Bu ocaqda köz də var,
qığılcım da...
Dəlidağın zirvəsindəki qartal
yuvasından bir quzğun xəyanəti ilə ayrı
düşən Kəlbəcər indi vəfalı
övladlarının xəyalından, dilindən, qələmindən
düşmür. Onsuz da başdan-binadan söz-sənət,
saz-balaban, şairlər yurdu olan Kəlbəcər
ayrılığı bir çoxlarını qələm
götürüb öz nisgilini, torpaq-yurd həsrətini,
yanğısını ürək sözlərinə
çevirərək, misraların, bəndlərin həsrət
göynərtisinin acı gerçəkliyinə bürüməyə
məcbur edir.
Qönçə idim, gül oldum,
Saraldım sünbül oldum.
Bir dilbilməz quş idim –
Oxudum, bülbül oldum...
Bu doğma yurd ayrılığı o qədər
acı, əlçatmaz Kəlbəcər həsrəti o qədər
dərindir ki, bir zamanlar şeiriyyətin gur alovuyla atəşlənmiş
bir ocağın külünü yenidən közərtməyə
belə qadirdir. Bu dediyim – Ağdabanlı Qurban, Dədə
Şəmşir ocağıdır. Bu ocağın
külünü yenidən közərdən isə Şəmşir
Dədənin Cavid nəvəsidir. Yurd ayrılığı,
vətən həsrəti onun
poetik ilhamını dilə gətirib. Vədəsiz itirdiyi
ömür-gün yoldaşının nisgili bu poetik dildəki
qəm-kədəri bir az da artırıb, lirik bir həzinliyə
qərq edib onu.
Doğulub-böyüdüyü yurdun fəxri
olan, böyük bir nəslin mərdlik, yaxşılıq
çırağını yandıran, ölkəmizin
quruculuq işlərində yaxından iştirak edən
görkəmli ictimai xadim, Azərbaycan Respublikası Milli Məclisinin
deputatı Cavid Qurbanovun hamıdan gizli yazdığı, gizli
çap etdirdiyi, hətta bir çox tanış-bilişə
göstərməyə belə həya etdiyi, gün
işığına çıxarmağa
qıymadığı “Dünya qəmli nağıl imiş”
kitabını (yeri gəlmişkən, haqqında bəhs
etdiyim kitab 2010-cu ildə nəşr edilsə də, kitabla
tanış olmaq fürsəti, müəllifin təvazökarlığı
ucbatından mənə ancaq bu günlərdə nəsib
olub) vərəqlədikcə burada toplanmış şeirlərdə
bir sualıma cavab axtardım: nağıl adətən
şirin olur, sonunda da göydən üç şirin alma
düşür; nədən bəs Cavidin (bu sözü
haqqında danışdığım kitabın üzərində
yazılmış şair təxəllüsü kimi işlədirəm
– J.Ə.) gözündə nağıl dünya belə
acı dad verir, belə qəmli çalarlara
bürünüb?
Bu sualıma kitabdakı poetik örnəklərdən
daha yaxşı kim cavab verə bilər ki?
“Biri varmış, biri yoxmuş”, –
Dünya qəmli nağıl imiş.
Özü yanlış, sözü
yanlış –
Dünya qəmli nağıl imiş.
Əzabından usanmazdım,
Ocağına qalanmazdım,
Deyərdilər, inanmazdım –
Dünya qəmli nağıl imiş.
Hə, həyat sevincimizin
aşıb-daşdığı, şıltaq
oyunlarımızın bitmək bilmədiyi, şaqraq
gülüşlərimizin ardı-arasının kəsilmədiyi,
dünyanı şirin bir nağıl bildiyimiz uzaq
uşaqlıq illərimizdə böyüklərdən
eşidib, mənasını anlamadığımız ifadələrdən
biri də “əlhəd daşı” idi. Nənəm əllərini
göyə qaldıraraq: “Allahım, balalarımı
başlarına əlhəd daşı dəyməkdən
qoru” – deyə dua edərdi. O zaman “əlhəd
daşının” nə olduğunu bilməz və onun nə
vaxtsa başımıza dəyib-dəyməyəcəyini
vecimizə belə almazdıq.
Sən demə, dünyanın bal kimi
şirinliyi ilə yanaşı, zəhər kimi
acılığı da var imiş və bu “qoca qarı”
(Nizami Gəncəvi) bir barmağında bal, bir
barmağında zəhər tutubmuş ki, vaxtı
çatanda hər ikisini insana dadızdırsın, bəzən
də bu zəhəri zorla yalatsın. Bu yerdə böyük
Şəhriyarın ömür-gün yoldaşı Əzizənin
vəfatı münasibətilə yazdığı mərsiyə
yada düşür:
Nə zərif bir gəlin, Əzizə, səni
Mənə layiq Tanrım
yaratmışdı.
