Təfəkkürlə hissiyyatın ideal
vəhdəti
Vaqif Məmmədovun “Dənizə
qar yağırdı” şeirlər kitabı haqqında
Tarix elmləri
üzrə fəlsəfə doktoru, Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin və İLESAM-ın (Türkiyə)
üzvü, Əməkdar mədəniyyət işçisi
şair Vaqif Məmmədovun çoxşaxəli elmi, ədəbi
və publisistik fəaliyyəti ilə çoxdan
tanışam. Poeziyasının isə, daimi
oxucusuyam. “Gərək zəmanədə üzlü
olasan”, “Sən görən kişilər gedibdi daha”, “Qorxuram
öyrəşək bir-birimizə”, “Kişi olan yerdə
açmaz bu güllər”, “Köç çiçəyi”
kimi dərin və orijinal məzmunlu şeirləri
yaddaşımda, hafizəmdə qərar tutaraq, əhval-ruhiyyəmlə
əlaqədar müəyyən məqamlarda daxilimdə səslənən
poetik nümunələrdir.
Vaqif Məmmədov otuza yaxın bədii və publisistik
kitabın müəllifidir. Şeirləri bir sıra dillərə
tərcümə edilərək Türkiyə, İran,
İraq, Özbəkistan, Rusiya, Ukrayna, Belarus, Yunanıstan,
Almaniya, Bolqarıstan, Pakistan və ABŞ-da çap edilib. Şair Özbəkistanda keçirilmiş “Daşkənd
təranəsi” beynəlxalq poeziya festivalının qalibi,
müxtəlif ölkələrdə keçirilmiş poeziya
festivallarının və elmi simpoziumların
iştirakçısı olub.
Vaqif Məmmədovun poeziyası üçün təfəkkürlə
hissiyyatın yüksək vəhdəti səciyyəvidir. Şeirlərində
fikrinmi, hissinmi – hansının üstün olduğunu müəyyənləşdirmək
qeyri-mümkündür. Poetik məzmunu ifadə etməkdə
fikir və hiss bu şeirlərdə elə
çulğaşmış şəkildə təzahür
edir ki, onlar oxucunun da ağlına və qəlbinə eyni dərəcədə
vəhdətdə təsir göstərir.
Vaqif Məmmədovun poeziyasına xas olan mövzu
genişliyi və rəngarəngliyi “Dənizə qar
yağırdı” kitabı üçün də səciyyəvidir. Doğma yurda övlad
sevgisi, onun füsunkar təbiətinə vurğunluq, dostluq və
xəyanət, ədalət və haqsızlıq kimi müxtəlif
mövzular şairin qələmi ilə poetik
nümunələrə çevrilmişdir. “Ömrümün
yarpaqları” başlığı altında verilmiş iki
yüzədək dördlüklərdə lirik qəhrəmanın
həyatının, demək olar ki, bütün məqamları
öz əksini tapmışdır. Türkiyənin
Bayburt şəhərinə və ziyalılarına həsr
olumuş on şeirdən ibarət “Bayburtnamə” şairin
çoxlu xarici səfərlərindən birinin təəssüratları ilə
yazılmışdır. “Hafiz işığına yol gedirik
biz”, “Şiraz”, “Bayatı-Şiraz”, “Şiraz lövhəsi” və
“Təxni-Cəmşid” adlı şeirlər də şairin
İran səfəri zamanı qələmə
aldığı gözəl bədii lövhələrdir. Qardaşı Müşfiqin xatirəsinə həsr
etdiyi şeirlər isə müasir poeziyamızda elegiya
janrının mükəmməl nümunələridir.
Vətəni Azərbaycanın gözəl bir
güşəsi olan doğma yurdu Naxçıvana həsr
etdiyi şeirlər fikrin aydınlığı, hisslərin təbiiliyi
və poetik təhkiyənin ahəngdarlığı ilə
diqqəti cəlb edir. “Sözlü, nəğməli diyar”, “Naxçıvan
süitası” və “Naxçıvan nəğməsi”
adlı şeirlərdə şair doğma diyarının
keçmişini və bu gününü, qəhrəmanlıq
tarixini, mədəniyyət abidələrini, təbii gözəlliklərini
və sərvətlərini böyük sevgi və ilhamla tərənnüm
edir. Kitabın ilk şeiri olan “Sözlü, nəğməli
diyar”dan oxuculara bir-iki bənd təqdim etmək istərkən,
çətinliklə qarşılaşdım: bəndlərin
hər biri eyni dərəcədə mənalı və
axıcıdır:
Əlincə
mərdlərin haray səsidir,
Köksündə izi var elin-elatın.
