Mətbuat
tariximizdəki silinməz imza – Məmmədəli
Nasir
XIX əsrin
sonları və XX əsrin əvvəlləri Azərbaycan ədəbiyyatı
və mətbuatının öyrənilməsi, eləcə
də bu dövrün yaradıcı şəxsiyyətlərinin
xalqa, millətə müraciət tribunasına
çevrilmiş mətbuatın və bu mətbuat səhifələrindəki
klassik irsin tədqiqi də müasir mediologiyanın tərkib
hissəsidir. Əlbəttə, indiyə qədərki tədqiqatlarda
bizim bir sıra yaradıcı ziyalılarımızın əsərləri
öyrənilmişdir. Lakin bununla belə hələ
yaradıcılığı klassik mətbuat səhifələrində
qalan bir çox yazıçı-publisistlərimiz var ki,
onların da həyatının, əsərlərinin öyrənilməsi
ciddi vəzifələr sırasındadır.
XX əsr ictimai fikir tarixində tanınmış şəxsiyyətlərdən biri də Məmmədəli Nasir Hacı Məhəmmədzadə İrəvanidir. Dövrünün “Sədayi-həqq”, “İqbal”, “Lək-lək”, “Molla Nəsrəddin”, “İqdam”, “Yeni İqdam”, “Məzəli”, “Tuti”, “Dirilik”, “Sovqat”, “Açıq söz”, “Zənbur”, “Məşəl”, “Şeypur”, “Yoldaş”, “Şərq qapısı”, “Qırmızı Gəncə”, “Azərbaycan” (q), “Zəhmət sədası”, “Azərbaycan füqərası”, “Kommunist” (Tiflis), “Kommunist” (İrəvan), “Kommunist” (Bakı), “Yeni fikir”, “Yeni yol”, “Vışka”, “Vakinskiy raboçiy”, “Azərbaycan işçi-kəndli müxbiri”, “Ədəbiyyat və incəsənət”, “Bakı”, “Azərbaycan” (j), “Kirpi” kimi qəzet və jurnallarda yüzlərlə publisistik əsərləri, satirik-tənqidi məqalələr, felyetonlar, oçerklər və xatirə yazıları dərc olunmuşdur M.Nasirin yaradıcılığı bütövlükdə millətin maariflənməsinə, kamilləşməsinə xidmət edib.
M.Nasir 1899-cu ildə qədim yurd yerlərimizdən olan İrəvan şəhərində ortabab kəndli ailəsində anadan olub. Məmmədəlinin atası Hacı Məmməd kişi dini təhsil almışdı. Ərəb, fars dillərini mükəmməl bilirdi. Odur ki, balaca Məmmədəlini də İrəvanda molla məktəbinə qoymuşdu. Bununla o, oğlunu İslam dinində, məzhəbində əməli-saleh bir adam kimi yetişməsini düşünürdü. Lakin uşaq bir il atasının iradəsindən çıxa bilməsə də mollaxananın ağır şəraitinə dözməyərək, ordan uzaqlaşır. Bundan sonra 1908-1014-cü illərdə İrəvan gimnaziyasında təhsil alır. Bu illərdə o, fars dilini öyrənir.
M.Nasir 1912-ci ildə
mətbuata gəlib. Həmin dövrdə
İrəvanda milli mətbuatın olmaması
üzündən onun
yazıları Bakıda
nəşr olunan “Sədayi-həqq”, “İqbal”
qəzetlərində dərc
olunurdu. Elə o zamandan
da bu qəzetlərin
İrəvandan olan xüsusi müxbiri kimi əməkdaşlığını
nəşrin sonunadək
davam etdirmişdi.
M.Nasirin peşəkar publisist kimi yetişməsində hər iki qəzetin
böyük rolu olmuşdur. “Xüsusi müxbirimizdən.
İrəvandan”, “Məktəb
xeyriyyə barəsində”,
“İctimai hallarımız”
məqalələri, “Təəssüf”,
“Arzu”, “Nümuneyi-ədəbi”
şeirləri 13 yaşından
mətbuata gələn
M.Nasirin ilk qələm
təcrübələridir. 1914-cü ildə İrəvanda Azərbaycan dilində “Lək-lək” satirik jurnalı nəşrə
başlayanda o, həmin
jurnalda “Şeytan”, “Dul toyuq” imzası
ilə şeirlər,
məqalələrlə çıxış
edirdi.
Xalqın savadsızlığı, mədəni
geriliyi onu həmişə düşündürür,
qəlbini ağrıdırdı. Elə ilk yazılarında
da müəllif bu narahatçılığından
bəhs edirdi. Yazıçı məqalələrinin
birində yazırdı:
“Zira ki, nə bizim İrəvan
kimi şəhərimizdə
bir danə də olsa milli
məktəb yoxdur. Buna bais sərvətli
kimsələrdi. Onlar kəndi
mənfəətlərindən başqa bir şeyə əhəmiyyət
verməzlər. Niyə
bəs bizlərdə
əcnəbilərin əğniyaları
kimi məktəblər
qeydinə qalıb, küçələrdə əsir
qalan cocuqlarımızın
imdadlarına yetən
yoxdur?”.
