Torpağa həsr olunan
və torpaq qədər əbədi ömür
Hər bir insanın həyatında onun gələcək taleyinə təsir edəcək əhəmiyyətli məqamlar, dönüş nöqtələri olur. Mən də... həkim olmaq istəyirdim. Ali məktəblərə test imtahanlarında topladığım bal Tibb Universitetinə “yetmədi”. Qismət məni BDU-ya gətirdi: biologiya fakültəsinin torpaqşünaslıq ixtisasına. Sözün düzü, ilk vaxtlar çox darıxdırıcı idi. Sonra bu sahəyə necə bağlandımsa, sonadək davam etməyi qərara aldım. Çünki təbiəti, torpağı, bitkiləri, heyvanları çox sevirəm. Təbiətin böyük səxavətlə insana bəxş etdiklərinin vurğunuyam. Torpağın möcüzələri həmişə heyrətləndirir məni. Bircə çiçəyə belə saatlarla baxıb düşünə, ondan zövq ala bilirəm. Və yaxud, adi, amma adi olduğu qədər də “dahi” bal arısının hərəkətlərini izləyib həyatın fəlsəfəsinə vara bilirəm...
Bu ixtisasa
bağlanmağımda müəllimlərimin də rolu az olmadı. Onlardan biri haqqında danışacağam.
O, indi həyatda yoxdu. Fevralın 14-də
86 yaşı tamam olur. Bunun cəmi 53 ilini
cismən yaşayıb.
33 ildir haqq
dünyasındadı. Amma xatirələri canlıdı,
elmi isə əbədidi. Mən
də onun elmindən “dərs almışam”, bəlkə,
elə bu elmin ardınca da düşüb onun yolunu getdim...
Bu, həm də alimlərin böyüklüyü
və ölümsüzlüyüdü...
Abduyev Muxtar Rzaqulu oğlu. Torpaqşünas alim, kənd təsərrüfatı elmləri
doktoru, professor. O, elmin,
tarixin yaddaşında
belə qalıb və belə də qalacaq: torpaqşünaslıq, kənd
təsərrüfatı, meşəçilik,
üzümçülük, coğrafiya, təbiəti
mühafizə sahəsində
gərgin elmi fəaliyyəti, ciddi uğurları ilə...
O, torpaq adamı olub: torpağı öyrənib, torpağı
qoruyub, torpağı sevib. Elmi axtarışları və tədqiqatları ilə sübut edib ki, sıradan
biri deyil. Az ömründə
çox yerdə birinci olmaq qismətini
yaşayıb. Tək
bircəciyini xatırlatsaq,
yetərlidir: o, Azərbaycanda
meliorativ torpaqşünaslıq
və torpaqların meliorasiyası elmlərinin
əsasını qoyub,
torpaqların rekultivasiyası
laboratoriyasının yaradıcısıdır,
torpaq meliorasiyası sahəsində ilk azərbaycanlı
elmlər doktoru, professordur. Alimin ömür yolu bir çox maraqlı məqamları ilə diqqətimi çəkdi...
ABDUBƏYLİLƏR
NƏSLİNİN BUMDAN BAŞLANAN YOLU
Muxtar Abduyev
14 fevral 1926-cı ildə
Ağdaş rayonu, Üçqovaq kəndində
anadan olub. Yeri gəlmişkən,
Ağdaş da, ağdaşlılar da mənim üçün elə ulu babalarımın
yurdu Ağdam qədər əzizdi, məhrəmdi. Ona görə ki, ermənilər yurdumuzu işğal edəndə əzizlərimin üz tutduğu ilk yer Ağdaş olub və az
vaxtda ağdaşlılardan
elə böyük mənəvi dayaq görüblər ki, bu günədək heç birinin dilindən düşmür.
(Çox sonralar
biləcəyəm ki,
Muxtar müəllim Ağdaşda doğulub.)
Amma Muxtar müəllim əslən Qəbələnin
Bum kəndindəndi, halal
bir ocağın, əsilli-nəsilli bir şəcərənin nümayəndəsidi.
