Səməd Vurğunun təklifi: birbaşa üzvlüyə
Yaddaşımın küncündən
Çoxları
kimi mənim də nəğməkar-şair,
əməkdar incəsənət xadimi Tofiq Mütəllibovla
tanışlığım qiyabi - məşhur
“Cücələrim” mahnısının hesabına olub, şəxsi
tanışlığımız isə “Azərbaycan gəncləri”
qəzeti redaksiyasına gəldiyim günlərə -
1974-cü ilin avqustuna təsadüf edib.
Sərasər 13
il bir qəzetdə
işlədik və mən Tofiq müəllimi
şairliklə bərabər həm də bir
insan kimi kifayət qədər
tanıyıb-öyrəndim. Yox, biz dost
olmadıq, yaxın yoldaş olmadıq - ən
azı aramızdakı 22 illik yaş fərqi buna imkan vermirdi, amma hər halda sözümüz bir-birimizin
boğazından ötən səmimi iş
yoldaşı olduq, bir
insan, qələm sahibi
kimi bir-birimizin yerini bildik. Ona görə də Tofiq
Mütəllibov indi “yaddaşımın
küncündə” yox, tən ortasında
olan azsaylı insanlardandır.
Mən “Azərbaycan gəncləri”nə
gələndə orada Rizvan Cəbiyev kimi zamin duranım vardı - beş ilə yaxındı ki, müntəzəm olaraq redaksiya ilə əlaqə saxlayırdım, yazdıqlarım da məhz Rizvan müəllimin xeyir-duası, redaktəsi və rəsmi vizası ilə qəzet səhifələrinə çıxırdı, redaksiya kollektivinin təzə üzvü kimi hamılıqla qəbul olunmağım isə Rizvanlıq deyildi, əvvəldən məni tanımayanlara, qabımda nəyin olub-olmadığını bilməyənlərə özüm-özümü sübut eləməliydim və təbii ki, belədə yazılarım barədə redaksiyadaxili ilk rəy həlledici olacaqdı.
Həmin
günlərdə keçirilən redaksiya
“çaparağı”ndakı rəyçim isə gözləmədiyim
halda Tofiq Mütəllibov
oldu: 1 sentyabr - dərs
ilinin başlanması münasibətilə
hazırladığım (daha doğrusu, planlaşdırmasından tutmuş tərtibatınacan özümünkü
olan) tematik səhifədəki
“Bir günün hökmü”
adlı iki vərəqlik (indiki
qəzetçilərin dili ilə desəm,
1800-2000 işarəlik) lirik ovqatlı
yazım məhz Tofiq müəllimin
çıxışıyla “günün
matahı”na döndü.
Təbii
ki, redaksiyaya cəmi
2-3 həftə əvvəl gəldiyimə və
ştatlı müxbir
olmadığıma görə həmin “çaparaq”da iştirak eləmirdim, redaktor Şamil Xurşud da daxil olmaqla yaşlı (və
təcrübəli, “as”) əməkdaşların
çoxu heç məni
üzdən də tanımırdı. Tofiq
müəllimin ənənəvi səhifə barədə xoş sözləri, “Bir günün hökmü”nü bədii meyarlara uyğun gələn yazı nümunəsi kimi dəyərləndirməsi bircə
saatın içində məni hamıya tanıtdı: o vaxtacan mövcudluğumu
eyninə almaq istəməyənlər
də iş otağımıza gəlib mənimlə
tanış oldular - əlimi
sıxdılar, uğur arzuladılar. Tofiq müəllimin özü
də qulağım eşidə-eşidə, neçə-neçə
dost-tanışıyla telefon söhbətində
yazıma diqqət yetirməyi tövsiyə elədi.
Əslində isə həmin iki vərəqlik yazı respublikanın hüdudlarından çox-çox kənarlarda da yaxşı tanınan, oxunan, sevilən bir qələm sahibiylə aramızda mənəvi körpüyə döndü, yeri gələndə sözümü (ya da yazımı) Tofiq müəllimin nəzərində “ali həqiqət instansiyası”na çevirdi. Məhz o gündən sonra ən
qəliz, mübahisəli məqamlarda da,
necə deyərlər, mərci kəsməyi Tofiq
müəllim mənə etibar eləməyi
özünə man saymadı.
