Jurnalistika bu gün – sənət,
peşə, ixtisas kimi
Yaradıcılıq insanın özünüifadəsidir. Özünüifadə
insanın əbədi istəyidir. Yalnız
istedad, bacarıq və bilik insanın yaradıcılıq
imkanlarının gerçəkləşməsinə şərait
yaradır. Qədim nağılların,
dastanların, bütün folklor nümunələrinin
hamısı insanın fərdi istedadının kollektivləşmiş
özünüifadəsidir. Yaradıcılıq
insanın bütün fəaliyyət sahəsində
özünü göstərə bilər. Minlərlə bağbanın içərisində
yalnız yaradıcılıq istedadı ilə seçilən
möcüzə yarada bilir. Yüzlərlə bənnadan
biri –
hamının qəbul etdiyi daşlaşmış
qaydalara yeni yaradıcılıq bacarığı ilə
yanaşanı digərlərindən fərqlənir və bənna
möcüzəsi yaradır. Beləcə, rəngsazdan
tutmuş toxucuyadək hər kəsin özünü
daşlaşmış, qəbul edilmiş populyar qaydalardan
artıq göstərmək üçün potensial imkanı
var. Lakin onun bu imkanı istedadla, öz peşəsinə
vurğunluq aktı ilə müşayiət olunur. Amma
insan fəaliyyətinin elə spesifik sahələri var ki,
oradakı bütün görülən iş
yaradıcılıqla, istedadla bağlıdır. Belə sahələrin “fəhlələrinə”
yaradıcı şəxsiyyət kimi baxılması ta qədimdən
ictimai məzmun kəsb etmişdir. Bu,
insanın intellektual fəaliyyət sahəsidir.
İnsanın ağıl və bacarığın,
düşüncənin, istedadın, təxəyyülün
iştirak etdiyi bütün sahələrdəki fəaliyyəti
yaradıcı iş kimi qəbul edilir. Şair,
yazıçı, dramaturq, aktyor, rejissor, rəssam, heykəltəraş,
alim və daha onlarca insan yaradıcılıq işilə məşğuldur.
Bu adamlar seçdikləri fəaliyyət sahəsində
ağılın, intellektin, təxəyyülün
bütün gücünü səfərbər edərək
birinin digərindən tamamilə fərqli, orijinal əsərlər
yaradırlar. İstedadın, təxəyyülün,
xüsusi bacarığın, intellektual səviyyənin
maksimum iştirak etdiyi yerdə sənət əsəri
yaranır. Bu əsərlərin müəlliflərinə
– yəni yaradıcılarına sənətkar deyirlər.
Jurnalistika da yaradıcılığın bu sahəsinə
aiddir. Lakin müəyyən fərqlər var. Əsas fərqlərdən
biri: məsələn, bədii yaradıcılıq, onu
ustaddan öyrənməkdən daha çox fitri istedad tələb
edir. Fitri istedad mütləq sənətkarlığa
aparıb çıxarır. Deməli, bədii
yaradıcılığın sənət növü olmaq
imtiyazı mütləqdir. Jurnalistika da
fitri istedad tələb edir. Fitri istedada
sahib olan jurnalistlər bu peşəni sənətə
çevirir və beləliklə, “jurnalistika sənət
deyil, peşədir” kimi bəzilərinin postulat hesab etdikləri
fikri təkzib edə bilirlər. Lakin
jurnalistikanı fitri istedad olmadan da öyrənmək
mümkündür. Ona görə də
jurnalistika sənətdən daha çox peşə xarakteri kəsb
edir. Peşəni isə öyrənmək
gərəkdir. Bu mənada jurnalistliyə
yiyələnmək mümkündür. Eyni
sözü şairlik haqqında demək çətindir.
Ona görə də xalq arasında “şair
olmaq üçün gərək şair doğulasan” fikri də
əsaslıdır.
Yazıçının, şairin, dramaturqun insanın
daxili aləminə nüfuzu xüsusi bir istedad tələb
edir. Tipik şəraitdə tipik hadisələri görmək
və yaradıcılığın bütün məqamlarında
tipikləşdirməyi bacarmaq ancaq istedad sahibinin işidir.
Biz yüzlərlə bədii əsər
tanıyırıq ki, onu sənət nümunəsi
adlandıra bilmirik. Çünki bu “əsərlərin”
müəlliflərinin hadisəni sənət səviyyəsinə
yüksəltmək qabiliyyətləri olmayıb.
