“Milliləşmə və zənginləşmə
prosesi daim getməlidir”
NIZAMI
CƏFƏROV: “...BELƏ MƏSƏLƏLƏRDƏ
ÇOX ŞEYI DÖVLƏTIN ÜZƏRINƏ ATMAQ
DÜZGÜN DEYIL”
Müsahibimiz
Milli Məclisin Mədəniyyət komitəsinin sədri, professor Nizami Cəfərovdur
–Nizami
müəllim, adlar və soyadlarla bağlı məsələ
son günlər yenidən aktuallaşıb. Milli Məclisin
Regional məsələlər komitəsinin sədr müavini
Fəttah Heydərov bir müddət öncə sözügedən
komitənin iclasında bu yöndə qanun layihəsinin qəbulunun
əleyhinə öz kəskin etirazını bildirmiş, hətta
qeyd etmişdi ki, belə bir sənəd qəbul
olunacağı təqdirdə, ölkədə milli
münasibətlər zəminində qarşıdurma yarana bilər.
Siz bir komitə sədri olaraq, bu haqda nə
fikirdəsiniz?
–
Bilirsiniz, soyad sonluqları məsələsi niyə
qalxıb? Bu, həqiqətən xeyli dərəcədə
milli məsələdir. Həqiqətən
burada etnik faktorlar və amillər də var. Fəttah müəllim
də, təbii ki, müdrik adamdır, bizim
ağsaqqalımızdır, bu işin müəyyən
ağrılı və ağır yerlərini də
görür. Amma bununla yanaşı, mən
düşünürəm ki, burada elə hərəkət
etmək mümkündür ki, yəni, kiminsə əlinə
boş yerdən fakt vermədən, bu məsələni milli,
etnik münaqişə səviyyəsinə qaldırmadan, bu məsələni
həll edək. Hər bir xalqın öz
mədəniyyəti var və öz mədəniyyətində
soyad vermə qayda-qanunları var. Bax, biz məsələni
buna uyğun həll etməliyik.
Bir də burada əsas məsələ nədir? Əsas məsələ
odur ki, “ov”- “yev”i, – həqiqətən də bizdə elə nəsillər
olub ki, rus soyad formalarını 19-cu əsrdə qəbul edib,
sovet dövründən əvvəl, 20-ci əsrin əvvəllərində
qəbul edənlər olub, amma burada söhbət
ayrı-ayrı adamlardan getmir, burada söhbət ondan gedir ki,
30-cu illərdə, repressiya hadisəsi kimi birdən-birə
dağlarda qoyun otaran və dünyadan heç bir xəbəri
olmayan bir çobanın soyad formasının arxasına “ov”
yazasan. Bu da deyək ki, onun üçün fərq
etmir. Bunu, artıq o soyadı dəyişən,
soyadı dəyişdirilən etnos, millət, camaat, insan
başa düşməsə də, yenə də
repressiyadır. Yəni, sənin mövcud
olmuş soyad sistemin aqressivcəsinə dəyişdirilir,
özü də bu xalqa, nə erməniyə, nə
gürcüyə yox, məhz bizə bu tətbiq olunur. İndi biz bunun qarşısını
almalıyıq, ya yox? Məsələ belə
qoyulub.
Necə
ola birlər ki, sovet hökuməti 20 ildir artıq mövcud
deyil, amma Azərbaycanda soyad formalarının 80 faizi “ov”,
“yev”dir”?! Bunu xalq düşünüb saxlayır?
Düşünüb saxlamır axı. Elə mexaniki şəkildə gedir. Sadəcə , burada soyad seçmə
imkanlarını müəyyən qədər yumşaltmaq
lazımdır. Bəlkə bu, elə xalqın
ixtiyarına verilməlidir. Eyni zamanda, elmi,
mədəni tövsiyələr olmalıdır, necə ki,
bizim Milli Elmlər Akademiyası belə bir tövsiyələr
verib. Hətta ola bilsin ki, burada
heç qanuna da ehtiyac yoxdu. Heç ola
bilsin qərara da ehtiyac yoxdu. Amma bununla
yanaşı, bu tövsiyə olunmuş modellər cəmiyyətə
çatdırılmalıdır.
– Sizcə,
bununla bağlı ictimai müzakirələrə ehtiyac var?
– İctimai müzakirələr artıq gedir. Yəni, həm
televiziyalarımızda, həm mətbuatımızda, bu
yöndə nə qədər desəniz, istəsəniz
müzakirələr gedir...
