Azərbaycan ədəbiyyatında sufizm
Böyük fars şairi, farsdilli qəzəlin dahi yaradıcısı Hafiz Şirazinin özünün “piri – təriqəti” sayaraq qəzəllərinə nəzirələr yazdığı Marağalı Əvhədi (1274-1338) Azərbaycan sufi ədəbiyyatının böyük mütəfəkkirlərindən biridir. Məşhur Marağa rəsədxanasının güclü fəaliyyət göstərdiyi dövrlərdə yüksək təhsil alıb dərin bilik qazanmış Əvhədi çoxlu səyahət etmiş 1333-cü ildə 59 yaşında Marağaya qayıdaraq Nizami və Sənayi ənənələri möcibincə özünün “Cami-cəm” (“Cəmşidin Camı”) didaktik – əxlaqi məsnəvisini yazmışdır.
“O, bir alim kimi elmi məsələlərə girişir, kainatın yaradılması, mədən, bitki, heyvan və insanın yaradılmasından elmi söhbət açır. Kitabın üç hissədən ibarət birini buna həsr edir... Kitabın əvvəlindən axırına qədər elmə mədhiyyə oxuyur... Övlad tərbiyəsi məsələsi üzərində şair çox dayanır” (Yusifli Xəlil. “Marağalı Əvhədi və onun “Cami-cəm” poeması”, Marağalı Əvhədi. Cami-cəm. Bakı, “Lider” nəşriyyatı, 2004, s.5).
“Cami-cəm” poetik baxımdan Nizami Gəncəvinin, nəzəri – fəlsəfi baxımından Ş.M.Şəbüstərinin yolunu davam etdirir. Məsələn, Şəbüstəri “Onuncu sualın “Qayda”sında yazırdı: “Gözəl xasiyyətlərin birinci şərti ədalətdir // Ondan sonra isə hikmət, iffət (paklıq) və şücaətdir”. Marağalı Əvhədi isə yazır:
Əgər
bilməsə də təfsir, nəhv, hikmət
Sən şahdan, vəzirdən, istə ədalət.
Onun ədalətli şah, ümumiyyətlə ədalətin fəzilətləri haqqında fikirləri dahi Nizaminin ədalətli şah və kamil insan haqqında fəlsəfi görüşləri ilə yaxından səsləşir.
Şəriətdən tutmuş məişətədək bir çox mətləbləri xırdalıqlarına qədər çözələyən bu poemada Marağalı Əvhədinin sufi baxışları əsərin ikinci fəslinin ikinci balında yer alır. Bu hissə poemanın həcmcə üçdə birindən artığını təşkil edir. Fəqət, həmişə olduğu kimi, söhbət həcmdə deyil mahiyyətdədir.
Poemanın “Mürşid və rəhbər axtarmaq haqqında” adlı bölümündə Mürşid (Siddiq) axtarmağa çağırır:
Mən düz göstərirəm Siddiq yolunu
Bir öyrən, hardadır, çalış gör onu
Dünya o paklardan deyildir uzaq
Sən nə oturmusan yaslılar sayaq
Xəzinə gizləmiş burada hər bucaq
Birdə sənin yerin yox burda ancaq
Hər kəs ki, bu yolu elmsiz gedər
Onun fərmanına kim ürək verər
Bu məstlik çağında bir rəhbər gərək
Lazımdır tapasan bir yol göstərən
Onun kölgəsində oturasan sən.
Səninçin vacibdir ağıllı bir zat,
Çatsan beləsinə ona əl uzat.
