Məhəmməd Əmin Rəsulzadə
Ön söz
Azərbaycan
milli qurtuluş hərəkatının ideoloqu və lideri,
ilk həqiqi demokratik Xalq Cümhuriyyətimizin banisi M.Ə.Rəsulzadənin zəngin ictimai-siyasi və ədəbi-bədii
publisistik irsinin I cildi (1903-1909) 1992-ci ildə, II cildi (1909-1914)
2001-ci ildə işıq üzü görmüşdür.
İndi onun 1915-1916-cı illərdə dövri mətbuatda dərc
olunmuş əsərlərinin III cildini oxuculara təqdim edirəm.
Zənnimcə, 10 ildə təmənnasız
hazırladığım bu əsər Azərbaycan tarixi və
bütövlükdə I dünya müharibəsi
dövrü tarixi ilə maraqlananlar üçün
faydalı olacaqdır.
Unudulmuş sürgünlər
Kars və Batum ətrafında
müharibədən zərər görmüş olan hərbzədələr
Bakı cəmiyyəti-xeyriyyəsinin kömək elədigi və
bu köməklik imdi də dəvam etdigi məlumdur. Cəmiyyət məmur və köməkçiləri
fəlakət sovuşduqdan sonra yerlərində yersiz,
yurdlarında daldalanacaqsız qalan dul arvadlara, yetim uşaqlara
qardaşlıq, atalıq etdi. İnsanlardan
yırtıcılardan qorxan kibi qorxub ahu kibi sərasimə
olan bu xəlqə üns və ülfət göstərən
kəndilərinin “adamsız” olmadıqlarına aid onlarda bir
hissi-etimad oyandı.
Qalanlara,
qaçanlara az-çox himayət olduğu halda heç bir
müavinət görməyib hərbzədələrin tamamilə
unudulmuş bir qismi qaldı:
- Sürgünlər.
Bu
zavallıları kimsə xatırlamadı. Bunlar, bu “quru oduna
yanmış yaşlar” müharibə zamanının
iqtizası ilə Qafqasiyanın isti yerlərindən
qaldırılıb Sibiryanın soyuq bucaqlarına
atıldılar. Bu “administrativni” nəfy edilmişlərin
sayı az degildir. Məlum olduğu üzrə bunlar oralarda
Tabolski və Tomski quberniyalarının həcra guşələrində,
ancaq hökumətin verdigi payka ilə dolanıyorlar. Bu
payların miqdarı ayda 9 manat 50 qəpikdən ibarətdir.
Yabacı bir yerdə, ilin bu bahalığında öylə
cüzi bir payla dolanmaq necə olur? Bu xüsusda sürgündəkilərin
özlərini dinliyəlim: İşdə karslı bir
sürgünün Tomski quberniyası Narımski qəryəsindən
göndərdigi məktub:
“Sibiryada, Tomsk
quberniyasında Narımski qəryəsində olan Qafqasiya
administrativni sürgünlər Bakı müsəlman cəmiyyəti
- xeyriyyəsindən əlindən gəldigi qədər
yardım diliyorlar. Yəhudi, polyak, gürcü sürgünləri
öz ianə komitələrindən yardım gördükləri
halda biz onlar arasında atasız, anasız, yetimlərə bənziyoruz.
Sizlərə əyandır ki, bizlərdən çoxumuz ev və
yurd sahibləri idik. Qəza bizi Sibiryanın əzici bir
bucağına atmışdır. Buraya atılmış
zavallılar evlərindən bir kömək gözləyə
bilmiyorlar. Çünki evləri xərab evdəkiləri də
müflisdir. Hər kəs öz evindən Bakı cəmiyyəti
tərəfindən idarə
olunduqlarına aid cavab alıyor. Buna qarşı əlbəttə
cəmiyyətə təşəkkür edəriz. Fəqət
nə olurdu ki, cəmiyyət bir azda biz qəriblərə
kömək etsəydi.... Çünki 9 manat 50 qəpiklə
dolanmaq mümkün degildir”.
Məktub səmimanə
yazılmışdır. Məcburi qürbətdən
hasil olan sıxıntının təsəvvür oluna biləcək
bütün əlvah fəcaye ədəbi bir qələmlə
təsvir olunmamışsa da, “atasız, anasız yetimlər
kibi”yiz cümləsində sadə, fəqət tək
qüvvətli bir ifadə ilə məcburiyyətlə
hasil olan qürbətin bütün acıları təsvir
olunmuşdur.
