Qadınların siyasi
təmsilçiliyinin beynəlxalq və milli
hüquqi əsasları
Hüquqi
və demokratik dövlətlərdə cəmiyyətin inkişafı siyasətin və iqtisadiyyatın idarə edilməsinə qadınların
dinamik olaraq nüfuz etməsi ilə xarakterizə edilir. Dünya praktikası göstərir
ki, qadınların siyasi institutlarda 30-40-%-lik təmsilçiliyi onlara dövlətin siyasətinə kifayət
qədər təsir etmək və cəmiyyətin tibb, təhsil, ailə, sosial təminat kimi solial problemlərini
uğurla həll etmək imkanı verir. Təsadüfi deyildir ki,
son illərdə bütün
dünyada qadınların
sosial stastusu və rolu pozitiv
istiqamətdə xeyli
dəyişmişdir. Qadınların siyasi proseslərə inteqrasiyası
güclənmiş, dövlət və cəmiyyətin bütün
sahələrində rolları
xeyli artmışdır.
Qərar
qəbulu prosesində
qadınların rolunun
artırılması zərurəti
haqqında danışarkən,
dövlətin idarəedilməsində
və yerli özünüidarəetmədə qadınların iştirak
etmək hüququ haqqında beynəlxalq qanunvericiliyə istinad etmək vacibdir.
İnsan
Hüquqlarının Ümumu
Bəyannaməsində (1948-ci il) bəyan
edilən vətəndaşların
öz ölkələrinin
idarə edilməsində
iştirak etmək hüququ Bəyannamənin
21-ci maddəsində öz
əksini tapmışdır:
“Hər bir insan öz ölkəsinin
idarə edilməsində
bilavasitə və yaxud azad seçilən
nümayəndələr vasitəsilə
istirak etmək hüququna malikdir. Hər bir insan öz
ölkəsində dövlət
qulluğuna hamıyla
bərabər yol tapmaq hüququna malikdir”.
Qadınlar üçün bu
hüququ təsbit edən maddələr bir
neçə əsas beynəlxalq hüquqi sənəddə inkişaf
etdirilmişdir:
Qadınların
siyasi hüquqları haqqında Konvensiyada
(1952-ci il, maddə
1-3), Qadınlara qarşı
ayrı-seçkilyin aradan
qaldırılması haqqında
Bəyannamə (1967), Qadınlara
qarşı hər cür ayrı-seçkilyin
aradan qaldırılması
haqqında Konvensiyada
(1979-ci il, maddə 7) və Pekin Fəaliyyət
Platformasında (1995-ciil, G Bölməsi).
“Qadınlara qarşı hər cür ayrı-seçkilyin aradan
qaldırılması haqqında
Konvensiya”da qadınların
hakimiyyət səlahiyyətlərini
kişilərlə bərabər
bölüşdürmək hüququ praktiki olaraq ilk dəfə ifadə edilmişdir: “İştirakçı dövlətlər
ölkənin siyasi və ictimai həyatında qadınlara
qarşı ayrı-seçkiliyi
aradan qaldırmaq üçün bütün
müvafiq tədbirləri
görürlər və
xüsusi olaraq, qadınların kişilərlə
bərabər şərtlərlə
hökumətin siyasətinin
formalaşmasında və
həyata keçirilməsində
iştirak etmək və dövlət vəzifələri tutmaq,
həmçinin
bütün səviyyələrdə
idarəetmə fuksiyalarını
həyata keçirmək
hüququnu təmin edirlər” (II hissə, maddə 7)...”
Maddə
4-də (birinci hissə)
bu hüququn həyata keçirilməsində
bərabərsizliyi aradan
qaldırmağın vasitəsi
öz əksini tapıb: “İştirakçı
dövlətlər tərəfindən
kişilər və qadınlar arasında faktiki bərabərliyin yaradılmasının sürətləndirilməsinə
yönəldilmiş müvəqqəti
sosial tədbirlərin
qəbul edilməsi, hazırki Konvensiyada müəyyən edildiyi kimi,
ayrı-seçkilik
sayılmır... ”. Bu tövsiyyə
kifayət qədər
inqilabi səslənir.
Beləki, ilk dəfə
olaraq beynəlxalq sənəddə kvotanın və “dəstəkləmə fəaliyyətlərinin”
leğitimliyi, “pozitiv ayrı-seşkilik” haqqında
söz açılır.
