Böyük şəxsiyyətlər
bütün dünyaya məxsusdur
(Əvvəli ötən
şənbə saylarımızda)
Antonin kimi mənim üçün şəhər və
vətən Romadır, bir insan kimi isə – dünyadır.
Mark Avreli
Mərmər
“Kupidonu” satın alan kardinal Rafael Riario rəssamı
işləmək üçün 1496-cı ildə Romaya dəvət
edir. Ona görə ki, Roma “adamın nəyə
layiq olduğunu nümayiş etdirmək üçün
geniş meydan” idi. Burada o, bir bankir
üçün “Vakx” heykəlini yondu. Sonra
isə yaradıcılığında mühüm yer tutan
xristian mövzularına keçdi. O, mərmərdən
“Pyeta” – “Xristə yas tutmaq” heykəlini yondu və heykəl
indiyədək Müqəddəs Pyotr kilsəsini bəzəyir.
Burada oğlu İisusu ağlayan və elə
bil ki, gəncliyə məxsuz cizgiləri olan bakirə
qadın təsvir olunur. “Pyeta”sında
(“Xristə yas tutmaq”) Mikelancelo elə bir mövzuya müraciət
etmişdi ki, həmin vaxta qədər bu mövzu daim
yalnız günahı yumaq ideyası ilə əlaqələndirilirdi.
23 yaşlı sənətkar isə, əksinə,
Madonnanın doğma ölü oğlu ilə əvvəllər
heç vaxt rast gəlinməmiş təsvirini təklif edir.
Bu qadının gənc qız sifəti
vardı, lakin bu, heç də yaşın əlaməti
deyildir, bu təsvir elə bil ki, zamandan kənar bir təsəvvür
yaradır. Yaşlı oğlu ölən
qadın bakirəlikdən xəbər verir. Vazari Madonnanın məhz “ilahi gözəlliyi” barədə
söhbət açır. Mikelancelo
özünü və bizi təsvir edilən fiqurların ilahi
təbiətinə və ilahi təyinatına
inandırır. Gözəllik barədəki
insan meyarlarına uyğun olaraq onlara kamil füsunkarlıq və
bunun nəticəsi kimi ilahi gözəllik bəxş edir.
Burada günahın yuyulmasının şərti
kimi əzab o qədər də göstərilmir, bunun əvəzində
ona yiyələnmənin nəticəsi kimi məhz gözəllik
meydana çıxır.
1501-ci ildə Florensiyaya döndükdən sonra
Madonnanın 4 heykəltəraşlıq obrazını
yaradır. 1504-cü ildə mərmərdən “David” heykəli
üzərində işini başa çatdırır.
Ona bağışlanmış iri mərmər daşında
çat olduğundan sol çiynini nisbətən qısa
etmiş və bunun üstünü örtmək
üçün həmin çiyninə
qaldırılmış əlində sapand tutduğunu təsvir
etmişdi. Əslində heykəltəraş bu
yaraşıqlı obrazda Bibliya təsvirlərindən
uzaqlaşmışdır. Çünki
“Köhnə Vəsiyyət”də David cılız bədənli
bir çoban uşaq kimi göstərilir, heykəldə isə
qəddi-qamətli, düzgün proporsiyalara və cazibədar
sifətə malik olan bir gənc təsvir edilir. Mikelancelo qəsdən bu yolu seçmişdi, heykəl
Florensiyanın mənəvi qüdrətinin alleqoriyası idi.
1505-ci ildə Papa II Yuli tərəfindən heykəltəraş
Romaya çağırılır və Papa ona özü
üçün qəbirüstü düzəltməyi
sifariş verir. Mərmərlə işləmək üçün səkkiz
ay ərzində Toskanadakı məşhur Karrar ağ mərmər karxanasında olur.
1505-1545-ci
illərdə fasilələrlə qəbirüstü heykəllər
üzərində işləyir, bu vaxt “Moisey”, “Əli-qolu
bağlanmış qul”, “Ölən qul” və “Liya” heykəllərini
yaradır.
1506-cı ildə sözləşdiyi Papa II Yuli ilə
Bolonyada barışır və Pontifik ona özünün
bürünc heykəlini tökməyi sifariş verir. Sonrakı ili
o, həmin sifariş üzərində işləyir.
1508-ci ilin mayında II Yulinin xahişi ilə Sikstin
kapellasının tavanında freska çəkmək
üçün Romaya gedir. Bu iş üzərində o, 1512-ci
ilin oktyabrına qədər işləyir.
