Xəbərsiz
ötən Zaman
Azərbaycan
Respublikası Milli Televiziya və Radio Şurasının
üzvü, “Kaspi” qəzeti və Təhsil Mərkəzinin rəhbəri,
görkəmli publisist, dövlət və dövlətçiliyimizin
milli-siyasi atributu olan azərbaycançılıq
ideologiyasının tanınmış tədqiqatçısı,
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru Sona Vəliyevanın
yenicə çapdan çıxmış 568 səhifəlik
“Zaman xəbərsiz ötdü...” kitabı arxa cildin üzərindəki
yazıda müəllifin oxucularla növbəti
görüşü və şairənin
yaradıcılıq hesabatı kimi təqdim edilir.
“Növbəti
görüşü” ifadəsini qəbul etmək olar, hesabat
hardan çıxdı? Məncə, həyatının və
ədəbi fəaliyyətinin ən yetkin dövrünə qədəm
qoyan Sona xanımın yaradıcılıq hesabatı hələ
çox-çox irəlidədir. Ancaq madam ki, təqdimatda bu
söz işlədilib, onun ifadə etdiyi məfhum və
çalarları üzərində bir az fəlsəfi gəzişmələr
etmək savabdır...
Ən
böyük xoşbəxtlik, heç vaxt bitməyəcək
zənn edilən sevgi, arasından su sızmaz hesab edilən
dostluq zamanla necə öləziyir, azalır, bitirsə,
heç vaxt sağalmayacaq dediyimiz yara, bizi tərk etməyəcəyini
düşündüyümüz dərd də zamanla qaysaq
bağlayır, yaddaşdan silinir və büsbütün
unudulur. Əla-həzrət Zamana yenilməyən heç nə
və heç kəs yoxdur
“Hesabat”ı belə də yozmaq olar. Həyatda
mütləq xoşbəxtlik də, əbədi kədər
də yoxdur. Hər şey nisbidir. Vaxtaşırı xəyal dünyasına dalmaq,
bizi bizdən ayıran yaxın və uzaq zaman dilimlərini
zehnimizdə təkrarlayıb, o zaman kəsiklərində
baş verənləri xatırlamaq, əslində, zamanı təhtəlşüur
dayandırmaqdır, tarixin təkərini, fələyin
çarxını geriyə fırlatmaqdır. Uşaqlıqda zaman məfhumu gələcəyə
doğru istiqamətlidir, çünki uşaqlığın
keçmişi olmur. Gənclikdə zaman məfhumu iki istiqamətlidir,
çünki yaşanmış bir keçmiş,
yaşanacaq bir gələcək var. Ömrün qoca və
ahıl yaşlarında vəziyyət nisbətən kədərldir.
Zaman məfhumu yalnız geriyə doğru istiqamətlidir
- uşaqlığa və gəncliyə doğrudur. Bu zaman dilimində gələcək yoxdur. Biz
qısa insan ömründəki ilk iki zaman dilimini
(uşaqlıq və gənclik dönəmlərini) dolu-dolu
yaşasaq da, bu illər bizə bir an kimi,
bir göz qırpımı kimi gəlir. O zaman dilimlərinin
içindəykən buna çox fikir vermirik, nə də
olsa, hələ qabaqda gələcək var, deyirik. Yaşamağa başlamaq istədiyimiz anda isə,
ömrün payız fəslinə girdiyini idrak edirik. Necə ki, payız aylarında bağ mövsümü
qurtarır, bostan sovuşur, “yenə o bağ olaydı”
arzuları dilə gəlir, eləcə də zamanın xəbərsiz
ötdüyünü dərk etdiyimiz anda, dövrəyə xəyallar,
xatirələr, yaşanmışlar, qədrini bilmədiyimiz
olmuşlar-bitmişlər, keçmişlər girir. Yəni
insanlar “xəyal etdikləri müddətcə yaşarlar”(Yəhya Kamal). Fikrimizcə, “Zaman xəbərsiz
ötdü...” kitabının təqdimatdakı “hesabat”
sözü Sona xanımın yaradıcı insan olaraq
özünə, oxucusuna və onu sevənlərə ədəbi-bədii
fəaliyyətinin yekunlarına dair qısa yaddaş qeydləridir.