Oğlu, kənd təsərrüfatı elmləri
namizədi İlham Abduyevin “Mənim atam” kitabında oxuyuruq: “Atam Şıxməmmədbəylilər nəslinə mənsubdu. Bu nəslin nümayəndələri
arasında öz dövrünün tərəqqipərvər
ziyalıları, hərb
xadimləri, elm adamları,
peşə sahibləri
olub. Atam bu nəslin
böyük şəxsiyyətlərindən
olan Abdu bəyin oğlu Rzaqulu bəyin ailəsində dünyaya gəlib.” Müəllif daha sonra babası Rzaqulu bəyin ibrətamiz ömür yolundan, onun torpağı sevən, soyadını uca tutan bir
şəxs olmasından
danışır. Qeyd
edir ki, sovet dövründə bəylər
”sinfi düşmən”
kimi təqib olunanda babamın Qəbələdəki mal-mülkünü
də talan edirlər, o da külfətini götürüb
Ağdaşa köçür.
Atam Muxtar və kiçik əmim Tofiq Ağdaşda anadan olur. “Abdubəylilər nəsli hara köç etsə də, kökü Bum kəndinə gedir. Vaxt gələr, ata-baba yurdunun nə demək olduğunu yetişməkdə olan Şıxməmmədbəylilər nəslinin nümayəndələri
özləri başa düşər. Başa
düşərlər ki,
ora hər şeyin başlanğıcıdır...”
deyə müəllif
ata-baba yurdunun əzəliliyini, ilkinliyini
bir daha xələflərinə xatırladır...
“MƏN
TALESİZLİYİ ÖZ GÜCÜMÜN
SAYƏSİNDƏ MƏĞLUB ETDİM...”
Muxtar Abduyev uşaqlıq illərindən
təbiətin vurğunu
olub, gününün
çoxu bir əli torpaqda, bir əli gül-çiçəkdə,
bağ-bağatda olan atası Rzaqulunun yanında keçib. Bu, onun sənət seçiminə də təsirsiz qalmayıb.
Valideynlərini tez itirib: 14 yaşında anasını, 16 yaşında
atasını. Belə böyük
itkinin həyatda bərkdən-boşdan çıxmayan
bir yeniyetmə üçün nə demək olduğunu söyləməyə gərək
yoxdu. Sarsılsa da, möhkəm
iradəsi ilə ayaq üstə dayana bilib. Sonralar belə deyəcəkdi: “Mən talesizliyi öz gücümün sayəsində
məğlub etdim. O qədər əziyyət
çəkmişdim ki...
Nəhayət, tale üzümə güldü.”
1941-ci ildə Ağdaş rayon 3
saylı orta məktəbi, 1944-ci ildə
Ağdaş Pedaqoji Məktəbini bitirib, ali təhsil
almaq üçün
Bakıya gəlib. Azərbaycan Dövlət Universitetinin
(indiki Bakı Dövlət Universiteti) geologiya-coğrafiya fakültəsinə
daxil olub. İlləri
havaya sovurmayıb, ciddi çalışıb,
elm, bilik qazanıb, seçdiyi sahəni mükəmməl öyrənib.
1951-ci ildə ali təhsilini başa vuraraq, torpaqşünaslıq ixtisası
üzrə Azərbaycan
SSR EA-nın aspiranturasına
daxil olub. Və Bakıda qalası olub...
DOĞMA
TORPAQLARI MÜNBİTLƏŞDİRMƏK ARZUSU
Bakıda böyük müəllimlərdən
dərs alması, düşdüyü elmi mühit, nüfuzlu alimlərlə birgə çalışması, cəsarəti,
özünə güvəni
və tələbkarlığı
sabahkı uğurlarında
mühüm rol oynayır. O, böyük uğurlara iddialı idi və buna
layiq olduğunu da hər addımında
təsdiq etməyə
can atırdı.
Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyası. Ömrünün
çox hissəsi bu elm məbədi ilə bağlı olub.
