Rəbiyyət
Aslanova: “Şərq susur, məsələlərə
seyrçi münasibət bəsləyir və sözsüz
ki, o müqəddəs yer də boş qalmır”
Müsahibimiz Milli Məclisin İnsan hüquqları komitəsinin sədri, professor Rəbiyyət Aslanovadır.
– Rəbiyyət xanım, bugünlərdə İsveçrə hüquq-mühafizə orqanları həmin ölkədə səfərdə olan və haqlı olaraq uydurma erməni soyqırımını inkar edən Türkiyənin Avropa ölkələri üzrə naziri Egemen Bağışa qarşı cinayət işi qaldıracağını bildirib. Qeyd edək ki, bu ölkə Fransadan öncə Avropada uydurma erməni soyqırımını tanıyan və bu soyqırımının inkarına görə cinayət məsuliyyətini nəzərdə tutan qanunu qəbul edən ilk ölkədir. Necə hesab edirsiniz, son günlər uydurma erməni soyqırımı ətrafında Fransada və digər Avropa ölkələrində baş verənlər nəticə etibarilə beynəlxalq hüquqi nihilizmə, qanunların aliliyi prinsipinin tamam aradan çıxmasına gətirib çıxara bilərmi? Eyni zamanda, bunlar dövlətlər və xalqlar arasında münasibətləri daha da gərginləşdirə, qarşılıqlı inamsızlıq mühitinin formalaşmasına səbəb ola bilərmi?
– Digərlərini deyə bilmərəm, bəlkə də başqalarından fərqli olaraq bu məsələdə mən heç vaxt optimist ruhdan çıxış etmirəm. Çünki son illər Avropanın gözlənilməz addımlarının sayı gündən-günə artmaqda davam edir və sanki həmin məkana aid olan, özünü güclü hesab edən ölkələr istənilən qanunların, istənilən beynəlxalq konvensiyaların müddəalarını pozmaqda bir azadlıq hiss edirlər. Son dövrlər “erməni soyqırımı” ətrafında növbəti dəfə baş verən hadisələr də elə buna bariz nümunədir. Fransada, ümumiyyətlə, digər Avropa ölkələrində gedən proseslər, – elə İsveçrəni də, Almaniyanı da nəzərdə tuturam, – onu göstərir ki, bu gün Avropa öz maraq və mənafelərini hər şeydən üstün tutur və məşhur ifadə ilə desək, “avropalılar: biz və onlar” bölgüsü həmişə olduğu kimi, yenə də qalmaqda davam edir.
Düzdür, ayrı-ayrı beynəlxalq təşkilatlarda bu və ya digər avropalının həmin məkanda baş verən mənfi proseslərə qarşı hansısa deklorativ xarakterli çıxışına rast gəlmək mümkündür, ancaq bir məqamı qəbul etmək lazımdır ki, Avropa öz mühitini, öz məkanını digərlərindən – gəlmələrdən, miqrantlardan, onların mədəniyyətinə aid olmayanlardan qorumaq üçün hər şeyə gedir və gedəcək. Onlar sanki burada bir xilas, bir çıxış, öz varlıqlarının təmin olunması yolunu görürlər. Qeyd edim ki, bu özü də indi başlanan proses deyil, bu proseslər hələ ötən əsrin 90-cı illərindən başlayıb və çox təəssüf ki, bu gün də davam etməkdədir.