Tanınmış
yazıçı, əməkdar jurnalist, tarix üzrə fəlsəfə
doktoru, “Kaspi” qəzetinin baş redaktoru Natiq Məmmədlinin
“Ümidlər və arzular şairəsi” adlı səmimi
ön sözü ilə açılan kitabın “Portret cizgiləri”,
“Çəhrayı rəngli dünyam”, “Arazboyu
düşüncələr”, “Publisistik etüdlər”, “Alim və
ictimai xadim” adlarını daşıyan beş bölmə
“Zaman xəbərsiz ötdü...”nün məzmun, mətləb
və mahiyyətini son dərəcə dəqiq və sərrast
ifadə edir. Bu bölmələrdə Sona
xanımın həyatı, bədii
yaradıcılığı, elmi və publisistik fəaliyyəti
geniş işıqlandırılıb. Kitabda daha əvvəl
çapdan çıxmış şeir kitablarından
seçmələrlə yanaşı, yeni şeirlər,
respublikamızın tanınmış söz-sənət sərrafları,
görkəmli elm adamları, dəyərli ziyalıları tərəfindən
qələmə alınmış təxminən 50-yə
yaxın məqalə, esse, təhlil və rəy, portret
oçerkləri, eləcə də müəllifin müxtəlif
vaxtlarda KİV-lərə müsahibələri, çap
olunmuş publisistik yazıları və azərbaycançılıq
ideologiyasına dair elmi-nəzəri qənaətləri
toplanmışdır.
Kitabının səhifələrini ehtiyatla çevirirəm. Əvvəlki iki şeir
kitabından -”Çəhrayı rəngli dünyam” (2007) və “Arazbarı”dan
(2011) bilirəm ki, bunun da içində astarı üzündən
oxunan zərif ipək misalı kövrək şeirlər var,
qırıla bilər. Öz iç limanına lövbər
salmış misralar var, həyatın dalğalarından
yorğun düşüb, dincini alır. Həssas
duyğulardan ucaldılmış büllur könül
sarayı var, “kənar şəxslərin girməsi
qadağandır”, köhnə dostlar istisnalıq təşkil
edirlər. Elə bir saray ki, kərpiclərinin
düşüşü, qopuşu günbəgün yox, ilbəil
olur:
Uşaqlığım,
gəncliyim ömürdən düşüb,
Ağzımın
dadıdır, bir az gen düşüb
Sirrimi,
sözümü kimlə bölüşüm
Tanrıdan
dost payım, köhnə dostlarım.
Sona xanımın poetik
yaradıcılığının mövzu palitrası rəngarəng
olmaqla yanaşı, çox sağlam bünövrə üzərində
inşa edilib.
Ortaya elə bir möhtəşəm abidə
çıxıb ki, onun bütün komponentləri rəngarəngdir,
yəni biri-birilə həmahəng, həmavaz və uyumludur.
Bu şeirləri tək-tək, bənd-bənd,
misra-misra da təhlil etmək, şah beytlərin, bərcəstə
misraların, tutumlu bəndlərin hər biri haqqında səhifələr
dolusu yazmaq mümkündür. Hər
üç kitabdakı şeirlərin tamamını oxucunun
öz öhdəsinə buraxıb, Sona xanımın poetik
dünyası haqqında ümumi rəy yaratmağa cəhd
göstərməyin daha doğru olacağı qənaətindəyik.
Hər
şeydən əvvəl, Sona xanımın poeziyasında Vətən
sevgisi milli vətəndaşlıq mövqeyi ilə bir
bütünlük təşkil edir (“Arazbarı”, “Ağlama,
şəhid balası”,
“Açıq qapılar”,
“Ay qapı bağlayan”);
Bu
şeirlərdə torpaq itkisi, Qarabağ dərdi qadın qeyrəti,
qadın isməti ilə tamamlanır (“Öncə can
sağlığı deyən kəslərə”, “Sərçələrin
yurd sevgisi”, “Şahım, Şeyxim, Savalanım”,
“Şuşanın dağları”nı oynayan oğlan”,
“Özgə havalara oynayan gözəl”,
“Düşübdü”, “Əshabi-kəhf dastanı”, “Əziz
qardaşım kefli İsgəndərə”, “Bir havasız hava
çalın”);
Həzin
lirik duyğular elimizin adət-ənənələri ilə
qoşa addımlayır (“Sarı gözəl, sarı
çiçək”, “Ana öyüdü”, “Bu nə eşq
sevdası, bu nə möcüzə”, “Quruyan ərik
ağacı” , “Qapı üstündəki ad”);
Miras
alınan ana şəfqəti, ana əllərinin hərarəti
varislərə ötürülən övlad və nəvə
qayğısı ilə bütünləşir (“Bir ana
köçünə çatmamışam mən”,
“Anamın əlləri”, “Şirin çiçək”,
“Şamxala”, “Səttar üçün”,
“Belə öyüd vermə, ana”);
Doğma
kənd və ata ocağı həsrəti
bütövlükdə kosmopolit şəhər mühitindən
qaçıb əsrarəngiz təbiət gözəlliklərinin
çevrələdiyi kəndə sığınmaq istəyi
ilə birgə dilə gətirilir
(“Ata evim”, “Dünya gözlərimdə çəhrayı
rəngdə”, “Quruyan ərik ağacı”, “Yollar”, “Salam, ata”,
“Bu uşaqlıq mənimdi”, “Kimsə yoxdur ağı desin bu
kəndə”, “Yol üstə, yolların aşiqi çinar”,
“Tənha sarı yarpaq”);
Yaradıcı
insanın, həssas şairənin hiss-həyəcanları,
lirik duyğuları gündəlik mətbəx-məişət
qayğılarının təzadları ilə
qarşılaşdırılır (“Ağlaya bilməyəndə”,
“Darıxan adam”, “Adi qayğılardan bezmişəm daha”, “Pəncərə
işığı, qadın baxışı”,
“Yazmadığım şeir”, “Gəl gedək bu şəhərdən”,
“Tanrıdan dost payım, köhnə dostlarım”, “Əhval”,
“Gəl sənə bir həzin şeir oxuyum” );
Nəhayət,
dünyəvi məhəbbət və bəşəri
eşq Uca Tanrı sevgisi ilə, irfani sevgi ilə vəhdət
təşkil edir (“İlləri əl-ələ verib gəlmişik”,
“Səni yola saldım”, “Köhnə görüş yeri”, “Səni
sevdim, Allahım”, “Qapına gəldim, İlahi”, “Çox
şey istəmirəm Allah babadan”, “Vallah, gözə gəldi
bu ilahi eşq”).