Bura ilk gəldiyində bu qarabəniz,
suyuşirin, istiqanlı gənc məsuliyyəti, intizamı,
ünsiyyəti, insani keyfiyyətləri ilə hər kəsin
diqqəni çəkir. Bu gənc mütəxəssisə
böyük inamla baxırlar. Onu Torpaqşünaslıq və
Aqrokimya İnstitutunda elmin daha aktual problemlərinin tədqiqinə
yönəldirlər. Kür-Araz ovalığı
torpaqlarının prolüvial formalı növündə
şoranlaşma mövzusunda elmi tədqiqat işi aparmaq ona
tapşırılır. Əslində, Şirvan düzlərinin
quruluğu onun özünü də çox
düşündürürdü, doğma torpaqları
münbitləşdirmək ən böyük arzusu idi. Gənc
Muxtar ciddi tədqiqatlara başlayır, elmi axtarışlar
onun üçün bir növ həyat tərzinə
çevrilir. Gənc alimin çöl və laboratoriya şəraitində
apardığı tədqiqat işləri, çoxsaylı
torpaq kəsimlərinin analizi zəngin material toplamağa imkan
verir. O, torpaqşünaslıq elmi üçün vacib elmi nəticələr
əldə edir. Əvvəlcə namizədlik dissertasiyası
müdafiə edir. 1955-1965-ci illərin gərgin elmi
araşdırmaları nəticəsində isə ”Delüvial
formalı şoranlaşmış torpaqlar və onların meliorasiyası
məsələləri” mövzusunda doktorluq dissertasiyası
müdafiə edir, torpaq meliorasiyası sahəsində ilk azərbaycanlı
elmlər doktoru olur, 1971-ci ildə professor elmi dərəcəsi
alır. Dünya miqyasında torpaqların
şorlaşmasının delüvial formasının mənşəyini,
diaqnostikasını, nəzəri problemlərini ilk dəfə
məhz azərbaycanlı professor Muxtar Abduyev öyrənib və
onların meliorativ yaxşılaşdırılması
yollarını tədqiq edib. Bu sahədə fundamental
monoqrafiyası 1968-ci ildə işıq üzü
görür. Bu əsəri onun elmi yaradıcılığının
zirvəsi hesab edirlər. Həmin monoqrafiya, eləcə də
müxtəlif ölkələrdə nəşr olunan elmi məqalələri
dünya alimləri tərəfindən də böyük
maraqla qarşılanır, əcnəbi professorlar S.V.Oprya və
Q.Sandu bu əsərlərin elmi mahiyyətini yüksək qiymətləndirirlər,
keçmiş SSRİ EA-nın “Torpaqşünaslıq” və
Azərbaycan SSR EA-nın biologiya elmlərinin “Xəbərlər”
jurnalında bu əsər haqqında məqalələr
çap etdirirlər. Akademik Budaq Budaqov torpağın
sağalmaz xəstəliyinə – şoranlaşmaya həsr
olunun bu monoqrafiyanı professor Muxtar Abduyevin Azərbaycan elminə
böyük töhfəsi hesab edir, alimi “şoran
torpaqlarının unudulmaz tədqiqatçısı”
adlandırır...
TƏXMİNƏN
BİR VƏRƏQƏ SIĞAN QISA TARİXÇƏ
O,
bacarıqlı elm təşkilatçısı olduğunu
da fəaliyyəti ilə sübut edir. Kiçik elmi
işçidən baş elmi işçi,
Torpaqşünaslıq və Aqrokimya İnstitutunun elmi işlər
üzrə direktor müavini vəzifəsinə qədər
yüksəlir, ömrünün sonuna qədər bu vəzifədə
çalışır, eləcə də İnstitutun
rekultivasiya laboratoriyasına rəhbərlik edir. EA Rəyasət
Heyətinin Torpaqşünaslıq və Meliorasiya Problemlərinin
Koordinasiya Şurasının üzvü kimi respublikada elmi-tədqiqat
işlərinin təşkili və inkişafında da fəal
iştirak edir. Ancaq vəzifə onu dəyişmir, o,
ziyalılğını həmişə qoruyub saxlayır...
Professor
Muxtar Abduyev keçmiş İttifaqda, bir sıra xarici ölkələrdə
öz sahəsi ilə bağlı mötəbər
toplantılarda: qurultay, simpozium, konfranslarda iştirak edib.
1974-cü ildə Moskvada 10-cu Beynəlxalq Torpaqşünaslar
Konqresinin iştirakçısı və məruzəçisi
olub, dünyanın məşhur torpaqşünüs alimləri
ilə sıx əməkdaşlıq edib.
Alimin
torpaqşünaslıq və torpaq meliorasiyası üzrə
yüksəkixtisaslı elmi kadrların hazırlanmasında
xidmətləri də minnətdarlıqla qeyd
olunmalıdır. O, paralel olaraq Pedaqoji İnstitutda, Azərbaycan
Dövlət Universitetində, Politexnik İnstitutunda
mühazirələr oxuyur, onun rəhbərliyi ilə
neçə-neçə namizədlik dissertasiyası
müdafiə olunur, neçəsi də müdafiəyə
hazırlanır.
