Hədər yaşanmayan
ömür
Şəkinin şöhrəti və sərvəti
olan lətifələrin təmənnasız
toplayıcısı, tərtibçisi və nəşr edəni
kimi tanıdığımız Hikmət Əbdülhəlimovun
yenicə işıq üzü görmüş “Daşdan su
çıxan kimi...” (Bakı, “Apostroff” nəşriyyatı,
2012, 428 səh.) çox maraqlı və sanballı kitabı
onun səriştəli qələm sahibi olduğunu bir daha
göstərdi. Oxucular və tədqiqatçılar bu zəhmətkeş
insanı “Şəkinin gülüş çələngi”,
“Saa quzu kəsərəm”, “Şəki lətifələri”,
“Şəki gülməcələri” kitablarından
yaxşı tanıyırlar. Azərbaycan folklorşünasları
arasında adı tez-tez, həm də hörmət və
ehtiramla çəkilən Hikmət Əbdülhəlimovu
“Şəki lətifələri”, Şəki lətifələrini
isə Əbdülhəlimov məşhurlaşdırmışdır
- desək həqiqətdən kənar olmaz. O, Şəki lətifələrindən
elə bir çələng hörmüş, elə bir abidə
ucaltmışdır ki, vətənimizin hər guşəsindən
görünür. Bu, səbəbsiz deyil. Şəkililərin
xəmiri lətifə ilə yoğrulub. Şəki Azərbaycanın
Qabrovosudur.
Şəkiyə güzarı
düşüb orada bir neçə gün qalan hər kəs
aydınca görə bilir ki, müdriklik məhsulu olan lətifələr
orada gündəlik tələbat hadisəsidir.
Şəki lətifələrini
toplayıb bizə ərməğan edən Hikmət müəllim
əslən şəkilidir.
Şüurlu həyatı boyu
dövlət idarələrində vicdanla
çalışan, vəzifə borcunu
yerinə yetirən, “Qırmızı əmək
bayrağı”, “Şərəf nişanı”, “Şöhrət
ordeni” ilə təltif edilən Hikmət Əbdülhəlimov
heç vaxt folklordan ayrılmayıb, onunla
yaşayıb.
Ahıl çağlarında belə folklora
olan sonsuz məhəbbəti
azalmayıb, əksinə folklorşünaslıq fəaliyyətinin
yeni mərhələsi başlayıb.
AMEA-nın Folklor İnstitutunun
“Azərbaycan folkloru antologiyası
seriyasından: “Şəki folkloru” I cild, 2000, 490 səh. (ortaqlı), II cild, 2002, 469 səh; III cild,
2009, 532 səh. Hikmət müəllimin yuxusuz
gecələrinin məhsuludur. Məhz buna
görə də müəllifin yeni
kitabında biz folklorşünas
Əbdülhəlimovla, ədəbiyyatşünas Əbdülhəlimovu
qoşa görürük.
Bir yandan görürük ki, damarlarında axan
canlı qan yaddaşı - folklor onu necə
müdrikləşdirib, başqa bir yandan onun
ədəbiyyatşünas kimi yetişməsində
“Ünsiyyət körpüsü”, “Müdrik sinədəftər”, “Bir ömrün salnaməsi”
kimi kitablarının az
rol oynamadığının şahidi oluruq.
Şübhəsiz onun Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinə üzv
seçilməsində bu faktor
az rol
oynamamışdır.
“Daşdan
su çıxan kimi...”
əsəri (Şəkidə bu ifadə saf, pak insanlarla bağlı
işlənir) müəllifin keçdiyi
ömür yolu və
vicdanı qarşısında hesabatıdır. Hikmət
müəllimin səmimi etirafı oxucunu
inandırır: “Yaşımın bu qürub çağında and
içə bilərəm ki, bütün şüurlu
həyatım boyu vicdanımın səsinə
qulaq asmış, onunla
hesablaşmış, qarşısında hesabat
vermişəm. Bu gün
də onun qarşısında alnı
açıq, üzü ağam”.
Sadə, təmtəraqdan
uzaq bir ömür sürən Hikmət müəllim
oxucular və insanlar
arasında yaxşı ad-san
qazanmışdır. Bunu isə
yaxşı əməllər sayəsində əldə etmək
olur.
Müəllifin
xatirələrindən, düşüncələrindən söz açan əsər,
təvazökarcasına deyilmiş
sözlərlə başlayır:
“Ömrün yeddinci
aşırımını keçəndən sonra, qürub
çağında yaşadığım həyatın salnaməsini
qələmə almaq qərarına gəldim.