Böyük C.Məmmədquluzadə “Poçt qutusu”, “Usta
Zeynal” kimi şedevr hekayələrində dövrün tipik
obrazlarını elə yaratmışdır ki, bu gün də
həmin əsərlərin sənətkarlıq möcüzəsi
olduğuna heç kimdə şübhə yoxdur. Lakin həmin hadisə və obrazlar jurnalist qələmində
konkret insanların təsviri ilə olacaqdır deyə, tipikləşmə
kimi sənətkarlıq məqamı özünü zəif
göstərəcək. Min illərlə
sənətin bu məqamını daha maraqla qəbul edən
insan indi xeyli dəyişmişdir və “müasir oxucu
personifikasiyaya- yəni konkret insan üzərində qurulan mətnə
daha çox əhəmiyyət verir” (Media. Zarubejnıy uçebnik.M., İzd-vo “Öniti”, 2005). Deməli, ümumiləşməyə meyli ilə
güclü olan bədii əsərdən fərqli olaraq
jurnalistika dəqiq, olmuş, olan, olacaq faktlarla
danışır. Jurnalistin bütün
fikirləri konkret faktlara əsaslanır. Burdan belə
bir nəticə də çıxır: bədii əsər
hisslərə, duyğulara ünvanlandığı halda,
jurnalistika daha çox şüurlara, ağıla
ünvanlanır. Bu, çox ciddi məqamdır.
Hisslərə və duyğulara ünvanlanan bədii
söz kütləvilik iddiasında deyil. Bir
sıra hallarda hamı üçün deyil. Şüura yönəldilən jurnalistika məhsulu
hamı üçündür. Hamıya
ünvanlanan əsərin müəllifinin
“dünyagörüşü hərtərəfli, zəngin
olmalıdır” (Çernikova E.V. Osnovı tvorçeskoy
deyatelnosti jurnalista. M., İzd-vo “Qardariki”,
2005). Jurnalist hər kəsdən artıq
iti müşahidə qabiliyyətinə malik olmalıdır.
Jurnalistika və jurnalist günün aktual problemlərilə
yaşayır.
Yazıçının, bədii söz sənətkarının
oxucusu növbəti əsrdə də yaşaya bilər.
Lakin jurnalistin oxucusu bu günün, bəlkə
də bu saatın insanıdır. Bunları nəzərə
alan peşəkar jurnalist bütün
günü, bütün həftəni, ayı, ili işləyir.
Əslində, ətrafı, hadisələri izləyən
jurnalist mənəvi mənada heç vaxt istirahət etmir.
Amma bütün günü, bütün ili
işləmək əsl peşəkar jurnalistin həyatını
bəzəyir, ona mənəvi ləzzət gətirir.
Jurnalist məhsulu daha çox tirajlanma tələb edir. Bu məhsulun
tirajlandığı texnikanın “kütləvi informasiya
vasitələri” adı ilə adlandırılması həm
də burdan doğur. Jurnalistikanın bir
sıra cəhətləri nə qədər dəyişsə
də, tiraj dominantlığı heç vaxt dəyişmir.
Yeni informasiya texnologiyaları hər hansı
informasiyanı istənilən məsafədə istənilən
istehlakçıya ötürməyə qadirdir. Və bu texnologiya dəyişdikcə bütün
parametrlərdə tirajlanmanın çoxalmasına gətirib
çıxarır. Tiraj isə –
kommunikasiya prinsipi kimi jurnalistikanın əsasıdır.
Tiraj informasiyanı demokratikləşdirir,
jurnalisti populyarlaşdırır. Ona görə də
tirajlanan informasiya hakimiyyətdir, dünyanı idarə
sistemidir. “Bu sistemdə jurnalistin şərəfli
bir yeri var”. İndi yeni texnologiya “hadisənin
baş verdiyi gerçək anda onun oxucuya,
tamaşaçıya ötürülməsinə imkan
yaradır” (Media. Zarubejnıy uçebnik.M.,
İzd-vo “Öniti”, 2005) və belə anda jurnalist cəmiyyətin
gözündə qiymətə minir. “Jurnalist
bir anda milyonlarla oxucu, tamaşaçı, dinləyici ilə
təmasda olur. Ona görə də
jurnalistika və jurnalist cəmiyyətlə kütləvi
ünsiyyətdədir” (Zasorina T., Fedosova N. Professiə –
jurnalist. Rostov-na-Donu, “Feniks”, 1999).