Əcaba soyuq Sibiryanın donuq bir guşəsindən
gələn bu acı qardaş fəryadına, fəryad
istimdadına “ləbbeyk” demək imkanı yoxmudur? Cəmiyyət bu xüsusda bir tədbir
görə bilməzmi? Bizə öylə gəliyor
ki, bu xüsusda necə düzlü tədbir görmək
mümkündür. Əvvəla əksərinin şübhə
və böhtan üzərinə sürüldügü
müsəlləm olan bu fəlakətzədələr həqqində
hüquqi təşəbbüslər edilib
azadlıqlarını aid olan məqamlarından istəmək
olar. Məlum olduğu üzrə sürgün olunmuşlardan
bir qisminə təkrar öz yurdlarına dönmək ixtiyari
verilmişdir. Böylə bir ixtiyari yerdə qalanlarından
qismi-mühümmi üçün də təhsil etmək
qeyri-mümkün olmasın gərək.
Saniyən
sürgündəkilərə maddi kömək eləmək
olarki, bu da məktub sahibinin istədiginə əməl etməkdən
ibarətdir. Bunun əməli cəhətinə
gəlincə yəhudi, polyak və gürcü
qaçqınlarına müavinət edən komitələrdən
məlumat hasil edib də onlar kibi rəftar etmək ola bilər.
Ehtimal ki, qaçqınlıq nizamnaməsini bu zavallı
sürgünlərədə tətbiq etdirmək
mümkündür.
Xülasə arzu və həmiyyət
olursa müavinət etmənin yolları bulunur, ümidindəyiz.
Qoy “sürgün” sözü bizi
qorxutmasın. Tərəhhüm
və şəfqət hər hanki bir şəxs həqqində
olsa da məmnu degildir. Həbsxanələrdəki siyasi
mücrimlərə belə ianə etmək, hərb əsirlərinə
belə şəfqət göstərmək məmnu degildir.
Yalnız bilməli, icabatını əmələ gətirməlidir.
Yuxarıdakı sətrlərin cəmiyyəti-xeyriyyə
əzası tərəfindən oxunmasını arzu edərək
bu xüsusda
bir fikir və tədbir etmələrini ummaqla unudulmuş
sürgünlərimizin arzu və ricalarına tərcüman
oluyoruz.
M.Ə.Rəsulzadə
”Açıq söz”, 5 avqust 1916, ¹251
Nəhy - sürgün etmə
Həcr - yasaq, qadağa
Əlvah - lövhələr
Tərəhhum - rəhm etmə
Məmnu - qadağan edilmiş
Mücrim - günahkar
Bizdə kooperativ təşəbbüsləri
Yaxşılığı mütəzəmmin
olmayan bir yamanlıq yoxdur. Cəmaət fəlsəfəsini nəql
edən bu cümlədə böyük bir hikmət
vardır. Bu hikməti hər şeydən artıq aləmləri
sarsan bu böyük müharibə isbat etmiş oldu.
Böyük müharibə böyük fəlakətlər,
ehtiyaclar doğurdu. Müharibə, ehtiyacı becərən bərəkətli
bir topraqdır. Bu dəfə də öylə oldu. Pulun əyarı düşdü. Lazım olan
şeylərin, ərzaq və məkulatın bahası
qalxdı. Bahalıq hökmüfərma olmaya başladı.
Müharibədən doğma təbii
səbəblərlə yenə müharibədən doğma
süni səbəblər biri-birinə kömək edərək
həyatı çəkilməz bir hala gətirdilər.
Möhtəkirlər üçün bir meydan
açıldı. Doymaq bilməz təmələr
ağız açdılar. Qazanmaq hirsi susmaq bilmədi. Binlərə
malik olan tacir şagirdlər on binlərə, on binlərə
malik olanlar isə milyonlara sahib oldular.
Yenə
köhnə əvam fəlsəfəsi der ki: “biri ölməzsə,
biri dirilməz”. Hər zaman olduğu kibi bu dəfə də
“ölən” xəlq oldu. O xəlq ki, təşkilatsız
idi; o xəlq ki, yaşaya bilmək üçün necə rəftar
eləmək lazım olduğunu bilmiyordu. Rusiya xəlqləri
arasında həyat üçün yaşamaq, ehtiyacı dəf
üçüm təşəbbüs eləmək
yollarından ən qafil olanı şübhəsiz ki, müsəlmanlardır.
