Məhəmməd Əmin Rəsulzadə
Əsərləri
Üçüncü cild
(1915-1916)
Ön söz
Azərbaycan
milli qurtuluş hərəkatının ideoloqu və lideri,
ilk həqiqi demokratik Xalq Cümhuriyyətimizin banisi M.Ə.Rəsulzadənin
zəngin ictimai-siyasi və ədəbi-bədii publisistik
irsinin I cildi (1903-1909) 1992-ci ildə, II cildi (1909-1914) 2001-ci ildə
işıq üzü görmüşdür. İndi onun
1915-1916-cı illərdə dövri mətbuatda dərc
olunmuş əsərlərinin III cildini oxuculara təqdim edirəm.
Zənnimcə, 10 ildə təmənnasız hazırladığım
bu əsər Azərbaycan tarixi və bütövlükdə
I dünya müharibəsi dövrü tarixi ilə maraqlananlar
üçün faydalı olacaqdır.
(Əvvəli
ötən şənbə saylarımızda)
III
İkinci məqaləmizdə
məktəblərdən gözlənilən məqsəddə
də müsəlman əfkari-amməsi ilə Rudolfun duyğuları
arasında nə qədər təfavüt olduğunu söylədik.
Məlumdur ki,
Rudolfun türk-tatar qovmlərinin təarif və ittihadına
müsəlman məzhəblərinin arasındakı
lüzumsuz təəssüb və ədavətin qalqmasına
xoş bir nəzərlə baxmıyor. Onun müsəlmanlar
arasında məarif nəşr etməkdəki məqsədi
məruzəsinin bir çox yerində kəndiləri ilə
həməfkarlıq iddiasında bulunduğu müsəlman
ağıllı və işıqlı qisminin məqsədi
ilə qarşı-qarşıya ziddir. Rudolf cənabları
müsəlman və türk ürəfasının məzhəblər
arasındakı təəssüb və əddvəti
baltalamaq və türk-tatar qovmləri arasında
danışmaq, bilişmək və birləşmək meyllərinə
əsasən zidd olduğu üçün milli həyatımızın
bu cəhətini tədqiq edərkən bittəbii bir
müdir səmimi bir alim, həqiqətpərvər
bir məmur sifətini saxlaya
bilmiyor, vaqeələrlə əhvalı gözdən
keçirərkən onları taqdığı məxsusi
gözlük sayəsində əslindən başqa bir rəng
də görüyor və o rəngləri bir az daha kəsiflə
etdirərək öz nöqteyi-nəzərindən müsbət
(polocitelğnıy), fəqət bizim nöqteyi-nəzərcə
mənfi (otriüatelğnıy) bir lövhə tərsim
ediyor.
Bu lövhədən
görünüyor ki, məscid yanındakı məktəb və
mədrəsələrdə müəyyən bir məqsədlə
rusca oxudulmuyor. Buradakı tərbiyə və tədrislər
ancaq müsəlmanlığa, müsəlmanlığın
dövri-ibtidasına, “xəliflər zəmanına” münhəsir
olub qalıyor.
Sonra bunlar
arasında az-çox yeni üsula və zamanəyə
müvafiq olanların da Rusiya səltənəti nöqteyi-nəzərindən
təhəmmül olunmaz kitablar oxutduruluyor ki, şiələr
arasında iranlılıq, sünnilər arasında da
osmanlılıq fikirləri tərvic ediyorlarmış. Məsələn,
bu Təbrizdə və Türkiyədə çap olunan
kitablarda coğrafiya və tarix fəsilləri varmış
ki, haman İran coğrafiyasından, Türkiyə
toprağından aləmi-islamdan, məqami-xilafətin əhəmiyyətindən,
Türkiyə Sultanının bütün müsəlmanlara xəlifə
olmasından bəhs edib duruyorlarmış. Bu kitablarda bittəb
Rusiya coğrafiyasından, Rusiya tarixindən bir kəlmə də
olsa, bəhs olunmuyormuş. Olunsa da, ancaq islam tarixi, islam
coğrafiyasına nisbəti miqdarında oluyormuş. (Bundan
sonra 9 xətlik bir abzas senzor tərəfindən
çıxarılmış, yeri ağdır – Ş.H.)
