Şah tutun
altındakı kədər
“Sizin tərəflərdə kollar,
ağaclar
Bizim tərəflərdə... kişilər
sınır!”
(Vaqif Bəhmənli)
O, vəfasız dünyaya gəlişinə
heç də peşman deyil, hətta günlərin bir
günü bu dünyanı itirəcəyini düşünəndə
belə, qəlbi acıyla, hədsiz bir kədərlə
dolur. Və gəlişinə peşman olmadığı bu
dünyada onun üçün insandan qiymətli heç nə
yoxdur. Həyatının bura qədərini əslində ona
bəslənən ümidləri doğrultmağa sərf
edib, dağlardan, düzlərdən, çaylardan,
ağaclardan və otlardan daha çox insanlara, ünsiyyət
qura biləcəyi ali varlıqlara can atıb.
Yazdıqlarının, dediklərinin hamısı da həmin
varlıqlara, “Hamı”ya və özünə
yaxınlaşmaq istəyindən başqa bir şey
deyilmiş...
Eyni olsa da hamı, tərsə çəkir
dərs məni,
Anlayıram... anlamır bəs niyə hər
kəs məni?
Həm ata, həm ana tərəfdən bəy
nəslindən olan şair Vaqif Bəhmənli... bu
misraları yazanacan uzun bir yol gəlib. Öncə kənd həyatı
yaşayıb, bütün ailənin yükünü
çiyinlərində çəkən anasının həzin
və kədərli laylaları ilə böyüyüb
Füzuli rayonundakı min evli Bəhmənli kəndində.
Ancaq bəy babalarından onlara “bir çöp də
qalmayıb” və bu titul yalnız doğma adamlarla
zarafatlaşanda onun gərəyi olub...
Vaqif Bəhmənlini bir fərd, bir şəxsiyyət
kimi tanımaq, yaradıcılığına azacıq bələd
olmaq üçün, təbii ki, xarakterinin bəzi cizgilərini
göz önünə gətirmək lazım gəlir. Bax, bu
tanışlıq məqamında ortaya çıxan tərəfləri
onun qan yaddaşına söykəndiyinə,
“kökünün üstündə bitdiyinə” şübhə
yeri qoymur. Bir sözlə, inanırsan ki, həlim təbiətinin,
mehriban rəftarının, bəzilərinin dediyi kimi,
“başıaşağılığının” mayasında
da məhz nəsil şəcərəsindən gələn
irsi cəhətlər dayanır və bu, “bəy
babalarından” ona qalmış ən böyük mirasdır.
Ancaq nankorluğu özünə bir
addım da yaxına qoymaq istəməyən V.Bəhmənli
bu mirasa görə ən çox anasına minnətdardır
və: “Naturamdakı bütün xeyirxah vergilərə
görə anama borcluyam. Hamının anası özünə
görə şirindir. Mən isə bütün yer
üzündə öz anamdan nəcib ikinci bir qadın
tanımıram”, – sözlərini ürəklə deyir.
Ömür-gün yoldaşını itirəndə
anası Diləfruzun 33 yaşı olub və doqquz
uşağı böyütmək, boya-başa
çatdırmaq, insan kimi yetişdirmək düşüb
öhdəsinə. Taleyin bu ağır sınağına
çətinliklə də olsa, sinə gərən fədakar
ana balalarını onlara çox da əziyyət vermədən
böyüdüb pərvazlandıra bilib. Hərdən
yaddaşına yazdığı nağıllları,
şeirləri dilə gətirərək yorğunluğunu
unudub. Ancaq bu nağılları, bayatıları söyləyərkən
heç özü də bilmədən yazıb-yaratmaq toxumu
səpərdi balaca Vaqifinin ürəyinə, ruhuna. O da
yavaş-yavaş hopdurardı yaddaşına o əziz xatirələri,
ürəyindən asılı qalan aydan arı, sudan duru
yaddaşına. Və o yaddaşdan üzün bir
cığır keçərdi, elə bir cığır ki,
kənarında ot yerinə həsrət bitib. Həsrət,
hicranyüklü o yaddaşa ulu yurdu çəmən-çəmən,
çiçək-çiçək
köçürüb. Araz adlı “ayrılıq
çayının” suyunu damla-damla içirib. Böyük
Şəhriyarın niskilli şeirləri dərindən-dərin
izlərini qoyub... Bu həmişə oyaq yaddaşda at yerinə
qarğı minən qayış-baldır bir kənd
uşağı da heykəlləşib:
Eh, qəribə yaddaşım var,
Gecə-gündüz yuxu bilməz.
Hər an oyaq yaddaşım var,
Çox yanıqlı yaddaşım var;
Yaddaş adlı adaşım var!
Əslində insanın xarakteri onun
özü ilə birgə doğulur, qandan, gendən gəlir.
