Məhəmməd Əmin Rəsulzadə
Nəşrin redaktorları: prof.
Şamil Vəliyev və elmi işçi Samir Mirzəyevdir.
Əsərləri
Üçüncü cild
(1915-1916)
Ön söz
Azərbaycan
milli qurtuluş hərəkatının ideoloqu və lideri,
ilk həqiqi demokratik Xalq Cümhuriyyətimizin banisi M.Ə.Rəsulzadənin
zəngin ictimai-siyasi və ədəbi-bədii publisistik
irsinin I cildi (1903-1909) 1992-ci ildə, II cildi (1909-1914) 2001-ci ildə
işıq üzü görmüşdür. İndi onun
1915-1916-cı illərdə dövri mətbuatda dərc
olunmuş əsərlərinin III cildini oxuculara təqdim edirəm.
Zənnimcə, 10 ildə təmənnasız
hazırladığım bu əsər Azərbaycan tarixi və
bütövlükdə I dünya müharibəsi
dövrü tarixi ilə maraqlananlar üçün
faydalı olacaqdır.
(Əvvəli ötən şənbə
saylarımızda)
VI
Bilirsiniz ki,
müsəlman məarifpərvərləri ilə zəmanənin
tərəqqilərinə, istədiklərinə aşina olan
alimlərimiz məktəb və mədrəsələrimizin
islah üçün hər şeydən əvvəl
bacarıqlı müəllim və mərifətli molla
yetişdirmək amal və arzusunu bəsləməkdədirlər.
Bu
amallarını xəyaldan həqiqətə gətirmək
üçün müsəlmanlar çalışmamış
da degildirlər. Onlar bu xüsusda həm nəzəri, həm əməli
olaraq çalışmışlardır. Rusiya müsəlmanlarının
ictimailərində, “İttifaq” proqramında bu xüsusda qətnamələr
və maddələr vardır. Müxtəlif zamanlarda müsəlmanlar
bu xüsusda hökumət idarələrinə müraciət
eləmiş, tələbnamələr vermiş, bu xüsusda
heyətlər göndərmişlərdir. Gəncədə
mədrəsəyi-ruhaniyyə, Bakıda “Səadət” məktəbləri
bu məqsədlə vücudə gətirilmək istənilmişdir.
Bu məktəblərdən könül istədigi qədər
faidə görülməmişsə, bunun bir az müsəlmanlara
aid olsa da, bir çox müsəlmanlara aid olmayan səbəbləri
olmuşdur.
Burası
ayrı bir bəhsdir. Bəlkə münasibət olurda ondan da
danışarız.
Hər halda
müsəlman əfkari-amməsincə müəyyən bir
şəklə binmiş. Təyin etmiş bir arzu vardır
ki, o da məktəb və mədrəsələrimizin və ələlümum
məarif işlərimizin islahı üçün bizə
darülmüəlliminlər, mədrəsəyi-ruhaniyyələr
lazım olduğudur.
Burada Rudolf cənabları
dəxi bizimlə iştirak ediyor. O da ilk əvvəl
buradan başlamaq istiyor. İbtidai məktəblərimizdə
şəriət dərsi və ana dili tədrisi ilə məhlə
məscidlərinə mollalar yetişdirmək üzrə
Tiflisdə “Əli” və “Ömər” məktəblərini
islah edərək bu surətlə həm müsəlmanların,
həm də dövlətin “qədim arzusu”nu təşkil edən
mühüm bir məsələnin “həllinə”
başlamış oluyor.
Tiflisdəki “Ömər və Əli” məktəblərinin
imdiki halda ibtidai birər məktəb olduqları məlumdur.
Popeçitelin bunları ali ibtidai məktəb halına
cıxaracaq və bundan sonra hır sənə 3 illik ilahiyyat və
müəllimlik kursu əlavə ediləcək.
Hər bir islah dövründən əvvəlki
əcib və qərib adlarla baqi qalacaq bu məktəblərin
nə kibi bir proqram və üsul ilə “islah” olunacağı
həqqində popeçitel idarəsinin məruzəsinə
qoşdurulmuş olan əlavələrdən iqtibas surətilə
“Açıq söz”ün 128-ci sayısında müfəssəl
məlumat verilmişdir.
Bu məlumatdan görüldügi vəchlə
müsəlman əfkari-amməsinin tələb elədigi mədrəsəyi-ruhaniyə
əvəzinə təqdim olunmaq istənilən bu Tiflis məktəblərində
dərs dili əsas etibarilə rusca olacaq. Burada ancaq türk
olan şagirdlərə Azərbaycan türkcəsi
oxutdurulacaq. Şəriət dərsləri isə ərəbcə
oxutdurulacaq. Türk olanlara türkcə, türk olmuyanlara da
rusca tərcümə edilmək şərtilə.