Bir zərif ruha bir zərif cismi
İzdivac qüdrətilə
qatmışdı.
Eşqimin bülbülü səni
tutmuş,
Hər nə dünyada gül var,
atmışdı.
Sanki dustaq ikən mən azad idim –
Elə eşqin məni
yaşatmışdı.
Cənnət etmiş mənim cəhənnəmimi,
Yandırıb-yaxmasın
azaltmışdı.
Adıbatmış əcəl gələndə
bizə,
Nə ayım çıxdı, gün də
batmışdı...
...Ürəyi doğranan anan mələdi,
Dünya zəhrin ona
yalatmışdı...
Doğma, sevimli adam itkisini dərindən-dərinə,
doya-doya yaşamalısan ki, belə təsirli misralar ərsəyə
gətirib, öz kədərini ictimailəşdirəsən,
oxucunun da gözünü yaşarda biləsən. Cavidin də
bu ruhda qələmə aldığı mərsiyələr
– əbədi hicran şeirləri ürəkdən gəlir,
dərin yaşantının, insanı dəlib keçmiş
kədərin məhsuludur və oxucunu bir dürlü laqeyd
buraxa bilmir:
Səni hər an axtarıram,
Xatirədi indi ömrün.
Tez açılıb vaxtsız solan
Bənövşəyə döndü
ömrün.
Məni dərdə salan oldun,
Məni məndən alan oldun.
Dünya kimi yalan oldun,
Şamtək yandı, söndü
ömrün.
Ölümdən sonrakı ömür
deyilən bir anlayış var. Cavid üçün də
sevgilisinin ölümü ilə postölüm
ömrünün başlanması bir olub və bu ömür
xatirələrdə, fotolarda, qəlblərdə və bir də,
poetik istedadı olan insanların şeirlərində davam
edir. Bu baxımdan Cavidin əbədi bir səfərə
çıxmış sevgilisinin xəyalı ilə ixtilata
girməsi, dərdləşməsi, razü niyazı,
umuküsüsü çox səmimi, ürəkdən gələn
misralarda şirin bir dillə özünün poetik təqdimini
tapır. Şair bu ağır itki ilə heç cür
barışa bilmir, ən kiçik ümid
işartısına doğru qaçır; gerçəkliyin
dəhşətli yuxu olduğuna, bu dəhşətin nə
vaxtsa bitəcəyinə inanır:
Gəzib otaqları yoxlayıram mən,
Deyirəm, qayıdıb gələsən
bəlkə?!
Şəklinə baxıram, qəm-qəhər
dolu,
Yazığam, danışıb-güləsən
bəlkə?!
Göz yaşım quruyub yanaqlarımda,
Donub təbəssümün
dodaqlarında,
Gecələr dərd olur qonaqlarım da,
Bu hicran yükünü böləsən
bəlkə?!
Kitabda yurd həsrətinin, torpaq itkisinin də
kövrək duyğularla, yana-yana ifadə edildiyi poetik örnəklərə
tez-tez rast gəlmək mümkündür. Yatanda yuxusuna belə
girməyən vətənsizliyi şair dilinə gətirməyə
də qorxur:
Tufan qopdu, çadır qaldı çətənsiz,
Ruha dönüb dolaşırıq bədənsiz.
Oba köçdü, ellər qaldı vətənsiz,
Dilim gəlmir deyim yoxsan, Vətən! Ox!..
Beləcə yurd ayrılığı, vətən
dərdi yanıqlı bir aha dönüb Cavidin dilindən, əslində
dilindən də yox, sinəsindən qopur, odlu misraya
çevrilib, yanar bir ox kimi yurdu mənfur varlıqları ilə
kirləndirən qarı düşmən tərəfə
yönəlir; bu baxımdan şeirin bitdiyi “ox” kəlməsi
də çoxqatlıdır və simvolik məna
yükündən heç də xali deyildir.
Azərbaycan
xalq şeiri üslubunda yazıb-yaradan Cavidin poetik dili,
Ağdabanlı Qurbanın, Dədə Şəmşirin dili
kimi rəvan, axıcı, kələ-kötürsüz,
düyünsüz-tikansızdır. Bəlkə elə buna
görə onun bir çox sözlərinə mahnı bəstələnmiş
və tanınmış müğənnilərin
repertuarına daxil olmuşdur. Haqqında
danışdığımız kitabda toplanmış on
mahnı mətni əsas etibarilə ayrılıq
ağrısından bəhs edən lirik örnəklərdir.
“Yenə yuxumdasan” adlı mahnı
sözündə dünyası yalan, yuxusu gerçək olan
aşiqin ürək çırpıntılarını,
yaşadığı dərin hiss-həyəcanı duymamaq
olmur:
Eşqimi, sevgimi yellər apardı,
Qəfil gələn boran, sellər
apardı.
