“Nə qədər həyat var,
şeir də vardır...”
Bu gün ədəbi mühitdə gənc
yazarlara münasibət məsələsində bəzən
özünü göstərən inamsızlıq, birtərəfli
yanaşma, poetik qanunauyğunluqla uzlaşmayan fərdi tələbkarlıq,
xüsusilə gənc şairləri qruplara ayırmaq
halları narahatçılıq doğurur. Hələ vaxtilə
dahi Ü. Hacıbəyov yazırdı ki, “heç kim bunu
yaddan çıxartmasın ki, şeirin hər fərdi məlumdur,
hissin tərcümanı olmalıdır ki, oxuyan kəsdə
də o hiss yarasın”(“Tərəqqi” qəzeti, 6 iyul, 1908-ci
il). Bu əslində “Yazıçı və həyat” deməkdir.
Bütün “-izmlər”in əksəriyyəti sovet siyasətindən
törəmədir. Vaxtilə gur səslənən “sosialist
realizmi”,”tənqidi realizm”,”romantizm” və nə qədər
digər “izmlər” gəlib gedib. Sənət və sənətkarlıq
üçün əzəli və əbədi olan yenə də
“Həyat və bir də yazıçı”dır. Hər bir
sənətkar öz istedadının gücü və səviyyəsinə
uyğun real həyatı bədii həqiqət şəklində
göstərməyə çalışır. Yalnız bu
yolda sənətin böyüyü, kiçiyi yaranır. Bu
eyni zamanda sənətkarı fərqləndirən,
qarışıq düşünməkdən qoruyan
yaradıcılıq yoludur. Vaxtilə də, elə indi də
realizm və romantizm terminləri çox işlədilir. Fakt
odur ki, hər ikisi; realizm də, romantizm də Həyat və
yazıçı faktının içərisindədir. Bu
terminlər sadəcə olaraq sənətkarı formal cəhətdə
fərqləndirmək üçündür. Məsələn:
C.Məmmədquluzadə nə qədər realistdirsə, bir
o qədər də romantikdir və yaxud H.Cavid nə qədər
romantikdirsə, bir o qədər də realistdir. Nə
üçün? Çünki hər ikisi “Həyat və
yazıçı” amilinin əhatəsindədir. Vaxtilə yazıçıları
şəhərli, kəndli, dvoryan, burjua, proletar,
cığırdaş və s. adlarla qruplara
bölürdülər. Hanı onlar? Məfkurələri ilə
birlikdə tələf olub getdilər. İndi də
xüsusilə gənc yazarları eqosentrist, modernist,
postmodernist və s. terminlərlə fərqləndirmək,
ayırmaq dəbə düşüb. Əslində isə,
bir həqiqəti unutmamalıyıq ki, ədəbiyyat və
sənət üçün yalnız və yalnız bir
mövcud həyat, bir də yazıçı var. Odur ki, ədəbiyyatı
təmiz saxlamaq, qorumaq üçün, onu kökü, əsli-nəcabəti
bilinməyən “yaraşıqlı” terminlərdən xilas
etmək, təmizləmək çox vacibdir. Tələb
olunan yerdə, zəruri məqamlarda dahi Ü.Hacıbəyova
istinad etmək lazımdır. “Öz sözümüzlə
ifadəsi imkan daxilində olan təbiri ərəb və fars
kəlamatı vasitəsilə istemal etməyimizin heç bir
mənası olmasın gərək”. Bu o deməkdir ki, sənətkar
zəngin xalq dili ilə milli ruh, milli zövqlə köklənə
bilibsə, tipik həyatı, tipik bədii həqiqətlər
şəklində əks etdirməyi bacarırsa, səmimi, təbii,
milli və xəlqi görənə bilirsə, deməli ədəbiyyat
yaşayır. Terminləri çox işlətməklə nə
sənət, nə də elm yarana bilməz. Sənətin
gücü təbiilikdə, səmimilikdə, hissi, idraki təsir
gücündə olduğu kimi, elmin, filoloji fikrin də
gücü sadəliyində, inandırma, əsaslandırma,
düşündürmə, mətləbi aydın ifadə
etmək məharətindədir. Bu amal, bu məqsədlə ədəbiyyata
qədəm qoyan yaradıcı gəncliyi diksindirmək, səksəndirmək
yox, həvəsləndirmək, ürəkləndirmək
lazımdır. Bu baxımdan gənc şair Elşad Ərşadoğlu
tipik, türk-azərbaycanlı gənci kimi hər bir
şeirində təbii, səmimi göründüyü kimi
heç vaxt “şair və vətəndaşlıq borcu”
prinsiplərinə sədaqətli olmaq borcunu unutmur.
