Yeddi dünya hökmdarı - Fateh Teymur
Böyük Çingiz xanın nəslindən olması
bütün tarixə və tarix araşdıranlara məlumdur. Onu böyük türk
tarixi salnamələrində sevənlər də var, sevməyənləri
də az deyil. Tarıx təzadlarla
doludur, həmin təzadlardan biri də budur ki, bəzən
Əmir Teymuru şəxsiyyəti ətrafında mübahisələrdə,
onu olduğu kimi qiymətləndirə bilmirlər. Fateh Teymuru qınayanlara, bəzən “qaniçən”
adlandıranlara isə üzümü tutub demək istəyirəm
ki, hökmdarın bir əli tutub, bir əli kəsməsə,
o zaman HÖKMDAR öz dövlətini idarə edə bilməz.
35 illik hakimiyyəti dövründə, elmin
texnikanın bugünkü inkişafının
olmadığı bir vaxtda, uzaq yolları, ölkələri
yaxın edib, dünyanın 27 ölkəsini bir bayraq
altında birləşdirə bildi. Bu
tarixi şəxsiyyət, zamanında 7 dünya hökmdarı
adlandırılan Əmir Teymur idi. Əmir Teymurun nəsli
488 il hakimiyyətdə oldu. Onun
nəslindən olan 70 kişiyə tanrı padşahlıq
qismət etdi. Sonuncu nəvəsi Baburun
sülaləsinin Hindistanda hakimiyyəti 1522-1858-ci illəri əhatə
etdi. Nəsildən 370 kişi
türk tarıxının müxtəlif salnamələrinə
adını qızıl həriflərlə yazdı. Gözəl hərb və döyüş
taktikasını öyrənən Əmir Teymur demək olar
ki, sərkərdəliyi dövründə həmişə qələbələr
qazandı. “Mən dünyanı fəth edən
Teymuram” əsərində bu haqda yazanda qeyd edir ki, ona qələbələr
qazanmağa Allah kömək olub. Çünki,
o həm də insanların və insanlığın
yaraşığı olan İslam dinini yaymaqla məşğul
idi. Qurani Kərimin hər cümləsinin
7 mənasını tövsif edə bilirdi.
“Şərqin
incisi-- SƏMƏRQƏND”
Əmir Teymurun yaratdığı Məvarənnəhr
dövlətinin mədəniyyəti və ticarəti, iqtisadi
həyatının inkişafında böyük yüksəliş,
intibah dövrü, həm də Mərkəzi Asiyanın
dövlət kimi tanınmasında rol oynayıb. Teymur
dövründə böyük imperiyanın ticarət əlaqələrinin
genişləndirilməsi, insanlar və dövlətlər
arasında ünsiyyətin yaranması üçün yol
quruluşuna xüsusi fikir verirdi.
“İpək yolu”, bizim zəmanəmizdə isə “Azad
İqtisadi zona” adlanan bir sistemi işlətməklə, o
paytaxt etdiyi Səmərqənd şəhərini
dünyanın incisinə çevirdi. Özünün məşhur “Mən
dünyanı fəth edən Teymuram” əsərində
yazır:
“... Tapşırdım ki, başlı-başına
qalmış torpaqlarda kəhrizlər tiksinlər. Çayların və kanalların üzərində
olan dağılmış körpüləri yenidən bərpa
etsinlər. Yolçuların gecələməsi
üçün qonaq evləri tiksinlər. Habelə yollarda gözətçi və nəzarətçi
məntəqələri inşa etsinlər ki, nəzarətçi
və mühafizəçilər vəziyyətə nəzarət
edə bilsinlər. Və gəlib gedən
yolçuların, qonaqların təhlükəsizliyi
qorunsun”.
Paytaxt Səmərqəndə
Yaxın və Uzaq Şərqdən, Avropanın İspaniya , Fransa, İngiltərə kimi
ölkələrindən də tacirlər, çaparlar gəlirdi.
Bu tacırlərin gediş- gəlişini
asanlaşdırmaq üçün yollar tikilir, yollarda
çox şəffaf vergi və gömrük sistemi işləyirdi.
Yollarda olan Karvansaralar, gözətçi məntəqələri,
istirahət yerləri, hətta çapar atlarının
istirahəti üçün olan dayanacaqlar barədə o zamanın səyyahları,
tarixçiləri ağız dolusu və heyranlıqla
yazırlar. Yollarda karvanların dinc və rahat
irəlıləməsi uçun bütün təhlükəsizlik
qaydalarına əməl olunmalıydı. Əgər kimsə öz işinin öhdəsindən
gəlməsə, qanun yol vermədiyi halda yolçunu və
ya qonağı incidərdisə, belə hallar dərhal
yoxlanılır, günahkar cəzasını alırdı.