Fəqət aləmşümül
müharibə, bu müharibədə verilən imtahanlar, edilən
təcrübələr “böyük iftira”nın nə qədər
“kiçik” bir şey olduğunu meydana qoydu. Az-çox bitərəfanə
bir təhqiq dəxi Rudolfun Təbriz və İstanbul
basması dərs kitabları həqqindəki “tədqiqatının”
dəxi nə biçimdə bir “həqiqət” olduğunu kəşf
edə bilər.
Əvət, biz
biliyoruz ki, məktəb və mədrəsələrdə
oxudulan Təbriz və Türkiyə basması kitablar nədir?
Bu Təbriz basması kitabları biz özümüz də
oxumamış degiliz. Gülüstan, Əbuəbəlcinan, Sərfimir,
Tənbiyəül qafilin, Şəriə-şərh-əl-ləməə
və bu kibi sırf ədəbi və dini kitablar da bilmiyoruz
ki, hanki “İranizm”dən, yaxud Mirzəqulu aləm hal, “Daş
köprü”, Təcvid Qaraqaş Bənna kibi osmanlı
basmalarında nə kibi bir xilafət və yaxud “panislamizm”dən
bəhs oluna bilər?...
Ərbabinə məlumdur
ki, bu kitablar sırf dini mövzulara aid olub, müəyyən
bir məzhəbin elmi və fəlsəfi əsaslarını
tərvic etməkdən başqa siyasi və ictimai heç bir
məqsəd güdməz (Burada yenə 7 xətlik bir abzas
senzur tərəfindən çıxarılıb, yeri
ağdır – Ş.H.).
Məscid məktəb
və mədrəsələrində, Rudolfa görə, tədrisat
Dağıstanda sırf ərəbcə, Zaqafqasiyada isə türkcə
oluyormuş. Həm də diqqət ediniz – bu türkcə tədrislərin
kitabları da şiələr üçün Təbrizdə
çap olunub gəliyormuş.
Fəqət
bizim məscid məktəblərini tanıyanlar bilərlər
ki, oradaki tədrisat nə haldadır. Məəttəəssüf
Zaqafqaziyadaki məscid məktəb və mədrəsələrində
əski üsul ilə dəvam edən dərslər türkcə
degildir. Burada uşaqlar əvvəlcə qiraəti ögrəniyorlar,
sonra da farsca “Gülüstan” və yaxud Əbuəbəlcinan
oxuyurlar, axırda isə türkcəyə keçiyorlar.
Türkcədən oxuduqları da son zamanlara qədər
Aşiq Qərib və Koroğlu hekayəsinə münhəsir
olub qalıyordu. Yazı isə mütləqa farsi idi. İmdi
də əski üsul məktəblər öylədir. Bənim
bildigim məscid məktəbi budur. Özüm də bu məktəbdə
bir neçə il vəqt keçirmişəmdir. Mədrəsələrə
gəlincə, burada tədrisat qismən farsi, qismən də ərəbidir.
Tədrisatın
milliləşməsi üçün türk ürəfasi
ruhanilərlə azmı mübarizə etmişdir!
Fəqət
Rudolfun iddiası başqadır, yalnız Zaqafqasiyadaki məktəb
və mədrəsələr degil, Dağıstanın da bir
qismində türkcə tədris edildigini zikr ediyor və diyor
ki, bu dil Zaqafqasiya türkləri tərəfindən
dağıstanlılara bağlanıyor və onları
türkləşdirmək istiyorlar. Halbuki Rudolfun iddiasınca
bu dağıstanılar qətiyyən türkcəyə
aşina degildirlər.