Gözü, könlü tox, heç kimin pisliyini istəməyən
bir ananın övladı kimi Vaqif başqa cür ola da bilməzdi.
Heç şübhəsiz, lap özünün dediyi kimi,
anasının balası olmalıydı – “dikbaşlıq eləməyən,
kələk gəlməyən, insanı incitməyən,
şərəf və ləyaqətini itirməyən, mərdümazarlıq
etməyən, bir tikə çörək üçün
alçalmağı“ özünə rəva bilməyən...
O xatirələrdə, o yaddaşda
daşlaşmış bir insanı, hər zaman ona əziz
olan anasını sevə-sevə xatırlamışdı. O
xatırlamalardakı səhərlər süd sağan, təndirə
çırpı doldurub çörək yapan, bostan-tərəvəz
alağı edən, toza-torpağa
bulaşdırdıqları paltarlarını övkələyən
bir ananın illər öncə alnından axan tərin
istisini lap o illərdəki kimi yaxından duymuş, bu tərin
hesabına qazanılan çörəklə
böyüdüyünə bəlkə də ilk dəfə
sevinmişdi. Elə o vaxtlardan təmənnasız
yaşamağı hər şeydən üstün tutmuşdu
“atının qabağında ətdən, itinin
qabağında otdan savayı bir şeyi olmayan bu nağıl
dünyada...”
Nə nəsillərində, nə də kəndlərində
ədəbiyyat adamı olmamışdı. Xatirələrində
o vaxt 20 yaş özündən böyük olan
Mürşüd adlı mexanizator və onun yazdığı
gözəl şeirlər qalıb. Gözəl səsli
anasının sinə dəftəri də ki, öz yerində.
S.Rüstəmin “Gün o gün olsun ki”, Nizaminin
“Görünür”, “Gecə xəlvətdə bizə sevgili
yar gəlmiş idi”, qəzəllərini, Sabirin
satiralarını ilk dəfə onun dilindən eşidib əzbərləmişdi.
Ana laylasının sehri qəlbində ədəbiyyata sevgi
ocağı çatmışdı. Kiçik
yaşlarından şeir yazır, yazdıqları yerli “Araz” qəzetində
çap olunurdu. Hamı şeirlərinin birində “Mən bir
gül kolpanı, gül topasıydım, Bəhmənlidə,
Həsənqulu oğlu Qəbilin yurdunda, – deyən Vaqifin
şair olmaq istədiyini bilirdi. Çox sonralar o günləri
xatırlayanda da: “Düşünürəm ki, o yeddi yaşımın
zəlzələ gücündəki duyğularıyla
müqayisədə arzu və niyyət dediyimiz, sadəcə
olaraq, bir bəhanə imiş! Əslində mən ordan qopmaq
istəyirəmmiş! Bitdiyim yerdən, lələkləndiyim
yerdən!” söyləmişdi...
O, Bəhmənlidən, Həsənqulu
oğlu Qəbilin yurdundan əsla qopa bilmədi, ancaq şair,
hətta publisist də ola bildi və tanındı. Hər iki
sahədə 40 ildən artıqdır ki, külüng
çalır. Özünün fikirlərinə əsaslanaraq
onu deyə bilərəm ki, şair kimi bir az qabarıq təqdimat
Vaqif müəllimin daha ürəyincə olur. Çünki
“İnsanlığın və ədəbiyyatın tarixi
mahiyyətini öz idrakından və qəlbindən
keçirmək, üstəgəl bütün elmlərdən
xəbərdar olmaq və ən nəhayət, mənaya
uyğun şəkildə sözün tərkibini dəyişmək
məharəti”ni həqiqi şairliyin ən sadə şərtləri
sayan və əgər təbii vergi (səs) yoxdursa, bunlar da
bir işə yaramaz.... düşüncəsində, “Mən
sağlığında Allaha qovuşan yeganə şairəm,
başqaları yalan deyir” inancında olan Vaqif Bəhmənli, əslində
yaradıcılığı ilkin başlanğıc, yəni,
Tanrı tərəfindən insana verilən həvəs, ilham
kimi dəyərləndirir. Və təbii ki, nə vaxtsa
anasının söylədiyi şeirlərin təsiri
altında yaradıcılıq adlanan özünüifadəyə
həvəs də onda, şübhəsiz ki, elə hobbi kimi
başlayıb. O vaxt misraları alt-alta düzəndə qafiyələrin
bir-birinə oxşaması xoşuna gələrdi, indi isə
yaradıcılığı artıq həyat tərzi,
peşə, sənət sayır və istəyir ki, ”ruhundan
keçirib yaratdığı şeirlər
başqalarının, lap elə hamının xoşuna gəlsin”.