Sona
xanımın bədii yaradıcılığında diqqəti
çəkən məqamlardan ilki budur ki, o, az
yazır, yaxud az çap olunur. Bu, onun
özünə qarşı tələbkarlığından,
poeziyaya qarşı həssaslığından, ədəbiyyata
ciddi münasibətindən irəli gəlir.
Tanınmış ədəbiyyatşünas və
folklorşünas-alim, poetik sözün siqlətini
yaxşı duyan dostum Muxtar Kazımoğlunun kitabda yer alan “Tənhalıq qıfılbəndi”
adlı dəyərli məqaləsində də bu məqam
vurğulanır. Sona xanımın zəngin xalq
yaradıcılığından, folklor xəzinəsindən
qidalanan poeziyasının digər müsbət məziyyətləri
ilə yanaşı, şairənin bədii sözə
qarşı tələbkarlığı qeyd olunur.
Sona xanımı hər gün bir şeir yazmaq, yeni
söz söyləmək fikri təlaşa salmır, təşvişə
düşürmür. Çünki onun hər zaman deyilməyə təzə
sözü də, poeziyanın izah etməklə mükəlləf
olduğu gizlinləri görən gözü də var. Əslində,
hən hansı bir şeir misralardan, misralar bilinən kəlmələrdən,
kəlmələr də məlum hərflərdən
doğulduğuna görə, onun bayat, köhnə, nimdaş
olması lazımdır. Lakin yüzillərin
poetik təcrübəsi öyrədir ki, şeirdə bakir
olan təkbaşına söz deyil, onun poetik
yüküdür, fikirdir, duyğudur, oxucuya ünvanlanan mətləbdir,
“yaxşı unudulmuş köhnədən” yaradılan yeni və
təzə-tər məramdır. Necə
deyərlər, nimdaş qabıqlı sədəf mirvarinin
qiyafəsi olduğu kimi, köhnə söz də təzə
fikrin geyimidir.
Zamanın xəbərsiz ötüb-keçməsi bir
deyimdir. Yəni illəri xərcləyib bitirmiş insan geriyə
boylandığında öz ömrünün necə gəlib,
necə getdiyini fəhm eləmir. Kitabda
verilən fotoşəkillərin bir qismi məni xəyalən
illər öncəsinə, Şərurun dağlar
qoynundakı ucqar Tənənəm kəndinə apardı.
Qeyri-ixtiyari eyni
sözləri pıçıldadım: Zaman xəbərsiz
ötdü... Mən Sonanı elə o
ağ-qara fotoşəkillərdəki kimi, qoşa
hörüklü qarabəniz qız, evinə yaxın bulaq
başına gələn, kəhrizin buz kimi suyunu səhəngə
dolduran məktəbli kimi xatırlayıram. Hərdən mənə
elə gəlirdi ki, Sona digər qızlardan daha tez-tez o bulaq
başına gəlir. Səbəbini gec də
olsa, tapdım. O bulaq illər sonra Sonanın ailə həyatı
quracağı ömür-gün yoldaşı və
qonşusunun darvazasının kandarında idi...
Doğrudanmı zaman xəbərsiz ötüb? Bəs
yaşanan ömrün acılı-şirinli günlərini
hara yazaq? Hələ məktəbli ikən
rayon və mərkəzi qəzetlərdə çap olunan
şeir və məqalələrini, “Şərur
qönçələri” ədəbi birliyindəki
qönçə dönəmlərini neyləyək?
Kitabda yeniyetmə Sonanın mətbuatda ilk addımlarına
şahidlik edənlərdən biri, tanınmış şair
İbrahim Yusiflinin son dərəcə səmimi məqaləsi
var. Uşaqlıq və gənclik illərimin yadigarı olan
bu dəyərli söz-sənət və elm-maarif adamı haqlı olaraq yazır ki,
Sona xanım ədəbiyyata, poeziyaya, publisistikaya bu gün gəlməyib.