Bu cəza tədbirlərinin içərisində
diri-diri basdırılmaq, başı kəsilmək və
asılmaq təhlükəsi də var idi.
Apardığı
bütün döyüşlərdən qalib çıxan
Əmir Teymur ilk əvvəl Məvarənnəhr dövlətini
yaradaraq Səmərqəndi
onun paytaxtı elan etdi. Yenə Əmir Teymurun öz
kitabından sitat: “...Səmərqəndi dünyanın ən
gözəl və gülşən şəhərlərindən
biri etdim. Dünyanın gözü sayılan
Şirazda 7 məçid məsçid olduğu halda, mənim
Səmərqəndimdə 200-dən artıq məscid var idi.
Hər məscidin də iki, üç və ya 4 güldəstəsi
( müəllif: minarə nəzərdə
tutulur) var idi. Hər məscidin başında isə
qızıldan ay həkk olunmuşdu. Şəhərin
girəcəyinə çatanda buradakı bağçalar və
bağlardan gələn qızılgül ətirləri cənnəti
xatırladırdı”.
Tarixi mənbələrdən
məlumdur ki, ömrünün 35 ilini istilalara və
müharibələrə həsr etmiş Əmir Teymur, Səmərqəndə
qayıdarkən, özü ilə həmin yerlərdən ən
dəyərli alimləri, şairləri, ustaları, xəttatları
da yığıb gətirirdi. Hətta zəbt edəcəyi
şəhərə girməmişdən əvvəl
, əsgərlərini həmin şəhərə və
ya elata göndərərək, sənətkarlara, alimlərə,
bacarıqlı ustalara və onların ailələrinə
ziyan dəyməsin deyə, qapılarına işarələr
qoydururdu. Döyüşlər başa
çatandan sonra isə, həmin adamlar qoşun- ləşkərlə
birlikdə Səmərqəndə gətirilirdilər. Səmərqənddə bu gün də göz bəbəyi
kimi qorunub saxlanan Əmir Teymur dövrünün tarixi abidələrini
- məscidləri, mavzoleyləri, mədrəsə,
karvan-sarayları işğal etdiyi ölkələrdən gətirdiyi
ustalara inşa etdirib.
Artıq
hökmranlığı, siyasi əqidəsi və
gücü ilə tanınan Əmir Teymurun
İmperiyasından lərzəyə gələn bir çox
Avropa ölkələrinin hökmdarları, gələcəkdə
Teymurun qəzəbinə tuş gəlməsinlər deyə,
özləri ona məktub göndərərək, ittifaqa girməyə
üstünlük verirdilər. Dövlətinin
əmin-amanlığını qorumaq üçün
Kastiliya və Leoniyanın hökmdarı III Henrix de Trastamara
elçisi Rui Qonsales de Klavixonu bu məqsədlə Səmərqəndə
göndərmişdi. Elçi de Klavixo sonralar “Əmir
Teymurun sarayına qədər səyahət gündəlıyı”ndə
yazırdı:
“... Böyük sərkərdənin xasiyyətinə bələd
olmayan bəzi yabançı ölkələrin
hökmdarları onun qəbuluna gələndə yerə əyilərək,
Teymur bəyə baş əyirdilər. Teymur
belə məqamlarda özünün etirazını bildirərək
deyirdi ki, insanlar ancaq namaz vaxtı böyük Allahın
qarşısında baş əyməlidirlər. Buna görə də, Teymurun iqamətgahına gələn
elçi və qonaqlar, hər təbəqədən olan
insanlar, ona yaxınlaşıb, diz üstə oturub, əlini
öpərək ehtiramlarını bildirirdilər”.
Fransız
səyyahı dünyanın paytaxtı sayılan Səmərqənd
haqqında isə yazırdı:“Bu şəhərin
özü və torpaqları da bolluq içərisindədir.
Çörək kimi, şərab və ət, müxtəlif
quşlar çox ücüz qiymətədir və boldur,
qoyunlar o qədər nəhəngdirlər ki, hər birinin
quyruğu 20 funt çəkisindədir, hətta bir adam onu əlində tuta bilmir. Burada
çörək çox ucuzdur, düyü isə həddindən
artıq boldur. Buna görə də onu “Səmər”- yəni
“şəkər”, və bolluq mənasında “kənd” – yəni
“bolluq olan şəhər” adlandırırlar. Bu
şəhərdə ipək, dəri məmulatları, eləcə
də hər cürə daş-qaş, qızıl,
gümüş və bunlardan hazırlanmış ən
gözəl əşyalar da hazırlanır”.