Elşad Ərşadoğlu
1986-ci ildə Füzuli rayonunun Yağlıvənd kəndində
anadan olub. İlk günlərdən taleyinə Qarabağ dərdi
yazılıb. Məcburi köçkün kimi
İsmayıllı rayonunun Quşencə kəndində məskunlaşıb.
Uşaqlığını bu kənddə keçirib.
İlk təhsilini də bu kənddə alıb. İyirmi ilə
yaxındır ki, Qarabağ dərdi ilə yaşayır. Bu dərdlə
də yaradıcılığa başlayıb. İlk
şeiri 2002-ci ildə “İnam yolu” qəzetində çap
olunub. İlk şeirlər kitabı “Yarsan mənim ürəyimi..”
2007-ci ildə işıq üzü görüb. “Kələfin
ucu” adlı ikinci şeirlər kitabı isə 2010-cu ildə
çap edilib. Deyəcəyim ilk söz odur ki, özünəməxsus
obrazlı dili, yaraşıqlı üslubu olan bu gənc
şairin poeziyasında müsbət idealın (lirik “Mən”inin)
özünü təsdiq etmək, önə çıxmaq cəhdlərinin
daha cəsarətli, daha inamlı və fəal görünməsi
əlbəttə ki, xoş təəssürat və rəğbət
doğurur.
Elşadın əksər
şeirlərində lirik qəhrəmanın
oyatdığı əks-sədadan da aydın olur ki, kamil
insana xas olan daxili narahatçılıqlar, həyəcan və
səksəkələr, hətta bəzi məqamlarda üzə
çıxan təklik və tənhalıqdan doğulan
duyğular, eləcə də tədricən azalmaq,
başqalaşmaq qorxusu törədən inam, ümid, vəfa,
sədaqət kimi pak, etibarlı hisslər oxucunu, cəmiyyətin
zahirən sakit, üzdə yaraşıqlı görünən,
daxilən həyəcanlı, narahat və təlatümlü
psixologiyası haqda düşünməyə vadar edir:
İnsanlarla dil tapmıram,
Getməyə düz yol tapmıram,
İtimizə yal tapmıram,
İnsanın yaltaq vaxtında.
* * *
Ac-yalavac hey gəzirəm,
İçi təmiz, çölü kirəm,
Yaman xəcalət çəkirəm,
Qurbağanın yox vaxtında.
Poetik axtarışlarına ara verməyən,
müşahidələrində və məsuliyyətində
davamlı olan bu gənc şairin mərhələ-mərhələ
mövcud həyatın arzular, istəklər, xəyallar
dünyasına, duyğu və düşüncələr aləminə
belə inamlı, cəsarətli poetik səyahəti, ən
azı yeni insan axtarışları xatirinə rəğbətlə
qarşılanmalıdır. Bəzən təkrar, adi, sadə,
hətta məlum məsələ kimi görünən, əslində
isə son dərəcə çətin, ciddi, məsuliyyətli,
bir qədər də təhlükəli olan belə
yaradıcılıq yolu gənc sənətkar xəyalının
birbaşa irəliyə, daha dərinlərə və uzaqlara,
dibi, sonu görünməyən mənəvi-əxlaqi kamillik
aləminə, ruhlar, arzular, xəyallar və talelər məkanına
inamlı uçuşu ilə bağlıdır. Bədii
yaradıcılıq prosesində bəzən tələsmə
və gecikmə məqamları olsa da, fakt odur ki, belə yeni
axtarış, poetik məşq yollarında, müasir
psixologiyanın karlı islahata ehtiyacı olduğu bir vaxtda mənəvi-əxlaqi
kamilliyin qorunmasına yönələn hər bir təzə
şeirə şübhəsiz ki, zəruri ehtiyac var.
