Qəzetin informasiya siyasəti və
jurnalistin fərdi yaradıcılıq prinsipləri
Azərbaycanın
müasir KİV sistemi xeyli dərəcədə
formalaşmış və dünya təcrübəsinə
inteqrasiya etmişdir. İnformasiya texnologiyalarının
sürətli inkişafı ilə beynəlxalq aləmdə
– müxtəlif ölkələrin işlək lüğət
tərkibinə düşmüş “yeni jurnalistika”, “yeni
dönəm jurnalistikası”, “yeni media”, “mediologiya” və bu
kimi anlayışlar Azərbaycan gerçəkliyi
üçün də adiləşmişdir. Azərbaycanın
müstəqillik əldə etməsi və bununla da bazar
münasibətlərinə keçməsi, bütün sahələrdə
olduğu kimi, jurnalistikada da özəl sektorun meydana gəlməsini
şərtləndirdi. KİV-in özəl sektoru isə
bütöv bir sistemin formalaşma prosesini şərtləndirdi.
Bununla da kütləvi informasiya vasitələrinin
çoxçeşidli tipoloji strukturu formalaşdı. Eyni
zamanda hər tip KİV faktının özünəməxsus
informasiya siyasəti ortaya çıxdı. Bu fakt isə
jurnalistin özünün də yaradıcılıq kredosunu
müəyyənləşdirdi və o, jurnalistikanın
yaradıcılıq prinsipləri ilə birlikdə əqidəsinə
uyğun informasiya siyasətinə malik mətbuat orqanı
axtarmalı oldu. Məsələnin elmi aspektlərini
aydınlaşdırmaq üçün, ilk növbədə,
“informasiya siyasəti” anlayışının mahiyyətinə
diqqət edək.
Mətbuatin,
kütləvi informasiya vasitələrinin informasiya siyasəti
ilə siyasi fəaliyyəti qarışdırmaq olmaz. Məlumdur
ki, ilkin mənasında siyasət yunancanın “politika”
sözündən olub, dövlət idarəçiliyi “sənəti”
mənasını bildirir. Siyasət sözün müstəqim,
birbaşa mənasında “ayrı-ayrı partiyaların, siniflərin,
qrupların, dövlət strukturlarının maraqlarını
ifadə edən bir anlayışdır”. Qəzetin informasiya
siyasəti isə “hər hansı bir mətbuat
orqanının öz fəaliyyətini istiqamətləndirən,
prinsiplərində üstünlük verdiyi amilləri ehtiva
edir” . Daha anlaşıqlı ifadə etsək, qəzetin
informasiya siyasəti onun öz fəaliyyətində nəyə
üstünlük verməsi, hansı auditoriyaya
ünvanlanması, informasiyaya, xəbərə yanaşma tərzi,
təhlili, analitik yazılarında daha çox nələrə,
hansı mövzulara üstünlük verməsi və s. kimi
amillərlə şərtlənir. Bütün bunlar bir tərəfdən
qəzetin tipoloji xarakterini formalaşdırırsa, digər tərəfdən
həmin qəzetdə fəaliyyət göstərən
jurnalistin tipoloji xarakterini, yaradıcılq üslbunu, prioritetlərini,
hansı məsələyə necə münasibət göstərməsini
müəyyənləşdirir. Beləliklə, qəzetin, mətbuat
orqanının tipoloji faktı kimi, həmin orqanda
çalışan jurnalistin də tipoloji xarakteri
formalaşır, yaxud, həmin informasiya siyasətini
özündə çoxdan formalaşdırmış
jurnalist məhz iş yeri seçimində öz
yaradıcılıq prinsiplərinə uyğun qəzet
redaksiyası seçir.
Əlbəttə,
heç kim inkar etmir ki, “jurnalist əməyi kompleks xarakter
daşıyır”. Yəni jurnalist ixtisasına yiyələnən
hər kəs siyasi, iqtisadi, sosial, mədəniyyət və
s. mövzuların hamısında yaza bilmək tələbi
ilə üzləşməli olacağını bilir. Lakin hər
bir jurnalistin həm də həyatı, dünyanı görmə
prinsipləri var və o, haçansa öz
yaradıcılığında bu prinsipi seçərək
özünün yalnız ona məxsus olan fəaliyyət sahəsini
ortaya qoyur. Beləliklə, məsələn, siyasi hadisələrdən
yazmağı üstün tutan və hətta çox zaman
siyasətçi kimi daranmağa girişən jurnalist partiya qəzetlərini,
mədəniyyət məsələlərindən yazan
jurnalist ən azı redaksiyadakı mədəniyyət
şöbəsini, idmandan yazmağa üstünlük verən,
bu sahədə formalaşmış jurnalist idman qəzetini
seçir və s.