Əmirin
ən etibarlı müttəfiqi
1399-1404-cü illərdə Əmir Teymurun 7 illik
yürüşü məhz Qərbi İran, Azərbaycan,
Kiçik Asiya və Suriyanı əhatə etdi.
Rui Qonsales de Klavixo öz xatirələrində
yazırdı ki, Qarabağda qış mülayım
keçdiyindən Fateh Teymur adətən bütün
qış aylarını yaz gələnə qədər
qoşun-ləşkəri ilə burada keçirərdi. Tarixdən məlum
olduğu kimi, gözəlliklər yaratmaqdan zövq alan Fateh Teymur, Qarabağı o qədər
sevmişdi ki, burada iyirmi mindən artıq ev də
tikdirmişdi. Bu evlərdə qoşun paytaxt Səmərqəndə
qayıdanda yerli əhali sahib olurdu. Əlbəttə
onların içərisində Əmir Teymurun qoşunu ilə
gəlib, sonradan bu yerlərdən qayıtmayan elatlar da olurdu.
Tez-tez
Qarabağda qışlasa da , dövlətinin
siyasi durumunu qorumaq, daim güclü nəzarətdə saxlamaq
üçün Şimali Azərbaycana və Dərbəndə
nəzarəti Şirvanşah Şeyx İbrahimxəlilə
vermişdi. Əmir Teymurun gücünə və əzəmətinə
bələd olan Şirvanşah Şeyx İbrahimxəlil
özünün uzaqgörənliyi ilə, Fateh Teymura baş əyməyən
şahlardan fərqli olaraq (çünki bir qayda olaraq Əmir
Teymurun qabağına qoşunu ilə çıxan, şəhərin
darvazalarıının açarını ona verməyən,
və ya müqavimət göstərən padşahlar
döyüşlərdə məğlub olurdular
) onunla ittifaq yaratmağa üstünlük verir.
Teymurun
hakimiyyəti dövründə onun sarayında işləmiş
öz dövrünün tarixçi alimi Şərafəddin
Əl Yəzdi "Zəfərnamə" əsərində
yazır: "...Allahın köməkliyi ilə Teymur Sahibqiran Dərbənddən Bakıya gəldi
(təqribən 1383-97-ci ili nəzərdə tutur -müəllif)
və əmr etdi ki, buradakı qalanı möhkəmlətsinlər.
İlk dəfə 1381-ci ildə Şirvana
hücum edərkən
Şirvanşah Şeyx İbrahimxəlil sərkərdə
Teymurun qabağına 40 dəvə yükü ənamla və
39 qulla çıxdı. Dünyanın alimləri,
filosofları ilə məclis quran Teymur tez bu məqamı
tutdu və Şeyx İbrahimdən soruşdu: "Qulun biri
hanı?" Şirvanşah
Şeyx İbrahimxəlil ona baş əyərək dedi:
"Şahım, məmləkətim və rəiyyətim
qul olunca mənim qul olmağım daha əfzəldir". Teymur Şamaxıda
bir neçə gün qaldıqdan sonra Kürün sahillərinə
endi. Şeyx İbrahimxəlil burada da Əmir Teymura layiq
şadyanalıq və qonaqpərvərliklə qəbul etdi.
Teymurun qulluğunda bir etibarlı dost kimi dayandı. Hökmdar
Teymur da onun bu xidmətlərini cavabsız qoymayaraq, Şeyx
İbrahimxəlilə özünün şəxsi əbasını
və əbanın üstündə olan qiymətli
daş-qaşlarla bəzənmiş kəmərini
bağışladı. Bundan əlavə isə ilk Azərbaycan dövlətini
yaradan Şirvanşah Şeyx
İbrahimxəlili Şirvanda və Dərbənddə öz vassalı elan etdi və dedi
ki, bundan sonra Şeyx İbrahimxəlil öz ordusu ilə Dərbəndin
sərhədlərini də
qorumalıdır".
Bu yeni ittifaqla Şirvanşah İbrahimxəlil həm də
Toxtamış xanın Şirvana etdiyi hücumdan
sığortalanmış oldu. Həqiqətən də,
Toxtamış xanın növbəti hücumu zamanı, Teymur
özünün qələbə əzmli ordusu ilə
Şirvanşahın köməyinə çataraq, onu
Toxtamış xanın caynağından qurtara bildi. Teymurun Şirvanda olduğunu bilən Toxtamış
xanın ordusu isə qaçaraq geri çəkildi.