Əcəba
burası böyləmidir? Həqiqətən də
Dağıstan Zaqafqasiya türkləri tərəfindən “cəbrən”
türkləşdirilirmi? Həqiqətən də oradaki məktəb
məscidlərindəki tədrisat türkcəmidir? Ehtimal ki,
nov üsul bir neçə məktəbdə türkcə tədrisi
tətbiq olunmuşdur. Fəqət, bu tətbiq cəbri və
qeyri-təbii bir yolda degil, əsil təbii bir surətdə
olmuşdur. Müdir cənabları iddia etdigi kibi
dağıstanlılar tamamilə türkcəyə
qeyri-aşina adamlar degildirlər. Hər kəs bilir ki,
Dağıstan bir çox xırda qovmlərdən, xırda
şiyvələrdən təşəkkül etmiş bir dil
kəşkülüdür. Burada bir kənd o biri kəndin
dilini anlamaz. İştə bu ümumi
anlaşılmazlıqlar arasında türkcənin hər kəs
üçün “beynəlmiləl” bir dil olduğunu da bilməyən
ərbabi-tədqiq yoxdur, zənn edəriz. Kəndistanın ədəbiyyati,
tarixi, yazısı olmayan və bunların hüsuli
üçün xırdalıqdan naşi istiqbala ümid dəxi
bəsləyə bilməyən dağıstanlı müsəlman
üçün ədəbi bir dilə malik olub da bilnisbə
mədəni olan türk qomşusu və din
qardaşının danışıq üçün istifadə
elədigi dilindən oxu, yazı üçün
neçün istifadə etməsin? Bunda qeyri-təbiilik nədir?
Türkcənin Dağıstan qovmləri arasında “beynəlmiləl”
bir dil olmasından başqa Dağıstan qovmləri
arasından kumıklılar kibi sırf türk olan qüvvətli
taifələr də yox degildir. Hüseyn əfəndi Əlqədari
kibi məşhur Dağıstan üləması türkcə
əsərlərilə məşhurdurlar.
Dağıstanlılar
mədəniyyətə qədəm qoymaq, yazmaq, oxumaq, ədəbiyyata
malik olmaq istələrsə, türkcəyi qəbuldan
başqa təbii bir çarələri yoxdur. Bunu
dağıstanlılar çox əla biliyorlar. Ona görə
də aralarındaki əqil və idrak sahibi olanlar türkcəyə
bağlanıyorlar. Yoxsa türkcə onlara bağlanmıyor.
Çünki dağıstanlılar pək əla biliyorlar ki,
türkcəyi degilsə, ruscayi qəbul etməlidirlər.
Halbuki türklər müsəlman olduqlarından türkcəyi
qəbul etmək onlarca daha təbii görülüyor. Bilxassə
ki, bu dil aralarında “beynəlmiləl” bu dildir də. Naqis də
olsa, bu dili hər kəs biliyor və iki qomşu kənd ancaq
bu dilin vasitəsilə yekdigərinə mətləb
anlatıyor.
Dağıstanlıların
dağlılıq halından çıxıb da mədəniləşməsi
və bir an əvvəl mədəni həyatə girməsinin
hökumətcə bir qiyməti varsa, Dağıstanda
görülən bu hal qeyri-təbii görülməməlidir.
Dağıstan
taifələrinin kəndilərinə məxsus, müstəqil
bir yazı və ədəbiyyat sahibi olmalarına əsas olsa
idi, biz əlbəttə, bəzi xəyalçı
Dağıstan “millətçilər”inin
“dağıstanlılaşmaq” nəzərini və
Dağıstan dilincə (?) məktəb açmaq fikirlərinə
müariz olmazdıq. Fəqət, nə çarə ki, Seyid
Həbiyevlərin, Hacı Təlaşilərin tərvic elədigi
bu politika nəticə etibarı ilə ruslaşmaqdan başqa
bir “faidə” ilə tamam olamaz. Ehtimal ki, Dağıstan
ruslaşarsa, daha ziyadə faidə görmüş olar,
etiqadında olanlar vardır. Fəqət, bu “faidə”
ruslaşıncaya qədər Dağıstanın
düçar olacağı ruhi-əzab və üqabinə dəgər
qiymətli bir şeyi ola biləcəkmi? Orası məsələ...
Əcəba, bu
müxtəlif türk-tatar şiyvələri ilə hətta
bütün Dağıstan qovmlərini türkləşdirən
politikaçıların yatağı haradadır – Bakıda.