Müasir
günlərimizdə Azərbaycan mətbuatında iqtidar,
müxalifət, müstəqil istiqamətlərə
ayrılan və cəmiyyətdə özünü göstərən
bu bölünmələrə görə özünün
informasiya siyasətini formalaşdıran qəzet bolluğu
var. İqtidar düşərgəsində özünü
göstərən “Xalq qəzeti”, “Azərbaycan”, “Respublika”, “Səs”,
“İki sahil”, “Yeni təfəkkür” və s., müxalif
düşərgəyə mənsub “Azadlıq”, “Yeni
müsavat”, “Bizim yol”, “Nota” və s., müstəqil mətbuat
nümunələrinə aid “525-ci qəzet”, “Ayna”, “Zerkalo”,
“Exo”, “Üç nöqtə”, “Ekspress” və s. tipli qəzetlərin
hər bir qrupunun öz informasiya siyasəti mövcuddur. Bu qəzetlər
qrupunda fəaliyyət göstərən jurnalist və
redaksiya kollektivi hər hansı bir informasiyaya, xəbərə
formalaşan informasiya siyasəti bucağından
yanaşır. Məsələn, Azərbaycanın müasir
inkişaf tempi iqtidar qəzetlərində yüksək pafosla
təqdim olunduğu kimi, müxalifətyönlü qəzetlərdə
mütləq nöqsanlı cəhətləri ilə,
müstəqil qəzetlərdə isə mümkün qədər
faktın olduğu kimi təqdimi ilə oxucuya
çatdırılır. Qəzetlərin informasiyaya bu fərqli
cəhətlərini nəzərdə tutan Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti Heydər Əliyev müstəqil
jurnalistikaya daha çox önəm verməyi vacib
sayırdı. Prezident İlham Əliyevin belə bir fikri bizim
bu tədqiqatımız üçün çox önəmlidir:
“Azərbaycanda sözün əsl mənasında müstəqil
mətbuata, KİV-lərə böyük ehtiyac vardır... Əminəm
ki, normal, hüquqi, demokratik dövlətin qurulması
işində müstəqil KİV-lərin çox
böyük əhəmiyyəti var və bu əhəmiyyət
getdikcə artır”.
Müasir
Azərbaycan media sisteminin bütün parametrlərini
yaxından izləyən və həmişə jurnalistlərə
faydalı məsləhətlərini verən,
jurnalistikamızın fəaliyyətini tam obyektiv mövqedən
qiymətləndirən Prezident Adminstrasiyası ictimai-siyasi
şöbəsinin müdiri Əli Həsənov iqtidar,
müxalifət istiqamətli mətbuatın hadisələrə,
faktlara münasibətini belə ümumiləşdirir: “Bəzi
qəzetlər hökumətin gördüyü işi
bütövlükdə pisləyir, bəziləri tamamilə
tərifləyir. Vətəndaşlar özləri ortaq
mövqe çıxarmalı olurlar. Əslində isə qəzetlər
bütün məsələləri tam şəffaf, obyektiv təqdim
etməlidirlər”. Bu dəqiq fikirdəki birinci “bəziləri”
müxalifət mətbuatını, ikinci “bəziləri” isə
iqtidar mətbuatını nəzərdə tutur.
Bu
günkü Azərbaycan demokratik dövlət rolunu ifadə
edən mətbuat azadlığı şəraitində
müxalifət, iqtidar qəzetlərinin varlığı
heç kəsdə etiraz doğurmur. Ümummilli liderimiz H.Əliyevin
belə bir fikri bu gün çox aktualdır ki, “mətbuat –
ya müstəqil mətbuat, yaxud da müxalifət mətbuatı,
təbiidir ki, cəmiyyətdə olan
çatışmazlıqları, nöqsanları, hakimiyyətin
fəaliyyətində olan qüsurları tənqid etməklə
həm iqtidara, həm də cəmiyyətin bu nöqsanlardan təmizlənməsinə
kömək etməlidir. Məsələn, mən
bütün mətbuatın yox, müxalifət mətbuatının
yox, dövlət mətbuatının da məhz bu yolla getməsini
istəyirəm. Dövlət mətbuatı yalnız
iqtidarı təbliğ etmək, iqtidarın
qanunlarını, qərarlarını şərh etmək
yolu ilə getməməlidir. O da bizim bütün işlərimizdə
olan nöqsanları, qüsurları aşkara
çıxarmalıdır, tənqid etməlidir”.