Sonra xüsusi surətdə əlavə
olunacaq 3 illik kurslarda da şəriətə aid bütün dərslər
fiqh, təfsir, elmi-kəlam, elmi-hədis, dini-islam tarixi, islam
tarixi kibi dərslər-hamısı ərəbcə
oxutulacaq.
Türkcə olaraq ancaq türkcə
özü oxudulacaq.
Sair dərslər isə tamamilə rusca
olacaq.
Bu surətlə tərtib və islah
olunmuş bu məktəbdən çıxan adam sonra da
türkcə müəllimi, xəlq mollası olacaq.
Bakalım, ali ibtidai (russki-tatarski
biçimində, Alekseyevski şkol tipində) məktəblərin
başına birər ilahiyyat kursu əlavə etmək surətilə
bizə “əllamə”lər yetisdirəcək olan bu məktəblərdə
müəllimligə, mollalığa, şəriətmədarlığa
mədar olacaq dərslər nə kibi bir zamanda ögrədiləcək:
Əvvəl türkcəni tədqiq edəlim
– dörd hazırlıq klasların hərəsində həftədə
6 dərsdən hesab olunduqda, ayda 24 və təlim dili 8 ay
etibar olunursa, ildə 192 dərs oluyor ki, dörd ildə 768 dərs
edər.
Ali ibtidai məktəblərin 4 əsaslı
siniflərində isə hərəsində türkcəyə
həftədə ancaq 2 saət yer verilmişdir. Bu surətlə
demək ki, hər sinifdə ildə 64 dərs və cəmən
256 dərs vardır.
Xüsusi kursların 3 sinfində də
türkcəyə ikişər saət təxsis olunmuşdur
ki, cəmən 192 dərs edər.
Bu hesabə cümlətan vursaq, 11 ilin ərzində
türkcədən cəmən 1316 saət dərs veriləcəgini
görəriz. Bu dərs gününü 4 saət etibarilə
alarsaq, 300 günə qədər şey edər ki, haman bir il
deməkdir. Demək ki, popeçitel idarəsi bir sənə
təhsil ilə bizə türkcəni tədrisə müqtədir
pedaqoqlar, müəllimlər yetişdirmiş olacaq ki, onlar
türkcəmizin bütün qəvaməzi-ədəbiyyəsinə,
nəzəriyyati-elmiyyəsinə, şeir və nəsrimizin
bütün tərkibat və təhlillərinə aşina
birər üstad olacaqlar.
Özü də bu qısa müddətdə
bu böyük bilgi yalnız türkcə dərsinə məxsus
olan türkcə “təhribə”si ilə hasil edəcəklər.
Çünki başqa dərslər ya rusca, yaxud ərəbcə
oxudulacağından onların türkcə təhsilinə
bittəb təsirləri olmayacaq. Olsa belə, hər halda
müsbət (almalı) degil, mənfi (atmalı) olacaqdır.
Hələ müəllimlərə
lazım olan hazırlıq son üç ildə xüsusi
kurslara keçiləcəgindən, demək ki, türkcənin
ədəbiyyat və qəvaidi-ədəbiyyə qismi ancaq
192 saət zərfində gündə dörd saət istemal
etibarı ilə demək ki, bir ay yarım zərfində
ögrədiləcəkdir.
Bu türkcəsi, bakalım, mollalıq,
ruhanilik, şəriətmədarlıq nə kibi bir
yıldırım surətilə ögrədiləcək.
Əlbəttə, bu məsələləri
təhlil etdikdə hazırlıq sinifləri ilə əsaslı
dörd sinfi nəzəri-etinaya almayacağız.
Çünki oralarda oxudulacaq “şəriət” başqa məktəblərdə
oxunacaq qədər olub, haman proqramdadır.
Məlumdur ki, şəriət ərəbcə
oxunacaq. Demək şagirdlərə ərəbcə də
ögrədiləcək. Əvvəlcə bunu ögrənəlim,
ərəbcə 3 və 4-cü ali ibtidai siniflərində
şəriət dərsləri əsnasında həftədə
2 saət keçiriləcək. Bu, 128 saət, sonra xüsusi
kurslarda birinci və ikinci siniflərdə həftədə
üç saət, üçüncü sinifdə isə həftədə
iki saət tədris olunacaq ki, cəmən 256 dərs və
hamısı bir yerdə 384 dərs, yaxud gündə 4 dərs
etibarilə təqribən üç ay deməkdir. Farsicəni
Firdovsi, Xəyyam, Sədi, Hafiz kibi səramədan süxəni
təhlil edə bilmək üzrə müdiriyyət haman 256
saət əsnasında, yəni iki ayda ögrədiyor.