Tədqiqatçı
yazır: “İnkarolunmaz həqiqətdir ki, Əvhədi sufizmə
meyl edən şairlərdən olmuşdur. Onun poemasında
sufizmlə bağlı fikirlər çoxdur... Qəribə
burasıdır ki, sufizmi bəzən yanlış olaraq tərkidünyalıq,
mütilik təbliğ edən bir cərəyan kimi
tanıyırlar. Halbuki çox mürəkkəb və
bir çox qolları olan sufizm əslində hakim dinə,
feodal ideologiyaya qarşı müxalifətin, xalq
etirazının ifadə formalarından biri olmuşdur... Əvhədi
də poemasında insanı bu məqama (“mənəm Allah” məqamına)
layiq və qadir olduğunu göstərmişdir” (Səfərli
Ə., Yusifli X. Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi. Bakı, 2008, s.264). M.Əvhədi
şeyxin və müridin sifətlərini belə nəqş
edir:
Din elmi
lazımdır şeyxə, şəriət
Bir də ki, düz, sağlam, mətin bir hikmət.
Təmiz,
müşk ətirli bir nəfəs gərək
Quruluqdan uzaq baş, beyin, ürək.
Könlünü
qan ilə bəsləmiş olsun
Həfsini öldürüb, qan yemiş olsun.
Allahın
istəyi, iradəsiylə
Hər
şeyi yerində
gətirər dilə.
Bədəni
zindanda, ruhu göydədir
Üzündə, gözündə gülüş rəqs
edir.
M.Əvhədi insanı nəfsini öldürməyə
tövbə etməyə çağırır. Tövbəylə
günahdan kənar olsan, zahirin də batinin də nura boyanar
deyir:
Alim nə
öyrənib bilsə-dəftərdən,
Mömin onu üzdən oxuyur həmən.
Gözü
Haqq nuru ilə görən bir ürək,
Pərdə arxasında nə var görəcək.
Əvhədi
deyir ki, kişinin başı o vaxt ucalar ki, onun nəfsinin
başı aşağı olsun, “Tərk etsin
çoxluğu, sayı aşikar // Rədd etsin Allahdan
başqa hər nə var”. Şair nəhayətdə bu qənaətə
gəlir ki, xəlvətin mənasını anlamaq “Hillədə
tək, azad olmaq üçün” aşağıdakı
qırx yaman xisləti tərk etmək lazımdır:
Təkəbbür,
mənəmlik, özünü çəkmək,
Qafillik, sərxoşluq,
hiylə, qəzəb, şəkk,
Tərəddüd,
paxıllıq, kələk, kin, tamah,
Yalançı,
saxtakar, vəfasız olmaq,
Şəhvət,
naz, yüngüllük, ağırlıq etmək,
Pozğunluq,
nankorluq, insan incitmək,
İsrar,
böhtançılıq, bir də fitnə, lağ,
Fırıldaq,
qan içmək, riya və nifaq,
Hirs,
ikiüzlülük, acgözlük, həsəd,
Zülüm,
cövr, cəfa, süstlük və nifrət –
Hər nə
söylədimsə ondan qaç uzaq,
Onların əksiylə məşğul ol ancaq.
Buna yiyələnib
onlardan qaçan
Ölkəyə vəlidir, həm vali inan.
Bu xislətlərdən
xilas olmaq sufiliyin başlıca şərtidir və təbii
ki, ancaq bu mənfi xislətlərdən təmizlənmiş adam Allahın dərgahına yaxınlaşa,
onunla qovuşa bilər.
Böyük sələfi Nizami kimi M.Əvhədi də
eşqi insan kamilliyinin başlıca əlaməti hesab edirdi.
Azərbaycanda XIII-XVI yüzilliklərdə xüsusilə
geniş yayılmış sufizm cəmiyyətin həyat tərzinin
fəallaşmasında əhəmiyyətli rol
oynayırdı. Xanəgahlar sadəcə təriqət
başçılarının, mürşidlərin zikr etdikləri
yerlər deyil, cəmiyyət həyatını hərəkətə
gətirən elm-irfan mərkəzləri idi. Sufizmin Azərbaycanda fəal qolu olan Vəhdəti-vücud
insana diqqəti artırmış, onu ilahi varlıq kimi vəsf
etməyə başlamışdır. Hələ
dahi Nizamidən, erkən sufilərdən gələn kamil
insan konsepsiyası sufizmdə ilahi insan həddinə – son həddə
qədər yüksəldi. Sufi təlimlərin
əsasında əxlaqi kamillik və mənəvi saflıq
ideyası durur, özünə, nəfsinə qalib gəlmək,
özünü təmizləmək bu sırada əsas yer tuturdu.
