Həyat eşqi
İyunun 16-da aktyor, rejissor, musiqiçi Tofiq Mirzəyevin
80 yaşı tamam olur. Amma müəyyən
mənada bu sənət sıralamasını tərsinə də
düzmək olar. Belə ki, o, ilk öncə
musiqiçi kimi sənətə gəlib, yalnız bundan sonra
rejissor kimi çalışıb və ardınca filmlərə
çəkilib.
Tofiqdə musiqiçi qabiliyyəti lap erkən
yaşlarından üzə çıxıb. Amma müharibə
illərində anası, qardaşı və bacısıyla cəbhəyə
yollanan atasının yurdu Gədəbəydə
yaşamalı olduğundan o, klarnet
ifaçılığı üzrə musiqi təhsilini
yalnız 12-13 yaşlarından almağa başlayıb. Əvvəlcə Bakıda, sonra Moskvada. Böyük Niyazi onu klarnet ifaçısı kimi
görərək Dövlət simfonik orkestrinə dəvət
edir və Tofiq maestronun rəhbərliyi altında orkestrin tərkibində
Azərbaycan və dünya simfonik musiqilərini ifa etməyə
başlayır. Onun rus və Avropa bəstəkarlarının
klassik musiqilərinə, Q.Qarayevin, C.Hacıyevin, F.Əmirovun,
Niyazinin özünün əsərlərinə dərindən
bələd olması da məhz buradan qaynaqlanır. Amma
Tofiq lap gənc yaşlarından klassik musiqi ilə
yanaşı, cazla da maraqlanıb.
Özü
də yalnız maraqlanmaqla kifayətlənməyib, Pərviz
Rüstəmbəyov, İsmayıl Kələntərov, Vaqif
Mustafazadə, Tofiq Şabanov kimi adlı-sanlı Azərbaycan
cazmenləri ilə birlikdə caz musiqiləri ifa edib.
Özünün
olduqca maraqlı xatirələrində Tofiq təmsil olunduğu
nəslin caza olan həvəsi barədə belə yazır:
“Məhz
50-ci illərdə bizlər, müharibədən sonrakı
dövrün uşaqları “Günəşli vadinin
serenadası”, “Dinki-Cazdan olan Corc”un ovsununa düşdük,
ispan, italyan, fransız mahnılarının sədaları
Bakı küçələrini bürüdü. Elə o vədələrdə də ilk dəfə
radio məlumatlarına qulaq asmağa başladıq. Var
gücləriylə o səsi batırırdılar, amma bu
hay-küyün və cırıltının içində
belə bizim cavan qulaqlarımız “Amerikanın səsi”nin Tanjer vasitəsiylə bütün
dünyaya yayımladığı o bir saatlıq
proqramını tuta bilirdi. Yeri gəlmişkən,
məncə, böyük caz ifaçısı Pərviz
Rüstəmbəyov Bakıda müharibə illərində
öz qəbuledicisini təhvil verməyən yeganə insan
idi. Onun evində inqilabdan əvvəlki nəhəng
palıd şkaf var idi. O, qəbuledicini gizlədib bura lampa
quraşdırıb keçirmişdi və gecələr caza
qulaq asırdıq... Bizlər, cazla maraqlananlar
kifayət qədər risk edirdik. Çünki
caz qadağalar altında idl. “Bu gün caz
ifa etsən, sabah da vətəni satarsan”. Təbii
ki, biz çox ehtiyatlı idik və
çalışırdıq ki, öz içimizə
heç kimi buraxmayaq”.
Tofiqin
qeyd etdiyi kimi risk və ehtiyat vacib imiş. Belə ki, Pərviz
Rüstəmbəyov bir qədər sonra repressiya olunur və
cazsevərlərin dost kampaniyasına bir çekist
salınır. Və o adamın kimliyi Tofiqə
yalnız otuz ildən sonra məlum olur. 80-ci illərdə
Moskvada Tofiqlə artıq DTK polkovniki rütbəsində
görüşən həmin adam etiraf edir ki, hər halda o,
heç kimi satmayıb. Amma əvəzində
özü də cazın qızğın pərəstişkarına
çevrilib və indi o, caz musiqilərindən ibarət
samballı kolleksiyaya malikdir.
