“Sehrbazlar dərəsi”nin sehri
Yaradıcılığına
yaxşı bələd olduğum və ruhuma çox
doğma hesab etdiyim, əsərlərini hər dəfə
oxuduqca ruhi rahatlıq tapdığım müasir Azərbaycan
ədəbiyyatının görkəmli nümayəndələrindən
olan, şəxsiyyəti ilə yaradıcılıq kredosunun
vəhdətində həmişə ucalıq hökmü dayanan
və diqqəti bu kriteriya ilə cəlb edən, insan kimi də
həmişə nümunə olmağa çalışan
Kamal Abdullanın fəlsəfi düşüncələri hər əsəri ilə heç bir
pafosa uymadan, özünəməxsus potensial qüvvəti ilə
sakitcəsinə oxucuların gözlərinin içinə elə
cür cəlbedici zəhmlə boylanır ki, bu fəlsəfi
baxışların dərinliklərindən dikilən müəllif
sehri oxucunu dərhal öz tilsiminə salır. Təzə-tər
bənövşə qoxulu fikirləri, mülahizələri,
təxəyyülü, fəlsəfi təlqinləri ilə
oxucunu sehrində elə saxlaya bilir ki, oxunulan hər bir əsərinə
təkrar dönüş həmin oxucunun ruhuna hakim kəsilir.
Bir kərə oxuduğun fikirlərin yeni oxunuşda daha dərin qatlardan
boy verdiyini, indi ayrı məna dəryasında
dalğalandığını görür və daha yeni fikir
qatlarından közərən işartıların
qığılcımlarını hiss edir, onun
yaradıcılığına növbəti dönüşə
mütləq bir ehtitac duyulduğunun qaçılmaz qüdrəti
ilə hadisələrin iştirakçısına
çevrilirsən. Hadisələrin
iştirakçısına çevrilmək isə həmin əsəri
əbədi olaraq həyatının bir hissəsi kimi
unudulmazlıq dəftərçənin səhifələrinə
yazmaq deməkdir.
Kamal bütün əsərlərini tərtib etdiyi
özünəməxsus xüsusi bədii kodlarla kilidləyir
və həmin kilid oxucuya yalnız və yalnız əsərləri
oxuyarkən müəllifin aydınlatdığı şifrələr
vasitəsi ilə asanlıqla açıqlanır, oxucunun
idrakına sirayət edərək əsərin mahiyyətini
bütün dolğunluğu ilə aydınlaşdıra
bilir. Şifrənin sirrini isə oxucu yalnız müəllifin
ruhunu bütün ruhu ilə duyarkən öyrənə bilir.
Bəzən şifrələrin sirri oxucuya əsərin
ilk oxunuşunda aydın olmaya bilir. Çünki
Kamal ruhsal yazıçıdır. Ona
görə də Kamal Abdullanın əsərlərinin sehri
onu təkrarən oxunmaya ehtiyac tələb edir. Bunun bir üstün cəhəti də ondadır ki,
ədibin əsərləri hər oxunuşda növbəti
oxunuş üçün oxucunu öz sehrində
ilğıma salır və ilğımdan çıxmaq
üçün “çarpışmaq” nə qədər də
xoşdur.
Kamalın dili də müəllifin özünəməxsus
kodları ilə möhürlənmişdir, ona görə də
orijinaldır, şirindir, poetikdir, sadədir, rəvandır. Əslində Kamal da hər
bir Azərbaycan ədibi kimi ana dilinin geniş imkanlarından
ustalıqla istifadə edir, lakin onun dili “Kitabi-Dədə
Qorqud”un ruhundan bəhrələnir və bu da müəllifin
dil polifoniyasını özünəməxsus zənginliyə
qovuşdurur, mistik ovqata kökləyir və bunun üstün
cəhəti isə yaratdığı ədəbi nümunələrin
poetik dalğalarda rahat şəkildə üzüb mənzilə
doğu varmasına uğurlu bir imkan yaradır. Və
nəzərə alsaq ki, Kamal dilçidir və burada heç
bir qəribəlik yoxdur, onun dili barədə fikir söyləməyə
lüzum qalmır. Çünki
dilçinin dili şirin olmalıdır məntiqinə
söykənməyə tam əsasımız var. Lakin qəribə
də olsa çox halda dilçi yazarlar öz peşələrinə
sırf elmi konteksdən yanaşırlar deyə sözlərin,
cümlələrin bədii estetikasını
yazıçılıq kantekstindən daha çox ixtisas
çevrəsində formalaşdırırlar. Kamalı fərqləndirən cəhət də məhz
ondadır ki, Kamal Abdulla dilçiliyin elmi cəhəti ilə
yazıçılığın dilçilikdən yararlanma
üsulunu həqiqi ustalıqla cilalaya bilir.
Kamalı oxuyarkən oxucu həm müasir Azərbaycan ədəbi
dilinin dəryasında üzdüyünə əmin olur, həm
də Dədə Qorquddan gələn qədim oğuz dilinin
poetik ruhu ilə rəvan bir yol getdiyindən məmnun
qalır. Və məhz bu üslubun sehirli tilsimi oxucunu
kitabı oxuyub bitirdikdən sonra da həmin əsərə
yenidən qaytarır.