“Onun o qədər
yetişdirmələri vardı ki... Çoxu da kasıb
uşaqları...” “Mənim atam” kitabında oxuduğum bu fikir
alimi bir başqa yöndən də yaxşı
tanıdır...
Professor
Muxtar Abduyevin elmi məktəbi bu gün də “fəaliyyət
göstərir”. Onun qiymətli sərvətimiz olan
torpaqların mühafizəsi, onlardan səmərəli istifadə
məsələləri, təbii və antropogen təsirlər
nəticəsində istifadədən çıxan
torpaqların yaxşılaşdırılması, əkin sahələrinin
və məhsuldarlığın artırılması problemlərindən
bəhs edən “Şirvan düzü torpaqlarının
şorlaşması və onunla mübarizə tədbirləri”,
”Mil düzü torpaqlarının meliorativ
yaxşılaşdırılması”, “Azərbaycanın gilli
şorəkətlərinin sürətli meliorasiyası”,
“Delüvial formalı şorakət torpaqlar və onların
meliorasiya məsələləri”, ”Azərbaycanın düzənlik
hissəsinin delüvial formada şorlaşmış
torpaqları”, “Azərbaycanda şorakət torpaqlar və
onların yaxşılaşdırılması” adlı kitabları,
150-dən artıq elmi məqaləsi tələbələr,
bu sahəni öyrənənlər üçün dəyərli
mənbədir...
Professor
Muxtar Abduyevin halal əməyinin və işıqlı təfəkkürünün
bəhrəsi olan elmi irsi gənc alimlər üçün
sanballı tədqiqat obyektidir. Düşünürəm ki,
bu zəngin irsi araşdıranlardan biri də elə mən
olacağam. Akademik Budaq Budaqov haqlı olaraq hesab edir ki, Muxtar
Abduyevin yarım əsr bundan əvvəl apardığı
elmi tədqiqatlar, gəldiyi nəticələr, verdiyi
tövsiyyələr bu gün də olduqca aktualdır, onun
elmi və praktiki əhəmiyyəti
uzunömürlüdür, bu elmi istiqamət davam etdirilməlidir.
Mənim
bir şansım da odur ki, əgər professor Muxtar Abduyevin
“qiyabi” tələbəsiyəmsə, alimin yolunu davam etdirən
qızı Sevinc xanımdan BDU-da “əyani” dərs
almışam...
lll
Budur, 53
illik cismani ömrün təxminən bir vərəqə
sığan qısa tarixçəsi. Sadalanan və sadalanmayan
digər nailiyyətlər vur-tut 53 illik bir ömrün
payına düşüb. Amma insan ömrü təkcə
sıralanmış rəqəmlər deyil, axı. İndi bu
faktları sıraya düzərək sadalamaq çox
asandır. Onların arxasında dayanan gərgin əməyi,
gecəli-gündüzlü çalışmaları, elmi
axtarışları, çox təəssüf ki, belə
asanlıqla bir-birinin arxasına düzmək mümkün
deyil. Bunların hər biri ayrı-ayrılıqda bir
ömür hekayəsidir, bir alimin, bir müəllimin, bir sadə
insanın ömrüdür...
Heç
şübhəsiz, hər bir alimin uğurların arxasında
istedadlı bir insanın qayğıları dayanır.
Professor Muxtar Abduyev Azərbaycanın elmi mühitində,
ictimai-siyasi, mədəni həyatında izi qalan bir insan, bir vətəndaş,
bir ziyalı olub. Onun həyat plrinsipi bu idi ki, insan ona verilən
ömrü ləyaqətlə başa vurmalıdır. “Muxtar
Abduyev məqsədi, mövqeyi, münasibəti aydın
görünən alim və şəxsiyyət idi” onu
tanıyanlar bu fikirdədirlər. Akademik Budaq Budaqov
xatırlayır ki, Muxtar Abduyevin dostları arasında
böyük nüfuzu vardı, o, heç vaxt “mənəm-mənəm”
demirdi, sakit təbiətli, son dərəcə səmimi, təvazökar
bir insan idi. Səbr və təmkinlə, yorulmadan öz elmi
araşdırmaları ilə məşğul idi...
Dostluqda
da təmənnasız olub, bəzən nəyisə üzə
vurmayıb, içində saxlayıb. Çox ürəyiumşaq
insan imiş. Bu da təbiidir: havanı, suyu, bitkiləri,
torpağı sevən insan zalım, qəddar, kobud ola bilməz.