Müharibə yox ikən belə
qeyri-müslüm vətəndaşlarımızdan əqil və
dərrakəcə irəli gələnləri gəlirlərini
qənaətlə xərcləmək və
xırıdlarını ucuz vasitələrlə əmələ
gətirmək üçün təşkilatlar qurub qəsəbələrdə,
kəndlərdə xırda borc şirkətləri,
istiqraz mütəqabilə cəmiyyətləri, şəhərlərdə
cəmaət dükanları və sair müəssisələr
vücuda gətirmişlərdi. Müharibə
düşdükdə bu müəssisələrin nə qədər
faidəli şeylər olduğu gün kibi aşkar olmağa
başlayınca, bilxassə cəmaət dükanları
ürüyüb artdı. Cəmaət dükanları
axır bütün məmləkəti sarmağa
başladı. Ehtikar pəncəsində əzilən xəlq
bir yerə yığışıb əlbirligi ilə
bahalığa çərasaz olmaq lüzumunu dərk etdi.
Bahalıq bəlası artdıqca cəmaət
dükanları təşkilatı da artmağa başladı.
Coşan xuruşan bir surətdə gələn bu sel bizim
durğun batdağımızı da hərəkətə gətirdi.
Bizdə cəmaət dükanları açılmaq fikir və
təşəbbüsü başlandı. Şimali
Rusiyadakı qardaşlarımız bu xüsusda bizə səbqət
etdilər. Volqaboyu müsəlmanları tərəfindən
açılmış olan cəmaət dükanlarının
ömrü bir-iki ilə varmaqdadır. Keçən il
açılmış olann Ufa “cəmaət kibiti”nin işləri
gözəl getdiginə aid “Turmuş” rəfiqimiz də bəzi
parçalar dərc edildigi görülməkdədir.
Qafqasiyaya
gəlincə ilk təşəbbüs Bakı əməlləri
tərəfindən görülüb “qənaət” cəmaət
dükanının müsaidəsi alınmış, ondan
sonra Sabunçuda “el dükanı”nın icazəsi təhsil
olunmuşdur. Bu iki cəmiyyət artıq qövldən-felə
keçməkdədirlər. “El dükanı” avqustun 8-dən
etibarən alış-verişə başlamış, “qənaət”də
elanında görüldügü vəchlə keçən
gündən etibarən əzalarına şəkər ilə
qənd buraxmağa başlamışdır. “Qənaət” ilə “El dükanı” ndan sonra
Tiflisdən dəxi “yardım sədası” gəliyor. Ora
müsəlmanları da “Yardım” adında bir cəmaət
dükanını açılması üçün
qubernatordan müsaidə istəmişlərdir.
Demək
ki, gec də olsa, müsəlmanlar
iqtisadi təşkilatın əhəmiyyətini anlamağa
başlamışlardır. Fəqət müvəffəqiyyət
ancaq o zaman tamam olardı ki, bu anlayış geniş bir meydan
alıb cəmaətin bütün təbəqələrini əhatə
eləsin. Bunun üçün də yeni başlamış
iqtisad cəmiyyətlərimizə işləmək lazım
gələcək. Anlatmaq vacib olacaq ki, xəlq beş yaxud on
manatını verməklə işinin, vəzifəsinin
bitdiginə qane olmasın. Cəmaət və el dükanı
ancaq o zaman adına layiq olar ki, oraya üzv yazılmış
olan şəxslər var qüvvələri ilə orada
mövcud olan şeyləri başqa yerdən almamağa
çalışsınlar. Oranı bənimsəsinlər,
oranın özlərinə nə kibi maddi və mənəvi
faidələr təmin elədigini lüzumunca fəhm etsinlər.
Yalnız böylə ağıllı və dərrakəli
beynlərlə üzvlərə malik olan iqtisad müəssisələridir
ki, xəlqi möhtəkirlərin cəngalından qurtara bilər.
Yoxsa, yalnız halva deməklə ağız şirin olamaz.
Kooperativ tərbiyəsi özü cəmaət işində mühüm bir babdır. Başlanmış cəmiyyətlərimiz ümid edəriz ki, görəcəkləri maddi və mənəvi işləri ilə millətimizin tərbiyəyi-ictimaiyyə və iqtisadiyyəsi nöqteyi-nəzərindən böyük əhəmiyyətə malik olan bir tərbiyə uğrunda var qüvvələrini sərf edərlər. Böylə bir ümidlə yeni təsis edən cəmiyyətlərimizin işə başlamalarını təbrik və müvəffəqiyyətlərini arzu edəriz.
M.Ə.
“Açıq söz”, 14 avqust 1916, ¹258
Mütəzəmmin - əhatə edən; zamin
Təmə - tamah, acgözlük
Hirs - tamah
Türkiyədə
ermənilər
Qəzetə xəbərlərindən
anlaşıldığına görə Türkiyə
hökuməti ermənilərin kəlisa işlərində
faidəmənd olduqları ixtiyar və səlahiyyətlərini
əndazəyə salıb kəlisa tərtibat və
ixtiyaratını özü bildigi kibi islah etmişdir.