Ülumi-şəriyyəyə gəlincə,
təfsiri-Qurani-məcidə 192, tarixi-islama 192, fiqhi-islamiyyə
352, elmi-kəlamə 272, elmi-hədisə 128, tarixi-dini islamə
44 dərs təxsis olunmuşdurki, cəmən 1300 dərs edər
ki, bu haman bütün tətillər ilə bərabər tam
bir illik təhsil deməkdir.
Demək ki, bir il tədrislə müdiriyyət
bizə bütün şəri və dini
ehtiyaclarımızı görə biləcək əllamələr,
hər bir ümumi-şəriyədə məharətli fəqiyyələr, müctəhidlər
hazırlayacaq və hazırladığı bu əllamələri
dəxi bizə təqdim edərək deyəcək ki: iştə
istədigimiz “ülumi-islamiyyəyə dana və zəmanə
ehtiyacatına aşina işıqlı mollalar” rahət olunuz.
Alınız da bunları, artıq Türkiyədən, Misirdən,
İrandan gələn “mütəəssib”lərə tabe
olmayınız!
(Burada 7 xətlik bir abzası senzura
çıxarıb, yeri ağdır – Ş.H.)
Hökumətimiz bizləri xaricdən gəlmə,
rus dövləti “nəzəryyəsi və ruhu ilə zidd”
duyğu və düşüncələrə malik olan ruhanilərdən
tamamilə biehtiyac etmək istiyorsa, bu diləginə nə
xaricdə oxuyan bir mollani rəsmi surətdə prixod
mollalığına təsdiq etməmək həqqində
çoxdan bəri mövcud olan həyati olmayan qanun və
nizamları və nə də Rudolfun
düşündügü həyati olmayan “mədrəsəyi-ruhaniyə”ləri
ilə yetişə bilər. cəmaətimizi xaricdən gəlmə
“mütəəssib” mollaların nüfuzundan qurtarmaq
üçün ona daxil məmləkətdə həqiqi din
xadimləri və şəriət alimləri yetişdirə
bilmək imkanı verilməlidir. Bu da hərgiz ali ibtidai məktəbləri
bitirmiş və yarım-yamalaq “zərb-yəzri” əzbərləmiş
bir şkola uçenikinin başına əmmamə
sarıyıb buraxmaqla hasil ola bilməz.
Dini və milli ehtiyaclarımız təsəvvür
olunduğundan daha ciddi, dərdlərimiz güman
olunduğundan daha dərin və daha süznakdır. Milli cərihələrimiz
bu kibi şübhəli məlhəmlərlə sağalacaq
bir halda degildir.
Kurslardaki təlim dili həqqində
möhtərəm arkadaşımız Ömər Faiq əfəndi
“Açıq söz”ün 144-cü sayısında qayət həqli
olaraq öz rəylərini bəyan buyurmuşlardır. Əsasən
Faiq Əfəndi ilə fikirdə bir olduğumuz şübhəsizdir.
Gələcək məqaləmizdə Faiq
Əfəndinin çox münasib bir zamanda
qaldırdığı bu məsələ həqqindəki
fikri və mütaliəmizi də təfsilən izahə səy
edəcəgiz!
VII
Rudolf cənablarının islah olunacaq məktəb
və mədrəsələrimiz üçün nümunə
olmaq üzrə vücuda gətirmək istədikləri “Əli
və Ömər” məktəblərində qəbul etdikləri
oxu dillərinə tənqid gözü ilə baxılarsa, o
zaman görülür ki, yalnız Dağıstan müsəlmanları
degil, Azərbaycan – türkləri də doğma ana dillərindən
mümkün olduqca uzaqlaşdırılmaq istənilir.
Məlum olduğu üzrə,
dünyanın bütün millətləri və Rusiyada
yaşayan bilcümlə qovmlər kibi biz də, biz
türk-tatar milləti də öz məktəbimizə, milli
məktəbə malik olmaq istiyoruz. Milli məktəb deyincə,
əlbəttə, oradaki oxu və oxutuluşun türkcə
olduğunu, olması lazım gəldigini təsəvvür
ediyoruz. Biz istiyoruz ki, sırf türk-tatar qovmlərinə məxsus
olmaq üzrə açılan məktəblərdəki
bütün dərslər türkcə – ana dilincə olsun.
Bunu söylərkən tarix, coğrafiya, hesab dərsi ilə
bərabər şəriət dərsinin də türkcə
oxutdurulmasını əlbəttə qəsd ediyoruz. Ruscayi,
rus tarix, ədəbiyyatını, rus əruz və
lisaniyatını bir dərs olaraq rusca ögrənmək,
rusca oxumaq və oxutmaq tərəfdarıyız.
