ORALARDA KİMLƏR VAR: VALERİ
MARÇENKO-4
KƏDƏRLİ VƏ UNUDULMAYAN
BİR HEKAYƏT
Vpervıe
eta statya izvestnoqo ukrainskoqo diplomata Ö. Koçubeya
napeçatana qazeta “Bakinskiy raboçiy”, v 1992 qodu ona bıla
perepeçatana v “Literaturnoy Ukraine”. Eyo avtor emko i obcemno
oxarakterizoval jiznennıy put i dostijeniya izvestnoqo svoey lyubovyu k
Azerbaydjanu ukrainya Valeriya Marçenko.
Vusloviyax
“soyuznoqo”, tolko deklariruemoqo, internaionalizma Valeriy Marçenko
stal nastoyahim borüom za vozrojdenie kulturnoqo boqatstva i duxovnoqo
vzaimooboqaheniə ukrainev i azerbaydjanev. Za çto i postradal
vposledstvii, no ne pokorilsa, daje v laqere osobo stroqoqo rejima zanimaes
perevodami s azerbaydjanskoqo.
On ne
edinstvennıy, koqo sudili za “dvoynoy naionalizm” – “ukrainskiy i
azerbaydjanskiy”.
Vladimir
Krilovski,
ABŞ-da yaşayan ukraynalı yazar
Azərbaycanda
və Ukraynada milli hərəkatın və eyni zamanda Ukraynada
şərqşünaslığın təbliği
üçün mühakimə olunub sovet zindanlarında məhv
olan ukraynalı bender VALERİ MARÇENKOnun ağrılı
həyat hekayəti. Ukrayna Yazarlar Birliyinin üzvü,diplomat
.Y. Qoçubəyin bilgiləri əsasında.
“...Perm
şəhəri hərbi düşərgəsində yatarkən
( sən demə Ukrayna Sovet dövründə yeganə
respublika olub ki, Beynəlxalq Millətlər Təşkilatı
üzvi olaraq, dissident və dövlət əleyhində
olanlar oradan başqa yerlərə sürgün olunurmuş) mən
bir daha yalan və qanunsuzluqla üz-üzə qaldım. Azad
bir insan olaraq, yəni özümü azad hiss elədiyim
vaxtlarda mən həmişə, hansı şəraitdə yaşamağımdan
asılı olmayaraq heç zaman susmadım və həqiqətləri
yazdım. Bax, məhz elə buna görə də məni indi
mühakimə edirlər. Mən yalan, qondarma və quramalar əleyhinə
olmuşam. Mən hər kəsin öz fikrini sərbəst
deməsini istəyirəm. İnsanın qürurunu müdafiə
edirəm, əxlaqi prinsiplərinin müdafiəsi
üçün çalışıram. Bunlar
üçün mən xristianlığın bütün
şərtlərinə əməl edirəm. Allaha
sığınıram. Bir vətəndaş və bir
ziyalı kimi bu ölkənin vətəndaşı
olduğum üçün utanıram, bu ölkədə
qadınlar belə öz düşüncələrinə
görə 25 il azadlığdan məhrum olunurlar. Bu dövlətin
tarixində bu qədər utancverici vəziyyət heç
vaxt olmayıb”.
Bu
sözlərin davamına dözməyən prokuror Valerinin
çıxışını kəsir və soruşur:
– Nə
istərdiniz?Məhkəmədən xahişiniz nədir?
Valeri
Marçenko heç nə xahiş etmədi və heç nə
istəmədi. Yenə düşərgələrdə olan
qanunsuzluqlar haqqında danışmağa davam etdi.
Sadalamağa başladı ki, hər gün bir neçə dəfə
onların otağını yoxlayır, onlara məxsus
yazılar və ədəbiyyatları yığıb
aparırlar. Hətta tərcümə etdiyi bəzi şeyləri
də alıb götürürlər. Sovet tibbini tənqid
etdiyim üçün məni günahlandırırlar. Premin
35-ci zonasında VTGK-də İvan Svitliçni adında bir məhkumu
gözlə belə çətin seçilən dəmir
qırıntılarını yığmağa məcbur edir
və bunu eləyənlər yaxşı bilir ki, həmin
adamın barmaqları yoxdur. Tibbi komissiya bu adamı bu iş
üçün yararlı hesab eləyir, ancaq onun əlindəki
tibbi arayışda yazılır ki, bu adamın iki əlində
5 sağlam barmağı var və nə eləsələr
yaxşıdı : onun sağ əlinin şəklini çəkib
Perm şəhər prokurorluğuna göndərirlər. Bumu
sovet tibbinin ədaləti, bumu? Mən bu lagerdə ölsəm,
buna siz günahkarsınız, vətəndaş hakim. Təklif
edirəm, bax mənim başım üstündə asılan
Ukrayna respublikasının gerbinin üzərində Sovet tibbi
tərəfindən sağlam göstərilən beş
barmaqlı Svitliçninin əllərinin şəklini
asın. Hökm üçün ən doğru və
düzgün fakt budur.