Sənli aylar, illər nə tez
qurtardı?
Təkcə yuxulara gəlirsən,
gülüm.
“Atırsan məni” adlı mahnının
mətnində isə doğma insan itkisinin birtərəfli
deyil, qarşılıqlı olduğu, gedənlə
qalanın əslində eyni itkiyə məruz
qaldığı fikri irəli sürülür. Ancaq bu
qarşılıqlı itki əbədi deyil; Füzulinin Məcnunu
öz Leylisini cənnətdə tapdığı kimi, bu
dünyada bir-birini itirmiş sevgililərin haqq dünyada
tapışacaqlarına inam güclüdür:
Gedərək, yerinə qəmi gətirdin,
Dumanı gətirdin, çəni gətirdin.
Məni bu dünyada salıb itirdin,
Bir də o dünyada taparsan məni.
Cavidin şeirləri bir daha sübut edir
ki, Tanrı bir ocağa öz nurundan bir köz, bir
qığılcım salırsa, həmin od əbədi
yanır, zaman-zaman o kökün, o soyun fərqli nümayəndələrində
özünü büruzə verir. Dədə Şəmşirin
ocağında olduğu kimi...
Dəyərli oxucularımızı Cavidin
duyğular poeziyasından bir neçə örnəklə
baş-başa buraxaraq, yeni-yeni kitablarının işıq
üzü görməsini diləyirik.
DÜNYA QƏMLİ
NAĞIL İMİŞ
“Biri varmış, biri yoxmuş”, –
Dünya qəmli nağıl imiş.
Özü yanlış, sözü
yanlış, –
Dünya qəmli nağıl imiş.
Gəlişiylə, gedişiylə,
Yalan-yalan gülüşüylə,
Zaman adlı gərdişiylə, –
Dünya qəmli nağıl imiş.
Əzabından usanmazdım,
Ocağına qalanmazdım,
Deyərdilər, inanmazdım, –
Dünya qəmli nağıl imiş.
Xaraba var, şəhəri yox,
Araba var, təkəri yox.
Duzu çatmır, şəkəri yox, –
Dünya qəmli nağıl imiş.
8 iyun 2006
VƏTƏN,
OX...
Yaşamaqdı – aylar ötür, il
keçir,
Günlərimin biri ağdı, biri yox.
Bu dünyanı görə-görə gəlmişəm,
İnsanların biri acdı, biri tox.
Məəttələm Yaradanın işinə
–
Qeyrətsizlər necə döyür
döşünə?!
Yaddan çıxıb kişilik nə,
kişi nə,
Haçan olar namərdindən kişi
çox?...
Ayaq açıb, var toplayır gədələr,
Az qalırlar xalqı söküb-didələr.
Yoxa çıxıb alp-ərənlər,
dədələr,
Hədəfinə gəlib çatmır
nizə, ox.
Tufan qopdu, çadır qaldı çətənsiz,
Ruha dönüb dolaşırıq bədənsiz.
Oba köçdü, ellər qaldı Vətənsiz,
Dilim gəlmir deyim yoxsan, Vətən!
Ox!...
2 aprel, 1993
İKİMİZ
ÜÇÜN
Həyatım içinə sən gələn
gündən
Yaşadım ay gülüm, ikimiz
üçün.
Sevinci, sevgini, qəmi, kədəri
Daşıdım ay gülüm, ikimiz
üçün.
Həyatı yaşadım ikimiz
üçün.
Gecəni bölmədim mən iki yerə
Səhəri mən açdım sənin
gözünlə.
Yayın istisində, qış
soyuğunda
İsindim, üşüdüm ikimiz
üçün.
Həyatı yaşadım ikimiz
üçün.
2012
SƏNƏ
QARIŞDIM, YAĞIŞ...
Yenə həminki kimi
Gecə uzun, mən tənha.
Mənə bir kimsə həmdəm
Olmaz xəyaldan başqa.
Gecənin qaranlığı
İnan, məni qorxutmur.
Gecənin uzunluğu
Niyə məni uyutmur?
Yenə həminki kimi
Bu uzun gecələrdə,
Özüm olsam da evdə
Xəyalım küçələrdə.
Yenə həminki kimi
Yenə də yağış yağır.
Yenə yağış damcısı
Damımı tıqqıldadır.
Payızın soyuq üzü,
Qışa xəbərlik kimi.
Sənin yoxluğun indi
Donduracaq qəlbimi.
Baxıram pəncərəyə,
Deyən damcılar kəsdi
Sənlə olan bir gecə
Mənə bir ömür bəsdi.
Yenə əvvəlki kimi
Yenə də yağış
yağır,
Yağışın damcıları
Damımı tıqqıldadır.
Mən sənə vurğun
yağış,
Qəlbim tək çılğın
yağış,
Sənin yerə sevgini
Mən duydum, bildim yağış,
Qarışıb damcılara
Səninlə axdım yağış.