Bugünkü tanınmış şairənin,
maarifçinin, publisistin, alimin arxasında uzun illərin gərgin
zəhməti, oxuyub-öyrənmək inadkarlığı,
doğma ocağına və xalqına güvənc və inam
yeri ola bilmək əzmkarlığı
dayanır.
Sona
xanımın “Şahım, Şeyxim, Savalanım” şeiri məni
təxminən 35-40 il əvvələ
qaytardı. Görkəmli Xalq yazıçımız
İsmayıl Şıxlının bir hekayəsində naməhrəm
kişi görəndə qadının
baş örtüyünü üzünə çəkərək
ağzına yaşmaq tutmasının nə mənaya gəldiyinin
ilk bədii-estetik təqdimatını oxuyub
sarsılmışdım. Hekayədə yaddaşımda
qaldığı kimi nəql etmək istədiyim yalınayaq,
sıyrılıb belinə qaldırılmış tumanı
altından çılpaq baldırı görünən bir
qadının kişilərlə birlikdə palçıq
ayaqlama səhnəsi var. Öz əshabələri ilə
onlara yaxınlaşan Şahı görür-görməz
qadının baş örtüyünü düzəldib,
yaşmaqlandığını görən hökmdar gülərək:
“Bu qədər kişi var yanında, birlikdə işləyirsiniz,
yaşmaq tutmursan, niyə məni görcək
başını örtüb yaşmaq tutdun?”, - deyir.
Qadının cavabı Şahın üzünə şapalaq
kimi yapışır: “Qibleyi-aləm, bunlar kişi deyil,
kişi olsaydılar, bu zülmə dözüb, içərisinə
saman yerinə şüşə qırıntıları
qarışdırılmış bu palçığı
yalın ayaqla yoğurmazdılar”. Şeirin məndə
oyandırdığı ilk çağrışım
(assosiativ məna) bu cavab oldu. Savalanın ətəyində
yarıyuxulu, yarıgerçək üzü qibləyə
dayanıb, Şah İsmayıla xitab edən qadının
dilindən süzülən misralara baxın:
İçim
də, çölüm də qəm tarixidir,
Dərbənd bağlı qapım, Təbriz lal anam.
Şuşa
baş örtüyüm, sürüşüb
düşüb,
Şahın hüzurunda necə dayanım?
Təşbehin
gücü və təzəliyi, poetik çəkisi, məna
siqləti, göz
qabağındadır. Dörd misra ilə
çəkilən tablo xalqımızın minillik faciəvi
tarixinin mənzərəsidir. Torpaqlarını
itirə-itirə gələn, Dərbəndi, Təbrizi, Zəngəzuru,
Qarabağı əlindən gedən və çadır
şəhərciklərində yaşamağa məhkum edilən
qaçqınlı-köçkünlü xalq kəlağayısı
başından sürüşüb düşən ismətli
qadına bənzədilir. Namusunu hifz etməyə and
içdiyimiz bu torpaqlar yağı tapdağı altında əzildikcə,
qız-gəlinlər dığalar əlində əsir
qaldıqca bu millətin qol götürüb oynamağa
haqqı çatmır:
Yox, yox,
oynamağı ayıb bilmirəm,
Sükutlu toy evin yas yeri bildim.
Sən elə
oynadın, üzündə sənin,
Bir bala
dağına, yurd itkisinə
Havalanıb süzən bir ana gördüm.
Sona xanım heca vəzninə olduğu kimi, sərbəst
şeirə də vaqifdir. Daxili qafiyələri
və ritmləri yerində işlədir, misraların prozaya
qaçmasını önləyir, poetik
axıcılığa diqqət edir. Sərbəst
şeir nümunələri içərisində
könlümə yatanlardan biri “Əziz qardaşım kefli
İsgəndərə” şeiridir. Şeirin dramatik
ovqatı da, faciəvi məramı da aydındır:
bütün dövrlərdə olduğu kimi, insanları
“Anlamaq dərdi” (daha doğrusu, anlaya bilməmək dərdi!)
