Sufizmin açarı
Belə bir elmi həqiqətə heç vəchlə
laqeyd qalmaq olmaz ki, “XIII-XVI əsrlər Azərbaycan təsəvvüf
ədəbiyyatında fəlsəfə və poeziyanın
qarşılıqlı münasibəti Mahmud Şəbüstəridən
Füzuliyə qədər çox mürəkkəb bir
inkişaf yolu keçmişdir. Bu inkişaf
özünün ilk iki əsrini poetik fəlsəfədən
fəlsəfi poeziyaya doğru (Mahmud Şəbüstəri,
Marağalı Əvhədi, İzzəddin Həsənoğlu,
İmadəddin Nəsimi), sonrakı dövrlər
inkişafını isə istər çılpaq şəkildə,
istərsə də simvollarla əyaniləşən fəlsəfi
məzmunun daxili qata (şeirin nüvəsinə)
sıxışdırıb poetik büllurluğa can atma
istiqamətinə keçmişdir. Belə bir can atma
Füzulinin timsalında özünün zirvə məqamına
yetişmişdir” (Xavəri S. Azərbaycan təsəvvüf ədəbiyyatı:
XIII-XVI əsrlər, NDA. Bakı, 2000, s.11).
Vəhdəti
– vücud fəlsəfəsini sufizmlə – mistizimlə birləşdirən,
İbn Ərəbi ideyalarını davam etdirmiş, cəmi
33 il yaşamış görkəmli Azərbaycan filosof və şairi Şəbüstərinin təsəvvüfə
dair əsərləri bunlardır: “Həqiqül-yəqin”
(İnamın gerçəkliyi), “Miratül-mühəqqiqin”
(Araşdırıcıların güzgüsü),
“Gülşəni-raz” (Sirlər bağçası), “Səadətnamə”
(Səadət kitabı). Bu əsərlərin
dördü də farsca – ilk ikisi nəsrlə, son ikisi isə
nəzmlə yazılıb. M.Şəbüstərinin
başqa nəsr əsərləri də var. O, həm də
xeyli qəzəl və rübainin müəllifidir.
Bir sufi nəzəriyyəçisi və şairi
kimi M.Şəbüstəriyə dünya şöhrəti gətirmiş
“Gülşəni-raz” əsərini sufizmin qamus kitabı,
ensiklopediyası kimi qiymətləndirmək olar. Bu əvəzsiz
abidənin fars dilindən filoloji tərcümə edərək,
məzmunlu ön söz və izahlarla çap etdirmiş
görkəmli şərqşünas və mətnşünas
filologiya elmləri doktoru Möhsün Nağısoylunun qeydlərindən
və əsərin “Kitabın yazılma səbəbi” hissəsindən
məlum olur ki, 1317-ci ildə Xorasanın böyük sufi alimi
Seyid Hüseyn Hərəvi (1246-1320) Şəbüstəriyə
bir məktub göndərib ondan sufizmə dair 15 çətin
suala şeirlə cavab verməsini xahiş edir. İndiyədək
şeir yazmadığını bəhanə edərək və
nəsrlə yazdığı əsərlərdə bu
sualların cavabları açıqlandığını
bildirərək Şəbüstəri bu xahişdən boyun
qaçırmaq istəyir. Nəhayət (və xoşbəxtlikdən!)
yaxın bir adamının xahişi ilə o, ilk nəzm əsəri
olan “Gülşəni-raz” məsnəvisini yazır
(Nağısoylu M. “Gülşəni-raz” təsəvvürün
ana qaynaqlarından biridir. “Gülşəni-raz”, Bakı,
“Nurlan”, 2005, s.4-5). “Gülşəni-raz” təxminən
min beytdən ibarətdir. Yetmiş beş
beytdən ibarət dibaçədə müəllif İbn
Ərəbinin vəhdəti-vicuda dair gizli mənalarla, rəmzlərlə
dediyi həqiqətləri açıq poetik mətnlərlə
şərh edir. “Gülşəni-raz” məsnəvisi
təsəvvüflə bağlı məsələlərə
həsr olunduğu üçün daha çox təsəvvüf
məzmunlu bir əsər kimi tanınır. Fikrimizcə “Gülşəni-raz”ı
bütövlükdə götürdükdə bədii fəlsəfi
əsər saymaq daha məqsədəuyğun olardı.