Bu islahın nədən ibarət olduğu həqqində
“B.V.” qəzetəsindən nəqlən dünki nömrəmizdə
bir az məlumat verilmişdi. Fəqət erməni millətinin
həyatında kəlisa məsələsi adətən
milliyyət məsələsi demək olduğundan bu
xüsusun daha ziyadə aydınlaşdırılması
lazımdır.
Ermənilər istiqlallarını itirdikdən sonra hər məhkum millət kibi dördəlli olaraq kəlisalarına sarılmışlardır. Erməni qovmləri adətən birər məktəb təşkil edib kəlisanın baş nümayəndəsi olan katalikos cənabları da yalnız din nümayəndəsi degil, eyni zamanda vətən və millət nümayəndəsi məqami-mənəvisində bulunmuşdur. Erməni keşişləri, bilxassə erməni millilikləri münqəriz olduqdan sonra, millətin ənənatını, dilini, adətlərini, mənqəbə və ədəbiyyatını mühafizə edərək xəlqin birər mirisi kəsilmişlərdir. Erməni millətinin tarixi kəlisasının, erməni kəlisasının tarixi isə millətinin tarixindən ibarətdir. Müharibədən bir-iki il əvvəl əlifbasının beş yüz illiyini mədəni bayram saxlayan erməni xəlqi eyni zamanda serob keşişin şanlı xatirəsini yad ediyordu. Sonra erməni hərəkəti-milliyyəsinin tarixi nəzərdən keçirilərsə, millətin iadeyi-istiqlalı yolunda çalışan siyasət ərlərinin əksəri haman keşişlər, yepiskoblar və katalikoslar olduğunu görərlər. Kəlisalarının müstəqil qalıb da məhkum olduqları hökumətlərin müdaxiləsindən kənarda bulunmaq erməni mədəniyyətinin tamamiyyəti üçün mühüm idi. Buna görə də erməni millətpərəstlərinin ilk təşəbbüsləri bu xüsusun təmininə münhəsir olmuşdur. Bu xüsusda ermənilər müsəlman hökumətlərindən, bilxassə Türkiyədən müzahirət görmüşlərdir. Ermənilər avropalıların Türkiyə ümuri-daxiləsinə qarışmadıqları zəman qədər Türkiyədə rahatcasına yaşamış, daima İstanbul hökumətinin məzhəri-iltifati olmuşlardır. Əski zamandan bəri ermənilər hökumət qulluqlarında bulunub sultanların etimadını və iltifatlarını cəlb eləmişlər, Osmanlı dövlətinin vəzirligində belə bulunmuşlardır. Hətta “Təngər” familyalı erməni xanədani əsrlərlə Osmanlı ümuri-maliyyəsində rollar oynamış, dövlətin ümuri-sərafiyəsi onlarda bulunmuşdur. “Arnaudlara qılınc, ermənilərə qələm” düsturu 1890 tarixinə qədər idareyi-osmaniyyədə cari ən nafiz düsturlardan idi. O zamanə qədər dəvairi-mühakim və sair mümtəna idarələrin əksərində erməni məmurları bulunduruluyordu. Ordu və mühümati-əskəriyyə müttəhidləri (postavşikləri) əksərən ermənilərdən ibarət oluyordu.
1870-ci
ildə erməni milliyyəti təmini-mövcudiyyət etmək
məqsədilə bir növ erməni qanuni-əsasisini tənzimə
müvafiq oldu. Bu “qanuni-əsasi”cə erməni əfradi
ilə kəlisasının, İstanbul patriki ilə partikxanə
yanındaki məclisi-ümumiyyənin vəzifələri təyin
olunuyordu. Türkiyə erməniləri tərəfindən
dörd yüzə qədər nümayəndə
seçilib fövqəlzikr qanun mövcibincə bu dörd
yüz adam İstanbulda bir məclisi-ümumi təşkil
ediyorlardı. Məclisi-ümumi biri ruhani, biri də cismani
olmaq üzrə iki məclis intixab ediyor. Məclisi-ümumi
millətin bütün ruhani, mədəni və milli işlərinə
baxıb onun ehtiyaclarını rəfə
çalışıyor. cismani və ruhani məclislər isə
hərə öz vəzifəsinin qövldən-felə gətirilməsinə
nəzarət ediyorlar. Bütün Türkiyədə
erməni yepiskoplarının hökumət nəzdində
Sultan hüzuruna çıxmaq ixtiyarına malik nümayəndə
sifətilə bulunan patrikin intixabı erməni kəlisa məktəblərinin
heyyəti-idarəsini seçmək, proqramını yazmaq,
üsuli-tədris və ələlümum bütün idarəsinə
baxmaq tamamilə bu məclisi-ümumiyyənin vəzifəsidir.
