Ədəbiyyat nəzəriyyəsinin
elmi-metodoloji aspektləri
Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
M.Rəfilinin “Ədəbiyyat nəzəriyyəsinə
giriş” kitabının ədəbiyyat nəzəriyyəsinə
dair ilk dərslik olmasına dair fikir formalaşıb. Müəyyən
mənada, bu doğrudan da belədir. Lakin professor N.Şəmsizadə
yenicə çap olunmuş və təqdimat mərasiminə
yığışdığımız “Ədəbiyyat nəzəriyyəsi”
kitabında (Bakı, “Proqres” nəşr.,
2012, 434 səh. Redaktoru akademik B.Nəbiyev, rəyçilər
AMEA-nın müxbir üzvü N.Cəfərov, professor
H.Qasımovdur) belə bir qənaətə gəlir ki,
“H.Zeynallı, A.Şaiq, A.Musaxanlı və C.Əfəndizadə
tərəfindən yazılmış” və 1928-ci ildə
çap olunan “Ədəbiyyatdan iş kitabı”nı “ilk ədəbiyyat
nəzəriyyəmiz hesab etmək olar”. Bu fikirdə
də həqiqət var. Alim “Ədəbiyyatdan iş
kitabı”nda ədəbiyyat nəzəriyyəsinin əsas məsələlərinin
əhatə olunması ilə bağlı tutarlı dəlillər
gətirir. Lakin ilk ədəbiyyat nəzəriyyəsi
dərsliyi ilə bağlı bu iki mövqe bir-birini inkar
etmir, əksinə tamamlayır. Məsələ
burasındadır ki, tarix etibarı ilə ilk yazılan kitab –
“Ədəbiyyatdan iş kitabı” müəlliflərinin əksəriyyətinin
repressiya olunması ilə bağlı ədəbi-elmi
dövriyyədə qalmaq imkanını itirmiş və
üzərinə düşən funksiyanı yerinə yetirə
bilməmişdi. Yazılış tarixi ilə
ikinci yerdə dayansa da, bu funksiyanı ilk dəfə mükəmməl
şəkildə yerinə yetirən M.Rəfilinin dərsliyi
oldu.
Orasını
da qeyd edək ki, nəinki M.Rəfilinin dərsliyinə, hətta
“Ədəbiyyatdan iş kitabı”na qədər Azərbaycan ədəbiyyatşünaslıq
elmi ədəbiyyatın nəzəri problemlərinin,
metodoloji məsələlərinin, estetik
kateqoriyalarının tədqiqi istiqamətində müəyyən
işlər görmüşdü və “Azərbaycan ədəbiyyat
nəzəriyyəsinin tarixinə müxtəsər nəzər
salmadan onun çağdaş problemlərini, xüsusən də
prioritetlərini düzgün müəyyənləşdirmək
mümkün deyil” qənaətindən çıxış
edən yeni “Ədəbiyyat nəzəriyyəsi”nin müəllifi
ədəbi-nəzəri fikrimizin inkişaf tarixinə mərhələlər
üzrə nəzər salır, bu yolda əldə olunmuş
uğurları tipoloji ümumiləşdirmə yolu ilə
yığcam şəkildə şərh edir. Ədəbi-nəzəri
fikrin inkişafında klassik dövrü – orta əsrləri,
M.F.Axundzadə mərhələsini, XX əsrin əvvəllərini
və sovet dövrünü mühüm mərhələlər
kimi fərqləndirən tədqiqatçının haqlı
olaraq əsas diqqəti daha çox sovet dövründə və
müstəqillik illərində yazılmış dərsliklərə
yönəltməsi bir neçə səbəbə görə
metodoloji cəhətdən özünü tam doğruldur.
Birincisi, bu dərsliklər ədəbi-nəzəri
fikrin tarixi inkişaf yolunun son nəticələri kimi ərsəyə
gəlib. İkincisi, bu kitablar bir “ədəbiyyat
nəzəriyyəsi” olaraq bütün müsbət və
qüsurlu cəhətləri, metodoloji dolğunluğu və
yanlışlıqları özündə ehtiva edir.