Əsərdə bütövlükdə sufizmin elmi-nəzəri
məsələləri
işıqlandırıldığı kimi, filosof-şairin
mövzu və dövrlə bağlı əxlaqi-didaktik
görüşləri də öz əksini
tapmışdır... “Gülşəni-raz”
yüksək bədii keyfiyyətləri ilə seçilən
sənət əsəri-poeziya örnəyidir”
(M.Nağısoylu). Şəbüstərinin
ölümündən üç il əvvəl
bu əsər onlarla müəllif tərəfindən tərcümə
edilmiş, ona 40-a yaxın şərh yazılmış, XIX əsrdən
etibarən Avropada da tanınıb məşhurlaşmışdır.
Ömrü
boyu səyahət edib, daim öz biliyini təkmilləşdirən
M.Şəbüstəri Aristoteli, Platonu, İbn Sinanı,
İbn Ərəbini, Əbu Həmid Qəzzalini, Nəsirəddin Tusini, Mənsur Həllaci, Bəyazid
Bistamini, Fəridəddin Əttarı dərindən öyrənmiş,
mənimsəmiş və onlara əsaslanmışdır.
Bütün dünyada olduğu kimi Azərbaycanda da
Ş.M.Şəbüstərinin irsinə maraq oyanmış Şaiq İsmayılov onun fəlsəfi
görüşləri haqqında monoqrafiya
yazmışdır. (İsmayılov Ş.
Filosofiya Maxmuda Şabustari. Bakı, “Elm”, 1976). Qurbanəli Məhəmmədzadə “Gülşəni-raz”ı
tərcümə etmiş, Şəbüstərinin əlyazmaları
haqqında məqalələr çap etdirmişdir.
Ş.İsmayılov
bir sıra mübahisələrə son qoyaraq məktubunu
Sankt- Peterburq nüsxələrinə əsasən sübut
edir ki, Seyid Hüseyn Hərəvinin (Saadatın) göndərdiyi
şeirlə yazılmış 15 sual on beş beytdən yox,
22 beytdən ibarət olub, 6 beyt isə məktubun yazılma səbəbi
ilə bağlı idi (s.34.). Ş.İsmayılov
“Kimin xahişi ilə M.Şəbüstəri Hərəvinin
məktubuna – 15 suala cavab yazmışdır? sualına da aydınlıq gətirir. Bu şəxs M.Şəbüstərinin müəllimi
Əminəddin Təbrizi olmuşdur” (s.32).
“Gülşəni-raz”
əsərinin bədii-fəlsəfi mövqeyini təhlil edən
Ş.İsmayılov belə qənaətlərə gəlir:
“Qlavnoy ideey, pronizıvaöhey vsö pogmu.
“Qölğşan-i raz”, əvləetsə panteistiçeskoe
obosnovanie edinstvo bıtiə, ibo zdesğ
provoditsə mıslğ, soqlasno kotoroy boq – gto çelovek, boq
–gto otdelğnıe predmetı i vehi materialğnoqo mira. V
çastiüe mira estğ boq – utverjdaet
Şabustari. Takim obrazom, on panteistiçeski
identifiüiruet boqa i prirodu.
İsxodə iz edinstva bıtiə, Şabustari
dokazıvaet edinstvo mira, vıstupaet pri gtom protiv kak filosofskoqo,
tak i reliqioznoqo razdveniə mira. V pogme usilenno razvivaetsə
raüionalizm, vpervıe vıskazıvaetsə kritiçeskoe
otnoşenie k ortodoksalğnomu islamu, eqo predstaviteləm, dopuskaetsə
vepoterpimostğ, izlaqaötsə gtiçeskie idei” (s.45).
“Gülşəni-raz” poemasının bütün mahiyyətindən
keçən əsas ideya varlığın vəhdətinin
panteistik əsaslandırılmasından ibarətdir. Burada belə
bir mətləb irəli sürülür ki, dünyanın hər
zərrəsində Allah – insandır, Allah maddi aləmin
ayrı-ayrı predmetlərindədir. Şəbüstəri
sübut edir ki, dünyanın hər zərrəsində Allah
var. Beləliklə də o Allahı və təbiəti
panteistikcəsinə eyniləşdirir.