Mühakimə
saatlarında Valeri Marçenko özünü son dərəcə
pis hiss eləyir : başı ağrıyır, böyrəklərinin
ağrısı daha da şiddətlənir, o sadəcə
qarşısındakı baryerə söykənərək
suallara cavab verir və tez-tez gözətçilərdən
su istəyir.
Hakimin dəfələrlə
verdiyi eyni suala : “Siz hakimdən nə istəyirsiniz”-
sualına Marçenko çox əsəbi :
BİTİRİN BU MƏRƏKƏNİ VƏ OXUYUN
ÜZÜMƏ VERƏCƏYİNİZ 15 İLİ!
Ona 10 il
xüsusi rejimli lagerdə yatmaqla, 5 il də sürgün kəsirlər.
Salonda
oturan qızlar hönkür-hönkür ağlayır və
Valeriyə dəstə-dəstə qərənfillər
atırlar. Mühakiməyə götürülməzdən
öncə həkim baxımından keçən Valeri
Marçenko haqqında uroloq- professor tərəddüd etmədən
deyir ki, düşərgədə bu adamı bir saat da saxlamaq
olmaz.
Professor- uroloqun bu xəbərdarlığına
baxmayaraq Valerinin yenidən işinə baxılmasına icazə
istəyirlər. Ukrayna Ali Məhkəməsi qaranəfəs,
heç gecikmədən müraciətin səhərisi
razılıq cavabı verir.
Valerinin
anası hiss edir ki, burada bir KQB kölgəsi var. Anasının
gətirdiyi şeyləri bu dəfə qəbul edirlər və
ardınca da türmənin rəisi olan qadın deyir: “Biz sizdən
daha heç nə qubul edən deyilik və üstündən
də əlavə edir: ümumiyyətlə ( xüsusi aksentlə
deyir bu sözləri ) siz bizdən nə xahiş edirsinizsə
KQB –nin icazəsi olmadan heç nə eləyə bilmərik”.
Valerinin
anasına oğlunun işini aparan bir KQB əməkdaşının
telefon nömrəsini verirlər.
Onlar
Böyük binanın qarşısındakı ( KQB)
bağçada görüşürlər. Cavan bir oğlan təxminən
otuz yaşlarında, mərhəmətli bir tərzdə:
– Hə,
necəsiniz, Nina Mixaylovna! Düşünürsünüz ki,
hamının bizdən zəhləsi gedir, sizin də eləcə.
Yoxsa, nəsə bir yaxşı şeylər
düşünürsüz? Güman ki, oğlunuza nəsə
göndərmək istəyirsiz? Görüşmək istəyirsiz,
eləmi ? Siz Qərbə informasiya ötürməkdən əl
çəkin.
– Düşündüyünüz
adam mən deyiləm. Mən artıq heç bir şey
göndərmirəm.
Valerinin
anasından heç nə qəbul etmirlər. Amma
görüşməyə icazə verirlər. Valerini xərəkdə
gətirirlər, anası baxır ki, onun əlləri əsir.
Zar-zor oturdurlar. Anası da yanında əyləşir. Bir
küncdə də KQB-nin əməkdaşı.
Anasının sözlərinə görə deyəsən
adam bir az insaflı adam olub, çünki onları görməzdən
gəlib. Üzünü onlardan çevirib. Bununla demək
istəyib ki, nə danışacaqları onun vecinə deyil.
Görüş iki saat yarım çəkib.
Görüşdən çıxan ana yalnız Allaha
ümidlə oradan ayrılsa da və düşünür ki,
oğlu artıq məhv olur.