Üçüncüsü, bu kitablar hazırda ali məktəblərdə “Ədəbiyyat nəzəriyyəsi”
fənnindən dərslik funksiyasını yerinə yetirməkdədir.
N.Şəmsizadənin “Ədəbiyyat nəzəriyyəsi”
dərsliyi milli və dünya ədəbi-nəzəri
fikrinin tarixinə birbaşa istinadla bərabər, əvvəlki
dərslikləri həm elmi, həm metodoloji, həm də tədris-metodik
baxımdan ciddi təhlil əsasında yazılıb. Belə bir deyim var: “Həqiqi
sənətkar yaradıcılığa sələflərinin
nöqtə qoyduğu yerdən başlayır”. Bədii yaradıcılığın
qanunauyğunluğu kimi, bu çox dəqiq deyilmiş
fikirdir. Lakin elmi yaradıcılıqda,
xüsusən dərslik yazmaq işində bir spesifiklik var.
Müəllifin dərsliyin predmetinə dair məsələləri
dəqiq bilməsindən əlavə, özünə qədər
deyilmişləri də dəqiq təsəvvür etməsi zəruridir.
Dərslik müəllifi onlara zamanın tələbləri,
dövrünün elmi səviyyəsi ilə birbaşa
münasibət göstərməyi, yaradıcı
yanaşmağı, ədəbiyyat nəzəriyyəsinin
tarixini öz “söz”ünün köməyi ilə ədəbiyyat
nəzəriyyəsinin bu gününə çevirməyi
bacarmalıdır.
Professor
N.Şəmsizadə üçün bu gün yeni “Ədəbiyyat
nəzəriyyəsi” dərsliyinin yazılmasnı önə
çıxaran, zəruri faktora çevirən əsas cəhət
budur ki, indiyə qədər yazılmış “Ədəbiyyat
nəzəriyyəsi” kitabları “rus qiyafəli ədəbiyyatşünaslığın
ənənələrindən kənara çıxa bilmir”. Bu dərsliklərdə ədəbiyyatın nəzəri
sistemi bütövlükdə öz
başlanğıcını Aristotelin “Poetika”sından
götürən Avropa ədəbiyyatşünaslığına
söykənir.
Sovet dövrü və müstəqillik illərində
yaranan “Ədəbiyyat nəzəriyyəsi” dərsliklərində
özünə yer edən bir əsaslı qüsur da yeni dərslik
müəllifinin diqqətindən yayınmır. Tədqiqatçı
belə bir qənaətdədir ki, bu dərsliklər bir-birindən
doğulub, ancaq hər yeni doğulan dəsrlik dialektik
inkişaf mənasında köhnəni inkar edə bilmir.
Müəyyən qədər şərti mənada biz M.Rəfilinin, M.Cəlal və
P.Xəlilovun “nəzəriyyə” kitablarına klassik dərsliklər
deyirik. Təxminən rus ədəbiyyatşünaslığında
Timofeyevin “Ədəbiyyat nəzəriyyəsinin əsasları”
kimi. Ancaq M.Cəlalın və P.Xəlilovun kitabından
sonra yazılan nəzəriyyə dərslikləri hətta Qərb
poetikasını gerçəkləşdirmək mənasında
da “klassik dərslik”lər ola bilmirlər
(Yalnız professor R.Əliyevin “Ədəbiyyat nəzəriyyəsi”
kitabı istisnalıq yaradır. Bu
istisnalığı müəllifin “dərslik yazmamaq”, “ədəbiyyatın
nə olduğu barədə öz əsərini yazmaq” məqsədi
də şərtləndirir). Professorlar X.Əlimirzəyevin,
A.Hacıyevin, N.Qəhrəmanlının, xüsusən
R.Əliyevin dərslikləri bu mənada müəyyən qədər
seçilsə də, yeni yaranan dərsliklərin bir qismi nəinki,
ədəbiyyat nəzəriyyəsinə elmi-metodik
baxışı irəli aparmır, hətta onu əsaslı
şəkildə geriyə çəkir.