Bunu nə üçün tələb
ediyoruz? Əcəba, bu həvəsimizdən çıxma bir
kapriz (naz)mıdır? Əlbəttə, yox, bu imperialist
olmayıb da göygün altında hər bir şəxsə
və şəxsiyyəti-camiyyə təşkil edən hər
bir millətə öz kötügü, öz ruhu, öz adət
və əxlaqı üzərində gögərib
ürümək həqqini təslim edən hər mənsəfin
böyük övladi-bəşər üçün istədigi
bir həqdir. Daha ziyadə: bu hər növ siyasət təsirindən
xaric saf bir fənn təşkil edən pedaqocinin dəxi caiz
gördigi və tələb elədigi bir şeydir.
Fəqət mövzuyi-bəhsimiz olan layihə
nə yukarıda olunan insafi, nə də hökmü məlum
və aşkar olan tərbiyə və təlim üsulunu
iqtizasını düşünüyor. O yalnız əsrlərdən
bəri tətbiq oluna gələn məarif siyasətini dəvam
etdirərək milləti-məhkumənin mənafeini hər
növlə olsa da, tərvic elədigi “fikri-səltənət”ə
fəda etmək surətilə hərəkət ediyor. Bunun
üçün də türk-müsəlmanlara məxsus
vücudə gətirmək istədigi xüsusi bir məktəbin
vücudini üç yerə bölür: rusca, ərəbcə
və türkcə.
Ümumi dərslərin hamısı rusca
oxudulacaq. Şəriət dərsi ilə şəriətə
mənsub olan elmlərin hamısı ərəbcə
oxudulacaq. Türklərə molla və müəllim
hazırlayacaq olan bu məktəbdə isə türkcə
yalnız bir dərs kibi oxudulacaq. Realni ilə gimnaziyalarda
fransızca, yaxud nemescə oxudulan kibi.
Varsın ruscadan başqa bütün
ümumi dərslərin dəxi türkcə oxutdurulması hələlik
məhal bir arzu olsun. Şəriətin ərəbcə
oxutdurulmasına nə deyəlim. Əcəba, şəriət
dərsi türkcə oxutduruluyorsa, “fikri-səltənət”ə
zidd bir hərəkətmi görülmüş olur?
Bir takım ayin duaları ərəbcə
əzbərlətdirilməsinə, əlbəttə, kimsə
bir söz deyəməz. Madam ki, məktəb proqramında ərəbcənin
oxutdurulması dəxi vardır. Ərəbcə olan mərasimi-diniyyə
ilə duaları xüsusi surətdə ögrətməgə
bir o qədər ehtiyac da qalmıyor. Yalnız məsəla-fiqh,
kəlam, təvsir kibi elmlərin haman ərəbcə
oxutdurulmasında nə kibi bir hikmət ola bilər? Bu dərsləri
ərəbcə oxutdurub da türklərə türkcə
dağıstanlılara isə rusca tərcümə etməkdənsə,
haman birdəfəlik türkcə ögrətmək
mümkün və lazımdır.
Türk amali-milliyyəsi Quranın, əhadis
kitablarının, risaleyi-əməliyyələrin, xülasə,
dinə aid bütün təlimat kitablarının, hətta,
xütbələrin belə milliləşməsini, türkcə
olmasını arzu etməkdə ikən, bu arzu və amaldan və
ondaki elmi və dini faidədən ğəflət edərək
şəriətə aid dərslərin də ərəbcə
oxutdurulması cəhətinə getmək, amali-milliyyəmizi
anlamamaq və yainki zorlamaq deməkdir.
Popeçitel cənablarının
iddiasına görə Şeyxülislam həzrətlərilə
Müfti əfəndi həzrətləri dəxi bu layihədə
göstərilən islahati-əsası ilə əsasən
razılıqlarını vermişlərdir. Demək ki, şəriət
dərslərinin bilaistisna ərəbcə oxutdurulması maddəsini
də təsdiq etmişlərdir.
Eşitdigimizə görə, Şeyx ilə
Müfti həzrətləri sözdə əsasən
müvafiqət etdikləri mətləb ilə ağ
kağız üzərinə qara həriflərlə təsbit
olunan müdiriyyət layihəsi arasında böyük bir fərq
görüyorlarmış. Hətta, bu xüsusda canişin dəftərxanəsinin
belə nəzəri-diqqətini cəlb etdirmək
üçün təşəbbüsdə dəxi
bulunmuşlar imiş. Tutduqları mövqeyin şan və
heysiyyətilə mütənasib hüquqsuzluğuna nəzərən
şeyxlik ilə müftiligin bu kibi rəsmi layihələri təsdiq
edəcəklərinə ehtimal gedə bilir.
Fəqət bununla bərabər bu qədər
“ağ” bir surətdə tərtib verilən layihəyə
Şeyx ilə Müftinin “əğfal olunmadan” razılıq
vermiş olduqlarına dəxi könül inanmaq istəmiyor.
