Rübai üstündə köklənən
könül
Yaltada
Tatyana Stepanovna adlı mənşəcə rus qadınla həmsöhbətəm.
O, ədəbiyyatçı deyil, ancaq yüksək savada və
məlumata malikdir. Moskva ətrafında doğulduğunu, sabiq
SSRİ-nin paytaxtında hüquq təhsili
aldığını söyləyir, kitab-qəzet gecə-gündüz
əlindən düşmür. Tez-tez fars şairi Ömər
Xəyyamdan söz açır, onun dahi rübai ustası
olduğunu nəzərimə çatdırmaq istəyir. Bir dəfə
könlünün xoş vaxtında Xəyyamın
rübaisini rus dilində söyləyir və hətta Rusiya
prezidenti Vladimir Putinin şairdən xeyli sayda şeir bildiyini
deyir. Mən rusca o qədər də səlis səslənməyən
məşhur beytləri xüsusi intonasiya ilə Azərbaycan
dilində əzbərdən ifadə edirəm:
Sadəlövh
könlümdən mən cana gəldim,
Cəfakeş
canımdan fəğana gəldim.
Mənsiz
də dünyanın işi keçərmiş,
Əcaba,
nə üçün cahana gəldim?
Bu da
Tatyana Stepanovnanın dilindən eşitdiklərim: “Hə, hə,
sizin Xəyyam həqiqətən nəhəngdir, söz sərrafıdır,
dünyada tayı-bərabəri yoxdur. Doğma dilinizdə
şeirləri daha gözəldir”. Mən hüquqşünas
qadını başa salıram ki, Ömər Xəyyam Şərq
ədəbiyyatının klassikidir, amma farsdilli şeirin
ustasıdır. İranın Nişapur şəhərində
doğulub. Bəlxdə, Səmərqənddə, İsfahanda
yaşayıb. Qiyasəddin Əbülfəth ibn İbrahim
onun tarixi imzasıdır. O, böyük riyaziyyatçı və
filosof olub, elmi kəşfləri ilə, risalə və
traktatları ilə tanınıb. Mən bir az da konkret məlumat
verəndən sonra qüdrətli Azərbaycan ədiblərinin
adlarını sadalayıram. Xaqaninin, Məhsətinin,
Nizaminin, Tusinin, Nəsiminin, Füzulinin, Mirzə Şəfinin
rubai yaradıcılığını önə çəkirəm,
onların şeirlərinin daha üstün fəlsəfi və
bədii mahiyyət daşıdığını misallarla
sübut edirəm. Qadın sonsuz maraqla susur, acizanə surətdə
söylədiklərimi yazıb ona
çatdırmağımı dilinə gətirir və təbii
ki, öncə yalnız öz dediklərinə
üstünlük vermək istəyən bu bir azca eqoist və
şovinist qadını tamamilə tərksilah eləməyə
müvəffəq oluram, xahişini də yerinə yetirirəm.
lll
Çoxdan
tanıdığım və vaxtilə Lerikdə
çıxan çoxtirajlı “Bolluq uğrunda” qəzetində
birgə çalışdığım Qəhrəman Əliyevin
əsasən rübailərdən ibarət “Ürəyimin
dünya dərdi” şeirlər toplusu barədə qeydlərimə
uzaqdan başlamağımın səbəbi var: əvvəla,
rübai klassik janrdır, hər kəsin şeirin bu
növündə yazmağa cəsarəti çatmır.
İkincisi, Azərbaycan ədəbiyyatında qədimdən
tutmuş, çağdaş dövrümüzəcən bu
janrın qapısı həmişə asta-asta
döyülüb və Qəhrəman Əliyevin də
yazıb-yaratdığı nümunələr bədii siqlətinə
görə ürəyəyatandır, səmimidir,
axıcıdır. Maraqlı odur ki, müəllif klassik
rübai ustası Xəyyama dönə-dönə üz tutsa
da, ondan “üzrxahlıq” etsə də qətiyyən
yaradıcılığından soyumur, qələmini
korşaldıb kənara qoymur. Ona görə, kitabı oxuyub
görürsən, müəllifin “ürəyinin dünya dərdi”
sızıltıdan ibarət deyil, bəşəri dərddir,
bəşəri ağrıdır və oxucu, qəlbində
bu ağrıya haqq qazandırır.
Qocalıq
gəncliyi ötürər gələr,
Günləri
günbəgün bitirər gələr.