Jurnalistikanın yaranması ilə eyni vaxtda meydana
çıxan müəllif və senzor anlayışları
sırasından indiki texnologiya senzorun hətta təbii qeyb
olmasına şərait yaradır. XXI əsrin jurnalistika
şüarı belədir: hər cür informasiya hamı və
hər kəs üçün. Bu prinsip
qaçılmazdır. Öz
sözünü duyğulara yönəldən bədii ədəbiyyatın
min illərdən gələn yaradıcılıq
dominantlığı informasiya texnologiyasının
yaratdığı informasiyalı cəmiyyət
çağında öz yerini jurnalistikaya – daha kütləvi
və daha çox tirajlı jurnalistikaya verməkdədir.
Belə
bir cəmiyyətdə jurnalistin yeri daha çox hiss olunur. Bu cəmiyyət jurnalistdən də öz peşəsini
sənət səviyyəsinə yüksəltməyi,
çevik və operativ, cəsarətli və qərəzsiz,
dəqiq və vicdanlı olmağı tələb edir.
Müstəqil Azərbaycanda söz və mətbuat
azadlığı təmin edilmiş, KİV-in mükəmməl
hüquqi bazası yaradılmışdır. “Kütləvi
informasiya vasitələri haqqında” Azərbaycan Respublikasının
Qanunu jurnalistin hüquq və vəzifələrini dəqiq
parametlərlə təsbit etmişdir. İnformasiyanın
təqdimində dəqiq və qərəzsiz olmaq, peşə
etikasına əməl etmək, dövlətin, vətəndaşların
şərəf və ləyaqətinə hörmətlə
yanaşmaq prinsipləri jurnalistin əsas vəzifələrinə
daxildir. Əslində, beynəlxalq
jurnalistika praktikasında informasiyanın qiyməti və
keyfiyyəti jurnalistin öz peşəsi ilə məşğul
olduğu zaman həmin postulatlara necə əməl etməsilə
ölçülür. Peşəkar, dəqiq, qərəzsiz,
operativ, cəsarətli, çevik, vicdanlı və s. kimi
yaradıcılıq prinsiplərini əks etdirən və ilk
baxışda sadə görünən bu sözlərin
sırada yerini dəyişmək olar. Ancaq
onların ifadə etdiyi məzmunu dəyişmək
mümkün deyil. Çünki bu sözlərdə
jurnalistin peşəkarlıq, müasirlik, təsiretmə və
hətta, dünya düzənini dəyişmə imkanı
ifadə olunur. Yeni əsr jurnalistlərdən
maksimum peşəkarlıq tələb edir. Böyük peşəkar olmağın yolları isə
öyrənməkdən, təcrübədən keçir.
Dünyanın, demək olar ki, əksər
universitetləri jurnalistika peşəsini öyrədən
fakültələrə, şöbələrə malikdir.
Bu fakültə və şöbələr bir
sıra universitetlərdə müxtəlif cür adlana bilər,
lakin onların hamısında peşəkarlığın həm
nəzəri, həm də praktik istiqamətləri tədris
edilir. Hər bir ölkənin universitetlərindəki
jurnalistika təhsili iki əsas istiqamətə diqqət
yetirir: milli ənənələrin və müasir beynəlxalq
təcrübənin öyrədilməsi. Azərbaycanda
jurnalistika təhsilinin yeganə mərkəzi sayılan
Bakı Dövlət Universiteti də tədrisi bu istiqamətdə
formalaşdırmışdır. Postsovet
məkanında jurnalistika təhsilinə hətta Moskva
Dövlət Universitetindən də tez başlamış
Bakı Dövlət Universiteti (Azərbaycan Dövlət
Universiteti) milli ənənələrin öyrədilməsinə
heç vaxt etinasız olmamışdır. Lakin milli ənənə bir zamanlar yalnız kommunist
ideologiyası prinsiplərinə uyğun gələn
faktları ilə önə çəkilmiş, Ə.Hüseynzadə,
Ə.Ağaoğlu, M.Ə.Rəsulzadə, Ü.Hacıbəyli...