Azərbaycanda və
xaricdə çap olunmuş 30-dək kitabın müəllifi, nəğməkar şair Tofiq Mütəllibova əbədiyaşarlıq bəxş edən əsərləri arasında “Cücələrim”in
öz yeri var. Xüsusən sovet
illərində dünyanın bütün
qitələrində səslənən, yüz
milyonlarla dinləyicini vəcdə gətirən,
uşaqlar qədər böyüklərin
də qəlbini fəth eləyən bu nəğmə
sözlə musiqinin həmahəngliyinə,
vəhdətinə bənzərsiz bir
nümunədir, musiqisi hansısa
çalğı alətindən süzülən melodiya, sözləri hansısa poeziya qanunlarına, ənənələrinə
tabe etdirilmiş nəzm
parçası deyil. “Cücələrim”də
musiqi sözlərin özündə, səslərin
alliteasiyasındadır, istəsən də həmin sözləri
ayrı melodiyaya qoşa
bilməzsən, ayrı ahəngə tabe
etdirə bilməzsən. Sadə sözlər, aydın fikirlər
əslində mətn görkəmində olan,
körpə qığıltısıtək təbii və
anlaşıqlı, ana laylasıtək ruh oxşayan bir melodiyadır.
Bəstəkar
Qənbər Hüseynlinin böyük
istedadına zərrə qədər şübhə eləmədən
deyə bilərəm ki, “Cücələrim”in
əbədiyaşarlığını, heyrətamiz
populyarlığını təmin edən başlıca amil 300-dək nəğmənin müəllifi
olan Tofiq Mütəllibovun şair,
nəğməkar xislətdir.
Sovet dönəmində təkcə SSRİ miqyasında deyil, uzaq xaricdə də
Azərbaycanın, Bakının özgün
vizit vərəqinə dönən
“Cücələrim” barədə qənaətimi təsdiqləmək
üçün hansısa nüfuz sahibinin, klassikin fikrini sitat gətirməklə deyil,
ikicə həyati faktla kifayətlənəcəyəm:
bəlkə də dünyada yeganə
haldır ki, mahnının ilkin ifaçısı olmuş
kollektiv - o vaxtkı
Bakı pioner və məktəblilər
sarayının uşaq ansamblı bu günəcən rəsmən “Cücələrim”
adıyla tanınır, keçən əsrin 80-ci illərində
SSRİ-də, daha dəqiqi,
Gəncə şəhərində yaradılmış analoqu olmayan muzey - bir mahnının muzeyi də məhz “Cücələrim”ə həsr
olunmuşdu.Bütün bunlardan
sonra: daha bir unikallıq bundan ibarətdir
ki, Tofiq Mütəllibov
“Cücələrim”in orta məktəb şagirdi olarkən yazmışdı və
çox qısa vaxt ərzində
dillər əzbəri olan bu
nəğmə gənc müəllifin o
vaxtkı Yazıçılar İttifaqına üzv
qəbul edilməsi üçün
sanballı zəmanət rolunu
oynamışdı.
Tofiq müəllim danışırdı ki,
Yazıçılar İttifaqının həmin iclasında
Səməd Vurğun nə səbəbdənsə
iştirak etmirmiş.
Gündəlik üzrə növbə qəbul məsələsinə
çatanda iclası aparan
azman ədib (mən etik
mülahizələrə görə adını çəkmirəm,
təkcə onu deməklə
kifayətlənirəm ki, O
KİŞİ həmin vaxt hər mənada
böyük nüfuz sahibi idi) iddiaçının
“hansısa bir uşaq”
olmasına görə hətta zaldan üzr istəyibmiş. Təbii ki, belədə müzakirəyə qoşulanlar gənc şairi
“yaş yuyub quru sərmiş”, ittifaqa
daxil olmaq üçün yazdığı ərizəsini
Azərbaycan ədəbiyyatını və ədiblərini məsxərəyə
qoymaq kimi dəyərləndirməyə
başlamışdılar.
Tofiq müəllim deyirdi:
- Cavan idim, dünya
vecimə deyildi və namizədliyimin əleyhinə
danışanların, indiki titullarıyla
desəm, xalq şairi,
xalq yazıçısı olduğuna da fikir vermirdim, onların özü və əsərləri barədə
nə düşünürdümsə birnəfəsə deyirdim. Aləm qarışmışdı
bir-birinə, az qalmışdı ki, milis
çağırtdırıb xuliqanlıq elədiyimi boynuma qoysunlar...