Kənd təsərrüfatı elmləri namizədi Səyyaf
Xəlilov da sağlığında öz dostunu böyük
məhəbbətlə xatırlayar, “o, vüqarlı bir
ömür yaşadı” deyərmiş...
“AYRILIĞIN
ÜZÜ DÖNSÜN...”
...Muxtar
müəllimin 46 yaşında, 9 noyabr 1972-ci il tarixdə
yazdığı və imzaladığı bir tərcümeyi-halı
var. Harasa təqdim etmək üçün yazıb, yeni bir
uğurun sevincinə kökləyibmiş özünü. Bir
neçə il sonra ömrünün yarı yolda
qırılacağını ağlından belə
keçirməyib onda...
Ölüm
isə apxasınca gəzirmiş. Özü də elə bir
vaxtda ki, böyük bir uğurunun astanasında, ikicə
addımlığında idi. 55 də yaxında idi. Qoşa
beşinin hesabatını verəcəkdi. Gördüyü
işlərin davamı gəlirdi, hələ çox tədqiqat
aparacaqdı. Özü belə düşünürdü,
belə düşünməyə haqqı da vardı. Geriyə
boylananda özünə tələbkarlıqla
qazandığı uğurları ilə öyünür,
qarşıda isə bu uğurların davamını
görürdü. Amma heyf! İnsan gələcəyi naminə
elə hey çalışıb-vuruşur, ağlına belə
gətirmir ki, can atdığı gələcəyin son ucunda
ölüm gözləyir onu...
Onun da
ömrü bura qədərmiş. Qisməti, alın
yazısı belə imiş. Alın yazısını isə
müzakirə etmirlər. Amma ömrü elə bir vaxtda
qırıldı ki... Böyük fədakarlıqla
açdığı çığırlar geniş yola
qovuşmaqda idi. Şöhrətinin ən yüksək zirvəsinə
yaxınlaşırdı. Akademiyaya müxbir üzv
seçilməsinə az qalırdı, lap az. Azərbaycan SSR
EA-da keçiriləcək seçkilərdə müxbir
üzvlüyə namizədliyi irəli
sürülmüşdü. Özü də bu elmin
patriarxı, akademik Həsən Əliyev tərəfindən.
Akademik Budaq Budaqov: “Akademik Həsən Əliyev Muxtar Abduyevin
Azərbaycan SSR EA müxbir üzvlüyünə layiq
olduğunu tövsiyə edir. Bu, alimin hərtərəfli fəaliyyətinə
verilən yüksək qiymət idi. Elmə gəldiyi vaxtdan
15 il sonra Respublika EA-nın müxbir üzvü kimi şərəfli
elmi rütbəyə layiq görülməyin kökündə
də yüksək elmi göstəricilər dururdu...”
16 iyul
1979-cu il hər şeyə qara nöqtə qoydu. Bu vaxtsız
gediş onu tanıyanların hər birinin qəlbində
böyük bir boşluq yaratdı. Bu itkidən əsl
sarsıntı yaşadılar. Axı, çox tez idi: 53
yaş. Bu rəqəm tarixin fonunda çox kiçikdir,
çox. Bu məqamda Muxtar Abduyevin ”Mən və o” hekayəsini
xatırlayıram. Həmin hekayə bu cümlə ilə
başlayır: “İnsan həyatını xoş arzularla
yaşayıb, onu səadətlə başa vurmağa
çalışırsa da, lakin bu, əksər hallarda
mümkün olmur.” Sanki hər şey özünə agah
imiş...
Ağrılı
olan bir də o idi ki, hələ övladlarını
yan-yön eləməmişdi, hələ oğul toyu görməmişdi,
hələ qız köçürməmişdi,
dünyanın ən dadlı kəlməsini – “baba”
sözünü eşitməmişdi...
Bir həqiqəti
də unutmayaq: insan var, 100 il yaşayır, adı heç
kimin yadında qalmır, insan da var... “Mən bu dünyada
yaşamışam!” onun bu dünyada qoyduğu iz belə deməyə
haqq qazandırır. Bu iz zəngin elmi irsi, bir də onun
ocağından su içən övladlarıdır. Bu iki həqiqət
onun taleyinin ən parlaq səhifəsidir. O, ad-sanı, əməlləri
ilə övladlarına da bu torpaqda məğrur yaşamaq
haqqı verdi. İndi hər birində bir parçası, bir
zərrəsi olan üç övladı, nəvələri
Azərbaycan adına çox böyük və unudulmaz
işlər görürlər. Bu övladlar gözəl bir
atanın övladı olmaq xoşbəxtliyini də dərk
ediblər, onun adını və ömür yolunu örnək
kimi yaşadıblar, təsdiq ediblər ki, nəsil şəcərəsinin
taleyi etibarlı əllərdədir...