“Sehrbazlar dərəsi” – ilk baxışdan`, hələ
kitabın vərəqlərinə toxunmamışdan, adama elə
gəlir ki, bu roman əllaməçilər, hoqqabazlar
oyunbazlar yığıncağının cəmiyyətdə
yaratdığı eybəcərliklərinin tənqid atəşinə
tutulmasını özündə ehtiva edir. Lakin oxuduqca
bambaşqa bir mənzərə ilə
qarşılaşırsan. Müəllif “İnsan cəmiyyəti”nin “insanlıq kriteriyası” ilə necə
saflaşa bilməsini təlqin edir. Əsərin süjet xətti
ilə dəvə karvanının sırtında
yavaş-yavaş mistik aləmə daxil olduğunu
görürsən və bir anlıq dayanıb geri dönmək
istəyində olan olsa belə, əsərin fəlsəfi
duruluğu və sehirli tilsimi oxucunu elə ilğıma
salır ki, di gəl bu aləmdən çıx görüm
çıxa bilirsənmi!..
Karvanbaşı karvanı mənzil başına
çatdırmağa tələssə də yolunu mütləq
“Sehrbazlar dərəsi”ndən salmağa qərarlıdır. Çünki
həyatı boyu anlamaq istədiyi bir qaranlığın
içində axtardığı işıq selinə
qovuşmaq istəyir. Bu da yalnız və
yalnız sehrbazların qüdrəti ilə öz həllini
tapa bilər. Odur ki, “Sehrbazlar dərəsi”nə
yetişməyə bütün ruhu ilə can atır qoca
Karvanbaşı.
“Sehrbazlar”- Kamal Abdullanın təqdimatında
bu insanlar “Sehrbazlar dərəsi” adlı cəmiyyətin
xüsusi özəllikləri ilə fərqlənən məxluqlarıdır
ki, onlar yer kürəsinin kiçicik bir qütbündə
müəllif tərəfindən yaratdılmış
“Sehrbazlar dərəsi” adlanan ayrıca bir yer kürəsində
məskunlaşmışlar ki, o məkan bütün komponentləri
ilə tam bizim yaşadığımız Yer kürəsinə
bənzəsə də bircə fərq ondadır ki,
zamanından asılı olmayaraq orada bütün mənalarda
həmişə eycahanlıqdır və o məkana cəmləşmiş
insanların (sehrbazların!) hərəsi dünyanın bir tərəfindən
gəlmişlərdir ki, bu insanlar fövqəladə bilik və
bacarıqları ilə digər insanlardan fərqlənirlər
və bu məkanın adamları qazandıqlarını
yarıya bölənlər, bütün əməllərində
heç vaxt qüsuru olmayanlar və nəhayət, müəllifin
dili ilə desək “təkcənəlik” məqamında hər
şeydən təcrid olunaraq gündə bir kərə
vicdanları ilə baş-başa qalaraq hesabat aparmağı
bacaran müqəddəslərdir. Onlar adi insanların bacara
bilmədikləri müqəddəs mətləblər həyata
keçirə bilirlər; məsələn onlar absurd olan
ruhlarla insanların dialoqunu yarada bilirlər və s... Beləliklə Kamal Yer üzünün bütün
insanlarını saflaşmağa, durulaşmağa, müqəddəsləşməyə,
cəlladlıqdan şüurlu şəkildə imtina edərək
insanlaşmağa, vicdan süzgəcində təmizlənməyə,
ən azından günahlardan tövbə etməyə
çağırır. Əks halda qiyamət
gününün mütləq gələcəyini və həmin
gün insan xilqətinə xitam veriləcəyini yada
salır. Kamal əsərin sonunda müharibə nəticəsində
kökü kəsilməkdə olan insanlar içərisindən
bir körpəni Sehrbazlardan birinin əli ilə gizlincə
götürərək “Sehrbazlar dərəsi”nə gətirir
və bununla da müəllif bütün insanlara car çəkərək
bildirir ki, daha yaxşı olar ki, hər bir insan özü dərk
edərək saflaşsın, onsuz da dünyanın müqəddəs
insanları insanlığın məhv olmasına yol verməyəcəklər.
Ən çıxılmaz halda belə insan məxluqunu
qoruya biləcəklər.