Görkəmli
türkoloq-dilçi, ədəbiyyat tarixçisi, nəzəriyyəçi
alim və tənqidçi B.Çobanzadə 1930-cu ildə nəşr
olunan “Azəri ədəbiyyatının yeni dövrü”
adlı tədqiqatında yazırdı: “Azəri ədəbiyyatının
tarixi hər ədəbiyyatın olduğu kimi müxtəlif
məsələlərə dair ayrı-ayrı tədqiqlər,
monoqrafilər meydana gətirilmədikcə yaradıla bilməz. Bu kimi hazırlıq işi
yapılmadan ortaya çıxacaq əsərlər əsgi
şərq biçimində yazılmış təzgərələrdən
daha dərin, daha yüksək ola bilməz”.
Biz bu qənaətdəyik ki, ədəbiyyat tarixi
yaratmağın nəzəri-metodoloji əsaslarını
müəyyənləşdirmək baxımından indi də
öz müasirliyini və elmliyini saxlayan bu mülahizələr
eyni dərəcədə ali məktəblər
üçün yazan dərsliklərdə də əsas
götürülməlidir. Professor N.Şəmsizadə
özünəqədərki dərsliklərə, xüsusən
son illərin məhsulu olan kitablara tənqidi yanaşanda məhz
bu konsepsiyadan çıxış edir. O, hazırda bizim
ədəbi-nəzəri düşüncəmizin elmi və
metodoloji əsaslarını düzgün istiqmətləndirə
biləcək çoxaylı tədqiqatların
yarandığını qeyd edir, onlara münasibət bildirir.
N.Şəmsizadəyə görə, “klassik” nəzəriyyə
dərsliklərində Şərq poetikasına istinadın zəifliyinin
obyektiv əsasları da var idi. Belə ki,
zamanın, siyasi rejimin təzyiq və təlqinləri müəllifləri
Şərq poetikasını arxa plana keçirməyə məcbur
edirdi.
Ancaq müstəqillik ərəfəsi və
dövründə bizdə Azərbaycan ədəbiyyatını
Şərq poetikası əsasında araşdıran xeyli
fundamental tədqiqatlar əmələ gəlib. Ə.Cəfərin
“Əruzun nəzəri əsasları və Azərbaycan əruzu”
kitabı ilə bərabər bu tədqiqatların
sırasına M.Mahmudovun, S.Əliyevin, N.Cəfərovun,
M.Quliyevanın, T.Kərimlinin, T.Quliyevin, G.Əliyevanın,
Füzuli Bayatın, Y.Babayevin və b. araşdırmaları
daxil olub. Bütün bunlar Azərbaycan ədəbiyyatının
tarixi poetikasının işlənməsi istiqamətində
çox ciddi addımlardır. N.Şəmsizadə bu sırada görülən
işlər sırasında nəzəriyyəçi alim
Ş.Alışanlının rəhbərliyi ilə
buraxılan ikicildlik “Azərbaycan ədəbiyyatının
tarixi poetikası” kitablarını çox doğru olaraq, “Azərbaycan
nəzəri fikrinin analitik səviyyəsini əks etdirən
dəyərli toplular” kimi qiymətləndirir. Alimə görə,
bu fundamental işlər bizə “Ədəbiyyat nəzəriyyəsi”nin əsaslarını hər bir bədii
sistemin öz xarakterinə uyğun şəkildə işləməyə
imkan verir. Düşünürük ki, alimin ortalığa
çıxardığı yeni dərslik Şərq və Qərb
bədii sistemlərinin əsaslarını ümumiləşdirməyin,
yeni ədəbi-bədii faktlarla izah etməyin nəticəsi
olaraq yaranıb.
