəzetinin əsasını qoymuşdu.
“Axın” onilliklər boyu sürən jurnalistlik fəaliyyətində baş redaktoru olduğu sonuncu nəşr idi. Qəzetlə bağlı niyyətini gerçəkləşdirmək üçün xanımının zinət əşyalarını, onun Azərbaycandan gətirdiyi gətirdiyi cehizliyini – nadir Qarabağ xalçarlarını dəyər-dəyməzinə satmışdı. İki şəriki ilə birlikdə çıxardığı qəzetdə tənqidi əhval-ruhiyyəyə üstünlük verilirdi. Əsas tənqid hədəfi baş nazir İsmət İnönü və onun hökumətinin həyata keçirdiyi inhisarçı iqtisadi siyasət idi. Ağaoğlu heç bir siyasi qüvvəni təmsil etmirdi. Özünün də hər hansı siyasi iddiaları yox idi. Sadəcə, türk millətini ürəkdən sevən və Cümhuriyyətin qurulmasında müəyyən əməyi olan şəxs kimi mövcud nöqsanlara laqeyd və seyrçi qala bilmirdi. Nəyinsə islah olunmasına, müsbətə doğru dəyişdirilməsinə çalşırdı. İnönü və onun yaxınları isə əslində vətənə xidmət istəyindən irəli gələn bu təşəbbüsləri Atatürkə dövlətin həyata keçirdiyi siyasətə müxalifətçilik kimi təqdim edirdilər.
1933-cü ilin payızında bir axşam Əhməd bəy Dolmabaxça sarayına, İstanbulda olan Atatürkün şam süfrəsinə dəvət edilmişdi. Əvvəlcə hər şey qaydasında idi. Qazi ona nəvazişlə yanaşırdı, diqqət və lütfkarlığını əsirgəmirdi. Amma bu xeyirxah ab-hava qəflətən dəyişmişdi. Şam yeməyindən sonra, qəhvə içilən zaman Atatürk “Axın” qəzetinin son saylarının gətirilməsini əmr etmiş, qəzetdəki bəzi yazıların məclisdəkilərin eşidəcəyi səslə ucadan oxunmasını istəmişdi. Yaxşı heç nə vəd etməyən qiraətdən sonra üzünü Əhməd bəyə tutaraq sərt, əsəbi səslə izahat istəmişdi. Sonuncu isə öz növbəsində belə yazıların dövlətə qarşı çevrilmədiyini, “cəmiyyətin qüsurlarını göstərən ictimai tənqid” olduğunu bildirmişdi.
Lakin cavab Atatürkü təmin etməmişdi. O, mövcud qanunvericiliyin eyni şəxsə həm universitet professoru, həm də qəzet redaktoru kimi çalışmaq haqqı verib-vermədiyi ilə maraqlanmışdı. Hüquq eksperti kimi dəvət edilən professor Mehmet Fuad Köprülüzadə bunun mümkünsüz olduğunu bildirmişdi. Eşitdiyi sözlərdən ip ucu kimi yapışan Atatürk əsəbi tonla “Hələ söylə görək sən qəzet çıxarmaq üçün pulu haradan alırsan?” – deyə təhdidedici bir tərzdə soruşmuş və “Axın”ın maliyyə qaynaqları ilə maraqlanmışdı. Söhbətin bu gərgin məqamında Əhməd bəyin köhnə mərəzi olan inadkarlıq hissi baş qaldırmışdı. Sonralar həmin gecənin qanqaraçılığını və əsəbi atmosferini belə xatırlayırdı: “Həmin andaca necə qorxunc bir intriqanın başladığını anladım. “Paşam, – dedim, – “Axın”ın nüsxələri bura gətirələrək məqalələrim oxunan zaman qəzeti bağlamağa qərar vermişdim. Ancaq bir halda ki, belə şübhə var, müfəttişlərinizi göndərərək pulları haradan və necə tapdığımı yoxlatdırmayınca qəzeti bağlamayacağam”.
“Demək, baş aparırsan!- deyə Atatürk əvvəlki lütfkarlığını unudaraq təhdidə keçmişdi. – Və onu da unudursan ki, gəlib burada bizim qoltuğumuza sığınmısan”.
Gözləmədiyi zərbə tikanlı “Ağayof” müraciətindən də ağır olmuşdu. Əhməd bəy masadan qalxaraq “Paşam, mənə çox adamlar bu sözü söylədilər, – demişdi. – Hamısına gülərək keçmişdim. Amma indi sizin dilinizdən eyni sözləri eşitmək məni ruhumun ən dərin qatlarına qədər sarsıtdı. Çünki o birilər kiçik adamlardı. Siz isə bu məmləkəti qurtarmış bir insansınız. Bir yandan dünyanın türk irqindən, türk millətindən yaranması fikrini ortaya atırsınız, o biri tərəfdən də sərhədlərimizdən iki saatlıq məsafədəki xalis türk məmləkətindən və nə yazıqlar ki, əsir bir məmləkətdən türkün öz hürriyyətini mühafizə etməyə müfəvvəq olduğu torpaqlara gələn xalis bir türkə “qoltuğa sığınmısan” deyirsiniz. Bu nə qorxunc təzaddır və nə üçün Allah mənə sizi belə bir təzadlı uçurum üzərində görmək fəlakətini nəsib etdi?” – sözləri ilə masa arxasından qalxmışdı.