Elə bu
məqamda Fateh
Teymurun “Dəmir Darvazası”ndan
danışmaq da yerinə düşər. Səmərqəndi
yadellilərin hücümündan qoruyan amillərdən biri də,
Əmir Teymurun Səmərqəndin
yaxınlığında olan Dəmir darvazası idi. Bu darvaza həm də
dövlətə böyük xeyir gətirirdi. Böyük
İpək yolu ilə hərəkət edən-- Hindistandan,
Kiçik Asiyadan gələn tacirlər, buradan keçəndə
mütləq torpaq basdı (yəni gömrük haqqı) pulu
verirdilər, bu da dövlətin
xəzinəsinə böyük miqdarda gəlir gətirirdi.
Çünki, yuxarıda qeyd etdiyim kimi, Səmərqənd artıq dünyanın Ticarət
Mərkəzinə-- özüdə ki, Azad Ticarət Mərkəzinə
çevrilmişdi. ƏmirTeymurun bu uğurundan xəbərdar olan
Şirvanşah Şeyx İbrahimxəlil də Dərbəndin
yaxınlığında belə darvazalar tikdirir.
Elə “Dəmir qapı Dərbənd”
sözü də bu günümüzə Şirvanşahdan gəlib
çıxan bir deyimdir. Dərbənd qapısından
isə taçirlər və səyahətçilər Bakıya və İrana səfər
edirdilər. Bu qapı
həm də Şirvanşahlar dövlətinin
istehkamı idi.
Fateh
Teymurun dövlətçilik ənənəsi
Məlum olduğu kimi 7 dünya hökmdarı Teymur həm
də Cənubi Azərbaycanı öz nəzarəti
altında saxlayırdı. Qara Yusifin və İran şahı
Sultan Əhmədin zülmündən cana
doymuş Cənubi azərbaycanlılar Teymurun qoşununu
toy-bayramla qarşılayaraq, öz padşahlarına
qarşı çıxmışdılar. Taleyinə ancaq
uğurlar, qələbələr yazılmış
böyük sərkərdənin yaşadığı
dövrün tarixçiləri və şahidləri Şərafəddin
əl Yəzdi və Nizaməddin Şamı
“Zəfərnamə”lərində, İbn Ərəbşah
“Teymurnəmə” əsərlərində Əmir Teymurun
yaşadığı dövrü və şəxsiyyətini
ustalıqla qələmə almışlar. Bu
müəlliflərin əsərlərini nəzərdən
keçirəndə Sahibqıran Teymurun dövlət idarəçiliyi
və hərbi taktikasına da heyran qalırsan. Tarixi mənbələrdəki məlumatlara görə,
fəth etdiyi 27 dövlətin hər birində baş verən
hadisələrdən, həmin dövlətlərdəki
padşahların, şahların idarəçiliyindən
vaxtlı vaxtında xəbər tuturdu. Bu
xəbərlər ona yerlərdə təyin etdiyi şəxslərdən,
elçilərindən, gizli xəfiyyələrindən,
dünyanın hər yerinə göndərdiyi dərvişlərindən
gəlirdi. Böyük bir imperiyanın
saxlanmasında Əmir Teymurun qanunları saat mexanizmi kimi
düz işləyirdi. Böyük sərkərdə
“Tüzüklər”ində yazırdı: “
Vicdanımın və ədalətin səsinə qulaq asaraq
mən qulların da şikayətini təmkinlə dinləyib,
haqqı nahaqdan ayırmışam. Mərhəmətlı
əməllərimlə insanların qəlbində
qalmışam. Dövlətin
qanunlarına söykənərək ordunu və rəiyyətimi
ümid və qorxu içində saxlamışam. İmkansız və məzlumlara mərhəmət
göstərib, əsgərlərimi
mükafatlandırmışam. Mən
deyirdim ki, hökmdar özü ədalətli və mənəviyyatca
təmiz olmalıdır ki, onun ətrafında olanlar da, ona
baxıb bu ədalət və mənəvi dəyərlərini
qorusunlar. Əgər padşah özü
zülmkardırsa, onda onun ətrafındakıların da əxlaqı
pozulur və həmin adamlar hər vəchlə xalqı
tapdamağa çalışırlar”.
