İntellekt
və şəxsiyyət
Nizaməddin Şəmsizadə
çağdaş tənqid və ədəbiyyatşünaslıqda
öz izi, orijinal dəst-xətti olan bir şəxsiyyətdir.
Nəzəri təfəkkürü, ədəbi faktları ədəbiyyat
tarixi predmetinə çevirmək məharəti, analitik təhlilləri
və yanaşmaları ilə o, 70-ci illərin sonu, 80-ci illərin
əvvəllərindən ədəbi fikrimizə yeni nəfəs
gətirib. Ondakı özünəinam hissi özünütəsdiq
mahiyyətində uğur qazanıb. 1978-ci ilin sonlarında
(“Azərbaycan”. ¹12) çap olunmuş ilk məqaləsi ilə
o, hazırlıqlı bir tənqidçi kimi inamla ədəbi
prosesə daxil oldu və təsvir tənqidindən təhlil tənqidinə
keçidin baniləri sırasına qoşuldu. Çiynini humanitar elmi təfəkkürün
ağır gələn tərəfinə söykəyən
bu istedadlı qələm sahibinə qibtə etməmək
mümkün deyil. Çox gənc yaşlarından elmlər
doktoru, professor kimi şərəfli elmi dərəcə və
vəzifəyə sahib olması, Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetində kafedra müdiri, AMEA-nın Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutunun şöbə müdiri vəzifələrində
işləməsi, müxtəlif qəzet və jurnalların
redaksiya heyətinin üzvü olması onun ədəbi və
ictimai nüfuzunu daha da artırmış, fəal vətəndaşlıq
və ictimai mövqeyini formalaşdırmışdır.
Nizaməddin
Şəmsizadənin 30 ildən də çox davam edən zəngin
elmi yaradıcılığının arxasında həmişə
sabit qalan, monolit özüllü şəxsiyyəti
dayanır. Bu amil onun təkcə gündəlik həyatında
özünü göstərməklə məhdudlaşmır.
Çoxcəhətli və çoxtərəfli ictimai və
elmi fəaliyyətinin də mayasına hopub və ədəbi
fikrimizdəki müstəsna mövqeyini təmin edib. Əxlaqlı
qələm sahibi olmasını təmin edib, ədəbi dəyərlərə,
ədəbi şəxsiyyətlərə münasibətdə
obyektiv – tarixi mövqedə dayanmasına şərait
yaradıb.
Klassik
ədəbi irsdən, müasir ədəbi prosesdən, tənqid
və ədəbiyyatşünaslıq tarixindən yazanda da o
həmişə təmkinli, obyektiv, orijinal ədəbi
mövqe sahibidir.
Müxtəlif
illərdə nəşr olunan “Ədəbi mübahisələr”
(1986), “Azərbaycan ideologiyası” (1996), “Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığı”
(1997), “Türk təfəkkürü məcrasında” (1998),
“Hıçqıran gülüşlər” (2002), “Əli
Nazim” (2003), “Tənqidin ədəbi prosesdə rolu ” (2004),
“Rejissor taleyi” (2004), “Böyük nəslin
davamçısı” (2005), “Azərbaycançılıq”
(2006), “Ədəbi proses və ədəbi nəsil” (2008, həmmüəlliflə)
monoqrafiyaları, 200-dən çox məqalələri ilə
artıq o görkəmli tənqidçi və ədəbiyyatşünas
obrazını formalaşdırıb, təkcə ədəbi
fikrə deyil, həm də ictimai fikrə təsir göstərən
ideoloq səviyyəsinə yüksəlib.
Nizaməddin
Şəmsizadə ədəbi tənqid və ədəbiyyatşünaslığa
professional elmi vərdişləri olan filoloq mütəxəssis,
ustad kimi gəlib. Alimin ilk və son məqalələrini,
monoqrafiyalarını nəzərdən keçirsək, bunu
bir daha yəqin edə bilərik. Professional tənqidçi,
filoloq – filosof, milli ideoloq – budur professor Nizaməddin Şəmsizadənin
ədəbi portretini tamamlayan üçbucaq. Bu sahələrin
hər birində o öz ustadlıq statusunu qoruyub saxlayır,
elmi təfəkkür sahibi olduğunu təsdiqləyir.