Bu
politikaçılar bir takım məarif cəmiyətlərindən
ibarətdir ki, “Bakıda yataq salmışlardır”. Bunlar
darülmüəlliminlər və sair məktəbi-aliyyə
“xülya”sındadırlar və bütün bunları da
şübhəsiz ki, “Osmanlı türkcəsi” ilə
istiyorlar.
Məarif cəmiyyətləri
bir az elm alıyor degilmidir?... Fəqət müdir cənabları
kəşfiyyatında daha da iləriliyor, məqsədi
“Bakıdakı ruhani Səadət cəmiyyətidir”.
Burada müdir bu
vaxta qədər söylədiklərinə rəğmən
bir az dəlil və sübutla söz söyləmək
ehtiyacını hiss etmək olmalıdır ki, Səadət cəmiyyətinin
nizamnaməsindən ilk maddəsinə də işarə
ediyor.
Bunu ayrıca təhlil
edəlim.
IV
Rudolf cənabları
“Bakıda yataq salan” müsəlman məarif cəmiyyətlərinin
darülmüəllimin və sair məktəbi-aliyə
“xülya”lərilə ömür keçirdiklərini məxsus
bir surətdə qeyd ediyor. Və haman əlavə ediyor ki,
bütün bunları da osmanlı türkcəsi ilə
istiyorlar.
Layihənin
burasında işlənilən kinayə ilə “Bakıda yataq
salanlar”ın türkcəyə “aşina olmayan”
dağıstanlıları da “türkləşdirmək” qeyrətində
olduqlarının “ərz edilmiş” olduğunu nəzərə
alsaq, o zaman “Səadət” cəmiyyəti-ruhaniyyəsinə
şəhadət barmağı uzadılmaqla nə kibi təhlükəli
bir “yuva” açılmaq istənildigini özlügündən
anlaşılmış olur.
Əlbəttə
danmayacağız ki, xüsusi darülmüəlliminlərə
milli olmaq üzrə rüşdi və ali məktəblərə
malik olmaq, milli məktəblər açmaq səadətinə
yetişmək bizim arzumuz, amalımızdır. Bu arzu
heç bir zaman “xülya”da degildir. Çünki, müdir cənablarının
ruhani “Səadət” cəmiyyətinin birinci maddəsində
göstərdikləri maddədə yazılan tələb o qədər
böyük və həddən xaric bir şey degildir ki,
hüsuləyə sığmasın, buna görə də “xəyal”
və yaxud “xülya” olsun.
Görəlim “Səadət”
cəmiyyətinin bu “qorxunc” nizamnaməsindəki birinci maddə
nədir? Müdir cənabları bu maddəyi məruzələrinə
nəql etməmişlərdir. Onun məruzəsində
boş buraxdığı yeri biz dolduralım. İştə, “Səadət” cəmiyyətinin bu
qorxulu maddəsi:
1) – cəmiyyətin
ümdə qəsdi Bakı şəhərində vaqe olan mədrəsələri
üsuli-c?did üzrə nizama salmaqdır.
2) – Müqtəzai-zəmanə
görə tazə mədarisi-ruhaniyyə, darülmüəllimin
və sair məktəbi-aliyə təsis və ümarət
etməkdir.
Burada “xülya”
olacaq nə iş varmış? “Bakı şəhərində
vaqe olan məktəb və mədaric üsuli-cədid ilə
islah” böyük bir xülyamıdır?
Bunu Rudolf cənabları
kəndiləri dəxi islah etmək istəmiyorlarmı? Məktəblərlə
mədrəsələrin “xilafa dövrünə” məxsus
“sxolastik” üsulundan çıxıb da üsuli-cədidə
ilə yoluna qonulmasını müdir cənabları özləri
arzu etmiyorlarmı?
Bəlkə
bunun “xülya” olan cəhəti odur ki, müsəlmanlar bunu
özləri öz ixtiyarları ilə, öz zövq və səliqələri
ilə görmək istiyorlar. Əsrlərdən bəri dara
olduqları həqlərindən imdi də olsa, istifadə
fikrinə düşmüşlərdir. Bəlkə burası
“xülya”dır ki, məscid məktəb və mədrəsələrini
məarif nəzarətinə tabe etmədən islah etmək
istiyorlar. Əlbəttə, müsəlmanlar kəndi həqlərində
Rudolf cənablarının məruzəsində göstərilən
bir siyasət tətbiq olunduğunu bilseydilər, bəlkə
də bu təbii olan məqsədlərinin “xülya” olub
qalacağını fikir edərdilər.