Bu qanun əsasınca katalikos ümum ermənilərin rəisi-ruhanisi
tanınmışdır.
Ermənilərə
bir növ milli avtonomiya bəxş edən bu qanuni-əsasi
1863-cü ildə martın 17-də Babi-Ali tərəfindən
təsdiq olundu. Bu təsdiq Sultan Həmidin cülusundan əvvəl
Sultan Əziz zamanında vaqe olmuşdur.
Bundan
sonra ermənilərin xaricə meylləri və xaricin ermənilər
lehinə müdaxilələri nəticəsində Əbdülhəmid
politikasının iqtizasi olaraq bir-biri ardından gələn
erməni qitalları məlumdur. Bittəb
qitali mücib olan “səbəblər” erməni “muxtariyyətini”
də təsirsiz buraxmadı. Fəqət bununla bərabər
Türkiyə erməniləri yenə əvvəldə
olduğu kibi özləri bildigi kibi məktəblər
açır, ermənicə tədris ediyor, kilisələrində
azad bulunuyor, patrik haman əskisi kibi məqam və
nümayəndəligi mühafizə ediyordu. Katalikos da
ümum ermənilərin rəisi-ruhanisi tanınıyordu. Məşrutiyyət elan olunduqda erməni hürriyyətinin
əsasları bir az da genişləndi, yalnız mədəni
və milli degil, bütün məmləkətə elan olunan
siyasi hürriyyətlərdən də ermənilər kəmalı
ilə istifadə etməgə başladılar. Erməni inqilab firqəsi “daşnaksütyun”
hökumətcə tanınmış siyasi klub şəklini
aldı. Bəg oğlu cəhətində “Azadamard” idarəsi
cünbində mərkəzi komitəsini təsis edib lövhəsini
asdı. Osmanlı məclisi-məbusanında 10-a qərib məbusları
vardı. Qəzetələri azad, məktəbləri hər
növ təzyiqindən məhfuz idi.
Ermənilərin
Türkiyədə gördükləri bu mədəni və
milli azadlıq sayəsindədir ki, erməni lisanının
osmanlı şiyvəsi daha zəngin olub və osmanlı erməniləri
Qafqaz ermənilərinə nisbətlə daha sağlam
qalmışlardır. Qafqasiyadaki ermənilər
ruslaşmış olduqları halda Osmanlı erməniləri
əski ənənati-milliyyə və ədəbiyyələrini
əhya etməklə təmayiz etmişlərdir. Erməni ədəbiyyati-cədidəsində
Türkiyə ermənilərinin gördükləri xidmət
isə Qafqasiya ermənilərincə də müsəlləmdir.
1877-ci
ildən bəri Balkan millətlərinin xoşbəxtliklərinə
uyub da xarici təsirlər vasitəsilə azad olmaq istəyən
Türkiyə erməniləri İstanbul hökumətinin həqlərində
bəslədigi etimadı itirib əvəzinə türklərin
qəzəblərini qazandılar. Nəhayət, imdiki
böyük aləm müharibəsində aldıqları vəziyyətə
qarşı isə 1863-cü ildə təsdiq olunan erməni
qanuni-əsasının ilqasını gördülər.
Yeni
türk hökuməti yalnız ermənilərin degil, ələlümum
bütün patrikxanələrin (yunan patrikxanəsi də kəza)
əleyhində idi. Çünki patriklər xəlqlərinin
yalnız məzhəb işlərinə degil, siyasətə
də qarışıyor. Hər neçə zamandan bir
Babi-Aliyə müxtərələr
yağdırıyorlardı. Bu isə hökumət içində
bir hökumət təşkil ediyordu. Türkiyə
hökuməti bir fürsət bulub da erməni kəlisa təşkilatını
“islah” etəməklə özünü bir nöqteyi-nəzərdən
də bu hökumət içində hökumətdən xilas
eləmiş, digər tərəfdən dəxi Türkiyə
ermənilərini xarici siyasət nüfuzundan birdəfəlik
qurtarmaq istəmişdir.
