Jurnalistika –
demokratiya institutu kimi
XXI əsr bəşəriyyətin yeni sivilizasiya dövrüdür. Bu dövrün ən xarakterik xüsusiyyətləri sırasında informasiya azadlığı, insan hüququ, hakimiyyətin fəaliyyətinin şəffaflığı, şəxsiyyətə hörmət, azad seçkilər – bir sözlə, demokratik dəyərlər sistemi dayanır. Bu dəyərlərin formalaşması və onun prinsiplərinin mənimsənilməsi prosesində media, jurnalistika ən mükəmməl vasitədir. Söz və mətbuat azadlığına, medianın formalaşdırmağa xidmət etdiyi demokratiyaya etinasızlıq böyük milli katastrofalara, milli faciələrə gətirib çıxarır. 2011-ci ilin lap başlanğıcında özünü göstərən Misir hadisələri bir daha sübut etdi ki, mediaya, mətbuata, teleradioya qadağalar xalqın səsinin eşidilməsinə dövlət, hakimiyyət qadağasıdır və belə münasibətin ömrü uzun sürə bilməz. Misirin prezidenti Hüsnü Mübarəkin 30 illik antidemokratik fəaliyyətinə son qoyan xalqın ən böyük köməkçisi ölkədə bir anlığa nəfəs genişliyinə sahib olan kütləvi informasiya vasitələri oldu. 2011-ci ilin yazından başlayan Liviya hadisələri və onun nəticələri də hakimiyyətin kütləvi informasiya vasitələrinə etinasızlığın sonucu kimi qiymətləndirilə bilər.
Müasir dövrdə parobolik antennaların və
ümumdünya azad informasiya İnternet şəbəkəsinin
mövcudluğu hər hansı bir ölkədə
antidemokratik rejimin müvəqqəti olduğuna təminat
verir. Ona görə də müasir cəmiyyətin
özü sosial mənada böyük demokratik dəyərlərə
malik olub humanist istiqamətlidir. Bu da o deməkdir ki, cəmiyyətdə
insanın siyasi, iqtisadi, sosial hüquqları getdikcə daha
etibarlı şəkildə müdafiə olunmaqdadır. Demokratiyaya
malik olan ölkələrdə bütün mübahisəli məsələlər
demokratik müzakirələrdə həll olunur. Jurnalistika bir
sosial institut kimi bu qaydaların formalaşmasında
aparıcı rol oynayır. Bu mənada indi
jurnalistikanın özünə də ciddi yanaşma tələb
olunur.
Jurnalistikanı bir demokratiya insitutu kimi KİV-in
üç sosial tipi formalaşdırır. Bunlardan
birincisi vətəndaş cəmiyyəti jurnalistikasıdir.
Belə kütləvi informasiya vasitələrini
vətəndaşlar, siyasi partiyalar, sahibkarlar, yaradırlar.
Dövlət KİV-i müxtəlif dövlət
strukturları tərəfindən yaradılır.
Üçüncü tip KİV – ictimai dövlət
mediasıdır ki, maksimum ictimai maraqları ifadə edir. Fərqlərinə baxmayaraq bu tiplərin
üçü də demokratik ideyalara xidmət edir. Lakin bütün bunlarla belə, vətəndaşların
yaratdığı və özəl sektora daxil olan jurnalistika
tipi daha müstəqil və daha demokratikdir.
Mətbuat meydana gəldiyi çağdan onun ən vacib
vəzifələrindən biri cəmiyyətə informasiya
çatdırmaq olub. Təsadüfi deyil ki, məhz bu xarakterinə,
bu funksiyalarına görə elə yarandığı
vaxtlardan da hakim dairələr onun informasiya
ötürücülük funksiyasını həmişə
nəzarətdə saxlamağa çalışıblar.
