Anti-İslam təbliğatı və ya faciəli geriyə doğru
irəliyə
Nəcib dalğa yayan kəhrəba
(electrum) təbiətli mömin dostlara
(Əvvəli
ötən şənbə sayımızda)
Böyük
Aleksandr tarixdə ən müəmmalı böyük şəxsiyyətlərdən
biridir. O, Homerin daim özü ilə gəzdirdiyi “İliada”sındakı
qəhrəman döyüşçü Axillesi təqlid etməyə
çalışırdı. Faraon kimi isə, o, Misir ənənələrinə
görə yaşayan Allah idi və hətta yunan şəhərlərinə
təlimat göndərmişdi ki, “onu Allah kimi
tanısınlar”.
Aleksandr
ümumi bəşəriyyət idealına inanırdı. Ona
görə də 324-cü ildə yerli qadınlarla öz
döyüşçülərinin kütləvi qaydada evlənmə
şənliyini təşkil etmişdi. Özünü
Böyük Çar adlandırır və tələb edirdi
ki, təbəələri onun qarşısında perslərə
məxsus olan qaydada təzim etsinlər. O, pers paltarı
geyinirdi, perslərdən inzibatçılar kimi istifadə
edirdi və yerli gəncləri Makedoniya hərbi metodları
qaydasında məşq etdirirdi. Aleksandr hiss edirdi ki,
makedoniyalıların, yunanların, perslərin idarəedici
bir sinifdə əriməsinə ehtiyac vardır və
güman edirdi ki, bu, onu belə nəhəng imperiyaya uğurla
nəzarət etməyə qadir edəcəkdir. O,
özünün böyük dövlətində, nəhəng
imperiyasında bütün təbəə xalqları
partnyorlar kimi birləşdirmək istəyirdi. Bu isə
köhnə düşmənçiliyi unutdurmağa kömək
edəcəkdi. Ona görə də, o, narazı Makedoniya
veteranlarını vətənə yola salmışdı.
Bütün bu yeni, böyük əhəmiyyət
daşıyan tədbirləri, əməlləri ilə
Böyük Aleksandr özünü sözün həqiqi mənasında
yunanların təbirincə “kosmopolit” adlanan ilk dünya vətəndaşı
kimi təsdiq etmişdi. Ondan altı əsr sonra Roma imperatoru
olan, böyük filosof Mark Avreli də özü barədə
bu cəhəti vurğulayaraq demişdi ki, “Bir Antonin kimi mən
Roma vətəndaşıyamsa, bir insan kimi dünya vətəndaşıyam”.
Beləliklə,
Aleksandr fəthlərindən az əhəmiyyət kəsb etməyən
yeni era, Ellinistik era yaratdı. Onun imperiyasının
miqyasını ötüb keçənlər oldu, Roma
imperiyası Aleksandrın imperiyasından iki dəfə,
Çingiz xanın imperiyası isə dörd dəfə
böyük idi. Lakin bir çox yeni ideyaları təcəssüm
edən Ellinistik eranın banisi kimi dünya tarixində
heç kəs onunla müqayisə oluna bilməz. Ellinistik
yunan sözü olub “yunanları təqlid etmək” mənasını
verirdi. Bu erada yunan dili və ideyaları qədim Yaxın
Şərqin qeyri-yunan dünyasına yayıldı. Persiya
monarxiyası Aleksandr tərəfindən məhv edildikdən
sonra yunan-Makedoniya idarəçiliyi nəhəng əraziyə
genişlənmişdi. Bu, yunan mühəndisləri,
intellektualları, tacirləri, əsgərləri və
inzibatçıları üçün münbit şərait
yaratdı və heç də nəticəsiz qalmadı. Onun
yeni imperiya görüşləri, heç şübhəsiz,
yoxa çıxmadı, sonralar romalıları
ilhamlandırdı və onlar əslində Aleksandr irsinin
varislərinə çevrildilər.
Aleksandr
həm də böyük mədəni irs qoyub getmişdi.
Yunan dili, incəsənəti, arxitekturası və ədəbiyyatı
bütün Yaxın Şərqə yayılmışdı.
Ellinistik eranın şəhər mərkəzləri, onlardan
çoxunun əsası Aleksandr və onun varisləri tərəfindən
qoyulmuşdu, yunan mədəniyyətinin başqa xalqlara
nüfuz etməsi üçün tramplin rolunu oynadı.
Yaradılan şəhərlərin və hərbi
koloniyaların sakinlərinin çoxu yunan muzdlularından ibarət
idi.