Səməd Ağaoğlunun yazdığına görə bu sözlərdən sonra Atatürk ayağa duraraq Əhməd bəyin boynunu qucaqlamış, “Sən məni yanlış anladın” deyə üzrxahlıq etməyə başlamışdı. Buna baxmayaraq Əhməd bəy məclisdə oturmaq istəməmişdi. Atatürkün israrlı çağırışları da onu geri qaytara bilməmişdi.
Bu onun Atatürklə son rəsmi təması
olmuşdu. Həmin
hadisədən sonra Əhməd Ağaoğlunu nə Cankaya
köşkünə, nə də Dolmabağça
sarayına çağırmışdılar... Amma aralarındakı
münasibətlərin qırılmamışdı,
özünün gah ilıq və səmimi, gah da uzaq, soyuq
çalarları ilə Atatürkün ölümünə
qədər davam etmişdi.
Atatürkə gəldikdə isə, görünür,
Əhməd bəyə qarşı sərtlik və
kobudluğunun peşimançılığını çəkmişdi. Bir müddət
sonra onun övladlarını – Sürəyya ilə Səmədi
“Ankara Palas” otelinin restoranında görəndə yersiz hərəkətini
yenidən xatırlamışdı. Sürəyya
xanımı rəqsə dəvət etmiş, rəqs əsnasında
“Sürəyya, atan necə də bəxtiyardır. Övlad sahibi olmaq dünyada ən böyük nemətdir”
– demişdi. Sonra isə məclis
iştirak çılarının hamısının
yanında “Atana zəng elə, onun şərəfinə
içdiyimi söylə” – tapşırığını
vermişdi. “Bu
hadisə İstanbulda atamla aralarında baş verən
xoşagəlməz münaqişədən sonra olmuşdu.
Yavəri Nəsuhi bəylə birlikdə atama zəng
vurduq. Atatürk onun könlümü almaq
istəyirdi” – deyə Sürəyya Ağaoğlu bəzən
kiçik qisaslara meylli olan böyük insan səhvini
anladıqdan sonra səmimi üzrxahlıq üçün
özündə güc tapdığını minnətdarlıq
hissləri ilə xatırlamışdı.
Əhməd bəyin heç nədən çəkinmədən
Atatürkün qarşısında öz heysiyyətini belə
mətanətlə qoruması həm məclis
iştirakçılarında, həm də söhbətdən
xəbərdar olanlarda böyük təəssürat
yaratmışdı. Oğlu Səmədin yazdığına görə bir
neçə gün sonra atası ilə Böyük
Adadakı klubda qarşılaşan tanınmış türk
ictimai-siyasi xadimi, məşhur “Zorən diplomat”
kitabının müəllifi Yaqub Qədri Qaraosmanoğlu
demişdi:
–Əhməd
bəy, bu məmləkətdə tək bir adam
var, sən də onunla döyüşə
çıxmısan!
Ailə
dostu Atatürk
1920-1930-cu
illərin Ankarası, Qurtuluş Savaşına imza atan və
Cümhuriyyət havası ilə nəfəs alan
yeni paytaxt sanki böyük bir ailə halında
yaşayırdı. Söhbət Türkiyəni
yenidən dirçəldən dövlət və hökumət
rəsmilərindən, hərbçilərdən, milli
ziyalılardan gedir. Onlar bir-birlərinin sadə,
hələlik heç bir cah-cəlalı ilə seçilməyən
evlərinə gedib-gəlirdilər, xanımları və
uşaqları biri-birlərini yaxşı tanıyır,
sevincli və kədərli anlarını
bölüşür, ünsiyyət saxlayırdılar.
(Maraqlıdır ki, 1920-ci illərdə sovet rəhbərliyinin
ailə halında yaşadığı Kremldə də eyni əhval-ruhiyyə
hökm sürürdü. Tanınmış
rus publisisti Larisa Vasilyevanın “Kreml xanımları” və
“Kreml uşaqları” kitablarını oxuyandan sonra bu təəssürat
məndə daha da möhkəmləndi – V.Q.).
Sürəyya Ağaoğlu “Bir ömür belə
keçdi” kitabında bu ailə dostluğunun, mənəvi
yaxınlığın yaddaqalan səhnələrini göz
önündə canlandırmışdır. İstanbulda “Kamalın
anası” kimi yalnız uzaqdan-uzağa gördüyü Zibeydə
xanımla Ankarada şəxsən tanış
olmaq imkanı qazanmışdı: “Yaz tətilində Ankarada
anamla birlikdə Zibeydə xanımı ziyarət etdik. Məqbulə və Fikriyyə xanımlar da onun
yanında idilər. Mustafa Kamalın
gözləri, baxışları anasınınkına
çox bənzəyirdi.
O yay Atatürkü ilk dəfə İhsan bəyin
bağçasında gördüm. Bütün
türklər kimi mən də ona qiyabi pərəstiş
edirdim. Atatürkü seyr edərkən
onun günəş kimi parlaq saçlarını,
coşub-daşan enerjisini görür və atamdan da
aldığım təlqinlərlə qələbənin
mütləq qazanılacağına inanırdım”.