Çünki informasiyanın tirajlanmış
şəkildə cəmiyyətə ötürülməsinin
özü artıq aşkarlığa aparan yoldur və belə
yolun sonu da demokratik dəyərlərin formalaşmasına cəmiyyətin
hakimiyyətdən daha mükəmməl, insani idarə sistemi
tələb etməsinə şərait yaradır. Əlbəttə, mətbuatın ilkin
çağları üçün belə bir fəaliyyətin
dolğunluğundan danışmaq sadəlövhlük
olardı. Ancaq mətbuatın informasiya
ötürmək sisteminin həm texniki, həm də
yaradıcılıq cəhətdən mükəmmələşməsi
prosesi onun cəmiyyətdə demokratik dəyərlərə
yiyələnmə, xüsusilə hakimiyyətdən bu dəyərləri
tələb etmək prosesi ilə tarixən üst-üstə
düşür. Bunu Avropa təcrübəsi,
ABŞ təcrübəsi, Rusiya təcrübəsi aydın
sübut edir. Avropa dövlətləri,
Avropa ölkələri mətbuatın demokratik dəyərləri
formalaşdırma prinsiplərini həm xalqın, həm də
dövlətin iradəsi kimi Asiyadan – Şərqdən daha tez
ortaya qoydu. Rus tənqidçi-filosofu V.Q.Belinskinin belə
bir fikri həqiqəti ifadə etdiyinə görə
maraqlıdır: “O doğrudur ki, bəşər mədəniyyətinin
beşiyi Şərqdir, lakin bəşər mədəniyyəti
Şərqdə beşikdən düşə bilmədi”
(Belinskiy V.Q. İzbrannıe. M., 1979). Həqiqətən
də riyaziyyatdan tutmuş fəlsəfəyə qədər
bütün ciddi elmlərin Şərqdən intişar
tapması hər kəsə məlumdur. Lakin bu
elmlərin, mədəniyyətin bəşəri dəyərlərinin
beşiyi olan Şərq özünün doğduğu
uşağı böyüdə bilmədi. Müasir Azərbaycan
fəlsəfi düşüncəsinin istedadlı nümayəndəsi,
Şərq-Qərb fəlsəfi cərəyanlarının, islam dəyərlərinin görkəmli tədqiqatçısı,
fəlsəfə elmləri doktoru Könül xanım
Bünyadzadə bu problem ətrafındakı məqalələrindən
birində yazır: “Bəşəriyyətin xəzinəsi həmişə
ümumi olub, bir bölgə xərcə düşəndə
başqa bölgə onun yardımına gəlib, borc verib
dardan qurtarıb. Qədim dövrdə Pifaqor Qədim Misirdən,
Babilistandan, yaxud Demokrit Qədim Misirdən, Babilistandan, Azərbaycandan,
Ərəbistandan, Hindistandan, Həbəşistandan gətirdiyi
“kapitalla” (elmi fikir nəzərdə tutulur – C.M.) Qədim Yunan fəlsəfəsinə yardım elədilər.
Sonra islam mütəfəkkirləri həm
antik dövrdən qalma mirasla, həm də öz
qazandıqları ilə tükənməkdə olan
Avropanın imdadına yetdilər. İbn Heysəmin
qazandığı Rocer Bekonu, ibn Xəldin-Viko və
Marksı, İbn Sina – Rene Dekartı, Cabir İbn Həyyan-Otto
Hahnı, Mərakeşin IX əsrdən fəaliyyət
göstərən Kərayin Universiteti XI əsrdən
başlayaraq Avropa universitetlərini və daha neçələr
kimləri isə “ayağa qaldırdı”. Və Yeni Dövrdə...
xəyanət baş verdi: Qərb Şərqlə
arasına sərhəd çəkdi və “banklar” (elmi nailiyyətlər
– C.M.), indiyə qədər qazanılanlar qaldı ortada”
(Bünyadzadə K. Milli dəyərlərin maya dəyəri.
“525-ci qəzet”, 30 dekabr 2011). Bundan sonra Qərb özünü bəşər mədəniyyətinin
ilkin yaradıcısı kimi qələmə verir. Lakin həqiqəti gizlətmək mümkün
deyil. Yuxarıda adını çəkdiyimiz müasir
filosofun Əbu Turxandan gətirdiyi bir sitat da həqiqəti
gizlətməyə imkan vermir: “Günəş Şərqdə
doğsa da, ideya işığı Qərbdə yanır”. Bu fikir günəşin doğduğu yerdə ideya
işığı salmaması çox böyük təəssüf
hissi doğursa da, Belinski həqiqəti ilə üst-üstə
düşür. Bu acı fikri mətbuat
haqqında da söyləmək olar. İlk
qəzet nümunələri Çində meydana gəldi.