Elşad özünəməxsus bənzərsiz
poetik üsluba malikdir. Yüksək obrazlılıqla,
aydın, səlis poetik dillə idarə olunan, Azərbaycan
şeirinin bir sıra şəkillərindən bəhrələnən
bu üslub, müasir şeirin təzə nümunələrini
yaratmaqla, onun daima inkişafda, yeniləşmə,
cavanlaşma prosesində olduğunu nümayiş etdirir:
Hər sarıdan gözüm-könlüm
toxuydu,
Ömrüm-günüm sanki şirin
yuxuydu.
Bu dünyaya gəlmək fikrim yoxuydu,
O dünyanın acığına gəlmişəm.
* * *
Yola düşdüm, qulaqlarım səs
aldı,
Milyardlarla it səsləri ucaldı.
Kül ağlıma, işıq gələn
səmt qaldı,
İt səsinin marağına gəlmişəm.
Elşadın şeirlərini oxuduqca hiss
edirsən ki, artıq poeziyada sosial ədalətsizliyin; hiylə,
yalan, xüsusilə də rüşvətin torundan qurtarmaq
istəyən yeni insan hisslərinin; arzu, xəyal, duyğu və
düşüncələrinin şeirləşməsinin, nəzmə
çəkilməsinin dövrü yetişmək üzrədir.
Belə ki, tədricən ümuminin kontekstində
formalaşan fərdi poetik ehtiyaclar artdıqca, lirik qəhrəmanın
fədakarlığı şəxsi tələbat məcrasından
çıxaraq çoxluğun arzusu, istəyi və rəyi
kimi təsir göstərməyə başlayır. Belə
yaradıcılıq prosesində yaranan mövzu
çoxluğu bir sıra rəngarəng şeir formaları
ilə öz bədii həllini tapır.
Müasir dünya Elşadın
poeziyasında ayrıca, coxsaylı suallarla dolu, cavabları
çətinliklə tapılan mövzudur. “Səsimə səs
verdi”, “ O dünyaya tələsən adam”, “Bu dünya”, “Bu
qoca dünyanı atıb gedəsən”, “Vərəmləmiş
dünya”, “Başqa dünyanın
adamı” və digər şeirlərdə dünya canlı
varlıqdır. İnsan əməlləri ilə idarə
olunan, özü boyda dərd, kədər, ələm gəzdirən,
pisliklərə dözən, çirkabları öz üzərinə
götürən, dilə-dişə düşən bir
varlıqdır:
Qoca dünya arsızların həmdəmi,
Qayğıkeşə özü boyda dərd
imiş.
Ölməz-itməz bu dünyanın sifəti,
Ayaqqabı “padoş”u tək sərt
imiş.
Elşad da daxil olmaqla bütün gənc
qələm sahibləri mövcud olan, rastlaşdıqları
ziddiyyətlər, pisliklər, ədalətsizliklər
üçün ilk öncə dünyanı qınayır,
onu günahkar sayır. Bilsələr
də ki, dünyanı belə qorxulu, dəhşətli
günə salan elə insanın özüdür, yenə də
dünyadan əl çəkmirlər ki, çəkmirlər.
Bu baxımdan ta qədimlərdən indiyə qədər hər
dövrün, hər zamanın öz dünyası olub.