Əslində bu fikir
məndə təzə yaranmamışdır (17 iyul 2009-cu ildə Hikmət müəllimin 70
yaşı tamam olub). Zaman-zaman bu fikrə düşür,
sonra isə “nə deyərlər, nə
fikirləşərlər, görəsən, bu
əməldə də bir şöhrətpərəstlik
izi axtarmazlar və s. mülahizələrlə təxirə
salır, özümdən uzaqlaşadırmağa
çalışırdım”. Nə
yaxşı ki, Hikmət Əbdülhəlimov
L.N.Tolstoyun “çalışın ətrafdakıların
mülahizələri, rəyləri, fikirləri yükünü daşımaqdan azad olun, görün
bu zaman nə qədər
yüngülləşəcəksiniz” müdrik
kəlamından və Kolumbiya
yazıçısı Q.Markesin “Həyat
insanın necə yaşadığı deyil,
onu necə xatırladığı və
başqlarına anlatmaq məharətidir”
fikrindən nəticə çıxararaq qələmini memuar janrında sınamışdır. Məlum
həqiqətdir ki, memuar
ədəbiyyatı bizdə arzuolunan səviyyədə
deyil.
Kitabın ən
böyük məziyyətlərindən biri ondan ibarətdir ki, yeddi onilliyi
arxada qoyan, təcrübəli
müəllif olduqca faydalı olan xatirələrini, düşüncələrini
bəzək-düzəksiz, olduğu kimi oxucularla bölüşür. Müdrik
kəlamlar, gərəkli məsləhətlər, insanı
düşünüb-daşınmağa sövq
edən ibrətamizlik əsərin ana xəttini
təşkil edir. Məsələn,
müəllifin şöhrət dalınca
qaçmağın acı nəticələri barədə
fikirlərini oxuyan, az-çox
düşünməyi bacaran hər kəs
ciddi ibrət dərsi götürər.
Şöhrətin oddan da
qorxulu olduğunu dilə
gətirən müəllif məşhur “Xaç
atası” filmində baş rolun ifaçısı, Oskar mükafatı laureatı, İtaliya
əsilli Alfredo Ceyms Paçinonun sözlərini yada
salır: “Şöhrət narkotika qəbul
etmək kimi bir şeydir, o, əvvəlcə
insanı göyün yeddinci
qatına qaldırır, sonra isə guppultu ilə başı aşağı
salır”.
Müəllif bununla kifayətlənməyərək Kolumbiya yazıçısı Qabriel Qarsia Markesə də
müraciət edir. Bütün
dünyada ad qazanan görkəmli yazıçı
yazırdı ki, şöhrət dəlisov
at kimidir. Əgər
belə atın cilovunu və şöhrətin
ipini boş buraxsan vay halına.
Kitabda Hikmət müəllim məni də
həmişə düşündürən bir
məsələdən geniş söz açır. O, Sovet quruluşunun məlum
neqativ, hətta kütləvi cinayət
faktları ilə tarixə düşmüş
cəhətlərini etiraf etməklə bərabər,
Sovet üsul idarəsini
birtərəfli, qərəzli, yalnız qara
boyalarla, zülmət imperiyası kimi qələmə verənlərə etiraz səsini ucaldır. Akademik
Abel Məhərrəmovdan bircə misal gətirməklə fikrini
tamamlayır: “Biz sovet
təhsil gəmilərində dünya
okeanlarında üzürdük”. Bu, həqiqətən də belədir. Güney Azərbaycanda 30 milyondan
artıq qardaş-bacımızın ana
dilində bircə məktəbi də yoxdur.
Bizdə isə elm-təhsil, incəsənət və başqa sahələrdə əldə olunan uğurları saymaqla
qurtaran deyil.
Müəllifin
“Maddi durumun indikindən
qat-qat ağır olmasına baxmayaraq o dövrün
insanlarının bir-birinə olan təmənnasız
qarşılıqlı sədaqətini, köməkliyini,
ürəyiyananlığını, indi
həsrətində olduğumuz canlı
ünsiyyətini, əsl insani münasibətlərini
yaddaşımda əziz xatirə kimi
saxlayıram” fikri də etiraz doğurmur, əksinə yaşlı adamlarda həsrət hissi
oyadır.
Kitabın “Yetmiş illik ömrün xatirə dəftəri”
bölümündə nələr yoxdur?!
İki qız atasının etiraflarına
fikir verin:
“Uşaqlarımın az olmasını
şəxsi həyatımda buraxdığım ən böyük, bağışlanılmaz səhv
hesab edirəm”. Bəzi gənc ailələrə
bundan böyük, ibrətgötürücü
söz demək çətindir. Eləcə
də “İnsanlara yaxşılıq edərkən
onların buna layiq
olub-olmamalarının fərqinə varmamışam” kəlamı
da ibrətamizdir.
Bu bölmədə yer
alan hər başlıqdan sonra
bir hikmətli kəlam verilir.
Məsələn: “Dağlardan əzəmətli
yalnız dağlar ola
bilər” və ya “Güzəran ən böyük bəladır, o
insanı ayaqlarından asaraq edam edir” və s.
