Vahid Əzizin
poeziya dünyasına bir baxış
Mənim onunla nə az, nə çox –
otuz illik bir zaman kəsiyini əhatə edən isti münasibətim
var. Onu hər zaman bütöv şəxsiyyət,
yaxşı insan, səmimi dost kimi qəbul etmiş, poetik
istedadına da böyük hörmət bəsləmişəm.
Lakin bu yaxınlarda onun gənclərlə, daha düzü
Sosial Münasibətlər Universitetinin bir neçə
yüz tələbəsi ilə keçirilən
görüşündə qarşımda yeni bir Vahid Əzizin
çox parlaq obrazını görüb sevindim, kövrək
duyğular yaşadım.
Əvvəlcə bunu deyim ki, müasir gəncliyimiz,
onun aşıb-daşan simfoniyası məni ağuşuna
aldı və ona olan ümidlərimin zirvəsində
dayandım. Uzun illər geniş kütlələrlə ən
yaxın təmasda olub qurub-yaratmaq eşqilə yaşayan bir
adam kimi deyə bilərəm ki, bu gənclərlə, necə
deyərlər, dağı dağ üstünə qoymaq olar.
Elə bilirəm ki, gəncliyin poeziyaya olan sevgisi onu
tanımaq üçün bəlkə də ən dəyərli
meyardır. Bu görüşdə gəncliyin poeziyaya, həm
də insanları düşündürən, onların
varlığına hakim kəsilən poeziyaya ürəkdən
bağlı olduğunu görüb də sevinməmək
mümkün deyildi. Mən şahid oldum ki, bu gənclər
Vahid Əzizin poeziyasından saatlarla şeir dedi, onu
ardı-arası kəsilməyən suallarla düşüncələrinə
qərq etdilər. Bu sorğu-suallar prosesi Vahid Əzizin hər
bir şeirini yaşayıb-yaratdığının parlaq
nümunələrini aşkara çıxardı.
Mən şahid oldum ki, Vahid Əzizin
poetik dünyasının baş qəhrəmanı ulu
Yaradanın sirli-sehirli möcüzəsi olan insandır, insan
faktorudur. Görüşdən sonra Vahid Əzizin bir neçə
ay əvvəl böyük məhəbbətlə mənə
ərməğan etdiyi son divanı, 530-dan artıq şeiri
toplanmış “Alça çiçəyinə bənzəyən
ömür” kitabı yenidən yuxusuz gecələrimin həmdəmi
oldu. (Bu da mənə məlum oldu ki, bir ildə o, min şeir
yazmışdır (2007-2008-ci illər).
Bu, onun necə zəhmətkeş
şair olduğunun çox parlaq nümunəsidir. Mən həm
də bir ədəbiyyatçı alim kimi bunu da
saf-çürük etdim ki, onun bir dənə də olsun bizi
düşündürməyən, duyğularımızı
oyatmayan, poetik səviyyəsilə zövqümüzü
oxşamayan şeirinə təsadüf etmədim. Bəzən
çox istedad sahibi olan şairlərimiz özünə tələbkarlığı
lazımınca gözləmədikləri üzündən
yaradıcılıqlarına ləkə salan şeir nümunələrilə
onu sevən oxucularını pərişan edirlər. Mən
çox axtardım, Vahid Əzizdə bundan əsər-əlamət
görə bilmədim. Bunun bir səbəbini də onda
gördüm ki, Vahid Əziz həm də çox görkəmli
ictimai xadim olub. Uzun illər partiya və dövlət
orqanlarında məsul vəzifələrdə
çalışıb kütlələrlə yaxın təmasda
olduğundan, adi fəhlədən, kəndlidən
başlayıb ən böyük məmurlara, dövlət
xadimlərinə qədər hamını işdə, cəmiyyətdə
tanıyıb və onları insan kimi, şəxsiyyət kimi
saf-çürük edib.
Bütün şeirlərinin baş qəhrəmanı
olan insan üçün vacib olan keyfiyyətlərin heç
biri onun nəzərindən qaçmayıb. Bu baxımdan
beş bəndlik “Mən səni bəxtəvər etmək
istədim” şeiri üzərində köklənib ondakı
insani dəyərlərə diqqəti cəlb etmək qərarına
gəldim. Həmin şeiri bütünlüklə oxuculara təqdim
edirəm:
Ümid məhv oldusa, ölməyə nə
var?
Daha ağlamaq yox, bu son gilədi!
Mən özü-özünü qurudan
çinar,
Eşq məni qurd kimi içimdən yedi.
Dözdüm, “Qürur” adlı
sözü unudub,
Hayıf, inanmadım, haqlıymış
bürcün,
Bəzən ləyaqətin
daşını atıb,
Dözdüm səni yaxşı
tanımaq üçün.
Daha ürəyimə düşməz
açarın,
Gözlərim xaraba pəncərəsidir,
Kirpikdə inləyən yaş
damcıları
İlahi bir eşqin “Qu nəğməsidir”.