Elşadın da bəxtinə bugünki belə bir dərdli,
kədərli bir dünya düşüb. Bu gənc şair
özünün iti, davamlı müşahidələri ilə
sosial mühitə, yaşadığı dünyaya
boylandıqca cəmiyyətin, həyatın, insanın taleyi
ilə bağlı çoxsaylı suallar qarşısında
qalır. Mənəvi-əxlaqi azadlıq, hissi-idraki sərbəstlik
məsələlərindən yaranan köklü problemlərlə
üzləşməli olur. Belə ciddi, məsuliyyətli
yaradıcılıq yollarında cavab tapdıqları,
tapmadıqları, uğurlu, uğursuz məqamları da
çox olur. Bununla yanaşı bizi qane edən odur ki,
Elşad özünün poetik yaradıcılıq səngərində
möhkəmdir, ayıq-sayıqdır, davamlıdır:
Sabaha gedən yolda unudubdu dünənin,
Vay halına övladı manqurt olan Vətənin.
Görən bəzi insanlar niyə
satır bədənin,
İnsanlığın bu qədər ucuz
olan vaxtında?
* * *
Dolaşır küçələri hey
qaşına-qaşına,
Tuş gələcək hansısa bir
çəpgözün daşına.
İtləri kim buraxıb belə
başlı-başına,
İnsanların bu qədər quduz olan
vaxtında?
“Kələfin ucu”nu, eləcə də,
“Yarsan mənim ürəyimi” oxuduqca hiss edirsən ki, cəmiyyətdə
nə vaxtdansa emossional hisslə sosial nüfuz arasında nəzərə
çarpacaq bir fərq yaranıb. “Sinəmdə neçə
dağ bezdirir məni, yalan, böhtan, nahaq bezdirir məni” deyən
şair işıq axtara-axtara xəyalən dünyanı gəzir,
gördüklərinə, tapdıqlarına sevindiyi də, kədərləndiyi
də, küsüb barışdıqları da çox olur.
Son anda belə nəticəyə gəlir
ki;
Eh, kimlər dünyaya qədəm qoyubdu,
Kimi qəmin, kimi zövqün duyubdu.
Bu həyat səninlə
başlanmayıbdı,
Qorxma, səninlə də qurtaran deyil.
Elşadın tərcümeyi-halı ilə
tanış olduqdan sonra belə qənaətə gəldim ki,
təcrübə, yaradıcılıq tarixçəsi
müəyyən rol oynasa da, bədii fəaliyyətdə, sənət
və sənətkarlıq məsələlərində əsas
olan yalnız istedaddır, özü də fitri istedad. Bəzən
ədəbi tənqiddə yaşı, təcrübə
azlığını, cavanlığı əsas
götürərək gənc istedadlara ötəri “hələ
tezdir”, “qoy püxtələşsin”, “ilk addımlarını
atır” və s. kimi münasibətlərlə yanaşma
halları da olur. Yenə təkrar edirəm. Sənətdə
yaş, təcrübə həddi qəbul edilsə də əsas
meyar istedaddır. Burada bəzən təsirə qapılma,
oxşama, söykənmə halları baş versə də,
nəticə etibarilə orijinallıq, bənzərsizlik,
özünəməxsusluq, fərdi üslub, deyim tərzi
varsa , yaranan, üzə çıxan bədii məhsul minnətdarlıqla
qəbul edilirsə deməli, istedad öz işini ləyaqətlə
görə bilir. Elşad bu cəhətdən də qəbul
oluna bilən gənc şairdir. Onun çoxsayli zəngin
mövzular aləmi vardır. Əsas baş obrazları
insan-dünya, məhəbbət və təbiətdir. Hər
biri “müasir zaman və insan” kontekstində, özü də
təbii, tipik hadisə, əhvalat və vəziyyətlər əhatəsində
bədiiləşdirilir. Burada hər şey; tərz də,
adi söz də, əşya və detallar, hisslər, duyğu
və düşüncələr də obrazlaşır. Bu
baxımdan “Yarsan mənim ürəyimi”, “Kələfin ucu”
obrazlar toplusudur:
Nələr düşünürəm, nələr
bu axşam,
Qəlbimdə arzular dinər bu axşam.
Ay elə yaxındı mənə bu
axşam,
Əlimi uzadıb tutmağım gəlir.