Həyatı təzadlarla dolu hökmdar, öz əsrində
çox şəhərləri yerlə yeksan edib, insan
başlarından qalalar, divarlar yapıb. Hətta
kitablarında yazır ki, “... mən zəbt etdiyim şəhərlərdə
tabe olmayan əhalini qanına qəltan edirdim, şəhərin
küçələrində, bazarlarında, meydanlarında
qan su yerinə axırdı. Lakin mənə
qarşı çıxmayan, sakitcə İslamın
bayrağını və mənim
hökmranlığımı qəbul edənləri isə mərhəmət
göstərib, incitmirdim”.
Bu fikirlər
də ona aiddir: “Düşmənimi öz əlimlə
öldürəndə, onun qanının axmasını
zövqlə seyr edirdim. Düşmənimin
qanını tökmək mənə xoş idi. Elə bu üsulla da dövləti idarə edirdim,
bununla ətrafdakılara bildirmək istəyirdim ki, mənə
qarşı çıxanların hər birini belə aqibət
gözləyir”.
Əmir Teymura görə, hakimiyyətin öz
qayda-qanunları var. O, belə hesab edirdi ki, xalqı həmişə
qorxu içərisində saxlamaq lazımdır. Əgər
hakimiyyətdən və qanunlardan qorxusu, çəkinəcəyi
olmasa, cinayətkarlar, yaramazlar, quldurlar sadə xalqın həyatını
alt-üst edər, var dövlətini talayarlar. Əslində dünyanın tapındığı
Qurani Kərimdə də yazılıb ki, insanları qorxu və
mərhəmət içərisində saxlamaq
lazımdır.
***
Yürüş etdiyi, zəbt etdiyi ölkələrdə
çox vaxt yerli əhalinin arzu və istəklərini nəzərə
aldığından, elin, obanın layiqli adamlarını
hakimiyyət başına gətirər, onların məişət
və adət ənənələrinə hörmətlə
yanaşardı. Şəhərin qazisini və ya hakimini isə, mütləq
həmin şəhərdə yaşayan, eli-obanı
yaxşı tanıyan ,həmin mərtəbəyə
layiq olan yerli şəxslərdən seçirdi ki, əhalinin
adət-ənənəsinə, yaşayış tərzinə
uyğun idarəçilik təmin olunsun. Bu mənada hətta
başqa ölkələrdən Məvarənnəhr dövlətinə
gətirdiyi insanların dini adət-ənənələrinin
qorunması üçün onlara ibadət yerləri
, kilsələr tikmələrinə də icazə
verirdi. Bu da Əmir Teymurun
tolerantlığından irəli gəlirdi. Fateh barmağında öz zəmanəsinin görkəmli
şeyxi olan Zainuddin Abu Bəkr Tabaydasinin 21 yaşında olarkən
ona hədiyyə etdiyi, üzərində “Rosti-rost”
sözü yazılmış mərcan qaşlı
üzük gəzdirirdi. “Rosti-rost”-“Ədalətli olsan , xeyrə çatarsan” - demək idi. Buna görə də, həmişə
vicdanının səsini dinləyib, ədalətlə hərəkət
edərək, təbəəsində olan qullarına mərhəmət
göstərirdi. Günahı olub və
olmayanların da haqqını ədalətlı şəkildə
təmin edirdi. Bununla belə, dövlət
işlərində verilən tapşırıqları layiqincə
yerinə yetirənlərin də mükafatını verirdi.
Fateh Teymurun dövlət idarəçiliyindəki
uğurlarından biri də ondan ibarət idi ki, dövlət əhəmiyyətli
hər hansı bir məsələnin həllində, qanun qəbul
ediləndə, uzaq bir səfərə çıxanda üləmaları,
müşavirlərini, vəzirlərini, alimləri,
tarixçiləri başına toplayıb, onların rəyini
fikrini öyrənər, xeyirli və xeyirsiz tərəflərini
götür-qoy etdikdən sonra, hərtərəfli
düşünüb qərar qəbul edərdi. O, uzunmüddətli
uzaq səfərlərindən qayıtdıqdan sonra da, hakimləri,
qaziləri, yerində qoyub getdiyi iş
icraçılarını və rəiyyətin içərisində
sözü keçən, ona dolğun həqiqətləri
çatdıra bilən şəxsləri sarayına
çağırıb, məşvərət edər, ölkəsində
olmadığı müddətdə baş verən hadisələrdən
xəbər tutar, rəiyyətin nahaqdan incidənləri isə
ağır cəza ilə cəzalandırardı. Dövlətdə
ali işlərdə çalışacaq
şəxsləri seçəndə isə onların, nəsil-kökünə,
insani keyfiyyətlərinə, xalq arasında hörmətinə
fikir verirdi. Bir şəxsin nəslində və
ya özündə satqınlıq, nadanlıq olurdusa, həmin
şəxsləri dövləti-aliyə işə
götürmürdülər. Əmir
Teymur ətrafında ancaq etibarlı və sədaqətli
insanları işlədirdi.