öldürəcək. Cahili, nadanı, qaragüruhçunu
Ustad Cəlil Məmmədquluzadə öz məşhur
obrazının dili ilə necə məsxərəyə qoyub
sarkastik gülüşə tuş etmişdisə, Xalq
şairi Rəsul Rza və Xalq yazıçısı Anar necə
tənqid hədəfinə çevirmişdisə, Sona
xanım da elə edir. Ancaq mövzuya yeni baxış
bucağından boylanır, məşhur “Ölülər”dəki obrazları,
o cümlədən kefli İsgəndəri müasir dövrə
köçürür. Onlar indi başqa qiyafəyə
bürünüblər: Kəndxuda Xudayar bəy “milyonerdir,
kitab yazdırır, professordur”; Şeyx Nəsrullah artıq
ölü diriltməklə yox, pul diriltməklə məşğuldur;
Nazlını ata-anası deyil, “Rusetə ərə gedən əri
özü şeyxlə tanış edib”; Məmmədhəsən
əminin oğlu “əcnəbi
dil öyrənir”, xaricə getməyə
hazırlaşır; Teleqrafçı Baxşəli Həzrət
Abbas yerinə indi Avropa Məhkəmələrinə şikayət
məktubları yollayır; “Hamının məsləhət
yeri Mirbağır ağa elmi atıb”, Çindən mal gətirib
topdan satır; Pərnisə də “hürriyətin mənasını
öyrənib”, sponsorunun köməyi ilə “Toylar
kraliçası” olub. O zaman kefli İsgəndər olub-bitənləri
anlayırdı, ancaq açıq şəkildə dilə gətirə
bilmirdi. Sənətkar tənqid hədəflərini
heç kəsin baş qoşmaq istəmədiyi bir “sərxoş”
vasitəsilə yaylım atəşinə tuturdu. O
zamandan indiyə çox şey dəyişib. Dəyişməyən
yalnız budur ki, xalqımız hələ də cəmiyyətə
yad ünsürləri, insanlarda baş verən tənəzzülün
səbəblərini anlamaqda çətinlik çəkir.
Hər kəs özünə, öz içinə,
yaxın ətrafına baxmaqdansa, səbəbi
başqalarında, uzaqlarda, özgələrdə axtarır.
İnsanlar “Anlamaq dərdi”nin kökündə
özgə dərdinə biganəliyin, yurd itkisinə
laqeydliyin, öz həyətini vətən zənn etmə xəstəliyinin,
“məndən ötdü, qardaşıma dəydi” xəyanətinin
yatdığını görmürlər, öz nadanlıq və
cahilliklərini dərk etmirlər, bilik sahibi olmadan fikir sahibi
olurlar. Görənlər və anlayanlar da
bataqlığı qurutmaq yerinə “ağcaqanad ovuna”
çıxırlar. Bunun bir mərəz olduğunu
öz lirik qəhrəmanı ilə söhbət şəklində
paylaşan Sona xanım şeirin final misraları ilə
bugünün gerçəkliyinə kefli qafa ilə yox,
ayıq başla, sayıq məntiqlə baxmağı
öyüdləyir:
Bax,
köhnə, sağalmaz dərddir
“Anlamaq dərdi”.
Sən çox fikir eləmə.
Bir də,
bacın qurban,
ta
içmə...
Zaman vaxtsız
ötməyib... “İlləri əl-ələ verib gəlmişik”
şeirini ilk dəfə iki il bundan qabaq həyat
yoldaşının 50 yaşının qeyd olunduğu dost-həmkar
süfrəsində Sona xanımın öz dilindən dinləmişdim.
Məclisdəki yüzdən artıq qonaq bir
qadının öz həyat yoldaşı haqqında deyə
biləcəyi ən zərif, ən saf, ən ülvi
duyğuların şahidi olmuşdu. Ancaq ehtimal ki, bir
qismi aşağıdakı bəndin mətnaltı həqiqətinə
diqqət eləməmişdi:
Sən
bildin, mən bildim, bir də dörd divar,
Başqası duymasın dərdimiz nədir.
Yarıya
böldüyün papirosların
Kül yeri, köz yeri ürəyimdədir.
Ömür-gün
yoldaşına arxa-dayaq, övladları Səfiyə və
Şamxala qayğıkeş ana, ərköyün Səttara
sevimli nənə olan Sona xanım “Uğur qazanmış hər
kişinin arxasında bir qadın vardır” təkəbbüründən
uzaq bir kövrəkliklə öz yarının, yarısının
gözlərinə baxaraq şeir oxuyurdu:
Durmusan əllinin
astanasında,
Hələ
qarşımızda bir ömür də var
İlləri
əl-ələ verib gəlmişik,
Əlini əlimdən
çəkmə nə olar!
Kitabdakı
müsahibələrindən birində jurnalist Sona
xanımın diqqətini ilk şeir kitabının adına
yönəldərək deyir ki, onun poeziyasında qəmlə
yanaşı, işıq da var, kitabın adında olduğu
kimi: “Mənim çəhrayı dünyam”. Sona xanımın cavabı, bir
baxıma, onun sənət kredosu, həyata və insana
baxışı, dünyaduyumu haqqında düşüncələrini
əks etdirir: “Həmişə çalışmışam
ki, insanlarda onların yaxşı xüsusiyyətlərini
görüm... Əgər münasibətdə
qarşınızdakının mənfiliklərini
axtarsanız, ünsiyyət qura bilməyəcəksiniz,
çünki müsbət enerji mübadiləsi olmayacaq.