Əcəba, Şeyx ilə Müfti şəriətə
aid dərslərin ərəbcə oxutdurulmasına nə nəzərlə
baxıyorlar. Bu dərslərin türkcə oxutdurulmasında
şəri bir mane görüyorlarmı?
Hər nədən bəhs olunsa da, burada
şəri maneədən bəhsə yer olmasa gərək.
Çünki məqsəd qəvaidi-fiqhiyyəyi ögrənməkdir.
Hanki dildə olsa da, ögrənmək olar. Elmi-kəlam bir nov
islam fəlsəfəsidir. Fəlsəfənin mütləqa ərəbcə
oxunması fərz degildir, təfsir haman ərəbcə
oxunsun – deyə bir hökm yoxdur. Farsca, türkcə təfsirlər
vardır. Tarixi-islami, kəza ərəbcə ögrənmək
kimsəyə vacib degildir.
Qonşularımız gürcülərdə
bir “kəlisa müxtariyyəti” məsələsi var. Bu məsələnin
ümdə mətləbi haman kəlisa məktəblərində
dinə aid olan dərslərin gürcücə ögrənilməsini
tələb etməkdən ibarətdir.
Qonşularımızın az qala fəsxinə müvafiq
olduqları bir üsuli neçün tazədən bizə tətbiq
etmək istəmiyorlar?...
Deyəlim ki, müdiriyyət rus dilinin mərvici,
onun hamisi və rus məarif siyasətinin bu günki gündə
icra olunan şəklinin nümayəndəsidir. Ona görə
də yazdığı layihəsində ruscaya
ayırdığı mövqei zəiflədə bilməz
idi. Fəqət bu ərəbpərəstliginə nə ad
verəlim?
Burada bir az diqqət olursa, incə bir siyasət
işlənmiş olduğu gözə çarpmaya bilməz,
burada bizə öylə gəliyor ki, ərəbcəyə
dostluqdan ziyadə tərkcəyə qarşı yumuşaq deyəlim,
iltifatsızlıq vardır. Bundan başqa bu xüsus “zəbani-zəban
ərəbəst” xəyalında bulunub da dini bir lisan
olduğu üçün onu təqdis edən “mütəəssib”lərə
icrai-təsir etmək kibi elmi-ruh üstəligi də işə
verilmişdir.
Vaxtilə Qafqasiya şəhərlərindən
birisinə xəlqin adət və əxlaqına bələd
bir polismeystir təyin olunuyor. Onlar həqqində tədqiqatda
bulunuyor. Bu polismeystir şəhərdəki axund
otaqlarını gəziyor. Baxıyor ki, otaqların əksərində
Firdovsinin “Şahnamə”sini oxuyurlar. Haman əmr edir ki, bundan
sonra “Şahnamə” oxumaq yasaqdır. Gərək otaqlarda
Seyid-əl-şühəda ileyhüssəlamın
zikri-müsibəti söylənsin. Əlbəttə, daha
dindar və mütəəssib olanlar üçün
polismeysterin bu əmri adəta bir nemət oluyor. Kəndisinə
təşəkkür edirlər. Fəqət müdəqqiqlər bilər ki,
“Şahnamə” ilə mərsiyədəki təfavüt nədir?
Dağıstanlıları türklərin
nüfuzundan saxlatmaq və onları “türkləşdirməkdən”
uzaqlaşdırmaq politikasında Rudolf cənabları qəribəliklər
göstərəcək qədər iləriliyorlar. “Əli və
Ömər” məktəblərinə daxil olan qeyri türk (yəni
dağılstanlı) müsəlmanlara şəriət dərsi
türkcə degil rusca tərcümə olunacaq. Bu şübhəsiz
ki, bir qəriybədir, “kuryoz”dur. Təsəvvür ediniz.
Müəllim “fiqh”dən bir mətləbi ərəbcə
söyləyəcək (klasdaki məsəla 40 tələbədən
30-u türk deyəlim – 10-u da ləzgi, asetin və
çeçendir) sonra dönüb bunu türkcəyə tərcümə
edəcək, bir də dönüb rusca çevirəcək.
Bunun üçün əvvəla bir müəllim tapmaq
lazım gələcək ki, ümumi şəriyyədən
kamil olsun, eyni zamanda da ərəbcə, türkcə və
ruscayi gözəl surətdə bilsin.
VI məqaləmizdə ümumi-şəriyyənin
tədrisi üçün bir il vəqt təyin olunmuş
olduğunu tədqiq etmişdik. Əgər bu dərslərin
bir dəfə türkcə, bir dəfə də ruscaya tərcümə
ediləcək olduğunu dəxi zesabə qoyarsaq, o zaman bu bir
işi üç dəfə azaltmaq lazım gələcək
ki, 4 ay edər.