Ancaq tarix Almaniyadan, Fransadan, İtaliyadan,
İngiltərədən başladı. Və
bu ilk Avropa qəzetləri ilə eyni vaxtda onun texniki
imkanları da gücləndi. Avropada formalaşan mətbuat
şəbəkəsi demokratiyanın təbliğinə,
formalaşmasına təkan verdi. Rusiya kimi demokratik qaydalara tarixən çox
qısqanc olan bir dövlətin özündə belə mətbuat
ən ağır senzura şəraitində də demokratiya
uğrunda, insan haqları uğrunda mübarizədən
çəkinməmişdir. II Yekaterina dövründə
şəxsən çarın özünün hakimiyyətə
xidmət etmək üçün yaratdığı
jurnallar- “Ni to, ni syo”, “İ to, i syo”, “Bsyakaya vsyaçina” və
s. mətbuat orqanları sistemində N.Novikovun “Adskaya
poçta”, “Smes”, “Truten”, “Poleznaya s priyatnım”, “Podenşina”
jurnalları da özünə yer etdi və bu jurnalların
bir çox materialları dövrün eybəcərliklərini,
təhkimçilik hüququnu tənqidlə hakimiyyəti
insana hörmətə çağırırdı. 1820-ci illərdə demokratik islahatlar, hətta
hakimiyyətdən respublika quruluşu tələbləri ilə
meydana çıxan dekabrist hərəkatının
iştirakçıları öz ideyalarını meydana
qoyduqları mətbuat orqanlarında, almanaxlarda cəmiyyətə
çatdırırdılar. 1830-cu ildən
nəşrə başlayan “Oteçestvenniye zapiski”,
1840-1860-cı illərin ən mükəmməl jurnalı
olan “Sovremennik” öz azadlıq ideyaları ilə dəfələrlə
senzura təqiblərinə məruz qalmışlar.
“Oteçestvennıye zapiski”, “Sovremennik” kimi demokratik
ideyalı jurnallarda formalaşmış böyük humanist,
filosof-publisist A.Gertsen öz yazılarının demokratik
ruhuna görə iki dəfə sürgün edilmiş, sonda
ölkədən mühacirət edərək Londonda
Rusiyanın hakim dairələrini lərzəyə salan
“Kolokol” kimi bir qəzet nəşr etməyə
başlamışdır. Öz fəlsəfi
dünyagörüşü ilə dövrünün
demokratik publisisti N.Q.Çernışevski
yazılarının demokratik islahatlar tələbinə
görə vətəndaşlıqdan məhrum edilmiş,
mülki edama qədər cəzalandırılmışdır.
Onun çağdaşları və məsləkdaşları
A.Dobrolyubov, İ.Turgenev, F.Dostoyevski, V.Zaytsev,
İ.A.Qonçarov və başqalarının
publisistikası demokratik ideyaları ilə bu gün də
klassik nümunələr hesab olunur.
Mətbuatın demokratik ənənələr
formalaşdırması missiyası Azərbaycan gerçəkliyində
də özünü çox mükəmməl göstərmişdir. “Əkinçi”
qəzetini yaratmaqda maarifçi H.Zərdabinin müqəddəs
ideyası məhz demokratik dəyərlərlə
bağlı olmuşdur. “Əkinçi”nin
nəşrinə icazənin instansiya məşəqqətləri,
məhz çar dairələrinin demokratik ideyalardan qorxusu idi.
Rusiyada 1905-ci il hadisələri-xalqın demokratiya tələbləri
ilə meydanlara çıxmasından yaranan yeni mətbuat
orqanları “böyük demokrat” (M.İbrahimov) Cəlil Məmmədquluzadənin
və onun məsləkdaşlarının “Molla Nəsrəddin”
kimi möhtəşəm xalq jurnalı ideyasına və onun
gerçəkləşməsinə zəmin yaratdı.
1900-1910-cu illərdə Azərbaycanda nəşr olunan “Tərəqqi”,
“İrşad”, “Açıq söz” və s. onlarca qəzet
ilk növbədə demokratiya, müstəqillik və
azadlıq uğrunda mübarizəsi ilə yadda qalır. Azərbaycan mətbuatının vicdanı və
şərəfi saydığımız C.Məmmədquluzadə,
Ü.Hacıbəyli, M.Ə.Rəsulzadə, Ö.F.Nemanzadə
və digər onlarca jurnalistin demokratik dəyərlərin formalaşmasına
xidmət edən publisistikası müasir jurnalistlərimizin də
bəhrələndiyi bir yaradıcılıq məktəbidir.
