Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə
Nəşrin redaktorları: prof. Şamil Vəliyev
və elmi işçi Samir Mirzəyevdir.
Əsərləri
Üçüncü cild (1915-1916)
Ön söz
Azərbaycan
milli qurtuluş hərəkatının ideoloqu və lideri,
ilk həqiqi demokratik Xalq Cümhuriyyətimizin banisi M.Ə.Rəsulzadənin
zəngin ictimai-siyasi və ədəbi-bədii publisistik
irsinin I cildi (1903-1909) 1992-ci ildə, II cildi (1909-1914) 2001-ci ildə
işıq üzü görmüşdür. İndi onun
1915-1916-cı illərdə dövri mətbuatda dərc
olunmuş əsərlərinin III cildini oxuculara təqdim edirəm.
Zənnimcə, 10 ildə təmənnasız
hazırladığım bu əsər Azərbaycan tarixi və
bütövlükdə I dünya müharibəsi
dövrü tarixi ilə maraqlananlar üçün
faydalı olacaqdır.
(Əvvəli
ötən şənbə saylarımızda)
Türkistan üçün
mühüm bir arzu
Dövlət
dumasının açılması Həzrət İmperatorun
iradeyi-məxsusələrinə görə başqa bir vəqtə
atılmışsa da, büdjə komisyonu haman öz işinə
məşğul olub dövlətin dəxl və xərci həqqində
hazır olub da komisyona gəlmiş fəsillərə baxmaqla
məşğuldur.
Büdcə
məsələsi bütün parlamentlə (yəni xəlq tərəfindən
seçilmiş məclislə) idarə olunan məmləkətlərdə
məmləkətin ən mühüm bir məsələsini
təşkil etməkdədir. Büdcə
danışığa qoyulduqda hər bir vəkilin, hər bir
fraksiyanın həqqi vardır ki, məmləkətin idarəsi
həqqində bəslədigi bütün arzularını
söyləsin və hökumət də arzu etmədigi
nöqsanları göstərib onları bildigi kibi tənqid eləsin.
Duma bu həqqə malik olduğu kibi, dumadan əvvəl bu məsələyə
baxan büdcə komisyonu da bu xüsusda rəy və mütaliə
verə bilər. Hökumət istərsə komisyonla razı
olar, istəməzsə məsələni olduğu kibi dumaya
gətirər. Komisyon da ayrıca olaraq öz rəyi və
mütaliəsini məclisə ərz edər. Ümumi məclis
özlərinə hökm qərar verərlər.
Büdcə
komisyonu imdiki halda, dedigimiz kibi, dövlətin dəxl və xərcinə
aid olan bəzi maddələri müzakirə etməklə məşğuldur.
Və büdcə komisyonunda üzv olan vəkillərin bu
komisyonda müxtəlif və müəyyən məsələlər
üçün bəyan elədikləri mütaliələrlə
arzular arabir mətbuata da keçiyor. Dünki teleqraflar
cüzində vəkilimiz Məhəmməd Yusif Cəfərov
cənablarının hərbiyə vüzaratının
büdcəsi müzakirə olunurkən, Türkistan idarəsinin
hərbiyə vüzaratından alınması həqqində
bir arzu bəyan edilməsi ilə bu arzunun komisyonca da qəbul
elədigi xəbər veriliyor.
Rusiya
müsəlmanlarının həyatında olduqca mühüm
bir mövqe tutan bu məsələyə əhəmiyyət
vermədən keçmək olmaz. Şübhəsiz ki, Məhəmməd
Yusif cənabları vaqe olan arzuları ilə 25 milyonluq Rusiya
müsəlmanlarının istədikləri ən
böyük bir arzuya tərcüman olmuşlardır.
Türkistan
bundan 54 il əvvəl Rusiya tərəfindən fəth
olunmuş və o vəqtdən bu vəqtə qədər
müharibə halındakı məmləkətlər əsasi
üzərinə idarə olunmuşdur və hala da idarə
olunuyor. Bundan 54 il əvvəl məmləkət təzəcə
fəth olunduğu zaman nə kibi qanunlar vəz olunmuşsa,
hala da o qanunlar icra olunmaqdadır. Yalnız 1884-cü ildə
bu qanunlar bir az dəgişilmişsə də, tamamilə
islah olunmayıb. Ruh və mənaca haman əvvəlki halı
ilə baqi qalmışdır.
Ələlümum
kənar vilayətlərin düçar olduqları məhrumiyyətə
Türkistanın hərbi bir idarə altında
yaşaması, üstəlik olaraq daha çox məhrumiyyətlər
artırmışdır. Türkistan baş general qubernator
vasitəsilə idarə olunur. General qubernatorlarda idarəyi-hərbiyə
icabi üçün böyük iqtidar və ixtiyarlar
vardır. Burada daha Qafqasiyanın da nail olmadığı
zemstvo idarələrindən bəhs eləmək bicadır.