Ötən
əsrlərin nişanəsidir,
Daşlaşan qeyrətdir Möminə Xatun.
... Dar
gündə əlinə silahın alıb,
Danışıb
Sədərək, dinib Sədərək.
Döyüşdə
düşmənə qələbə çalıb,
Qeyrət qalasına dönüb Sədərək.
“Naxçıvan süitası” şeirinə Əkrəm
Məmmədov eyni adlı musiqi əsəri bəstələmişdir. “Naxçıvan nəğməsi”
də öz ahənginə görə musiqi bəstələnəsi
şeirdir:
Yaddaşın
Gəmiqaya,
Baxır
Günəşə, Aya,
Nur
düşüb Arpaçaya,
Naxçıvanım,
Naxçıvan.
Nuhdan
qalan közün var,
Əcəmidən
izin var,
Yallın,
sazın, sözün var,
Naxçıvanım,
Naxçıvan.
Şair
“Qorxuram bir az”, “Gedib sənin qatarın...”, “Sənin səhvlərin”,
“Həmin dostluq o illərdə qalıbdı”, “Nə deyim sənə,
dünya”, “İnsanlığın qızıl kəməri”,
“Nəsihət”, “Yaxşı adam” və bu qəbildən olan
şeirlərində mənəvi-əxlaqi məsələlərə
toxunur, Bu şeirlərdə haqq-ədalət,
düzlük-doğruçuluq, dostluq-sədaqət kimi insani
məziyyətlər tərənnüm, vəfasızlıq-sədaqətsizlik,
yalançılıq-kələkbazlıq, vəzifəpərəstlik-hərislik
kimi qeyri-insani sifətlər məzəmmət edilir. Şair tərənnümündə olduğu kimi, məzəmmətində
də səmimidir. “Həmin dostluq o illərdə
qalıbdı” şeiri bu cəhətdən səciyyəvidir:
İtirmişəm
cığırını, izini,
Eşitmirəm
baldan şirin sözünü,
Bulud
alıb o günəşin üzünü,
Həmin dostluq o illərdə qalıbdı.
Karvan
getmir, dəvə yükün əyməyir,
O təbəssüm
heç gözümə dəyməyir,
Ağacdələn
o qapını döyməyir,
Həmin dostluq o illərdə qalıbdı.
Yuxarıda qeyd etdiyim kimi, V. Məmmədovun iki yüzə
yaxın dördmisralıq şeirlərində lirik qəhrəmanın
həyatının elə müxtəlif məqamları qələmə
alınıb ki, onlar əslində bir insan ömrünü özündə
ehtiva edir. Bu silsilədə insanın öz həyatında
qarşılaşa biləcəyi hər məqama aid şeir
tapmaq mümkündür. Ən əsası isə odur
ki, bu dördlüklər rübaiyə xas olan mücərrəd
səciyyə daşımır, sadəcə həyat lövhəsi
də cızmır; bu şeirlərin hər birində bu və
ya digər həyat faktı
şairin poetik təfəkkür və hissiyyat süzgəcindən
keçərək elə dərk
olunur və duyulur ki, oxucu onları öz həyatının
konkret məqamları kimi
anlayır və qavrayır. Elə buna görə də, indiyədək
mütaliə etdiyimiz dördlüklərdən fərqli
olaraq onların hər birisinin sərlövhəsi var. Deyilənləri
təsdiq üçün oxuculara ardıcıl olaraq
şairin bir neçə dördlüyünü – “Dost
salamı”, “Növbə” və “Qonaqpərvərlik” şeirlərini
təqdim edirəm:
Ömrüm
alovlarda bişib odlanıb,
Tale çox arzumu külə döndərib.
Bir dost bu
gün mənim adımı anıb,
Ondan
gözləmirdim – salam göndərib.
Söz
var açıb deyir, söz var danıram,
Sabah bir imtahan gözləyir məni.
Hərdən
üşüyürəm, hərdən yanıram,
Ağ, qara növbəylə izləyir məni.
Bu
Əsrikdi qonağını buraxmaz,
Dağlarının yaşıl rəngli kürkü
var.
Adam burda
gecələr də darıxmaz –
Aşığı
var, türküsü var, türkü var...