Səməd Ağaoğlu isə Atatürkü ilk dəfə
13 yaşında, Ankara meydanlarının birində
görmüşdü. Həyatında dərin iz buraxan həmin
görüşü illər sonra belə
xatırlayırdı:
“Yaxınlaşdığımız
zaman onlardan biri, gənc və zərif bir adam
atama əlini uzatdı, “Mərhəba, Əhməd bəy, –
dedi, məni göstərib “Bu uşaq oğlundur?” –soruşdu.
Atam mənə tərəf çevrildi, “Mustafa Kamal
Paşadır!
– dedi. –Öp əlini!”
Ürəyimin şiddətlə
döyündüyünü xatırlayıram. Xəyalımda hər
gün yeni bir şəkil alan adam
qarşımda dayanmışdı. Lakin bu
gerçək Mustafa Kamal o xəyal insanlardan heç birinə
bənzəmirdi. Rəsmlərinə
baxaraq fikrimdə iri gövdəli, qalın qaşları
çatılmış, sərt üzlü, kiteli son düyməsinə qədər düymələnmiş
bir əsgər surəti yaratmışdım. Amma önümdə incə üzlü, gözləri
yumşaq işıqla dolu gənc, çevik bir insan
vardı”.
Tarixə
“Böyük təərrüz” (hücum-V.Q.) adı ilə
düşən İzmir savaşı ərəfəsində
–1922-ci il avqustunda
Mustafa Kamal Paşanı Ankaradan cəbhəyə yola salanlar
arasında Əhməd Ağaoğlu da var idi. Qurtuluş
Savaşının tanınmış simalarından Topçu
İhsanın evində toplaşmış, sübh
açılana qədər oturmuşdular. Əhməd bəyin xahişi ilə
ev sahibi baş komandandan zəfərin nə
zaman qazanılacağını soruşmuşdu. Atatürk bəlli bir tarix demişdi. Amma
türk əsgəri İzmiri daha əvvəl azad etmiş, yunan
qoşunlarını Egey dənizinə
tökmüşdü. Qələbənin ardından Ankaraya
dönən Atatürk Əhməd bəyi gördükdə
zarafatla “-Bax, yanıldım. Adamın əlindən
bəzən belə xətalar çıxır. Mən də qələbəyə təxmin etdiyim
vaxtdan tez yetişdim” – demişdi.
1924-cü ildə Əhməd bəyin ilk övladı
Sürəyya Ağaoğlu (1903-1988) İstanbul
Darülfünunun hüquq fakültəsini ilk qadın məzun
kimi başa vurub Ankaraya qayıdanda Atatürk bu münasibətlə
öz evində ziyafət vermişdi. Süfrədə Sürəyyanı
sağ, Tezeri isə sol tərəfində oturdaraq onları fəxrlə
baş nazir İsmət İnönüyə göstərmiş
və “Bax, – İsmət demişdi, – Sürəyya hüquq
fakültəsini bitirdi, Tezer fəlsəfə fakültəsinin
son sinifindədir. Türk qızları nə
gözəl irəliləyir”. Ağaoğlu ailəsinə
xüsusi rəğbəti ilə seçilməyən
İsmət Paşa bu fərəhi bölüşməyib
söhbətdən yayınmışdı...
Sürəyya
xanım sevinc və nəşə ilə dolu həmin
axşamı belə xatırlayırdı: “Yemək gələndə
xidmətçi boşqabı Atatürkə, o isə mənə
uzatdı. Təbii ki, alıb qabağıma
qoydum. Mənimlə üzbəüz oturan
atamın gözlərindən şimşəklər
yağırdı. Yemək xoş keçdi.
Biz gedəndə Lətifə xanım (Atatürkün həyat
yoldaşı – V.Q.) yavaşca:
–Evdə
çəkəcəyin var. Atan sənə çox hirsləndi,
– dedi və güldü. – Anamla atam hirslərini tökmək
üçün evə qədər gözləmədilər.
Atatürkün bizi
aparmaq üçün verdiyi avtomobilə minər-minməz
atam:
–Hüquq
fakültəsini bitirmisən, amma adam
olmamısan. Dünyanın ən böyük şəxsiyyətlərindən
biri sənə xidmət edir, sən də sakitcə
alırsan, – dedi. Asta səslə:
–Nə
edim, mən də hüquq fakültəsini bitirən ilk
türk qızıyam” – dedim.”
Övladlarının da xatirələrindən
göründüyü kimi Atatürk və Lətifə
xanım Ağaoğluların Ankaranın Keçiörən
məhəlləsindəki evlərinə tez-tez gəlirmiş. Burada
onların diqqətini ən çox çəkən səmimi
ailə ab-havası, həm partiarxal, həm də müasir
çalarlarla zəngin valideyn-övlad münasibətləri
idi. Sürəyya xanım yazırdı: “O dövrdə
(1924-1925-ci illər nəzərdə tutulur – V.Q.) Atatürk munis ailə mühtində vaxt keçirməyi
çox sevir, yeni yetişən gəncləri bir ata fərəhi
ilə izləyirdi. Biz o illərdə
Ankaranın sayılan, oxumuş, yüksək təhsil görmüş
və Qərb anlamında həyat mübarizəsinə
atılmış gəncləri idik”. Məhz bu səbəbdən
də o, Əhməd bəyin qızlarının paytaxtda təşkil
olunan bal və ziyafətlərdə
iştirakına xüsusi diqqət yetirirdi.