Kəndlərində olarkən biri-birini
anlamaq üçün türkcə söyləşmiş
olan “Əli və Ömər” məktəbinə şagird
olmuş dağıstanlıları bütün bu “kuryoz” (əcibə-qəribə)lara
təhəmmül etmək surətilə olsa da türkcədən
uzaqlaşdırmaqdaki bu israrə əcəba səbəb nə?
Səbəb nədir? Bilmiyoruz. Fəqət
bu qədər deyə biləriz ki, bu suala veriləcək
cavab “pedaqoci”dən degil, “politika”dan gözlənməlidir.
Fəqət müsəlmanlara, türklərə
məxsus mollalar və mütəəllimlər hazırlamaq
üçün vücudə gətirilmək istənilən
oxu yurdlarında politikadan ziyadə tərbiyə və təlim
üsuluna rəayət olunseydi, daha müvafiq olur, müsəlmanları
daha ziyadə razı və məmnun edərdi.
VIII
Oxucular bilirlər ki, Qafqasiya canişini
şurasında müsəlmanlara məxsus açılacaq mədrəsə
məsələsi müzakirə olunacaq “Əli” və “Ömər”
məktəblərinin “mədrəsə”yə dəgişməsi
xüsusunda məarif müdiri Rudolf tərəfindən təklif
olunan “layihə”yə baxılacaq idi.
Müsəlmanlardan ötrü çox
mühüm olan bu məsələnin canişin
şurasınca baxılmasının təxir etdirilməsi
üçün bəzi möhtərəm zəvat tərəfindən
təşəbbüs edilmiş, istənilmişdi ki, bu
xüsusda əvvəlcə xüsusi bir məarif
şurası dəvət olunsun. Bu şurada müsəlman cəmaətinin
fikri dəxi sorulsun.
canişin həzrətləri vaqe olan bu
istidani lütfən qəbul eləmiş və dəftərxanə
yanında böylə bir “məarif şurası”nin
çağrılmasını əmr eləmişdi.
Bu şuranın
çağırılması daha əvvəl müqərrər
ikən oraya zemstvo şurası girmiş, bu məsələ
təxir etdirilmişdi.
Rudolf cənablarının yuxarıda
adı çəkilən layihəsindən “Açıq
söz” oxucuları əvvəlcə möhtərəm
arkadaşımız Ömər Faiq Əfəndinin qismən
dünya üzü görməyən məqalələrindən
xəbərdar, sonra da məzkur layihənin səhifələrimiz
vasitəsilə nəşr olunan tərcüməsi ilə
aşina olmuşlardı.
Məzkur layihənin mühüm nöqtə
və nüktələrini tərcümə etdikdən sonra
“Məktəb və mədrəsə” övzusunda
yazdığımız məqalələrdə cəhr və
tənqid eləmişdik.
“Məktəb və mədrəsə” məqalələri*
Rudolfun nəzəriyyələrini, suyi-zənn və qəsdlərini
və müsəlmanlara molla və müəllim yetisdirmək
üçün təklif elədigi həyatdan uzaq naqis və
müsbət olmayan təkliflərini cəhr və rədd etmək
etibarilə bitmişdi.
Fəqət mülumdur ki, “abbasını
bəgənməyən baş şahı çıxardar”.
Rudolf deyən heç... bəs nə lazımdır?
İştə, “Məktəb və mədrəsə”
silsilə məqalatı bu “bəs nə? “yə cavab verməmişdi.
* (133, 134, 135, 138, 143, 147 və 150 nömrəli
“Açıq söz”lərə müraciət oluna)
“Məarif şurası”nın iyunun 10-na təyini
münasibətilə biz də natamam qalmış bu mövzumuza
övtəd edəlim:
Rudolf cənablarının
istinadlarını cəhr və vüqufsuzca, deyəlim, vaqe
olan təkliflərini rədd etdigimiz əsnada isbat elədigimiz
əsaslar, nəql elədigimiz nəzəriyyələr və
tərcüman olduğumuz fikirlərdən
anlaşılırdı ki, məktəb ilə mədrəsələrini
müsəlmanlar haman milli bir hüquq və imtiyaz kibi əzizləyib
var qüvvələri ilə onların milli və doğma
qalmalarına səy edəcəklərdir.
Bunu üçün də gərək məktəblərdə
və gərək mərəsələrdə tədrisat əsasən
türkcə olmalıdır. Türkcənin özünə
olduqca böyük bir əhəmiyyət verilməklə bərabər
bütün dərslər də türkcə
oxunmalıdır. Rusca, farsca və ərəbcə isə
ayrı dərs alaraq oxutdurulmalıdır.