jurnalistika məktəbləri məhz milliliyinə görə
senzura qadağaları səviyyəsində unudulmağa məhkum
edilmişdir. “Sovet jurnalistikası” kimi
qeyri-elmi bir anlayış gündəmdə olmuş və
jurnalistika təhsili bu ideoloji aspektin qurbanına
çevrilmişdir. Beynəlxalq
jurnalistikanın azad ifadə tərzi, ideoloji kanonlardan uzaq
xarakteri, tərəfsizlik, qərəzsizlik, vicdanlılıq,
obyektivlik kimi yaradıcılıq prinsipləri kommunist mətbuatının
təbliğatçılıq, təşviqatçılıq,
təşkilatçılıq kimi zorakılıq prinsiplərinin
altında qalmışdır. Sovet dönəmində
çap olunmuş dərslik və dərs vəsaitlərinin
hamısı bu ideoloji prinsiplər əsasında
hazırlanmışdır. Azərbaycan
media məkanının dünya media məkanına sürətli
inteqrasiyası bu dərslik və dərs vəsaitlərinin
yararsızlığını sübut etdi. Yeni dövr bizə tamamilə yeni düşüncənin,
yeni zamanın jurnalistika qaydalarına
uyğunlaşmağı diqtə etdi. Ədalətlə
deyək ki, bu diqtə, bu dönəm yaxşı-pis bir
sıra yeni dərs vəsaitinin ortaya çıxmasına zəmin
yaratdı. Lakin bu əsərlərin əksəriyyəti
daha çox nəzəri xarakter daşıyır. Azərbaycan jurnalistika elminə bu xarakter
jurnalistikanın nəzəri əsaslarına hələ də
daha çox önəm verən rus alimlərindən gəlir.
Azərbaycan elmi jurnalistikası uzun müddət
bu məktəbə söykənmişdir. Etiraf edək ki, bu məktəb bizim
üçün müəyyən zaman kontekstində çox
yararlı olmuşdur. Lakin zamanın,
yaradıcılıq üslublarının, dünyaya
baxışın dəyişdiyi indiki məqamda
yaradıcılıq məktəblərinə yenidən baxmaq
lazım gəlir. Sovet-kommunist
ideologiyasının uzun müddət üzümüzə
bağladığı Qərbin qapıları bu gün
açıqdır. Əlahəzrət
İnternet bizi dünyaya, dünyanı bizə qovuşdurub.
Parabolik antennalar bizə dünyanın ən
müxtəlif teletəcrübəsini duymağa imkan verir.
On illərlə bizə əlçatmaz olan Qərb
qəzetlərinin İnternet versiyaları, ən azı, kalka
proqram tərcümələri ilə əlimizdədir.
Bu telekanalların və bu mətbuatın iş prinsipləri
sübut edir ki, dünyada mənimsəyəcəyimiz bir
çox yeni jurnalistika məktəbi var. Bu məktəblərin
hansını seçməli? Sualın cavabı çox sadədir:
Bazar münasibətləri sisteminə yararlı olan məktəbləri.
Belə məktəblər jurnalistin
yaradıcılıq potensialını tam mənasında
üzə çıxarmağa böyük maddi və mənəvi
stimul yaradır. Bazar münasibətləri
sistemi jurnalisti dəqiq, qərərsiz, vicdanlı, ədalətli,
çevik, cəsarətli... olmağa məhkum edir.
Müasir
dövrdə demokratik dövlətlərin söz, mətbuat,
fikir azadlığı ilə bağlı
formalaşdırdığı qanunvericilik bazası təkcə
jurnalistika ixtisasına yiyələnən kadrların, mütəxəssislərin
deyil, digər bir çox müxtəlif peşə sahiblərinin
də mətbuata, televiziyaya, radioya axınına şərait
yaratmışdır. Xüsusi jurnalistika təhsili
almamış bir çox mətbuat işçiləri
tanıyırıq ki, onların mətbuada məhsuldar və
peşəkar yaradıcılığı heç bir
mübahisə doğurmur. Lakin bununla belə, hər bir
peşənin, ixtisasın, xüsusi nəzəri modelləri,
nəzəri aspektləri var ki, onlara mükəmməl bələd
olmadan həmin sahədə uğur qazanmaq çətindir. Azərbaycan jurnalistika məkanında
KİV qanunvericiliyinin yaratdığı hüquqi imkanlara
söykənərək fəaliyyət göstərən bir
çox qəzetlərin redaksiyalarına qeyri-peşəkarların
axınından doğan təcrübə sübut edir ki,
peşənin nəzəriyyəsini bilmədən jurnalist
olmaq xoşagəlməz nəticələrə gətirib
çıxarır. Bugünkü söz və mətbuat
azadlığı şəraitində bir sıra qəzetlərdə
özünü total şəkildə göstərən
böhtan, şər xarakterli materiallar, faktın dəqiqliyinə
və qərəzsizliyinə göstərilən
etinasızlıq, peşə etikasının prinsiplərinin
pozulması, jurnalistikanın və jurnalistin siyasiləşməsi
və bunun nəticəsi olaraq tez-tez baş verən məhkəmə
çəkişmələri bir daha sübut edir ki, bu cür
neqativ halların hamısı redaksiya əməkdaşının
nəzəri bilikdən uzaq olmasının nəticəsidir.