İki
illik birgə həyatdan sonra 1925-ci ildə Atatürkün Lətifə
xanımı boşaması sonuncunun Ağaoğlular ailəsi
ilə səmimi
münasibətlərin kəsilməsinə səbəb
olmamışdı. Bioqraflarının da etiraf
etdiyi kimi, dövrünün nəcib, ziyalı
qadınlarından biri kimi tanınan Lətifə xanımdan
ayrılması Atatürkü getdikcə yüksələn xətlə
onun təkliyindən faydalanmaq istəyənlərin və
uzun-uzadı içki məclislərinin məngənəsinə
salmışdı. Bir il sonra baş
verən İzmir sui-qəsdindən sonra Mustafa Kamal Paşa
özünün bir sıra keçmiş silahdaşları
ilə əlaqələrini də kəsmişdi.
Bu həssas
məsələlərlə bağlı dövlət
başçısına söz deməyin nə qədər təhlükəli
olduğunu başa düşsə də, Əhməd bəy
özünü saxlaya
bilməmişdi Atatürklə görüşlərin
birində “Paşam, Türkiyədə iki böyük
talesizlik oldu: biri Lətifə xanımdan, digəri isə
keçmiş silah yoldaşlarınızdan
ayrılmanızdır” – demişdi. Gözlədiyinin
əksinə olaraq Atatürk əsib-coşmamış, əksinə
kədərli düşüncələrə
dalmışdı.
Lətifə xanım isə Türkiyənin birinci
adamından ayrılıb tam qapalı bir həyat tərzi
keçirməyə başlayandan sonra evindən nadir hallarda
çıxsa da, 1933-cü ildə Əhməd bəyin həyat
yoldaşı Sitarə xanımın vəfat edəndə yas
mərasimində iştirakı və ailə üzvlərinə
başsağlığı verməyi özünə borc
saymışdı. Sevdiyi qadınının itkisindən
çox mütəəssir olan Əhməd bəyi sakitləşdirərək
“Əhməd bəy, niyə ağlayırsınız?
Başınızı geri çevirdiyiniz zaman arxada
qalmış otuz gözəl ili
xatırlayacaqsınız. Qoy mənim kimi diri ölülərə
türbədarlıq edənlər ağlasınlar” –
demişdi...
Ağaoğlular ailəsinə duyduğu yaxınlıq
sayəsində Atatürk bəzən hətta onların məişət
səviyyəli problemlərinə də müdaxilə edir, bu
vasitə ilə həmin ailəyə xüsusi münasibətini
diqqətə çatdırırdı. Sürəyya
Ağaoğlu xatirələrində indi bizə qəribə
görünə biləcək belə epizodlardan birini
xatırlayır. 1920-ci illərin ikinci yarısında
kiçik kənddən paytaxta çevrilən Ankarada az-çox
normal sayılacaq
yalnız bir restoran vardı. Əksər
nazirlər, millət vəkilləri nahar və şam etmək,
yaxud sadəcə görüşüb vaxt keçirmək
üçün “İstanbul lokantası” adlanan həmin
restorana toplaşırdılar. Təbii ki,
onun müştəriləri arasında qadınlar yox idi.
Hüquqşünas xanımlar – Sürəyya
Ağaoğlu ilə rəfiqəsi Məlahət Ruacan bu maneəni
aşmaq qərarına gəlmişdilər. Onların hərəkət sərbəstliyi cəmiyyətin
qınaq hədəfinə çevrilmişdi. Nə qədər
qəribə görünsə də iş hətta
dövrün baş naziri səviyyəsinə qədər
gedib çıxmışdı.
Sonda Atatürk məsələyə müdaxilə etməli
olmuşdu. Nahar fasiləsi zamanı Sürəyya Ağaoğlu
ilə restorana gəlmişdi. Adlı-sanlı
müştərilərə gənc hüquqşünas
xanımı bu gün nahar fasiləsində öz evinə dəvət
etdiyini, sabahdan isə
onun günorta yeməyi üçün bura gələcəyini
bildirmişdi. Xəbərdarlıq təsirini
göstərmişdi. Mühafizəkar
donqultuların qarşısı alınmış,
Ankaradakı dövlət idarələrində
çalışan azsaylı xanım məmurların restorana
yolu açılmışdı.
Daimi yaşamaq üçün İstanbula
köçdükdən və “Axın” qəzeti ətrafında
yaşanan münaqişədən sonra Əhməd bəyin
cümhur başqanı ilə görüşləri təsadüflərə
bağlı olmuşdu. Hər ikisinin xarakterindəki səciyyəvi cəhətləri
üzə çıxaran belə rastlantılardan biri 1934-cü ilin yayında
İstanbulda baş tutmuşdu.
Qızı
Sürəyya Ağaoğlu həmin görüşü belə
xatırlayırdı: “Böyük Adadakı yaxt-klubda
qalırdıq. Bir gecə Atatürk yanında Cəlal
Bayar (Türkiyə Cümhuriyyətinin 3-cü prezidenti –
V.Q.), Şükrü Qaya, Qılınc Əli, aktyor Vəsfi
Rza, Şükrü Naili Paşa və bəzi xanımlarla
kluba gəldi. Bir az oturduqdan sonra bizə
yaxınlaşaraq atama:
–Əhməd bəy, İsmət Paşa “Əhməd bəyə
dövlət xidmətində yer yoxdur” – deyib sözləri ilə
müraciət etdi. Atam sərt bir şəkildə:
–Mən
kimsədən dövlət xidməti istəmədim.- cavabını verdi.