Şəhərdəki bələdiyyələr də bizim
bildigimiz şəhər idarələrinə bənzəməz,
yalnız Daşkənddə məhəlli idarəyə bənzər
bir şey vardır.
Məhkəmə
işləri dəxi tamamilə bərbad bir haldadır.
Xırda işlər əhali tərəfindən seçilmə
qazilər əlindədir. Fəqət bunların seçilmələri
öylə üsulsuz bir haldadır ki, Türkistan həqqində
məlumatları olanların dedigincə bunların nə
şəriətdən, nə də zakondan xəbərləri
var. Məlumdur ki, böylə hər şeydən qafil olan
adamların mühakiməsi nə olacaq. Başdan-ayağa sui
istemal ürfi-idarənin yoğluğu ucundan əhalinin yer
işləri də qarmaqarışıq bir haldadır. Kim nə
qədər yerə malikdir, daha bu günə qədər təyin
olunmamış. Bu xüsusi təyin etmək üçün
yer vergisini təyin edən komisya (Po zemelni podatnoy komisya) Sədri
Əfəndinin təbirincə hala boynuna
götürdügü işini qurtara bilməmişdir. Buna
görə də Türkistan müsəlmanı ata-babadan
qalma yerinə sahib degildir. “Kupçi krepost” bu qədər. Əhaliyə
ancaq yuxarıda zikr olunan komissiya tərəfindən “təsərrif
şəhadətnaməsi” verilməklə iktifa olunur. Bu
komisiyanın işləri natamam və naqis olduğundan
Türkistanda çox yerləri olanlar az, az yerləri olanlar
çox vergi vermək kibi ədalətsizliklər
üzündən müşkulatə təsadüf etməkdədirlər.
Bunu məzkur komisiyə özü də etiraf ediyormuş.
Məarif
və oxumaq – yazmaq işlərinə gəlincə,
Türkistanın işi bərbaddır. Köhnə məktəblər,
mədrəsələr çoxdur. Fəqət bunlaın nə
halda olduqları məlum, 1906-cı ildə Türkistan
qubernatorlarından birisi tərəfindən yığılan
şuranın etirafınca burada-orada açılmış
olan “tuzemni şkola” deyilən hökumət məktəbləri
xəlq arasında ruscanı nəşr etməgə kafi
degildir. Xəlq kitabxanası, qiraətxanası və sair kibi
ürfan müəssələrindən nə bəhs edəlim!..
Türkistan
böylə cahil, qafil, ürfi idraənin (hərbi idarəyə
nisbət malik olduğu) feyzlərindən məhrum bir halda
qalıb, eyni zamanda da bütün dünyadan qəti-əlaqə
etmişdir. Bir kərə türkistanlılar dumaya vəkil
göndərməkdən məhrumdurlar. Sonra bu tərəf
müsəlmanlarının Türkistanda yer alıb mülk
sahibi olmağa ixtiyarları yoxdur. Halbuki Sibiriyanın hər
bir guşəsinə yenki mədəniyyət və ürfan
aparan Volqaboyu tatar tacirləri ilə müəllimləri
böylə bir müsaidə olsaydı, Türküstan
müsəlmanları arasında böyük tərəqqi və
təaliyə səbəb olar, onları imdiki cahil hallardan
çıxarmaq üçün böyük amil təşkil
edərlərdi.
Türkistanda
altı milyon müsəlman vardır. Buxara ilə Xivə
xanlıqlarındakı 3 milyon yarım xəlqi də bunlara əlavə
etsəniz, bu 9 milyon yarım, on milyonluq böyük bir
kütlə təşkil edər.
50 ildən bəri
türkistanlılar Ağ Padşaha sadiq təbəə
olduqlarını göstərmişlər. Artıq onları
xarici aləmdən kənarda saxlıyıb da müharib bir xəlq
kibi idarə etməgə məqul heç bir səbəb
qalmamışdır. Bunu hökumət qulluğunda olan
böyük məmurlar da təsdiq etməkdədir.
Qraf Palinin
Türkistan təftişi nəticəsində bəyan elədigi
rəy də bu yoldadır.
Türküstanlılar
İmperator həzrətlərinə Ağ Padşah
adını vermişlərdir. Ağ padşahın
hökmü altına girməkdən 50 il keçmək
münasibətilə Türkistanın türkcə nim rəsmi
qəzetəsi olan “Türkistan vilayətinin gəziti”
yazmış olduğu baş məqaləsində
türkmanlıların Rusiya mədəniyyətinə ünəs
etdiklərini, Rusiyaya sadiq qaldıqlarını bir
lisani-sitayişilə qeyd ediyor.
