Üz-üzə
dayanmış paralel dünyalar
KAMAL ABDULLANIN “UNUTMAĞA KİMSƏ
YOX” ROMANI HAQQINDA DÜŞÜNCƏLƏR
Kamal
Abdullanın estet, yaradıcı kimi ədəbiyyat
meyarları bütün vəzifələrindən,
şöhrətindən üstündür. Rabindranat Taqor
vaxtı ilə kölgəsini belə qırmaclamaq istəyənlər
üçün yazırdı: “O kəs xoşbəxtdir ki,
şöhrəti həqiqətdən daha az parlayır”. Kamal
müəllimin yaradıcılığı şöhrətini
(ad-san, vəzifə) kölgəsində qoyur.
Onun əsərlərini
oxuyanda da bir fərqli cəhət aydın duyulur:
ayrı-ayrı hissələrə aparan yol insanı
azdırmır, süjet bəzən mövzunun içindən
sivişib çıxır, amma hər dəfə
qanrılıb baxanda uzaqlaşan sürətini görürsən.
Sanki yanından bir adam keçib gedir, uzaqlaşır, evinə
çatır, otağına keçir, amma sən hər dəfə
çevrilib baxanda uzaqlaşdığını görürsən.
Mənimçün
təhkiyə nəsrin zirvəsidir. Yazıçı oradan
baxanda hamını görməlidi. Sujetsə təhkiyə
zirvəsindən hadisələrə (zirvədən
aşağıdakılara) sarı atılan kəndirdi.
Yazıçı qəhrəmanlarının yanına
düşməlidi mütləq. K.Abdulla nəsrinin maraqlı
cəhəti budur ki, o təhkiyə (deyim) zirvəsindən
baxa, kəndirlə (sujet) qəhrənmanlarının
yanına düşə bilir. Məncə, bütün əsərlərdə
qəhrəmanların silueti səsdir, əsərdə təhkiyədən
(səsdən, oxunuşdan) başqa hər şey
cansızdı.
Demokrit
gözlərini ona görə kor edir ki, ətrafdakı
heç bir şey onun diqqətini cəlb etməsin.
K.Abdullanın romanında kor olmuş Demokritin ruhu var.
K.Abdullanın əsərlərini oxumağa başlayandan sonra
istər-istəməz hər şeyə qarşı
“korlaşırsan” (diqqətin azalır) və mətnin
psixoloji halına düşürsən, gözün başqa heç
bir şey görmür.
K.Abdullanın
“Yarımçıq əlyazma” romanında Dədə Qorqud
Qazanla üzbəüz dayananda ürəyinin dərinliyində
onu aldatdığını bilir (fikirləşir). Yəni
paralel dünyaları təkcə real aləmə yox,
illuziyalara (beyində) da aid etmək olar. Çünki irreal aləm
heç vaxt real aləmi inkar etmir, çünki həqiqət
belə illüziyadır. Amma reallıq irrenallığı
inkar edir, çünki yaşanalar bəzən
düşündüyümüzə “sərf eləmir”. Bundadır ki, bəni-adəm çox vaxt real aləmə can atır. Dədə Qorqudun qəlbindəki
reallıqdır, dilindəkilər
isə irreallıq (indi onun halına
uyğun olan). Bu mənada, paralel
dünyalar bir-birinə
qovuşmur. “Unutmağa kimsə yox” F.Q-nın Afaqı ilk xatırlamaları
illüziyalardır, öz
içinin sözləridir.
K.Abdullanın romanındakı paralellər həm də qütbləşmiş
paralellərdir. Qarşıdan baxanda paralel dünyalar qarşı-qarşıyadır,
rəqibdir. K.Abdullanın “Unutmağa
kimsə yox” əsərinə çox
adam yandan (yan gözlə yox ha!) baxdı və ancaq paralel
dünyalar gördülər.
Amma o paralel dünyalar həm də qarşı-qarşıyadır, rəqibdir biri-birinə.
Təkcə paralel dünya
olsaydı, onda ziddiyyətlər olmazdı.