Mən sözə qarışaraq anamın vəfatından
sonra atamın çox üzgün və əsəbi
olduğunu söylədim. Atatürk
uzaqlaşdı. Getməyə hazırlaşırdıq
ki, Atatürk məni rəqsə çağırdı və
“Gəl bizi barışdır, atan mənə çox əsəbiləşdi”
– dedi.
Bir az sonra Atatürk ilə təkrar
qarşılaşan atam:
–Mən həyat
yoldaşımı itirdiyimə görə yaslıyam. İstənilən
vaxt oxşanacaq, istənilən vaxt atılacaq adam
deyiləm. Kimsənin də önündə əyilmərəm!
– demişdi.
Şükrü Naili Paşa (türk generalı,
Atatürkün gənclik dostlarından və Qurtuluş
Savaşı qəhrəmanlarındandır – V.Q.) bu sözlərdən
heyrətlənmiş Atatürkə “Müsaidə edin, məmləkətdə
heysiyyətli adamlara toxunulmasın” – demişdi.
Atatürkü
ideallaşdırmağa ehtiyac yoxdur: əlindəki hədsiz
hakimiyyət onu insanlarla istədiyi şəkildə rəftara
təşviq edirdi. Digər tərəfdən,
qarşısındakının iradə və heysiyyətinə
bir qara qəpik qiymət qoymayan bu saymazyana rəftar əksər
hallarda qarşı tərəfdən hər hansı bir cavab
və təpki görmürdü. Əksinə, məşhur
pritçada deyildiyi kimi, “Xan mənimlə danışdı”
tipli kölə şadyanalığına əsas verirdi. Əhməd
bəy isə “Kimsənin önündə əyilmərəm!”
– deməklə hökmdarın tez-tez dəyişən
keyfi rəftarına uymayacağını, hisslərindən
tutmuş üzünün ifadəsinə qədər
heç nəyi onun istəyinə uyğun dəyişməyəcəyini,
ürəyinin və beyninin hökmü ilə
yaşayacağını bildirmişdi. Bununla da
Atatürkə ciddi mənəviyyat dərsi vermişdi.
Aralarındakı son görüş 1937-ci ilin
yayında, yenə də istanbulluların sevimli istirahət
yeri sayılan Böyük Adada olmuşdu. Bu haqda yenə Sürəyya
Ağaoğlunun xatirələrində oxuyuruq: “Klubda atam, Fuad
Sirmən, Hamit Peksan bəylər ilə oturarkən
“Atatürk gəldi” – dedilər. Atam:
–Aman, məni
görməsin! – deyə ağacların
arxasına çəkildi. Yanımızda oturan
iki nəfər də qalxıb getdi. Bir
azdan Tofiq Rüştü gəlib Atatürkün bizi
çağırdığını söylədi. Getdik. Atatürk atama
sarıldı. “Həsrətin qəlbimdə, lakin kim bilir, sən hardasan?” – şərqisinin
sözlərini söylədi.
–Çox
darıxdım sənsiz, – dedi. Sonra əlavə elədi: –
Vaxtı ilə Sürəyya sənin yaraşıqlı
olduğunu söyləmişdi. Haqlı
imiş. Bu baş ancaq bir türkdə ola
bilər”.
Bir neçə gün sonra Əhməd bəyin halı
pisləşmişdi. Kluba gələn Atatürk
xəbəri eşidən kimi salonda Fəthi Okyarın
uşaqları ilə oturan Sürəyya xanımı
yanına çağırıb “Keçmiş olsun!”
demiş, sonra isə tapşırığını
vermişdi: “Haydı, get atanın yanında otur, salona enmə,
ona yaxşı bax!”
Bu onların son görüşü olmuşdu. Az sonra
Atatürk özü də xəstə yatağına
düşmüşdü. Cümhuriyyət
üçün ağır və üzüntülü
günlər başlanmışdı.
Atatürk Əhməd bəylə ara-sıra
münaqişələrə girsə də, onun
övladlarına həmişə diqqətli münasibət bəsləmişdi. Lakin Əhməd bəyin
istər özü, istərsə də övladları
heç vaxt birinci şəxsə yaxınlıqlarından hansısa güzəşt
və üstünlüklərin təmin olunmasına
çalışmamışdılar. Ya dövrün sərbəstlik
havası, ya da ailənin hər xırda iş
üçün Atatürkü narahat etmək istəməməsi
nəticəsində bəzən haqsızlıqlara da yol
açılırdı. “Rokfeller Foundation” gənc
vəkil Sürəyya Ağaoğluna Parisdəki Millətlərarası
Hüquq İnstitutunda üç aylıq staj keçmək
üçün təqaüd ayıranda İsmət
İnönü “Milliyyətçi Əhməd bəyin
qızı belə seminara gedə bilməz”- deyə təşəbbüsün
qarşısını almışdı. Ailənin
digər övladı Səmədin Strasburqda magistratura təhsilinə
yollanmasına da eyni yolla imkan verilməmişdi. Maarif naziri
Şükrü Saracoğlu “Vaxtı ilə cibində rus
pasportu daşımış bir adamın oğlunu Avropaya
göndərə bilmərəm” – demişdi.