Oğlu,
torpaqşünas alim, kənd təsərrüfatı elmləri
namizədi İlham Abduyevin dediklərindən: “Yazıya pozu
yoxdur, bu, həyatın qəbul olunmuş gerçəkliyidir.
Amma hərdən elə istəyirəm ki, atam
övladlarının, nəvələrinin bu
gününü, uğurlarını görəydi. Buna
çox haqqı vardı. O, bizim üçün yalnız
ata deyildi, ilk müəllim idi, dost idi, sirdaş idi. Xoşbəxtik
ki, iki bacım və mən atamın böyük nəsil
şəcərəsinin adını həmişə uca
tutduq, ona layiq övladlar olduq. Hər üçümüz, həm
də onun sənət yolunu davam etdirdik...“
O
özündən sonraya yalnız məhəbbət
saxladı, nifrət yox. Övladları üçün
gözəl ad, gözəl xatirələr qoyub getdi.
İşıqlı xatirələri aradan ötən bu 33 ildə
heç köhnəlməyib. Amma əzizləri,
doğmaları, övladları, onu sevənlər və onun
sevdikləri bu günün özündə də həmin
işıqlı xatirələrin ağuşunda həzin bir
ağrını həmişə dilə gətirirlər:
“Axı niyə belə az... Axı niyə belə tez...”
Bir təsəlli
də odur ki, Abduyevlər nəslində, İlham Abduyevin
ocağında bir Muxtar da böyüyür: İlham müəllimin
oğlu...
MƏNƏVİ
ABİDƏLƏR
İlham
Abduyevin “Mənim atam” kitabını isə bir övladın,
ümumilikdə, öz əsil-nəcabətinə, nəsil
şəcərəsinə “ucaltdığı” mənəvi
abidə adlandırmaq olar. Müəllif özü də bu
fikirdədir: “Hər gecə yuxuma gələn
nağılları qələmə almaqla ürəyimi
boşaltmağa, tarix boyu, zaman boyu səpələnib,
intizar-intizar, nigaran-nigaran, həsrətlə yol gözləyən
ruhların da borcunu qaytarmağa cəhd eləmişəm bu
kitabda. Bu yazıları kağıza köçürdüm
ki, borcların, heç olmasa, az qismini də olsa, verə
bilim. ...Çox istərdim ki, bu qeydləri atam sağ olanda
yazaydım. Amma, yəqin ki, o da başqa ovqatda olacaqdı. Bu
gün yazılanlar isə mənim keçmişim, elim, obam və
məndən sonra gələn nəslin
qarşısındakı mənəvi borcumdur.”
Professor
Muxtar Abduyev haqqında digər mənəvi abidə isə
onun saytıdır (abduyev.info
<http://abduyev.info/cgi-bin/site2/main3.cgi>). 4 dildə fəaliyyət
göstərən bu sayt istifadəçilərin
ixtiyarındadır, alimin elmi və bədii
yaradıcılığı artıq müasir texnologiya vasitəsilə
də böyük oxucu kütləsinə
açıqdır.
Övladları
alimin kitablarını da təkrar-təkrar nəşr etdirirlər
ki, onun mənəvi ömrü qırılmasın. 86
yaşı ərəfəsində isə alimin biblioqrafik məlumat
toplusu da işıq üzü görüb.
Oğlu
İlham Abduyev hesab edir ki, bu, sadəcə
övladlarının Muxtar Abduyevin xatirəsinə hörmət
borcudur. “Məqsədimiz həm də odur ki, qoy
onun halal əməyinin və işıqlı təfəkkürünün
məhsulu olan zəngin elmi irsindən bəhrələnənlər
çox olsun. Yəqin ki, bütün bunlar atamın
ruhuna rahatlıq bəxş edir...“
“QƏLBİMDƏ
BOY ATAN BU İKİ BUDAQ...”
Professor
Muxtar Abduyevin bir kitabı da var: “Dağlarım mənim”. Alimin şeir və hekayələrindən ibarət
bu kitab 2003-cü ildə çap olunub.