Bu gün bir çox məqamlarda bəzi insanlar belə
fikir yürüdürlər ki, köhnə qəbirlər
silinib getməlidir. Bəlkə də bu dünyada adi insan
kimi ömür sürüb gedən insanlara daha çox
aiddir. Əmir Teymurun isə
özünün bir həqiqəti var idi. O,
yürüş etdiyi şəhərlərdə Məhəmməd
peyğəmbərin(S.Ə.S.) nəslindən
olan dünyadan köçən insanların qəbrini
tapır, onları abad edirdi. Hətta dövlət
xəzinəsindən belə məzarların və xanakələrin
saxlanması üçün vəsait ayırırdı.
İmam Hüseynin, Şeyx Əbdülqədirin, imam Məhəmməd
Haqqinin, imam Əli İbn Musanın, imam Musa Kazımın da məzarlarına
bu diqqəti göstərmişdi. Tus şəhərinə gələrkən,
burada böyük fars şairi Firdovsinin
baş daşının
sındırıldığını görür, və əsgərlərinə
tez bir zamanda Firdovsinin məzarını
abadlaşdırmağı əmr edir.
Təbrizdə hicri tarixinin 703-cü ilində dünyasını dəyişmiş, Çingiz xanın nəslindən olan Qazan xanın məzarını ziyarət edir. Əmir Teymurun ona savab qazandıran əməllərindən biri də o idi ki, mədrəsəsi və məscidləri olmayan şəhərlərdə də məscid və mədrəsələr tikdirirdi. Həmin mədrəsə və məscidlərin rəhbərinə isə şəhərin valiləri tərəfindən yüksək aylıq verməyi bir qanun kimi yazmışdı. Deyirdi ki, dərs öyrədən müəllimin əməyi və yeri ucadır. Elə buna görə də, yazdığı vəsiyyətnaməsində , məzarının müəllimi Mir Seyid Bərəkənin ayaqları altında basdırılmasını arzulamışdı.
Sərkərdə Teymurun hərbi taktikaları
12 yaşından at belində olan, döyüş texnikasının bütün növlərinə bələd olan, hər iki əli ilə qılınc oynatmağı, qalxan tutmağı bacaran bu türk oğlu Fateh Teymur döyüşlərdə 72 dəfə yaralansa da, bir dəfə də olsun, aldığı yaralara görə səsini belə çıxarmayıb. Bu haqda özü yazır ki, “... dişlərimi bir-birinə qıcayıb səsimi çıxarmazdım, çünki, əsgərlərim səsimi eşitsə, ya məni gücsüz sanar, ya da ki, ruhdan düşərdilər”. Bəlkə elə bu dəmir idarəsinə görə də Teymur idi.
Sahibqıran Teymurun döyüş qanunlarından biri də belə idi ki, ordusu gərgin döyüşlərə hazırlanarkən, əsgərlərini şəhərdən və elatdan uzaq olan bir yerdə qərarlaşdırar, çadır-duracaq yerlərini də uzaqda qurdurardı. Və əsgərlərinə belə bir tapşırıq vermişdi ki, döyüşdən əvvəl heç bir qadın və qıza baxmaq olmazdı. Sərkərdə yazırdı ki, orduda olan əsgərlər, yüzbaşı, minbaşılar adətən cavanlar olur. Cavanlıqda isə insan görüb bəyəndiyini sevə bilər. Döyüşlər vaxtı, əsgərin fikri gözəlin yanında qalsa, o döyüş qabiliyyətini itirəcək.