İnsan xatirələrdə yaşayır
- deyənlər haqlıdırlar. Hikmət müəllim də
bu fikirdədir. Fikrinin
doğruluğunu sübuta
yetirmək üçün Qədim Çin mütəfəkkiri Konfutsiyə
müraciət edir: “İnsan
dünyasını dəyişdiyi zaman yox, onu son
xatırlayacaq adam öləndə ölür”. Bu kəlama bənzər
müdrik kəlama hələ Çin mütəfəkkirinin Azərbaycanda o qədər də tanınmadığı vaxtlarda, 40-50 il bundan əvvəl professor Abbas Zamanovdan dəfələrlə eşitmişdim. O, ləyaqətli
bir insanı son mənzilə yola salanda deyərdi: “Sağ ol, a filankəs!”. Mənasını soruşanda deyərdi
ki, o ölməyib, o bizimlədir. Yaxşı adamlar
ölmürlər. Onlar neçə
ki, biz varıq, bizim qəlbimizdə yaşayırlar.
Kitabdan hasil olan qənaətlərdən biri
də Hikmət müəllimin həddən
artıq mütaliəli
olmasıdır. Müəllif
bu münasibətlə
yazır: “Ömrüm
boyu öyrənməyə,
özümü tanımağa,
dərk etməyə səy göstərmişəm,
kitablardan bəhrələnmişəm.
Elm, mənəviyyat mənbəyi kimi kitablara inanmış, onlara səcdə etmişəm”. Maraqlıdır ki, o, burada avtoqrafla
hədiyyə olunmuş
kitabları sadalayır,
kitablardan və müəlliflərdən bəhs
edir. İnam və iman sahibi olan Hikmət
müəllim akademik V.Məmmədəliyevin “Qurani
Kərimi”i avtoqrafla ona bağışlamasından
və müqəddəs
kitabımızdan əsərində
bol-bol bəhrələndiyindən
xüsusi söz açır. Müəllif, eləcə də dünyanın çox böyük şəxsiyyətlərinin
kitablarını oxuyub,
onlardan yerli-yerində
istifadə etmiş, əsərini zənginləşdirmiş
və daha oxunaqlı etmişdir.
Kitabda müdriklərin kəlamları
qırmızı xətt
kimi keçir. İstər-istəməz müəllifin də
müdrikliyinə ürəyində
yer ayırırsan və inanırsan ki, bu müdriklik
ona təkcə kitablardan deyil, əsasən damarlarında
axan canlı qan yaddaşı folklordan gəlib.
Kitabın böyük bir
hissəsi yazıçı,
şair və alimlərimizə həsr olunub. “Dostlarımızın
qədrini sağlığında
bilək” bölümünü
həyəcansız oxumaq
olmur. Bu bölüm
Bəxtiyar Vahabzadənin
aşağıdakı misraları
ilə başlayır:
Yaranışdan bilirik, -
ömrə nəhayətdi ölüm,
Zamanın hökmü
budur:
hər kəsə qismətdi ölüm.
Burada Xalq şairi, akademik Bəxtiyar
Vahabzadəyə, AMEA-nın müxbir üzvü Yaşar
Qarayevə həsr olunan yazılar - ağılar, xüsusilə
təsirlidir.
Kitabda H.Əbdülhəlimovun əsərlərinə
həsr olunmuş ayrıca bölüm də yer alır. Bəxtiyar
Vahabzadə, Əziz Əfəndizadə, Faiq Çələbi
(bir neçə məqalə), Ədalət Tahirzadə, Əfqan,
Sadıq Murtuzayev, Flora Xəlilzadə, Sönməz
Abbaslı, Süleyman Əhmədov, Sabir Əfəndiyev və
başqalarının əsərlərində Hikmət müəllimin
yaradıcılığından və şəxsiyyətindən
bəhs edilir. Professor Ədalət Tahirzadə kitaba
yazdığı son sözü “Hikmətnamə”
adlandırıb. Bununla həm Hikmət müəllimin şəxsiyyətinə,
həm də əsərinə işarə edib və mənə
görə doğru seçim edib. Əsərin hər səhifəsi
hikmətlə doludur. Ömrünü təmənnasız
olaraq Şəki folkloruna, xüsusən də Şəki lətifələrinə
həsr edən, onlardan qədərincə bəhrələnərək
hikmət məktəbinə çevrilən Hikmət Əbdülhəlimovun
əsəri elə belə də olmalı idi.
Bu çox maraqlı,
düşündürücü kitabı oxuyub qurtaranda qəlbimi
Rəfik Zəkanın kitabda yer
alan ölməz misraları göynətdi:
Keçən günlərimi
qaytaraydılar,
Gələn günlərimi qurban verərdim.
Qəzənfər
PAŞAYEV
filologiya elmləri
doktoru,
professor
525-ci qəzet.-2012.-
14 iyul.- S. 25.