Pekin Fəaliyyət
Platforması qadınların
yerli cəmiyyətlərin,
özünü idərəetmə
orqanlarının işində
və qərar qəbulu prosesində iştirak etmək hüquqlarını inkişaf
etdirir və irəli aparır (G Bölməsi).
Bu bölmənin 181-ci punktunda
deyilir: “Qərarların
hazırlanmasında qadınların
bərabər iştirakı
təkcə elementar ədalətin və demokratiyanın tələbi
deyil, o həm də qadınların maraqlarının nəzərə
alınmasının zəruri
şərti kimi baxıla bilər. Siyasətlə məşgul
olan, hökumətlərdə
və qanunverici orqanlarda rəhbər vəzifələrdə işləyən
qadınlar siyasi prioritetlərə yenidən
baxılmasına, siyasi gündəliyə
qadınların spesifik
problemlərini, dəyərlərini
və təcrübəsini
əks etdirən yeni məsələlərin
daxil edilməsinə və magistral siyasi məsələlərin
həllinin yeni perspektivlərinin açılmasına
öz töhvələrini
verirlər”
G bölməsinin 181-189-cu bəndlərində
təkcə bu hüququn həyata keçirilməsində qadınlara
qarşı ayrı-seçkiliyin
səbəbləri göstərilmir,
həm də qadınların yerli və milli idarəetmə
orqanlarında kifayət
olmayan təmsilçiliyini
artırmaq məqsədilə “pozitiv fəaliyyət” və “ayrı-seçkiliyə qarşı
tədbirlər” təklif
olunur. G2 bölməsi
qərar qəbulu prosesində, o cümlədən
bələdiyyələr səviyyəsində,
qadınların mövcud
iştirakı imkanlarının
genişləndiriməsi istiqamətində
strateji məqsədləri
formalaşdırır.
G1 Bölməsi (qadınların
direktiv strukturlara və qərar qəbulu prossesinə bərabər çıxışının
və hərtərəfli
iştirakının təmin
ediləsi istiqamətində
tədbirlərin görülməsi)
hökumətlərə (bənd
190), siyasi partiyaiara (bənd 191), BMT-yə (bənd 193) qərar qəbulu sahəsində qadınlara qarşı ayrı-seçkilyin aradan
qaldırılması məqsədilə
konkret tədbirlər
görməyi təklif
edir.
Azərbaycanın dünya birliyinə
inteqrasiyası yerli qanunvericiliyə qadın hüquqları sahəsində
beynəlxalq normaların
təsirini təmin edir. Azərbaycan qadın hüquqları
sahəsində mövcud
beynəlxalq sənədlərə,
o cümlədən “Qadınlara
qarşı hər cür ayrı-seçkilyin
aradan qaldırılması
haqqında Konvensiya”ya
qoşulmuş, ratifikasiya
etmişdir və milli qanunvericillik beynəlxalq standartlara uyğunlaşdırılmışdır.
Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyası (1995-ci il, maddə ...) vətəndaşlara cinsindən
asılı olmayaraq seçmək, seçilmək
və referendumda iştirak etmək hüququnu verir. Yalnız məhkəmənin qərarı
ilə fəaliyyət
qabiliyyətsizliyi təsdiq
olunmuş, o cümlədən
Azərbaycan Respublikasının
Seçki Məcəlləsində
nəzərdə tutulmuş
bir sıra hallarda şəxslərin
seçkilərdə, habelə
referendumda iştirak etmək hüququ yoxdur (Maddə 12.4).
“Gender (kişi və qadınların) bərabərliyinin
təminatları haqqında
Azərbaycan Respublikasının
Qanunun”da cinsi mənsubiyyətə görə
ayrı-seçkiliyin bütün
formalarının aradan
qaldırılması, kişilər
ilə qadınlara bərabər imkanların
yaradılması, dövlətin
idarə olunmasında
və qərarlar qəbul edilməsində bir cinsin nümayəndələrinin
üstünlüyünə yol verilməməsi üçün dövlət
tədbirləri nəzərdə
tutulmuşdur (2006-cı il,
maddə 7). Azərbaycan Respublikasının qanunvericiliyində qadınların
ölkənin ictimai və eləcə də siyasi həyatında iştirakını
qadağan edən və ya məhdudlaşdıran
müddəalar mövcud
deyil.