–
Münasibət necədir?
–
Münasibət çox yaxşıdır. Etirazları isə
ancaq, belə demək mümkünsə, hələlik bəzi
ziyalılarda görürəm ki, onların nə vaxtsa
atası-babası “ov”, “yev” qəbul edib, onlar da indi bunu dəyişməyə
məcburi deyil ki? Məsələn, əgər Eldar Mansurov –
bizim çox gözəl bəstəkarımız,
musiqiçimiz, ziyalımız, deyirsə ki, kim dəyişir-dəyişsin,
bu soyad forması Mansurov mənə dədə-babalarımdan
qalıb, sovet dövrü ilə heç bir əlaqəsi
yoxdur, dəyişməsin. Ona kim nə deyə
bilər?!
–Buraba məcburiyyət
tətbiq olunur və ya olunacaqmı?
– Məcburiyyət
tətbiq oluna bilməz , amma tövsiyə
ola bilər. Bir də burada işin mürəkkəbliyi
nə ilə bağlıdır? Doğrudur, Azərbaycan
Respublikası, əlbəttə, bütün dünya azərbaycanlılarının
ata yurdudur, siyasi, ideoloji, mədəni özünütətbiqinin
əsas mərkəzidir. Amma biz elə bir tövsiyələr
vermişik və elə bir qanun da əgər ehtiyac varsa qəbul
edə bilərik və yaxud Nazirlər Kabineti qərarlar verə
bilər ki, bu, bütün dünya azərbaycanlılarına
aid ola bilsin.
Yəni, burada məsələnin belə sərt inzibati
bir şəkildə nizama salınmasından söhbət gedə
bilməz.
–Fikrinizcə,
burada dövlətin siyasi iradəsi labüddürmü, bu məsələyə
müdaxilə etməsi lazımdırmı? Məsələn,
bir çox qanunların həlli düyünə düşəndə
dövlətin siyasi iradəsi olur, məsələlər
gündəliyə gəlir və qəbul olunur. Bu məsələdə
də belə bir hal ola bilərmi?
– Tarixdə
belə şeylər çox olub. Məsələn,
Ataturk dövründə Türkiyədə belə bir iradə
tətbiq olunub. İntəhası,
Atatürk dövründə başqa iradələr də tətbiq
olunub ki, onlar bu gün tənqid olunur. Gərək
belə iradə tətbiq olunmayaydı, bu iradə tətbiq
etmək yox, bu, valeontarizmdir, yəni, öz mövqeyini bütün
cəmiyyətə diktə etmək. Ona
görə də belə məsələlərdə
çox şeyi dövlətin üzərinə atmaq
düzgün deyil.
Hər
halda burada bəlkə bir il, iki il,
üç il də gözləmək lazımdır. Yəni, dövlət birdən qərar qəbul etsin
ki, bəli, soyad formaları filan-filan formalara keçirilsin,
bu, nə isə bir gərginlik yarada biləcəksə, buna
ehtiyac yoxdur. Sadəcə , cəmiyyətə
bu cəmiyyətin düşünməsi üçün, cəmiyyətin
tarixini vərəqləməsi üçün, öz
yaddaşını bərpa etməsi üçün, öz
mədəniyyətinə, öz tarixinə qayıdıb
oradan dirçəlməsi üçün, əlbəttə,
bu şərait yaradılmalıdır. Şərait
də bu yolla yaradılmalıdır. Ona görə də
iş gedir.
–Bizim
üçün maraqlıdır, siz dəyişəcəksiniz
öz soyadınızı?
– Mənim dəyişməyim bir nəfərin dəyişməsi ola bilər. Yəni, belə böyük əhəmiyyət daşımaz, çünki belə təşəbbüslər də olub, bu təşəbbüslər kütləvi bir hala çevrilməyib. Ona görə mən daha çox belə düşünürəm ki, bu qərar da , göstəriş də, qanun da olsa, ancaq yeni doğulan uşaqlara aid olacaq, daha biz yaşamışıq. Sözün açığı məni bir məsələ də həmişə narahat edir. Məsələn, məni istər-istəməz əlli neçə yaşıma qədər bu soyad forması ilə tanıyıblar. Bir az mənə elə gəlir, bu, bir iradə nümayiş etdirmək olsa da belə, bir az da biz yaşda adamların dəyişməsində bir yüngüllük olur.