M.Nasirin ədəbi irsinin böyük bir hissəsini publisistikası
təşkil edir. Bunun başlıca
səbəbi, təbii
ki, yazıçı-publisistin
yaşadığı dövrün
ictimai-siyasi hadisələri
ilə bağlı idı. O, publisistikanın
müxtəlif janrlarında
əsərlər yazmışdır.
Kiçik xəbərlərdən başlamış, ictimai məzmunlu məqalələr,
felyetonlar, oçerklər,
xatirə yazıları
onun ədəbi yaradıcılığında xüsusi əhəmiyyət
kəsb edir. M.Nasirin çox geniş mövzu dairəsi vardır. Cənubi Azərbaycanda yaşayan
soydaşlarımızın həyatı, çar mütləqiyyətinin ağır
üsul-idarəsi altında
yaşayan müsəlmanların
hüquqsuzluğu, erməni
millətçilərinin hələ
ötən əsrin əvvəllərindən törətdikləri
qanlı cinayətlər
həmin dövrdə
bütün ziyalıların
yaradıcılığında olduğu kimi M.Nasirin də publisistikasında aparıcı
mövzulardan idi.
Hələ 1916-cı ildə
İranın bir neçə şəhərinə
1 aylıq səyahəti
dövründə o, kəndlilərin
ağır güzəranı,
bir qarın çörəkdən ötrü
evlərini tərk edərək Şimali Azərbaycana pənah gətirməsini gözləri
ilə görmüş
və bu müşahidələrini “İran
sədası bu imiş?”, “Ağa Mirzə Ələkbər
ağa”, “Nə yazım”, “Bu da İran konsulu” kimi məqalə və felyetonlarında açıq şəkildə
və böyük ürək ağrısı
ilə ifadə etmişdir. O, 1920-ci ilin fevral ayında Bakıda “Tərəqqiyi-İran”
cəmiyyəti tərəfindən
nəşr olunan “İran sədası” qəzetinin ilk sayını
oxuyarkən bunun heç də İranın sədası
deyil, bir neçə möhtəkirin
sədası olduğunu
görürdü. Müəllif
bu xüsusda yazırdı: “Tərəqqiyi-İran”
cəmiyyəti müəyyən
və müstəqil məslək təqib etməyərək ancaq zalimlərin, qatillərin sədası olan bir qəzetəyə “İran sədası” namı verərək bu ad ilə özlərinə yeni bir yol və
yeni bir məslək açmaq istəyirlər. İran füqərayi-kasibəsinin belə ağır dəqiqələr keçirdiyi
zaman iranlılara məxsus olan bir qəzetənin gülünc bir yol tutub getməsi
və İran zəhmətkeşlərinin əhvali-ruhiyyəsinə
və ictimaiyyəsinə
əhəmiyyət verilməməsi
şayani-təəssüfdür”. M.Nasir bu yazılarında belə bir fikri ifadə
etmişdir ki, əgər İranda zəhmətkeş xalq
öz azadlığı uğrunda inqilabi hərəkatını
gücləndirməsə ömür boyu acı tale
yaşamağa məhkum olacaq. Heç
şübhəsiz, müəllifin bu əsərləri həmin
dövrdə cənublu həmvətənlərinin gözünün
açılmasına, ictimai şüurunun oyanmasına əhəmiyyətli
təsir göstərmişdir.
İrəvanda daşnaksütun partiyası tərəfindən azərbaycanlılara qarşı aramsız davam edən sui-qəsdlər İrəvan ziyalılarını bu vəhşiliklərin qarşısını almağa məcbur edirdi. Həmin dövrdə daşnakların təcavüzkar məramını anlayan M.Nasir baş verən hadisələrin mahiyyətini dərk etməsi üçün xalqın gözünü açmağı, dədə-baba torpaqlarındakı haqqını qorumağı başa salmaq məqsədi ilə məsləkdaşları olan M.Mirfətullayev, T.Rzayevlə birgə “Cavanlar şurası” adlı siyasi, ictimai, ədəbi bir qəzet açmağa müvəffəq oldu. Ölkənin ağır bir vaxtında İrəvanda nəşrə başlayan qəzet ilk sayından əhaliyə müraciət edərək fitvaya uymamağı, bir-birinə silah qaldırmamağı tövsiyə edirdi. Eyni zamanda daşnakların çirkin əməllərini, kəndlərdə azərbaycanlıların evlərinə, bağlarına basqınlarını pisləyirdi. Qəzet çarizmin irticasını, daşnakların hiylə və məkrlərini ifşa etməklə xalqı ayıq və səfərbər olmağa səsləyirdi. Bu səbəbdən də qəzetin nəşrinə imkan verilmədi, “Cavanlar şurası” 3-4 sayından sonra bağlandı. Bundan sonra o, “Açıq söz” qəzetində ixtişaşlar tarixini əks etdirən publisist yazıları ilə müntəzəm olaraq çıxışlarını davam etdirdi. İrəvandakı ictimai-siyasi vəziyyət, ermənilərin mötəbər təşkilatlarda, duma seçkilərində üstünlük qazanması onu bir vətəndaş kimi narahat edirdi. M.Nasir bununla bağlı “Açıq söz” qəzetində yazırdı: “Əcəba, səbəb nədir ki, müsəlman xalqının 7 min səsi itdi? Buna bir çox cavablar vermək olarsa da ümdəsi müsəlman təşkilatının etinasızlığı ilə dumaya seçilmək xəyalında olan bəzi ləyaqətsiz cavanlarımızın qadınlara məxsus uçastkada yekdigərləri ilə tapançabazlıq etməsi dəxi səsimizi itirdi. Təəssüflər olsun ki, şəhərimizdə özgələrin müsəlmanlara ağalıq etməsinə səbəb yenə özümüz olduq”.