Nə yazıq ki, bəzən işıqlı,
çəhrayı gördüyün adamla münasibətdə
bütün fikirlərin alt-üst olur. İnsan odur ki,
buna baxmayaraq, özündə qala bilsin, dəyişməsin:
Mən
layla eşitdim çəhrayı rəngdə,
Mən öyüd eşitdim çəhrayı rəngdə.
Üzümdə
göz yaşım möcüzə, vallah,
Görsən, inanmazsan - çəhrayı rəngdə.”
Görkəmli
elm adamı, şair və pedaqoq Xanəli Kərimli
kitabdakı “Bir nağıllı dünya” adlı məqaləsində
Sona Vəliyevanı zəngin ənənəsi olan Azərbaycan
qadın şairləri içərisində və həm də
çağdaşları sırasında seçilən, təqdir
olunan şairlərdən biri hesab etməkdə son dərəcə
haqlıdır. O, dəqiq bir müşahidə ilə Sona
xanımı zərif və kövrək, məqamında bir o
qədər də sərt və döyüşkən qələm
adamı-şairə kimi səciyyələndirir.
Tanınmış
publisistika nəzəriyyəçisi, jurnalistika elmimizin tədrisi-təlimi
sahəsində görkəmli mütəxəssis olan Cahangir Məmmədlinin
kitabda yer alan “Yollara yağan yağışın poetik
ovqatı” məqaləsindəki kövrəklik, həssaslıq mənə
də siyarət etdi, necə deyərlər, məni də
öz minor ovqatına köklədi. Xeyli
müddət haqqında bəhs edilən “Yollara
yağış yağır” şeirinə bəstələnmiş
həzin mahnını gözəl səsli müğənnimiz
Bəyimxanımın məlahətli ifasında dinləyə-dinləyə
xəyallara daldım. Cahangir müəllim
mənim də paylaşdığım belə bir tutumlu fikir
söyləyir ki, “XXI əsrin ilk onilliyinin poeziya faktları
L.Tolstoyun “Hər şey ölüb gedəcək, var-dövlət
də, sərmayə də yox olacaq, bu dünyada yalnız bədii
söz qalacaq” fikrinin dəqiqliyini bir daha sübut edir. Əsrin
ilk onilliyinin əbədi qalacaq nümunələri
sırasında Sona Vəliyevanın bir çox şeiri də
ayrıca yer tutur...
Yaz gecəsi
dəli-dolu,
Buludu giley
dolu
Yerdə
bir qız unudulub,
Yollara
yağış yağır...
...Bu
misralar çox poetik idi və məndə qəribə
assosiativ düşüncələr yaratdı. Müəllif
bir yaz yağışının doğurduğu
duyğuları poeziyaya çevirib insan qəlbinin dərin
qatlarına təsir edən misralar yaratmışdır.
Bu şeirin hər misrasında insanı duyğulandıran məqamlar
vardı:
Bu
yağış dostum, yarımmı,
Dərdim desəm ovudarmı?
Mən
Tanrının yol adamı,
Yollara yağış yağır.
Sona
xanımın şeirlərini oxuduqdan sonra “özü
üçün tamam yeni bir yaradıcılıq
dünyası kəşf etdiyinə” diqqəti çəkən
Cahangir müəllim yazır ki, “şeirlərin
hamısında sözün vizual şəkli var və bu
vizuallıq hər kəsin ovqat təxəyyülünə
çox bağlıdır. İnsana ilk anda adi
görünən hər bir predmet şairin bədii
baxışında qeyri-adilik qazanır və poetik görümü
ilə yeni, qəribə bir ovqat yaradır”. Dəqiq müşahidədir və əlavə
şərhə ehtiyac yoxdur.
Qədim
yunan filosofu Sinop doğumlu Diogen (Türkiyənin Qara dəniz
sahil şəhəri Sinopda onun əzəmətli heykəli
var: əlində fənər, yanında vəfalı köpəyi)
günün gündüz çağında əlində
yanılı fənərlə küçə-küçə,
diyar-diyar dolaşarmış. Gündüz vaxtı əlindəki
fənəri soruşanlara filosof: “Mən İnsan
axtarıram”, - deyərmiş. Onun
haqqındakı onlarla rəvayətdən biri olan bu hekayətin
qissədən hissəsi, bizcə, budur ki, baxmaqla görmək
fərqli anlayışlardır. Hər
gördüyün adamı insan zənn etmək xatadır.
Adam (Adəm) Xaliqin xəlq etdiyi məxluq,
İnsan isə bu məxluqun həyat boyunca öz işi, hal və
hərəkəti ilə qazandığı fəzilətlər
məcmusudur. Adam yalnız özü üçün
yaşayırsa, adam olaraq qalır, başqalarının
sevincini, dərdini paylaşırsa, insanlaşır. Sevinc hissi məlumdur. Lakin
işin içinə dərd-qəm qarışdımı,
nigarançılıq başlayır, ruh narahat olur,
açıq dənizdə limandan-limana sovrulan gəmiyə
oxşayır. Batmır, amma dincliyi və
rahatlığı da olmur! Sona xanımın “Adi
qayğılardan bezmişəm daha” şeirindəki qərib
yolçu, ruhu diyar-diyar dolaşan filosof Diogenin xələfidir:
Narahat
ömrümə sığmayan ruham,
Qərib yolçu kimi məkan gəzirəm.