Elə bu dəm Səməd Vurğun
zala daxil oldu, üzrxahlıq edə-edə eləcə
birinci sırada oturub
iclasın sədrindən hansı məsələnin
müzakirəsində qaldıqlarını soruşdu.
Sədr iclasın sonuna
çatdıqlarını və “xırda bir
məsələni yekunlaşdırmaq üzrə
olduqlarını” söylədi...
Əhvalatın
sonrası əsl novellanı xatırladır. “Nədir o xırda məsələ?” - Səməd Vurğun soruşur. Sədr
əvvəldə dediyini təkrarlayır:
“Uşağın biri ərizə verib, Yazıçılar İttifaqına girmək
istəyir”. “Kimdir o uşaq?”. “Tofiq Mütəllibov
adlı birisi”. “Mütəllibov? “Cücələrim”i
yazanmı?”. “Hə, onun özü.
Nə olsun ki?!”. “O olsun ki. Xahiş
edirəm təklifimi səsə qoyasınız: Tofiq Mütəllibov bir illik sınaq, yəni namizədlik müddəti
olmadan birbaşa
Yazıçılar İttifaqının üzvlüyünə
qəbul edilsin”.
40-cı illərin
ikinci yarısında Səməd Vurğunun sözünün
üstünə söz gətirmək üçün iki Səməd
Vurğun olmaq gərəkdi!
Təklif
səsə qoyulur və bütün
iştirakçılar yekdilliklə “Cücələrim”in
müəllifinin yazıçılar ailəsinə üzv qəbul olunmasına tərəfdar
çıxırlar. İclasın sədri də “Tay Səməd qağa “hə”
deyəndən sonra biz
nə karəyik ki?!” deyib
iki əlini də qaldırır. Səməd Vurğun müzakirələrə nöqtə
qoyur: “Şair adlanmaq üçün bir şeir də bəs eləyər”...
“Həmin iclas mənimçün bir məktəb oldu, - Tofiq müəllim deyirdi. - İslas başlananda varlığıma məhəl qoymayan, qəbul məsələsi ortaya çıxanda məni didib-parçalamağa hazır olan, Səməd Vurğun İttifaqın sədri olduğuna görə onun bir sözüylə fikrini dərhal dəyişən adamlar iclasdan sonra məni təbrik eləməyi, heyranlıqlarını bildirməyi özlərinə əsla ayıb sanmadılar. Elə həmin vaxtdan
etibarən insanlara sözünə
görə yox, əməlinə görə
qiymət vermək lazım gəldiyini birdəfəlik
anladım”.
...Lap bu yaxınlarda bir məclisdə
Tofiq Mütəllibov daim səliqəli, şıq geyinən,
yaraşıqlı bir kişi kimi xatırlandı. Çox dəqiq
müşahidə idi, Tofiq müəllimin həyat tərzinə
tam uyğun gələn cizgi idi. Özünün deməyinə görə, vaxtilə
bunda “günahkar”
altı yaşlı qızı Çinarə olmuşdu.
Tofiq müəllim danışırdı: “Bir dəfə şənbə günü səhər yoldaşım yataqda bir qədər də xumarlanmağıma dözməyib, “Dur, - dedi, - artıq gecdir, üzünü qırx, oturaq çörəyimizi yeyək, sonra da bazara get!”.
Mən də tənbəlliyimə bəhanə tapdım: “Adam arasına çıxmıram ki... Üzümü
niyə qırxım?”. Demə, Çinarə bu
söhbəti eşidirmiş,
qayıtdı ki, bəs biz
adam deyilik?!. Balaca uşağın bu
iradı mənə ömürlük dərs
oldu, o vaxtdan
bəri hər gün üzümü
təraş edir, saşlarımı
daramamış, ətirlənməmiş evdən
çölə çıxmıram...”.
İyirmi
beş illik qəzetçilik ömrümdə XX əsr Azərbaycan mətbuatının özündən deyən az qala bütün təmsilçiləri ilə
ya bir yerdə işlədim, ya da ən azı yazdıqlarını GÖRƏRƏK necə
YAZMAĞI və necə YAZMAMAĞI öyrəndim. Tofiq Mütəllibov mənə hər
şeydən öncə həyat müəllimi oldu.
Düşünürəm
ki, həyat dərsini yaxşı
keçənlər sənət dərsindən heç vaxt kəsilməzlər...
Avqust 1974 - iyul 2012
Şakir
YAQUBOV
525-ci qəzet .-2012.-
14 iyul.- S. 16.