Günlərin bir günü onunla birgə,
Ölüm də özünü
yetirər gələr.
Rübaidə qafiyələr nə
qədər köhnə
olsa da, hikmət, məna var, fikir qorunub.
Bu da klassik janrın tələblərinə
tamamilə uyğundur.
Bəzən şair
forma əlvanlığı xatirinə məzmunu yaddan çıxarır, görürsən, deyilişi
gözəl sözlərin
arxasında heç bir mətləb dayanmayıb, o zaman yaxşı forma gözündən
düşür. Şeirdəki
müqayisə də klassik müqayisədir, müdrik söz sərrafları həmişə
gəncliklə qocalığı
tərəzinin müxtəlif
gözünə qoyub
nəticə hasil eləməyə çalışıblar.
Üstünlük gah
ömrün ahıl çağının tərəfində
olub, gah da “cavanlıq” adlanan gənclik çağının...
Qəhrəman Əliyevin rübailərində
fikirin fəlsəfi deyim tərzi üstündür, ancaq müəllif quru fəlsəfəçiliyə varmır, əsasən sözün poetik qüdrətinə, bədii-estetik
tərəfinə yön
alıb məna detallarıyla mənzərə
yaradır. Doğrudur,
bəzən nəsihətçilik,
didaktika oxucunun gözünə artıq görünə bilər.
Məncə, bu, mövcud janrın öz daxili tələbi və diqtəsidir, əllaməçilik,
sünilik deyil. Fikrimi əsaslandırmaq üçün konkret misallara keçirəm:
Yaxşılığa adət eylə, yaşa sən,
Yaxşı əməlinlə yaşa,
yaşa sən.
Gördüyünü fil eləyib şişirtmə,
Yaxşılığı qaxınc etmə başa sən.
Digər
bir parçada yenə “gəlimli-gedimli,
son ucu ölümlü”
(“Dədə Qorqud dastanı”) dünyaya filosofyanə münasibət
bildirilir.
Alıb
sorağını gəldik,
a dünya!
Qalıb
sənə mehman olduq, a dünya!
Həyatın mənası bu
imiş demək?! –
Gəlib
mehman olduq, öldük, a dünya?!
Qəhrəman Məhərrəm oğlunun
bir şair kimi, yazar kimi
bəlkə də ən böyük xoşbəxtliyi ondadır
ki, Lerikdə – çılpaq, vəhşi
təbiətin qoynundadır,
daim ətraf mühitlə ünsiyyətdədir.
Şübhəsiz, göyərən
ağac da, çaxan şimşək
də, şıdırğı
yaz-payız yağışı
da, bir andaca
coşub-daşan sellənən-göllənən
dərə də, yaşıllaşan çöl-çəmən
də, pətəkdə
vızıldayan arı
da, mamırlı daş-qaya da onun şair könlünü az dilləndirməyib. Bunların
hər biri ayrı-ayrılıqda mövzudu
və bu təbii mövzuları Tanrı insana göndərib və həqiqətən təəccüblüdür,
necə Lerikdə olasan, belə geniş, saf mühiti görməyəsən,
qələmə sarılıb
nəsə yazmayasan...
Öyrən təbiəti, sev
təbiəti,
Odur bəxş eləyən minbir neməti.
Təbiət təbiblik eləyir
bizə
Dolaş
təbiəti, gör
mərhəməti.
Təbiətin özünəxas amansız
qanunları var: adamı dirildir də, öldürür də. Əgər səmimi olsan, onda daşı-torpağı
da, yağışı-qarı
da gözündə ləl-cəvahirata
dönər. Vay odu ki, ortadakı
saxtakarlıq təbiətin
qəddini əyə,
belini bükə, o zaman hıəlim təbiət ən sərt üzünü göstərər, mərhəməti
intiqama çevrilər.
Ətrafa
düşərsə bir
damla yağış,
Dünyanı bürüyər nizamla
yağış.
Damlalar yaradıb çayı, dənizi,
Canlanır torpaqda hər damla yağış.
Adət-ənənə, gün-güzəran,
tale-qismət, ölüm-itim
daim insanın yol yoldaşıdır. “Ürəyimin dünya dərdi” kitabının müəllifi həmişə
sadə camaatla, el-obayla, xalqla birgədir, ünsiyyətdədir.
