Rafael Hüseynov: “Öz xalqının və
torpağının gələcəyi haqqında
düşünən dövlət olaraq hərbi
cəhətdən güclü
olmalıyıq”
Müsahibimiz
Milli Məclisin Mədəniyyət komitəsinin sədr
müavini, professor Rafael Hüseynovdur.
–Rafael müəllim, bir müddət öncə ATƏT-in fəaliyyətdə olan sədri, Finlandiyanın xarici işlər naziri bildirib ki, Cənubi Qafqazdakı münaqişələrin, o cümlədən, Qarabağ münaqişəsinin həllində “Şimali İrlandiya” modeli məqbul variant kimi seçilə bilər. Qeyd edək ki, bu vaxta qədər də bu yöndə ən müxtəlif həll modelləri- “Aland adaları”, “Tatarıstan” modelləri və digər modellər ortaya atılıb. Bu baxımdan, sizcə, bu modellərdən hansı bizim üçün məqbul sayıla bilər?
– Azərbaycan dəfələrlə bəyan edib ki, diplomatik vasitələrlə Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həllində dünya hüquq praktikasında mövcud olan ən müxtəlif variantları müzakirə etməyə hazırdır. Dünyada da modellər çoxdur, oxşar situasiyalar var və bunların hər biri müzakirəyə çıxarıla bilər. Lakin problemin son – yekun həlli üçün istənilən variant seçilərkən Azərbaycanın ali məqsədləri göz önünə alınmalıdır. Azərbaycanın ali məqsədləri nədən ibarətdir?
Azərbaycanın ali məqsədləri ondan ibarətdir ki, onun dünya birliyi tərəfindən tanınmış sərhəd bütövlüyü gözlənilməlidir. Azərbaycanın içərisində ayrıca bir dövlət yarana bilməz. Azərbaycanın hansısa bir parçası Azərbaycandan ayrılaraq ayrıca bir dövlət ola və Azərbaycanın müstəqilliyinə, suverenliyinə, Azərbaycanın mövcud Konstitusiyasına zidd addım atıla bilməz. Yəni, Azərbaycan məsələnin hüquqi müstəvidə həllinin tərəfdarıdır. Konstitusiyamız hansı şəkildə təklif edirsə, o şəkildə həllinin tərəfdarıdır və düşünürəm ki, ən müxtəlif modellər- dünyada mövcud olan modellər də bu müstəvidə, bu hüquqi müstəvidə müzakirə olunacaq və Azərbaycanı qanuni nöqteyi-nəzərindən, dövlət və millət maraqları nöqteyi-nəzərindən təmin edən variant da qəbul olunacaq.
– Ümumiyyətlə, yaxın zamanlarda, yəni, ən azı yaxın bir neçə ay ərzində Qarabağ məsələsinin çözümü istiqamətində irəliləyişlərin olması ehtimal olunandırmı? İlkin sülh razılaşmasının əldə edilməsi və yaxud başqa bir variantın qəbul edilməsi gözləniləndirmi?
– Bu münaqişənin davam etdiyi müddətdə elə dövrlər olub ki, məsələnin həllinə həddindən artıq yaxın olmuşuq. Tale elə gətirib ki, lap 90-cı illərin əvvəllərindən mən bu prosesləri çox ardıcıl şəkildə izləməli olmuşam. Yəni, 90-cı illərin əvvəllərində mən “Amerikanın səsi” radiosunun müxbiri idim, hələ millət vəkili olmamışdan xeyli əvvəl, təxminən 10 il müddətində o zaman ölkə prezidenti olan Heydər Əliyevin bütün xarici səfərlərində də, buradakı görüşlərində də, o zamankı xarici işlər naziri Həsən Həsənovun bütün görüşlərində də, səfərlərində də iştirak etmişəm və qeyd edim ki, o görüşlərin, müzakirələrin böyük əksəriyyətində də Dağlıq Qarabağ məsələsi, Ermənistanın Azərbaycana təcavüzü problemi ətrafında müzakirələr gedirdi. Bu əsnada mən təxminən 10 ildən artıq bir müddət ərzində də, ondan sonrakı dövrdə də, artıq millət vəkili olarkən də bu proseslərin bilavasitə içindəyəm. Avropa Şurasında da bu məsələləri daim izləyirik, ardıncayıq, araşdırırıq.