Ancaq təkcə xoşa gəlmək üçün
yazmadı Vaqif Bəhmənli. Həyatın hər
üzünü gördükcə nəyin və nələrinsə
düzələcəyinə inanmaq istədi, çox
ehtiyatla, asta-asta həqiqəti söylədi, nəyisə
izah etməyə, anlatmağa çalışdı, heç
kəsi incitmədən, heç kəsin qəlbinə
toxunmadan. Ancaq özünün, doğmalarının və
yaxın adamlarının da yaxşı yaşamaq imkanı
ola bilmədiyini görüncə asi düşmədi
Yaradanına, əziyyətlərə qatlaşdı,
yaxşılığından qalmadı. Özündən
razılıq hissləri, təkəbbür də qəlbinə
yol tapa bilmədi “İkihədli” şeirində dediyi kimi: “Mən
sənin ucalığına qalxa, Sən mənim
alçaqlığıma yenə bilmirsən. Yaxşı ki,
belədi – yoxsa hər şey bitərdi, diriykən
bütün istəklərə çatmaq ölümdən də
betərdi... Ancaq ilbəil üz-gözünü qocaldan,
saçlarını ağardan zaman ona yaxşını və
pisdən seçməyi öyrətdi: “Həyatım
yaxşılıq, evim yaxşılıq... Heyif
yaxşıların yaxşılığına”. Bu, həm də
bir təəssüf hissidir, zamanın özü ilə
süpürüb apardığı, yaddaşlarda nə bir səs,
nə də səda qoymadan unutdurduğu
yaxşılıqlara:
Bir iş var, əməlin pisi də
qalmır-
Uçur qanadında hər ötən
anın.
Torpaq elə örtür izi də
qalmır
Onçün pis adamlar gəzir arxayın!
Və bu yaxşılıqların yerini
pisliklərin, haqsızlıqların tutduğunu görən
şairin real müqayisələri
düşündürücüdü... “Yeger” şeirində
bu müqayisələr qabarıqdı; şair meşədə
yolunu itirir, azaraq yegerə rast düşür və dərdləşir
onunla... sizin tərəflərdə yağış əsasdı,
bizim tərəflərdə göz yaşı, sizin tərəflərdə
qarışqa marşı, bizim tərəflərdə
maşın tıxacı, sizin tərəflərdə
quşlara atırlar, bizim tərəflərdə quş
ürəklərə, sizin tərəflərdə quşlar
qırılıb, bizim tərəfləri “quş” basıb, ən
dəhşətlisi isə bizim tərəflərdə
qapıbir qonşunun qoyun... canavar olması, maral anaların
ağlaması və kişilərin sınmasıdı:
Sən yeger, mən şair...
Bəllidi açma,
yüz dəfə bükülüb
eşilən;
Sınır...
sizin tərəflərdə kollar,
ağaclar,
Bizim tərəflərdə... kişilər
sınır!
Müsahibələrinin birində
maraqlı fikir səsləndirib və deyib ki, jurnalistlərin
və tənqidçilərin maraq dairəsində olmayan
şairlərdəndi: “Ola bilsin ki, bir qrup qələm sahibi
dialoq, bir qrupu isə monoloq üçün doğulub. Mən
özümü ikincilərdən sayıram. Monoloq mənim həyatımdır,
sarsıntılarımdır, xarakterimdir”. Bu da səbəbsiz
deyil, görünür, təbiətindəki tənhalıq
onun elə uşaqlığından iliklərinədək
işləyib. Özünün də etiraf etdiyi kimi:
“Abır-həya və şərəf hissi mənə
çox erkən yaşlarımdan tanışdır. Hesab edirəm
ki, bu hiss məni sonralar da laübalı şair
azadlığından məhrum etmişdir... Bütün
bunlarla yanaşı, bəlkə də
yaşıdlarımın ən tənhası idim. Kəndimizdə
heç bir uşaq o yaşda mənim qədər öz
içində öz-özü ilə danışmayıb. Mən
insan gücündən min dəfə böyük sevgiləri
abır-həya və şərəf hissinə qurban
vermişəm”...
Ağrımayım, neyləyim?-
Zalım dünya boş, gidi!
Vüsalına yetməmiş
İtirdiyim sevgidi-
Mənim ağrıyan yerim!
Kim bilir, bəlkə də onun bu qədər
həlimliyinin, üzüyolalığının başqa bir
səbəbi də atasızlığı olub!.. ”Ata”
şeirindəki etiraf atasızlığın acı
dadını dadanların oxşar ağrılarının
ümumi poetik mənzərəsini yaradır:
Atasız uşaqlar anaya çəkir
Onçün fağır olur, utancaq olur.