XVI əsrin erkən dövrünün böyük rəssamı
olan Mikelancelo və “Döyüşçü Papa” olan II Yuli
bir-birinə bənzəyən titanlar idi. Rəssamın temperamenti və
Papanın mülayimliyi bu iki adam
arasında uzun sürən və çox hallarda ucadan səslənən
sözləşmələrə səbəb olurdu. Papa
Mikelanceloya sifariş verdi ki, Romada Sikstin
kapellasının tavanına freska çəksin, lakin o, heykəltəraş
olduğuna görə, bu, onun üçün olduqca çətin
bir tapşırıq idi.
Heykəltəraşlıq əvəzinə, bədbəxtlikdənmi
ya xoşbəxtlikdənmi o, rəngkarlıqla məşğul
olmağa məcbur edildi. Bu əslində Herkules vəzifəsi
hesab oluna bilərdi. Dostu bu hadisəni belə izah
etmişdi ki, o, “heç də düz yerində deyildir və həm də rəssam
deyildir”. Lakin bəzi tarixçilər onun rəssamlığını
heykəltəraşlıq bacarığı ilə
müqayisə edirlər. Panorama şəklindəki
tavan xristianlıqdan əvvəlki peyğəmbərləri
bütpərəst sivillalarla tarazlıqda təsvir edirdi.
Burada “Köhnə Vəsiyyət”dən doqquz
tarixi əhvalat nəql edilirdi, onlar Xristin əcdadları kimi
göstərilirdi.
Mikelancelo layihəni öz üzərinə
götürməyə məcbur oldu, lakin uzun müddət
Papa da daxil olmaqla, heç kəsə öz işinə
baxmağa icazə vermədi. Yulinin
narahatlığı artırdı, tavandakı işin nə
vaxt qurtaracağını gözləmək onu boğaza
yığmışdı. Nəhayət, Mikelancelo Papanın
tələblərinə cavab verdi ki,
tavandakı iş o vaxt başa çatacaqdır ki, “bu məni
bir rəssam kimi məmnun etsin”. Papa bu sözlərə belə
cavab qaytardı: “Və siz istəyirsiniz ki, bizi məmnun edəsiniz
və işi tezliklə qurtaracaqsınız”. Həm
də Mikelanceloya hədə gəldi ki, əgər “tezliklə
tavandakı işi qurtarmasan” Papa “onu üstündə işlədiyi
nərdivandan aşağı atacaqdır”. Papanın hiddətindən qorxan Mikelancelo “vaxtı
itirmədən bütün lazım olan işləri
gördü” və tavandakı işi tezliklə başa
çatdırdı. Bu əsər Qərb
rəssamlığı tarixində ən böyük incilərdən
biri oldu.
Bu əsərində o, insanın ilk günaha
batmasını Bibliyanın “Başlanğıc” kitabından
götürdüyü doqquz səhnə kimi təsvir
etmişdi. Buradakı “Adəmin yaranması” səhnəsində
yaxşı, dəqiq proporsiyalanmış fiquralı Adəmin
ilahi qığılcımı gözlədiyini göstərir.
Adəm, digər kişi fiquraları kimi
insan varlığının ideal tipini açır. Yaxşı neoplatonik dəbdə olan bu
fiquraların gözəlliyi ilahi füsunkarlıq mənasını
verməli idi. Ən gözəl bədən
isə Allaha daha çox bənzəyən fiqura idi.
Sikstin kapellasının tavanındakı rəngkarlıq
siklində rəssamın yaratdığı möhtəşəm,
təntənəli, bütövlükdə və detallarda
çox asanlıqla müşahidə edilən kompozisiya,
fiziki və ruhi gözəlliyə bir himn kimi, Allahın və
onun özünə bənzər şəkildə
yaratdığı insanın yaradıcılıq
imkanlarının təsdiqi kimi qəbul edilir. O, dörd il
ərzində nəhəng plafonun divar naxışı üzərində
heç bir köməyə ehtiyac duymadan yalnız öz əli
ilə işlədi. Bu plafonun sahəsi 600 kv.
metr idi. Bibliyadakı süjetlərdən
doqquz kompozisiya çəkilmişdi, burada dünyanın
yaranmasından tutmuş, yer üzərindəki ilk insanlara qədər
hər şey təsvir olunurdu: “İşığın
qaranlıqdan ayrılması”, “İlk günaha batma”,
“Daşqın”, “Nuhun sərxoş olması” və s. Hətta
allah obrazında təsvir olunan əzəmətli nəhəng
qocada hər şeydən əvvəl yaradıcı
coşqunluq diqqətə çatdırılır. Bu onun əlinin hərəkətlərində ifadə
olunur. Elə bil ki, bu əllər həqiqətən
dünyanı yaratmağa və ilk insana həyat verməyə
qadirdir. Titan qüvvəsi, intellekt,
uzağı görən müdriklik, əzəmətli
gözəllik peyğəmbərlərin – hüznlü
İeremiyanın, poetik ilhamlı İsayyanın
obrazlarını xarakterizə edir.