Yunanlar
öz mədəniyyətini Şərqə yayanda, onlar həm
də Şərqin təsirinə məruz qalırdılar.
Beləliklə, Aleksandrın irsi Ellinistik dünyanın
möhürlərindən birinə çevrildi. Bu isə fərqli
mədəniyyətlərin görüşməsi və
bir-birinə nüfuz etməsi idi.
Aleksandr
tarixdə ilk və bəlkə də son dəfə olaraq
öz dövrünün daha sivilizasiyalanmış
Avropasını (Yunanıstanı) və Asiyanın
böyük bir hissəsini – həm iqtisadi, həm də mədəni
cəhətdən birləşdirməyə səy göstərmişdi.
Onun vaxtsız olümü bu möhtəşəm layihənin
həyata keçməsinə ciddi maneəçilik törətdi.
Onun imperiyası bir neçə dövlətə
parçalandı. İmperiyadan əsər-əlamət
qalmadı, onun yerində Makedoniya, Selevkid dövləti,
Perqamın Attalid çarlığı və Ptolomeylərin
hökmranlığı altında Misir monarxiyası meydana gəldi.
Onun varisləri olan diadoxlar təkcə öz sələflərini
deyil, imperiyanı da qəbirə gömdülər. Blez
Paskalın Kleopatra barədə dediyi sözlərdən
istifadə edərək qeyd etmək olar ki, Aleksandrın varislərinin
burnu bir qədər gödək olsaydı, yəqin ki, ən
azı birləşdirdiyi ərazilərdə Avropanın və
Asiyanın sifəti tamam başqa cür olardı. Qərbin və
Şərqin münaqişələrlə
naxışlanmış münasibətinə son qoyular və
onlar birgə yaşanılan həyatın üstünlüklərini
və mədəni ziyafətinin zənginliyini daha uzun müddət
və böyük həzzlə dadmış olardılar. Lakin
bədbəxtlikdən Makedoniya ordusunun hərbi liderlərini
heç də Qərblə Şərqin bir-birinə nüfuz
etməklə inkişaf etmiş yeni sintezini qoruyub saxlamaq
deyil, hakimiyyət uğrunda mübarizə daha çox cəlb
edirdi.
Bu
parçalanmaya, bölünməyə baxmayaraq ellinistik şəhərlər
qeyri-yunan dənizində yunan mədəniyyəti adaları
olaraq qaldılar. Bu vahədən ətrafa gur energetika
şüaları yayılırdı. Eranın yunan şəhərləri
ellinistik mədəniyyətin Yaxın Şərqdə, həmçinin
müasir Əfqanıstan və Hindistan kimi uzaq ərazilərdə
baş hərəkətverici qüvvə rolunu oynadı. Bizim
eranın IX-XII əsrlərində də çoxtərəfli
İslam və ya əl-Əndəlus mədəniyyəti
İspaniyada da məhz bundan geri qalmayan və əyani nümunələri
ilə Avropanı sivilizasiyalanmağa çağıran bir
rol oynadı.
Bu
proses həmçinin şəhərlərin çiçəklənməsində
mühüm rol oynayırdı. İki baş ticarət yolu
Aralıq dənizi ilə Şərqi birləşdirirdi. Mərkəzi
marşrut başlıca rol oynamaqla, dəniz vasitəsi ilə
Hindistanı İran körfəzi ilə, Dəclə
çayı vasitəsi ilə isə Babil şəhərini əvəz
edən Selevkiyanı birləşdirirdi. Çox müxtəlif
adda əmtəələrlə ticarət
aparılırdı. İspaniyadan qızıl və
gümüş, Kiçik Asiyadan duz, Makedoniyadan meşə
materialı, Tirdən al qırmızı boya, Hindistandan
ebonit, qiymətli daşlar, fil sümüyü və ədviyyat,
Ərəbistandan ətirli maddələr, Trakiyadan, Suriyadan və
Kiçik Asiyadan qullar, Suriyadan və Kiçik Asiyanın qərbindən
yaxşı şərablar, Afinadan zeytun yağı, həmçinin
başqa ölkələrdən bir sıra ekzotik mallar gətirilirdi.
Ən başlıca ticarət isə həyat
üçün təməl əhəmiyyət
daşıyan ərzaqla – taxılla aparılırdı. Onun əsas
ixrac zonaları Misir, Suriya, Siciliya və Qara dəniz regionu
idi. Ticarət tarixdə şəhərlərin yaranmasında
mühüm rol oynadığı kimi, xalqlar arasında
iqtisadi və bunun nəticəsi kimi mədəni əlaqələrin
inkişafına əvəzsiz kömək göstərirdi.