lll
Sovet ədəbiyyatşünaslığı bizə həmişə
təlqin edib ki, ədəbiyyat həyatı bədii surətlərlə
əks etdirən söz sənətidir. Mövcud ədəbiyyat
nəzəriyyələrində bu tərif mahiyyəti dəyişməmək
şərti və aşağı-yuxarı redaktə ilə
qəbul olunub. Yeni “Ədəbiyyat nəzəriyyəsi”ndə
bu tərif materialist konsepsiyanın məhsulu kimi dəyərləndirilir,
əsl mənada ədəbiyyatın həqiqi mahiyyətini
izah etmək gücündə olmadığı
üçün ondan imtina edilir. N.Şəmsizadə
“Ədəbiyyat nədir?” sualına aşağıdakı
kimi cavab verir: “Allah əmanəti olan insan ruhunun sözdə
cism və can bulmasına ədəbiyyat deyilir”. Olsun ki, bu tərif kifayət qədər mübahisəli
səslənsin. Ümumən birmənalı
qarşılanmayacağına da şübhə etmirik.
Alimə görə (və bu həqiqətən də belədir)
“Ədəbiyyat nədir?” sualının iki cavabı var və
yaxud mümkündür: Materialist və idealist. N.Şəmsizadənin tərifi öz
başlanğıcını Hegelin baxışlarından
götürən idealist nəzəriyyəyə əsaslanır.
Ancaq başlanğıcını hansı nəzəriyyədən
götürməsindən asılı olmayaraq sənətin
mahiyyətini mütləq başlanğıca – ilahi mənşəyə
bağladığı üçün və sənətin
predmeti olaraq insan varlığını önə çəkdiyi
üçün bu tərifin ədəbiyyatın təbəiətinə
daha yaxın olduğunu düşünürük. Məlumdur
ki, indi ədəbiyyatşünaslıqda ədəbiyyata immanent
qanunları olan, məhz bu qanunlar sayəsində özünün
özünəməxsusluğunu qoruyub saxlayan, məhz
bu mənada həyatın adekvatı olmayan bir sahə kimi
yanaşan elmi baxış getdikcə güclənməkdədir.
Ədəbiyyatın “həyatın surəti” olmağa muncər
edilməsi onu “özünəməxsus qanunları” (B.Çobanzadə)
olan bir sahə kimi təsəvvür etməyi
mümkünsüz edir. N.Şəmsizadənin ədəbiyyata
verdiyi tərirfdə isə başlanğıcı ilahi mənşəyə
bağlı olan sənətin – ədəbiyyatın
avtonomluğu, “özünün xüsusi təbiətinə ümumi ictimai və
iqtisadi qanunlardan əlavə, öz xüsusi inkişaf
yollarına, qanunlarına da malik” (B.Çobanzadə)
olması nəzərə alınır.
Ənənəvi
ədəbiyyatşünaslıqda bu elmin üç əsas
sahəsi fərqləndirilir: ədəbiyyat tarixi, ədəbi
tənqid və ədəbiyyat nəzəriyyəsi. (yeri gəlmişkən, onu da qeyd edək ki,
kompratavistikanı (müqayisəli
ədəbiyyatşünaslıq) da bura əlavə etməyin
vaxtı çoxdan çatmışdır). Prinsip
etibarilə dərslik müəllifi də bu
bölgünü qəbul edir. Ancaq
müasir ədəbiyyatşünaslıqda bu bölgüyə
tənqidi (bəlkə də yaradıcı münasibət
demək daha düzgün olar) yanaşmalar da var. Xüsusən
ədəbi tənqidi “spesifik idrak hadisəsi” (R.Ulusel) kimi ədəbiyyatşünaslığın
çərçivəsindən çıxarmaq meyli
çox güclüdür.