Bədii – fəlsəfi bir cərəyan kimi
sufizm həm bəzi təzyiqlərdən qorunmaq, həm də
dərin mənaları ifadə etmək üçün
poeziyada yeni forma axtarışları aparır, bədii –
poetik ifadə imkanlarını genişləndirir, ədəbiyyatın
obrazlılığı artırdı. Bu proses Füzuli
poeziyasında öz zirvə məqamına
çatmışdır.
“Sufilik
erkən islam dövründə nəzəriyyə kimi deyil, həyat
tərzi kimi yaranmışdır” kimi bir
başlanğıcdan çıxış edən Rəhim Əliyev
sufizmin panteizmlə – vəhdəti vücudla (İbn Ərəbi
təlimi ilə – G.Ə.K.) dil tapmasının səbəbi
haqqında yazır: “Axı islam Allahı əlamətsiz
idi, çox mücərrəd idi və bu onun savadsız
adamlar arasında təbliğinə çətinliklər
yaradırdı... Sufilər deyirdilər: dünya Allahın əmri
ilə yaranıbsa, o hər şeyin səbəbidirsə, deməli
hər şeydə, görünən bütün
vücudlarda Allahın əlamətlərinin olması təbiidir.
Beləcə sufilərdə Allahın sadə, ən
savadsız adamlara izah oluna bilən bir formulası yarandı.
Allah – görünən və görünməyən
vücudatın cəmidir. Allah vəhdəti –
vücudatdır...
Müsəlman sufilər Allahın birliyinə ehkam kimi
heç zaman şübhə etməyiblər. Onlar
üçün vəhdəti – vücud dünyanın
gözəlliyindən Allahın gözəlliyini və onun
xaliqlik qüdrətinin gücünü anlamaq və duymaq
forması idi” (Sufi və irfan terminləri haqqında. “Ədəbiyyat qəzeti”. 6
avqust, 2010). R.Əliyevin sufi və
irfan anlayışlarına yanlış münasibətlə
bağlı bir fikri də maraq doğurur. O, yazır: “Guya
Allahı ağılla dərk edənlər sufidir, intuisiya ilə
dərk edənlər irfanidir. Gülünc
bölgüdür... bütün dinlərdə Allaha
ağılla deyil, ürəklə sufi
dilində desək, eşqlə bağlanmaq daha üstün
hesab olunur. İslamda buna “sidq” deyilir, lakin mənası
elə ürəklə bağlanmadır”. Nüfuzlu mənbələr qeyd edir ki, sufizmə
görə Allahı ağılla dərk etmək olmaz. Ağıl Allahın insana yerdə yaşamaq, yer həqiqətlərini
dərk etmək üçün verdiyi imkandır. Allaha yetmək üçün isə bütün
yer əşyalarından xilas olmaq, tamahlardan təmizlənmək,
mənfi xislətlərdən azad olmaq lazımdır.
Məntiqdən kənara çıxan mətləbləri
dərk etmək sufiliyin başlıca şərtidir. İlahi – səmavi həqiqətləri
dərk etməyin öz “məntiqi” var. Məsələn, niyə
bir adam istedadlı olur?! Dahi
bəstəkar musiqisini haradan eşidir?! Niyə
sevənlər dünyanı başqa gözlə
görürlər?! Ekstaz həddində
insan niyə görmür, eşitmir və hiss etmir?! İnsanın varlığına ilahi həqiqətləri
dərk etmək imkanı veriləndə o özü də
ilahiləşir, Allaha çevrilir. Nəsimi
yazırdı:
Daim ənəlhəqq
söylərəm,
həqdən çü Mənsur olmuşam
Kimdir məni
bər-dar edən,
bu şəhrə
məşhur olmuşam
Qibləsiyəm
sadiqlərin,
məşuqiyəm aşiqlərin
Məqsudiyəm
layiqlərin,
çün beyti məmur olmuşam.