Tofiq Mirzəyevin
həm də ədiblik qabiliyyətini üzə
çıxaran xatirələrində belə bir xarakterik
passaj var. Tofiq yazır:
“Sovetlər məkanında altmışıncılar
adlı bir anlayış vardı. Bu, gənclərin
böyük bir qisminin irəli çıxdığı və
artıq onların qarşısını almağın
mümkünsüz olduğu bir dövr idi. Amma bu illər
üçün az adamın bildiyi və
demək olar ki, heç kimin dilə gətirmədiyi zəmin
var idi. Əllincilər. Bəli,
altmışıncılar öz adlarını
doğruldurdular. Çunki bu, sadəcə
təqvimi dövrdən ibarət deyildi, bu bir formul, həyat tərzi
idi. Amma hər halda, buna zəmin
hazırlayanlar məhz mənim də təmsil olunduğum
müharibədən sonrakı gənclik, məhz əllincilər
idi”.
Nəhayət,
elə bir dövr gəlib çatdı ki, daha caza hökumət
əleyhinə fəaliyyət kimi baxmadılar, əksinə,
bu ad – evfemizm altında özündə caz estetikasının
əsas elementlərini ehtiva edən estrada
kollektivləri yaranmağa başladı. Azərbaycan
“Qaya” vokal kvarteti belə kollektivlərin birincilərindən
oldu.
Və
Tofiqin Teymur Mirzəyev, Lev Yelizavetski, Anar Hacıyev, Rauf Babayevin
təşkil etdikləri vokal kvartetin hardasa xaç atası
olması tamamilə təbii idi. Kvartetin bədii
rəhbəri Tofiqin kiçik qardaşı Teymur oldu, amma
onların baş məsləhətçisi, bir rejissor kimi
onları televiziyaya çəkən Tofiq idi. Tofiq Müslüm Maqomayev və “Qaya” kvarteti ilə
birlikdə keçmiş Sovetlər İttifaqının
şəhərlərində qastrol səfərlərində
olub, “Qaya” ilə birlikdə hətta Afrika ölkələrinə
də gedib çıxıb. Qastrollar zamanı ağ ciyəri fəsadlar verdi və o, klarnetlə
vidalaşmalı oldu. Amma Tofiq musiqidən
ayrıla bilməzdi. O, Azərbaycan
Konservatoriyasının nəzəriyyə fakültəsinə
daxil olmaq qərarına gəlir və bu təkliflə
Cövdət Hacıyevin yanına təşrif buyurur. Onun
xahişini dinləyəndən sonra Cövdət Hacıyev
belə bir sakramental ifadə işlədir:
– Orfey cəhənnəmə
baş vurur?
Onun belə bir qəliz fakultədə, belə “qeyri-tələbəlik”
yaşında təhsil almaq istəyini Cövdət Hacıyev
mifoloji Orfeyin hərəkətləriylə müqayisə
etmişdi.
Tofiq qəzavü-qədərə boyun əyənlərdən
deyildi, o özü öz taleyinin ağasıdı idi və
odur ki, çıxış tapıldı – musiqidən
ayrılmadan musiqili filmlər rejissoru.
Yenidən
Moskva, yenidən təhsil illəri və bu dəfə
artıq rejissor kursları. O, Bakıya döndükdən
sonra televiziyada işləməyə başladı, portret
filmlər çəkdi,bəstəkar Fikrət Əmirov,
dirijor Nazim Rzayev, müğənnilər Rəşid Behbudov,
Müslüm Maqomayev, Fidan və Xuraman Qasımovalar
haqqında verilişlər hazırladı. Tofiq
simfonik musiqini – əsasən yaşlı rəssamların əsərləri
ilə bəzədilən İncəsənət muzeyində
kamera orkestrinin konsertlərini çəkən ilk rejissorlardan
oldu. Rəsul Rza da bu verilişlərdən birini
görmüşdü və çox bəyənmişdi. O, bu
münasibətlə telefonla Tofiqi təbrik etmişdi. Tofiq bunu həmişə minnətdarlıqla
xatırlayır.