N.Şəmsizadə ədəbiyyat tarıxi, ədəbi
tənqid və ədəbiyyat nəzəriyyəsini ədəbiyyatşünaslığın
sahələri kimi təqdim etsə də, onlardan daha çox
filoloji elm sahəsi (ədəbiyyat tarixi), filoloji elmi yaradıcılıq
sahəsi (ədəbi tənqid), yaxud filoloji elm (ədəbiyyat
nəzəriyyəsi) kimi söhbət açır. Ədəbiyat
tarixi, ədəbi tənqid və ədəbiyyat nəzəriyyəsinə
bu cür, dualist yanaşma, birinci halda alimin məsələyə
qeyri-müəyyən münasibəti kimi yozula bilərsə,
ikinci halda müasir ədəbiyyatşünaslığın
elmi təfsirlərinin konturları kimi də izah oluna bilər.
Ancaq bu məqamda dərslik müəllifinin
uğuru başqa bir cəhətlə müəyyənləşir.
Alim ədəbiyyat tarixi, ədəbiyyat nəzəriyyəsi
və tənqidin predmeti və funksiyalarını dəqiq müəyyənləşdirir.
Onun bu anlayışlara verdiyi təriflərdə iki vacib cəhət
öndədir: estetiklik və tarixilik.
N.Şəmsizadənin
“ədəbiyyat nəzəriyyəsi elminin nəzəri-tarixi
perspektivləri” kimi müəyyənləşdirdiyi “prioritet
istiqamətlər” onun “Ədəbiyyat nəzəriyyəsi” dərsliyinin
metodoloji əsasında dayanmaqla məsələlərə
elmi baxışın təzəliyini şərtləndirir.
Düşünürük
ki, “ədəbiyyatı sosioloji amil kimi deyil, bədii fenomen
kimi təhlil etmək”, “ədəbiyyat tarixinin ictimai fikir
tarixindən mütləq asılılığını
aradan qaldırmaq”la onu “bədii-fəlsəfi cərəyanların
sistemi kimi öyrənmək”, “əruz vəzninin əsaslarını mənimsəmək”
və s. kimi müəyyənləşdirdiyi istuiqamətlər
ortaya qoyulan dərsliyin metodoloji təyinatını dəqiq
xarakterizə edir.
N.Şəmsizadənin “Ədəbiyyat nəzəriyyəsi”
dərsliyi ümumilikdə götürəndə on bölmədən
ibarətdir.
Altı bölmədə – “Bədii əsərin
arxitektonikası”, “Bədii əsərin dili və üslub”,
“Ədəbi növlər və janrlar”, “Şeirin vəznləri”,
“Azərbaycan gülüş mədəniyyəti”, “Bədii
sistemlər, ədəbi cərəyanlar və yaradıcılıq
metodları” bölmələrində qoyulan problemlər
adlarından da göründüyü kimi, ənənəvidir,
başqa sözlə desək, ədəbiyyat nəzəriyyəsinin
predmeti kimi bu məsələlər əvvəlki dərsliklərdə
də öz əksini tapıb. Dörd bölmədə —
“Ədəbiyyat nəzəriyyəsi elmi: tarixi, predmet və
prioritetləri”, “Yazıçı şəxsiyyəti və
yaradıcılıq prosesi”, “Ədəbi proses:
yazıçı, tənqidçi və oxucu” və “Formalist
ədəbi cərəyanlar” bölmələrində qoyulan
məsələlər əksər nəzəriyyə dərsliklərində
əks olunmamağı mənasında bizə yeni
göründü. Şübhəsiz ki, məsələ
problemlərin ənənədən gəlməsində və
yaxud ilk dəfə qoyulmasında deyil. Məsələ
istər ədəbiyyat nəzəriyyəsinin ənənədən
gələn, istərsə də ilk dəfə qoyulan problemlərinə
müəllifin yeni baxış bucağındadır; Məsələləri
ədəbiyyat nəzəriyyəsinin prioritet istiqamətləri
kimi müəyyənləşdirdiyi nəzəri-tarixi
perspektivə uyğun şərh etmək
bacarığındadır.
