Azərbaycan öncülləri və mətbuat azadlığı problemi Qulu Məhərrəmli      

 

 (Əvvəli 21 iyul sayımızda)

 

Mükəmməl Avropa təhsili almış, bir neçə xarici dil bilən Ə.Ağaoğlu azad mətbuatı azad qanunlara əsaslanan cəmiyyətlə əlaqələndirirdi. O, adıçəkilən birinci məqaləsində yazırdı: “gündəlik ya dövri mətbuat yalnız o yerdə mümkündür ki, orada fərdin cəmiyyətə ya hakimiyyətə münasibətdə hüquq vəzifələri az-çox dəqiq müəyyən edilsin, vətəndaşların əmlakı azadlığı qanunla qorunsun, bir sözlə həyat qaydaları sarsılmaz təmələ əsaslansın; lakin o yerdə ki, özbaşnalıq ya hərc-mərclik, ümumi tənzimləyici təməl yoxdur, hər şey təsadüfdən ya kimlərinsə istəyindən asılıdır, – orada mətbuata yer yoxdur. Bu sonuncuidealın ifadəsidir, ideal isə həmişə mövcud qaydalarla ziddiyyət təşkil edir təbii ki, ideyanın daşıyıcılarının həyatı azadlığı yoldan ötən birisinin istəyindən asılı olan yerdə arta bilər, inkişaf edə bilər. Bu şəraitdə gənc əzmkar xalqlar arasında mətbuat gizli xarakter kəsb edir qələm əhli zəruri hallarda təkamülə deyil, inqilaba xidmət edir hadisələrin öz təbiətinə görə subversiv olublar.

Uzun müddət istibdadın qanunsuzluğun tüğyan etdiyi, gizli həyat enerjisinin tükəndiyi xalqlar arasında isə mətbuat ya heç inkişaf etmir, ya da sürüşkən istiqamət alır; müsəlman xalqlarının çoxu məhz bu vəziyyətdədir”. Ümumiyyətlə, müsəlman şərqində mətbuat demokratiya mövzusunda davamlı məqalələr yazamış Ə.Ağaoğlu bu problemlərlə bağlı əsas qənaətlərini Türkiyədə nəşr olunmuş “Azad insanlar ölkəsindəkitabında əks etdirmişdir.

Mətbuat ikinci bir dövlət qüvvətindədirqənaətində olan görkəmli ictimai xadim, yazıçı publisist Nəriman Nərimanov yazırdı: “bir millət özünü tanımayınca hüququnu düşünməz.Tanımaq üçün milli dil, milli məktəb, milli mətbuat, milli ədəbiyyat lazımdır. Bunların da meydana gəlməsi tərəqqisi bizim üçün hürrüyyətə bağlıdır”. Hələ ötən əsrin əvvəllərindəbütün Zaqafqaziya üçün Azərbaycan dilində heç olmasa bircə qəzetin nəşr olunmasınıvacib sayan N.Nərimanov Rusiya müsəlmanlarına aid məsələlərin həmin qəzetdə müzakirəsini görmək istəyirdi. Bəs müzakirələr necə olmalıdır sualına isə N.NərimanovƏliqələmli müsəlman ziyalıları haqqında bir neçə sözməqaləsində belə cavab verirdi: “... mətbuat müəyyən cəmiyyətə ancaq o zaman yaxşı təsir göstərə bilər ki, müzakirəyə qoyulan bütün cəmiyyətə aid olan məsələyə tamamilə qərəzsiz yanaşsın qəzetlərdə irəli sürülən fikirlər cəmiyyətin kütləsi üçün aydın olsun.” Böyük demokrat belə müzakirələri azad mətbuat işinin faydalı missiyası kimi qiymətləndirirdi.

 

Məhəmməd Əmin Rəsulzadə Üzeyir Hacıbəyov fenomeni

 

Ötən əsrin əvvəllərində Azərbaycanda istiqlal düşüncəsi dərinləşdikcə, azadlığın mahiyyəti, o cümlədən mətbuat azadlığının fəlsəfəsi barədə daha parlaq əsərlər meydana çıxır. Bu məqam daha çox Azərbaycan ictimai fikrinin inkişafında böyük rol oynamış  Məhəmməd Əmin Rəsulzadə Üzeyir Hacıbəyovun yaradıcılığında  özünü göstərir. Bu sırada Ü.HacıbəyovunHürriyyəti-mətbuatməqaləsi xüsusi yer tutur. Böyük publisist burada mətbuat azadlığının əhəmiyyəti haqqında geniş söz açır hürriyyəti-kəlamınxalq üçün mənfəətini belə izah edir: “hürriyəti-kəlamın, yaxud azadi-mətbuatın ümum xalq üçün nəfi bundan ibarətdir ki, bunların sayəsində ümum əhalinin ya məlum bir camaatın mübtəla olduğu dərdi şərh edib müalicəsi üçün tədbirlər axtarmaq mümkündür. Məsələn, fərz edəlim ki, hökumət tərəfindən vəz olunmuş bir nizam ya qanun bir vaxt ümum əhalinin rifah asayişlə məişət sürməyinə mane olur. Bu məmaniətə qarşı ümumi qəti bir etiraz edib, rəfini tələb etmək üçün, ancaq mətbuatı şafi bir vasitə ittixaz  etmək mümkündür. yaxud, tutalım ki, bir məmur öz zülm təəddisi ilə bir güruhu bir camaatı cana gətirməyə başlayıbdır. Bu məmurun rəftari-zülmkaranəsini yerinə yetirib, camaatın xilasına çalışmaq dəxi yalnız bir mətbuat vasitəsi ilə ola bilər.