Romadakı
bazilikanın Sikstin kapellasının plafonunda çılpaq kişi rəsmləri ilə o, möhtəşəm
yaradıcılığının apogeyinə çatdı.
O, kişi fiquralarını şöhrətləndirirdi.
Bunun üçün uzun müddət
anatomiyanı öyrənmişdi. O, hesab edirdi ki, bunlar
“Allahın özünü açıb göstərən bir
rübənddir”.
Mikelancelonun ideal gözəllik axtarışını
biz mərmərdən yonulmuş “David” heykəlində də
görürük. Heykəltəraş yaradıcılığında
inqilabi tapıntılardan yorulmurdu, burada da Bibliya mətninə
məhəl qoymayaraq Qoliafı məğlub edən bu zəif
bədənli çoban oğlanı gözəl bədənə
və cazibədar sifətə malik olan bir gənc kişi kimi təsvir etmişdir. Mikelancelo
bu əsəri ilə insan bədəninin gözəlliyini vəsf
edərək, insan varlığını şərəfləndirirdi.
1514-cü ildə Florensiyada ona Mediçi San Lorentso kilsəsinin
fasadını yaratmaq sifarişini verirlər və o, artıq
dünyadan köçmüş Papa II Yulinin qəbirüstünü
yaratmaq üçün üçüncü müqaviləni
imzalayır.
1534-1541-ci illərdə elə həmin Sikstin
kapellasında Papa III Pavel üçün dramatizmlə dolu
olan, möhtəşəm “Qiyamət günü”
freskasını yaradır. Öz gözəlliyi
və əzəməti ilə Mikelancelonun arxitektura işi
olan Kapitoli meydanının ansamblı və həmçinin
Vatikan kilsəsinin qübbəsi hələ də heyranlıq
obyekti kimi qalır.
Bu dövrdə onun şəxsi həyatında da əlamətdar
hadisə baş verir. 1536-cı ildə Romaya gələn 43
yaşlı şairə Vittoriya Kolonna – markiza Peskara ilə 61
yaşlı Mikelancelonun ehtiraslı məhəbbət macərası
başlanır. Öz böyük platonik məhəbbətinə
Mikelancelo bir neçə alovlu sonet həsr etmişdi. O,
bu qadının yanında bir çox saatlarını
keçirirdi. Vittoriya yeganə qadın idi ki,
Mikelancelo ona möhkəm bağlı idi. “O, bu
qadını pyedestala çıxardı, lakin ona olan məhəbbətini
çətin ki, fiziki yaxınlıq saymaq olardı. O, rəfiqəsini
“qadında kişi” (un uoma in una donna)
adlandırırdı. Bu, fikirlərin,
bütöv ağılın, zərif müşahidənin və
istehzanın canlı mübadiləsinin nadir nümunəsi
idi”.
1546-cı ildən həyatının sonuna qədər
Mikelancelo Müqəddəs Pyotr kilsəsinin və Romadakı
Kapitoli ansamblının tikintisinə rəhbərlik etdi. Onu gözü götürməyənlər
böyük heykəltəraşı biabır etmək
üçün Papanı dilə tutub kilsənin tikintisini ona
tapşırmağa inandırmışdılar, axı vaxtilə
rəssamlığa da o, məcbur edilmişdi və onun
üçün yeni olan arxitektura işindən nəinki
qorxmadı, ona girişməklə əslində bu sahədə
də dühasının yeni bir zəfərini çala bildi.
Onun layihəsi əsasında kilsə
binasının çox iri və analoqu olmayan qübbəsinin
tikilməsi ilə Mikelancelo memarlıqda da öz adını əbədiləşdirdi.
Mikelancelonun poetik əsərləri 343 sonetdən,
madriqaldan ibarət olmaqla “ruhi tərcümeyi-hal” xarakteri
daşıyır. Corco Vazariyə yazdığı sonet
“onun ikinci uşaqlıqda olduğunu sübut etmək
üçün” idi. Mikelancelo vaxtından
çoxunu məhəbbət şeirləri yazmağa həsr
edirdi. 50-yə qədər epitafiya
yazmışdı. Vazariyə göndərdiyi məktubunda
yazırdı: “Sən deyəcəksən ki, mən qocayam və
sərsəmcəsinə sonetlər qoşuram. Lakin
o vaxtdan çoxları deyir ki, mən ikinci körpəliyimdəyəm,
arzu etmişəm ki, özümə aid olan işi
görüm”. O, yazdıqlarının nəşr edilməsinə
icazə verməkdə tərəddüd edirdi. Yalnız ölümündən sonra əsərləri
çap olundu və o, şair kimi tanındı.