Muxtar
müəllim poeziyanın, ədəbiyyatın da vurğunu
olub, sözün qüdrətindən də təsirlənib,
şeirlər, hekayələr yazıb. Şair Əli Tudə
ilə möhkəm dostluğu olub. Əli Tudə dostuna həsr
etdiyi şeirində onu “həkimlər içində torpaq həkimi”
adlandırıb.
Aran
qucağında, yaylaq üstündə,
Nə
rütbə, nə də ki, şöhrətdir andı!
Yox, yox, bərəkətli
torpaq üstündə,
Anamız
torpağa xidmətdir andı!
Muxtar Abduyevin şeirlərini Azərbaycan təbiətinin simvolu saymaq olar. Bu şeirlərdə Tanrının Azərbaycana bəxş etdiyi min bir gözəlliklərə, doğma yurda sevgi var. Bu sevgidəndir ki, onları bir udum hava kimi ciyərlərinə çəkirsən, bir içim su kimi içirsən. Bu şeirləri duymaq da, qavramaq da cox asandır. Şairin torpağa, milli kökə bağlılıqdan doğan vətənpərvərliyi, qürur və mərdliyi də insanı düşündürür. “Dağ çayı”na müraciətlə yazdığı: “Mən sənə dünənim, gəncliyim deyim“ fikri doğma yurdun qədimliyinə vurduğu işarədirsə, ”Dağlarım mənim” şeiri, bütövlükdə Vətənin “əzəməti”nin parlaq təsviridir:
Məxmər çəmənlərdən önlüyün vardır,
Sırsıra buzlardan günlüyün vardır.
Min sözlü-söhbətli şənliyin vardır –
Möhtəşəm, qamətli dağlarım mənim!
Şair bu torpağın “Vətənə keşik çəkən əzəmətli dağlar”ının, “naxışlı xalı kimi düzləri”nin, “büllur sulu çayları”nın, “dərman havası”nın, təbiətimizin aynası olan meşələrin vurğunudur. Və sözlə onların möhtəşəm tablosunu yaradaraq bütün dünyaya göstərmək, öyünmək istəyir. “Durca yaylağı”, “Payız” təbiət möcüzələrinin böyük məhəbbətlə sözə çevrilməsidir. Şair “ağsaçlı dağlara kədərli yorğandan duman salan” son payızı elə ustalıqla təsvir edir ki, bu mənzərə uzun zaman oxucunun gözü önündən çəkilmir:
...Yarpaqlar saralıb yerə tökülüb,
Ağaclar soyunub çılpaq qalıbdır.
Nəğməkar quşların səsi kəsilib,
Meşələr qüssədən fikrə dalıbdır.
və ya
Arabir boylanıb günəş çıxsa da,
Torpağı, çəməni isindirmir o.
Dibçəkdə güllərin çiçək açsa da,
Qəlbimi oxşayıb sevindirmir o...
Şairin şeirlərinin gözəllliyi bir də ondadır ki, o, hər birimizin gördüyü və bəzən yanından biganə ötdüyü təbiət ünsürlərinə, əslində Allahın yaratdığı kamilliyə, füsunkarlığa fərqli baxa bilir, bu fərqli baxış isə nəticədə gözəl şeir parçalarına çevrilir. “Söyüdlər” şeiri məhz bu fərqli yanaşmanın məhsuludur. Salxım “Söyüdlər”ə böynubükük bənövşə kimi o qədər şeir yazılıb ki. Amma Muxtar Abduyevin ona yanaşması çox orijinaldır. “Çinar”a münasibət isə həm də ibrətamizdir.
Dolandı çox illər, ötdü qərinə,
Nəhayət, sənin də sonun yetişdi.
Çürümüş kökünə, quru gövdənə,
Hər keçən sadəcə, baxıb ötüşdü.
Şümal duruşunla qürrələnərdin,
Sənin boy atdığın kollar içində...
Bu şeir bir atalar sözünü də yada salır: “Ağac bar verdikcə başını yerə dikər”. Yəni “barlı vaxtlarında” çox öyünmə, ətrafına biganə olma, bil ki, sabah bütün yaradılanlar kimi sənin də sonun gələcək. Şairin təbiətə qənim kəsilənlərin biganəliyindən kövrəldiyi anlar da az olmur:
Rəhmsiz
ovçular pusqu quranda,
Ceyran
ovlayanda, maral vuranda.