Doğrudur
ki, türkistanlılar cahildir, qafildir, geridə
qalmışlardır. Fəqət bununla bərabər
Türkistan tərəqqi etmək, mədəniyyətə
manus olmaq ləyaqətindən məhrum degildir. Tarixdə
şəşəəli dövrlər keçirmiş,
Uluğ bəy, Farabi, Əbu-Sina kibi elm və fənn dahiləri
yetişdirmiş olan bu məmləkət istiqbaldan məhrum
olmaz: Teymurləng məqbərəsi, Uluğ bəy zici, Səmərqənddəki
o ali mədrəsələrlə məscidlərin binası
bura xəlqinin nə qədər müstəid və istiqbala
layiq olduqlarını göstərməgə kafidir:
Fəqət
bunların istiqbalını təmin eləmək, gələcək
tərəqqilərinə yol açmaq üçün
üstlərindəki hər bir şəxsi təşəbbüsü
və ictimai hərəkəti əzən, xəlqi
etimadlıqdan məhrum edib də hər şeyi hökumətdən
gözləməgə ögrədən hərbi idarə təzyiqindən
məmurlar vəsayətindən qurtarmalı, onları da
Rusiyanın sair vətəndaşları kibi sadiq
tanıyıb kəndilərinə vətəndaş olmaq
imkanını verməlidir. Rusiya kəndisini Avropa mədəniyyətinin
Şərq amili ədd edirsə, Türküstana bu vəqtə
baxdığı nəzərdən başqa bir nəzərlə
baxmalıdır.
Türküstanın
tərəqqi edib də, Rusiyanın tərəqqi və təali
etmiş məmur və mədəni bir guşəsini təşkil
etməsini görmək Rusiya müsəlmanlarının ən
böyük əməllərindən birini təşkil edir.
Çünki, Rusiya müsəlmanlarının ən qələbəlik
yeri buradır. Tən yarımız Türküstandadır.
Türküstan biz Rusiya türklərindən ötrü tarix
və ənənatca da əzizdir. Burası cinsimizin
yetişdigi beşikdir. Biz oranın səhralarından
çıxıb da aləmə yayılmışıq. Buna
görə də əsl yurdumuzu təşkil edən bir yeri mədəni
görüb də orasının müasir həmcins və həmdinlərimizlə
məskun olduğunu görmək bizdən ötrü eyni
zamanda əziz bir hissiyyat məsələsidir də!
İdarəyi-hərbiyyə
qaldarılar və Türküstan idarəsinə bəzi
islahat icra olunarsa, şübhəsiz ki, Türküstanın səadətinə
doğru ilk addım atılmış olar.
Bu
addımın atılmasının lazım olduğuna Dövlət
dumasının büdcə komisyonu rəy vermişdir;
Bakalım hökumət nə deyir, Duma nə söylər!
M.Ə.Rəsulzadə
“Açıq
söz”, 10 dekabr 1915, ¹58
Dəxl – mədaxil
Ürfi –
hökm, tədbir
Məsqul –
silinib təmizlənmiş
Şəşəə
– dəbdəbə, təmtəraq
Zic – münəccimlərin
tərtib etdikləri cədvəl
Vəsayət
– qəyyumluq
İcmali-əhval
Qış gəldikcə
müharibə meydanlarında bir düşüşük
görülüyor. Keçən həftə bilnisbə
böylə bir düşüşlüklə keçdi.
Fransa, İtaliya, Rusiya, Alman və Avstriya müharibə xətlərində
adi toqquşmalardan başqa bir şey görülmədi. Hər
tərəf səngərlərində bərkişib sabahki
günə intizar etməkdədir. Yalnız Balkan səhnəsi
ilə İran meydanında bir az istilik və fəaliyyət
görülməkdədir. Serbiya ordusundan sonra Fransa, İngiltərə
dövlətləri tərəfindən Serbiyaya kömək
etmək üçün çıxarılan, fəqət
lazım gələn köməgi vermək imkanını
tapmıyan müttəfiq ordu dəxi tamamilə Yunanıstan
toprağına çəkildi. Selanikdə müdafiə etməgə
və qüvvət aldıqdan sonra tazədən hücuma
başlamağa qərar verdi.
Müttəfiqlərin
Balkandaki əsgəri halları gözləməkdə
olduqları qüvvətə bağla qalmaqda ikən, Balkandaki
bitərəf dövlətlər üzərinə icra eləmək
istədikləri təsirin nəticəsi də bu qüvvətin
gəlməsinə qədər təxir edildi, deməkdir.