O, yazılarında həm də 1917-ci il inqilabından sonra ölkədə yaranmış qarışıqlığı, xalqa başa salır, gözlərinin açılmasına çalışırdı. M.Nasir 1917-ci ildə “Hümmət” qəzetində dərc olunmuş məqaləsində deyirdi: “Xülasə, üzümüzü ümumrusiya xilqətinə, xüsusən İrəvan cəmaətinə tutub ərz edirik. Vətəndaşlar! Aldanmayın o köhnə məmurların yağlı dillərinə! Yol verməyin onlara və buraxmayın onları bizim siyasi və ictimai işlərimizə müdaxilə etməyə. Hər halda gözlərimizi açmalıyıq”. Göründüyü kimi M.Nasirin bir publisist kimi yetişməsində İrəvanın 1912-1918-ci illərinin çətin, qarışıq mühiti, siyasi mübarizələr tarixi, bir-birinə zidd olan cəmiyyətlərin, partiyaların fəaliyyəti öz təsirini göstərə bilmişdi.
M.Nasir 1918-ci ildən daşnakların təqibindən yaxa qurtarmaq üçün Gəncəyə gəlir. O zaman daşnakların zülmündən ev-eşiklərindən didərgin düşmüş zavallı mühacirlərin bir qismi də Gəncəyə pənah gətirmişdi. Stansiyanın yanmış odalarında, paltar, yemək, yatacaq görməyən insanların bir çox mərəzlərə düçar olması yazıçının gözləri qarşısında baş verirdi. O, Gəncədə, Qazaxda, Ağdaşda İrəvan mühacirlərinin həyatında müşahidə etdiyi hadisələrdən bəhs edən yazılarla “Qırmızı Gəncə”də, Bakı mətbuatında çıxışlar edirdi. Bu məqalələrin yazılmasından 90 ildən çox vaxt ötsə də bu gün də onları oxuyanda təsirlənməmək olmur. Belə məqalələrin birində o, xalqa müraciət edərək yazırdı: “Əgər səsimizi eşidən, fəryadlarımıza çatan, bir bölük məzlum insanlara mərhəmət, şəfqət edən varsa, uca bir səslə deyirik: Bu gün hər yerdə, Azərbaycanın şəhər və qəsəbələrində İrəvan mühacirləri acından, soyuqdan və xəstəlikdən tələf olub gedir. İmdadə mərhəmət! Şəfqət ediniz, dəhşət və fəlakətlərə məruz qalan bir bölük zavallı insanlara!” Onun “Ermənistanda”, “Gəncədən”, “Ağdaşdan”, “İrəvanda firqəçilik və yaxud tarixi məlumat” məqalələrində xalqın torpaq, yurd itkiləri, xəstəliklərdən qırılıb tələf olan zavallı mühacirlərin maddi-mənəvi yoxsulluğu, ev-eşiklərinin talanı böyük ürək ağrısı ilə təsvir olunmuşdur. M.Nasirin o dövr publisistikasının təsir gücü məhz hadisələrə ayıq publisist baxışında idi. 1920-ci ildə yazıçının redaktorluğu ilə Gəncədə “Qırmızı Gəncə” qəzetinin nəşr olunması maarifşilik ideyalarının inkişaf etdirilməsinə böyük təsir göstərmişdi. O, bu qəzetin vasitəsilə Gəncənin maarif və mədəniyyətində mövcud olan geriliyi tənqid edir, bu sahədəki etinasızlıqdan, nizamsızlıqdan ürək ağrısı ilə söz açır, əhalinin mənəvi-əxlaqi problemlərinin aradan qaldırılması məsələləri ilə bağlı fikirlərini xalqın arasında yayırdı.
(Ardı var)
Şəfəq NASİR
525-ci qəzet.- 2012.- 8 fevral.- S. 6.