Onun ömür yolu adlanan xalçanın uzun toxunuşu
hesabına Mikelancelo özünün arzusuna zidd olaraq Renessans
adamı idi və Vazari Renessansda onu inkarnasiya kimi
görürdü. Humanist eranın məhsulu olmaqla
Mikelancelonun zənginləşmiş maraqları onu geniş və
universal qaydada bu eranı ağuşuna almağa aparıb
çıxardı. O, öz ömrü boyu bütpərəst
humanizm ilə xristian ortodoksiyasının arasındakı
ziddiyyətləri barışdırmağa
çalışmışdı. Gəncliyində
və yaşlı vaxtında yunan-roman mifologiyasının
obrazlarını xristian teoqoniyasının şəxsiyyətləri
ilə tarazlaşdırırdı.
Onun ən ciddi fərqləndirici cəhəti üç ayrıca sənət arasında barışıq yaratması idi. Gəncliyində o, əsasən heykəltəraşlıqla məşğul olmuşdu, lakin artıq 1546-cı ildə deyə bilərdi ki, “hər kəs bilir ki, mən heykəltəraşam, rəssamam və arxitektoram”. O, təkcə bu üç sənətdə sadəcə uğur qazanmamışdı, onların hər biri üzrə dahilik zirvəsinə yüksəlmişdi. Bu Renessans mütəfəkkiri rəssamlara yol göstərirdi. Rafael onu cəllad adlandırmışdı. O, asketik və fəlsəfi zonaları barışdırmış, rəssamlıq nəzəriyyəsini və praktikasını birləşdirmişdi.
Borciaların qovulması ilə Mediçilər hakimiyyətə qayıtdıqda o, yenidən iyirmi il müddətində Florensiyada yaşadı, sonra isə ölənə qədər Roma sakini oldu. Romada o, “Moisey” və iki “Qul” heykəllərini yaratdı, onlar Papaların qəbir üstlərini bəzəyəcəkdi.
Ona həm Papadan, həm də mərhum II Yulinin varislərindən təzyiq güclənirdi. Mikelancelo məktubunda bu barədə yazırdı ki, “mənə elə çox təzyiq edirlər ki, çörək yeməyə də vaxt tapa bilmirəm”.
Mikelancelo 1321-ci ildə vəfat etmiş italyan şairi Danteyə çox vurulmuşdu. O, yazırdı: “Əgər ki, mən onun yerində olsaydım! Belə seçimlə doğulsaydım, yalnız onun ləyaqətinə malik olmaq, dünyanın bütün xoşbəxtliklərindən hətta acı sürgünə görə də imtina edərdim”.
Sonrakı illərdə Mikelancelo əsasən arxitektorluqla məşğul olurdu, çünki onun qolları çəkic və tişədən yorulmuşdu. O, Müqəddəs Pyotr bazilikasının qübbəsinin layihəsindən başqa Florensiyada kilsənin layihəsini hazırlamışdı. Ona bu işlər tapşırılanda özü Papaya demişdi ki, o, heç də arxitektor deyildir.
Mikelancelonun spartan adətləri və ağır zəhmət cədvəli sənətdəki uzun həyatı üçün onu dözümlü etmişdi. Əlbəttə o, öz sağlamlığından şikayət edirdi. Çox sayda xəstəliklərə tutulmuşdu. Onun məhsuldarlığı həm də bir növ sınaq rolunu oynayırdı. Ömrünün son günlərində yenidən sevimli qəbir üstü işlərinə qayıtdı, “Palestrina Pyetası”nı yondu.
O, demək olar bütöv 89 il yaşadı, 1564-cü ildə həyatdan getdi. Onun kardinala son etirafı belə idi: “Mən peşimanam ki, öz ruhumu xilas etmək üçün kifayət qədər çalışdım və mən öz sənətimin əlifbasını öyrənməyin başlanğıcında olanda ölürəm”.
Corco Vazari Mikelancelo barədə yazırdı: “O, (Yaradıcı-Tanrı) ona Vətən kimi Florensiyanı vermişdi ki, bu Vətən layiqincə kamilliyin zirvəsinə, bütün şücaətinə özünün yalnız bircə vətəndaşının qüvvəsi ilə nail olsun”.
Mikelancelo Buanorottinin həyatı və fəaliyyəti demək olar ki, bütöv bir əsr, 1475-ci ildən 1564-cü ilə kimi davam etdi. Bu zamanın fiziki ölçüsüdür, onun irsi isə çox-çox əsrlərə bərabər olan zəhmətin bəhrəsi hesab edilə bilərdi.
(Ardı var)
Telman Orucov
525-ci qəzet.-
2012.- 22 dekabr.- S.18.