Azərbaycanın klassik ziyalıları xalqı öz
hüquqları uğrunda mübarizəyə səsləmək,
milli özünüdərk və azərbaycançılıq
ideyalarını təbliğ etmək, imperiya
basqılarının ən ağır çağlarında
belə əsrlərdən süzülüb gələn
milli-mənəvi dəyərlər sistemini zənginləşdirmək
və onu qoruyub nəsillərə ötürmək işində
ədəbi yaradıcılığın bütün
növlərindən istifadə etmişlər. M.F.Axundov, C.Məmmədquluzadə,
M.S.Ordubadi, Ü.Hacıbəyli və bu kimi digər
yaradıcı ziyalıların bir zamanda poeziyaya, digər
zamanda nəsrə, başqa bir məqamda dramaturgiyaya və ya
publisistikaya söykənmələri təsadüfi deyildi.
Sözün təsir gücünün harda
güclü olması zənni bu ziyalıları ədəbi
yaradıcılığın bütün növlərini
sınaqdan keçirməyə məhkum etmişdir.
Əlbəttə, Azərbaycan klassikasında insanı,
cəmiyyəti kamilləşdirən ən güclü ədəbi
vasitə uzun müddət bədii söz olmuşdur. Böyük Nizaminin, Nəsiminin,
M.F.Axundovun və digər klassik söz ustalarımızın
bədii tematikası insanı kamil görmək, estetik təsir
vasitəsilə cəmiyyəti maarifləndirmək işinə
misilsiz xidmət göstərmişdir. Azərbaycan
ziyalısının öz estetik ideallarını gercəkləşdirmə
yolunda uzun əsrlər boyu bədii sözə
üstünlük verməsi zamanın, dövrün, mühitin
sənətkara diqtəsindən doğmuşdur. Bəlkə buna görədir ki,
yaradıcılıq növünün poeziya dövrü bizdə
çox erkən başlamış və onun
populyarlığı indinin özündə də davam etməkdədir.
Dahi Nizaminin “Xəmsə”sində qoyulan insan və cəmiyyət,
insan və zaman və s. kimi ədəbi problemlər əslində,
publisistikanın predmeti olsa da, sənətkar öz
sözünü nəzmlə – o zaman yayılmağa daha
çox imkanı olan poeziya ilə demişdir.
Mətbuatın yaranması və geniş arenaya
çıxması, bununla da sənəktar sözünün
tirajlanma imkanının genişlənməsi publisistikanın
işlək, funksional xarakterini gündəmə gətirdi. Amma publisistika
nə qədər böyük gücə malik olsa da,
günün – məhz bu günün aktual problemlərini
gündəmə gətirməsi xarakteri uzun müddət bir
çox sənətkarın yenə də ona deyil, bədii
sözə üz tutmasını şərtləndirdi.
Bədii sözün estetik təsir gücü
bütün zamanlarda özünü təsdiq etmişdir və
sənətkar da çox zaman məhz özünütəsdiq
arzusunu yaradıcılığın bu növü ilə
gerçəkləşdirmişdir. Mətbuat və onun
kütləvilik imkanı dünya düzəninin bu məqamını
xeyli dəyişməyə səbəb oldu. Mətbuatın özünütəsdiqi ilə, bir
ictimai institut olaraq formalaşması ilə ən güclü
bədii söz ustaları da bu ictimai institutun bel sütununu təşkil
edən publisistikadan – günün aktual problemlərinin həllinə
yönələn bu yaradıcılıq növündən kənarda
qala bilmədilər. Böyuk ingilis
şairi Con Milton yaşadığı əsrin ən mükəmməl
poeziya nümunələri ilə İngiltərədə məşhur
idi. XVIII əsrin birinci yarısında
İngiltərə parlamenti qarşısında senzura əleyhinə
söylədiyi və sonralar çap etdirdiyi “Areopogitika”
publisitik əsəri onu yaşadığı ölkənin
hüdudlarından çox-sox uzaqlarda da məşhurlaşdırdı.
Azərbaycan ictimai-humanitar fikrinin korifeyi M.F.Axundov “Kəmalüddövlə
məktubları” kimi əsəri ilə daha çox
fundamentallıq qazanmışdır.