Şair atasız qalmağın nə demək
olduğunu yaxşı bilir. Bilir ki, atalılar hər təzə
kəsilən heyvanın ciyərini, ürəyini yediyi halda,
atasızlar öz ürəyini yeyə-yeyə
böyüyürlər. Bəlkə valideynə bu hər
şeydən uca sevgi, mərhəmət elə
öksüzlüyün-dəndi? Amma yox, bu, bəlkə də
belə deyil, Vaqif Bəhmənli
yaradıcılığında, ümumiyyətlə valideynlərə,
ata-anaya, böyüklərə hörmət, sevgi hissi
çox güclüdü...
İlan yuxuma girir,
Çayan yuxuma girir,
Anamı ağlar qoyan
Atam yuxuma girir.
Anam yuxuma girmir...
“Anam yuxuma girmir” şeirinin maraqlı tarixcəsi
var: “Əslində bu mərhəmət haqqında şeirdir.
O şeiri qazanmaq üçün anamı itirmişəm.
Kaş ki, tərsinə olaydı. Bütün yazdıqlarım
itib-bataydı, təki anamı itirməyəydim. Bir gün mən
bu həyatda olmayanda yoxluğumun həqiqi
ağrısını kim çəkəcək, bilmirəm.
Heç nəyi, öz həyatını belə bizdən
qızırqamayan anam belə bir səadəti mənə
çox gördü”. Vaqifin söylədiklərinin səmimiliyinə
inanırsan. Anaya sevginin özünəməxsus ifadəsi
kimi nə qədər ağrılı olsa da, bu sevgi başa
düşüləndi. O da başa düşüləndi ki,
heç bir ana övlad dağı yaşamağı
ömrü boyu özünə arzulamaz. Tanrıdan bircə
diləyi bu dünyadan övladının çiyinlərində
köçmək olar anaların ... Bu düşüncələrin
içində qıvrıldığı günlərin
birində anası gəlir yuxusuna, üzü, çöhrəsi
bir məzar tək soyuq, somsoyuq. Sevimli balasına qəzəblə
baxaraq: “Yerdə qalan ömrünü sənə halal etmirəm,”
– deyir və o gedən, gedir. Sonralar çox istəsə də,
dəlicəsinə arzulasa da, bir daha yuxusuna gəlmir ki, ona:
“Axı niyə? Məgər mən pis övlad olmuşam? –
sualını verə bilsin. Ancaq ümidsiz deyil, əmindir ki,
nə vaxtsa anası yenidən gələcək yuxusuna,
oğlunu bu qədər intizarda qoymayacaq: “Əlbəttə,
günahlarımı bilirəm. Amma anamın ürəyinə
də bələdəm. Biz bu məsələni
araşdıracağıq. O, yenə gələcək və
mən mütləq ondan soruşacağam: “Axı niyə?”
Nə bilmək olar, bəlkə bu
sualın cavabı elə Vaqifin özünü
günahlandırmalara söykənən düşüncələrindədi,
anasına yoxluğunun ağrısını
yaşatmağı özünə səadət
sandığı o ağrılı istəyindədi. Yəqin
Diləfruz ananın ruhu bütün bunları duyubmuş... Bu
şəksizdir, keçən il qələmə
aldığı “Heyrət” şeirində müqəddəs
bir missiyanı-hamını heyrətə və qeyrətə
gətirmək kimi dağdan ağır missiyanı yerinə yetirmək
üçün yuxularında, həm də başının
üstündə məhz anasının ruhu pərvaz etməliymiş...
Sularda batırıb yer gəmisini,
İsanı çarmıxdan azad eyləyib,
İşığa çıxardıb
qaranlıq dini,
Məhəmməd mülkünü abad
eyləyib
Mən sizi heyrətə gətirəcəyəm,
Nə heyrət, qeyrətə gətirəcəyəm!
“Hamı tamahına uyanda,
gözü-könlü tox yaşayıb Allah tamını
adamdan duyan” Vaqif Bəhmənli hər kəsi insanları
Xaliqindən də çox “sevməsi ilə heyrət-ləndirəcəkmiş...”
Bənzərsiz obrazlar və ahəngdar
duyğular şairinin 1970-2005-ci illərdə
yazdığı poeziya nümunələrindən ibarət
üçcilidliyinə ön söz əvəzi yazan və
“muncuq boyda xırda-para qeydlər” edən şair Qulu Ağsəsin
qənaətinə görə: “Vaqif Bəhmənli
üzündən oxunan şairdir. Həm də Vaqif Bəhmənli
yol adamıdır – hardan gəldiyini də bilir, hara getdiyini də”:
Bir ovuc dənik,
Zaman dənlikdi.
Dünya nə sənlik
Nə də mənlikdi...