Şəbüstəri varlığın vəhdətindən
çıxış edərək dünyanın vəhdətini
sübut edir, beləliklə də o dünyanın həm fəlsəfi,
həm də dini ikiləşməsinə qarşı
çıxır. Poemada qüvvətli bir tərzdə
rasionalizm inkişaf etdirilir, ilk dəfə ortodoksal islama onun
nümayəndələrinə tənqidi münasibət
bildirilir etik ideyalar irəli sürülür.
Mövcud elmi fikrin Ş.M.Şəbustərinin
görüşləri və “Gülşəni-raz” məsnəvisi
haqqında qənaətləri belədir. Seyid Hüseyn
Hərəvi hansı sualları göndərmişdi və
Şəbüstəri ona hansı cavabları vermişdi ki, bunun
əsasında sufizmin qamus kitabı – “Gülşəni-raz”
yarandı?! Əlbəttə,
bütövlükdə “Gülşəni-raz”ı şərh
və təhlil etmək fikrində deyilik. Fəqət
bəzi mahiyyətli məqamlara nəzər salmalıyıq.
Hərəvi
“Bilik əhlinə, məna sahiblərinə məna
haqqında bir neçə sualım var” deyə müraciət edir.
Yəni verilən suallar da, alınacaq cavablar da
hər kəs üçün deyil, idrak sahibləri
üçündür. Birinci sual “Təfəkkür
və düşüncə dedikləri şey nədir? Düşüncənin
başlanğıcının əlaməti nədir?
Onun sonu haqqında nə deyə bilərsən?”. Elçi şeirlə
yazılmış sualları gətirib “bütün hörmətli
şəxslərin” iştirak etdiyi məclisdə oxuyandan
sonra, bu iş dillərə düşür. Hörmətli
şəxslər hamısı cavab üçün Şəbüstəriyə
dönüb baxır. Hamı ondan bu məktuba
nəzmlə cavab yazmağı xahiş edir. Müəllif “söz-mənanın” (dərin mənalı
sözün) əruza, qafiyəyə sığacağına
inanmır. Bu Şəbistərinin ilk nəzm
əsəri idi. Şəbüstəri “Mən
şairliyimə görə utanmıram” deyir. Və o,
böyük sufi Fəridədin Əttardan
utandığını söyləyir, öz kitabını
“Əttar dükanından bir qoxu” adlandırır. Bu fakt belə fikir söyləməyə imkan verir
ki, sufilər arasında mürşid və mürid əlaqələri
çox güclü imiş. Bu kontekstdə
düşünən Ş.M.Şəbüstəri birinci
suala belə cavab verir: “Düşüncə batildən
(yalandan) (Bizcə gizlindən – G.Ə.K.) həqiqətə
doğru getməkdir. Cüz də küllü
görməkdir. Bir zaman Eymən vadisinə (Musa peyğəmbərin
Allahın səsini eşitdiyi yer – G.Ə.K.) gəl ki, //
Ağac da sənə. “Mən Allaham” – desin... Həqiqəti
görən insan // İlk baxışda varlıqdakı nuru
görür. Mərifətdən nur və səfa
görən hər bir ürək (sahibi), Nəyi
gördüsə onda Allahı gördü”. Şam işığı ilə səhrada parlaq
günəş axtaran ağılsız adamdır. Bütün dünya Tanrı nurunun
işığından ibarətdir. Ağılda elə
bir güc yoxdur ki, o, üzün (Allahın üzünün –
G.Ə.K.) nurunu görə bilsin: Bunun üçün
başqa bir göz (Bizim fikrimizcə “bəsirət
gözü” – G.Ə.K.) axtarmaq lazımdır. Zahir
əhli – adi adamlar dünyada görünən şeylərdən
başqa bir şey görməzlər.
Sufizmin ağıla, insan təfəkkürünə
münasibəti olduqca sərt idi. Sufizm nəzəriyyəçiləri
təsəvvüfdə əqli sevgilini yarı yolda qoyub
qaçan namərdə bənzədirlər. Ağıl insana Allah tərəfindən yer həqiqətlərini
dərk etmək üçün verilmişdir. Onun səma həqiqətlərinə gücü
çatmazdı. İlahi həqiqətləri,
o cümlədən də ilahi eşqi dərk etmək
üçün bəsirət gözü lazım idi.