Dəfələrlə elə situasiya yaranıb ki, məsələnin həlli çox yaxında görünüb və ən azı bir irəliləyişə nail olunması üçün çox real ümidlər olub. Və bu ümidlər, sadəcə, arzulara əsaslanmayıb, real işlərə əsaslanıb. Lakin dəyişən situasiyalar, siyasi həyatda və siyasi gedişatda baş verən hansısa qəfil dönüşlər məsələnin həllinə maneələr yaradıb. İndiki halda da mən problemin həllinin çox yaxşı perspektivlərini görürəm və ən əsas cəhət ondan ibarətdir ki, Ermənistan da artıq bizdən nə deməsindən, zahirdə hansı bəyanatlar verməsindən asılı olmayaraq, anlayır ki, məsələnin həllinin uzanması Ermənistan üçün faciənin gündən-günə dərinləşməsi deməkdir. Ermənistan üçün bu məsələnin həlli müddəti uzandıqca, ölkənin dövlətçiliyi üçün də, müstəqilliyi üçün də, vətəndaşların gələcək taleyi üçün də çox böyük fəsadların əsasları yaranır və getdikcə dərinə işləyir.
Ermənistanda bunu dövlət səviyyəsində də anlayırlar, siyasətçilər də anlayırlar və geniş kütlələr içərisində də bunu dərk edənlər lap çoxdur. Amma məsələ bundadır ki, Ermənistan bu məsələni həll etməkdə tək qüvvə deyil. Ermənistan ölkənin içərisindən idarə olunan bir qüvvə deyil və faktiki olaraq, Azərbaycan Ermənistanla deyil axı, erməniçiliklə və onu əhatə edən qüvvələrlə üzbəüzdür. Amma buna baxmayaraq, dünyanın böyük dövlətləri də, böyük gücləri də maraqlıdırlar ki, nəhayət, konfliktlər olmasın və düşünürəm ki, hər halda biz məsələyə, gedişata mütləq optimist baxmalıyıq, məsələnin həlli istiqamətindəki bütün diplomatik vasitələrdən istifadə etməliyik və inanıram ki, bu, gec-tez mütləq nəticəyə gətirib çıxaracaq.
– Rafael müəllim, proseslər bu cür davam edərsə, münaqişə hərb variantı ilə, yoxsa, ancaq danışıqlar yolu ilə həll olunacaq?
– Heç bir variant istisna olunmur. Əlbəttə , dünyanın
beynəlxalq təşkilatlarının
bizim qarşımızda
qoyduğu vəzifə
– həm Ermənistan tərəfinin, həm Azərbaycan tərəfinin
qarşısında qoyduğu
vəzifə, konkret olaraq Avropa Şurasında
da götürdüyümüz
ən vacib öhdəliklərdən biri
budur ki, məsələ sülh yolu ilə həll
olunsun, diplomatik vasitələrlə həll
olunsun və bu, Azərbaycan üçün də sərf edəndir, Ermənistan üçün,
hər kəs üçün sərf edəndir. Çünki istənilən müharibə
– böyüklüyündən, kiçikliyindən asılı
olmayaraq itki deməkdir, insan faciəsi deməkdir, dağıntılar deməkdir
və müasir dövrün xüsusiyyətlərini
indiki zamanda nəzərə alanda görürük ki, heç də bu yalnız iki tərəf arasında olan müharibə deyil.
Bu müharibənin zərbə
dalğası var, ondan başqaları da ziyan çəkəcək. Ona görə
heç kəs maraqlı deyil ki, müharibə olsun. Əlbəttə,
heç kəs deyirəm, bir az da kəskin səslənir. Müharibədə maraqlı olan
qüvvələr də
var ki, nə
bilim, silah satışından, cürbəcür
vasitələrdən onlar
qazanırlar. Biz bu insanazidd qüvvələri
nəzərdə tutmuruq.
Normal, ağıllı, hadisələrə realist baxan
və insanlıq haqqında, cəmiyyət
haqqında düşünən
normal qüvvələrin, normal dövlətlərin hamısı
məsələnin sülh
yolu ilə həllinin tərəfdarıdır.