Vaqif Bəhmənli çöl
adamıdır – doqquz mərtəbəli evin balkonunda bitməyinə
baxmayın!... Qulu Ağsəsin bu fikri də həqiqətdən,
onu tanımasından doğur. Oxumaq, təhsil almaq
üçün Bakıya gələn və bir daha geri
dönməyən soydaşlarının çoxu kimi Vaqif də
el-obaya bağlı insandı. 1973-cü ildə
yazdığı
Bir kənd qoyub gəlmişəm,
Bir kənd gözləyir məni,
Bu kəndin qoxusu saçlarımdadı,-
misraları ilə başlayan “Bir kənd”
şeirindəki həzinlik doğma yurdla bağlı şeirlərində
hələ də qalır, başından kəndin havası
da hələ çıxmayıb... Təkcə kəndin
havası deyil, saflığı, təmizliyi,
danışığı, gözəlim ifadələri... Nə
qədər ki xatirələri var, nə qədər ki
söz deməyə təbi qalıb, bu hisslər, heç
şübhəsiz, tərk etməyəcək ruhunu..
Bürüyəcək varlığını əbədi bir
kədər... Lap “Şah tutun altındakı kədər”
kimi ...
Bu mənəm, əynimdə kətan
köynəyim,
Yetmiş birinci il, ötən
yüzillik...
Anam qoca tuta kürək söykəyib –
Qopur gözlərindən yaş çilik
– çilik!
Ümumiyyətlə, şah tutla bağlı
xatirələri və bu xatirələrin dilə gətirdiyi
şeirləri çoxdu Vaqifin. ”Söyüddən asılan
beşik” şeirində yansıyan kədər
qarışıq bir etiraz zaman-zaman boşalmış kəndlərə,
zaman – zaman kəsilib doğranan, çartaçartla
yandırılan palıdların, çinarların harayına
hay verir:
Belə ocaq olar, belə yurd olar?
Yəqin ki, yəqin ki, çatar
dözümüm,
Allahın altında bir şah tut ola
Canlı qanadından asam özümü!
Onun qələminə məxsus orijinal
üslub, doğmalıq və səmimiyyət, lokanizm, ifadəlilik
Vaqif Bəhmənlini XX yüzilliyin ikinci yarısında
yaranan milli poeziyanın öncüllərindən,
çağdaş şeirimizin yükünün
daşıyıcılarından birinə çevirmişdir.
Onun şeirlərində sevgi və nifrət, mərhəmət
və qəzəb, yaxşılıq və pislik, zülm və
ədalət və s. anlayışların bədii təsvirinə
geniş yer verilir. Məhz bu notlar üzərində
qurulmuş poetik parçalar insanı
düşündürür, hər kəsi insanlıq məqamına
yüksəlməyə səsləyir.
Şair Vaqif Bəhmənli həm də dəyərli
publisistik yazılar müəllifidi. Bu yazılar janr və
mövzu etibarilə çoxçalarlı, rəngarəngdi.
Ayrı-ayrı mətbuat orqanlarında müxtəlif vaxtlarda
dərc edilmiş məqalələrini topladığı
kitabına qəribə və maraqlı, həm də qlobal
bir ad seçib: “Sınıq güzgü...”
Çox qəribədi, şairin ön səhifədəki:
– Bəri başdan deyirəm ki, dünyada pis adam
yaşamır və dünyada heç zaman pis adam
doğulmayacaq. Bu kitabı dünyanın ən yaxşı
adamına – özümə həsr edirəm, – epiqrafı
kitabın adını və onun tale hekayətini nə qədər
dəqiqliklə tamamlayır...
Ola bilər ki, bəziləri bu ifadələri
təvəzökarlıqdan uzaq fikir kimi də dəyərləndirsin,
ancaq Vaqifi yaxından tanıyanlar başqa cür
düşünəcəklər “Mən yaxşı ada-mam”
demək insandan böyük cəsarət və mənəvi
haqq tələb edir. Düşünürəm ki, Vaqif Bəhmənli
bunu söyləməyə özünü haqlı bilir. Bu
haqqı o, qələmi ilə qazanıb, özü demiş,
ciblərini eşələyib-eşələyib
tapdığı qələminin gücü ilə. Əslində
elə ən böyük güc onun özünə
düşür. Hamı kimi düşünmədiyi, hamı
kimi yazmadığı, ancaq elə “Hamı” üçün
yazdığı və həm də yalnız özü
olduğu üçün. Yazdıqlarını kiməsə
oxutdurmağa çətinlik çəkmədiyi
üçün. Və nəhayət, sözə dəyər
verdiyi, ilkinliyindən qaçmadığı, kökündən
qopmadığı üçün...
Mən şeir yazanda öz dilim kimi
qəşəng anlayıram külək nə
deyir,
Su kimi içirəm suyun səsini.
Kolda işıldayan böcək nə
deyir,
söz dəyib qızaran çiçək
nə deyir,
Hələ bunlar nədir, bunlardan əfzəl
mükəmməl qanıram ürək nə
deyir...