Gərək məktəblərin və gərək
mədrəsələrin idarəsi cəhətinə gəldikdə
başqa dürlü düşüncə və təsəvvürə
qətiyyən meydan vermək millətin həqiqi mənfəətlərinə
müvafiq gəlməz. Bu kibi məktəblərin hər bir
idarəsi idareyi-ruhaniyyələrə aid olmalıdır.
Rudolf tərəfindən təklif olunduğu kibi məarif nəzarəti
müdaxiləsinə qətiyyən ehtiyac yoxdur. Bu vəqtə
qədər dəvam edən imtiyaz bizi böylə bir nəzarətdən
müstəğni ediyor. Öz əlimizlə bu
istiqlalımızdan əl çəkməmiz zərərdən
başqa heç bir faidə təsəvvür oluna bilməz.
Bittəb məarif nəzarətinin tabeətindən
kənar olsun deməklə, biz məktəb və mədrəsələrin
tamamilə hökumət nəzarətindən azad
qalmasını istəmiyoruz. canişin dəftərxanəsinin
həqqi-təftişi var və bu həqqindən hər zaman
istifadə edəcəkdir. Demək idareyi-ruhaniyyə idarəsində
olacaq məktəb və mədrəsələrimiz bu vəqtə
qədər olduğu kibi yenə daxiliyyə nəzarətinin
nəzarətində olacaq.
Böylə sırf milli və müstəqil
bir məktəb və mədrəsələr məxaricini
şübhəsiz ki, milli mənbələrdən ödəmək
lazım gələcək. Bunun üçün də
movqufatımızdan istifadə olunmalı, mövqufat
yetişməzsə, ianələrə müraciət
olunmalıdır. Qafqasiyanın hər tərəfində
mövcud olub da idarəsiz və atil bir halda qalan
mövquflarımız intizamə salınırsa, bunlardan hasil
olan gəlirlə az iş görmək olmaz.
Yuxarıda vəz etdigimiz əsaslar cəsarətlə
deyə biləriz ki, bütün Rusiya müsəlmanlarının
bəslədigi amalə müvafiqdir. Hankı bir idraklı
Rusiya türkünü alsanız, o, millətinin, mədəniyyətinin
və dininin xaric təsirlərdən azad qalıb əsli bir
surətdə nəşvü-nüma tapması
üçün yuxarıdaki əsasların bir an əvvəl
vücudə gəlməsini arzu edər.
Son illərdəki həyat tədqiq
olunarsa, görülər ki, məktəb və mədrəsə
hər tərəfdə müsəlmanların fikir və
zehinlərini məşğul ediyor.
Volqa Boyunda, Krımda, Qafqasiyada
ayrı-ayrı və Ümumrusiya müsəlmanlarına məxsus
qurulan yığınlarda isə biryerdə verilən qərarlar,
söylənilən sözlər, az-çox bir təfavütlə
haman məktəblərlə mədrəsələri milli və
müasir bir bina üzərinə dikəltdirə bilməgə
həsr olunmuşdur.
İki gün əvvəl çıxan qəzetimizdə
məarif şurasına gedəcək Gəncəli nümayəndələrimizdən
möhtərəm Nəsib bəy Əfəndinin nəzriyyəsi
nəql olunmuşdu. Haman sayı da yenə məktəb məsələsinə
aid olmaq üzrə Orenburqlu müsəlmanların fikirləri
dərc edilmişdi.
Gəncədən Tiflis məarif
şurasına gedəcək bir nümayəndə ilə Ufa
zemstvosu tərəfindən qurulacaq məarif şurasına
gedəcək müsəlman nümayəndələrin məktəb
proqramı həqqindəki təsəvvürləri haman demək
olar ki bəndənizin eynidir. Keçəndə məktəb
və mədrəsələri islah üçün toplanan
naqis bir məşvərət məclisi vasitəsilə
Krımdan yüksələn səslər dəxi bu mərami
anlatmaq istiyolardı.
Müharibədən əvvəl idarəyi-ruhaniyyələr
həqqində mövcud olan qərardadların vüzarətcə
dəgişdiriləcəgi xəbəri
çıxmışdı. O zaman müsəlmanlar dini və
milli həyatlarına təəllüq edən bu məsələdə
kəndi mülahizə və tələblərini müəyyən
bir şəklə qoyub da, hökumətə bildirmək
üçün Petroqrada bir yığın dəvət etdilər.
Bu yığına Rusiyanın hər tərəfindən
nümayəndələr yığışdı. Gələnlər
arasında üləma və əhli-məarifdən olmaq
üzrə millətin hər bir sinif və təbəqəsinə
mənsub adamlar var idi, iştə bu yığında
alınan qərar və bu qərar üzərinə mədrəsiyə-ruhaniyyələr
üçün yazılan “nümunəlik proqram” dəxi
yuxarıdaki məruzatımızı təsdiq ediyorlar.