Məlum
olduğu üzrə katalikos Eçmiyazində oturub kəndisi
də həzrət imperator tərəfindən təsdiq
olunuyor. Eçmiyazin əvəzinə Türkiyə hökuməti
ermənilərə Beytül-müqəddəsdəki Yaqubiyə
sovməəsini nişan verib katalikos və yepiskopların əzl
və nəsəbini də ədyan nəzarətinə məhvəl
ediyor.
Ermənistanın rus ordusu təhti-işğalında ikən Türkiyə hökumətinin erməni kəlisa məsələsini bu surətlə həll etməsi ilk nəzərdə vaqeələrin məntiqinə doğru gəlmiyor. Əvət, sair məsələlər kibi erməni məsələsi ümumən və kəlisasi məsələsi də xüsusən ancaq müharib tərəflərdən hankısının qalib və ya məğlub çıxacağı bilindikdən sonra qəti surətdə həll olunacaqdır.
M.Ə.
“Açıq söz”, 15 avqust 1916, ¹259
Sovməə - monastır, ibadətgah
Məzhər - nail olma, təzahür
Mənqəbə - ləyaqət, fəaliyyət
Mirisi - başçısı
Müzahir - kömək, hami
cülus - taxta oturma
Sərəfraz - vüqar, məğrur
Təmyuz - təfavüt
Mümtəni - imtina edən, mümkün olmayan
Vüsuqüddövlə
kabinəsi
Türklərin İran səhnəyi hərbindəki
müvəffəqiyyətləri üzərinə Tehrandan
çəkilmək məcburiyyətində qalan Sipəhdar
kabinəsi əvəzinə Vüsuqüddövlənin riyasətilə
yeni bir kabinə təsis olunduğu xəbər verilmişdi.
Vüsuqüddövlənin müxtəsər tərcümeyi-halı
ilə məsləki-siyasiyyəsi həqqində
“Açıq söz” qəzetəsində əvvəlcə məlumat
verilmişdi. Oxucuların xatirində olmalıdır ki,
Vüsuqüdövləyi məsləki - siyasicə pək təşxis
etməmiş deyə tərif eləmiş və millətpərəstlərin
etimadını qazanmadığını söyləmişdik.
Bu kərə alınan teleqraflar Vüsuqüddövlənin əksəri
etidalyuna mənsub olub da rus və ingilis siyasətinə mail
adamlarından mürəkkəb bir kabinə təşkil elədigini
bildirmişlərdir. Kabinəyə daxil olanların müxtəsər
tərcümeyi-halı böylədir: daxiliyyə nəzarətinə
təyin olunan Sərdar Mənsur, Rəşt mülkədarlarından
olub, məşrutiyyətpərvəran firqəsi arasında
ruspərəstligi ilə məşhurdur. Gilan tərəflərində
böyük malikanəyə malikdir. Əksər kabinələrdə
əksərən poçt və teleqraf vəzirligində
olmuşdur. Məhəmmədəli Şahid
istibdadi zamanında o da mərdudindən hesab olunaraq Avropaya
mühacirət eləmiş, təkrar məclis
açıldıqda Tehrana övdət edərək məşrutiyyətpərvərlər
tərəfindən təşkil olunan kabinədə
poçt və teleqraf vəziri olmuşdu. Ədliyyə vəzarətinə
təyin olunan Şahzadə Firuz Mirzə yeni məktəb iskəmləsindən
qurtarmış şahzadələrdəndir. Atası Fərmanfərmanın
keçənlərdə kabinə rəisi olduğu
münasibətilə tərcümeyi-halını
yazmışdıq. Hiyləkarlığı, müxtəlif
üzlülügü və türk düşmənligi ilə
məşhur olan Fərmanfərmanın bu şahzadəsi
Fransada təhsil edib, bir-iki il Fransa ordusunda xidmət dəxi
etmişdir. Züllülsultanın oğlu xariciyyə vəzarətinə
qədər tərəqqi etdikdən sonra görünür
ki, məktəb sırasından çıxıb da vəzarət
kürsüsünə atılmaq İranda artıq bir moda
oluyor. Məarif vəziri Mümtazülmülkün müxbiri
familyasına mənsubdur. Bu familiya əski zamandan bəri
dövlət qulluğunda olmuşlardır. Aralarından
sahibi-iqtidar bir çox ricali-dövlət yetişmişdir.
Mümtazülmülk Paris səfiri məşhur
Mümtazülsəltənənin qardaşıdır. Məclis
məbusluğunda və hətta heyəti-rəisəsi əzalığında
dəxi bulunmuşdur. Siyasi məsləki etidaliyuna maildir.
İranın böyük və qüvvətli qonşuları
ilə hüsni-rəftar və mədari tərəfdarıdır.