Gülləsinin
səsi dinir aranda,
İllərin
yasına batır meşələr...
Muxtar Abduyevə görə, simamız olan təbiəti qorumaq hər kəsin borcudur. Əslində, bu ekoloji yanaşma onun mənəviyyatından, mədəniyyətindən irəli gəlirdi. Professor Muxtar Abduyevi bir insan kimi tanımaq üçün onun şeirlərini oxumaq yetərlidir. Bu şeirlərdə nəcib, həssas bir insanın xarakteri üzə çıxır. Daha bir məsələ. Şeirlərdəki uğurlu təsvir və bənzətmələr, dolğun ifadələr Ana dilinin zənginliyindən xəbərdar olan bir şairin obrazını da xəyalımıza gətirir...
Kitabda ana, övlad məhəbbəti, dostluq, sevgi duyğuları da səmimi əks olunub. “Ana məhəbbəti” şeiri olduqca təsirlidir. Uşaqkən anasını itirən, anasızlığı, ana borcundan çıxa bilməməyi özünə dərd edən Muxtar müəllim bu ağrını “həsrətin könlümün sızlayan teli” deyə böyük ağrıyla sözə çevirib. “Ana məzarı” şeiri də çox orijinaldır.
Deyirəm, taleyin sən işinə bax,
Anamı udmuşdur öz anam torpaq.
Qəlbimdə boy atan bu iki budaq,
Vurdu ürəyimə hərəsi
bir dağ...
Şairin ”Qızım”a, “Oğluma”
nəsihəti də çox ibrətamizdir:
Dünyada aldanma vara, dövlətə,
Mənasız tərifə, ucuz şöhrətə.
İnsanı alçaldıb salar
möhnətə...
Şairin bədii yaradıcılığındakı
sevgi duyğuları isə alimin romantikasının ifadəsidir. “Mən və o” hekayəsinin qəhrəmanı
rəfiqələrindən uzaq gəzən, təkliyə qapılan, heç kimə ovuşmayan 20 yaşlı
bir qızdır.
Amma sevgi bu qızı
o qədər dəyişdirir
ki, nəinki ətrafındakı insanlar,
hətta illərdir yaşadığı şəhər
belə onun gözlərində tamamilə
dəyişir. Müəllif qızın öz məhəbbəti uğrunda
çəkdiyi iztirabları,
eləcə də sevginin gücünü çox böyük ustalıqla təsvir edir. Oxucu bu hekayədə Bakıya məhəbbəti
də hiss edir, çünki müəllif Bakının da
vurğunudur. Axı, Bakı onun üçün
Ağdaşdan sonra sığındığı,
ucaldığı, ad-san qazandığı doğma bir şəhər
idi...
Professor
Muxtar Abduyevin bədii yaradıcılığı ilə
tanışlıq belə bir təəssürat yaradır ki,
sanki o, elmi araşdırmalarının yorğunluğunu
gözəl şeirləri və hekayələri ilə
canından çıxarırmış...
“ÖLÜMÜN
ÖZÜNDƏN SON DƏRƏCƏ GÜCLÜ VƏ
QÜRURLU...”
Elmə
müqəddəs məbəd kimi baxan professor Muxtar Abduyev elə
elmi ilə də yaşadığı dövrün parlaq zərrəsinə
çevrilə bilib. Bu zərrənin işığı isə
illər keçdikcə daha da artır. Başa çatan
ömrün cismani hissəsidir. Əməllərindən
yaranan ömrü isə hələ çox-çox uzun
olacaq. Dünya durduqca yaşamaq alimlərə xasdır...
“Müəllimim” haqqında yazımı başqa cür bitirmək istəyirdim. İlham Abduyevin “Mənim atam” kitabındakı bir qənaəti məni elə tutdu ki, fikrimdən daşındım. Qoy görkəmli alimimiz haqqında hələlik son nöqtəni elə bu cümlə qoysun: ”Mən onun nikbin və məğrur vücudu qarşısında beləcə donub qalmışdım. Hətta bu vücuduyla da o, həyatını tükənməyə doğru aparmış ölümün özündən son dərəcə güclü və qürurlu görünürdü...” Deyəsən, axı, bu, elə az əvvəl dediyim fikrin davamıdır...
Sitarə CABBARLI
525-ci qəzet.-
2012.- 14 fevral.- S.7.