Xüsusən sülh dövründə ticarət gur
inkişaf edirdi, lakin müharibələr də onun
aparılmasını bütünlüklə dayandıra
bilmirdi. Ellinistik dünyadakı ticarət müasir
qloballaşmanın ilkin işartıları rolunu
oynayırdı, onun ölkələri və xalqları
bir-birinə yaxınlaşdırması ilə müqayisədə
ikinci bir uğurlu vasitənin mövcud olduğunu söyləmək
çətin məsələdir.
Yunan
polisləri (şəhər-dövlətləri) çoxdan
öz gücünü itirmişdi, lakin yunan mədəniyyəti
Aralıq dənizinin, Asiyanın, Misirin, Qara dəniz ətrafının
ellinistik dövlətlərində yayılmaqda davam edirdi.
Yunan dili hər yerdə savadlı adamların dili hesab olunurdu,
yunan elmi isə (matematika, astronomiya, tibb və fəlsəfə)
mühüm nəticələrə malik oldu.
Aleksandrın
planı irqləri bir-birində əritmək idi, lakin bu plan
uğursuzluğa düçar olurdu. İran satrapları (əyalət
valiləri) güman ki, səmərəli deyildi, ona görə
də onların yarısından çoxu edam edilmişdi.
İmperiyanı əmələ gətirmək
üçün çoxlu inzibati vahidlər arasındakı
yeganə əlaqə məhz məşhur sərkərdənin
özü idi və təəssüf ki, problemi həll etməmişdən
əvvəl o, həyatdan getdi.
Aleksandrın
qısa müddətli hökmranlığı Avropa və
Asiyanın tarixində həlledici bir dövr xarakteri
daşıyır. Onun fəaliyyəti sivilizasiyanın
böyük mərkəzlərinin Şərqə tərəf
köçməsinə aparıb çıxardı və
bu, geniş məskunlaşma dalğasında ellinizmi
bütün Yaxın Şərqə yaydı və siyasi cəhətdən
olmasa da, ən azı iqtisadi və mədəni cəhətdən
bu ərazidə ellinizmi meydana gətirdi. Ayrıca dünya
Gibraltardan Pəncaba qədər uzandı, bu dünya ölkələr
arasında ticarət və sosial əlaqələr
üçün açıldı. Axı bu dünya
ümumi sivilizasiyaya əsaslanırdı. İmperiya o qədər
geniş idi ki, onun ölçülərini təsəvvür
etmək də çətin idi. Gibraltar boğazından
İnd çayına, Almaniya meşələrindən və
Rusiya düzənliklərindən Saxara səhrasına və
Hind okeanına qədər uzanırdı.
Ellinistik
era bizim eradan əvvəlki 300-cü illərdən
başlayaraq sonrakı altı əsr ərzində davam etdi.
Bu era başlanğıcını Böyük Aleksandrın
işğallarından götürməklə Romanın ilk
xristian imperatoru Konstantinə qədər olan bir dövrü əhatə
edir. Aleksandrın imperiyası və onun varisləri
böyük dünya birliyi yaratdı, bu mədəni birlik min
il sonra müsəlman imperiyasının meydana
çıxması ilə öz sonluğuna çatdı.
Ellinistik
çarlıqlarda şəhərlərin mühüm rol
oynaması ilə yanaşı müstəqil şəhərlər
də var idi ki, onlar əhalilərinin sıxlığı ilə
fərqlənirdilər. Bəzi çarlar köhnə şəhərləri
dağıdıb, yenilərini yaratmağa girişirdilər.
Bu şəhərlər Makedoniyadakı şəhərlərin
və çar ailəsi üzvlərinin adlarını
daşıyırdılar. Belə şəhərləri
Finikiyada, daha çox isə Suriyada görmək olardı.
Persiya
imperiyası da əsasən xalqların birliyinə əsaslanırdı,
yarandığı vaxtdan Çar Böyük I Dara da
imperiyada öz sələfi Böyük Kirin
dözümlülük siyasətini davam etdirirdi. Bir sıra
xalqlara öz ənənələrini, dilini və dinini
saxlamağa icazə vermişdi. Lakin sonralar imperiya tənəzzülə
uğradı və Böyük Aleksandrın işğalı
onun mövcudluğuna son qoydu.