Onda əsər birqatlı olardı.
“Unutmağa kimsə
yox” romanı paralel dünyalar üstündə qurulub və hər işarə, digər dünyaya eyhamdır, göstəricidir. Bir dünya o biri
dünyanın açarıdır.
Əsərdə mənə maraqlı
görünən bir şey vardı, təhkiyə öz-özlüyündə
paralel dünyanı şərtləndirir. Necə? Xatirə danışan digər dünyanı yada salır və bu dünyalar onun öz xatirəsi
olsa da, tamam yad təsir
bağışlayır. Bəhrəm kişi
üçün Gülsümə
olan sevgisinin tarixçəsi, 40-50 il (bəlkə) olsa da, antik dövr
qədər qədimdir,
həm də gələcək qədər
yaxın. Nasir bu oyunu qurmaqla illəri zamansızlığa çıxarır,
illər yox, tarix yadda qalır,
nəhayət bu yolla yazıçı oyunun prinsipini reallaşdırır. K.Abdulla roman janrında
allahlıq edə bilir. Necə? F.Q və Bəhram kişini taleyir, yerdə qalan bütün obrazlar və hallar sadəcə hadisədir. K.Abdulla romanı
F.Q-nın və Bəhramın “başına
gətirir”. Paralel dünyalar
həm də onların dünyalarıdır.
Paralel dünyalar çoxluğu...
1. Afaq ilə F.Q-nın, Gülsüm ilə Bəhram sevgisi. Hər ikisi nakam.
Bədbəxtlik paraleli.
2) Bütün hadisələrin
içində F-Q-nı
düşündürən Afaqdır. Bəhramı isə Gülsüm.
Düşüncə paraleliyi.
3) İş həyatı:
F.Q -nin həm
Çiçəkli yazını
açarkən iş
həyatı, həm də institutdakı iş həyatı var. Bunlar da paralel
aləm sayıla bilər.
4. Bəhramın oxuduğu “Ovod” və “Gülsüm”ün oxuduğu
“Ovod”. “Ovod”
Gülsümün və
Bəhramın arasındakı
unudulmazlıq məqamıdır.
Niyə məhz “Ovod”, axı “Ovod” inqilabdır, başqa tale seçib, əvvəlki həyatını unutmamaq
da etirazdır, inqilabdır. Qayıdış özü də paraleldir getdiyin yönlə.
5) Təyinat eyniliyi: Söz də səs də özlüyündə paralel
dünyadır. Qarağac həm
səs toplusdur, həm də söz. Sirri də səs
və söz dünyası açır.
Ona görə də sirr məhz Qarağac sözü ilə açılır.
6) K.Abdulla “Hadisələrin üfüqü”ü ilə
zaman və məkan paraleli yaradır. Hadisə zaman anlayışıdır,
üfüqsə məkan.
7) Sirr niyə məhz mağaranın içində gizləyir?
Mağara sirr məkanıdır,
Çiçəkli yazı
da sirdir. Yazıçı sirri digər
sirrin içində gizlədir. Əsərdəki məşhur mif
də mağarada baş verir.
8) Romanda zamanla, zamansızlıq paraleldir.
Mif zamansızlığın, mifin
açılması zamanın
“əl işidir”.
9) F.Q özünə inanaraq kəndə gəlir. Kəndə gələn kimi Bəhram kişi də
inanır ki. Çiçəkli yazını oxuya
biləcək. Afaq da Bəhramı əmin edir ki, “Çiçəkli
yazını oxuyacaqsan”.
Amma Çiçəkli yazının
sirri açılanda əsl məna üzə çıxırmı?
Bilinmir... Əminlik mütləqdir, nəticə
isə qeyri-mütləq.
Romanda qarşı-qarşıya dayanan,
əks-qütblü, amma
yolları bir olan paralellər görürük.
10) Yağışlar aşağıdan
yuxarı yağır,
əslində, hər
şey baş-ayaq çevrilib. Göylə yer də paralel dünyadır.