Professor N.Şəmsizadə öz yaradıcılıq
stixiyası, elmi-nəzəri tədqiqat təmayülü
etibarilə tənqid tarixçisidir. Ədəbi mühitdə
o filosof tənqidçi, Azərbaycanşünas alim, ədəbiyyat
tarixçisi kimi də böyük nüfuza malikdir. O,
sözün həqiqi mənasında estetikdir. Bununla
belə onun ədəbi-nəzəri
hazırlığının kökünü,
qaynağını, biz böyük alimin tənqid tarixi ilə
uzun illər və ardıcıl məşğul olmasında
görürük. Olsun ki, bir qədər
qəribə səslənsin, ancaq, biz bu fikirdəyik ki, ədəbiyyatşünaslıq
düşüncəsindəki zaman və sahə
hüdudsuzluğu ədəbi tənqid tarixindən
keçir. Ədəbi tənqidin tarixi ilə
ardıcıl məşğul olan mütəxəssis
üçün ədəbiyyatşünaslıq elminin hər
hansı bir sahəsinə nüfuz etmək çətinliyi
yoxdur. Ədəbi tənqid tarixi ədəbiyyatın
keçib gəldiyi bütün tarixi yolu çevrələdiyi
üçün tənqid tarixçisinin ədəbi tarixi
dövr və mərhələlərin hər biri ilə əhatəli
tanışlığı vacib şərtə çevrilir.
Ədəbiyyatın tarixi müəyyən mənada bədii-fəlsəfi
cərəyanların, metod və üslubların tarixi
olduğuna görə tənqid tarixçisinin bunlara dərindən
bələdliyi qaçılmaz olur.
Azərbaycan tənqidşünaslığının banisi akademik K.Talıbzadədir. O, estetik fikir tariximizi də öz içərisinə almaqla tənqidin keçib gəldiyi böyük bir epoxanın – 900 illik dövrün tarixini yazmışdır. Ancaq K.Talıbzadənin tənqid tarixinə dair tədqiqatları keçən əsrin əvvəlləri ilə hüdudlanır. XX əsrin 20-ci illərindən tənqidin tarixində müxtəlif mərhələləri öz içinə alan yeni bir dövr başlanır. Bu dövrün içində 20-30-cu illər mərhələsi professor N.Şəmsizadənin özünün də çox dəqiq ifadə etdiyi kimi “nəzəri fikir tariximizdə ən güclü tənqid epoxası idi”. Müasir ədəbiyyatşünaslar arasında 20-30-cu illər tənqidinin tarixi ilə məşğul olan xeyli alimin adını çəkmək olar: Professorlar Ş.Salmanov, N.Qəhrəmanlı, B.Əhmədov, bu sətirlərin müəllifi və başqaları. Ancaq düşünürük ki, akademik K.Talıbzadənin tənqidşünaslıq məktəbinin ən prinsipial və ardıcıl davamçısı professor N.Şəmsizadədir. Xüsusən 20-30-cu illər tənqidinin ardıcıl tədqiqi və tarixinin yazılması onun adı ilə bağlıdır. Ən əlamətdar hal isə bundan ibarətdir ki, o, gənc yaşlarından yalnız bu dövrün tənqidinin tarixini yazmadı, sovet dövrü ilə başlanan yeni ədəbiyyat epoxasında ədəbiyyat tarixçiliyi konsepsiyasını araşdırdı. Gənc yaşlarında olduqca ziddiyyətli və mürəkkəb bir dövrün ədəbiyyat tarixçiliyi problemlərinə konseptual yanaşmanı əks etdirən “Ədəbi mübahisələr” monoqrafiyasını (1986) meydana çıxardı. “Ədəbi mübahisələr”in predmeti və obyekti onu ədəbiyyata materialist və idealist baxışın tarixini dərindən öyrənməyə sövq etdi; Bədii yaradıcılıqda özünə yer alan müxtəlif ədəbi cərəyanların, “izm”lərin estetikasını, fəlsəfi mənbələrini dərindən bilməyə istiqamətləndirdi. Sovet rejiminin qürub çağında sovet rejiminin doğuluş zamanının ədəbiyyatında materialist estetika ilə idealist estetikanın hüdudlarını araşdırdı, onların bir-birinə təsir və əks təsir imkanlarını ortaya qoydu. Ürək açıqlığı ilə deyə bilərik ki, sovet rejiminin hələ kifayət qədər güclü olduğu 80-ci illərin əvvəllərində o, marksist estetik fikrə ehkam kimi yanaşmadı, ona tənqidi münasibət göstərməyi bacardı. Ümumsovet ədəbiyyatşünaslığında və tənqidində Hegel estetikasından qidalanan antimarksist düşüncənin təzahürlərinə həssaslıqla yanaşdı (Vaxtında çap olunmasına imkan verilməyən, yazıldığı tarixdən ən azı iyirmi il sonra çap olunan “Əli Nazim” monoqrafiyası buna ən parlaq sübutdur).