Sadiqlərin qibləsi – yəni Allaha qovuşanların,
allahlaşanların qibləsi olmaq, hətta daha önə
keçmək demək deyilmi?!
Sufi olmağın birinci şərti özünü dəf
etmək, özünə qalib gəlməkdir. Özünə
qalib gəlmək üçün ən əvvəl nəfsinə
qalib gəlməlisən. Ərəb sözü olan nəfs
lüğətlərdə insandakı heyvani hiss, şəhvət
hissi kimi mənalandırılır. Klassik ədəbiyyatda
tez-tez “nəfsi – əmmarə” işlənir ki, mənası
nəfsin əmri, nəfsin çağırışı, nəfsin
qulu deməkdir. Öz “nəfsi – əmmarəsinə”
qalib gəlmək salikin birinci vəzifəsidir. Lakin nəfsə qalib gəlmək, bəzilərinin
düşündüyü kimi, heç də dünya
malından tamamilə imtina etmək deyil. İnsan
yaşamaq üçün lazım olduğu qədər
dünya nemətlərindən istifadə etməlidir. Əsas məsələ isə dünya malına
aludə olmamaq, ondan asılı vəziyyətə
düşməməkdir. Maddi həyatdan mənəvi
həyata keçmək üçün dünya malından
imtina etmək gərəkdir ki, məhz bunun üçün
də insan öz nəfsinə qalib gəlməyi
bacarmalıdır. Maddi maraq, dünya
malına hərislik olan qəlbdə mənəvi saflıq
yuva bağlaya bilməz. Maddi olan hər
şey insanın bədəninə xidmət edir. Bədən isə ruhun qlafıdır, o ruhu əzizləmək
və qorumaq üçün yaranıb. Ruh
çıxan kimi bədən bütün gözəlliyini,
mahiyyətini itirir.
Bəli, tamamilə doğrudur, Allah insanı bir dəfə
yaradır, insan dünyaya bir dəfə gəlir. Lakin Allah insana qeyri – adi
imkanlar – düşünən beyin, danışan dil, görən
göz,
dünyanı gəzən ayaqlar, möcüzə
yarada bilən əllər, duymağı və sevməyi
bacaran qəlb, dad və iy bilmə, hətta yuxu görmə
imkanları verir. Bütün bunların sayəsində
insan özü-özünü dəfələrlə
yaratmağı bacarmalıdır. Çünki
Allah ona sehri Tanrıdan başqa heç kimə məlum
olmayan ilahi bir vergi – İstedad verir.
Sufizmin tarixində əsas dönüşlərdən
birini nəxşibəndi təriqəti yaratdı. Sufizmin erkən
mərhələsində bu fani maddi dünyaya bağlanmamaq
üçün, ondan imtina edən tərki – dünya (asket) dərvişlər,
kobud desək artıq avara bir həyat sürməyə
başlamışdılar. Xatırladaq ki, sufizm əslində
Məhəmməddən sonra xilafəti idarə edən
üçüncü xəlifənin – Ömərin
dövründə mali – bərabərsizliyə
etiraz əlaməti olaraq meydana gəlmiş bir cərəyan
idi. Bu minvalla da dünya malından imtina nəfsin
öldürülməsi və nəfsə qalib gəlmək
yolunda ilk addım idi. Fəqət, bu dərvişliyin
sürətlə artdığı dövrdə elə bir həddə
gəlib çatdı ki, çiyni heybəli, yun əbalı
dərvişlər qapı-qapı gəzib dilənməyə
başladılar. Bu əslində sufizmin
paklıq və ülviyyət kanonlarına zidd idi. Belə olanda İmam Cəfəri Sadiqin nəslindən
olan Buxaralı Bəhaüddun Şahi Nəxşnbənd
(1318-1388) “Əvvəl zəhmət, sonra məhəbbət!”