Düşünürəm ki, bu istiqamətdə
də çalışmaq
lazımdır , gec-tez bu
istiqamətdə də
məsələ gedəcək
və həll olunacaq. Amma istənilən halda
təcavüz varsa, torpaqlar işğal olunubsa, bunun həlli diplomatik vasitələrlə baş
tutmursa, bu, gec-tez istər-istəməz
hərb variantına da gətirib çıxara bilər.
Çalışmaq lazımdır ki,
bu variant olmasın.
–Hərb variantını seçərsə Azərbaycanın
bu variantı reallaşdırmağa qüdrəti
çatacaqmı? Hərb variantına
əl atmağa imkan veriləcəkmi?
– Müasir dövrdə istənilən hərb variantının qəfildən
bir gecənin içərisində qərara
gəlməklə reallaşması
mümkün olmur. Hərb variantına əl atılırsa, o mütləq
ciddi şəkildə
müzakirə olunur, yalnız ölkənin içərisində deyil,
ölkənin çölündə
də ən müxtəlif dövlətlərlə.
Çünki indiki halda bu konflikti
yalnız dediyimiz , dəfələrlə bildirdiyimiz
kimi, yalnız Azərbaycan-Ermənistan məsələsi
deyil, ən azı ATƏT-in Minsk qrupu
varsa, orada o qədər ölkələr
varsa, həmsədrlər
varsa, onlar hamısı maraqlıdır.
Onların da müəyyən
mənada rəyi, baxışı, nöqteyi-nəzəri
burada məna daşıyır.
Ona görə
düşünürəm ki, indiki halda
Azərbaycanın kifayət
qədər möhkəmlənmiş
ordusu var və bu ordu
da get-gedə qüvvətlənir. Azərbaycanın hərbi potensialı
da artır və Azərbaycan indiki halda istənilən
ona qarşı olan belə lokal təcavüzlərin
qarşısını almağa
hazırdır, faktiki
olaraq bu konflikti də həll etmək gücündədir. Lakin dediyim
kimi, bu, yalnız bizim öz iradəmizdən asılı olan məsələ deyil.
Odur ki, bunun ətrafında
ciddi müzakirələr
getməlidir. Mən istəməzdim
ki, əlbəttə,
bu məsələ hərb yolu ilə həll olunsun. Yenə qırğınlar olsun, itkilər olsun, Azərbaycan yenə əlavə bu nöqteyi-nəzərdən
zərbələrə məruz
qalsın. Amma istənilən
halda biz hər zaman dövlət olaraq – indiki halda təcavüzə uğramış dövlət
olaraq, hətta təcavüzə uğramasaq
belə, inkişaf edən, öz xalqının və torpağının gələcəyi
haqqında düşünən
dövlət olaraq hərbi cəhətdən
güclü olmalıyıq.
Dövlətin siyasətlərindən, xətlərindən
bilirik ki, biz müdafiə qüdrətimizi
gün-gündən artırmalıyıq
və Azərbaycanın
hərbi qüdrəti
də, hərbi gücü də il-ildən artır və buna daha
çox vəsait ayırırıq. Ona görə yox
ki, biz kiməsə hücum etmək, kiminsə ərazisinə müdaxilə etmək istəyirik. Yox, ona görə biz hərbi gücümüzü
artırmalıyıq ki,
müdafiə gücümüzü
artırmalıyıq ki,
bizə qarşı ola bilən
hansısa həmləyə
qarşı, Azərbaycanın
ərazi bütövlüyünə
qarşı törənə
biləcək hansısa
fəsadlara qarşı
həmişə hazır
olaq. Və bu istiqamət
daima irəliləməlidir.
Düşünürəm ki, Azərbaycan
istənilən situasiyada
torpağını, ərazisini,
dövlətini müdafiə
etməyə hazır
olmalıdır. Amma
bundan daha artıq ardıcıl şəkildə iş aparılmalıdır ki, məsələ diplomatik vasitələrlə, sülh
yolu ilə həll olunsun.
Kamil Həmzəoğlu
525-ci qəzet.- 2012.- 29 fevral.- S.4.