Bütün bunları anlayan, hətta
“şeir yazanda boyu da ucalan, dikələn başı yeddi qat
çatını dəlib keçən, əlini
gözünün üstünə qoyub baxanda uzaqdan Allahın
gəldiyini görən”, yəni Uca Tanrı ilə həsbi-hal
etmək məqamına yüksələn Vaqif bəzən
şeirlə yazmaq mümkün olmayan mətləbləri
publisistik yazılarında deməyi bacarır və bu
yazılar özünəməxsus ifadə tərzi, fərdi
üslubu ilə seçilir. Əsasən söz, sənət
adamlarından, bu sahəyə ruhən bağlı olanlardan
yazan Vaqif Bəhmənli publisistik
yaradıcılığında da nədən, necə və
nə zaman yazmağı çox dürüst müəyyənləşdirə
bilən qələm sahiblərindəndi...
Yenidənqurma siyasətinin başlaması
ilə yanaşı, on beş müttəfiq respublikada, o
cümlədən Azərbaycanda da azadlıq mücadiləsinin
baş qaldırdığı dövrlərdə ”Birləşək...
Ayrılarıq” adlı bir məqalə
yazılmışdı. O dövrün mənzərəsini
bütün dəqiqliyi ilə açıb göstərən
müəllif: “Nə filosofam, nə də siyasətçi. Məsələ
burasandadır ki, köhnə həyat tərzinin sürətlə
uzaqlaşdığını duymaq, dərk etmək
üçün normal ağıl da kifayətdir.
İnkişafın ayaqlarında buxova çevrilən köhnə
həyat tərzindən qopma anında Azərbaycan xalqı elə
mərhələni yaşayır ki, onun sabahını bu
gün atdığı addımların uğuru, yaxud
uğursuzluğu müəyyən edəcək. Həm də
qismət zənbillə göydən düşməyəcək.
O, damla-damla qazanılmalıdır. Tələsmə-dən,
səbr və təmkinlə uşaqdan-böyüyəcən,
fəhlədən-prezidentəcən birləşərək
qazanılmalıdır...” deməklə, bəlkə də
neçə-neçə siyasətçinin nail ola bilmədiyi
nəticəni əldə edə bilib desək, heç də
yanılmaz və heç kəsdə narahatlıq
doğurmarıq.
“Qorxaq bələyə doğulmaz”, “Bu
yükü biz çəkməliyik”, “Müxalifətin yeri
deyil”, “Sözün sərhədi” və s. yazılarından
tutmuş, “Rekviyem. Kədərli Yanvar notları”
yazısınadək özünü güclü publisist kimi
təsdiqləyir. Həm də sözünün sərhədini
bilir. Bu sərhədi heç zaman, heç bir yazıda
aşmır. Rəğbət bəslədiyi insanlar barəsində
yazanda da, dünyadakı haqsızlıqlara etiraz səsini
ucaldan da həyat qanunlarının, publisist əxlaqının
çərçivəsindən çıxmır. İstər
vaxtsız həyatdan köçmüş şair Eldar
Baxış, istər Azərbaycanın bənzərsiz
yazıçısı Elçin, “hamının bir, amma, hər
kəsin də öz Bəxtiyarı olan Bəxtiyar Vəhabzadə,
Vaqif Səmədoğlu, Anar, Əkrəm Əyrisli, Ramiz
Rövşən, Musa Yaqub, Rafiq Tağı, Zəlimxan Yaqub
... və daha neçə-neçə yaradıcı insan
haqqında yazı, onlarla sinə söhbəti” hər kəsin
ürəyinə, sinəsinə yatan yazılardır. Müəllifin
əsas məqsədlərindən biri əsl
ziyalılığın ölçülərini müəyyənləşdirmək
və seçdiyi müsahiblərin simasında bu parametrləri
göstərmək olub: “Ziyalı titulunu qazanmaq çətindir.
Çünkü bu, yaşın hər mərhələsində
insana təqdim edilən rəsmi mükafat deyil, ziyalı vətən
və xalq yolunda şüurlu gənclik illərindən qəbirəcən
olan daimi hərəkətlərdir, əməldir, işdir.
Ziyalılıq barəsində yazı yazmaq da
düşünüldüyü qədər asan deyil.
Ziyalılıq insanlığın kulminasiya nöqtəsidir!”
O, həm də
“Oxumuşlarımızı ziyalı olmağa qoymayan hansı
cəhətlərdir?” sualına da cavab axtarmağa
çalışır. Yazılarında hər zaman ustadlara
istinad etməyi xoşlayan Vaqif Bəhmənli bu suala cavab vermək
istərkən yazır: “Yazıçı Yusif Səmədoğlu
“Qətl günü” romanında bu suala belə cavab verir:
Şöhrət və qorxu azarı! Allah-tala bu
torpağın cəmi oğul və qızlarını
şöhrət və qorxu səbəbindən bala
başı kəsib, vətən torpağını satıb,
haqq yolundan azmaqdan hifz eləsin!..”