Göründüyü
kimi, H.Əliyev həm müxalifət, mətbuatını, həm
də dövlət mətbuatını obyektiv olmağa, hər
ikisində nöqsanları tənqid edən yazıların
getməsinə çağırır. Lakin bu günün
gerçəkliyi professor Əli Həsənovun müşahidəsində
elə görünmür. Jurnalistlər şüurlu olaraq
iqtidaryönlü, müxalifətyönlü
yaradıcılıq istiqaməti seçir və istiqamət
qəzetin tipoloji xarakterini necə formalaşdırırsa,
jurnalistin tipini də eləcə müəyyən edir.
Azərbaycanın
müasir ictimai xadimlərindən tutmuş adi oxucuya qədər
hər kəs və H.Əliyevdən gətirdiyimiz sitatdan da
göründüyü kimi, xüsusilə dövlətin istəyi
də ən yüksək səviyyədə müstəqil mətbuatın
tərəfindədir.
Belə
bir suala cavab axtaraq: qəzetin informasiya siyasəti və
jurnalistin tipoloji xarakterinin formalaşması praktikada
özünü necə göstərir? İlk növbədə
redaksiya kollektivində jurnalistin ixtisaslaşması ilə
redaksiyanın bütövlükdə informasiya siyasətinin formalaşdırdığı
jurnalisti bir-birindən fərqləndirmək vacibdir.
“Jurnalistin qəzet redaksiyasında müxtəlif sahələr
üzrə ixtisaslaşması adi haldır, vəzifənin tələb
etdiyi bir haldır”. Hər bir normal fəaliyyət göstərən
qəzet redaksiyasında bir neçə şöbə
mövcuddur: ictimai-siyasi, sosial, mədəniyyət, idman, təhsil
və s. Hər redaksiyada ayrı-ayrı jurnalistlər həmin
şöbələrdə həmin sahələr üzrə
ixtisaslaşırlar. Məsələn, iqtisadiyyat üzrə
təcrübəsi olmayan jurnalist bu sahədən
yazısında mütləq naşı görünəcək.
Digər sahələr üzrə də həmçinin. Hətta,
məsələn, beynəlxalq həyat şöbəsinin
özündə belə jurnalistlər dünyanın
ayrı-ayrı bölgələri üzrə də
ixtisaslaşırlar. Biri Amerikanı, digəri Afrikanı,
üçüncüsü Avropa ölkələrini
işıqlandırır.
“Redaksiyalarda
jurnalistlər hətta janrlar üzrə də
ixtisaslaşırlar. Jurnalistlərdən biri reportaj
hazırlamağa, digəri oçerk,
üçüncüsü korrespondensiyaya üstünlük
verir”.
İnformasiya
siyasətini formalaşdırmış qəzet və onun
jurnalistlərinin bu siyasətə uyğun ixtisaslaşması
fərqlidir. Bu qəzetlərin öz tipologiyası var və həmin
tipologiyanı informasiya siyasəti formalaşdırıb. Belə
qəzetlərə jurnalist özü artıq
formalaşıb gəlmişdir. Bazar münasibətləri
şəraitində qəzetlər müxtəlif statuslara
malikdir: dövlət qəzetləri, xüsusi-özəl –
kommersiya qəzetləri. Belə statusda qəzetin maliyyəsi,
texniki bazasının kimə mənsubluğu əsas rol
oynayır. Dövlət qəzetlərinin maliyyə
qaynağı da, maddi-texniki bazası da dövlətə məxsusdur.
Məsələn, “Azərbaycan”, “Respublika” qəzetləri
öz statusuna görə dövlət qəzetləridir. “Azərbaycan”
qəzeti Azərbaycan Respublikası Milli Məclisinin
orqanıdır. Qəzetin birinci səhifəsinin lap görkəmli
yerində “Rəsmi dövlət qəzeti” statusu qeyd olunub.
“Xalq qəzeti”ni Azərbaycan Respublikası Prezidentinin
İşlər İdarəsi və qəzetin redaksiyası təsis
etmişdir. Prezidentin İşlər İdarəsinin də təsisçi
rolunda çıxış etməsi qəzetin yarı olaraq
dövlət qəzeti hesab olunmasına əsas verir.