Məsələnin paradoksal cəhəti isə vaxtı
ilə Saracoğlununun özünü Avropaya başqa şəxsin
deyil, məhz Əhməd Ağaoğlunun göndərməsində
idi. Odur ki, Əhməd bəy
bu özbaşınalıqdan Atatürkə şikayət etmək
fikrinə düşməmiş, sadəcə nazirə aşağıdakı sətirləri
yazmaqla kifayətlənmişdi: “Bundan çox illər öncə
“İttihad və Tərəqqi” müfəttişi kimi
İzmirdə bir məktəbi təftiş etdiyim zaman gənc
bir müəllim mənimlə görüşərək təhsil
üçün Avropaya getmək
istədiyini söylədi. İstanbula
döndükdən sonra həmin gəncin istəyini yerinə
yetirdim. Yola çıxmamışdan əvvəl əlimi
öpən gəncə “Xoşbəxt ol!” dedim. Həmin gənc o qədər xoşbəxt oldu ki, vəzifəyə
gələr-gəlməz onu Avropaya göndərən şəxsin
oğluna bu sözləri söylədi”.
Cümhuriyyət
düşüncələri,yaxud
Atatürksüz yeddi ay
Atatürkün ölümündən sonra Əhməd
bəy cəmisi yeddi ay yaşamışdı.
Həyatının son illəri ondan ötrü həm
şəxsi, həm də ictmai planda çətinlik və
sarsıntılarla dolu olmuşdu. Sərbəst Firqəni
Atatürkün rejissorluğu ilə oynanan tamaşa kimi qəbul
etməməsi, hətta bu icazəli partiyanın özünə məmləkətdə
həqiqi demokratiya rüzgarı əsdirmək
üçün vasitə kimi baxması Əhməd bəyin
təklənməsinə, özünün yazdığı
kimi “fəal həyatdan kənara atılmasına” gətirib
çıxarmışdı. Sözdə
atatürkçü olanlar, Atatürkə
yaxınlıqlarından yalnız özlərinin və ailələrinin
mənfəəti üçün yararlananlar onu gözdən
salmağa çalışmışdılar. Yaxud ən yaxşı halda keçmiş münasibətləri,
yeyilən duz-çörəyi və aradakı haqq-sayı
unudaraq kənar gəzməyə başlamışdılar.
Ayrıca götürülmüş bir Şərq
ölkəsində müxalif düşüncənin necə
fəsadlar törətdiyi ortaya çıxmışdı.
Əhməd bəy təqiblərin, həbsxana
və sürgünlərin sındıra bilmədiyi
keçmiş əqidə dostlarından bəzilərinin
şöhrət, vəzifə və şəxsi rifah
qarşısında əyildiklərini, qorxduqlarını
görmüşdü. Əqidəsini
paltar kimi dəyişən, həyatlarını
hökmdarın şəfqət və mərhəmətindən
kənarda təsəvvür edə bilməyən siyasətbazların
onlardan da təhlükəli olduqlarının fərqinə
varmışdı.
“Son Posta”
qəzetində belələrindən
biri – keçmişini unudaraq özünü həqiqi
türk milliyyətçisi və Atatürk ideyalarının
alovlu davamçısı kimi göstərməyə can atan
Yunis Nadi bəylə polemikaya girərək yazırdı:
“Əgər biz fikirlərdə ayrı, fəqət qəlblərdə
bir, vasitələrdə müxtəlif, fəqət hədəfdə
vahid olmaq və biri-birimizi sevmək və biri-birimizə
hörmət etmək qüdrət və qüvvətini
göstərsək Böyük İnsanın (Atatürk nəzərdə
tutulur – V.Q.) ümidlərini həqiqətə
çevirmiş olarıq və o zaman heç bir
qarışıqlıqdan qorxmağa lüzum qalmaz. Məmləkətin, hürriyyət və
Cümhuriyyətin bizdən gözlədiyi budur. Yoxsa firqədə birlikdə olmaq deyil”.
Əhməd Ağaoğlu Atatürkün elan etdiyi
Cümhuriyyətin ardıcıl, səmimi, ən
başlıcası isə böyük təcrübəyə
və yüksək nəzəri biliyə malik
ideoloqlarından idi. O, Atatürkü heç zaman peyğəmbər elan
etmək səviyyəsinə enməmişdi, amma respublika
quruluşunun bir inanc olduğuna inanmışdı.
“Cümhuriyyət əslində bir dindir, imandır,- deyə Əhməd bəy yazırdı.-
Amma təəssüf ki, bizdə bu dinin kitabı hələ
ortaya qoyulmayıb. Nəfslərini unudaraq
bütün varlıqlarını Cümhuriyyətə
bağlamış müqəddəsləri meydana
çıxmayıb. Xalq kütlələrinin
qaranlıq təbəqələri arasına gedərək
onları oyandıran, maarifləndirən dahiləri zühur
etməyib. Biz Cümhuriyyəti
başlı-başına buraxıb özümüz, öz
işimiz, xeyir və mənfəətimiz üçün
çalışmışıq”.