Daha nə adın var, nə məhəbbətin
–
İçimdə bir kövrək vicdan
qovrulur,
Ürək anlamadın, qədir bilmədin
–
Nankorun sonluğu fəlakət olar!
Puç oldu o qədər
öyüdüm, cəhdim,
Tutmur əməllərin sərt gileyinlə!
Mən səni bəxtəvər etmək
istədim,
Sən özün oynadın öz taleyinlə...
İndi isə onun birinci misrasına diqqət
çəkək:
“Ümid məhv oldusa, ölməyə nə
var?”
Gəlin bu misranın fəlsəfi
anlayışına nəzər salaq. “Ümid” adlanan bu
anlayış insanı yaşadan, ona qol-qanad verən, onun
şəxsiyyətini formalaşdıran, həyatda, cəmiyyətdə
mövqe qazanmasına dəstək olan, onu
çalışdıran, çətinlikləri aradan
qaldırmağa sövq edən, bir sözlə, insanı
yaşadan bir qüdrət mənbəyidir. Şair heç
şübhəsiz, bütün bunları götür-qoy edib
bu qərara gəlmiş ki, əgər ümidlərin
ölübsə, sən də ölü kimi bir şeysən.
Heç şübhəsiz, “qürur” insan
şəxsiyyətini ucaldan çox dəyərli keyfiyyətlərdən
biridir. Qüruru olmayan adamlar özünü alçaldır,
özü öz şəxsiyyətini ayaqlar altına
salıb tapdalayır. Əslində bunlar əzəldən
heç bir şəxsiyyəti olmayan adamlardır. Elələri
də var ki, onları şəxsiyyət hesab etməmək
olmaz, lakin onlar bütöv şəxsiyyət deyillər. Bəs
bunlar kimlərdir? Məsələn, biz neçə-neçə
yüksək istedad sahibi olan adamlar tanıyırıq,
hansı səbəbdənsə
yaradıcılığında məddahlığa,
yaltaqlığa yuvarlanıb bizi acı təəssüflərə
düçar edir. Bunun daha dərin fəlsəfi köklərinə
gedib çıxanda cəmiyyətdəki qüsurları
görürük. Bu qüsur isə əsasən ondan ibarətdir
ki, ulu Peyğəmbərimiz Hz. Məhəmmədin (s.ə.s.)
bir hədisinə əməl etmirik: “ Məddahların
üzünə torpaq çırpın”.
Yaltaqlıq da məddahlığın bir
növ anlayışıdır və insan ləyaqətini
alçaldan ən iyrənc bir keyfiyyətdir.
Vahid Əziz! Əziz dost! Çox
şükür ki, yaradıcılığınızda
bunların əsər-əlaməti yoxdur.
İndi şairin həmin
misralarındakı “dözüm” anlayışına fikir verək.
İnsan həyatında elə anlar da qaçılmaz olur ki,
qürurunu sındırmaq bahasına olsa da, ona dözüm gətirməli
olursan. Bunun da yenə saysız-hesabsız misallarla şərhini
vermək olar. Şairin timsalında “məhəbbət” adlanan
bir ilahi anlayış müqabilində dözüm gətirib
qürurunu sındıra bilərsən. Məhəbbət isə
elə bir anlayışdır ki, bundan məhrum olan adamlar bir
çox böyük müdriklərin təbirincə desək,
quru ağaca bənzəyirlər. Bu yerdə böyük
Nizaminin bir beyti yada düşür:
“Gözəllik də bu dünyadan əzəldir,
Gözəldən hər nə görsən,
gözəldir”.
Burada qoşa anlayış meydana
çıxır – “gözəllik” və “məhəbbət”.
Bəs Nizaminin “gözəlliyin bu dünyadan əzəldir”
deməsini necə başa düşək? Yəni insan
üçün bütün gözəlliklərin real mənbəyi
olan dünya olmayıbsa, “gözəllik” necə ola bilərdi?
Böyük türk övliyası
İbrahim Haqqının çox əzəmətli əsəri
olan “Mərifətnamə”də bunun belə şərhinə
təsadüf edirik: Kainat yaranmaqdan əvvəl Allah bir
cövhər yaradır. Bu cövhər o qədər gözəl
olur ki, Allahın özü də ona böyük məhəbbətlə
tamaşa edir. Cövhər utandığından köpüklənib
yayılır və bundan kainat əmələ gəlir.
Bunlar ilahiyyatçı filosofun təxəyyülünün
məhsulu olsa da, gözəlliyə və məhəbbətə
baxışın necə ilahi bir anlayış olduğuna dair
çox ibrətamiz təsəvvürüdür.
Şairin “dözümü” çox vacib
olan digər bir insani keyfiyyətlə
qarşılaşdırılır. Bu “ləyaqətdir”. O,
yazır:
“Bəzən ləyaqətin
daşını atıb
Dözdüm, səni yaxşı
tanımaq üçün”.