İran
meydani-hərbində Həmədan vaqeəsindən sonra ən
böyük vaqeə “Qum”un rus ordusu tərəfindən
alınmasıdır. Alınan teleqraflara görə Qumda
olduqca şiddətli bir müharibə olmuşdur. Almanlar tərəfindən
üzə durdurulan asi İran əsgəri müntəzəm
rus ordusuna müqabil gələ bilməyib “müdafiəyi-milliyyə
və islamiyyə” komitəsinin mərkəzi və məqərri
olan Qum general qubernatoru tərəfindən
dögülmüşdür.
Şübhəsiz
ki, Qumun alınması İran üzərində böyük
təsir göstərəcək. Məlum olduğu üzrə
burası Cənubi İran ilə vaqe olan müxabirat və
münasibatın mərkəzi olduğundan İran
inqilabçıları burasını əldə
saxladıqca Cənubi İran üzərinə böyük
bir təsir edəcəklərdir. İmdi artıq böylə
bir təsiri-mərkəzdən məhrum qaldılar. Fəqət
bununla bərabər hələ gözləmək olmaz ki,
alman və Türkiyə tərəfdarlarının
müqaviməti tamamilə sınmış, qurtarmış
olsun. Məlum olduğu üzrə müharibə daha Quma
yaxınlaşmadan İran demokrat əzaları ilə
Türkiyə və alman amilləri şəhəri
boşaltmaq üçün bəzi tədarüklər
görmüşlərdi. Bunlar Girmanşah tərəflərində
Türkiyədən gələn imdadiyyə komitəsini ala
bilərlərsə, əsl şiddətli müharibəyi
orada edəcəklərdir.
Tiflisdən
“R.İs.” qəzetəsinə verilib də dünki
sayımızda tərcüməsi dərc olunan bir xəbərə
görə türklər Qafqasiya və İran səmtinə
külliyyətli qoşun göndərməkdədirlər.
Çox
ehtimal vardır ki, Türkiyədən gələcək imdad
yetişmədən general Baratov Girmanşahdaki alman –
Türkiyə – İran qüvvətlərinə istədigi zərbəyi
vurmaq üçün surətlə ilərləmək əzminə
gəlmişdir.
Əhvali-daxiliyyəmizdə
həftəlik icmalla qeyd olunacaq mühüm bir məsələ
hadis olmamışdır. Yalnız büdcə komitəsində
icra olunan müzakirələrin hərdənbir mətbuata
keçən fəqərələri bəzi məsələlərin
layihə və düşüncə halında olduğunu
meydanə qoymaq surətilə bu həftə bir az əhəmiyyət
peyda etmişdir. Bu surətlə qeyd olunan ən əhəmiyyətli
məsələlərdən birisi büdcə komisyonunun
Türküstan idarəsi həqqində Məhəmməd
Yusif cənabları tərəfindən bəyan olunan arzuyi qəbul
eləməsi, digəri də Qafqasiya zemstvosu həqqində məbus
Çxeidzenin sualıdır. Məbus Çxeidze zemstvo məsələsinin
kimlər tərəfindən təxirə düçar edilməkdə
olduğunu bilmək üçün maraq etmiş.
Anlaşılmış ki, daxiliyyə vüzəratı
Qafqasiyaya köçürüləcək rus mühacirlərinin
zemstvo-məsələsində nə qədər hazır
olduqlarını daha təyin edə bilmədigindən bu
xüsusda bəzi mülahizələr bəsliyormuş. Bu
mülahizələrin nədən ibarət olduğu ilə
zati-məsələ həqqində daha sərih məlumat
yoxdur.
M.Ə.Rəsulzadə
“Açıq
söz”, 11 dekabr 1915, ¹59
Yenə müəllimlər ictimai həqqində
“Nicat” məarif
cəmiyyətinin üzümüzə gələn yayda
müəllimlər yığını dəvət etmək
təşəbbüsündə olduğu oxuculara məlumdur.
Bu xüsusda
hazırlıqlar görməkdə olmaq üçün
seçilmiş olan təşkilat komisyonu işləməkdədir.
Bu komisyonun iclaslarından birisində iki əvvəlinci
yığınlarda katiblik vəzifəsi ifa etmiş olan
müəllim Fərhad bəy Ağayev cənabları tərəfindən
bənə “Nicat” tərəfindən 1906 və 1907-ci illərdə
dəvət olunmuş müəllimlər
yığını və onun görmüş olduqları təşbbüsləri
həqqində bir məruzə (doklad) oxunmuşdur.