Bu, Avropaya gələn o böyük axının qarşısını almaq üçün bir əks-təsir “metodudur”. Bu baxımdan, Avropanın digər ölkələrində də bu yöndə “müvafiq addımların” atılacağını gözləyirəm. Söhbət ondan gedir ki, əgər bu gün dünya birliyində, daha böyük təşkilatlarda bu məsələ geniş müzakirə olunmayacaqsa, bu proses geridönməz bir xarakter alacaq. Yəni, Avropada başqa millətlərə, onların düşüncə tərzinə, mədəniyyətinə, fikrinə qarşı bir dözümsüzlük, aqressivlik nümayiş etdirilməsi artıq adət halını alıb və bu baxımdan, mənə elə gəlir ki, bu məsələni başqa müstəviyə keçirmək lazımdır. Konkret bir ölkənin timsalında bütün Avropanın özündə baş qaldıran o mənfi tendensiyanın qarşısını almaq üçün müvafiq addımlar atılmalıdır. Demirəm ki, bizim münasibətimiz gedən proseslərin obyektivlikdən uzaq olması ilə əlaqədar konkret bir ölkəyə doğru yönəldilməlidir. Hesab edirəm ki, bütün Avropa məkanında baş verən bu proseslərin analiz edilməsi və bunların gələcəkdə çox böyük qarşıdurmaların yaranmasına – mədəniyyətlərin, sivilizasiyaların qarşıdurmasına yönələn proseslər olduğunu gündəmə gətirmək lazımdır.
Onu da nəzərinizə çatdırım ki, biz bu yaxınlarda ATƏT Parlament Assambleyasının (PA) növbəti qış sessiyasına yola düşəcəyik. Sözsüz ki, bizim gündəmə və dilə gətirəcəyimiz məsələlər arasında Xocalı soyqırımı ilə, eləcə də baş verən digər hadisələrlə əlaqədar fikirlərimiz ortada olacaq. Bununla yanaşı, həm də Avropanın bu gün yaşadığı o dözümsüzlük sindromunu da ortaya qoymaq lazımdır və çox güman ki, bu, olacaq. 56 ATƏT PA üzvü olan ölkənin bir araya gəlib, müzakirə etdiyi məsələlər içərisində bu “bölgünün” – regionlar, böyük mədəniyyətlər arasındakı “bölgünün” bu gün dərinləşməsinin şahidi oluruq.
Azərbaycan öz
tolerantlığı, dözümlülüyü ilə – təkcə
dini dözümlülükdən söhbət getmir – yəni,
bütün digər düşüncələrə, digər
mədəniyyətlərə dözümlülüyü ilə
seçilən bir ölkədir. Ancaq bu gün, çox təəssüf
ki, Avropada bir əks proses gedir. Odur ki, bu
dözümsüzlüyün nədən
qaynaqlandığı və bu ölkələrin bəlkə
də özünüqoruma instinkti adı altında bu cür
münasibətlər bildirməsinin nə qədər təhlükəli
olduğunu dilə gətirəcək. Bu,
daha geniş masştablı bir məsələdir. Bu, konkret bir ölkənin mövqeyi deyil. Əgər bu məsələ bir konkret ölkənin
mövqeyi olmuş olsaydı, sözsüz ki, o zaman digər
ölkələr tərəfindən fərqli münasibətlər
sərgilənərdi. Amma belə
çıxır ki, böyük Avropa birliyi, – konkret Avropa
İttifaqını nəzərdə tutmuram, – bu,
böyük Avropa məkanına daxil olan, özünü
güclü sayan dövlətlər digər məkanlardan gələn
o böyük mədəniyyət axını
qarşısında bir qorxunun, bir
nigarançılığın nəticəsi olaraq belə
texnologiyalar işlədir. Əlbəttə,
bunun haradan qaynaqlandığı da məlumdur və nəticədə
bu, onların son şansı və özünütəsdiq
metodu kimi qiymətləndirilə bilər.
– Qeyd
etdiyiniz kimi, qarşıdan ATƏT PA-nın növbəti
qış sessiyası gəlir. Bu baxımdan,
vurğuladığınız məqamları özündə
daha geniş əks etdirən qətnamə layihəsini
hazırlayıb nümayəndə heyəti adından
ATƏT PA-nın sessiyasına və sözügedən qurumun
rəhbərliyinə təqdim etmək fikriniz varmı?
–
Bilirsiniz, həmin qətnaməni təqdim və qəbul
etdirməkdən ötrü – bizim üçün yaxın
olan və Avropa üçün bəlkə də bir az yaxın qəbul edilməyən digər
dövlətlərin nümayəndələri ilə
danışıqlar aparılmalıdır. Çünki
tək Azərbaycanın bu məsələ ilə
bağlı çıxışı, mövqe ortaya
qoyması heç də hər şeyi həll etmir və etməz.