“Respublika” qəzetinin də təsisçisi Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin İşlər İdarəsi və
qəzetin redaksiya heyətidir. Deməli, bu qəzeti də
yarı dövlət qəzeti hesab etmək olar. “Xalq qəzeti”
öz statusuna görə həm də “Gündəlik
ictimai-siyasi qəzet”dir. “Respublika” qəzetinin şüarı
belədir: “Azərbaycanın bütövlüyü, müstəqilliyi
və tərəqqisi”. “Əslində qəzetin ümumi
şüarı onun informasiya siyasətinin ifadəsidir”. Sovet
dövründə qəzetlərin bir şüarı
vardı: “Bütün ölkələrin proletarları birləşin!”
Bu şüar həm də onu göstərirdi ki, sovet-kommunist
rejimi dövründə qəzetlərin hamısı bir
ideologiyaya – dünyada fəhlə sinfinin birləşməsi
ilə kommunizmin qələbəsinə “nail” olmaq
ideologiyasına xidmət edirdi. Bu gün vahid ideologiyadan uzaq və
bazar münasibətlərinin rəqabət qanunlarına
istinad edən qəzetlərimizin hər birinin özü
üçün müəyyən etdiyi auditoriyası və
bu auditoriyaya uyğun informasiya siyasəti var. Bu siyasət, əsasən,
sosial məsuliyyət mətbuat nəzəriyyəsi ilə həyata
keçirilir və “liberal-demokratik sistemdə özünə
geniş yer tapmışdır”. “Bu mətbuat cəmiyyətin
bütün təbəqələrinin səsini eşitdirməyi
özünə məqsəd seçir”.
Qəzetin
statusuna görə onun informasiya siyasəti ən çox
görünən haldır. “Azərbaycan” qəzeti birmənalı
olaraq “Rəsmi dövlət qəzetidir” və öz siyasətini
bu status üzrə müəyyənləşdirir. Bu
informasiya siyasəti qəzetin birbaşa dövlət
maraqlarına xidməti və rəsmi informasiyalara geniş yer
verməsi ilə müəyyənləşir. Qəzetin bir
nömrəsindəki yazıların ən azı sərlövhələrinə
diqqət edək: “Azərbaycanın davamlı yüksəlişinə
xidmət edən mükəmməl siyasət”, “Azərbaycan-Türkiyə
arasında strateji tərəfdaşlıq və
qarşılıqlı yardım haqqında müqavilə tətbiq
edildi”, “Regionların sosial-iqtisadi inkişafı prioritet vəzifələrdəndir”,
“Danışıqlar prosesi Azərbaycanın milli maraqları
çərçivəsində gedir” və s. Eyni informasiya
siyasəti “Respublika” qəzetinə də aiddir. Onun bir nömrəsinin
əsas yazılarının sərlövhələrinə
diqqət edək: “Regional İnkişaf Dövlət
Proqramı uğurla icra olunur”, “Azərbaycan Dəmir
Yolları QSC- (Qapalı Səhmdar Cəmiyyəti – K.N.)
öhdəsinə düşən vəzifəni uğurla
yerinə yetirir” və s. “Xalq qəzeti”ndən bir nömrənin
bəzi başlıqları: “Azərbaycan
iqtisadiyyatının şaxələndirilməsi sənayenin
inkişafını sürətləndirir”, “Davamlı insan
inkişafı kontekstində informasiya təhlükəsizliyi
siyasəti”, “2011-ci ilin dövlət büdcəsi əhalinin
həyat səviyyəsinin daha da
yaxşılaşdırılmasını təmin edəcək”,
“Saatlı: 2010-cu ilin uğurları” və s. Bundan əlavə,
dövlət qəzetlərinin informasiya siyasətində Milli
Məclisin müsbət yönlü fəaliyyəti,
prezidentin fərmanları, sərəncamları, müxtəlif
dövlət tədbirlərindən hesabatlar... mühüm
yer tutur. Bu tipli informasiyalara müxalifətyönlü qəzetlər
heç vaxt yer vermirlər. Müxalifətyönlü qəzetlər
hətta prezidentin xalqa yönəlik, çox ciddi ictimai maraq
kəsb edən fərmanları barədə də informasiya
vermirlər. Əlbəttə, bu proses
düşünülmüş şəkildə baş verir
və əslində belə mətbuat orqanları hakimiyyətə
gəlmək istəyən qüvvələrə dəstək
verir. Bu da jurnalistin siyasiləşməsi, birbaşa siyasətlə
məşğul olması deməkdir. Təsadüfi deyil ki,
bu gün Azərbaycan qəzetlərinin bəzilərinin belə
siyasi fəaliyyəti həm nəzəriyyəçilər,
həm də KİV-in demokratikləşməsi yolunda fəaliyyət
göstərən qurumlar tərəfindən birmənalı
qarşılanmır. Məsələn, Azərbaycan Mətbuat
Şurası jurnalistin siyasətlə məşğul
olmasını medianın ziyanına, etik normalara uyğun
olmadığına işarə edir. Şura sədrinin fikrincə:
“Azərbaycanda jurnalistlərin siyasiləşməsi demokratik
mətbuatın, müstəqil mətbuatın
inkişafını ləngidən amilə çevrilib”.