Keçdiyi
həyat yoluna bir daha boylanmaq, yazdıqlarını və
yazmadıqlarını götür-qoy etmək, tənqid və
ədəbiyyatşünaslıq arsenalında səliqə-səhman
yaratmaq ehtiyacını hiss edən Nizaməddin Şəmsizadə
elmi irsinin əsas qismini əhatə edən “Seçilmiş əsərləri”nin
üç cildini oxucuların, ictimaiyyətin istifadəsinə
verib. N.Şəmsizadə akademik Məmməd
Arifdən sonra “Seçilmiş əsərləri”
üç cilddə çap olunmuş ilk tənqidçi və
ədəbiyyatşünasımızdır.
Üçcildliyin birinci cildində müəllifin “Azərbaycançılıq”
və “Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının
mərhələləri” yer alıb. Hər iki əsər
tənqid və ədəbiyyatşünaslığımızın,
ictimai-fəlsəfi fikrimizin təməl prinsipləri ilə
bağlıdır. Əgər “Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslığının mərhələləri”
əsərində milli ədəbiyyatşünaslığın
inkişaf mərhələləri, metodoloji konsepsiyası tədqiqat
predmeti kimi götürülürsə, “Azərbaycançılıq”
əsərində azərbaycançılığın mənşəyi
və təşəkkülü, təməl prinsipləri,
dövlətçiliyə tətbiqi – bir sözlə milli
ideologiyanın, humanitar düşüncənin istiqamətləri
müəyyənləşdirilir. Bu mənada
birinci cild həm də o biri cildlər üçün
açar rolunu oynayır.
Kitabda azərbaycançılığın mənşəyi
və təşəkkülü ilə bağlı konseptual
müddəalar və tezislər maraqlıdır. Azərbaycançılığın
ən qədim qaynaqlarının izinə düşən
müəllif əski inanclara, mifik təfəkkürcə
müraciət edir. Sinifli mərhələyə
qədərki cəmiyyətin ideologiyası olan miflərdə
xalqımızın təşəkkülündə
mühüm rol oynayan tayfaların
dünyagörüşünün, əxlaq tərzinin, ətraf
aləmə münasibətin izlərini axtarır, belə qənaətə
gəlir ki, hansı xalqın mifik təfəkkürü
güclüdürsə, onun sonrakı taleyi aydın, tarixdəki
mövqeyi möhkəmdir.
Nizaməddin Şəmsizadə azərbaycanşünaslığın
mahiyyətinə aydınlıq gətirmək
üçün ədəbi-tarixi qaynaqlara müraciət
edir. Onu təkcə son iki əsrin ictimai-siyasi və
tarixi nailiyyəti kimi götürmür, daha dərinə
gedir. Xalqımızın tarixi-fəlsəfi fikrinin təşəkkülündə
əhəmiyyətli rol oynayan təriqətlərə üz
tutur, sufizmin, hürufiliyin, ürfan poeziyasının alt
qatlarına nüfuz edir, əxiliyin, məzdəkizmin ideoloji
konsepsiyalarını ortaya qoyur, Şərq – islam
aləminin, türk dünyasının inkişafında
islamı dəyərlərin xidmətlərinə diqqət
yetirir.
Nizaməddin Şəmsizadə azərbaycançılığı
gələcəyi yaradan nəzəriyyə kimi qəbul edir,
onun üç təməl prinsipi – türkçülük,
islamçılıq və vətənçilik ətrafında
ciddi elmi diskussiyalar aparır. Bütün bu tarixi gerçəkliyi,
ictimai-ədəbi ənənələri milli ideoloji konsepsiya
səviyyəsində izah edən alim, nəhayət ki,
çağdaş günümüzə, milli müstəqillik
dövrünə keçid edir və belə qənaətə
gəlir ki, azərbaycançılıq suveren Azərbaycanın
tam tarixi istiqlalı uğrunda, bu ölkədə dünyəvi
prinsiplərə malik sivil hüquqi dövlət və
demokratik cəmiyyət uğrunda mübarizəni starteji məqsəd
seçən türkəsilli Azərbaycan xalqının
ideologiyasıdır.
Üçcildliyin I cildi “Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığı”
monoqrafiyası ilə tamamlanır. Bu fundamental tədqiqat
işi Nizaməddin Şəmsizadənin doktorluq
dissertasiyası ilə bağlıdır. Həmin
monoqrafiya da birdən-birə meydana gəlməmiş, uzun
illik elmi axtarışların məhsuludur.