Bu
dokladın qəzetələrə keçən xülasəsindən
görülüyor ki, iki əvvəlki ictimaların bir
çox qərarları və arzuları olmuş və o qərarlarla
arzulardan bir çoxu imdiki halda iş halına gəlmişdir.
Yığın
qərarlarının qüvvədən felə gələn
maddələri arasında məruzəçinin dediginə
görə müsəlman şagirdlərinin müəllimlər
institutuna da girmələri, Zaqafqasiya darülmüəlliminləri
(seminariyaları) ilə edadi və ibtidai məktəblərində
türkcə ilə şəriət dərsinin qüvvətləndirilməsi,
Ağa Musa Nağıyevin ianəsi ilə Bakı realni məktəbi
çünbində müsəlman şagirdlərinə məxsus
əlifba sinfinin açılması, Aleksandrın unas məktəbində
müəllimlər kursunun açılması, “Nəşri-məarif”
tərəfindən imdiki halda bağlanmış olan müəllimlər
kursunun açılması, “Nicat” tərəfindən təsis
olunan gecə kursları və cümə məktəbləri,
Zaqafqasiya məktəblərində 1881-ci il proqramının
tamamilə tətbiq olunması, müsəlmanlardan da ibtidai məktəblər
naziri (inspektoru)nun təyin olunması, ibtidai məktəblərdə
(rus-müsəlman məktəbləri) dördüncü bir
sinifin də açılması, bir çox türkcə tədrisinə
məxsus kitabların basılması kibi iş halını
almış olanları vardır.
Yığınların
birər arzularını təşkil edib də bu vəqtə
qədər qüvvədən felə
çıxmamış olan maddələrə gəlincə,
məruzəçi demiş ki, 1906 və 1907
yığınlarının qərar və arzularından tətbiq
olunmayan maddələri arasında ərəb əlifbasının
islahı, müsəlman şagirdlərindən ötrü tətil
cədvəlinin tətbiqi, məscid məktəblərinin
islahı, şəriət dərsi üçün dərs
kitabları hazırlamaq, hər iki ildən bir müsəlman
müəllimlər yğını yığmaq və
müsəlman müəllimlərinin ümum müəllimlər
ittifaqı adı ilə bir ittifaq vücudə gətirmək
xüsusuları vardır.
Komisyə Fərhad
bəy cənablarının dokladında verdikləri məlumata
qarşı cənablarına təşəkkür bəyan
eləmişdir. Əlbəttə, Fərhad bəy cənablarının
iki əvvəlki müəllimlər ictimainə aid olan ovraq və
sənədləri saxlayıb da bu günkü gündə
onlardan istixracla yığının keçmişinə və
onun arzu və qərarlarına aid məlumat verməsi
şayani-təqdirdir.
Fəqət
bizcə bu məruzədə iş halını almış
qərar və arzular həqqində bəzi fəzlə
nikbinliklər göstərməglə bərabər, naqis olan
bir cəhət vardır (bəlkə də bu nöqsan qəzetələrdə
dərc olunan fəqərəyə aiddir). Bu nöqsan da
keçən yığınların aldıqları qərar
və bəyan elədikləri arzularının qüvvədən
felə gətirilməsi üçün nə kibi vasitələrə
təşəbbüs edildigi, onların tətbiqi
üçün hankı çarələrə təvəssül
olunduğu və nə cürə
çalışıldığının göstərilməməsidir.
Bizə öylə gəliyor ki, bu xüsusda Fərhad bəy
artıq bir şey də söyləyə bilməzlərdi.
Çünki nə qədər ki, bizə məlumdur,
yığınların bu gün işə keçməli
olan arzuları əksərən yığının iradəsi
xaricində təbiətin sövqilə başa gəlmiş
şeylərdir. Müəllimlər ictimai-tarixi bir zamanda
yığılmış, qərarlarını vermiş,
arzularını söyləmiş getmiş. Üstündən
qısa il keçmiş. Qərar və arzuların nə
halda olduğu ilə maraqlanmış, tainki, tazə bir
dövri-tarixi gəlmiş, o zaman aranmış,
axtarılmış, keçən ictimailərdəki qərar
və arzuları ögrənmək üçün bu ictimailəri
düzəltmiş olan “Nicat”ın özündə belə
bir əsər, bir iz görülməmiş. Bərəkət
versin ki, Fərhad bəy sağ imiş, yoxsa bu günkü məruzəyi
də görmiyəcəkdik.