Qadın hüquqlarının qorunması,
cəmiyyətin bütün
sahələrində gender bərabərliyinin
təmin edilməsi ilə bağlı Azərbaycan dövlətinin
siyasi iradəsi mövcuddur. Biz bunu qadın məsələlərinin həlli
ilə bağlı milli mexanizmin yaradılmasında müşahidə
edirik: 1998-ci il yanvarın 14-də
Azərbaycan Respublikasında
qadınlara dair dövlət siyasətinin
daha mütəşəkkil
şəkildə həyata
keçirilməsini təmin
etmək məqsədilə
Qadın Məsələləri
üzrə Dövlət
Komitəsinin yaradılmışdır;
ölkənin siyasi, sosial, iqtisadi və mədəni həyatında qadınların
rolunu artırmaq məqsədilə 1998-2000-ci illərdə
Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin fərman və sərəncamları,
Azərbaycan Respublikası
Nazirlər Kabinetinin qərar və sərəncamları təsdiq
edilmışdir.
Göründüyü kimi, qadınların qərar qəbulu prosesində iştirakı, siyasi təmsilçiliyinin gücləndirilməsi
üçün heç
bir hüquqi maneə yoxdur və cəmiyyətin bütün sahələrində
gender bərabərliyinin təmin
edilməsi ilə bağlı
Azərbaycan dövlətinin
siyasi iradəsi mövcuddur.
Qadınların siyasi iştirakının əsas forması seçkilərdir. Qeyd etmək lazımdır ki, Azərbaycan qadınları seçki hüququnu bir çox inkişaf etmiş ölkələrdən əvvəl – 1918-ci ildə qazanmışlar. Azərbaycan Respublikası qanunvericiliyində heç bir cinsin nümayəndəsinin rəhbər vəzifələrdə təmsil olunması ilə bağlı kvota nəzərdə tutulmamışdır. Buna baxmayaraq, son illər qadınların siyasi və ictimai qərar-qəbuletmə səviyyəsində iştirakı nəzərə çarpacaq dərəcədə artmışdır. Qadınların Milli Məclisdə iştirakına gəldikdə qeyd edilməlidir ki, Parlamentdə təmsil olunan qadınların sayında 1992-ci ildə keçirilən ilk parlament seçkiləri ilə müqayisədə son 20 ildə artım müşahidə olunur. Belə ki, 1992-ci ildə müstəqil Azərbaycan Respublikasının Milli Məclisində millət vəkillərindən yalnız 6%-i qadınlar təşkil etdiyi halda, 1995-ci və 2000-ci illərdə 12%, 2005-ci ildə isə 11,2% qadınlar olmuşdur. 2010-cu ildə keçirilmiş son seçkilər zamanı qadın deputatların faiz nisbəti 16% təşkil etmişdir. 2010-cu ildə keçirilmiş parlament seçkilərində əvvəlki dövrlərlə müqayisədə qadın namizədlərin sayında da artım müşahidə olunmuşdur (20%-dən çox). Milli Məclisdə təmsil olunan qadınların sayında artım hiss olunsa da, bu göstərici BMT-nin 1995-ci ildə qadınların siyasi təmsilçilyi ilə bağlı müəyyən etdiyi “kritik kütlə” adlanan 30%-dən 2 dəfə azdır. Qeyd etmək lazımdır ki, Azərbaycan post sovet ölkələri sırasında (Belarus – 32,0%, Qırğızıstan – 23,3 %, Özbəkistan – 22,0%, Tacikstan – 19,0%, Kazaxstan – 17,8%, Türkmənistan – 16,8%, Azərbaycan –16,0%, Rusiya Federasiyası – 13,6%, Ermənistan – 8,4%,Ukrayna – 8,0% ) parlamentdə qadınların sayına görə 7-ci yerdədir.
Digər seçkili qurum olan yerli özünüidarəetmə orqanlarında qadınların təmsilçiliyi son seçkilərdə xeyli güclənmişdir. 1999-cu ildə keçirilən ilk bələdiyyə seçkilərində qadınlar bələdiyyə üzvlərinin cəmi 2%-ni, 2004-cü ildə keçirilən II bələdiyyə seçkilərində isə 4%-ni, 2009-cu ildə keçirilən son seçkilərdə isə 26%-ni təşkil etdilər. Bu ugurun əsas səbəblərindən biri bələdiyyə seçkilərində qadın namizədlərinin sayının xeyli artması olmuşdur.