Mətbuatın
və jurnalistlərin siyasiləşməsi problemi indi
geniş dairələrdə müzakirə olunur. Bu siyasiləşmə
jurnalistin də tipoloji xarakterinə təsir edir. Hətta, bir
sıra müxalif yönlü, siyasiləşmiş jurnalistlər
var ki, özlərinin köşə yazılarında Azərbaycan
ziyalısının müxalifətdə, siyasətdə
olmayanlarını tənqid, bəzən də təhqir atəşinə
tuturlar. Bir sıra hallarda tərəfsiz jurnalistlər, hadisələrdən
obyektiv informasiya vermək kimi əsl jurnalist qaydalarına əməl
etmək istəyən jurnalistlər də siyasiləşmişlərin
hücumuna məruz qalırlar.
Halbuki,
Atilla Girginin dediyi kimi, “jurnalist tərəfli olmaqdan qurtarmaq
üçün bunun yollarını göstərən
qaydaları bilməlidir”. Və aşağıdakıları
bilmək tövsiyə olunur: “Mükəmməl, müasir
peşə ixtisasına sahib olmaq, yetkin mədəniyyətə
sahib olmaq, ölkənin problemlərini bilmək, beynəlxalq
hadisələrdən xəbərdar olmaq, vicdan dəyərlərinə
hörmət etmək, gerçəyi müdafiə etmək,
hadisələrə öz duyğularını qatmamaq, hadisəyə
siyasi görüşlərlə yanaşmamaq, hadisəni
kiçiltməmək, hadisəni böyütməmək,
xüsusi məqsədə xidmət etməmək, hadisəni
yozmamaq”. Bütün bunlar mətbuatda çalışan
müstəqil düşüncəli, heç kimin tərəfini
saxlamayan, hadisələrə obyektiv qiymət verən müstəqil
jurnalistin peşə xarakterinə aiddir. Bu qaydalara əməl
edən qəzetin informasiya siyasəti cəmiyyəti hadisələr
barədə dəqiq, qərəzsiz məlumatlandırmaq
üzərində qurulur və belə qəzetlərin jurnalistləri
müstəqil, peşəkar jurnalistin tipoloji xarakterini əks
etdirirlər.
Müasir
dövrdə jurnalistikanın, jurnalistin siyasiləşməsi
cəmiyyətin mətbuata inamını
azaltmışdır. “... infarktdan uzaqlaşmaq
üçün həkim məsləhəti lazımdır. Həm
də xəstə müalicə həkiminə
inanmalıdır. Oxucunun, tamaşaçı və dinləyicinin
jurnalistə etibarı da belədir. İndiki zamanda bu inam
itmişdir. Bu da medianın cəmiyyətə təsirinin
azalmasına gətirib çıxarmışdır”. Bu
nöqsandan xilas olmağın yollarını müasir rus
jurnalistika nəzəriyyəçisi Q.V.Lazutina belə müəyyənləşdirir:
Jurnalist “cəmiyyətə gerçəklik haqqında
operativ, dəqiq bilgi verməli, ... vətəndaşlara
öz fikrini ifadə etməyə meydan verməli, özü
dəqiq, qərəzsiz olmalıdır”. Yalnız göstərilən
bu xarakterik hallara əməl etməklə qəzet əməkdaşı
müstəqil jurnalist kimi formalaşır.
Müstəqil
qəzetlərin informasiya siyasəti yuxarıdakı istiqamətlərdən
fərqlənir. İlk növbədə “525-ci qəzet”in
informasiya siyasətinə diqqət edək. “525-ci qəzet”
müstəqil mətbuat orqanıdır, hadisə və
faktlara obyektiv, yalnız ictimai maraq bucağından
baxmağı üstün tutur.
