Biz sevdik, aşiq olduq...
20-Cİ ULUSLARARASI XƏZƏR
ŞEİR AXŞAMLARINDAN GÜLDƏSTƏ
Türkiyənin
ev sahibliyi etdiyi Uluslararası Xəzər şeir
axşamları 1992-ci ildən başlayaraq hər il
keçirilməkdədir. Bütün türk dünyasına
hesablanan və böyük tarixi missiya daşıyan bu
möhtəşəm şeir bayramının bir əhəmiyyəti
də bundadır ki, hər növbəti bayram ortaq ədəbi
dəyərlərimizi yaradan Müzhəd Dədə, Əhməd
Kabaklı, Əhməd Yəsəvi,
Mehmet Akif Ərsoy, Nəcib Fazil Qısakürək,
Çingiz Aytmatov, Mağcan Cumabay, Almas İldırım, Bəxtiyar
Vahabzadə kimi ünlü ədəbiyyat adamlarından birinə
ad olunur. Və bu sadəcə, bir ithaf xarakteri
daşımır. Eyni zamanda, onların kitablarının nəşri,
yaradıcılıqlarını incələyən simpozium və
konfranslar, bədii irslərinin gələcəyə
ötürülməsi üçün uşaq və gənclər
arasında şeir yarışması kimi çoxsaylı əməli
işlərlə müşayiət olunur.
Elaziq
şəhərində düzənlənən və iyunun
21-dən 24-dək davam edən 20-ci Xəzər şeir
axşamları isə
“Mənəm
ol eşq bəhrəsi,
dənizlər
heyran mənə,
Dərya
mənim qətrəmdi,
zərrələr
ümman mənə”-
deyərək
eşqi ibadətin təməlinə gətirən
böyük təsəvvüf şairi Yunus Əmrəyə
həsr olunmuşdu.
Lord
Bayronun ingilis, qraf Puşkinin rus, Qarabağ
xanlığının baş vəziri Vaqifin Azərbaycan poeziyası və
ədəbi dilində etdikləri çevrilişi məhzun
bir el aşığı olan Yunus Əmrə 750 il öncə,
həm də bütün müstəvilərdə fars dilinin
hegemon olduğu Səlcuqlar səltənəti dövründə
Türk dili və poeziyasında etmişdir.
Sadə
və xas türkcəsiylə Söz zirvəsinə ucalan bu
azman mütəsəvvüf Osmanlı şeirini İran təsəvvüf
ədəbiyyatının təsirindən çıxarmaqla,
özündən sonra gələn şair və
aşıqlar üçün böyük, xəlqi bir məktəb
olmuşdur. Ümumiyyətlə, Yunus Əmrənin
bütün ümumtürk şeirinə, o sıradan, təsəvvüf
təmayülünün çiçəkləndiyi XVI-XIX əsrlər
Azərbaycan ozan şeirinə də təsiri olmuş və
bu səbəbdən, bizim məkanda da əfsanələşmişdir.
Təsadüfi deyil ki, indiyədək Türkiyənin müxtəlif
vilayətlərində tapılan və bu haqq
aşığına aid olduğu ehtimal edilən 10 məzardan
əlavə, bir məzarı da Azərbaycanın Qax rayonu ərazisindədir.
Ölkəsinə
bənzəyən şeir
Uluslararası
şeir şölənində təmsil olunan bir qrup yazara
istinadənTürkiyə, Azərbaycan və digər
türkdilli xalqların (qazax, qırğız, özbək,
mesxeti türkləri, Krım tatarları) poeziyasının
çağdaş durumu barədə qəti rəy vermək
yanlış olardı. Amma şölən münasibətilə
nəşr olunan yığcam məlumat-ontologiyadan, universitet və litseylərdə,
ilçələrdə keçirilən görüşlərdə,
eləcə də iyunun 23-də, final gecəsində səslənən
şeirlərdən alınan təəssüratı birləşdirməklə
müəyyən qənaətlər söyləmək
mümkündür.