Mənə
qoşulmağın bəlkə gərəksiz,
Möcüzə
axtaran səyyaham vallah,
Özümə qoşmağa insan gəzirəm.
Eyni ruh “Gəl
gedək bu şəhərdən” və “Qərib payız” şeirləri
üçün də səciyyəvidir. Yuxarıdakı
şeirdə ruh canlı varlığın - insanın
narahatlığı, nigarançılığı idi.
Bu şeirlərdəki ruh isə canlı təbiətin
- payızın yarpaq tökümüdür. Ancaq özü-özlüyündə yox, şairin
ruhuna səpdiyi kədər yağışına görə,
“qəhərdən saralıb tökülən yarpaqları”
ilə insan ömrünün xəzan çağını,
həyatın kədərli anlarını, yaşamın
qürub çağını, ayrılıq dəmlərini
xatırlatdığı üçün ruhu narahatlıq
girdabına çəkir, lirik qəhrəmanın ruhunu
sızladır. Saralan yarpaqla “xatirə-ocaq”
necə sönərsə, “ruh da ayrılıqdan elə
saralır”. Payız
bir də ona görə kədər doğurur ki, ondan sonra
qış gəlir, yoxsa, “qışdan günəşli
qapılarda intizara son qoyacaq bahara” doğru yol gedilsəydi, nə
vardı ki?! Lirik qəhrəmanın payızı sevməməsinin
səbəbi “ruhunun saralan yarpağa oxşaması”, saralan
yarpağın (yarpaq qırğınının!) isə
ayrılığı xatırlatmasıdır:
Bu necə
payızdı, bu necə, Allah,
Budaqda saralan min ümid ölür.
Yarpaq
qırğınına azğın küləklər
Bilmirsən
ağlayır, bilmirsən gülür!
Dilimizdə
bir atalar sözü var: Qaranquşlar gəldi gedərdi, qurban
olum sərçəyə. Açıqlaması
məlumdur. Qaranquşlar köçəri
quşlardır. Qışın
qarına-sazağına dözümləri yoxdur. Ən isti künc-bucaqda yuva qursalar da, soyuqlar
düşən kimi, təbdili-məkan edirlər. Sərçə quşların ən balacası,
cılızı və məsələn, turacla, kəkliklə,
qırqovulla, bülbüllə müqayisədə ən
çirkinidir. Ancaq insanlara vəfada,
yaşadıqları torpaqlara etibar-sədaqət məsələsində
digərlərindən daha üstündür. Sona xanım “Sərçələrin yurd sevgisi”
şeirində yurd yerinə bu bağlılıq məqamını
poetik şəkildə dilə gətirir. Öz
yurd-yuvasını tərk edənlərə balaca sərçələrin
“biz tikmişik, ölərik, vermərik” cik-ciklərilə
mesaj göndəririr:
...bəzən
bir sərçə yuvası
önündə
ölüm-dirim
savaşı gedir.
Cik-cik,
bizimdi,
biz tikmişik.
Cik-cik, ölərik vermərik.
Bir neçə kəlmə də alim Sona xanım
haqqında.
Vaxtilə Xalq şairimiz B.Vahabzadə haqqında bir dostluq
şarjı oxumuşdum
Qatlayıb
dizinin altına qoyar,
Alim Bəxtiyarı
şair Bəxtiyar...
Məncə,
şarj bir az qeyri-adilanə idi. Çünki B.Vahabzdə böyük şair
olduğu kimi, böyük də ədəbiyyatşünas-alim
idi, vurğunşünasdı. Sona
xanımın alimliyinə gəlincə, bütün səmimiyyətimlə
deyirəm ki, onun tərəzisinin sənət və elm
gözləri tarazdır. Bunun belə olduğunu təsdiqləmək
üçün N.Məmmədlinin kitabdakı “Ön
söz”ünü, görkəmli alim, AMEA-nın müxbir
üzvü, Əməkdar elm xadimi N.Cəfərovun kitabın
sonuncu bölməsində yer alan və Sona Vəliyevanın
alim və ictimai xadim kimi qiymətləndirildiyi “Azərbaycançılıq
ideologiyasının tədqiqatçısı və təbliğatçısı”
adlı məqaləsini, Sona xanımın “Azərbaycançılıq,
milli ideologiya və ədəbi-estetik təlim kimi” (2002),
“Milli dövlətçilik hərəkatının yüksəlişi
və Xalq Cümhuriyyəti dövründə azərbaycançılıq
ideyası” (2003) əsərlərini, eləcə də
kitabdakı bu ideyanın əsas elmi-nəzəri müddəalarının
əks olunduğu sonuncu bölməni diqqətlə oxumaq
kifayətdir.