Əgər burasını da nəzərə alsaq ki, ədəbiyyatın və ədəbi-nəzəri fikrin tarixini, onun fəlsəfəsini, Şərq poetikasını yetərincə bilən alim dünya estetik fikrinin bu günkü hərəkət trayektoriyasına – yeni yaranan ədəbi-fəlsəfi fikir cərəyanlarına da yaxşı bələddir, onda onu “Ədəbiyyat nəzəriyyəsi” dərsliyini yazmağa təşviq edən və uğurlarını şərtləndirən amilləri tam təsəvvür edə bilərik.
Ədəbiyyat nəzəriyyəsinə dair kitablarda bir qayda olaraq ədəbiyyat-həyat əlaqələri önə çəkilir. Bu əlaqə prosesində isə “sənət həyat üçündür” tezisi müdafiə olunur. 20-30-cu illərin məşhur tənqidçilərindən biri olan H.Zeynallı yazırdı ki, “həyatdan alınmış təcrübədən sənət doğar”. Ədəbiyyatşünaslıq kitablarında bu fikir dolayısı ilə indi də özünə yer tapmaqdadır. Professor N.Şəmsizadə də söz sənətinin həyatla əlaqəsini qəbul edir, ancaq bunu mütləqləşdirmir. O, bədii yaradıcılığın əsas mənbəyi olmaq etibarilə birinci yeri sənətkar şəxsiyyətinə verir. Yeri gəlmişkən yeni dövrün böyük mütəfəkkiri M.F.Axundzadə də sənətin varlığını “ilahi vergi”yə bağlayırdı (sənət “bəxşi-ilahi”dir deyirdi) və bu mahiyyətcə, sənətkar şəxsiyyətinin önə çxarılması demək idi. Dərsliyin “Yazıçı şəxsiyyəti və yaradıcılıq prosesi” bölməsində ədəbiyyatın – sənətin metodoloji mahiyyəti psixoloji istiqamətdə araşdırılır və müəllif hesab edir ki, “sənətkarın şəxsiyyəti onun yaradıcılığının əsas mənbəyidir... Yaratmaq qüdrəti Allaha, Anaya, bir də Sənətkara bəxş olunub. Sənətkar Allah nurundan mayalanmış istedadı ilə yaradır. ...Sənət əsərində ən böyük obraz sənətkar qəlbidir”. Bu tezislər yaradıcılıq prosesinin mənşəyini, mahiyyətini, psixologiyasını və bitib-tükənməz sirlərini açır. Sovet dövrünün nəzəriyyəçiləri əksər hallarda bunu dərk edir, ancaq dilə gətirmirdilər. Çünki bu tezislərin əsasında idealist fəlsəfə dayanır. İndi heç kimə sirr deyil ki, sənətin mahiyyəti idealist estetikada daha məntiqli şərh olunur. N.Şəmsizadənin xidməti marksist estetikanın inersial düşüncə şəbəkəsini dəf edib həqiqətin arxasınca cəsarətlə gedə bilməsində üzə çıxır.