Əlbəttə,
müəllimlər ictimaini üçüncü dəfə
olaraq yığmaq vacibdir, mühümdür. Fəqət
ictimai yığıldıqdan sonra onun verdigi qərarları
qəzavü-qədərin istəyişinə, təbiətinin
sövqünə buraxıb da uyumaq, sonra qalxıb da 8-9 il
bundan əvvəl vaqe olan arzularla imdiki həqiqətləri
tutuşdurmaqla iktifa etməgi ikinci dəfə də təkrar
etməmək gərək. Lazımdır ki, təşəbbüs
və ixtirah fikri ilə bərabər, fikri-təqibə malik
olduğumuzu da göstərək, işin üstünə
düşəlim, yalnız arzu edib də o yanını zamanə
tapşırmaqla qalmıyalım.
M.Ə.
“Açıq
söz”, 15 dekabr 1915, ¹62
Ovraq –
korlanmış, dağılmış
İstixrac –
çıxarış
İngilislərə qarşı
Müharibənin
əvvəllərində ağızlarda, yalnız
ağızlarda degil, qəzetələrdə də olduqca məşhur
bir mütalimə vardı:
“Almanlar
ingilislərin onlarla hərb edəcəklərini fikr etməmişlərdi”.
İndi
müharibənin on səkkizinci ayında yazılan siyasi məqalələr
oxunar və söylənilən politika söhbətlərinə
qulaq verilərsə, bunun tam müqabili olan bir şey
eşidilər:
“Almanların
ən böyük qəsdi ingilisləri əzməkdir”.
İngilisləri
əzmək, ingilis hakimiyyətinə zərbə endirmək,
dünya siyasətindəki ingilis nüfuzunu qırmaq,
almanların imdi degil, hətta müharibənin əvvəlində
də degil, daha əvvəldən bəri bəslədikləri
böyük əməllərindən birisini təşkil etməkdədir.
Almanların
bu fikri ingilis hökumət adamlarına gizli degil idi. Gizli
olmadığı üçün də ingilislər,
fransızlar və ruslarla ittihad və ittifaq vücudə gətirməgə
çalışmışlardı.
Buna görə
də müharibəyi başlarkən almanlar ingilislərin
öz düşmənləri cərgəsində
olacaqlarını düşünməyə bilməzlərdi.
Dünyada böyüklük niyyəti bəsləyən,
iqtisadən özünə koloniyalar, bazarlar axtaran Almaniya
İngiltərəni əndişəyə salmış və
gündən-günə artmaqda olan Almaniya bəhriyyəsi,
sualtı qayıqları ingilisləri bəhri-hakimiyyətlərini
fikir etməgə və alman qələbə və hakimiyyətini
təsəvvür etdikcə titrəməgə vadar ediyordu.
Zatən
cahan hökmdarlığını əldə etmək istəyənlər
daima İngiltərəni əzmək fikrində olmuşlar.
Çünki yolları üzərində ən qüvvətli
bir rəqib olmaq üzrə Britaniya hökumətini
görmüşlərdir.
“Göydə
Allah, yerdə bən” şüarını fütuhatına ələm
etmiş olan böyük Napoleon bundan yüz il əvvəl
bütün cahanı fəth etmək niyyətində ikən
İngiltərəni əzməgi ən böyük bir əməl
kibi bəsləyirdi.
Bu gün
Böyük Britaniya dövlətinin “can şüşəsi”ni
təşkil etməkdə olan Hindistan Napoleondan əvvəlki
cahangirlərin də təməini təhrik etmiş, Şərq
və Qərb fatehlərini üzərinə cəlb etmişdi.
Böyük Napoleon dəxi ən böyük düşməni
olan İngiltərəni əzmək üçün
Hindistana getmək tərhini tökmüşdu.
Bu məqsədlə
böyük Napoleon Türkiyə və İran hökumətləri
yanına məxsus elçilər göndərib onlardan
özünə kömək istəmişdi. İngiltərə
Hindistanda bərkişib qalarsa, bunun iranlılar
üçün iləridə nə kibi böyük bir təhlükə
təşkil edəcəyini o zamanki Tehran ricalına
qandırmaq istəmişdi.
Napoleonun
Tehrana gedən elçisi Hindistan səfərinin bütün
planlarını da özü ilə bərabər
götürmüşdü. Bonapart Rusiyanı əzəcək,
sonra da Türkiyə və İranın
razılığı ilə beynəlnəhrin və İran
yolu ilə keçib əfqanları dəxi öz tərəfinə
çəkəcək və 20-30 minlik bir ordu ilə Hindistana
çıxacaqdı.
1812-ci ildə
Rusiyada rast gəldigi sınıqlıq nəticəsində
Napoleonun Hindistan xəyalı əmələ gəlməyib,
nəticədə yenə İngiltərə qələbə
çaldı.