Yuxarıdakı
araşdırma metodu ilə yanaşsaq, bu qəzetin də bir
nömrəsinin əsas başlıqlarına nəzər
salmalı olacağıq: “Özəlləşmə
paylarının istifadə müddəti başa
çatıb”, “Bəzi bölgələrdə kadr
çatışmazlığı var”, “Teleradio Şurası
telekanallara müraciət etdi”, “Müxalifətin
yaratdığı İctimai Palatanın iclası
keçirildi”, “İctimai Palatadan narazılıqlar
başladı”, “Saxlama müddəti bitmiş ərzaq
malları satışdan çıxarıldı”, “Partiyalara
maraq azalıb” və s. Yaxud, başqa bir nömrədə: “Bu
gün Rusiya, Azərbaycan və Ermənistan prezidentlərinin
görüşü keçiriləcək”, “Ombudsmanın
hesabatı qənaətbəxş hesab edildi”, “Qərbin hər
zaman ehtiyat variantı olub”, “Mənim ruhlar şəhərim”,
“Xocalısız uşaqlar”, “Xırda biznesin iri gəlirləri”,
“Ölülərin ölməzliyi...”
Müstəqil
qəzetlər xüsusilə xəbərə münasibətdə
obyektiv olmağa cəhd göstərirlər. Bu mənada Azərbaycanda
nəşr olunan “Şərq” qəzetini xüsusi misal gətirmək
olar. Bu qəzetin bir nömrəsindən gətirəcəyimiz
başlıqlar dediyimizi sübut edir: “Şəhidə məzar
yeri satılmaz”, “Həkim və müəllimlərin
maaşı artırılacaq”, “Hərbi hissədə
güclü yanğın olub”, “Elektrik altında tikilən evlər
dağıdılır”, “Xalq olimpiyadası yenidən işə
salınır”, “Evdə televizor partladı”, “Sədərək”
ticarət mərkəzində meyit tapılıb”, “Gizir
sevgilisini və özünü güllələyib”, “Quba məzarlığına
diqqət artırılıb”, “Saatlı və Sabirabad sakinləri
mitinqə hazırlaşır”... Göründüyü kimi,
bu sərlövhələrin hamısı xəbər sərlövhələridir,
obyektivliyi, tərəfsizliyi gözləyir. Bu tip xəbəri
hazırlayan jurnalistlər müstəqildirlər, fəaliyyət
göstərdikləri redaksiyanın informasiya siyasətinə
uyğun olaraq özlərinin tipoloji yaradıcılıq
xarakterini formalaşdırmışlar.
Diqqətlə
nəzər yetirdikdə hiss olunur ki, iqtidaryönlü,
dövlət qəzetləri daha çox ənənəvi qəzetçiliyə
üstünlük verirlər. Bu qəzetlərin müxbir heyəti
yaşlı, cavan nəslin nümayəndələrini birləşdirir.
Əlbəttə, rəsmi dövlət qəzetləri vətən,
xalq, xalqın rifahı, dövlətçilik, milli ideallar
uğrunda mübarizə və s. problemləri, daha doğrusu,
mövzuları işləyib oxucuya təqdim etməyi vacib
sayırlar. Belə mövzulara həmin qəzetlərin
yaşlı nəsildən olan əməkdaşları ilə
cavan nəsildən olan əməkdaşlarının
yaradıcılıq üslublarında, mövzuya baxış
bucağında, hadisə və faktlara yanaşmada çox da
böyük fərq hiss olunmur, əksinə müxtəlif nəsillərə
məxsus əməkdaşların hamısında Azərbaycan
və azərbaycançılıq, “öncə Vətən”
məqsədi irəlidə gedir. Rəsmi dövlət qəzetləri
Azərbaycanın inkişafına dair dövlət
proqramlarını, seçkilərin demokratik qaydada keçirilməsini,
əmək adamlarının dolğun portretini əks etdirən
müxtəlif janrlı yazıları oxucuya daha çox təqdim
edir. Həmin qəzetlərin jurnalistləri də məhz bu
xarakterli materialları ərsəyə gətirirlər.
Məsələn,
məlumdur ki, Azərbaycan neft ölkəsidir və bu neft “Əsrin
müqaviləsi” adlandırılan “Bakı-Tbilisi-Ceyhan” neft kəməri
ilə Türkiyəyə, oradan da Avropaya
ötürülür. “Azərbaycan” qəzeti həmin kəmərin
tikintisinə başlanandan, onun fəaliyyətinin bu günədək
hər addımını izləyir və bu kəmərin
ölkəmizə gətirdiyi böyük qazancı, bu
qazancdan yaranan sürətli inkişaf prosesini daim öz
oxucularına çatdırır. Kəmərin işə
düşməsinin 4 illiyi münasibətilə qəzetin əməkdaşı
Flora Sadıqlının “Azərbaycanı dünya ilə birləşdirən
polad kəmər” sərlövhəli yazısı həm qəzetin,
həm də jurnalistin yaradıcılığının
tipoloji göstəricisi kimi diqqəti çəkir.