Heç də təsadüfi deyil ki, – böyük sufi Füzuli
Əql
yar olsaydı, tərki-eşqi-yar
etməzmidim?
İxtiyar
olsaydı, rahət ixtiyar
etməzmidim?
Yaxud:
Ey
Füzuli, qıl kəmali-fəzl kəsbin,
yoxsa mən
Kamili-eşqəm,
dəxi özgə
kəmali
neylərəm?
deyir və
yalnız belə bir kəmalı qəbul edirdi ki,
Ey
Füzuli, qılmazam
tərki-təraqi-eşq kim
Bu fəzilət
daxili-əhli-kəmal
eylər
məni.
İnsanı bu dərəcədə kamala
çatdıran bu eşq heç şübhəsiz ki,
eşqi-mütləq, eşqi-ilahi idi. Hərəvinin ikinci sualı belədir:
“Yolumuzda sərt olan hansı düşüncədir? // Niyə
o bəzən ibadət, bəzən də günahdır?”
Cavablar bilavasitə Şəbüstərinin sufi
məktəbini davam etdirdiyi İbn Ərəbinin vəhdəti-vücud
təlimini izah edir:
–
Allahın nemətləri haqqında düşünmək
şərtdir // Allahın zatı haqqında düşünmək
əsl günahdır. Çünki onun
zatının nuru görünən şeylərə
sığmaz. Ağılın nuru
İlahinin nurlu zatının yanında Günəş nuruna
baxan gözə bənzər.
Şəbüstəri yoxluğu mütləq
varlığın güzgüsü hesab edir. Ona görə
göy üzü göz bəbəyində gizlənir,
ağcaqanadın bədənindəki əzalar eynilə fildəki
kimidir. Şəbüstəri vəhdəti – vücudun
düsturunu bu sualı cavablandırarkən nəqş edir:
“Əgər bir damlanın ürəyini yarsan // Ondan yüzlərlə
pak dəniz qopar; Əgər bir ovuc torpağa baxsan // Onda minlərcə
insan görərsən”. Bu yerdə Məhsəti Gəncəvinin məşhur
bir rübaisini xatırlamaya bilmərəm:
Dün kaşı kuzəmi daşlara
çaldım,
Sərxoşdum, bilmədim, əlimdən saldım.
Kuzə
dilə gəlib dedi ki, mən də
Sənin
kimi idim, bu günə qaldım!
Bəlkə də dünya mövcud olan gündən
insan təfəkkürü Şərq və Qərb vəhdəti
haqqında düşünüb. İstər tarixdə,
istər fəlsəfədə, mədəniyyətdə və
mənəviyyatda mütəfəkkir şairlər və
alimlər bu vəhdətin zərurətini şərtləndirən
səbəblər üzərində düşünüblər.
İ.V.Hötenin “Şərq-Qərb divanı”nı,
Konradın “Qərb və Şərq” monoqrafiyasını yada
salsam elə bilərəm ki, bu fikrimə şəkk gətirənlər
düz yola qayıtmış olarlar. Fəqət hələ
XIV əsrin önlərində, məşhur səlib
yürüşləri erasında Ş.M.Şəbüstəri
bu vəhdəti belə mənalandırırdı: “Şərq,
Qərb haqqında bir düşün // Çünki bu aləm
birdən çox deyil” Yəni, hər iki aləm birdir, onu
ikiləşdirmək olmaz. M.Şəbüstəri
hər bir zərrənin pərdəsi altında cananın
(Allahın) canlar bağışlayan gözəl
üzünü görür. Əgər kim
bunu görmürsə o sufi deyil...
“Qiyamət
günü sübh tezdən oyanarkən // Anlarsan ki,
gördüklərinin hamısı zənn və güman
imiş” cavabını verir. Ş.M.Şəbüstəri eyzən
də onun kimi düşünür, dahi hürufi şair və
filosof Nəsimi:
Kimsə
gümanü zənn ilə olmadı haqq ilə bilim
Həqqi bilən bilir ki, mən zənnü-gümanə
sığmazam.