Amma min illərdi yağışın
göydən yerə yağması, göyün
yerə “birmənalı
münasibət”idir. K.Abdulla hər
şeyi vəhdətləşdirir,
qarşılıqlı edir.
11) Romanı “xatırlamaq və unutmaq” kimi iki əks-qütb
üstündə qurulub.
Çiçəkli yazı unudulmuşun
xatırlanmasıdır. Keçmişi, o dili xatırlamalısan
ki, sirlər açılsın. Sonda böyük
xatırlamanın qarşısında
ağıla da gəlməyən, böyük
UNUTMAQ problemi çıxır.
Hər şey xatırlandı, itdi, möhtəşəm
ahəngin bağrında.
11) Çiçəkli yazını
niyə məhz, Bəhram duya bilir?. Çünki Çiçəkli yazının
havası onun içindədir, onun unutmağa kimsəsi yoxdur, Çiçəkli
yazının sevgisi daşların bağrına
yazıldığı kimi,
Bəhramın sevgisi də sinəsinə yazılıb. Bəhram əslində,
özünü kəşf
edir, Çiçəkli
yazını yox.
O öz ahəngini duyur.
12) Qarağac səni unutdu,
Sən Qarağacı
unutmadın.
Çiçəkli Yazının bir hissəsi olan bu misralardan aydın olur ki, O, (Bəlkə, Gülsüm) Qarağacı
unutmayıb, amma Qarağac onu unutmağa, öz gizliliyində saxlamağa çalışır. Bir paralel
də ortaya çıxır. Qütbləşmiş
paralellər aydınlaşır:
Biz hadisələri unutmamağa
(Sən Qarağacı
unutmadın), hadisələr
isə bizi gizlətməyə (Qarağac
səni unutdu) çalışır.
14) Yazıya toxunanlar ölür: Axı yazı başqasının
həyatıdır, başqasının
həyatına soxulmaq
olmaz. Yeganə tədqiqatçı F.Q olur
ki, o yazını ( Bəlkə Bəhramın həyatını?)
Bəhramın verdiyi açarla
açır. Bu yolla da sağ
qalır. Yazı aydınlaşandan
sonra Bəhram ölür, yazı öz sirrinin sonuna çatır, Bəhram da öz ömrünün.
15) Yazı su üstünə
yazılmalıdır. Yazının
itkinliyi üzə çıxır: “Hər
sözünü əzbər
bilməsinə baxmayaraq
F.Q Çiçəkli yazının
əvvəldən-axıradək nədən bəhs etdiyini bilmirdi”. Romanda bu barədə
başqa bir ip ucu da
var: Yazı yaddaşa qarşı üsyandır. Paralel: Yazmaq unudulmaq qorxusudur. Həm də yazmaq,
yaddaşındakını unutdurmaqdır. Yazandan sonra
beynindəki yaddaşından
unudulur, artıq yazmısan deyə yazdığını yaddaşında
saxlamaq istəmirsən.
16) “Unutmağa kimsə yox” – Bəhram həm də Xaronun qayığına minmiş adamlardandır. Çiçəkli yazı həyat
tərəfdədir. Bəhramın Gülsümdən sonra yaşadığı ömür
Stiks çayının
o üzüdür. Çiçəkli yazı çözüləndə
Bəhram həyatın
digər üzünə
keçir. Amma yaddaşı
ilə birgə.
Mif və Reallıq və s...
P.S Alber Kamyunun “Taun” romanı barədə təsdiq olunmuş araşdırma var ki, əsəri
oxuyan adamların çoxu romanı oxuduqları müddətdə
qızdırma xəstəliyi
tapır, ən azı xəstələnir
və heysiz olur. K.Abdullanın romanlarını oxuyandan sonra mən “Sirr xəstəliyi” tapmışam.
Hansısa əsərdə bir ştrix görəndə elə bilirəm ki, yazıçı hansısa
gizli mətləbə
işarə edir.
Əfsus, səd əfsus ki, hamı sirli ola bilmir...
Fərid HÜSEYN
525-ci qəzet.- 2012.- 4 fevral.- S.16.