XIX əsrin sonu və XX əsrin əvvəllərinin
Avropada qəzet, jurnal dünyasının yaratdığı
imkanlar Azərbaycanın da qabaqcıl yaradıcı
ziyalılarının sözü birbaşa ünvana
çatdıran publisistikaya meylini gücləndirdi. Publisist
sözün H.Zərdabi, C.Məmmədquluzadə,
Ü.Hacıbəyli, M.Ə.Rəsulzadə,
Ə.Ağaoğlu, Y.V.Çəmənzəminli,
Ə.Hüseynzadə... kimi elə ustaları yetişdi ki, ədəbi
yaradıcılığın bu növü cəmiyyətə
ən güclü təsir vasitəsinə çevrildi.
Bu böyük sənət fədailərini
zamanın yetirdiyi mətbuat meydana qoydu. Çünki
publisistikanın yeni qadir qüvvəsi yalnız mətbuat
vasitəsilə özünü göstərə bilərdi.
Azərbaycanın
yaradıcı ziyalılarının XX əsrin əvvəllərində
publisistikaya güclü meyli məhz onların öz
ideyalarını xalqa çatdırmaq işində məktəb
səviyyəsinə yüksəlmiş “Şərqi-Rus”, “Həyat”
kimi qəzetlərin, “Füyuzat”, “Molla Nəsrəddin” kimi
jurnalların ortaya çıxması böyük vasitə
oldu. “Azərbaycanda milli mətbuatın
yaradılmasının 125 illiyi haqqında” Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin fərmanında bütövlükdə
mətbuatın, xüsusi olaraq “Molla Nəsrəddin”
jurnalının xalq həyatındakı roluna verilən qiymət
klassik publisistikamıza və publisistlərimizə verilən
qiymət kimi dəyərləndirilə bilər: “Mütərəqqi
ideyaların carçısı olan “Molla Nəsrəddin”
jurnalı müstəmləkəçilik siyasətini,
geriliyi, mövhumatı amansız satira atəşinə tutur,
Azərbaycan dilinin saflığı uğrunda ardıcıl
mübarizə aparırdı... “Molla Nəsrəddin”
dövrünün mühüm siyasi hadisələrinə səs
verir, milli oyanış prosesinə xidmət edirdi”.
Bu tipli jurnallar və qəzetlər öz ətrafına
ən fəal publisistləri toplayırdı. Əlbəttə,
XX əsrin əvvəllərində Azərbaycan ədibləri
hələ də bədii sözə, bədii sənətə
önəm verirdilər. Ancaq C.Məmmədquluzadə
və mollanəsrəddinçilər publisistikanın qadirlik
qüdrətini tez duydular və buna önəm verdilər.
Yuxarıda adlarını çəkdiyimiz ədiblərin
jurnalistikadakı fəaliyyətləri sübut edir ki,
publisistika özünü xalqa söz deməyin, milli
ideyaları gerçəkləşdirməyin ən
güclü vasitəsi kimi göstərəndə klassikləşir
və onun problemə, mövzuya sənətkarlıq
baxışı böyük məktəbə çevrilir. C.Məmmədquluzadə hələ
XX əsrin lap əvvəllərində doğma dilimizin təhlükədə
olduğunu, erməni xislətinin axır bir gün Azərbaycan
üçün faciələrə gətirib
çıxaracağını, imperiya siyasətinin milli zərbələr
hazırladığını özünün “Azərbaycan”,
“Bizim obrazovannılar”, “Axund ilə keşişin vəzi” və
s. kimi onlarca publisistik əsəri ilə, Üzeyir Hacıbəyli
xalqın maariflənməsinə, qəflət yuxusundan
oyanmasına xidmət göstərən “Bir firəng ilə
söhbətim”, “Nəyimizin vaxtıdır”, Təəssürat”,
“Fitnələr qarşısında”, “Düşmənlərimizin
fəaliyyəti”, “Qarabağ haqqında” tipli yazıları ilə,
N.Nərimanov “Yalqız əldən səs çıxmaz”, “Bəsdir
özünüzü rüsvay etdiniz”, “Həftə fəryadı”,
“Göz yaşı tökdürən cəzirə”, “Bir az da
utanmaq lazım”... kimi məqalələri ilə,
Ö.F.Nemanzadə “Dərdimiz və dərmanımız”, “Dəvət”,
“İmtahan”, “Köməkləşəlim”, “Millətpərəstlik
zamanıdır”, “Məzlum ən böyük zalımdır”
jurnalist düşüncələri ilə, Ə.Hüseynzadə
“Türklər kimdir və kimlərdən ibarətdir”, “Ey qələm!”