“Tənqid ədəbiyyatşünaslığın bir sahəsidirmi?” Ədəbi-nəzəri fikrin dünənində də, bu günündə də bu sual mübahisə obyekti olaraq qalır. Ədəbiyyatşünaslıqda tənqidi düşüncənin elmi, yaxud bədii təfəkkürün, yaxud hər ikisinin sintezində formalaşan bir sahə, hətta tamam fərqli bir idrak hadisəsi olması ilə bağlı suallar səngimək bilmir. Əslində sualların çoxluğu nəzəri problemlərin tədqiqində daha dərinlərə getməyin, hər bir sahəyə məxsus qanunauyğunluqların diferensiallaşması ilə bağlı məsələdir. Və heç şübhəsiz ki, bu elmdə irəliyə doğru hərəkətdir. Lakin əgər biz sual qoysaq ki, ədəbi-nəzəri fikrin təkamülündəki bu hərəkət, başqa sözlə, yeniliklər “Ədəbiyyat nəzəriyyəsi” dərsliklərinə gəlib çıxırmı? Birmənalı şəkildə və həm də tam məsuliyyət hissi ilə deyək ki, yox. Əslində axı, “Ədəbiyyat nəzəriyyəsi” estetik qanunauyğunluqlardan, kateqoriyalardan əlavə, ədəbiyyat tarixçiliyinin, ədəbi tənqidin nəzəriyyəsini də öz içinə almalıdır.
Əlimizdə olan “Ədəbiyyat nəzəriyyəsi” və “Ədəbiyyatşünaslıq” kitablarının demək olar ki, hamısında ədəbiyyatşünaslığın sahələri (ədəbiyyat nəzəriyyəsindən başqa) haqda müxtəsər – təxminən bir-iki, ən yaxşı halda iki-üç səhifədə ümumi xarakterli məlumatla kifayətlənilir.
Birmənalı şəkildə söyləmək olar ki, xüsusən ədəbi tənqidin nəzəriyyəsi haqqında, ümumən bu sahənin görməli olduğu iş haqqında tələbələrdə əhatəli elmi təsəvvür yaranmır. Diqqətəlayiqdir ki, N.Şəmsizadənin dərsliyində mövcud dərsliklərdəki bu qüsur nəzərə alınmış, tənqidin estetikası haqqında dolğun təsəvvür yaradılmışdır. Ədəbi tənqidin predmeti, obyekti, növləri, janrları, prinsipləri, funksiyaları, tənqidçi şəxsiyyəti, tənqidçi-oxucu-yazıçı problemləri kitabın “Ədəbi proses: yazıçı, tənqidçi və oxucu” bölməsindəki “Ədəbi proses nədir?”, “Tənqidi mühakimədə sosial və estetik amilin vəhdəti”, “Tənqidi mühakimədə oxucu kriteriyası” yarımbölmələrində öz elmi izahını tapmışdır. Doğrudur, məsələlərin izahında təfərrüatçılıq, xüsusən akademik üslubdan gələn ağırlıq da hiss olunur. Bununla belə düşünürük ki, alim ədəbi tənqidin nəzəriyyəsi ilə bağlı əsas fikirlərini ortaya qoya bilmişdir.
Müasir ədəbiyyatşünaslıq düşüncəsi ilə “Ədəbiyyat nəzəriyyəsi” dərsliyinin yazılması Zamanın tələbidir. Bu tələb yerinə yetirilib. İnanırıq ki, zaman keçdikcə müəllif öz əsəri üzərində dönə-dönə işləyəcək və onu çağdaş dövrün “Klassik ədəbiyyat nəzəriyyəsi” dərsliyinə çevirə biləcəkdir. Ç.Aytmatovun təbirincə desək, biz klassikləri ancaq keçmişdə axtarmırıq.
Təyyar Salamoğlu
filologiya üzrə elmlər doktoru,
professor
525-ci qəzet.-
2012.- 27 dekabr.- S.7.