Atatürkə
hər zaman böyük inam bəsləsə də, Türkiyədə
yeni düşüncə sisteminin meydana çıxmasında
liderin şəxsi nümunəsinə böyük önəm
versə də, Əhməd bəy hər şeyi onun adı ilə
bağlamaq fikrindən də uzaq idi. “Cümhuriyyət
nə zor, nə qorxu, nə də boş sözlə qurular.
Cümhuriyyət həqiqət istər, fədakarlıq
istər, şəxsi mənfəətlərdən
uzaqlaşmaq tələb edər”-deyə Əhməd bəy
xalqın fəallığı və kollektiv məsuliyyət
kimi məsələləri diqqət mərkəzinə
çəkirdi. “Cümhuriyyətin əsası
doğruluq və dürüstlükdür. Hər imanda olduğu kimi Cümhuriyyətdə də
hərəkətin sözə uyması, sözlə hərəkət
arasında ahəng olması lazımdır. Yoxsa bir tərəfdən “Xalq!” bağırıb o
biri tərəfdən xalqı heç sayanlara kimsə
inanmaz” – deyə yeni Türkiyənin qurucularına məsləhət
verməkdən çəkinmirdi. Müxtəlif
intriqalar nəticəsində Atatürkün yaxın ətrafından
uzaqlaşdırılsa da, o, həyatının son
gününə qədər türk millətinin və
Cümhuriyyətin çıxarları baxımından ən
sadiq atatürkçü kimi qalmışdı.
Eyni zamanda Əhməd Ağaoğlu özü də daxil olmaqla türk aydınlarının məsuliyyət payından açıq mətnlə danışırdı: “Həqiqət budur ki, biz türk münəvvərləri, yəni türk mühərrirləri, müəllimləri, professorları, qəzetçiləri, vəkili, doktoru, mühəndisi, xülasə münəvvər zümrəsi Cümhuriyyət qarşısındakı vəzifəmizi ifa etmədik. İldən ilə irfan nuru sönməkdə, fikir sahələrimiz daralmaqdadır.” Onun fikrincə, Atatürk dünya tarixindəki ən cəsarətli inqilablardan birini gerçəkləşdirmişdi-Türkiyəni orta əsrlərdən çağdaş dünyaya gətirmişdi. Vəzifə bu “modern müəssisələrə ahəngdar olan bir zehniyyətin təsisində” idi.
Hansı bucaq altında baxılırsa baxılsın, proseslərin mərkəzində Atatürkün qeyri-adi şəxsiyyəti, daim irəliyə can atan zəkası, məmləkəti dəyişdirmək və yeniləşdirmək ehtirası dayanırdı. “Sükun və istiqrar Qazi üçün yabançı bir aləmdir, – deyə Əhməd bəy böyük müasirinin səciyyəsini açıqlayaraq yazırdı: – Onun daim coşqun, öz içinə sığmayan, aşıb-daşan ruhu durmadan hərəkət istər. Onunla birlikdə gecələri gündüzə çevirənlər yaxşı bilirlər ki, o, durmadan yeyər, durmadan içər, durmadan danışar və durmadan mübarizə axtarar. Yalnız yatarkən, yəni haldan düşmüş vücudunu istər-istəməz bir qədər dinləndirərkən sükun bular. Çox qısa sürən bu dincəlmə zamanı keçər-keçməz, hələ yataqda ikən yenidən aşıb-daşmağa başlar”.
Türkiyə üçün “perpetuum mobile” – aramsız işləyən maşın funksiyasını öz üzərinə götürmüş Atatürkün məmləkətə ən lazım olduğu vaxtda, güc və enerjisinə ehtiyac duyulduğu bir vaxtda dünyadan köçməsi Əhməd bəyi dərindən sarsıtmışdı. 1938-ci ilin 11 noyabr tarixi bütünlükdə Ağaoğlular ailəsi üçün həyatlarının ən sarsıntılı, qaramsar günü idi.
Qızı Sürəyya xanım dəhşətli xəbərdən özünün və atasının düşdüyü vəziyyəti təsvir edərək yazırdı: “Atatürkün öldüyü gün Üsküdarda məhkəmə prosesim vardı. Mənə elə gəlirdi ki, sanki bundan sonra həyat dayanacaq. Nəhayət, ağlaya-ağlaya gəmiyə mindim, məhkəməyə getdim və dərhal da evə döndüm. Evdə anamın ölümü günlərində olduğu kimi matəm yeli əsirdi. Atam başını yazı masasının üstündə əyərək hönkür-hönkür ağlayırdı:
–O, sanki yanar bir dağ idi,- deyirdi, – bəzən alov püskürürdü. Alovu məni də qarsırdı. Amma nə gözəl alov idi!”.
Oğlu Səməd isə “Atam” adlı xatirələrində Türkiyə və türklüyün böyük itkisinin Əhməd bəydə doğurduğu təbəddülatların daha dərin psixoloji qatlarına enməyə çalışmışdı: “Atatürkün ölümü – ən ümidsiz anlarında belə ağlına gətirmədiyi bu ölüm onu ciddidən ciddi düşüncələrə daldırmışdı. Həmişə gözəl və cazibədar saydığı həyata sevgisi də bəlkə ilk dəfə bu ölüm qarşısında sarsılmışdı. Atatürk öldüyü günlərdə atamın həyatında böyük daxili sarsıntı keçirdiyini göstərən bəzi təzahürlər meydana çıxmışdı. Qocalmasından, vücudunun artıq çürümüş olmasından daha tez-tez bəhs etməyə başlamışdı”.