Bəs bunun üçündür ki, mətbuat dəxi bu vasitəlik vəzifəsini layiqincə yerinə yetirmək üçün mütləq hürr azad olmalıdır”.

Azad mətbuatın sıxışdırılmasına senzuraya qarşı çıxan Üzeyir bəy göstərirdi ki, senzura idarələri bu günə fəqərələrin mətbuata səbt olunmasını qoymur, onda məlum olur ki, haman senzuru təyin etmiş hökumətöz əhalisinin yaxşı yaman gün keçirməsinə heç bir zaman əhəmiyyət verməyib, ümum əhali mənafeyini öz əmrinə qurban edir, yəni əhalinin, məmləkətin qeydinə qalmayıb, ancaq hökm sürmək, hökmfərma olmaq bilaxirə, əhalinin boynuna minmək arzusunda bulunur.” Mətbuat azadlığından sui-istifadəyə qarşı çıxan Ü.Hacıbəyov belə hesab edirdi ki, mətbuatın vəzifeyi-müqəddəsəsinə ehtiram əhəmiyyət nəzərilə baxanlarhürriyyəti-mətbuat azadiyi-kəlamın mənayi-həqiqisinə layiqincə vaqif olub, qəzet sütunlarını öz şəxsi mənfəətinə alət etmək təşəbbüsündən hər vaxt intixab etməlidirlər

Mətbuat azadlığı problemi böyük mütəfəkkir, publisist ictimai xadim, Azərbaycan xalqının milliistiqlal düşüncəsinə parlaq səhifələr yazmış M.Ə.Rəsulzadənin yaradıcılığında daha geniş əksini tapmışdır. Bu problem xüsusən 1911-ci ildə onunİrani-novqəzetində çap olunmuşMətbuat azadlığıhaqqında məqaləsində ətraflı şərh olunmuşdur. “O millət məmləkət xoşbəxtdir ki, mətbuatı azaddırdeyən M.Ə.Rəsulzadəyə görə, dövrünün mədəniyyət carçısı olan mətbuat vəzifəsini o zaman lazımınca yerinə yetirə bilər ki, öz işində tam azad olsun. Öz məqsədinə çatmaq üçün mətbuat azad olmalıdır. Böyük mütəfəkkirin fikrincə, “mətbuat  azadlığı insan azadlığının əsas sütunudur. Çünki o, əqlin, təfəkkürün əsas qüvvəsidir. Onun varlığı ağıla səbrə əsaslanan qüvvədr. Mətbuata təzyiq göstərmək ya onu aradan çıxarmaqla ağlın qüvvəsini aradan çıxarmağın fərqi yoxdur. Buradan belə bir nəticə çıxır ki, mətbuat azadlığına əl qaldırmaq insan azadlığına təcavüz etməkdir. Adamların ağlı fikri azad olsa, onların fərdi inkişafı da surətlənər. Azadlığın qarşısını almaq insanın ağıl təfəkkürünü əlindən alıb onu bir maşına, ya cansız alətə çevirmək deməkdir. Məşhur ingilis yazıçısı Milton neçə əsr  bundan qabaq demişdi: “Bir yaxşı kitabın aradan çıxarılması, bir yaxşı adamın edam olunmasına bərabərdir. Amma bir mətbuat orqanının qabağını almaq, ya onu aradan çıxarmaq nalayiq bir vəziyyətin yaranmasına səbəb ola bilər ki, bu da yer üzündə həyatın yox olmasından əlavə, mənəvi nəticələr verər   ağılın qüvvəsini yox edər”.

M.Ə.Rəsulzadəyə görə, siyasi baxışdan əlavə, bir əxlaqi heysiyyət vardır. Mətbuatın əsarəti əxlaq pozğunluğu törədir, əxlaq gözəlliyi yaxşı xüsusiyyətləri aradan çıxarır, yalan danışmağı, oğurluğu, əyrilik casusluğu yayır, ədəbi qələm pozğunluğu meydana çıxarır. Bunun nəticəsində bir dəstə yazar ortaya çıxır ki, onlar öz şərəf, fikir əqidələrini saxta rütbə qazanmaq üçün ... satmağa hazır olurlar, zülmü sitəmi müdafiə edirlər, biçarə milləti avarə sərgərdən qoyurlar. Bu da bir sıra qələm fahişələrinin cəmiyyət içinə girməsinə səbəb olur. Keçmişdə, necə ki, demişik, əxlaqsız qadınlar kimi bəzi jurnalistlər namuslarını satır, pak əməllərini murdarlayır, vicdan namuslarını, abırlarını həyasızlıq bazarına çıxarıb, kələfin ucunu əldən verirlər”.

Mətbuat azadlığına belə yüksək dəyər verməsinin nəticəsi idi ki, M.Ə.Rəsulzadənin ideoloqu, yaradıcısı və rəhbərlərindən biri olduğu Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti tarixin yaddaşına müsəlman Şərqində ilk demokratik respublika kimi yazıldı. Damarlarında təmiz qan axan hər bir azərbaycanlının qürur və iftixar  mənbəyinə çevrilmiş bu respublikada başqa demokratik islahatlarla yanaşı mətbuat azadlığına da ciddi önəm verilmiş və ilk dəfə bu sahədəki azadlıqlara geniş hüquqi təminatlar verən “Mətbuat nizamnaməsi” qəbul edilmişdir.

 

 

525.-2012.-25 iyul.-S.6.