əsərləri ilə, Əhməd bəy Ağaoğlu
“İslam və qadın”, “Tənbəllik mikrobu”, “Tatar
qadınlarının beşik mahnıları”, “Mən kiməm”
yazıları ilə, Y.V.Cəmənzəminli “Azərbaycan
muxtariyyəti”, “Müstəqilliyimizi istəyiriksə” məqalələr
silsələsi ilə publisistikanın bütün zamanlar
üçün aktual olan klassik nümunələrini
yaratmışdır.
Cəsarətlə demək olar ki, təkcə Molla Nəsrəddin
ədəbi məktəbinin nümayəndələri özlərinin
ölməz publisist əsərləri ilə ədəbi
növün bu sahəsində yüzlərlə şedevr
nümunələr ortaya qoymuşlar.
Öz tematikasına, qaldırdığı problemlərin
milli dəyərinə, millətə və onun
özünüdərkinə xidmət göstərdiyinə
görə XX əsrin klassik Azərbaycan publisistika nümunələrinin
sovet dövründə yenidən çapına dəmir
senzura qadağaları imkan verməmişdir. M.Ə.Rəsulzadənin,
Ü.Hacıbəylinin milli oyanışla bağlı
yazıları XX əsrin əvvəlləri Azərbaycan mətbuatının
saralmış səhifələrində qalmışdı.
Qarabağa erməni iddialarını, tariximizin
erməni “alimləri” tərəfindən
saxtalaşdırılmasını elmi-publisistik dəlillərlə
xalqa anlatmağa çalışan Üzeyir Hacıbəyli
publisistikasının bu mövzudakı nümunələri
1918-1920-ci illərdə həmin yazıların dərc
olunduğu “Azərbaycan” qəzeti ilə birgə arxivin zirzəmilərinə
atılmışdı. Bu tipli aktual və
millət dərdi çəkən publisistikasına görə
C.Məmmədquluzadənin onlarca publisist məqaləsi onun əsərlərinin
külliyyatına salınmamışdır. Əziz Mirəhmədov N.Axundov, Ş.Qurbanov,
Ş.Hüseynov kimi publisistika tədqiqatçıları
vaxtilə bu əsərləri üzə
çıxarmağın cəzasını da çox çəkmişlər.
Adətən elmi ədəbiyyatda klassika epiteti daha
çox yüz illəri, min illəri əhatə edən sənət
nümunələrinə şamil edilir. Həqiqətən
də klassika ona görə qiymətlidir ki, onun
postulatları, kamil üslubu, böyük idealları və bu
idealların – sənətkarcasına ifadə tərzi yüz
illərin həqiqətinə, yüzillərin aktual problemlərinə
və nəhayət, yüz illərin sənət nümunəsinə
çevrilir. Bədii söz sənəti
bu statusu qazanmaqda xeyli əlverişli imkanlara malikdir. Publisistika da söz sənətidir. Lakin ədəbi yaradıcılığın bu
növü daha çox günün aktual problemlərini qələmə
aldığına görə, ünvanlı, konkret zamana və
məkana aidliyi ilə uzun müddətli ömrə sahib
olmur. Ancaq tarixi təcrübə sübut
edir ki, hər şey sənətkardan, onun ifadə tərzindən,
qaldırdığı problemlərin cəmiyyət həyatında
gərəklik dərəcəsindən çox
asılıdır. Bu mənada “qəzet
bir gün yaşayır” məlum tezisi ətrafında
mübahisə etmək olar. Yəni, məsələn,
XX əsrin əvvəllərində meydana çıxan qəzetlərimizin
səhifələrində bəzən elə mövzular, elə
bəşəri və xəlqi problemlər öz əksini
tapmışdır və bu əsərlər elə
böyük, qüdrətli qələm sahibinə məxsus
olmuşdur ki, həmin qəzetlərin adını da,
özünü də yaşatmaqdadır. Bu
mənada Azərbaycanın jurnal publisistikasının da bəşəri
və əbədi yaşarılığını təmin
edən faktları çoxdur. “Şərqi-Rus”, “Həyat”
“Tərəqqi” qəzetləri günün aktual məsələlərini
qoyurdusa, “Füyuzat”, “Molla Nəsrəddin” kimi jurnallar uzun
müddətli strateji mövzuları gündəmə gətirirdi,
“Füyuzat” kimi ədəbi jurnalların XX əsrin əvvəllərində