Sərkərdə Teymur yazırdı ki, əgər ordu başçısı döyüşçülərinin gözündə güclü görünürsə, onda döyüşçülər də ona baxıb hər yerdə rəşadət göstərəcəklər. Buna görə də sərkərdə tez-tez döyüş təlimlərinə çıxır, ox atır, qalxanla, qılıncla məharətini nümayiş etdirirdi. Döyüşlərdə fərqlənən döyüşçüləri, bahadırları, əmirləri səxavətlə mükafatandırırdı. Ordunu hər zaman hazırlıq vəziyyətində saxlayırdı. Ruma və Azərbaycana 7 illik yürüş edərkən , döyüşlərin uzun və ağır keçəcəyini bildiyindən, sərkərdə əsgərlərə göstərdikləri xidmətin müqabilində 7 ilin əmək haqqını, döyüşə getməzdən əvvəl verir. Ailələrinin yüksək təminatına əmin olan döyüşçülər isə bütün varlıqları, canları ilə döyüşlərə qatılırdılar. Dünyanın 27 dövlətinə hökmranlıq edən Əmir Teymur xatirələrində qeyd edirdi ki, döyüşçülərinə verdiyi qiymət, dövlət tərəfindən orduya olan qayğı və nizam intizam əsgərləri sədaqətli və rəşadətli etmişdi. Onların gücünə görə də bu ölkələri fəth edə bilmişdi.
Əmir Teymurun İldırım Bəyazidlə döyüşü, Türkiyəyə yürüşü tarixdə həmişə təzadlı mübahisələr yaradıb. Bəli, bu gün tarixi saf-çürük edəndə, görürsən ki, Fateh Teymurun bu hərəkətində xarici qüvvələrin, əsasən də xristian ölkələrinin böyük təsiri olub.
Qarşısına dünyaya hökmdar olmağı məqsəd qoyan Fateh Teymur, təbii ki, Türkiyəni də özünə tabe etmək qərarından da vaz keçməyəcəkdi. Bu məqsədinin həyata keçirilməsinin sürətlənməsinə isə İldırım Bəyazidin ona yazdığı təhqir dolu məktubu olur. Teymur Bəyazidin 6 minlik ordusunu əsir götürür, Bəyazid döyüşü uduzduğunu görəndə, ailəsini başqa şəhərə göndərir, özü də gizlənmək məcburiyyətində qalır. Lakin az keçmir ki, Teymurun xəfiyyələri onu tapıb, qolları bağlı halda hüzuruna gətirirlər. Teymur İbrahim Bəyazidi saraya gətirən Mahmud ağanın üstünə çığırıb deyir ki, “Açın onun qollarını. Siz məgər bilmirsiniz ki, hüzuruma böyük bir imperiyanın hökmdarını gətirmisiniz?!”. Daha sonra , Teymur ondan niyə üz-üzə gəlib vuruşmamağını soruşanda, Bəyazid ayaqlarında məfasil xətəliyinin olduğunu bəhanə gətirir, Fateh ona cavabında deyir ki, bu oynaq ağrısı sayılan xəstəlik zaman-zaman onu da narahat edir, lakin döyüşməyə mane olmur. Teymur Bəyazidi gözündən kənara qoymur, getdiyi bütün döyüşlərə onu da yanında aparır. Fikirləşir ki, Bəyazidi, iqamətgahda nəzarətsiz qoyarsa, bəzi zəif adamları özünə tərəf çəkib qiyam və ya xəyanət edə bilər. İldırım Bəyazidi tam zərərsizləşdirən Əmir Teymur bir gün, İbrahim Bəyaziddən yaxınlıqda yerləşən Bizansı niyə zəbt etmədiyini soruşur. Cavabında İldırım Bəyazid ona deyir ki, Bizansa girmək üçün güclü dəniz donanması lazımdır. Onun isə belə gəmiləri yoxdur. Bu məqsədə çatmaq üçün isə nə az-nə çox, 2000-ə qədər gəmi gərəkdir. Bundan əlavə isə, su yolu ilə bu şəhərə yadellilər gələndə, dənizdən alov qalxır. Əmir Teymur üçün həll olunmayan məsələ yox idi ki, Allah ona o qədər iti ağıl və uzaqgörənlik vermişdi ki, bütün çətin vəziyyətlərdən çıxmağın yolunu tez bir zamanda tapırdı. Belə olan təqdirdə Fateh Teymur Fransadakı səfirinə xəbər göndərir, tez bir zamanda Teymurun sifarişini yerinə yetirən elçi sərkərdəyə xəbər göndərir ki, Fransadan dəmirdən hazırlanmış gəmilər almaq olar. Gecələrin birində Rum ilə Bizans arasında olan dənizi seyr edərkən Teymur dənizin alovlandığını görür. Dənizin suyunun üstündəki odun haradan əmələ gəldiyini soruşduqda, İldırım Bəyazid deyir ki, elə bu odun-alovun qorxusundan, kimsə Bizansı zəbt edə bilmir. Dənizə girən gəmilər, yarı yola çatmamış od tutub yanırlar. Bu odun sirrini isə min illərdir ki, Bizans imperatoru saxlayır, ancaq taxta çıxan adam bilir. 1200 ildən çox yaşı olan bu sirri öyrənmək həvəsi Əmir Teymura güc gəlir. Dənizin ortasında yanan alovu görərkən, tabeliyində olan Badukubədə (Bakını nəzərdə tutur – müəllif.) dayanmadan yanan torpaqlar gördüyünü xatırlayır. Badukubədəki alovların isə tarixi çox qədimdir. Bu yanar alovları Adəmin nəslindən olan insanlardan bu yana su ilə deyil, torpaqla söndürürlər. Badukubənin yanar torpaqlarını xatırlayan, Teymur belə qərar gəlir ki, Bizansa da girmək üçün gəmiləri torpaqla doldurub, suyun üzərindəki odu- alovu ram edəcək.