Üçcildliyin II cildi ədəbi tənqid və ədəbiyyatşünaslığımızın
görkəmli simalarının ictimai-ədəbi fəaliyyətini
əhatə edir. Uzun müddət tənqid və ədəbiyyatşünaslığımızda
Ə.Nazim, H.Zeynallı, Ə.Abid və başqaları
markisist tənqidçilər kimi xarakterizə olunub. Məlum ədəbi mövqe 20-30-cu illər estetik
fikirimizi həqiqətdə olduğu kimi qavramağa imkan
vermir. N.Şəmsizadə daha dərin
qatlara enir, Ə.Nazim, H.Zeynallı, Ə.Abid kimi tənqidçilərin
markisist etika ilə F.Köprülüzdə ədəbi məktəbini
birləşdirmək ideyalarını geniş təhlil edir,
bu cəhdin uğursuzluqla nəticələnməsinin obyektiv
və subyektiv səbəblərini bir-bir açıb göstərir.
Azərbaycan ədəbiyyatının tarixi mənşəyinin
müəyyənləşdirilməsində Ə.Nazimin,
M.F.Köprülüzadə ilə çox vaxt eyni mövqedə
dayanması faktının izahına da ilk dəfə N.Şəmsizadənin
kitabında rast
gəlirik.
II cildin
“İtmiş nəsillərin ardınca” bölümündə
Bəkir Çobanzadə, Əmin Abid, Mustafa Quliyev, Hənəfi
Zeynallı, Atababa Musaxanlı, Məmmədkazım Ələkbərli,
İsmayıl Hikmətin ədəbi tənqid və ədəbiyyatşünaslıq
sahəsindəki xidmətlərindən bəhs edilir. Müəllif burada ancaq adları qəsdən
unutdurulanların acı taleyini tədqiqata gətirməklə
kifayətlənmir, eyni zamanda qırılan, unutdurulan ədəbi
ənənələrə yeni münasibət bildirir.
Tarixin qara ləkələrinə, ağ vərəqlərinə
işıq salır.
Nizaməddin Şəmsizadə XX əsrin 20-30-cu illər
tənqid və ədəbiyyatşünaslığının,
marksist estetikanın ən yaxşı bilicilərindəndir. Həmin
dövrün estetik konsepsiyasını mükəmməl bilməsinin
nəticəsidir ki, ayrı-ayrı tənqidçi və ədəbiyyatşünasların
yaradıcılığını təhlil edəndə də
dövrün geniş ictimai-ədəbi panoramını verir,
20-30-cu illəri meydana çıxaran tarixi həqiqətə
əsaslanır, “sinfi düşmən”
axtarışının mahiyyətinə nüfuz edir. Bu zaman tədqiqatçı daha uğurlu bir yol
seçir, kimin günahkar, kimin haqlı olması kimi ənənəvi
mübahisələrə qoşulmur, baş verən
qırğınlara, repressiyalara görə tarixi, zamanı
qınaq obyektinə çevirmir. Şərin, pisliyin,
günahların mərkəzindəki amili dəqiq müəyyənləşdirir:
Əslində tarix üzərində bütün məsuliyyət
insanların üzərinə düşür: “Tarix nəsillərin
taleyində yaşayır, onların əməlləri ilə
hərəkətə gəlir. İş
burasındadır ki, 30-cu illərdə satanlar da, satılanlar
da, ittiham olunanlar da, ittihamçılar da eyni bir nəsil idi”.
Beləliklə, itmiş nəslin izi ilə gedən tədqiqatçı
bütün bu qırğınların səbəbini ancaq
hansısa bir dövlət rəhbərində və yaxud sənətkar
yoldaşından, dostundan yuxarılara danos yazanlarda
axtarmır, insanları, daha çox ziyalıları kütləvi
qırğınlara məruz qoyan diktatura rejiminin siyasi prinsiplərini
tənqid edir.