Lakin Əhməd bəy kimi güclü şəxsiyyətlər zamanın namərd gərdişlərinin qarşısına heç vaxt sadəcə ah-vayla, şikayətlə çıxmırlar. Bu dəfə də belə olmuşdu. Məhz Atatürkün yoxluğunun təsiri ilə Əhməd Ağaoğlu heç nəyə baxmadan qəzetçilik fəaliyyətini yenidən bərpa etməyin zəruriliyini anlamışdı. Oğlunun da yazdığı kimi, son dərəcə təsirləndiyi bu ölüm beş ildən bəri yorularaq, bezərək, bəzən Sizif əməyi sayaraq kənara çəkildiyi jurnalistika həyatının canlanmasına vəsilə olmuşdu. Daha dəqiq desəm, Atatürk sevgisi onu qələmə sarılmağa vadar etmişdi. Bunu özünün vətəndaşlıq və qədirşünaslıq borcu saymışdı. Çünki Cümhuriyyət qurucusu ilə gizli düşmənçilik edənlər, zamanında qarşısına çıxmağa özlərində cəsarət tapmayanlar meydanı boş görüb fəallaşmışdılar.
Müxtəlif istiqamətli qəzet və məcmuələrin səhifələrində türk millətinə ikinci həyat gətirmiş böyük insanın şəxsiyyətini, əməl və mübarizəsini təftiş və təhrif edən qərəzli yazılar meydana çıxmağa başlamışdı. “Dövri-İsmət gəldi”- deyə İsmət İnönünün cümhurbaşqanı seçilməsi ilə yeni məddahlıq hədəfi tapanların əl-qolu açılmışdı. Belə şəraitdə xəstəliyinə, güc və enerjisinin tükənməsinnə baxmayaraq Əhməd bəy Atatürk əleyhdarları ilə fikir mücadiləsini öz mənəvi borcu saymışdı. Sonradan cəsarətə gələn bəzi muzdlu qələm qoçularını “Napoleon öldükdən sonra heç bir fransız onun əleyhinə yazı yazmağı ağlına gətirməmişdi” – deyə utandırmağa çalışmış, türkləri böyük insanlarına sayğı və səmimiyyətlə yanaşmağa səsləmişdi.
Atatürkün ölümündən az sonra, özünün ölümünə isə altı ay qalmış Əhməd bəy yaşadığı sarsıntıları qızı Tezerlə bölüşərək 1938-ci ilin dekabrında ona yazırdı: “Neçə gündür sənə məktub yazmaq istəyirdim. Qələmi əlimə alıram, mənə qəribə bir hal gəlir, iki kəlmə söz tapıb ard-arda düzə bilmirəm. Atatürkün vəfatı məni təsəvvür edilməyəcək dərəcədə sarsıtdı. Həyatımda ikinci kərədir ki, (buna bənzər böyük sarsıntını birinci dəfə ananın ölümündə hiss etmişdim) özümü dərin və qaranlıq bir uçurumun qarşısında gördüm və başım fırlandı. Onsuz (Atatürk nəzərdə tutulur – V.Q.) həyat mənə boş və acı gəldi. Onun məndə bu qədər yaşadığını özüm də təsəvvürümə gətirə bilməzdim. Bu günün özündə belə Onun ölümünə inana bilmirəm. Daha doğrusu, bu ölümə alışa bilmirəm. Əslində O özü bir həyat deyildimi? O nə tükənməz, hüdud bilməyən daşqın sel idi! Bəzən coşqun dəniz dalğaları kimi hiddət, bəzən Vaqnerin musiqisini andıran yaradıcı həmlələr, bəzən isə müdhiş fırtınaların başlanğıcı olan sıxıcı və boğucu sükunətlər! Onun bir dəqiqəsi digərinə bənzəyirdimi? O, hər şeyin gah üstündə, gah altında deyildimi!?
Budur, iyirmi ildən bəri Türkiyəni öz varlığı ilə dolduran şəxsiyyət! Gözlərimiz, qulaqlarımız, ələlxüsus da qəlb və ruhumuz Onunla o qədər dolmuşdu ki, indinin özündə də Onu duymaqda və eşitməkdə davam edir, onun yoxluğuna inanmırlar. Nə deyim, belə bir şəxsiyyətin itirilməsi qarşısında dərin heyrət və təəccüblə sükuta dalmaqdan başqa çarə yoxdur”.
Qəlbin və ruhun dərinliklərindən gələn bu müdrik və ehtiraslı sətirlər həyatının son aylarını yaşayan 70 yaşlı xəstə qocanın qələmindən çıxmışdı. Onları yazdıran isə türklüyə tükənməz sevgi, Atatürk şəxsiyyətinə sonsuz ehtiram hissi idi...
Oktyabr, 2012-ci il
Budapeşt
Vilayət QULİYEV
525-ci qəzet.-
2012.- 15 dekabr.- S.10-12.