Bu qəbildən olan əsərlərdə
ruhun, hiss və düşüncələrin zaman üzərində
mənəvi qələbəsi açıq hiss olunur. Bəzən
şəxsi kədər, qüssə, bədbinlik əhval-ruhiyyəsi
yaratsa da kökü, mahiyyəti etibarilə mücərrəd
deyil, haradasa daha konkretdir. Müasirlərinə müraciətdən
öncə öz lirik “mən”inə müraciət formasında
deyilən bu hisslər bəzən bədii təfəkkürə
ləng daxil olsa da “insan və zaman”, “həyat və bədii həqiqət”
baxımından reallıqdır. Bu prosesdə şairin lirik
“mən”i hisslər, duyğular mühitini addım-addım gəzərək
müşahidə qabiliyyətinin köməkliyi ilə nəyi
ifadə etməyi düzgün seçməkdə nümunə
göstərir. Özü də qəlb və fikir aləmindən
ayrılmamaq, uzaq düşməmək şərtilə.
Elşadın hər iki kitabında toplanan
şeirlərin hər biri sanki ayrıca, yeni bir mövzudur.
Bununla yanaşı yenə də qruplaşdırma, təsnifat
apararkən bu toplularda ictimai, məhəbbət və təbiət
mövzusu-lirikası daha aydın görünür. Bu
mövzuların hər birində Elşad gəncdir, təbiidir,
səmimidir, orijinaldır.
Elşad, sən də elə qoca
dünyada,
Məhəbbət uğrunda
ömrünü fəda.
Hicranı nə qədər acı olsa da,
Vüsalı şəkərdi, baldı məhəbbət.
* * *
Tilsimləyib gözlərimi, qəlbimi,
Məhəbbətdi ürəyimin hakimi,
Bu dünyanı dolanıram kor kimi,
Bir sevginin ətəyindən
yapışıb.
* * *
Gizlənmişəm müəmmada, sirdə
mən,
Ölsəm belə, baş əymərəm
dərdə mən.
Bu dünyaya gələcəyəm bir də
mən,
Bir sevginin ətəyindən
yapışıb.
Elşadın təbiətə
baxışında da ayrıca bir orijinallıq vardır. “Təbiətin
sirləri”, “Ətrini dər çiçəklərin”,
“Yağış”, “Mənimçün yağan
yağış”, “Yayın mənzərəsi”, “Təbiətin
zarafatı”, “Həyata bənzəyən qar”, “Salxım buz”,
“Dağlar”, “İsmayıllı” və s. şeirlərdə təbiət
hər şeydən uca tutulur. Ən ləziz, ülvi hisslərin
məbədgahı, vətən rəmzi kimi təbliğ
olunur. Bu gənc şairin təbiətə belə gənc baxışında
xüsusi bir təbiilik-məhəbbət vardır. “Mənimçün
yağan yağış” şeirinin yaranma tarixçəsindən
bəhs edərkən görün Elşad nə yazır: “Bu
şeiri yenicə doğulmuş bir payız səhərində,
gözəl bir yağışın altında yazdım. Ən
qəribəsi isə o idi ki, mən onu yazıb qurtaran kimi
yağış kəsdi. Gün çıxdı. Sən demə
o yağış ona görə yağırmış ki, mən
bu şeiri yazım...”
Elşad təbiəti gözəllik, məğrurluq,
əzəmət, bütövlük nümunəsi kimi vəsf
etsə də çox yerdə onu mənəvi-əxlaqi-kamil
insan kimi danışdırır, onunla dialoqa girir, onu cəmiyyətə,
insanlığa nümunə göstərir.
Arıya can verər, sevənə həvəs,
Onu doğma bilər ruhuna hər kəs.
Kimsəni incidib kefinə dəyməz,
Nə gözəl qəlbi var, gör
çiçəklərin...
Bu yazımda Elşadın poeziyasından
söhbət açmağım onun düz yolda, həqiqi
poeziya mühitində olduğunu göstərmək, bu yolda
ona uğurlar arzulamaqdır.
Abbasov Abdulla,
Filologiya elmləri
doktoru,
Professor
525-ci qəzet.-
2012.- 20 iyun.- S.6.