Avropa təhsili görmüşdür. Maliyyə vəziri
Müxtarülmülk yeni yetişmələrdən, yaxud ləqəbi
dəyişmişlərdən olmalıdır. Poçt və
teleqraf vəziri Əminülmülk əski İran
ricalından məduddur. Novicad bir vəzarət olan nafeə vəziri
Qəvamüldövlə baş vəzir Vüsuqüddövlənin
kiçik bəradəri olub müstövfi ikən məşrutiyyət
dövrəsinin şəraiti ilə məqami-vəzarətə
yetişmişlərdəndir. Dövri-istibdadda Eynəldövlənin
katibi və müstövfisi olub sonralar vəzir müavinliginə,
bədə daxiliyyə və hətta hərbiyə vəziriliginə
seçilmişdir. Vəzərati əsnasında fəaliyyət
və təşəbbüs, eyni zamanda da siyasi partiyalarla yola
gedə bilmək istedadını göstərmişdir.
Teleqrafın fövqüzzikr şəxslər həqqində əksərən mötədil olduqlarını söyləyişi həqlidir. Fəqət bunu da əlavə etməlidir ki, ikinci və üçüncü, hətta tamamilə yeni adamlardan təşəkkül edən bu kabinə İran xəlqi üzərinə icrayi-nüfuz edəcək bir halda degildir. Bu kabinənin müvəqqəti olaraq az ömür edəcəgi mühəqqəqdir. Çünki xaricə qarşı nüfuzsuz olacağı mühəqqəq olan bu heyətin daxilən dəxi ittihad və etilaf edəmiyəcəgi aşkardır. İranda hökmfərma olan hazırki böhran bir az aydınlaşınca Vüsuqüddövlə kabinəsi ya tamamilə türkpərəst və ya daha müəyyən və ciddi bir ruspərəst kabinəyə təbdil ediləcəkdir.
M.Ə.
“Açıq söz”, 21 avqust 1916, ¹264
Mərdud - rədd olunmuş
Mədar - dairə
Müstovfi - müavin
Təbdil - dəyişdirmə
Müsəlmanların dəvətdən
azadlığı
25 iyul Fərmani-humayuni mucibincə
müsəlmanların 19 yaşından tutub 43 (bir rəvayətə
görə 45) yaşına qədər dava qulluğuna dəvət
olunmaları həqqində sadir olan Fərmani-hümayun bu vəqtə
qədər əsgərlik vəzifəsindən azad qalan
müsəlman xəlqindən ötrü
böyük bir qayğı təşkil etmişdi. Əlbəttə
bu qayğı sair Rusiya vətəndaşları kibi müsəlmanların
da bu dəhşətli qitali-aləmdə vəzifeyi-vətəniyyələrinə
dəvət olunmaları üzündən degil idi.
Çünki məmləkətin ögəy degil, doğma və
bərabər hürr bir hüquqda müsavi vətəndaşı
olmaq amalında olan müsəlmanlar vəzifeyi-vətəniyyədə
dəxi tən şərik olmanın hikməti-siyasiyyə və
ictimaiyyəsindən bixəbər degillərdir. Fəqət hər hanki bir tədbiri-siyasiyyə və
qanuniyyə olsa da qövldən-felə gətirilmək üçün bir çox
hazırlıqlara, ölçülüb-biçilməgə,
xəlqin üsuli-məişət və ehtiyacatını nəzərə
alaraq o sürətlə rəftar edilməyə
möhtacdır. İngiltərə kibi mədəni bir millət belə hissiyyatı-vətəniyyənin
son dərəcə mükəmməlinə malik olmaqla
müftəxir olan əfradını əsgərlik vəzifəsi
ilə mükəlləf etmək üçün aylarla vəqtlər,
günlərlə əməklər sərf edib təkrarən
ölçüyə vurulan nəticələrdən
sonra ancaq müəyyən bir nizam və qaidə qoya bildi.
Bu
xüsusda layihələr, qanunlar yazıldı. Məclislər,
mitinqlər təşkil edildi. Heyəti-büzəra dəgişdi.
Tainki böyük ingilis milləti zərurəti dərk ilə
mənafei-vətəni nəzərə alaraq öz
rahatını, illərdən bəri bəslədigi ənənatını
fədaya hazırlaşdı.