Son
iyirmi ildə Avrasiyada baş verən siyasi-ideoloji dəyişikliklər,
sınırların açılması,
qarşılıqlı ədəbi-mədəni əlaqələr,
bütün türk dünyasına hesablanan nəşrlər
(Dialoq Avrasiya Platformunun “DA”, Avrasiya Yazarlar Birliyinin “Qardaş qələmlər”
dərgiləri..., kitab nəşrlərinin, tərcümə
işinin intensivləşməsi, internet inkanları və digər
optimal şərtlər qardaş xalqların poeziyasını
regionlaşmadan öncəki ümumtürk şeirinə
yönləndirməkdədir. İlk növbədə, bu, dil təsirlərində
özünü göstərir və həmin təsir daha
çox Türkiyə türkcəsinə aiddir. Dil elementləriylə
bərabər, Türkiyə şeirinə xas olan poetik
üslublar, təmayüllər də daşınır. Məsələn,
yüzillərcə Osmanlı şeirinin əsas təmayüllərindən
olan və mövqeyini bu gün də qoruyub saxlayan təsəvvüfün
Azərbaycan şeirində yenidən dirçəlməsi həmin
təsirlə bilavasitə əlaqəlidir və bir söz
adamı olaraq mən buna ürəkdən sevinirəm.
Çünki fəlsəfəsində iman va Allah eşqi
dayanan təsəvvüf bəşəri düşüncənin
ən işıqlı yönlərindən biridir. Şeirin
bütün təbiətindən, qayda-qanunlarından uzaq olan, mücərrəd fəlsəfəçi
meyllər isə yalnız Türkiyə şeirinin deyil,
böyük planda müasir Avropa şeirinin təsirləri ilə
əlaqəlidir.
Forma
və məna-məzmun qatından baxsaq, çağdaş
Türkiyə şeirində gələnəksəllik, qutsal
dəyərlər və milliyyətçi hava, Azərbaycan
şeirində ənənəylə neomodern paralellik və
dünyaya qarışmaq meyli, Orta Doğu şeirində isə
(qazax, qırğız, özbək, türkmən, tatar və
s.) ənənə və mühafizəkarlıq
aparıcıdır. Qənaətlərimiz bunu da söyləməyə
əsas verir ki, şeir metafizik hadisə olmaqla yanaşı, həm
də yerüstü faktorlarla-yarandığı məkanın,
cəmiyyətin siyasi-ideoloji durumuyla, bir sözlə, əlahəzrət
Zamanla sıx bağlıdır və bu üzdən, hər məkanın,
hər ölkənin şeiri də özünə bənzəyir.
Türkdilli
ölkələrdə yaranan şeirin bədii-estetik səviyyə
üstünlüyü barədə qənaəti isə
Avrasiya Yazarlar Birliyinin başkanı Yaqub Dəliöməroğlunun
ixtiyarına buraxmaq istərdim. Elaziq Kültür və Konqres
Mərkəzində “Yunusda insan sevgisi və ilahi eşq”
konfransında çıxış edən möhtərəm
Yaqub bəy bu üstünlüyü Azərbaycan şeirinə
ad elədi.
İmperiya qüruru özünəhörmət
və əlifba sırası
Türkiyəyə
ilk qısacıq səfərimdən qalan ömrə bərabər
təəssüratları bölüşmək imkansız.
Amma elə mühüm məqamlar var ki, mütləq deyilməlidir.
Öndə
qeyd etdiyim kimi, “Yunus Əmrə və eşq” mövzulu
şeir axşamları həm böyük, təntənəli
açılış-bağlanış şölənləri,
həm də konfrans, simpozium və görüşlər səviyyəsində
Elaziqi bütünlüklə əhatələyirdi. Ev sahiblərinin
dediyinə görə, uluslararası şölənə
yarım il hazırlaşmışdılar və indi bu
genişmiqyaslı layihədən maksimum faydalanmağa
çalışaraq, dəqiqəni belə fövtə vermək
istəmirdilər. Müxtəlif proqramlarda nəzərdə
tutulan bütün müddəalara, şərtlərə,
reqlamentə dədiqliklə əməl olunurdu.