Jurnalistin
bu yazıda faktlara münasibətindəki vətəndaşlıq
münasibəti həm onun özünün, həm də “Azərbaycan”
qəzetinin tipoloji xarakterini ifadə etdiyinə görə
korrespondensiyadan bir parçanı təqdim edirik:
“Bakı-Tbilisi-Ceyhan kəmərinin çəkilməsi
zamanın tələbi idi. Belə ki, 1994-cü ilin
sentyabrında imzalanmış “Əsrin müqaviləsi”
çərçivəsində 1997-ci ilin noyabrında neft
çıxarılmağa başlamışdı.
“Çıraq”dan hasilat get-gedə artırdı. “Azəri” yatağının
mərkəzi, Qərb və Şərq hissələri, “Dərinsulu
Günəşli” işlənirdi. Bütövlükdə bu
yataqların gündəlik hasilatının 1 milyon barelə
çatacağı gözlənilirdi. Beləcə müəllifi
ümummilli lider Heydər Əliyev olan BTC-nin-təkcə XXI əsrin
deyil, bütövlükdə III minilliyin nəhəng mühəndis
qurğusunun inşası ideyası yarandı”.
Bu
yazıda jurnalistin tipoloji xarakteri özünü Azərbaycanın
inkişafına inamından, Azərbaycan neftinin ölkəyə
gətirdiyi qazancdan qürur duyduğu aydın
görünür.
Doğrudur,
jurnalistikaya dair nəzəri fikirlərdə jurnalistin fakta bu
tip münasibəti o qədər də məqbul
sayılmır. Lakin Qərb jurnalistika nəzəriyyəçiləri
jurnalistin vətəndaşlıq mövqeyini nə qədər
qəbul etməsələr də, onların öz qəzetlərində
və jurnalist yaradacılığında belə xarakter
aydın şəkildə özünü göstərir. Belə
bir fakt maraqlı olardı: Koalisiya qüvvələrinin
Liviyanı bombardman etməsi ilə bağlı Rusiyanın
REN TV kanalı özünün “Nə baş verir?” (“Çto
proisxodit?”) proqramında bir araşdırma
aparmışdı. Bu araşdırmada aparıcı Anisa
adlı ABŞ jurnalistini də studiyaya dəvət etmişdi.
Aparıcı ABŞ jurnalistin qarşısına bir qlobus
qoyur və soruşur:
“-Anisa
Dünyanın elə bir ölkəsi varmı ki, ABŞ
oranı bombalamamış olsun: Laos, Vyetnam, Kamboca, Yuqoslaviya,
İraq, Əfqanıstan...
ABŞ
jurnalisti:
– Bu
ölkələrə ABŞ demokratiya gətirir.
Aparıcı:
–
Demokratiya ixrac olunurmu?
ABŞ
jurnalisti:
– ABŞ
bu ölkələrə xeyirxahlıq edir...
Aparıcı:
– Anisa, sən bütün cavablarında ABŞ vətəndaşlığı mövqeyindən çıxış etdin. Kaş bizimkilər də belə olaydılar”.
Göründüyü kimi, ABŞ jurnalisti bütün suallara cavablarında Amerikanın mövqeyindən çıxış edir. Ona görə də bizim bəzi qəzetlərin və bəzi jurnalistlərin “informasiyanın vətəni yoxdur” fikri özünü heç də həmişə və heç də hər yerdə doğrultmur. Bu mənada öz tipoloji xarakteri ilə Azərbaycan dövlətçiliyinə və azərbaycançılığa xidmət edən jurnalist Əhməd İsayevin Azərbaycan prezidentinin ölkədə quruculuq işlərinə diqqət yetirdiyini ifadə edən “Xan bağı” bizim tarixi sərvətimizdi” yazısı özünü tamamilə doğruldur. Flora Xəlilzadənin “Dəniz boyda ürəyi var” və s. yazıları da jurnalistin vətəndaşlıq mövqeyindən qələmə alınmışdır.