Mən Sona xanımın bu mövzudakı fəlsəfə
doktorluğu dissertasiyasının müdafiəsini
xatırlayıram. Sanki dünəndi. Halbuki
üstündən yeddi il keçib. Yəni
Zaman yenə də xəbərsiz ötüb keçib... Dissertasiyanın avtoreferatına rəy də
yazmışdım. Azərbaycançılığın
milli ideologiya və ədəbi-estetik təlim kimi təşəkkül
tapması və inkişaf yollarının
araşdırılmasına, bu çoxəsrlik və olduqca
mürəkkəb ictimai-siyasi, mənəvi-psixoloji, tarixi-fəlsəfi
prosesin elmi-nəzəri təhlilinə həsr olunmuş
dissertasiyanın mövzusu son dərəcə aktual və yeni
idi.
Məlumdur
ki, uzun müddət ərzində müxtəlif qadağalar,
siyasi-ideoloji maneələr Azərbaycan xalqının
gerçək soykökünü, milli-mənəvi dəyərlər
sistemini öyrənməyə, qədim tarixə və zəngin
mədəniyyətə malik və dünya bəşər
sivilizasiyasının ayrılmaz hissəsi olan bu etnosun öz
halalca adını daşımasına imkan verməmiş,
millətimizi milli ideya və ideologiyadan məhrum buraxmışdı.
Cəsarətlə deyərdik ki, azərbaycançılığın
bir milli ideologiya olaraq ədəbi-estetik fikirdə öyrənilməsi,
azərbaycanşünaslığın bir elm sahəsinə çevrilməsi
işində Sona xanımın böyük xidmətləri
olmuşdur. Çox müxtəlif kitab və məqalələrdə
özünü göstərən bu xidmətin son nəticəsi
fundamental bir tədqiqatın meydana çıxmasına təkan
vermiş, Sona Vəliyeva “Ədəbi-estetik fikirdə milli
ideya təlimi - azərbaycançılıq: təşəkkülü
və inkişaf yolu” mövzusunda fəlsəfə
doktorluğu dissertasiyasını uğurla müdafiə
etmişdir.
Dissertasiya
işində azərbaycançılıq
ideologiyasının ədəbi-estetik fikirdə yaranması və inkişafında
xidmətləri olan “Kitabi-Dədə Qorqud” və “Koroğlu”
kimi folklor abidələri, Xətai və Füzuli kimi dahi
klassiklərin, M.F.Axundov, H.Zərdabi və A.Bakıxanov, C.Məmmədquluzadə
kimi maarifçi-ziyalıların, onlarla yazıçı,
siyasi xadim və publisistin, ədib və ədəbiyyatşünasın
müvafiq bədii, publisistik, elmi əsərləri,
müasirləri olan görkəmli azərbaycanşünas-alimlərin
əsərləri təhlilə cəlb olunmuşdu. Bizi
razı salan ciddi elmi məqamlardan biri o idi ki, müəllif bu
sahənin mükəmməl nəzəriyyəçisi kimi
çıxış edir, azərbaycançılığı
milli dövlətçilik ideologiyası, milli ideya təlimi
olaraq türkçülük, ümmətçilik-islamçılıq,
turançılıq, qərbçilik və s. fikir cərəyanları
ilə müqayisədə təhlilə çəkirdi.
Sona
xanım mənə avtoqraflı “Zaman xəbərsiz
ötdü...” kitabı ilə birlikdə, onun şeirlərinə
bəstələnmiş iyirmi mahnıdan, onlardan beşinə
çəkilmiş kliplərdən və müəllifin
Nadir Hüseynov tərəfindən ifa edilən şeirlərindən
ibarət eyniadlı üç diski də hədiyyə
göndərmişdi. Bu məqaləni o şeirləri və
görkəmli sənətkarlarımız İlhamə
xanım, Flora xanım, Bəyimxanım, Lalə Məmmədova,
Ahmet Şafak, Namiq Qaraçuxurlu, Cavanşir Məmmədov və
Firuzə İbadova, Bahar Lətifqızının möhtəşəm
ifasında mahnıları dinləyə-dinləyə
yazdığımı demək, məncə, artıqdır.
Sona xanımın kövrək duyğu və
düşüncələrlə halələnmiş poetik
yaradıcılığına dair məqaləni ancaq o
ovqatla, onun şeirlərinə bəstələnmiş
mahnıların müşayiəti ilə yazmaq olardı...
“525”dən:
Yubileyi
və yaradıcılıq uğurları münasibətilə
Sona xanım Vəliyevanı biz də təbrik edir, ona
cansağlığı, ədəbi-ictimai fəaliyyətində
yeni nailiyyətlər arzulayırıq.
Əsgər RƏSULOV,
filologiya elmləri doktoru,
professor
525-ci
qəzet.-2012.-30 iyun.-S.14-15.