Qədim
Romanın ekspansiyası
Sonralar
tarix səhnəsinə və beynəlxalq meydana
çıxan romalılar ədəbiyyat, arxitektura, fəlsəfə,
elm sahələrindəki hər şeyi yunanlardan əxz
etmişdilər. Yunan mədəniyyəti Roma
imperiyasının Şərqində olduğu kimi Qərbində
də kök salmadı. Roma hər tərəfdən
düşmənlər tərəfindən hədələndiyindən,
bu təhlükələri hərbi ekspansiya xətti ilə
qarşılamaqla, bütün italyan yarımadasını
işğal etdi. Sonra o Aralıq dənizinin ətrafına
genişləndi, ərazisinə yeni işğal olunmuş
torpaqları əlavə etdi. Karfageni son dəfə məğlub
etdikdən sonra Aralıq dənizini Roma gölünə
çevirən romalılar nəzərlərini Aralıq dənizinin
şərqindəki ellinistik dövlətlərə tikdilər.
Roma Ellinistik dünyanın siyasətinə əvvəlki
dövrlərdə yunan dövlətlərinin
azadlığının müdafiəçisi kimi cəlb
olundu. Makedoniya isə tam başqa səbəbə görə
b.e.ə. 148-ci ildə Roma əyalətinə çevrildi.
Vaxtilə Makedoniya çarı romalıların Kannda
ağır məğlubiyyətindən sonra Hanniballa ittifaq
bağlamışdı. Ona görə də Roma
Makedoniyanı özünə tabe etdi. Roma imperiyası bu hadisələrdən
sonra yaranmışdı və buradan Şərqi Aralıq dənizindəki
ellinistik çarlıqların problemlərinə cəlb
olunmaqla, onlar üzərindəki ağalığa
başlamışdı. Romalılar adətən hərəkət
etməkdə tərəddüd etmirdilər, müharibə
elan etməyi xoşlayırdılar, müdafiə müharibəsini
isə yalnız öz müttəfiqlərini himayə məqsədilə
aparırdılar. Roma kübar liderləri meydana çıxdı ki, onlar
ekspansiyanı həm şöhrət naminə, həm də
müharibənin gətirdiyi fayda hesabına sevirdilər.
Quldarlıq
antik dünya üçün ümumi institut olsa da,
romalılar bütün xalqlardan daha çox qullara malik idilər.
Ümumiyyətlə Şərqə nisbətən Qərbdə
daha çox qul saxlanırdı, axırıncıda bəzi təsərrüfat
sahələri, məsələn əkinçilik yalnız
qul əməyinə əsaslanırdı. İşğallar
Romaya daha çox qul qazandırırdı. Götürülən
əsirlər qul kimi özəl mülkiyyətə
çevrilirdi. Çox sayda əcnəbi qullar başqa ölkələrdən
Romaya gətirilirdi. Əlbəttə, qulların
uşaqları da qul olurdu. Yunan mənşəli qullara müəllim,
musiqiçi, həkim və rəssam kimi böyük tələbat
var idi. İri torpaq malikanəsi olan latifundiyalarda iri qul dəstələri
işləyirdi, onlar olduqca ağır, acınacaqlı bir
şəraitdə yaşayırdılar. Görkəmli
dövlət xadimi Böyük Katon qeyd edirdi ki, qulu ölənədək
işlətmək və onları sonra başqası ilə əvəz
etmək, onlarla yaxşı davranmaqdan səmərəlidir.
Qullar sərt cəzalara, işgəncələrə, iyrənc
sui-istifadələrə məruz qalırdılar.
Roma
respublikası antik dövrdə ən iri imperiyalardan birini
yaratdı. Avropadakı torpaqların çox hissəsini
işğal etdi, həmin ərazilərdə Roma mədəniyyəti
və siyasi ideyaları tədricən yayıldı. Müasir
roman dinləri – fransız, italyan, ispan, portuqal və rumın
dilləri, latın dilinin bünövrəsi üzərində
yaranmışdır. Qərəzsiz istintaq və jüri məhkəməsi
barədəki Qərb praktikası da daha çox Roma
hüququna borcludur. Romalılar öz istedadlarının abidələrini
bütün Avropada qoyub getmişdilər, bunlara akveduklar və
yollar daxildir. Roma inzibatçılığının bəzi
cəhətləri əsrlər boyu özünü Qərb
dünyasında göstərdi. Romalılar həmçinin
yunan-roman antik dünyasının intellektual irsini də qoruyub
saxlayırdılar.
(Ardı var)
Telman ORUCOV
525-ci qəzet.- 2012.- 2 iyun.- S.18.