Bu kərə
meydana çıxan alman Napoleonu yenə görüyoruz ki, ələmşümul
bir nüfuz və hökumət düzəldə bilmək və
özünü əhatə etmiş olan sübatkar
düşmənlərini basmaq üçün İngiltərənin
“can şüşəsi”nə əl atmaq istiyor.
Tarix təkrardan
ibarətdir – deyərlər. Alman ordusu ilə müttəfiqləri
türklər İran ilə Əfqanıstan dövlətlərini
öz tərəflərinə cəlb etmək surətilə
Hindistana hərəkət etmək, həm də təqibən
böyük Napoleonun getmək istədigi yolları eynilə təqib
etmək istiyorlar.
Napoleonun
Hindistan səfəri bir xəyal isə də almanların
Misir və Hindistan səfəri həqqində planlarına bir
xəyal kibi baxmaq istəməyənlər çoxdur.
Bir nəzəriyyəyi
görə müharibənin müqəddəratı ancaq
Avropa səhnələrində həll olunacaqsa, digər bəzi
nəzəriyyələrdə də müharibə ancaq
İngiltərənin dögülməsi ilə qurtara biləcək.
İngiltərəyə böyük bir zərbə isə
ancaq Şərqdə endirilmək imkanı
qalmışdır. Çünki ingilis sularını
abluğa etmək Britaniya cəzirələrinə çidinlər
hücumu icra eləmək, qalayı alıb da oradan dənizlər
şahını qarıxdırmaq kibi xəyalların
şairanə bir taqım təvəhhümdən ibarət
olduğu haman görüldü. Halbuki, Misir və Hindistan səfərlərinin
təşkili üçün əsaslı tədbirlər
haman görülmüş və “Şərqə doğru” hərəkətin
yolları bir dərəcəyədək təmin
edilmişdir. Mixaylovskinin təbirincə Hindistan müdafiəsinin
ilk səngərləri olan Selaniklə Dardanel almanların
Berlin-İstanbul yolunu açmalarına mane ola bilmədi.
Hindistan səfərini təmin üçün Heydər
paşa – Bağdad dəmir yolunu isə daha əvvəl
düşünmüşlər və bu gün Bağdad
civarında ingilislərə qarşı qazandığı
müvəffəqiyyətini, Almaniya – türk ordusu demək
olar ki, bu yola borcludur.
Şərq
məsələsinə verdikləri əhəmiyyətin ən
böyük nümunəsindən birisi də almanlarla
türklərin İranda icra elədikləri təşəbbüslərdir.
Bu təşəbbüslər həddi-zatında İngiltərə
və rus dövlətlərindən ötrü böyük təhlükə
təşkil edəcək bir hal şəklini aldı. Əgər
İrandakı alman təşəbbüsləri Hindistan səfərinə
bir müqəddimə təşkil etmək mənasına
malik olmasaydı, əmin olunuz ki, ingilislər Bağdada və
ruslar da Kirmanşaha və Kəşana doğru getməgə
lüzum görməzlərdi.
İrandakı
Almaniya və türk təşəbbüslərinin mənayi-həqiqisini
dərk ilə qəti bir təşəbbüs və qərara
gəlmiş olan rus əsgərləri Həmədan, Qum və
sair nöqtələri tutmaq və Kaşan üzərinə
yerimək surətilə böyük bir müvəffəqiyyət
əldə etmişlər ki, şübhəsiz, buun İran xəlqi
üzərinə təsiri olmayacaq degildir.
Fəqət
bununla məsələnin əhəmiyyətdən
düşüb də, təhlükənin tamamilə rəf
olmasına qane olmaq da olmaz. Bu xüsusi həll edəcək
daha mühüm vəqəələrə intizar etməliyiz.
M.Ə.Rəsulzadə
“Açıq
söz”, 17 dekabr 1915, ¹63
Tərh –
plan
Rical –
kişilər, ərlər
Abluğa –
mühasirə
Təvəhhüm
– vahimələnmə, qorxma
Çidə
– yığılmış, toplanmış
İcmali – əhval
Ümdə
müharibə xətlərini təşkil edən Şərq
(rus-Almaniya və Avstriya) və Qərb (Almaniya – Fransa) cəbhələrində
neçə zamandan bəri davam etməkdə olan sükut bu
həftə dəxi böyük ölçüdə icra
olunan bir hərb vəqəəsi ilə pozulmadı.
İkinci dərəcə
təşkil edən sair cəbhələrdə isə əhval
yenə demək olar ki, böyük bir vəqəə
zühuru ilə seçilməmişdir.