Kinematoqraf da hollivud bənizli bu yaraşıqlı
kişidən yan keçə bilməzdi. Amma bununla belə,
doğrusu, ona bir qədər gec diqqət etdilər. Tofiqi ilk dəfə kinoya Maqsud İbrahimbəyovun
ssenarisi əsasında çəkdiyi “Uşaqlığın
son gecəsi” filmiylə Arif Babayev gətirdi. Tofiq danışırdı ki, kinostudiyanın Bədii
şurasının filmə baxışından sonra o, həyəcanlı
imiş. Kinostudiyanın direktoru, incəsənət
məsələlərində heç bir güzəştə
getməyən Ədil İsgəndərov onu kabinetinə
çağırır.
“Hə,
indi deyəcək ki, get, get öz işinlə məşğul
ol, səndən aktyor çıxmaz”. Tofiq belə
düşünürmüş. Ədil İsgəndərov
isə cəmi bircə kəlmə deyib:”Sən çəkiləcəksən”.
Bundan
sonra Tofiq Mirzəyev 35 filmə çəkilib, özü də
təkcə “Azərbaycanfilm”də yox (əlbəttə, əsasən
orada), həm də “Mosfilm”də, Dovjenko adına
kinostudiyada.
“Mosfilm”də o, tanınmış rus aktyoru Vyaçeslav
Tixonovla birlikdə çoxseriyalı “Cinahsız cəbhə”
filmində çəkilib. Bu filmdə o,
döyüş zabiti Əliyev roluyla öz yaxın dostu, memar
Rasim Əliyevin atası, müharibə
iştirakçısı, akademik Həsən Əliyevin
obrazını canlandırıb. Bakıda
Arif Babayevlə yanaşı, Həsən Seyidbəyli, Rasim
Ocaqov, Tofiq İsmayılov da ona öz filmlərində rol
veriblər. Üzeyir Hacıbəyovdan bəhs
edən filmdə mən də onu çəkmişəm.
Aparıcı rolunda.
Belə
görürəm, Tofiqlə mənim dost, kino sahəsində
həmkar olmaqdan əlavə, həm də qohum
olmağımı deməyin vaxtı çatdı. Tofiq mənim həyat yoldaşım Zemfiranın
böyük bacısı Elmira Səfərovanın əridir.
Tez-tez
bizdə, ya Tofiqlə Elmiranın evində, Səfərovların
Mərdəkandakı bağında görüşüb uzun
illər can bir qəlbdə yaşamışıq, dəfələrlə
birlikdə Azərbaycanın rayonlarına, Şəkiyə,
Şuşaya, Gəncəyə səfər etmişik. Qışda Göygölün qarlı sahilində
kabab bişirmək üçün nə qədər eləsək
də, ocaq qalaya bilmədik. Axırda
kömək üçün meşəbəyiyə
müraciət etməli olduq.
“Üzeyir
Hacıbəyov. Uzun ömrün akkordları”
filmində Tofiqlə işləmək mənə rahat və
xoş idi. Bir musiqiçi kimi o, filmin
musiqi tutumunu dərindən hiss edirdi, bir rejissor kimi də ona
hansısa tapşırığı verməyə ehtiyac yox
idi. O, necə lazımdısa, elə də
oynayırdı.
Tofiq ünsiyyətdə də çox maraqlı
insandı. Öz zəngin həyatında baş verən hadisələrdən,
ən müxtəlif insanlarla görüşlərindən
saatlarla danışa bilər. Yadımdadı,
bir dəfə bizim mənzildə təxminən günorta
ikidən başlanan söhbətimiz gecə ikiyəcən
çəkdi. Özü də
danışan elə əsas Tofiq idi. Mən
həmişə onu öz xatirələrini yazmağa sövq
etmişəm. Deyəsən, son vaxtlar o,
bu işə başlayıb. Gədəbəydə
keçən uşaqlıq təəssüratlarını,
daha sonrakı Bakı həyatından xatirələrini qələmə
alıb. Bu xatirələrdən müəyyən hissələri
mən bu yazıda da qeyd etmişəm, Tofiq öz xatirələrini
mənə əlyazmada vermişdi – sadəcə, tanış olmaq üçün dərc edilməsi
təklifiylə yox. Amma oxuyanda mətn mənə
kifayət qədər maraqlı göründü və onu
“Mir literaturı” qəzetinə göndərdim. Tofiq Mirzəyevin xatirələri bu qəzetin iki
sayında işıq üzü gördü.