Ona görə də bu gün xeyli dərəcədə dəbdə
olan “jurnalist peşəsi xüsusi təhsil tələb
edirmi?” ritorik sualına birmənalı şəkildə
müsbət cavab verilməlidir. Bəli, necə ki, peşəkar
həkim, peşəkar arxitektor, peşəkar aktyor, sənətkar
yazıçı ... olmaqdan ötrü xüsusi ixtisas təhsili
vacibdir, eləcə də peşəkar jurnalist olmaq
üçün bu sahənin kanonlarını öyrədən
təhsilə malik olmaq zəruridir. Minlərlə həkimdən
birinin mükəmməl jurnalist olmağı (Qənirə
Paşayeva), minlərlə baytardan birinin yazıçı
olmağı (Çingiz Aytmatov), minlərlə jurnalistdən
birinin aktyor olmağı qeyri-tipik hadisədir. Belə hadisələri
ümumiləşdirmək xüsusi təhsilə münasibətdə
zərərli tendensiyadır.
Bütün
bunlar birmənalı şəkildə sübut edir ki,
xüsusi jurnalist təhsili çox vacibdir və bu sistemdə
jurnalistikanın nəzəri və praktik modellərinin
öyrənilməsi gələcək jurnalistin peşəkarlıq
xarakterini müəyyənləşdirən əsas amildir. Bu
mənada “Jurnalistikanın nəzəriyyəsi və təcrübəsi”
kursu xüsusi əhəmiyyət kəsb edir.
Məlumdur
ki, hər bir peşənin, hər bir ixtisasın nəzəri
aspektləri mövcuddur. Jurnalistika da belə bir sahədir.
Jurnalistikanın da nəzəriyyəsi ilə praktikası
bir-birini tamamlayan amillərdir. Nəzəriyyə praktikanı
doğurur və yaradıcı praktika yenə nəzəri
konsepsiyaların meydana çıxmasına təkan verir.
Bütün bunlarla belə, nəzəriyyə ilkindir. “Bir
çox hallarda jurnalistikanın nəzəriyyəsi özünə
yaxın digər “sərhədyanı” elmlərin-fəlsəfənin,
politologiyanın, sosiologiyanın, psixologiyanın, məntiqin,
linqivistikanın, ədəbiyyatşünaslığın,
informatikanın və bir çox digər sahələrin
metodologiyasını, metodunu, kateqoriyalarını
özündə birləşdirərək kütləvi
informasiya sistemlərinin və proseslərinin,
yaradıcılıq konsepsiyalarının
paradiqmalarını irəli sürür, praktikanı
qabaqlayaraq jurnalistika metomorfozasının yeni istiqamətlərini
müəyyənləşdirir” (Axmadulina E.V. Kratkiy kurs teorii
jurnalistiki. İzdatelskiy sentr “Mart”, M., – Rostov- na
–Donu, 2006).
Jurnalistika xüsusi elm sahəsidir. “Jurnalistika aləminə
daxil olarkən, ilk növbədə bu aləmi təşkil
edən elementləri bütöv görə bilmək,
“jurnalistika” anlayışının mahiyytini dərk etmək
lazımdır. Bunun üçünsə,
bəzi təsəvvürlərdə olduğu kimi,
köşklərdəki yüzlərlə qəzeti görmək,
çoxsaatlı teleproqramlara baxmaq kifayət deyil. Çünki bunlar “jurnalistika” deyilən mürəkkəb
bir sahənin nəticə məhsullarıdır. Jurnalistika bu məhsulun yaranmasının, onun oxucuya,
tamaşaçıya necə
çatdırılmasının sirlərini öyrədən
bir mürəkkəb mexanizmdir. Bu mürəkkəb
mexanizm, bu mürəkkəb anlayış birdən-birə
yaranmayıb. Qəzetdən mətbuat
anlayışına, mətbuatdan kütləvi informasiya
anlayışına, bundan kütləvi kommunikasiya
anlayışına və nəhayət bütün
bunları özündə ehtiva edən mediaya uzanan yolda
jurnalistikanın keçdiyi tarixi inkişaf mərhələlərini
də öyrənmək çox vacibdir.
Cahangir
MƏMMƏDLİ
525-ci qəzet.-
2012.- 4 fevral.- S.10-11.