Vaqifin musiqi dünyasının
öncüllərinə, səhnə adamlarına həsr
olunan yazıları da səmimiliyi ilə diqqəti cəlb
edir. Böyük Bülbülün yadigarı Polad
Bülbüloğlu, İslam Rzayev, Laləzar Mustafayeva, Firəngiz
Mütəllimova, Hicran Nəsirova, Cənnət Səlimova, Zərnigar
Ağakişiyeva, Amaliya Pənahovaya həsr olunmuş
yazılarda Azərbaycan mədəniyyətinin
inkişafında az – çox əməyi olan insanların fəaliyyətinə
münasibət bildirilmir, sənətlərinə qəlbən
bağlanan və qəlbən bağlandıqları işi
gördükləri üçün həm də özlərini
xoşbəxt sayan insanlardan danışılır.
“Sınıq güzgü”də həmişə
sual verib-cavab almağa çalışan Vaqif Bəhmənli
özü suala tutulur. Bu müsahibələrdə Azərbaycan
mədəniyyəti və cəmiyyətində saflıq və
səmimiyyət fiquru olduğu yansıyan Vaqif Bəhmənlinin
öz potreti cızılır, indiyədək bəlli olmayan
keyfiyyətləri üzə çıxır:
Nə bir oxam, nə təkər,
Nə şəkərəm, nə zəhər,
Nə müslüməm, nə kafər –
Balaca bir adamam...
Yenə də Vaqif Bəhmənli sadəliyi,
təvazökarlığı... özü də tərcümə
ədəbiyyatı ilə məşğul olan Vaqif Bəhmənlinin
Azərbaycanda tərcümə işinin vəziyyəti ilə
bağlı fikirləri: “Dünya bizi nə dərəcədə
duyur?” sualına cavabında belə səslənir: ”Belə
görürəm ki, hələlik dünya bizi duymur. Bunun
üçün ağlamağa dəyməz. Ola bilsin ki,
dünya hələlik hansısa dəyərli əsərin
yanından sakitcə keçib getsin, ona gözünün
ucuyla baxmasın. İnanmıram ki, Füzulini, yaxud da Nizamini
öz vaxtında dünya indiki kimi tanıyıb.
İmkanlarımız artar. Tərcümə böyük pul tələb
edir. Amma bu Azərbaycan xalqının zövqünə, gələcəyinə,
mənəviyyatına qoyulan vəsait olacaq, itib – batmayacaq...”
Və o, tərcümə ədəbiyyatına
yanaşdığı kimi, tərcüməçiyə də
ciddi yanaşır, dəyərləndirmələr aparır:
“Ana dili də daxil, ən azı iki dili mükəmməl bilən,
başqa dildə yaradılmış ciddi əsəri bir
başqa dildə olduğu kimi yenidən yaradan sənətkara
tərcüməçi deyilir”.
Türk dilini at üstündə, yüyrək
və əbədiyaşar sayan təəssübkeş
şairin Vətənində yad bir dilin-ingilis dilinin hegemon dilə
çevrilməsi prosesinin sürətlə getməsindən
dolayı narahatçılığı da onun vətəndaş
mövqeyini ortaya qoyur:
Dil deyil ki, andır;
imandı, dindi...
Günaha yazmasın Şekspir baba;
İngilis dili indi
Xalça, palaz, çarpayı, yorğan,
döşək deməkdi.
Yalıncaq Qarabağ camaatı
İngilis dilində üşüyür,
ATƏT ingiliscə nağıl döşəyir!
Bu dil cavan dili, qoca dilidi,
Pul dilli, bal dili, beçə dilidi.
Sanma əruz dili, heca dilidi;
Yorğanlar altında gecə dilidi,
Çöl dili, yol dili, küçə
dilidi.(“Dil”)
Tənqidimizdə Belinski üslubunun
yaranmasını istəyən, ancaq şair bolluğuna
münasibətində bir qədər “səxavət” göstərən
Vaqif Bəhmənli: “Düşünürəm ki, şeir
yazanda unutmamalıyıq ki, biz kimik, hansı xalqın
övladıyıq, xalqımız hansı vəziyyətdədir.
O boyda Qarabağ dərdimiz var. Bu problem həll olunmayınca
Azərbaycandan sağlam bir orqanizm kimi danışmaq olmaz.” Elə
bu üzdən “Qarabağ” ağrısını muğam
üstə rahat oxuna bilən qəzəllə-dərdi
anlatmağın ən təsirli üsulu ilə ifadə etməyi
düşünüb:
Hər can altında muğam sirri
yatır da... bilirik,
Gövhərin məskənisən,
dürdü dodağın, Qarabağ!