Qara Qarayev və Fikrət Əmirov, Niyazi və Tofiq Quliyev Tofiqə dərin hörmət hissiylə yanaşırdılar. O, öz yaşıdlarıyla və özündən kifayət qədər cavanlarla – Nazim Rzayev, Çingiz Sadıxov, Kamal Manaflı, Rasim Babayev, Tahir Salahov, Toğrul Nərimanbəyov, Cahangir Əfəndiyev, Emil Lev, Rasim Əliyev, Rufik Şərifov, Adil Muxtarov, Fuad Seyidzadə, Arif Məlikov, Xəyyam Mirzəzadə, Yusif Səmədoğlu, Ağabəy Sultanov, Rüstəm İbrahimbəyov, Vaqif Səmədoğlu, Müslüm Maqomayev, Fərhad Xəlilov, Polad Bülbüloğlu, Fərhad Bədəlbəyli, Rafiq Hüseynov və xeyli sayda başqalarıyla – əgər siyahını tam versək, bütün səhifəni tutar, bəlkə də artıq olar – dostluq münasibətlərində olub.
Tofiq – bu yüz faiz şəhərli oğlan bəzən kənd həyatının müəyyən sahələrinə bələdliyi ilə həmişə məni heyrətləndirib. Gədəbəydə keçən uşaqlığının təəssüratlarından yığılan ehtiyat bol olub. Yeri gəlmişkən, bir neçə il əvvəl Tofiqin və onun qardaşı Teymurun xahişi ilə biz Gədəbəyə getdik. Demə, orada onun atasının birinci nikahından olan bacısı yaşayırmış. Biz onların ataları İbrahim Mirzəyevin məzarını ziyarət etdik. Məni heyrətləndirən onların bacısı oldu. Bu tipik kənd qadınının belə sığallı şəhərli qardaşların bacısı olduğunu təsəvvür etmək çətin idi.
Tofiq öz həyatında çox məşəqqətlərdən keçməli olub. Həyat yoldaşının ölümü ona dəhşətli sarsıntı yaşatdı. Elmira xanıma olan məhəbbətini Tofiq bütün ömrü boyu daşıyıb.
Həyat yoldaşının vəfatından sonra Tofiq, şərait elə gətirdi ki, İsraildə məskunlaşmalı oldu (onun mərhum anası Bella İlyinşina yəhudiydi). Amma Bakı – dünyaya gəldiyi, işlədiyi, məhəbbətini, dostlarını tapdığı bu şəhər onu həmişə özünə çəkir. Mənə danışır ki, İsraildə hansısa ölkəyə səfər etmək istəyən şəxsi qabaqcadan qeydiyyata alan bir turist agentliyi, ya da aviaşirkət (dəqiq yadımda deyil) var. O, Avropa ölkələrindən hansısa birinə getmək üçün əvvəlcədən müraciət edibmiş, amma son anda qərarını dəyişib və Bakıya uçub. Və növbəti dəfə, tutaq ki, Fransaya səfərlə bağlı müraciət edəndə, burada çalışan tanış xanım ona deyib ki, yaxşısı budu bileti elə bu başdan Bakıya sifariş edəsiz, axı, siz onsuz da axırda ora uçacaqsız.
Və o xanım haqlı çıxıb.
Tofiqin Bakıya hər gəlişi bir bayramdı. Onun özü və dostları Rüstəm İbrahimbəyov, Rafiq Hüseynov, Adil Muxtarov, Rasim Əliyev, iki Fərhad – Xəlilov və Bədəlbəyli üçün. Və mənim üçün. Bu ünsiyyət bayramlarında özüm də tez-tez iştirak edirəm və bacanağımın mənən belə cavan qalması, həyat eşqi, doğma şəhərə bağlılığı, dostlara sədaqəti məni sevindirir.
2012-ci ilin 16 iyununda respublikanın əməkdar artisti
Tofiq Mirzəyevin 80 yaşı tamam olur. Bu, ondan bir qədər cavan
olanlara bir nümunə, lap deyərdim, bir toxtaqlıqdı. Demək, insan bu ahıl yaşda da ruhən cavan qala,
sevə, dostluq edə, ünsiyyətdən həzz ala, var
olmağına sevinə bilər. Bir sözlə, həyat
eşqini itirməyə bilər.
Anar
525-ci qəzet.- 2012.- 15 iyun.- S.8.