Bu vəhdət birliyindən
yaradıcı şəkildə
bəhrələnməmək mümkün deyil. Əlbəttə, şairin
borcu hər eşitdiyini tələm-tələsik
qafiyələndirib şeir
qəlbinə salmaq da deyil, axı
cilalanmamış söz
kal armuddur. Boğazdan keçməz,
ürəyə yol tapmaz, duyğuları dilə gətirməz.
Mayası
olmasa, alınmaz pendir,
Bişirməz mayasız xəmiri
təndir.
Halal çörəyinə haramlıq
qatma,
Mayası
haramdan həmişə
gen dur.
Və yaxud da bir
misradakı söz oynatmasına diqqət çəkək:
Namazı
bilməyən azanı
neylər?
Qazana bilməyən qazanı neylər?
Qazan – “evə ruzi qazan”
deməkdir,
Sən qazan, görginən qazanı neylər?!
Bu da təkcə şairin yox, həm də hər bir insanın
həyatda gəldiyi acı qənaəti:
“Ölümdən qorxmuram,”desə
də hər kəs,
Can atır son anda alsın bir nəfəs.
Ölüm ölənlərin son səfəridir,
Yoxdu bu səfərə heç kimdə həvəs...
Gözlərin, baxışların tərifatını çox
şairlər verib.
Ala gözlər, can alan
qara gözlər həmişə hamını
məftun edib, mövzu obyektinə çevrilib. Vaxtilə İmadəddin Nəsimi yazırdı: “Gözlərim
gözlər gözəllər
həzrətini şahımın”:
Mövlanə Məhəmməd
Füzuli deyirdi:
“Tutiyayi xaki-payin feyzinə yol bulmasam,
Nuri-çeşmim eyb qılma, kor olur derlər
qərib.
Qəhrəman Əliyev ulu sələflərindən yaradıcılıqla
bəhrələnib:
Heç
yerdə görmədim
gözün tək gözlər,
Gözlərim həsrətlə yolunu
gözlər.
İstərdim gözündə olum
kipriyin,
Kipriklər gözləri bəd
gözdən gözlər.
Kitabda əsas yeri rübailər tutsa da, burada şairin
şeirləri də
var. Yurd sevgisi, məhəbbət, həsrəti
notları, kənd lövhələri misra-misra
oxucunun ruhuna oturur. Sayca beşinci
bu kitab “Adiloğlu” nəşriyyatında
işıq üzü
görüb. Mən də müəllifə həmişə işıqlı
sözlər axtarışında
olmasını arzulayıram.
Əslində bu yazdığım
kitab haqqında resenziya deyil, illər boyu tanıdığım bir
yaradıcı insan barədə ürəyimdə
yığılıb qalmış
sözlərimin kiçik
hissəsidir. Neyləyim,
ifadəsini bu şəkildə tapdı.
lll
Yeri gəlmişkən, yadıma
düşən bir balaca həyat epizodunu Qəhrəman müəllimə xatırlatmaq
istəyirəm. “Yerli
Bolluq uğrunda” qəzetində birgə çalışırdıq. Qəhrəman
Əliyev redaktor müavini, partiya həyatı şöbəsinin
müdiri, mən isə ədəbi işçiydim.
9 May Qələbə günü münasibətilə qəzetin ayrıca sayını hazırlamaq lazım idi. Redaktor Həmzə
Vəliməmmədov hamıya
mövzu tapşırdı,
mənə yaxınlaşıb,
“balası, sən müharibəylə bağlı
7-8 bayatı yaz, birinci səhifə üçün” dedi və getdi. Həmzə müəllimə
bir söz demədim, yaxınlaşıb
sakitcə müavinə,
“mən elə sifarişlə bayatı yaza bilmərəm” söylədim.
Qəhrəman
müəllim bərkdən güldü, heç nə demədi.
Materiallar yığılan gün isə xeyli sayda, redaktoru təmin
edən bayatını stolun üstünə qoydu. Mən məsələdən
xəbərsiz idim. İstədim Həmzə müəllimə
yaxınlaşıb bayatıları yazmadığımı,
özümə bəraət qazandığımı deyim, o,
məni qabaqlayıb gülərüzlə, bəh-bəhlə
qarşıladı:
– Əla
bayatılar yazmısan. Yeni nömrəmizin bəzəyi olacaq
– söylədi və əlimi bərk-bərk sıxdı.
Mən
deməyə söz tapmadım...
Ağacəfər HƏSƏNLİ
525-ci qəzet.-2012.-11 iyul.-S.7.