Burada Türkiyəni də, Qazaxıstanı da,
Qırğızıstanı da, digər ölkələri də
görmək istərdik. Yəni, bu qətnamənin
uğuru üçün məhz bu ölkələrin – bizə
yaxın ölkələrin ümumi fikir birliyinə nail olmaq
lazımdır.
–
Ümumiyyətlə, necə hesab edirsiniz, nəyə görə
bir sıra nüfuzlu Avropa təşkilatları ilə
müqayisədə özündə daha geniş arealı
birləşdirən müsəlman, Şərq təşkilatlarının
dünyada və eləcə də həmin təşkilatların
yerləşdiyi coğrafi məkanda kənardan, yaxud daxildən
yaşanan, yaşadılan hadisələrə, proseslərə
müdaxiləsi lazımi dərəcədə olmur? Məsələn,
bu gün Avropa Birliyi, Avropa Şurası və digər bu tipli
Avropa təşkilatları dünyada və yerləşdikləri
məkanda baş verən proseslərə daha real və daha
güclü təsir gücünə malikdir, nəinki İslam
Əməkdaşlıq Təşkilatı və digər
Yaxın, Orta, Uzaq Şərq ölkələrini birləşdirən
digər təşkilatlar...
– Ötən
əsrin ortalarından başlayaraq yaranan Avropa təşkilatları
ilk öncə çox gözəl prinsiplərlə öz fəaliyyətlərinə
başladılar – bu, insan haqları, demokratiya,
düşüncə, fikir, ifadə azadlığı və
digər məsələlər idi. Bu prinsiplər,
doğrudan da, bəşəriyyətin bu gün əldə
etdiyi ən böyük prinsiplər, dəyərlərdir.
Yəni, həmin Avropa təşkilatları yaranarkən, bu dəyərlərlə
önə çıxdılar və həmin təşkilatların
ardınca gözəl konvensiyalar qəbul edildi, digər
çox nüfuzlu təşkilatlar yarandı, münaqişələrin
həll edilməsi, qarşıdurmaların aradan
qaldırılması ilə əlaqədar olaraq fəaliyyət
proqramları ortaya qoyuldu və bu proqramların gerçəkləşdirilməsi
istiqamətində addımlar atılmağa başlandı.
Ancaq bu gün həmin Avropa təşkilatları o ilkin
fikir və prinsiplərindən artıq çox
uzaqlaşıblar. Bu gün həmin təşkilatlar sanki elə
bil ötən əsrin ortalarında yaranan həmin təşkilatlar
deyil. Onların maraqları, onların mənafeləri,
belə demək mümkünsə, indi tamam başqa “məsələlərə”
yönəlib. Bu baxımdan, bu təşkilatların
inkişaf dinamikasında, daxili təkamülündə
çox ciddi dəyişikliklər, deformasiyalar baş verib və
verməkdədir. İndi onların məqsədləri
sanki həmin Avropa məkanına daxil olan digər dövlətlərin
maraq və mənafeyini müdafiə etmək deyil.
Onlar yaranarkən hətta genişlənəcəklərini
belə bəlkə də nəzərdə tutmurdular. Onların, sadəcə,
bir prinsipi var idi – yaşadıqları məkanda, o gözəl
demokratik ab-havanı, mühiti yaratmaq idi. Buna
nail olduqdan sonra artıq həmin məkana daxil olan
ölkələrə qarşı bir laqeydlik, bir qorxu, bir
nigarançılıq, bir qısqanclıq özünü
göstərməyə başladı. O zaman həmin “biz və
başqaları” prinsipi ilə yaşayan avropalılar artıq
yeni texnologiyalar tətbiq etməyə, yeni addımlar
atmağa başladılar. Burada da bir ikili məqam,
ikili standart özünü göstərməkdədir.