Kitabdakı “Bayburtnamə” şeirlər silsiləsində,
şairin yazdığı kimi, Dədə Qorqud yurdundan bəhs
edilir. Bayburtda Dədə Qorquda abidə ucaldılıb,
Masatköydə onun qəbri üzərində türbə
tikilib. Bu silsilədəki “Aydıntəpə” adlı
şeirdə şair şəhərin qəhrəmanlıq
tarixinə nəzər salır, Aydıntəpə
savaşından bəhs edir. “Şair Zihni o diyara gəlmiçik”
şeiri bayburtlu şair Zihniyə, “Rəhmət olsun, rəhmət
sizə” şeiri “Bayburt postası” qəzetinin qurucuları
Osman Okutmuş və Yakup Okutmuşa, “Yenə gəlləm
Bayburta” şeiri şair Mustafa Kayalıya, “Salih Çengiz
dünyası” şeiri bayburtlu rəssam Salih Çengizə
ithaf olunub. Bu şeirlərdə şairin öz ziyalı
türk qardaşlarına bəslədiyi səmimi dostluq
münasibətləri ümumilikdə iki qardaş xalqın
ziyalıları arasında son 20-25 il ərzində
bərqərar olmuş sıx əlaqələrin rəmzi
kimi təzahür edir. Bayburtun özünə isə
ehtiramını şair belə ifadə edir:
Bir
şairin yaman düşüb
Gözü
Bayburta, bayburta.
Yuxularda
yol gəlir o
Üzü
Bayburta, Bayburta.
...
Çoxaldı saçımın dəni,
Qovdum yoldan duman-çəni.
Göndərirəm
bu nəğməni,
Sözü
Bayburta, Bayburta.
Şairin öz qardaşının xatirəsinə həsr
etdiyi “Müşfiqsiz günlərim” adlı silsilədəki
on şeirdən hər biri, yuxarıda qeyd etdiyim kimi, kamil
elegiya nümunələridir. Bu şeirlər məna
dərinliyi və bədii təsir qüvvəsinə görə
Xaqaninin öz oğlu Rəşidin ölümünə
yazdığı mərsiyələri, Əhməd Cavadın
öz qızı Almasın vəfatına həsr etdiyi
şeirləri xatırladır. Qardaşını
itirən şairin poetik düşüncələri təlatümlü
olduğu qədər də geniş və əhatəlidir.
Qardaşına həsr etdiyi şeirlərdən (“Getdi”,
“Üç bayatı”, “Bu ilki qış məni yaman
üşüdür”, “Qəribsəməz baş
daşın” və s.) əlavə, anasına (“Aağla ana,
ağla daha doyunca”), qardaşının həyat
yoldaşına (“Sınma, əyilmə”), atasız
qalmış övladları Aygülə və Coşquna
(“Gördüm”) müraciətlə yazdığı
şeirlərdə ağır itkinin faciəvi mənzərəsi
yaradılaraq, elegiya silsiləsi tamamlanır.
Bu şeirləri daxili sarsıntı keçirmədən oxumaq mümkün deyil. Şeirlərin bədii təsiri elə güclüdür ki, oxucu öz doğma adamını itirmiş kimi həyəcanlanır, kövrəlir. Bu şeirlərdə şairin yüksək sənətkarlığı da bariz şəkildə təzahür edir:
Məni
bir nisgil də göynədir yaman,
Salıb qəmli cığır, iz gedəcəksən.
Sənə Müşfiq adın mən qoyan zaman,
Qəlbimə dammışdı tez gedəcəksən.
(“Ölümü ərəfəsində yazdığım şeir”)
Durnalar
qatardan ensələr belə,
Lal duran
qayalar dinsələr belə,
Səfərə
çıxanlar dönsələr belə,
Müşfiqin səfərdən gəlməyi getdi.
(“Getdi”)
Salxım
söyüd qəmli-qəmli baxsa da,
Qar
altından novruzgülü çıxsa da,
Qabaqkıtək
qış sazağı yoxsa da,
Bu ilki qış məni yaman üşüdür.
(“Bu ilki qış məni yaman üşüdür”)
Vaqif Məmmədovun səksənə yaxın şeirinin toplandığı “Dənizə qar yağırdı” kitabı bu qəmli notlara baxmayaraq, bütünlükdə oxucuda həyata, insana inam, nikbinlik hissləri aşılayır. Sənətkarlıq baxımından isə bu şeirlər toplusunu şairin hazırkı yaradıcılığının zirvəsi hesab etmək olar.
525-ci qəzet.- 2012.- 13 dekabr.- S.7.