gündəmə gətirdiyi türkçülük
ideyaları yüz ilin qadağalarını dəf edərək
XX əsrin sonunda yeni təkanla bir daha üzə
çıxdı. Məsələn, milli
ideologiyamızın həqiqətinə çevrilmiş bu
türkçülük ideyaları böyük publisist
Əli bəy Hüseynzadənin əsərlərinin
leytmotivini təşkil edirdi. Bu ideologiyanın-
türkçülüyün yeni dönəmdə necə
qiymətə mindiyini ulu öndərimiz Heydər Əliyev belə
ifadə etmişdir: “Əmin olduğumu bildirmək istəyirəm
ki,... türkdilli xalqların, ölkələrin
yazıçıları gündən-günə bir-birinə
yaxınlaşacaq, bir-birinə kömək edəcək,
xalqımızın ədəbiyyatını, mədəniyyətini,
keçmişini, bu gününü daha da geniş təhlil
edib yeni-yeni dəyərli əsərlər yaradacaqlar. Xalqlarımızın dərin kökləri, bir-birinə
mənəvi bağlılığı onları bütün
mərhələlərdən, imtahanlardan, sınaqlardan
çıxarmış və bu günkü günlərə
gətirib çıxarmışdır. Biz
öz tarixi köklərimizlə, mənəvi dəyərlərimizlə,
böyük tariximizlə fəxr edə bilərik”. Bu sözlərdəki böyük vəzifələri
yerinə yetirmək işində gənc nəslin
qarşısında bir məktəb, bir nümunə
olmalıdır. Türkçülüyün
və onun ifadəsinin klassik nümunələri
“Füyuzat”ın səhifələrindədir. Bu jurnaldakı publisistika müasirlərə bir məktəb
səviyyəsindədir.
Xalqın milli dərdlərinin, milli özünüdərkinin
və azərbaycançılıq ideyalarının möhtəşəm
ifadəsi “Molla Nəsrəddin” jurnalında və mollanəsrəddinçilər
ədəbi məktəbindədir. Bu böyük məktəblərin
əsasında isə sözü birbaşa və daha
böyük cəsarətlə üzə deyən əlahəzrət
publisistika dayanır.
Azərbaycan publisistikası XX əsrin əvvəllərindəki səviyyəsilə heyrət doğurur. XX əsrin əvvəllərində Azərbaycanda baş verən ictimai-siyasi hadisələr, milli özünüdərk prosesinin güclənməsi, azərbaycançılıq ideyalarının qabardılması publisistikanın həm mövzu dairəsini, həm də onun sənətkarlıq keyfiyyətini yüksəklərə qaldırdı. O vaxtlar Baxçasarayda “Tərcüman” qəzetinin naşiri və baş redaktoru, türk dünyasının ilk milli mücahidlərindən biri İsmayıl bəy Qaspiralı Ə.Hüseynzadənin ona göndərdiyi “Həyat” qəzetinin cildlənmiş nömrələrini alıb öz fikrini belə ifadə etmişdi: “Əziz qardaşım, mənə “Həyat”ın hamisi demişsən. Gözəl, amma bu sözün təfsiri hacətlidir. “Həyat”ın hamiyi-həqiqisi millətdir. Mən, yalnız onun “Tərcüman”ıyam. Millət sənə daim hami olur. Fəqət, yeganə şərtini unutma – hər nə yaxacaq isən, qələmi üç qəpiklik qara mürəkkəbə batırma, ürəyinə batırıb qanı ilə yazı yaz. Sözün ötər, vicdanlara yetər. Əks halda bisəmərə gələr, keçər, gedər”. İ.Qaspiralının Ə.Hüseynzadəyə bu “rica”sı, bu “məsləhəti” və bu “vəsiyyəti” XX əsrin əvvəlləri Azərbaycan publisistlərinin kredosuna çevrilmişdir. Əli bəy Hüseynzadə özünün “Kaspi”, “Həyat”, “Füyuzat”, “İrşad”, “Tərəqqi” qəzetlərindəki publisistika nümunələrini məhz “ürəyinin qanı” ilə yazmışdır. Onun “Azərbaycanda düşündüklərim”, “Gənc türklər, yaxud gənc türkçülük nə deməkdir”, “Azərbaycan padşahları” və başqa onlarca yazısı Vətən və onun dərdləri, problemlərdən çıxış yolları kimi tarixin ibrət dərsləridir.
Cahangir
MƏMMƏDLİ
525-ci qəzet.-
2012.- 15 fevral.- S. 6.