Qısa
nəfəsdərmələrdə ayaqüstü qəlyanaltı,
böyük fasilələrdə zəngin naharlar verilirdi. Və
həmin yemək süfrələrinə təkcə qonaqlar,
yerli təmsilçi və görəvlilər deyil, mərasimə
qoşulan hər kəs dəvətliydi. Yığcam
görüşlərə 100-150, konfrans və simpoziumlara
300-500 insanın qatıldığını nəzərə
alsaq, hər kəsin nahara dəvətli olmasının nə
demək olduğu yəqin ki, anlaşılar. Əgər
qonaqlara ayrılan kürsüləri tədbirə
könüllü qatılan yerlilər tutardısa, onlara da
qaşın üstə gözün var deyib xatirlərinə
dəyən olmurdu. Və bir qardaşın evində ev
adamlarına bu cür hörmət, sayğı, digərində
isə “sən özümünküsən, oturmasan, yeməsən
də olar, qoy qonaq yola düşsün” prinsipini, yaxud,
beş-üç əsas şəxsə xəlvət nahar
verilməsini düşündükcə qüssələnməyə
bilmirsən.
Ən
ibrətli, görklü məqamlardan biri isə 23 iyunda, Xəzər
şeir axşamlarının finalında baş verdi. Çoxsaylı
mətbuat orqanları, televiziya kanalları ilə izlənən,
TRT AVAZ-la birbaşa dünyaya yayımlanan finalda şairlər
səhnəyə əlifba sırasıyla dəvət olundu.
Təsəvvür eləyin, sözünü-səsini
Türkiyənin ayaq üstə dinlədiyi 75 yaşlı
Camal Safi, elə o yaşlarda olan ünlü şairlər Əli
Ağbaş, Halistin Kükül, İsmət Bora,
Möhsün Subaşı və digərləri növbə
gözlərkən 1984 doğumlu çox gənc bir şair-
Adem Yaşıl səhnəyə birinci dəvət olundu. Və
bizi heyrətləndirən bu jesti türkiyəli ağsaqqall
həmkarlarımız çox adi qarşıladı.
Çünki Türkiyənin şahı Qanundur, Qaydadır və
törə qanunları da, böyüklük-kiçiklik mərtəbəsi
də bu ali Qanun çərçivəsində
nizamlanır.
Əhali
və ərazisinə görə Güney Türkiyənin
ikinci böyük şəhəri olan Elaziq bütün
atributlarıyla şeir axşamlarına
qatılmışdı. Xüsusən də
açılış və final axşamlarında
bayramsayağı bəzənmiş minlərlə şeirsevərlər
(finaldakı izdiham qat-qat möhtəşəmdi) iştirak
edirdi ki, gözəlim Azərbaycanda bu cür ehtişamı
yalnız dövlət bayramlarında görmək olar. 22
iyunda Elaziqin mərkəzində gerçəkləşən
Xəzər şeir axşamlarının
açılış törəninə Türkiyənin
Baş naziri Rəcəb Tayyib Ərdoğanın təbrik məktubu
göndərməsi, şəhərin bütün idarəçilik
strukturlarının cavabdehliyə cəlb olunması dövlətin
mühüm ideoloji vasitə olan ədəbiyyata böyük
önəm verməsinin, eyni zamanda, xalqın ruhunu, mənəviyyat
və mənliyini ifadə edən bu cür bayramları
dövlər bayramlarıyla bir çəkidə
tutmasının görküydü.
Dənizi içmək istəyirəm
Qara
dənizlə Mərmərə dənizini qovuşduran əfsanəvi
Boğaz. Bütün dünya ölkələrinin yuxusunu
qarışdırıb, iştahını itiləyən əsrarlı
Türk həmayili. Çeşmə kimi dupduru və masmavi
bir ənginlik. Borxesin “bütün ərəb
yazıçılarının roman və hekayələrindən
mütləq bir dəvə karvanı keçir, imzasına baxmadan bilirsən ki, bunu
ərəb yazıçısı yazıb” sözlərini
yada salan və bütün türk seriallarını bəzəyən
bəyaz gəmilər.