şüarını irəli sürdü. Bu şüar sufilərin başını torpağa
əydi. Xeyr, onları ilahi məqsədlərdən,
Allah eşqindən ayırmadı. Sufizmə xüsusi
bir forma verdi. Avara dərvişlərə
anlatdı ki, əkin – biçin, təsərrüfat da Allah
buyruğudur. Burada nəfs yoxdur. Nəfs insana yaşamaq üçün lazım
olandan artığını (heyvani bir şəhvətlə)
iddia etməkdir. Əlbəttə, burada müəyyən
ziddiyyətlər də var. Fəqət, nəxş bəndlik
sufi dərvişləri bir yerə
topladı, dağılmağa qoymadı, onların fikrini əqidəyə
və Allahın verdiyi nemətlərə yönəltdi. Nəxşi bəndlik sufizmi bir əli torpaqda, bir əli
haqda yaşadan təlim və təriqət idi.
lll
Sufizm möcüzələr və müəmmalarla
doludur. Lakin sufi mürşidlərə möcüzə
göstərmək qadağan olunmuşdur. Çünki
möcüzə göstərmək Allahın işinə
qarışmaqdır ki, bu isə böyük günah idi.
Mənsur Həllacı edamına fitva o möcüzə
göstərdiyinə görə verilmişdir...
Bir gün gənc Fəridəddin Əttar öz
dükanında oturubmuş. Birdən bir sufi
dərviş ona yaxınlaşır və soruşur: “Sən
necə ölmək istəyirsən?” Əttar bu gözlənilməz
suala belə cavab verir: “Sən necə mən də elə”. Sufi dərviş cibindən bir dəmir
parçası çıxarır, ya Allah deyib vurur
başına və ölür. Bu hadisə
F.Əttarı sarsıdır, həyatını alt-üst
edir və dönüb sufizmlə məşğul olur.
Böyük elmi irfan təlimi alandan sonra “İlahinamə” və
“Məntiqüt-teyr” traktatlarını yazır...
Şərq
– Azərbaycan ədəbiyyatında sufizmi hürufizmsiz – Fəzlullah Nəiminin
nəzəriyyəsi və İmadəddin Nəsiminin
poeziyası olmadan bütöv
şəkildə təsəvvür etmək olmaz. Hürufizmin nəzəriyyəsini Fəzlullah Nəimi
Təbrizi Astorabadi (1329-1394) poetik zirvəsini Seyid Əli
İmadəddin Nəsimi (1369-1417) yaratmışdır.
Onun “Cavidannamə”, “Məhəbbətnamə”, “Ərşnamə”,
“Nəsihətnamə” , “Növminamə” və şeirlər
“Divanı” (Heç biri farscadan dilimizə tərcümə
olunmayıb!) əsərlərində sufi təriqət olan
hurifizmin nəzəri mahiyyəti
izah olunur. “Cavidnamə”lər altı kitabdan ibarətdir,
onun birincisini “Cavidani Kəbir”i Fəzlullah, qalanları
müridiləri yazmışlar.
Hürufizmə
görə Allah iki formada təzahür edir: 1. İnsanda 2. Sözdə-Quranda (Allahın sözündə).
Allahın insanda təzahürünün üç mərhələsi
var: 1.Nəbüvvət peyğəmbərlik;
2. vəlayət – ilahi himayədarlıq; 3. üluhiyyət –
ilahilik! Nəbbüvvət – Məhəmməd Əleyhyüssəlamla
başa çatır. İlahi himayədarlar
şiə imamlarıdır.
Nəimi axırıncı himayədir,
birinci canlı xuda, üçüncü mərhələnin
banisidir. Allahın ikinci təzahürü sözdə,
səsdə, hərfdədir.
Ən kamil hərf, söz “Quran”dır (Bax: Mirəhmədov Ə.
Ədəbiyyatşünaslıq... s.230).