Ana son
ümid olaraq Leninqrad vilayətinin baş həkiminə belə
bir məktub yazır:
“Qlavvraçu
Leninqradskoy oblastnoy bolğniüi (uçr. US 20/12)
Ubeditelno
proşu Vas ejednevno informirovat menə o sostoyanii moeqo sına,
Marçenko V. Proşu qarantirovat leçenie na sovremennom
urovne, t. e. s ispolzovaniem vseqo arsenala sovremennoy medisinı... ”
(kones sentyabrya 1984 q. ) (47).
Valerinin
anasının və dissidentlərin bir çoxunun dediklərinə
görə QULAQ türmələrində ölən dissidentlərin
heç birinin meyidini yaxınlarına və qohumlarına
vermirlər. Gizli bir tapşırıq varmış ki, ölən
siyasi dustaqların meyidləri yatdıqları yerdən
uzaqlarda vəya onların heç zaman olmadıqları yerlərdə
basdırılsın. Həmin dustağın meyidi o zaman
tanışlara verilirmiş ki, ona kəsilən cəza
müddəti tam bitmiş hesab olunurmuş. Valeri ilə isə
tam əksinə bir şey olur : onun meyidini anasına verirlər.
Valeri Maçenkonun
ölümündən sonra qərb dövlətləri Sovet
hakimiyyətinə qarşı iddialarda olurlar. ABŞ Konqresi
xüsusi bir məlumatla çıxış edir və
Prezident Ronald Reyqan şəxsən işə
qarışır. Qərbin radiostansiyaları susmadan Valeri
haqqında məlumatlar yayırlar. PEN-klub adlı bir təşkilatın
üzvləri teleqram və məktublarla sovet hakim dairələrini
bombalayırlar.
Bütün
bunlar öz təsirini göstərir. E. Sverstyuk adlı bir
şahidin sözlərinə görə: Onlar hiss etdilər
ki, artıq iş işdən keçib və bu hadisə
Sovet sərhədlərindən çox-çox uzaqlara
çıxıb və bunun qarşısı alınmayacaq.
Bu hadisə kütləvi informasiya mərkəzlərinin diqqətindədir.
Bunun sonu pis ola bilər. Leninqrad şəhəri KQB təşkilatının
əməkdaşları bütün qanunların əksinə
Valerinin cənazəsini anasına verilməsinə qərarı
verir. KQB əməkdaşları özlərini itirirlər,
onlar heç nə eləyə bilmirlər və məcbur
olub tabut tapıb cənazəni anasına verirlər.
Həqiqi anlamda fövqəladə
hadisə baş verir – sovet lagerləri tarixində bir ilkə
imza atılır: bir dissidentin meyidini
basıdırılması üçün doğmalara verilir.
Sonralar
Valerinin anası Nina Mixaylovna Smujanitsa deyəcək: “...mən
Aleksandr Nevski kilsəsinə getdim, diz üstə
çökdüm. Dünya başıma fırlanırdı,
sadəcə heç bir gücüm qalmamışdı.
İnanmazsınız, bu ibadət məqamında mənə
bir yüngüllük gəldi. Mən düşündüm:
oğlum, doğurdanmı ölüb? Sonra fikirləşdim:
yox, ola bilməz, yəqin ki, onu mənə verəcəklər.
Valeridə həbsxanalara dəhşətli bir nifrət
vardı. Elə istəyirdi ki, o barmaqlılar arasından
çıxsın. Bu onun ruhu ilə birlikdə mənə
çatdı. Mən qəflətən onun ruhunu öz ətrafımda
hiss etdim. Mən elə gəldi ki, o da Məbədə gəlib.
Bunu sözlərlə ifadə etmək mümkün deyil. Mən
ruhun böyük bir qüvvə olduğuna inandım,
inandım ki, yerüstü heç bir qüvvə ona qalib gələ
bilməz. Bizim və Valerinin həyatında Allahın
böyük bir əli vardı... ”.
...Cənazəni
gətirdilər və təyyarəyə bilet də almışdılar.
...Valerinin
ordan qalxması üçün əsrarəngiz bir qüvvə
lazımdı.
Özünün
xac dünyasındakı yoluyla Valeri Marçenko Allaha
qovuşdu. Onda dərin bir inam vardı, ibadətindən
qalmır və “yaşasam provaslav keşişi” olacağam
deyirdi.
O bizim
üçün özünün şəxsi ibadətini
yadigar qoyub getdi, özünün xilaskara şəxsi
müraciətini qoyub getdi.
(Davam edəcək)
Tofiq ABDİN
525-ci qəzet.- 2012.- 4 fevral.-
S.23.