Bir
çox məhrumiyyətlərlə bərabər Rusiyada
yaşayan qeyri ruslar arasında Türkistan, Qırğızıstan
və Qafqasiya müsəlmanları bədta əsgərlik vəzifəsini
görmək həqqindən də məhrumdurlar. Onlar bu
vəzifələrini “bədəli-əsgəri” olaraq nəqdən
ifa ediyorlar. Vəzifəyi-mühümmələrinin bu şəkil
ilə ifası məlumdur ki, müsəlman həyati-ictimaiyyəsində
kəndisinə məxsus xüsusiyyətlər meydanə gətirmişdir.
Bu surətlə hadis olan süni xüsusiyyətlərlə
bərabər üsuli-məişətimiz başqa bir əsas
üzrə qurulmuş, qadınlarımızın tərzi-məlum
üzrə həyat sürmələri, olduğumuz yerlərdə
vəsaiti-ümran və mədəniyyətin sair Rusiya vilayətlərinə
nisbət daha naqis bir surətdə
bulunması şübhəsiz ki, mükəlləfiyyəti- əskəriyyə
qanununun bizə tətbiqini bir taqım xüsusi qeydlərlə
məşrut qılmalıdır. 25 iyul fərmanının əcələ
surətdə elan olunuşu nə əsas etibarilə müsəlmanların
arzusuna müvafiq gəlmiş, nə də müsəlman
həyat və məişətinin xüsusiyyatını nə
dərəcədə etinayə alacağı bilinmişdi.
(yazıdan böyük bir hissə çıxarılıb,
yeri ağdır - Ş.H.)
Məzkur
Fərmani-humayunun nə kibi əsaslarla tətbiqi məmul
olduğu həqqində müsəlman əfkari-amməsinin nə
yolda mərkəzləşdigi məbuslarımızdan
Qutluğ Məhəmmədmirzə Təvəkkilov ilə Məhəmməd
Yusif Cəfərov cənablarının baş vəzirə
yazdıqları məktublarından aşkar edildigi kibi,
Türkistan ilə Kazak (Qırğız) vəkillərinin
müraciətlərində də
göstərilmişdir.
Məzkur
müraciətlərin həqli olduğunu səmi-etibara alan
ali hökumət dairələrinin səvabdidə ilə
Türküstana Kuropatkin kibi batədbir və kar aşina bir
ricali-siyasi təyin olunub, dəvəti-tərtib və nizamə
salınmaq üçün sentyabrın 15-ə qədər təxir
etdirildi. Bu təxir bir dərəcəyə
qədər 25 iyul fərmanının tələb elədigi
vəzifəyi yüngüllədəcəgi həqqində əmniyyət
hasil etdirmiş ikən, dün əlahəzrət Qafqasiya
Canişinin, Qafqasiya müsəlmanlarından ötrü
fövqəladə bir şad xəbəri nəşr
olundu. Aşağıda dərc olunan bəyannamələri ilə
əlahəzrət Canişin Əlahəzrət imperatorun
“yeni bir əltafi mülukanələrini” bütün Qafqasiya əhalisinə
elan etməklə “kəsbi-iftixar” ediyorlar. Bu “böyük mərhəmət”
isə Qafqasiya müsəlmanlarının 25 iyul fərmanı-müqtəziyatından
azad olunmalarından ibarətdir. Qafqasiya müsəlmanları
artıq tərtibi-məlum üzrə dava qulluğuna
aparılmayacaqlardır.
Əlahəzrət Canişinin tədbiri-kəyasəti sayəsində sadir olan bu fərmandan sonra müqəddəmətən söylədigimiz qayğılar tamamilə rəf olunuyor. Mərhəməti-mülukanəyi mütəzəmmin olan bəyannameyi-alilərinin axırında Nikolay Nikolayeviç həzrətləri “dəvəti-mülukanə sadir olunca mühahribənin ibtidasından bəri düşmənlə vuruşan şanlı Qafqasiya müsəlman polkları kibi bütün müsəlmanların vəzifeyi-vətəniyyələtini ifa edəcəklərinə” ümidvar oluyorlar. Heç şübhə yoxdur ki, Canişin həzrətləri bu ümidlərində yanılmıyorlar. Biz də ümidvar olalım ki, ikinci dəfə sadir olacaq “dəvət” əmri vətənin mənafeyi, millətin arzusu, amalı, şəraiti-həyatiyyə və xüsusiyyəsi ilə həmahəng olur.
M.Ə.Rəsulzadə.
“Açıq söz”, 22 avqust 1916, ¹265
Müftəxir - təkəbbürlü
Hadis - baş verən, üz verən
Məmul - arzu olunan
Səm - eşitmə
Əltaf - lütflər
Mülukan - şahanə
Kəyasət - uzaq görənlik
Hüseynov, Şirməmməd
525-ci qəzet $g 2012.- 14 iyul.- S. 26.