Hürufizmin nəzəri fəlsəfi əsasında
Allahı təbiətin hüdudları daxilində, onun
varlığında dərk edən panteizm dayanır. Bu barədə mükəmməl
şərq mənbələrinə istinad edən filosof
A.Şükürov yazıb: “Bu fəlsəfənin nümayəndələri
ləfzi – Sözü Allahla birləşməkdə insana
verilən imkan kimi irəli sürülür. İdrak
da Sözün idrakıdır, onların dili ilə desək,
Mərifət sözün mərifətidir. Söz mövcud olan nəsnələr
üçün təzahür formasıdır. Elə məhz buna görə də Söz irəli
sürülür və heç bir mənanı Sözsüz
təsəvvür etmək olmur. İslam fəlsəfəsində
olan Hürufilər bir dahi sufi M.Füzulidə
hüsn həm eşqin, həm də qəmin səbəbidir:
“Hüsnün olduqca füzun, eşq əhli artır zar olur //
Hüsn nə mitdar olursa eşq ol mitdar olur”. Füzulidə
hüsn dünyanı göstərən aynadır, ən kamil
hüsn Tanrıya məxsusdur.
Nəsimi
isə yazıb:
Rövzeyi-rizvan
üzündür, vəssəlam,
Surəti-rəhman
üzündür, vəssəlam,
Ərşi-həq,
ey can, üzündür, vəssalam,
Lövh ilə Quran üzündür, vəssəlam.
Hürufilər İnsan hüsnünü (sifəti)
hansı yöndən oxuyurdularsa orada Allah sözünü kəşf
edirdilər. Onlara görə, insan sifətində gözlər,
burun, burunun qanadları, dodaqlar elə yerləşib ki, ərəbcə
onu oxuyanda Allah kəlməsi əmələ gəlir. Həm
Nəsimi demişkən “Haq-təala insan oğlu
özüdür”. Əlbəttə, hürufizm
və Nəsimi poeziyası elə bir dəryadır ki, hər
rəvac oranı üzüb çıxa bilməz.
Yaxşısı budur, konkret olaraq böyük şairin məşhur
bir qəzəlinə nəzər
salaq:
Məndə
sığar iki cahan
mən
bu cahana sığmazam,
Gövhəri-laməkan
mənəm,
kövnü-məkana sığmazam.
İzah:
Mən həm maddi cahandan – ətdən, sümükdın, həm
də mənəvi cahandan – ruhdan ibarətəm və
bunların hər ikisi “mən”də yerləşir. Amma mən
bu həm maddi , həm də mənəvi
cahana sığmazam. Laməkan gövhər –
Allah deməkdir. Onun məkanı və necəliyi
heç kimə bəlli deyil. Heç kim, hətta
peyğəmbərlər də nə onun yerini bilir, nə də
üzünü görüb. Mənim fikrimcə,
Allah sevən qəlblərdə gecələyir. “Kitabi-Dədə
Qorqud” eposunda onun haqqında deyilir: “Ucalardan ucasan // Kimsə
bilməz necəsən”. Kövni-məkana – bu aləmə,
kainata sığmazam:
Ərqi
ilə fərqi kafü-nun
məndə bulundu cümlə-cün
Kəs
sözünü əbsəm ol,
şərhi-bəyanə sığmazam.
İzah:
Göy və yer kaf və nun hərfləri kimi məndə
birləşib. Bu iki hərfin birləşməsindən
yaranan kun
sözünün mənası “Ol!” deməkdir. İnama görə Allah “Ol!” sözü ilə yer
üzünü – kainatı yaradıb. Ona
görə də hürifilərin ən böyük kəşfi
bu idi ki, onlar Allah, Cahan və İnsan üçlüyünə
SÖZ-ü gətirdilər və SÖZ-ü Allahdan sonra
ikinci yerə qoydular. Füzulişünas alim yazır:
“İlk dəfə SÖZ-ü özlərinə qədər
Şərqdə dəbdə olmuş Allah, Cahan, İnsan
üçlüyündə Allahdan sonra ikinci yerə gətirən
hürufilər (xüsusən
Nəsimi!) kimi Füzuli də SÖZ-ü
peyğəmbərdən və ona nazil olmuş “Quran”dan əvvələ,
Allahdan sonraya gətirir:
Məndə
sığar iki cahan,
mən
bu cahana sığmazam
Gövhəri–laməkan
mənəm,
kövnü məkana sığmazam.
deyərək Nəsimi (hürufilər) Cahanı İnsanda əridirlər.