Arazın lilli suyu kölgə salıb
ağ üzümə-
O səbəbdən də solub lalə
yanağım,
Qarabağ!
Yol tutub geydi çarıq,
körpə canım düşdü iraq:
Anasan bağrıyanıq, itmiş
uşağın,
Qarabağ!
Cənnətin ortasına taydı
qırağın,
Qarabağ!
Sənə qismətdi niyə indi bu
çağın,
Qarabağ!
Özünü orta nəslin nümayəndəsi
sayan Vaqif Bəhmənlinin bugünkü ədəbi gənclik
barədə fikirləri də maraqlıdır. “Bizim 70-80-ci
illərlə müqayisədə ədəbi gənclik
sözünün anlamı da yeni keyfiyyətlər qazanıb.
Ədəbi tənqid yaxasını qırağa çəkdiyinə
görə ədəbi nəsillərin təsnifatında
kobud təhriflərə yol verilir. Yeni imzalar altında
şeirlər çox çap olunur. Amma hələ ki,
şairlər arasında gəncliyin Məmməd
Arazını, Fikrət Qocasını, Əli Kərimini,
Vaqif Səmədoğlusunu və s. görmürəm. Əlbəttə,
söhbət kiminsə özünü kimə bənzətməsindən
getmir. Sadəcə adını çəkdiyim şairlərin
əsərlərindən davamlı olaraq Azərbaycan
poeziyasına təmiz hava axır. Mən gənc şairlərdən
bax, bu havanı istəyirəm...”
Hər şeyin başlanğıcı
olduğu kimi, sonu da olur. Biz də yazının sonuna
yaxınlaşırıq və “Sınıq güzgü”dən
süzülən “Uzaqdakı işığa”
tuşlamışıq gözümüzü. Vaqif Yusiflinin o
işıqdakı axtarışları, qənaətləri
karımıza gəlir... 1978-ci ilin avqustunda “Azərbaycan”
jurnalında 23 yaşlı Vaqif Bəhmənlinin
yazdığı “23 yaşlı” şeirini oxuyandan ta
bugünədək addım-addım izlədiyi
yaradıcılığı barədə çox maraqlı
fikir səsləndirən müəllif yazır: “Bəhmənli
şeiri öz ahənginə görə qışqıran
şeir deyil. Pıçıltıdan bir az yuxarı, sakit və
həzin səsin qopardığı şeirdir.” Bax beləcə:
Yuxusuz gözümdə tonqal qaladım,
Tutdum qız qalanı, oğlan qalanı.
Qazancım budu ha... Olan – qalanım.
Qaynayan beyindi, bir də göz yaşı.
Əsrlər boyu şairlər göz
yaşı axıdıblar. Bəzilərinin isə göz
yaşı axıb, amma heç qurumayıb, şeirlərində
mirvarilərə dönüb... Şübhəsiz ki, Vaqif Bəhmənli
bu ikincilər qisminə aiddir. Çünki Vaqif Bəhmənli
poetik sözün təsir gücünə həmişə
inanıb, elə onun yaradıcılığına
şöhrət və ucalıq gətirən də bu inam
olub. Onu əsl söz sahibi edən, sənət
dünyasında çıraq yandırmağa aparan da məhz
bu inamdır:
Kim ki, sözü böyütdü,
Söz də onu böyütdü.
Sözə söykə ürəyini,
Sözə söykə kürəyini.
Dost sandığın
Bütün əllərdə
bıçaq var,
Düşmən bildiyin
Ən qəddar söz əlində
Çıraq var!
“Yaxındakı işıq”
yazısının müəllifi Kamran Nəzirli Vaqif Bəhmənli
yanğısı, Vaqif Bəhmənli ağrısının
sətiraltı mənasının dərinliyindən boylanaraq
yazır: “Vaqif klassik şeir üslubunu qorumaqla yanaşı,
orijinal bədii məzmun və məntiqinə gözəl
şeiriyyət yaratmışdır. Var olsun bu şeiriyyəti
qanıyla, canıyla, ruhuyla yaşadan qələm dostum.” Əslində
bu şeiriyyətin işığı şairin
özünün dediyi kimi, heç də “uzaqda olan
işıq” deyil. Çağdaş Azərbaycan ədəbiyyatının
istedadlı nümayəndələrindən olan Vaqir Bəhmənli
poeziyasının işığı lap yaxındadı, lap
elə bizim hər birimizin içindədi. Və bu
işıq çoxlarının qəlbini, ürəyini
isidir. Özü necə demişdi: “O şair xoşbəxtdir
ki, anlayanı var və yaxud olacaq...”
Esmira FUAD
525-ci qəzet.-
2012.- 4 fevral.- S.18-19.