Bir tərəfdən, o böyük məkanın – Avropa deyərkən,
sadəcə, coğrafi məkanı nəzərdə
tutmuruq, onu hüquqi, mədəniyyət məkan kimi nəzərdə
tuturuq – bir tərəfdən sərhədlərini genişləndirmək
istəyirlər, ikinci tərəfdən isə bu sərhədləri
keçib o məkana daxil olan yeni dövlətlərə
münasibətdə bir laqeydliyi, biganəliyi açıq
şəkildə ortaya qoyurlar. Bu isə, belə
demək mümkünsə, onların ilkin maraq və mənafelərinə
zidd olan prinsiplərdir. Bu baxımdan, mən
Avropa təşkilatlarının digər dövlətlərdə
və məkanlarda gedən proseslərə obyektiv münasibət
sərgiləyəcəyini gözləmirəm.
İkinci
məsələyə – nəyə görə Şərq məkanında
Avropada olan təşkilatlar kimi güclü, hadisələrə
real təsirli təşkilatların olmaması məsələsinə
gəlincə, hesab edirəm ki, burada, ilk növbədə məqsəd
birliyi, həmrəylik və nə istədiklərini dəqiq
bilərək bir-birini dəstəkləmək arzusu
olmalıdır. Biz bu gün xristian həmrəyliyindən,
birliyindən danışırıq, amma Şərq
üçün çox önəmli olan müsəlman
birliyindən, islamın yayıldığı arealda həmrəylikdən
danışa bilmirik. Bu gün, əlbəttə, say
etibarilə Şərqdə yaranan təşkilatlar Avropa təşkilatlarından
qat-qat azdır. Təsir gücünə gəldikdə
bu məkana daxil olan ölkələr iqtisadi cəhətdən
çox güclü ölkələrdir. Ancaq
bəzən bunlar da ümumi maraq, ümumi məqsəd,
ümumi təhlükəsizlik üçün öz qüvvələrini
ortaya qoymaq prinsipindən çox uzaqda dayanırlar.
Nə
zaman ki, bu ümumi tale, ümumi məsuliyyət, ümumi təhlükəsizlik
prinsipini dərk edəcəklər və bunun uğrunda
mübarizə aparacaqlar, yəqin ki, o zaman elə Avropada olan təşkilatlar
kimi, Şərq məkanında da rəqabətə
davamlı beynəlxalq təşkilatlar yaranacaq, onlar öz
sözlərini deyəcəklər. O zaman artıq Avropa təşkilatlarına
yardım üçün müraciət etməyə də
ehtiyac qalmayacaq. Amma, bir daha təkrar edirəm, Şərqin ən
böyük bəlası – mən Uzaq Şərqi – Çini,
Yaponiyanı nəzərdə tutmuram, Yaxın və Orta Şərqi
nəzərdə tuturam – odur ki, ümumi tale, ümumi mənafe,
ümumi maraqlar prinsipinə hər bir ölkə öz prizmasından,
öz maraqlarından yanaşır.
Bu gün Afrikanın şimalında, Orta və Yaxın
Şərqdə baş verən hadisələrə fikir
verdikdə görürük ki, yenə də son
çıxış yolunu Avropa təşkilatlarında, BMT-də
görürlər. Yəni, bu gün həmin ərəb
regionunda Ərəb Ölkələri Liqasının məsələyə
müdaxiləsi çox aşağı səviyyədədir.
BMT-nin Təhlükəsizlik Şurasında
Suriya ilə bağlı məsələ həll olunarkən,
yenə də Avropa ölkələrinin öz mövqelərini
israrla ortaya qoymasını gördük. Məsələnin
həlli, belə demək mümkünsə, Çinin və
Rusiyanın müdaxiləsi ilə bir qədər ləngidilsə
də, amma heç kəs ona təminat verə bilməz ki, bu
məsələ yaxın zamanlarda həll olunmayacaq. Yəni, burada da biz Şərqin sözünü
eşitmədik. Şərq sanki susur, məsələlərə
bir seyrçi münasibət bəsləyir və
sözsüz ki, o müqəddəs yer də boş
qalmır. Onlar – Şərq susduqca, digər Şərq
ölkələri seyrçi qaldıqca, həmin o məkanı
zəbt edən Avropa da həlledici səsə malik olduğunu
ortaya qoyur...
KAMİL
525-ci qəzet.-
2012.- 14 fevral.- S.5.