Bütün bu nailiyyətlərlə yanaşı qadınların seçki aktivliyi qənaətbəxş deyildir. Bu xüsusilə qadınların öz passiv seçki hüquqlarından istifadə etmələrinə, yəni seçkilərdə namizəd kimi iştirakına ailddir. Müstəqillik illərində Azərbaycanda keçirilən bütün seçkilərin (parlament və bələdiyyə seçkiləri nəzərdə tutulur) analizi göstərir ki, qadınlar seçkilərdə namizəd kimi iştirak etməyə həvəsli deyillər. Bu göstərici orta hesabla 5%-dən çox olmamaışdır (sonuncu parlament və bələdiyyə seçkiləri də artım müşahidə edilib). Təsadüfi deyildir ki, qadınların seçkili qurumlarda təmsilçiliyinin artırılmasının vacibli BMT-nin Qadınlara qarşı Ayrıseçkiliyin Ləğv Edilməsi Komitəsinin Azərbaycanın CEDAW–la bağlı dördüncü dövri hesabatına verdiyi yekun rəydə öz əksini tapmışdır. Qadınlara qarşı Ayrıseçkiliyin Ləğv Edilməsi Komitəsi 2009-cu il iyul ayının 24-də keçirilmiş 892-ci və 893-cü toplantısında Azərbaycanın dördüncü dövri hesabatını (CEDAW/C/ AZE/4) nəzərdən keçirərək öz yekun rəyini vermişdir. Yekun rəydə qeyd olunan əsas tövsiyyələrdən və narahatçılıqlarından biri qadınların siyasi hayatda iştirakının gücləndirilməsisir: “Qadınların siyasi həyatda iştirakını gücləndirmək məqsədi daşıyan görüşlərin və seminarların təşkil olunmasını qeyd edərkən Komitə narahatdır ki, ola bilsin qarşıdan gələn 2009-cu il bələdiyyə və 2010-cu il milli parlament seçkilərində bunların namizədlər kimi özlərini irəli çəkən qadınların nisbətində əhəmiyyətli dəyişikliyə gətirib çıxarmaq üçün kifayət etməyəcəyindən narahatlığını ifadə edir. Komitə qadınların siyasi və ictimai həyatda, xüsusilə də Milli Məclis, hökumət, diplomatik xidmətlər, rayon və yerli bələdiyyələr, ali məhkəmə hakimiyyəti kimi qərar qəbul edən orqanlarda çox aşağı səviyyədə təmsilçiliyindən narahatdır” (bənd 27) və “Komitə tərəf Dövləti qadınların siyasi və ictimai həyatda iştirakının vacibliyi barədə xüsusilə ucqar ərazilərdə milli maarifləndirmə işinin aparılması yolu ilə qadınların həmin sahələrdə iştirakının və ya təmsilçiliyinin çox aşağı səviyyədə olmasının gizli səbəblərinə əsaslanmağa çağırır” (Bənd 28).
Gördüyümüz kimi, respublikamızda qadınların idarəetmədə, qərar qəbulunda təmsilçilyinin artırılması və cəmiyyətdə gender bərabərliyinin təmin edilməsi istiqamətində aparılan dövlət qadın siyasəti, bu sahədə dövlətin siyasi iradəsi və üzərinə götürdüyü bernəlxaq öhdəliklər qadınların seçkili orqanlarda iştirakının artırılmasını zəruri edir. Bu məqsədlə ilk növbədə qadınları namizəd kimi seçkilərdə iştirak etməyə cəlb etmək, qadın namizədlərin sayının artmasına çalışmaq lazımdır. Bunun əsas vasitəsitələrdən biri qadınların müxtəlif vasitələrlə maarifləndirilməsidir. Ümid edirik ki, ABŞ Beynəlxalq İnkişaf Agentliyinin (USAİD) və Kaunterpart Azərbaycan (Counterpart İnternational) Beynəlxalq Təşkilatının “Qadın təmsilçiliyi” layihəsi parlament və bələdiyyə namizəd olmaq istəyən qadınlar üçün faydalı olacaqdır.
Tamam Cəfərova
“Universitet Təhsilli Qadınlar” Cəmiyyətinin
sədri, Bakı Dövlət Universitetinin dosenti
525-ci qəzet.-
2012.- 15 dekabr.- S.8.