Damımı taqqıldadan
Həmin o damcın kimi
Yerlərə axdım yağış.
Sənə qarışdım
yağış.
2012
HƏSRƏT
Dağlar məni qucaqladı,
Mən dağların balasıyam.
İzn versə bir daş olub
Ətəyində qalasıyam.
Çox yağdırar dolu dağlar.
Bulaqları sulu dağlar.
Baxıb sizə sarı dağlar,
Həsrət çəkib yanasıyam.
2012
GİZLƏNİR
QƏLBİMDƏ ÜZÜ TƏKLİYİN...
Baxma ki, həm soyuq, qaranlıq olur,
Həsrətin günəştək yaxar
gecələr.
Baxma ki, gecələr görünmür
heç nə,
Gözlərin gözümə baxar gecələr.
Gündüzlər bilinmir yeri təkliyin,
Gizlənir qəlbimdə özü təkliyin,
Şimşəyə çevrilir,
düzü, təkliyim
Ürəyim içində çaxar gecələr.
Nəğmələr qarışıb
gülüşlərinə,
Ulduzlar oxşayır baxışlarına,
Gizlincə çevrilib göz
yaşlarına,
Qəlbimdən gözümə axar gecələr.
2011
BİR DƏ O
DÜNYADA TAPARSAN MƏNİ
Dönərək ağrıya, zalım həsrətə,
Axtarıb, arayıb tapırsan məni.
Sevgimlə, eşqimlə bütövləşərkən,
Ortadan ikiyə çapırsan məni.
Fikrimə, beynimə qənim olursan,
Dumanım, çiskinim, çənim
olursan.
Hər gecə yuxumda mənim olursan,
Gözümü açantək atırsan
məni.
Bir solmuş bağçayam, gülüm
çatışmır,
Sənlə keçirdiyim günüm
çatışmır,
Sənlə mən mən idim, mənim
çatışmır,
Gəlib bu bəladan qurtar sən məni.
Gedərək yerinə qəmi gətirdin,
Dumanı gətirdin, çəni gətirdin.
Məni bu dünyada salıb itirdin,
Bir də o dünyada taparsan məni.
2010
YURDSUZLUĞU
BİLİRSƏNMİ?
Dillənərkən ay yurd yeri,
Yurdsuzluğu bilirsənmi?
Mənim səni sevdiyim tək
Yurdsuzları sevirsənmi?
Heç boğurmu səni qəhər,
Qarış-quruş düşüncələr.
Xəyalında axşam-səhər
Yurd yerini gəzirsənmi?
Çevrilərək ah-naləyə,
Od tutaraq yerdən göyə,
Vətən, torpaq deyə-deyə,
Göz yaşını silirsənmi?
2010
BİR ÜRƏK
İSTƏYİRƏM
Bir ürək istəyirəm,-
Zirvələrdən çəkilib
Açıqlığa enməsin.
Bir ürək istəyirəm,-
Əhdinə sadiq qalsın,
Sədaqətdən dönməsin.
Bir ürək istəyirəm,-
Kamilliyə can atan.
Bir ürək istəyirəm,-
Həyat nəbzini tutan.
Bir ürək istəyirəm,-
Hər soyuqdan qorxmasın.
Dalğalansın dəniz tək,
Hər alovda yanmasın.
Keçən hər bir saatı
qızıla döndərərək,
Səni sevsin mənim tək.
Bir ürək istəyirəm,-
Oduna, alovuna
El-obası qızınsın.
Bir ürək istəyirəm,-
Axsa, tökülsə qanı
Yerdə “Vətən” yazılsın!
Çiçəklərdən zövq
alsın,
Güllərdən ilham alsın.
Buzu, qarı əridib,
Qış günü bağça
salsın.
Bir ürək istəyirəm,-
Sevinməsin gərəksiz.
Köməksizə əl tutsun,
Qəlb evində gül açsın,
Heç olmasın çiçəksiz.
Bir ürək istəyirəm,-
Xalqına gərək olsun,
Elə nankor baxanın
Gözlərinə bir xəncər,
Başına dəyənək olsun.
Bir ürək istəyirəm,-
Gözlərindən doymasın.
Bir ürək istəyirəm,-
Səninlə birgə olsun.
Həqiqətdə, xəyalda,
Hər an səni oxşasın.
Bir ürək istəyirəm,-
Zirvələrdən çəkilib,
Açıqlığa enməsin.
Bir ürək istəyirəm,-
Əhdinə sadiq qalsın,
Sədaqətdən dönməsin.
2009
Jalə ƏLİYEVA,
Filologiya elmləri
doktoru,
Bakı Dövlət
Universitetinin
professoru, Milli Məclisin
deputatı
525-ci qəzet.- 2012.- 29 iyun.- S.7.