Əgər bunu 20 yaşında, 30 yaşında dəyişməmisənsə, belə beyninin bir az qanan vaxtında, sonra dəyişəndə, qocalıqda yorğalıq kimi çıxır . O təhlükə də var. Mən hiss etdim, bizim çox yazıçılarımız dəyişdilər,amma heç yaxşı çıxmadı.
– Nizami müəllim, bəs adlarla bağlı nə fikirləşirsiniz? Müəyyən adlar var ki, bu günləri çox adamlar onlardan imtina edirlər . Həmçinin, son vaxtlar dini adlara çox üstünlük verilir. Yəni, bunun da bir sətiraltı qorxusu yoxdur ki?
– Burada bir məsələ var. Elə bilirəm ki, necə ki, bu proses gedir , müzakirələr olmalıdır. Məsələn, bizdə gəlin etiraf edək, Allahqulu, Həsənqulu, Hüseynqulu, Mehdiqulu və sair bu cür dini adlar, xüsusilə insanın qul adlandırılması ilə bağlı bu cür dini adlar elə bilirəm köhnəlib. Yəni, indi kimsə durub deyə bilər ki, yox, mənim babamın adı Mehdiquludur, mən Mehdiqulu qoyacağam, qoysun, daha buna belə xüsusi, necə deyim, önəm vermək lazım deyil.
Amma bununla yanaşı, bizim indiki ictimai
şüurumuz çox ardıcıl şəkildə israr
edir ki, bəli, o adlar köhnəlib. Mən bilən bizim
İnformasiya Texnologiyaları İnstitutunun işıqfor
prinsipi deyilən bir prinsip hazırlayıb. Yəni, elə
adlar var ki, onları qoymaq olmaz. Təhrif olunmuş adlar olmaz. Yəni,
İbrahimdirsə elə İbrahim olsun, daha İbraham olmaz,
İbreim olmaz. Halbuki yazılır, statistika var biz də, orada belə adlar
yazılıb.
Bu cür adlara qarşı həmişə
qırmızı işıqdır.
– Amma bu məcburi
olacaq da...
– Təbii.
Orada siyahılar verilir. Elə
adlar var ki, məsələn, onlara sarı işıq
yandırılıb. Məmmədqulu, Həsənqulu,
istəyirsən o adları qoy, istəyirsən qoyma. Məsləhət odur ki, qoyulmasın. Amma bir də var çox məşhur adlar var – Məmməd,
Həsən, Vəli, Hüseyn, nə bilim Orxan, Oqtay və
sair. Bunlar həmişə
yaxşıdır.
– Adlarla
bağlı yeni bir kitab hazırlanmalıdırmı?...
– Milli Elmlər Akademiyasının komissiyası belə
bir şey hazırlayıb, get-gedə onun siyahısı
genişləndirilir, o təqdim olunmalıdır. Daha geniş
ad format imkanları dəyişir. Bircə
təhlükəmiz odur ki, bəzən eyni ad çox qoyulur.
Məsələn, Sevil, Sevinc, Aydan, Aygün, Aytac və sair. Bax, belə adlar var ki, həddindən artıq
çox qoyulur, bu da xalqın təfəkkürünün,
adqoyma mədəniyyətinin səviyyəsini göstərir.
Bunlar müasirdir deyə, bir müddət müasir olduq,
müasir olduğumuza görə bu adlar qoyuldu. Bir vaxtlar
yadınızdadırsa, 20-ci, 30-cu illərin qrammatika
kitablarında cümləyə misal göstərəndə
bir dənə misal göstərirdilər. Əhməd gəldi, Əhməd getdi. Sonra mətbuat orqanlarından biri dilçilərə
sataşmışdı ki, dilçilərin nəzərinə
çatdırın ki, Əhməd öldü. Yəni, ayrı bir ad tapın qoyun. İndi bir vaxtlar o populyar idi. Amma onu da deyim ki,
dünyanın praktikasında var, yəni, bu rusdusa
İvandı və Rusiyada ruslarda beş
addan birinin İvan olması heç bir problem yaratmır. Yaxud fransızdırsa, Jandır, problem yaratmır.
Çox yaxşı olardı ki, bizdə də türk
mənşəli bir ad olsun, indi Əhməd olub, islam- müsəlman
olduğumuza görə. Bax, bu cür təhlükələr və
eyni zamanda ənənələr var. Biz bunların həm təhlükəliliyini,
həm də təhlükəsizliyini nəzərə
almalıyıq, amma hər halda milliləşmə və zənginləşmə
prosesi getməlidir.
KAMİL
525-ci qəzet.-
2012.- 11 fevral.- S.7.