Gəlin indi buradakı fəlsəfi təfəkkürə
şərh verək. Ləyaqətin necə bir yüksək
insani dəyər olduğu barədə izahat verməyə yəqin
ki, ehtiyac yoxdur. Təkcə bunu demək istərdim ki, cəmiyyətdə
ləyaqət sahibi olmaq həm şərəfli, həm də
çox çətin insani borcdur. Vətənə ləyaqətli
övladlar yetişdirmək dövlətin də, onun siyasi və
ictimai qurumlarının da, valideynlərin də müqəddəs
vəzifəsidir. Bunu bacara bilməyən dövlət də,
belə övldlarından məhrum olan valideynlər də bədbəxtdir.
Belə isə indi şairin məhəbbətinin
əzəmətini göz önümüzə gətirək.
O, bu məhəbbətin yolunda “ləyaqət” kimi misilsiz olan
insani dəyərlərdən də keçib dözüm gətirməyə
hazırdır.
Daha sonra şairin fəlsəfi
düşüncələrinə nəzər yetirməli oluruq.
Məhəbbəti yolunda bütün varlığından
keçməyə hazır olan şair onun uğursuzluğuna
düçar olub yuvarlanarkən
“Daha nə adın var, nə məhəbbətin,
İçimdə bir kövrək vicdan
qovrulur”
Deyərək nalə çəkir.
Vicdanı insan faktoru baxımından əvəzsiz
bir keyfiyyət olduğunu nəzərə alsaq,
düşünməli oluruq ki, şairin bu nakam məhəbbətinə
qürurunu, ləyaqətini qurban verəndən sonra çəkdiyi
əzab ancaq onun vicdanını yandırıb yaxa bilər. Və
şair qəlbinə üz tutmalı olur:“Ürək,
anlamadın, qədir bilmədin,
Nankorun sonluğu fəlakət olur”
Şairin qürurundan, ləyaqətindən
keçib hər şeyə dözməsinə “nankorluq”
damğası vurmaqdan başqa çarəsi
qalmır.Şeirdəki bir obraz bir oxucu kimi məni məftun
etmişdir:
“Kiprikdə inləyən yaş
damcıları,
İlahi bir eşqin Qu nəğməsidir”.
Bu obrazı xəyalımdan keçirib
düşündüm ki, “ilahi, belə bir obrazın
tapıntısı üçün gərək böyük
Füzulinin eşq dünyasına baş vurasan. Məsələn,
onun “sor” rədifli məşhur
– Şəfai-vəsl qədrin hicr ilə
bimar olandan sor,
Zülali zövqi-şövqün təşneyi
didar
olandan sor
– beyti ilə başlayan qəzəlini yada
salaq.
Şairin digər obrazları da biri-birindən
gözəldir, orijinaldır, ibrətamizdir:
“Özü-özünü qurudan çinar”, “eşq məni
qurd kimi içimdən yedi”, “Daha ürəyimə
düşməz açarın”, “Gözlərim xaraba pəncərəsidir”
kimi obrazlar şairin misilsiz tapıntılarıdır.
Əziz oxucu! Mənim şairin təkcə
bir şeirindən aldığım təəssüratım
o qədər zəngin idi ki, buradakı fəlsəfi məqamları
bir kitab, bir elmi dissertasiya səviyyəsində artırmaq,
genişləndirmək olardı. Odur ki, bunu onun başqa
şeirlərilə bölüşmək istəmədim. Bir
də düşünəsiz ki, onun son dərəcə zəngin
poetik dünyasına baş vurduqda necə bir dünya
yaşamış olarsınız.
Digər bir unudulmaz təəssüratım
isə Sosial Münasibətlər Universitetinin gənclərindən,
onların dünyabaxışlarından, poeziyaya
vurğunluğundan aldığım böyük zövq idi.
Onlara baxıb ömrün 85 illik zirvəsindən öz gəncliyimə
boylandım. Düşünüb də “Böyük Vətən
Müharibəsi” adlanan bir fəlakətin yaratdığı
aclığın, səfalətin, yaşamaq uğrunda
mübarizənin amansız girdabında çabalayan gəncliyimi
yaşadım.
Buna şübhə etmədim ki, sizi
çox xoşbəxt bir gələcək gözləyir. O
şərtlə ki, bu gəncliyin qədrini uça
tutasınız, şairin qurban verdiyi “qüruru”, “ləyaqəti”
siz heç nəyə qurban verməyəsiniz. O da sizinlə
görüşə gəlmişdi ki, bunları desin və elə
dedi ki, yəqin bu görüşü də heç vaxt
unutmayacaqsınız.
Sizə də, Azərbaycanımızın
gözəl şairi Vahid Əzizə də eşq olsun!
Sadiq Murtuzayev,
filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.- 2012.- 7 iyun.- S.6.