Bütün bu misallar və bu tipli qəzetlərdəki jurnalist tipləri sübut edir ki, peşənin daha mükəmməl olması üçün onun peşəkarlıq sirlərinə daha yaxından bələd olmaq çox vacibdir. Müasir dövrdə də belə bir sual aktualdır: “Jurnalist doğulurmu, yoxsa olurmu?” Jurnalist istedadla meydana gəlir, yoxsa peşəni öyrənir? Nəzəriyyəçilərin fikrincə, jurnalistə istedad da lazımdır, amma o, mütləq xüsusi təhsil almalıdır. Faktlar sübut edir ki, xüsusi jurnalist təhsili almış redaksiya əməkdaşları öz yazılarında dəqiq və qərəzsiz olurlar. “Kaspi” müstəqil qəzetinin müxbiri, jurnalististika fakültəsinin məzunu Təranə Məhərrəmovanın yazıları bu tip jurnalist yaradıcılığına misal ola bilər. Həmin jurnalistin adi bir kitab təqdimatından hazırladığı “Vətənpərvərlik – əsas silahımız” hesabatı vətəndaş-jurnalistin qələmindən çıxan əsər təsiri bağışlayır. Jurnalist tədbirdən qələmə aldığı hesabatda mövqeyindən asılı olmayaraq bütün çıxış edənlərə eyni münasibət bəsləyir. Yazıda bir çıxışçının fikirləri belə təqdim olunur: “Kaspi” qəzetinin rəhbəri, filologiya elmləri namizədi, tanınmış publisist, şairə Sona Vəliyeva vurğulayıb ki, vətənpərvərlik mövzusu həyatımızın əsas qayəsinə çevrilərək bütün fəaliyyət sahələrimizin içindən işıqlı bir xətt kimi keçməlidir: “Nəzərə alsaq ki, biz taleyimizin sınaq mərhələsində olan bir mərhələni yaşayırıq, onda bu mövzu bizim üçün əsas amala çevrilməlidir”. S.Vəliyeva diqqətə çatdırıb ki, bu gün gənclər təşkilatları QHT-lər, xarici qurumlarla əməkdaşlıq edən bütün təşkilatlar Azərbaycanın düşdüyü bəlaları məhz vətənpərvərlik mövqeyindən təqdim etməyi bacarmalıdır: “Vətənpərvərlik hissi bizim ordunun döyüşə hazırlıq prosesində xüsusi rol oynayır. Vətənpərvərlik bu gün əsas silahımız kimi cəsarəti ortaya qoymalıdır. Adını qızıl hərflərlə tariximizə yazan qəhrəmanlarımız sübut etdilər ki, vətənpərvərlikdən irəli gələn cəsarət öz sözünü deyir. Onda insanın şəxsi arzuları arxa plana keçir. Onun bütün amalları ictimailəşir. Vətən təşəbbüsü, vətəndaşlıq qeyrəti olan yerdə mütləq qəhrəmanlıq olacaq və onlar sabaha doğru öz arxasında qəhrəmanlar ordusunu yetişdirməyə xalqı sövq edə biləcək”.
S.Vəliyeva vurğulayıb ki, qəhrəmanlıq həm də dövlət və dövlətçilik təfəkkürünün, Vətən və vətənçilik təfəkkürünün mövcudluğu deməkdir: “İctimai əhəmiyyət baxımından vətənərvərlik və qəhrəmanlıq həm də ilahi bir sirrdir. Mübariz İbrahimovun, Fərid Hüseynovun və digər şəhid qəhrəmanlarımızın ölümü sübut edir ki, qəhrəmanlıq bir məktəbdir. Bu gənclər 22-23 yaşlarında əbədi cavan qalmağın hikmətini bizə öyrətdilər”.
Çoxçeşidli mətbuat orqanlarından gətirdiyimiz illüstrativ faktlar jurnalistikada iki mühüm keyfiyyəti müəyyənləşdirməyə imkan verir: 1. Azərbaycan mətbuatında hər bir qəzetin (əlbəttə, söhbət ictimai rəyə təsir edən, öz oxucu auditoriyası olan qəzetdən gedir) formalaşmış informasiya siyasəti var; 2. Qəzetin formalaşmış informasiya siyasəti bir tərəfdən onun özünün tipoloji xarakterini, digər tərəfdən əməkdaşlarının, bütöv redaksiya kollektivinin və həm də ayrıca olaraq jurnalistin fərdi yaradıcılıq xarakterini formalaşdırır.
Könül
NİFTƏLİYEVA,
filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.-
2012.- 7 fevral.- S.6.