II cild akademik Kamal Talıbzadənin elmi-ədəbi fəaliyyətini
əhatə edən “Türk təfəkkürü məcrasında”
monoqrafiyası ilə tamamlanır. Monoqrafiyada Kamal
Talıbzadə bir neçə tədqiqatçı nəslinin
müəllimi, müasir tipli professional tənqidçi kimi təqdim
olunur. K.Talıbzadənin yetişdiyi
ictimai-siyasi və ədəbi mühitə geniş nəzər
yetirilir, akademikin nəsil şagərəsi haqqında ətraflı
məlumat verilir, zəngin arxiv materiallarına istinadən həmin
nəslin islam-türk dünyasındakı xidmətləri
üzə çıxarılır. “Türk təfəkkürü
məcrasında” monoqrafiyasında K.Talıbzadənin “Abbas Səhət”,
“Qorki və Azərbaycan”, “XX əsr Azərbaycan ədəbi tənqidi”,
“Azərbaycan ədəbi tənqidinin tarixi” əsərləri
haqqında bitkin fikir formalaşdırılır.
N.Şəmsizadənin üçcildliyinin sonuncu –
üçüncü cildində “Tənqidin ədəbi
prosesdəki rolu” monoqrafiyası yer alıb. Monoqrafiyanın əlyazmasına
verdiyi rəydə görkəmli tənqidçi və
publisist Aydın Məmmədov yazır: “Bu kitab jurnalist və
publisist əsəri deyil, nəzəri tədqiqatlar, sosioloji
müşahidələr əsasında ədəbiyyatı
duyan, tənqid təcrübəsi, sənət duyumu olan bir qələm
sahibi, ədəbiyyatı ürəkdən sevən onun
sabahı üçün narahatçılıq keçirən
bir vətəndaş tərəfindən yazılmış zəngin
və maraqlı tədqiqat əsəridir”. Otuz yaşlı
alimin bu kitabı 1985-ci ildə yox, iyirmi il
sonra çap olundu.
Qəhrəman
problemi və onun konsepsiyası, bədii metod, cərəyan, təmayül
və məktəblərin yaranması, bədii obraz
anlayışı, materialist tənqidin tarixi səciyyəsi, ədəbi
tənqidin meyar problemi və s. məsələlərin
geniş aspektdə təhlilini verən tənqidçi ədəbi
prosesin ictimai funksiyasını aşkara çıxarır. Tənqidçi-oxucu münasibətini daim diqqət
mərkəzində saxlayır. Hiss olunur ki, tədqiqatçı
tənqidin ədəbi prosesdəki rolu probleminin səmərəli
elmi-nəzəri həllini axtarır, ədəbi prosesin tənqiddə
əksinin prinsiplərini müəyyənləşdirməyə
çalışır.
İttifaq
miqyasında ədəbi tənqidin ümumi vəziyyətinə
münasibət bildirildikdən sonra Nizaməddin Şəmsizadə
milli ədəbi tənqidin bu sahədəki nailiyyətlərini
saf-çürük edir, belə qənaətə gəlir
ki, tənqid ədəbi prosesə xaricdən, yad bir amil kimi tətbiq
olunmamalı, ədəbi prosesin öz daxilindən, öz
inkişaf dialektikasından doğmalıdır. Hər bir epoxanın ədəbi prosesi öz tənqidini
yaradır. Eyni zamanda müəyyən
epoxanın ədəbi prosesi özündən əvvəlki
dövrün qanuni varisi olduğu kimi, tənqid də belə ənənə
və varislik əlaqəsini qoruyub saxlayır, dövrün tələbinə
uyğun şəkildə inkişaf etdirir. Bu monoqrafiyada “ədəbi proses”
anlayışının nəzəri-tarixi izahı verilir,
onun strukturu təhlil olunur.
Sonuncu cildin nəzəri məqalələr
bölümündə diqqət ədəbiyyatşünaslığımızın
nəzəri kateqoriyalarına yönəldilir. Sovet
dövrü ədəbiyyatının xüsusiyyətləri,
yazılı Azərbaycan ədəbiyyatının mənşəyi,
türk təfəkkürünün qaynaqları, ədəbiyyat
nəzəriyyəsi elminin problemləri haqqında Nizaməddin
Şəmsizadənin məqalələri yüksək nəzəri
təfəkkürün məhsuludur.