Bizansa girməyə hazırlaşarkən isə İldırım Bəyazidin qohumu Meqnisiyanın hökmdarı Tuqul şahın Ruma hücumu barədə xəbər alır. Az keçmir ki, Teymur böyük ordusu ilə Tuqulun qarşısına çıxır, Tuqul Əmir Teymurun ordusu qarşısında tab gətirə bilməyəcəyini görüb , ordusunun üzünü İran Azərbaycanına döndərir. Teymur bilir ki, Azərbaycanda o, İran, Tehran və digər qonşu dövlətlərin hakimləri ilə birləşsə, səltənətinə qarşı çıxa bilər. Buna görə də Tuqulu Azərbaycana qədər qovub, orada haqlayır. Tuqulun ordusunu darmadağın edir. Bu döyüşdə yaralanaraq hüzuruna gətirilən Tuqulu da bağışlayır. Lakin bir neçə gün sonra Tuqul öz əcəli ilə ölür. Aradan bir neçə müddət keçəndən sonra , İldırım Bəyazid də vəfat edir. Vəfat etməzdən öncə Teymurdan oğlanlarına hər hansı bir ölkənin hakimliyini verməyi xahiş edir. Teymur onun iki oğlunu əyalətlərə başçı təyin edir. Azərbaycandakı sonuncu döyüşündə də İldırım Bəyazidin oğlunun ordusunun gücündən istifadə edir. O taylı-bu taylı Azərbaycanı özünə tabe etdikdən sonra, anadan olduğu Keş vilayətinə qayıdaraq, Keş şəhərinin yenidən tikilib abadlaşdırılması barədə əmr verir. Şəhər hazır olandan sonra isə, dünyanın hər yerində olan vassallarını və başqa ölkələrin hökmdarlarını Keşə qonaq çağırır. Dəvətlilərin hamısı dəvəti qəbul etsə də, Çin imperatoru Əmir Terymurun dəvət məktubuna təhqir dolu bir cavab yazır:
“Özünü böyük hökmdar kimi elan etmək istəyən Teymur bəy, Sizə ərz etmək istəyirəm ki, mənim Ca Belkadan Ca Belasa qədər olan ərazimdə sənin səhralarındakı qumlarından çox və dənizlərdəki balıqlardan çox sayı olan ordum var. Sən özünə necə rəva görüb, mənim boyda bir padşahı beş-altı dənə kərpicdən tikdirdiyin yerə dəvət edirsən. Məni təzim etməyə gələnlər, əvvəlcə on dəfə torpağımı öpür, sonra bu şərəfə nail olurlar. Əcəba, birdən Çinə yolun düşsə, əcdadlarımın tikdirdiyi Böyük divarı görüb təəccüblənərsən. Mənim adi bir əyaləti idarə edən canişinim səndən hünərlidir. Əgər onların biri ilə var-dövlətin və ya gücün ölçüyə gələrsə, onda mənimlə görüşmək xoşbəxtliyi də sənə nəsib olar”.
Bu məktubu alandan sonra, qarşıdakı iki il ərzində Əmir Teymur öz ordusunu Çinə yürüşə hazırlayır. 1404-cü ildə Teymur 200 minlik Ordusu ilə Çinə yürüşə çıxır. Lakin 1405-ci il fevralın 18-də Otrar aşırımında keçirdiyi növbəti iflic nəticəsində dünyasını dəyişir. Onu Səmərqənddə, əvvəlcədən inşa etdirdiyi Mavzoleyində, müəllimi Mir Seyid Bərəkənin ayaqları altında, ailə məzarlığında dəfn edirlər.
525-ci qəzet.- 2012.- 28 dekabr.- S.8.