Boğazın
içinə doğru uzanan nəhəng estakada üzərindəki
lokantada balıq, əkmək sifarişi. Elə oradaca dənizdən
tutulub qızardılan və yumşaq, kiçicik kömbələr
arasında müsafirlərə təqdim olunan bihuşdar
balıq. Müsafirlərin azərilər olduğunu dərhal
anlayıb da məhəbbətlə xidmətdə duran
qarsonun “bir şey içərmisiz” – sualı. Və
böyük Türk torpağına ilk
ayaqaçdısından qəhərlənərək
zümrüd suları, eyni dili, dini paylaşdığı
xoş üzlü, şirin ləhcəli izdihamı
acgözlüklə gözünə yığan müsafirin
qəribə cavabı:
– Bu
dənizi içmək istəyirəm, lütfən, ikram edə
bilərmisiz?
18-20
yaşlarında olan dəliqanlı istanbullunun bir anlıq
çaşqınlıqdan sonra heyran müsafiri anlayıb da
gözündən gülə-gülə: – Başım
üstünə, ablacığım! – söyləmə
...Tikə
boğazdan ötməmiş, ölüb qalmağı
arzuladığımız Boğaziçindən İstanbul
Hava Limanına qaranəfəs qaçış. Elaziqin mərkəzində,
şairlərin yürüşündə yüzlərlə
yürüşçünün birgə
daşıdığı nəhəng ay-ulduzlu
bayrağın, türkün zəfərlərini qutlayan əfsanəvi
Mehtər takımının daşırdığı
göz yaşları. Adını Cümhuriyyət şairimiz
Almas İldırımın verdiyi Xəzər gölü
sahilində möhtəşəm şeir axşamı. Vədə
tamamı, qüssəli ayrılıqlar, o vətəndən
bu vətənə dönüş və...
Kamal Abdullanın ödülü
İstanbul
Hava Limanında qeydiyyat növbəsində gözlərkən
ünlü yazarımız Kamal Abdullayla rastlaşırıq.
Bizimlə doğmalarıtək görüşən Kamal
müəllim
hamımızı qəhvəaltına dəvət eləyir.
Hal-əhvaldan məlum olur ki, o, Türkiyəyə “Sehrbazlar dərəsi”
romanının pirat üsuluyla nəşri və müəllif
hüquqlarından dolayı gəlib. Masa ətrafında
yarım saatlıq söhbət ədəbiyyatla
başlayıb, ədəbiyyatla bitir. Uçuşdan öncə
Kamal müəllim şeir şöləni münasibətilə
bizi ödülləndirmək istədiyini bildirir. Limandakı
Azad Ticarət Zonasına (DUTY FREE) apararaq ürəyimiz istəyən
şeyləri seçməyi tapşırır. Biz, xüsusən
də xanımlar onun səxavətindən yetərincə
faydalanır və özümüzə bahalı hədiyyələr
seçirik.
Səfərin
əvvəlində isə daha bir dostumuzun – Bakıda oturub,
İstanbulda bizi ağırlayan və bu səfərdə böyük əməyi
olan Rəşad Məcidin qayğısından sevinmişdik.
Təşəkkürlər,
Dostlar!
Təşəkkürlər,
sevgili Türkiyə!
Və
Eşq...
Şeir
axşamlarında Azərbaycanı təmsil edən
dörd müsafir – tədqiqatçı
alim Almaz Ülvi Binnətova, gənc şairlər Qismət
Rüstəmov, Aysel Əlizadə və bu yazının
müəllifi bərabər olduq. Artıq xatirəyə
dönən o unudulmaz günləri hərə min duyğuyla
yaşadı. Elə duyğular, elə eşqlər var ki,
çiçək kimi öz fəslində, öz məqamında
açılar-solar. Böyük eşq isə zaman- məqam
bilməz. Aşiqlər eşqini yerdən yeddi qat
ucalardakı əzəli-əbədi Məşuq
qarşısında- Allah dərgahında etiraf eləyər.
Dərviş Yunus kimi:
“Biz
sevdik, aşiq olduq
Sevildik,
məşuq olduq.
İstanbul-Elaziq-Bakı.
Bəsti ƏLİBƏYLİ
525-ci qəzet.-2012.-30 iyun.-S.20-21.