“Sovet ədəbiyyatı, yoxsa sovet dövrü ədəbiyyatı”
məqaləsində ancaq sovet dövrü Azərbaycan ədəbiyyatı
tədqiqat mərkəzinə çəkilmir. Tədqiqatçı
sovet ədəbiyyatı məsələsinə bir qədər
geniş aspektdə yanaşır. XIX əsrin
əvvəllərindəki çar istilası dövrünə
qayıdır. Problemin həm tarixi, həm
də ədəbi aspektlərinə diqqət çəkir.
Azərbaycan xalqının və ədəbiyyatının
tragik taleyinin izinə düşən tədqiqatçı bu
fiziki və mənəvi əsarətin ədəbi
repressiyasının və işğal faktorunun XIX əsrin ilk
onilliklərinə “Türkmənçay” işğal
altına gedib çıxdığını bildirir. Bu mənada bu cür tragik taleyin beşiyi
başında M.F.Axundzadənin dayandığını
xüsusi vurğulayır.
Tənqid və ədəbiyyatşünaslığın
mövcud problemləri və əsas qayğıları Nizaməddin
Şəmsizadənin daim diqqət mərkəzindədir. Milli ədəbiyyatın
tarixi konsepsiyasının hazırlanması, 30-cu illərdə
təşəkkül tapan marksist ədəbiyyatşünaslıq
və onun klassik və müasir ədəbi irs konsepsiyası,
şəxsiyyət və yaradıcılığın vəhdəti,
sözün sehri, sənətin estetik mahiyyəti tənqidçinin
ümumi yaradıcılıq axarında mühüm yer
tutduğu kimi, üç cildliyin sonuncu cildində də aparıcı mövqeyini təsdiq
edir. “Sözün sehri həqiqətdir” məqaləsi
söylədiklərimizi bir daha təsdiq edir. Məqalə
yazıçı Elçinin “Mahmud və Məryəm”,
“Ağ dəvə” romanlarının təhlili ilə
bağlı olsa da, bir sənətkar kimi onun ədəbi
şəxsiyyəti haqqında da bitkin fikir
formalaşdırır, eyni zamanda müasir romanın humanist
konsepsiyasını üzə çıxarır. Mahmud və Məryəmin məhəbbəti məqalədə
təkcə iki şəxsin, iki sevgilinin adi məhəbbət
macərası kimi qiymətləndirilmir, həm də bəşəri
ülviliyin rəmzi kimi mənalandırılır.
Nizaməddin Şəmsizadə sözə dəyər
verən filosof tənqidçidir. Bunu bir sıra
tanınmış tənqidçi və ədəbiyyatşünaslar
da etiraf edir. Onun tənqidçi
üslubunda bu özünü aydın şəkildə
göstərir. Xüsusən son illərdəki
yaradıcılığında, ədəbi təhlillərində
sözdən zərgər dəqiqliyi ilə istifadə etməsinin
şahidi oluruq. “Azərbaycançılıq” əsərində
xüsusi bir üslub kimi formalaşan bu cəhət Nizaməddin
Şəmsizadənin elmi üslubunun mayasına hopur. Qısa, lakin fəlsəfi məzmun daşıyan,
oxucunu düşünməyə, nəticə
çıxarmağa vadar edən fikirləri ilə o, elmi
ictimaiyyətin diqqətini daha çox çəkir.
Professor Nizaməddin Şəmsizadə bu
gün də gənclik şövqü, həvəsi ilə
elmi yaradıcılığını davam etdirir. Təkcə
bədii irsimizin elmi tarixini yaratmaqla fəaliyyətini məhdudlaşdırmır,
ədəbi tənqid və ədəbiyyatşünaslığımızın
tarixi və nəzəriyyəsi, ədəbiyyat nəzəriyyəsinin
kateqoriyaları və tarixi poetikası ilə ardıcıl məşğul
olur, dövlətimizin humanitar siyasətinin
formalaşmasında, ictimai teorizmin, azərbaycançılıq
məfkurəsinin inkişafında, təməl prinsiplərinin
müəyyənləşməsində müstəsna xidmətlər
göstərir. Bu mənada, “Seçilmiş əsərləri”
Nizaməddin Şəmsizadənin elmi yaradıcılığının
müəyyən bir mərhələsinin yekunu, yeni keyfiyyət
mərhələsinin başlanğıcıdır.
Məhəmmədəli MUSTAFAYEV,
filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru
525-ci qəzet.-
2012.- 29 iyun.- S.6.