İyunun 10-da yığışacaq məarif
şurasında Rudolfun təklifini qətiyyən rədd edəcək
olan müsəlman nümayəndələrə:
– Öylə isə, istədiginiz nədir?
– deyə soracaq olarlarsa, onlar ehtimal ki, proqram olmaq üzrə
fövqəlzikr “nümunəlik müsəlman mədrəsələrinin
proqramı”nı nişan verəcəklərdir.
Məzkur proqramda əsasən iştirak
edilmiyəcək nöqtələr azdır. Ehtimal ki, bu
nümunəlik proqramın pedoqoci və məktəblərin
ehtiyacati-həyatiyyə ilə daha münasibətdar
olmaları nöqteyi-nəzərindən bəzi artırma və
əksiltmələrə də ehtiyacı var.
Sonra proqram məsələsindən əlavə
açılacaq mədrəsənin nizamnaməsi, təşkilati,
hüquq və imtiyazati də vardır ki, o da proqram qədər
mühümdür.
Bunları da ayrıca təhlil edəlim!
IX
Bu dəfə “nümunəlik proqram” ilə
bina olunacaq mədrəsənin arzu olunan nizamnaməsindən bəhs
edəcəkdik. Fəqət bunların cüziyyatını
araşdırmaqdan əvvəl məsələnin tazə bir
cəhətindən bəhs edəlim.
Xüsusi surətdə
dəxi eşitmişdik “Kaspi” qəzetinin
yazdığından da anlaşıldı ki, məşhur
layihəsinin qəbul ediləməyəcəgini duymuş
olan Rudolf cənabları məarif şurasına vermək
üçün yeni bir tədbir düşünmüş.
Bu tədbir mədrəsə məsələsindən sərfi-nəzər
edib də şəriət müəllimləri yetirmək
üçün üç illik xüsusi bir kurs təsisindən
ibarət imiş.
Bu nəqşə
də tutmayacaq. Çünki Qafqasiya müsəlmanlığının
istədigi şey qətiyyən şəriət müəllimi
hazırlayacaq bir kurs degildir. Xəlqin həqiqi müəllimlərə,
yararlı mollalara ehtiyacı vardır.
Çalışdığımız, istədigimiz mədrəsədir.
Bir mədrəsədir ki, orada milli tədrisat olsun. Bir mədrəsədir
ki, orada oxuyanlardan istəyənləri müəllim, istəyənləri
molla çıxa bilsin. Bir mədrəsədir ki, məktəbləri
milli ruhda, mədəni rəvişdə, əsrə
müvafiq mənada idarə edə biləcək xadimlər
yetirə bilsin. Bir mədrəsədir ki, dinin qüdsiyyətinə,
adati-milliyyənin izzətinə, xəlq və cəmaətimizin
məişətinə, əsr və zamanın iqtizasına
aşina cəmaət mollası, xəlq rəhbərləri
yetişdirsin.
Bu isə, nə
5 illik ali ibtidai şkolalardan çıxanların əmmamələşdirilmələri
və nə də üç illik şəriət müəllimi
kursunu bitirənlərin tədrisləri ilə hasil olur.
Məarif
şurasına yığışacaq nümayəndələrimiz
əlbəttə ki məsələnin bu cəhətini yaddan
çıxarmayacaq və şübhəsiz ki, əfkari-ammənin
böyük bir arzu olaraq bəslədigi mətləbi
açıqcasına söyləməkdən çəkinməyəcəklərdir.
Bundan başqa
diqqət olunacaq başqa bir məsələ də vardır.
Deyirlər ki, guya şurada ancaq Rudolfun təklifi mübahisə
olunacaq və danışıqların dairəsi bunula
hüdudlanacaqdır.
Məsələnin
bu şəkilə qoyulacağı – doğru isə –
çox qəribdir, tutalım ki, gəldilər, Rudolf deyəni
bəgənmədilər. Həm bəgənməyəcəklər
də. Çünki Rudolf deyən bizim bildiklərimizsə,
onu müsəlman nümayəndələrindən kimsə bəgənmək
cəsarətində və yaxud əvamlığında buluna
bilməz. Bir təklif bəgənilmədigi təqdirdə təbiidir
ki, ona müqabil başqa bir təklif meydana qoyulmalıdır.
Əqli-səlimin
böylə müsəlləm və aşkar bir məntiqinə
qarşı çıxan bu mülahizənin əsassız
olacağını düşünəlim. Çünki
özgə cür olacağının təsviri belə məhaldır
Şirməmməd Hüseynov
525-ci qəzet.- 2012.- 15 iyun.- S.26-27.