Birdən başlayan rəqəmlər sonsuz olduğu
kimi, təfəkkürün sonu da heyrətlə bitir. İnsan yerdən
aldığı heyrətin qanadlarında səmalara
uçur:
Mən, fəqət
hüsni-xuda şairiyəm
Yerə
enməm də səma şairiyəm –
deyən
böyük romantik şair və filosof Hüseyn Cavid YER-ə
məhz göylərdən, səmalardan baxdı və onu adi
bir göy cismi kimi gördü. Yoxsa H.Cavid “Şeyx Sənan”
kimi sufi bir əsəri yaza bilməzdi. “Şeyx Sənan”ı sufizmdən ayıran kimi o
gülməli bir əsrə çevrilir.
Fəlsəfədə ən böyük problem
insanın özünün özünü dərk etməsi, ən
böyük cihad insanın özünün özünə
qalib gəlməsidir. Hüseyn Hərəvinin üçüncü sualı
da bu barədədir: “Mən kiməm, mənə məndən
xəbər ver // “Özündən özünə səfər
et” axı nə deməkdir?” “Mən” sufi fəlsəfədə və poeziyada
böyük rol oynayır. Əvvəlcə
Şəbüstərinin cavabına baxaq. “Mütləq
varlığa işarət ediləndə // Onu mən
sözü ilə izah edərlər”. O, mən və sən
sözlərini varlığın sifətləri hesab edir. Alimə görə,
“mən” həm də ruha işarədir.
Bu sualın cavabında bütün rəqəmlər tək rəqəmindən yaranır ideyasını Allah təkdir, fəqət o hər yerdə və hər şeydə var təliminə uyğunlaşdırır. “Mən” anlayışının poeziyada üç müxtəsər təzahürünü qeyd edək: “Bir mən vardır məndə məndən içəri” (Yunis Əmrə), yaxud: “Məndə sığar iki cahan mən bu cahana sığmazam” (İmadəddin Nəsimi).
Dördüncü sualda sorulur ki, müsafir kimdir, kimi kamil insan adlandırmaq olar? Müsafir (yaxud salik – G.Ə.K.) xaliqə qovuşmaq üçün mənəviyyat-mistik yol gedən məxluq mənasında işlənilir. Şəbüstəriyə görə o, “mərhələləri bir-bir aşır və kamil insan olur”. İnsan birlik aləmindən varlıq aləminə – ana bətnindən dünyaya gəlir. Kamil insan olmaq üçün isə o bu yolu əksinə gedir. Bu həm də cüzlər aləmindən küll aləminə gedən yoldur. Şəbüstəriyə görə kamil insan şəriəti özünə iç paltarı edən, ona bürünən, təriqəti özünə üst paltarı edən, onunla bəzənən, həqiqət onun zatının yeri olan, gözəl əxlaqla tanınan, elmi, təmizliyi, möminliyi ilə məşhur olan insandır. “Şəriət qabıqdır, həqiqət isə içdir // Bu ikisinin arası da təriqətdir”.
Hürufizmin böyük nəzəriyyəçisi Fəzlullah Nəimi də insanları iki qismə bölürdü: kamil insan və cahil insan! Hürufilər deyirdilər: “İnsan həqdən qopmuş nur parçasıdır”.
“Vəhdət sirrinə kim bələd oldu, Arif olan nəyi bilir” kimi səslənən beşinci suala Şəbüstərinin cavabı belədir: “Vəhdət sirrinə o kəs bələd oldu ki, // Yol boyu dayanmadan həqiqətə doğru getdi; Arifin ürəyi varlıq sirrini bilir // Mütləq varlığı da o görür”.
“Arif” sözünün lüğəti mənası bilici, müdrik deməkdir. Təsəvvüfdə isə kamil insan mənasında işlənir. Haqqı, həqiqəti kifayət qədər bilən, tanıyan, batini aydınlıq tapan adama kamil insan deyilir. “Arif” sözünün rəmzi açıqlaması belədir: əyn – ali himmət sahibi; əlif – haqq ilə ülfət tapmaq; re – Haqqın rəhmətini qazanmaq; fe – fəzilət və fəna yolçusu” (Möhsün Nağısoylu).