Balkan səhnəyi-hərbində
bu həftənin ən çox müzakirə olunan cəhəti
Selonikə sıqınmış olan müttəfiqlərin
oradakı müdafiə hazırlıqları ilə
bolqarların Yunanıstan sərhəddini keçdikləri məsələsidir.
Əvvəlcə bolqarların yunan sərhəddini keçməyəcəkləri
həqqində söz vermiş olduqları elan edilməkdə
ikən, imdi buna əks bir xəbər gəliyor. Yunan
kralı Konstantin bütün qüvvəti ilə bitərəflik
saxlamaq niyyətində ikən bolqarların yunan
toprağına girməsini arzu etmiyordu. Çünki bu hal
yunan təəssübünə rəva gəlməzdi.
İmdi yunan təəssübünə narəva gələn
bu hal yunanlılarca nə kibi bir təsir hasil edəcək?! –
Burası bir məsələ. Fəqət aşkar olan bir
şey varsa, o da imdiki halda yunan siyasətinin xəlqin
hissiyyatı ilə degil, hökumət adamlarının
ağıl və tədbiri ilə idarə edilməkdə olduğudur.
Bu “əql və tədbir” bir kərə başı
aşağı bir yola düşdümi, artıq ən son dərəcəyi
qədər sürüşmək məcburiyyətindədir.
Zimnən bunu da deməliyiz ki, Konstantin artıq kabinəyi
kömək etmək üçün o qədər xəlqin
təəssüb və hissiyyatından da çəkinəcək
bir halda degildir. Çünki məclisi-məbusana vaqe olan
intixablar hökumət firqəsinə tam bir əksəriyyət
qazandırmaq üzrədir...*(senzor tərəfindən mətndən
bir hissə çıxarılıb, yeri ağ qalıb –
Ş.H.)
“...İstanbul
– Berlin yolu açıldıqdan sonra Dardanel müharibələrini
davam etdirmək son dərəcədə faydasız bir iş
olurdu”. Təsviri ilə ingilis qəzetələri, “qoy
Dardaneldəki qəhrəman ingilis əsgərləri rəşadətli
yoldaşlarının intiqamını daha faidəli digər
bir səhneyi-hərbdə alsınlar” – diyorlar.
İran əhvalında
vaqe olan siyasi təbdillər göstəriyor ki, Həmədan,
Qum, Ribati – Kərim müvəffəqiyyətləri
iranlılar üzərinə rus və ingilis nöqteyi-nəzərindən
mətlub olan bir təsir hasil etmişdir. İran kabinəsi dəgişmiş.
Müstöfi almanın əvəzinə rus və ingilistpərəstligi
ilə məşhur Fərmanfərma gəlmişdir. Fərmanfərma
kabinəsinə daxil olan vəzirlər başdan (ağ yer
qalıb məqalədən bir hissə
çıxarılıb – Ş.H.).
Bu
qılınc isə hələlik varid olan xəbərlərdən
anlaşıldığı vəchlə parlamaqda və rus
düşmənlərinin ürəyinə qorxular
salmaqdadır. Bu qorxunun tamamilə səməradar olması
üçün rus ordusu Türkiyə sərhəddinə tərəf
ricət etməkdə olan düşmən qüvvətini
qırmaq və Əlcəzirə tərəflərində
ingilislərlə dögüşməkdə olan türk
ordusunun İrana gəlmək əzmindən saxlamaq məcburiyyətindədir.
Görünüyor ki, türklərlə almanlar
İrandakı tərəfdarlarının düçar
olduqları halı kəmali ilə təqdir etdiklərindən
bu günlərdə Tavudsənd komandasındaki ingilis qüvvəsinə
qəti bir hücum etmək niyyətinə gəlmişlər.
Bu niyyətin mövcud olduğunu dünənki qəzetələrdə
Əlcəzirə – Mesopotamiya müharibələrinə aid nəşr
olunan London teleqrafı göstərməkdədir.
Əhvali-daxiliyyəmizdə
böyük əhəmiyyəti möcib bir məsələ
zühur etməmiş, yalnız arada dumanın hər nə
surətlə olursa-olsun, yanvar ayında
çağırılması lüzumundan bəhs olunmuş,
bir də daviliyyə vəziri Xvostov qəzetə müxbirlərinə
zaman həqqində bəzi bəyanlarda bulunmuşdur. Bu bəyanlar
həqqində başqa bir vəqt.
M.Ə.Rəsulzadə
“Açıq
söz”, 18 dekabr 1915, ¹64
Müstöfi
– maliyyə işlərinə baxan müavin
(Ardı var)
Şirməmməd Hüseynov
525-ci qəzet.- 2012.- 25 fevral.- S.26-27.