“Ənəlhəqq” deyən hürufilər İnsanı
Allaha yaxınlaşdırır. Allahın İnsanda məcəlla
etdiyini iqrar edərək Allahı İnsanda əridirlər:
Qorxdular həq
deməyə,
döndülər insan dedilər.
(Nəsimi)
Beləliklə,
yerdə iki böyük qüdrət qalırdı: SÖZ və
İNSAN! Füzuli “ərşdən gələn”
sözü “asimanın sirrini açan açar” hesab edir; yəni
göylərin sirrini göylərdən – ilahidən gələn
SÖZ aça bilər.
M.Füzuli sözün gözəlliyi ilə bərabər
onun “libasi-mərifətlə” süslənməsini, başqa
sözlə, sözün ağıl, mərifət, irfan, əxlaq
və elmlə dolu olmasını önəmli sayırdı”
(Əliyeva-Kəngərli G. Azərbaycan
füzulişünaslığı. Bakı, 2007, s.39).
Kəs sözünü və lal (dilsiz) ol mən
heç bir şərhə sığmazam.
Beləliklə:
Zərrə
mənəm, günəş mənəm,
çar
ilə pəncü-şeş mənəm
Surəti
gör bəyan ilə,
çünki bəyanə sığmazam.
Bu isə
hürufizmin əsasında dayanan bir yekun – vəhdəti-vücud
fəlsəfəsidir: zərrədə kainatı, damlada dəryanı
görmək və dərk etmək!
İ.Nəsimi
öz yaradıcılığı ilə ana dilli şeirimizi
elə bir məqama yetirdi ki, ondan sonra həm Türküstanda
dahi Nəvai, həm İraqda dahi Füzuli mərhələləri
yarandı; obrazlı desək, Nəsimi
Nəvaini, Nəvai Füzulini yaratdı. Onların isə Ə.Yəsəvi,
Nizami, Əbu Nüvas, Y.Əmrə, Hafiz Şirazi, Rumi kimi
ustadları və müasirləri var idi. Əslində
hürufizm Şərqdə başdan ayağa bir rəngi-cidal
idi...
Sufi ədəbiyyat həm də müəmmalara
bürünmüş müdrik mənalar xəzinəsidir. “Müəmma”
əslən ərəbcədir. Örtmək,
gizlətmək mənasında olan təmiyə sözündən
düzəldilmiş sifətdir... müəmma yazmaq və onu
aça bilmək xüsusi hazırlıq və bilik tələb
edirdi. Çətin müəmma yaza bilmək
üçün bir neçə dil bilmək, əbcəd
hesabının müxtəlif elmlərdəki rəmzi mənasını
(ədədi, nücum, zaman və s.) yaxşı mənimsəməklə
bərabər məharətli tapmaca qurmağı bacarmaq, tisfəhmlik
tələb olunurdu.
Müəmma ədəbi bir əyləncə olsa belə
şairin orta əsr alimləri ilə münasibətinin, onun
hazırlıq dərəcəsini və zehni inkişaf səviyyəsini
bildirən bir şəkil olaraq XIX əsrə qədərki ədəbiyyatımızda
müəyyən yer tutmuşdur (Araslı H. Füzulinin
müəmmaları haqqında. Azərb. SSR EA Ədəbiyyat məcmuəsi. I cild, 1946, s. 27).
Ədəbiyyatımızda öz sufi-hürufi
görüşlərini vermək üçün Nəsimi,
Füzuli kimi dahilər müəmma işlətmişlər.
Gülşən ƏLİYEVA-KƏNGƏRLİ
filologiya elmləri doktoru,
professor
525-ci qəzet.-
2012.- 30 dekabr.- S.28-29.