Təpədən
dırnağa qədər sehr içində olan “Sehrbazlar dərəsi”nin
sakinləri Kamal Abdullanın təxəyyülünün bənzərsiz
kəşfidir ki, məhz belə insanlarla, belə hikmətlə müəllif tərəfindən
İNSAN cəmiyyətinin İNSANLIQ xislətinin qoruna bilməsinin
ən aydın mənzərəsi yaradılır və bu mənzərədə
vicdanı ilə baş-başa qala bilməyənlərin
içində kükrəyən insanlığın məhvinə
səbəb olan intiqam hissinin insan xilqətinin sonuna yetənə
qədər daima çarpışacağını,
vuruşacağını və kimin kimə qalib gələ
biləcəyinin isə heç şübhəsiz ki, bəlli
bir sual altında olduğunu bədii fəndlə
açıq şəkildə sərgiləyir. İntiqam
hissi sözünü elə-belə ifadə etmədim,
çünki “Sehrbazlar dərəsi” əsərinin sehri məhz
ondadır ki, müəllif əsər boyu Sehrbazların
timsalında müqəddəs insanların cəbhəsini, əks
qütbdə isə daima intiqam hissi ilə yaşayan və ya
intiqam hissini təlqin edən xislət sahiblərinin cəbhəsiini
yaradır və onları qarşı-qarşıya qoyur və
hər ikisinin əməllərinin mahiyyətini anlayış
üçün və doğru nəticə çıxarmaq
üçün oxucunu müəllif sehrində
saflaşmağa təlqin edir...
Mən müəllifin “Sehrbazlar dərəsi”
romanını roman yenicə işıq üzü görən
zaman oxumuşdum və doğrusunu deyim ki, əsərə
yenidən müraciət istəyi məni rahat
buraxmırdı və bu günlərdə mən romanı
böyük sevgi ilə yenidən oxumağa başladım.
Bu dəfə oxuyarkən digər əsərlərində olduğu kimi müəllifin yuxarıda qeyd etdiyim sehrlə dərin qatlardan alovlanan atəşin istisinə qızınmaq mahiyyətini oxucudan əsirgəmədiyinin şahidi oldum.
İkinci oxunuş birinci oxunuşda sezmədiyim bir çox mətləblərin açılmasını təmin etdi. İlk baxışdan, əvvəldən sona doğru inkişaf edən süjetə axırdan əvvələ doğru inkişaf edərək tezislər şəklində parça-parça qoşulan müxtəlif hadisələr kimi təsir bağışlayan əhvalatlar aydınca göründü ki, əsərin sonunda inkişaf edən süjet xəttinin dolğunluğunu təmin edir, misqal-misqal mahiyyətinə naxış vurur və gözlərimiz önündə bütöv bir əhvalatın nəqlinin mükəmməlliyini yaradır.
Belə ki, ana xətt üzrə kulminasiya nöqtəsinə qədər inkişaf edən ayrı-ayrı parçalardan ibarət müxtəlif əhvalatlar çoxşaxəli qollarla, sanki hər tərəfdən süzülüb gələn şəffaf bulaqların böyük bir çaya qovuşduğu kimi bir süjet ətrafında üzvi şəkildə cəmləşə bilir və dediyimiz kimi əsərin sonunda qırır-qırıq nəql edilən bütün əhvalatların bir hadisə ətrafına toplaşdığı ustalıqla aydınlaşdırılır.
Əsərin virtual cərəyanı teatr adamı olduğum üçün təkrar oxunuşda həm də mənə onun səhnə həllini diqtə etməyə başladı. Və bu oxunuşda oradakı müəllif polifoniyası hadisələrin çox üzvi şəkildə səhnəyə gəlişini aydınlatdı və məndə belə bir fikir yaratdı ki, bu romanın səhnə həlli İNSAN cəmiyyəti, İNSANLIQ xisləti haqqında olan bir ədəbi nümunə kimi oxucu və ya tamaşaçı ilə canlı şəkildə üz-üzə, göz-gözə durarsa daha böyük səmərə verə bilər.
Bildiyimiz kimi Kamal Abdulla həmişə Azərbaycan teatr məkanının diqqət mərkəzindədir və onun əsərləri çoxdan Azərbaycan hüdudlarını aşmışdır. Estoniya, Gürcüstanın gürcü və Azərbaycan teatrlarının səhnələri Kamal Abdullanın əsərlərinə sevərək müraciət etmişlər və bu gün də həmin sevgi öz hökmündədir.
Kamalın səhnə üçün yazdığı pyesləri öz poetik ovqatı, teatrallıq kamilliyi və yeniliyi ilə müasir teatr poetikasının ənənələrinə novatorluq gətirir və müəllifin ədəbiyyata yanaşma prinsipləri əsas verir deyək ki, onun romanlarının da çox asanlıqla səhnə ekvivalentinin yaranmasını təmin edir, hətta romanlarının səhnə təcəssümü imkanları öz mükəmməllyi ilə aydınca nişangaha gəlir.
Bu mənada müəllifin ilk olaraq “Sehrbazlar dərəsi” romanının səhnə təcəssümü barədə düşünməyin tam zamanı olduğuna əminliklə deyə bilərəm ki, səhnə təcəssümü ilə əsərdə ortaya qoyulmuş məqsədin sehrində bu günkü reallıqda Yer kürəsinin bütün adamlarının (bəli, bütün adamların!) saflaşmaq və müqəddəsləşmək üçün daha canlı və dolğun şəkildə sehrlənməsi mümkündür.
İFTİXAR
525-ci qəzet.- 2012.-
18 dekabr.- S.7.