Altıncı sualda deyilir: “Əgər məruf (bilinən) və arif (bilən) pak zatdırsa (Allahdırsa) // Onda bu bir ovuc torpağın başındakı sevda nədir?” – Cavab: “Allahın nemətlərinə qarşı naşükürlük etmə // Sən həqiqəti ancaq Haqqın nuru ilə görə bilərsən; Ondan başqa nə “məruf” nə də “arif” var... Amma torpaq günəşin istiliyindən güc alır”.
“Mütləq rəmz olan “Ənəlhəqq” sözü hansı mənada deyilmişdir?” Cavab: “Ənəlhəqq” mütləq şəkildə sirrləri açmaqdır // Allahdan başqa kim “Ənəlhəqq” deyə bilər”. “Mən Haqqam” mənasını verən sözü təsəvvüfşünaslar həm də belə izah edirlər: “Mənsur “Ənəlhəqq” ifadəsini “Mən yoxam. Haqq-təalə vardır” mənasında işlətmişdir” (Möhsün Nağıoğlu). Əlbəttə, bu məsələ bir qədər mübahisəlidir.
Səkkizinci sual belədir: “Niyə məxluqa
(yaradılmışa) vasil (qovuşan) deyirlər? // Onun yol
alması, mənzilə çatması necə hasil olur?”
Ş.M.Şəbüstəri bu suala çox dəqiq və
ağıllı cavab verir: “Allahın vüsalı
(qovuşması) xalqdan ayrılmaqdır // Özünə
qarşı biganə olmaq Allaha yaxın olmaqdır”. Bəlkə
də burada tərcümə dəqiq deyil, “özünü
unutmaq” daha doğru olardı. Ş.M.Şəbüstərinin
bu sualın şərhi konusunda yazdığı
“Varlığın şəkilləri haqqında təmsil”
xüsusi bir fəlsəfi əsərdir. “Mümkünün
Vacibə qovuşması nədir? // Yaxınlıq –
uzaqlıq, çoxluq – azlıq nə deməkdir?” məzmunlu
doqquzuncu suala Şeyx Mahmud müxtəsər cavab verir: “Varlıq özünü yoxluq aləmində
göstərdiyi üçün // Ondan yaxınlıq –
uzaqlıq, azlıq – çoxluq halları yarandı. Yaxın
odur ki, ona varlıq işığı düşdü // Uzaq
isə varlıqdan uzaq düşən yoxluqdur” . O adam öz
varlığından qurtulur ki, ona ilahi nuru çatır.
O adamlar Allahdan qorxmur ki,
onlar onu tanıyır və sevir. Hər yerdə
Allahın əlamətini görmək lazımdır. Allahın gördüyü bütün işlər
gözəl və əbədidir, onlar müqayisəyə gəlməz
və məntiqə sığmaz.
Onuncu sual:
“O nə dənizdir ki, sahili elmdir (sözdür)? Onun dibindən necə gövhər hasil olur?”
Cavab: “Varlıq bir dənizdir, söz də onun sahilidir // Sədəfi
Hərf, cəvahiri (incisi) ürəkdəki bilikdir”.
On birinci
sual: “Külldən daha çox olan o cüz nədir? O cüzə
hansı yolla getmək olar?” Cavab: “Varlığı külldən
çox olan cüz bil // Mövcud olan külldür, o da hər
şeyin əksinədir; Mövcud olanların çoxluğu
zahiridir. Həqiqətdə isə hamısı birdir; Küll
zahirən çox görünsə də // Öz
cüzündən kiçikdir”.
“Əvvəli olmayanla (qədimlə) sonradan yaradılan (mühdəs) bir-birindən necə ayrıldı ki, Bu aləm oldu, o birisi Tanrı?” – on ikinci sualın cavabı olaraq Ş.M.Şəbüstəri deyir: “Əvvəli olmayanla sonradan yaradılan, əslində, bir-birindən ayrı deyil. Sonradan yaradılan Mütləq varlığın (Allahın) bir parçasıdır. Özünün varlığı yoxdur. Allahdan başqa hər şey varlığı olmayan quru bir addır”.
Məlumdur ki, ümumən Şərq, o cümlədən onun tərkib hissəsi olan Azərbaycan poeziyasında “zülf”, “xətt”, “xal” və s. kimi rəmzi obrazlar işlədilir. On üçüncü sual sufizmdə də genbol işlədilən bu bədii simvollara aiddir. Hərəvi soruşur: “Məna sahibinin gözəl dodağa işarə etməkdə məqsədi nədir? İlahi sevgisi ilə yaşayan hal əhli Saç, xətt (üzdəki zərif tük) və xalda nə axtarır?” Şəbüstəri belə bir ümumi tezisdən çıxış edir ki, bu dünyada görünən hər şey “aləm günəşi”nin şəkili, surətidir. “Dünya saç, tük, xal və qaş kimidir”// Hər şey öz yerində, məqamında yaxşıdır; Allahın təcəlli etməsi gah cəmal (gözəllik), gah da cəlal (böyüklük) vasitəsi ilə olur. Üz və saç o mənalara bir işarədir; Allah – təalanın sifətləri lütf və qəzəbdir // Gözəllərin üz və saçında da bu ikisi vardır”. On dördüncü sual: “Şərab, şam və gözəlin mənası nədir? Meyxanaya düşmək axı nə deməkdir?” Cavab: “Şərab və şam irfan nurunun zövqüdür // Heç kimnən gizli olmayan gözəli gör... Gözəl isə ruhlar nurunun parıltısıdır. Mey iç ki, səni özündən qurtarsın // Bir damcı boyda olan varlığını dənizə qovuşdursun. Camı sevgilinin üzü olan şərabı iç” Ş.M.Şəbüstəri meyxanəni “can quşunun yuvası” laməkan aləminin (sonsuz, ilahi aləm – G.Ə.K.) astanasıdır, qənaətinə gəlir. Nəhayət, sonuncu – on beşinci sual: “De görüm büt, zünnar və tərsalıq (kavurluq). Bu məqamda hamısı küfürdür, yoxsa nədir? Böyük filosof bu suala belə cavablar verir: “Bu məqamda büt eşqin və vəhdətin (birliyin) rəmzidir // Zünnar bağlamaq isə xidmətə bağlanmaqdır. Küfr də, din də varlıqla bağlı olduğu üçün Vəhdət (birlik) elə bütpərəstliyin özüdür”. Alimə görə, bütün əşyalar kimi büt də varlığın rəmzidir. Əgər müsəlman bütün nə olduğunu bilsəydi anlardı ki, din elə bütpərəstlikdir. Tərsalıq (kavurluq) hər şeydən ayrılmaq, təqlid boyundurunğundan xilas olmaqdır. Allahı tanımağın əlaməti şükr etməkdir”.
Beləliklə də biz, bədii ədəbiyyatda – poeziyada sufizmin bədii – fəlsəfi ifadəsinə XIII əsrin sonu – XIV əsrin önlərində yaşamış dahi Azərbaycan alimi Şeyx Mahmud Şəbustərinin sufizmin ensiklopediyası səviyyəsində dayanan “Gülşəni-raz” əsərinin müddəaları prizmasından nəzər salmalıyıq. XIII-XVI əsrlər arasındakı 400 il Azərbaycan ədəbiyyatında sufizmin ən güclü təkamül dövrüdür. Ona görə Şəbüstərinin “Gülşəni-raz” əsəri üzərində belə geniş dayandıq ki, fəlsəfə ilə poeziyanın ən kamil (və bərabərhüquqlu) vəhdəti bu əsərdə ortaya çıxır. İlk dəfə fəlsəfə tam hüquq və statusla məhz bu əsərdə poeziya dilində danışır. Əslində sufizmin bizim ədəbiyyatdakı təkamül yolunu məhz belə müəyyənləşdirmək olar: fəlsəfədən poeziyaya! Şəbüstəri bu yolun nəzəri zirvəsi (və başlanğıcı!), Füzuli isə bu yolun poetik zirvəsi və yekunudur. Azərbaycan sufi poeziyasına Ş.M.Şəbüstərinin təqdim etdiyi hücrədən daxil olmaq mümkündür.
Gülşən ƏLİYEVA-KƏNGƏRLİ
filologiya elmləri doktoru,professor
525-ci qəzet.-
2012.- 22 dekabr.- S.28-29.