Fəqət
Rudolf cənabları məruzəsinin vücudu ilə belə
müsəlmanlar “Səadət” cəmiyyətinin nizamnaməsində
yazılan bu milli arzularının birər “xülya” degil,
tez-gec vücudə gələcək bir həqiqət
olacağına qanedirlər.
Bəlkə
“xülya”dan bəhs edərkən popeçitel cənabları
səadətin mədrəseyi-ruhaniyyə ilə sair məktəbi-aliyə
həqqindəki məqsədlərini qəsd etmişdir. Fəqət
müsəlmanlar, ruhani mədrəsələrə, akademilərə
və sair milli məktəblərə bir xəyal kibi baxamaz.
Çünki həqiqət onların gözləri
qabağında canlı misallar göstərməkdədir.
Onlar
qonşuları ermənilərdə görüyorlar ki,
bunların hamısı vardır, həm də çoxdan
varlar. Müsəlmanlar görüyorlar ki, qapıbir
qonşularının təqribən bir əsr bundan əvvəl
mövcud olan kəlisa məktəblərində şəriət
ermənicə, rusca, ümumi tarix, ziraət, tarixi-təbii,
erməni tarixi oxunuyor. Bu dərslərdən yalnız Rusiya
tarixi ilə coğrafiyası rus dilində təlim ediliyor,
qalan dərslərin hamısı, hətta ümumi tarix də
haman erməni dili ilə oxutuluyor!
Bu məktəblərin
hər dürlü idarələri, müəllimləri də
öz ixtiyarlarında, kəlisa məhləsinin
ixtiyarındadır.
Müsəlmanlar
bir “xəyal” degil, bir həqiqət olaraq görüyorlar ki,
qonşularının ibtidai kəlisa məktəblərindən
savayi 6 yerdə ruhani darülmüəlliminləri var:
1. İrəvanda 175 il əvvəl
açılmış
2. Şuşada 55 il əvvəl
açılmış
3. Tiflisdə 95 il əvvəl
açılmış
4. Naxçıvan Donda 35 il əvvəl
açılmış
5. Şamaxıda keçən il
açılmış
6. Astarxanda dəxi vardır.
Bunların
fövqündə Eçmiyadzindəki ruhani “Akademiya”nın dəxi
“xülya” olmadığını müsəlmanlar
görüyorlar.
Əcəba,
qapıbir qonşularımızın yarım əsrdən
ziyadə nail olduqları bir şey bizim üçün bu
gün nədən bir xəyal, nədən bir xülya olsun?
Rusiyanın həyati-siyasiyyəsi
təbii bir cığıra düşər, hər millətin
öz kötügü üzərində gögərib də
doğma mədəniyyətlə nəşvü-nüma etməsinə
imkan verilərsə, şübhəsiz ki, “Səadət” cəmiyyəti
nizamnaməsinin birinci maddəsində istənilən şeylər
degil, ondan daha geniş milli tələblər dəxi bir
“xülya” kibi nəzərə gəlməz.
Yox, əgər
istədigimiz mədrəseyi-ruhaniyə əvəzində bizə
təsəvvür olunan “Əli” və “Ömər” məktəbləri
təqdim olunub, ona qane olmamız “əmr” edilirsə, o vəqt,
əlbəttə, “mədrəseyi-ruhaniyə” tələbi
bir “xülya” olur. Əgər ümumi nizam ilə mövcud
olan ali ibtidai məktəblərdən qurtaran şagirdlərə
üç ildə 50 saət türkcə, 50 saət ərəbcə
tədris əlavə etməklə dini və milli
ehtiyaclarımızı yoluna verəcək “əllamə”lər
çıxarılmaq istəniləcəksə, o zaman əlbəttə,
zəmanənin əqzasına aşina işıqlı
mollalar dedikdə burnumuzun ucu göyniyəcək və bəlkə
bu kibi əllamələri ancaq yuxumuzda görəcəgiz.
Böyük
Qafqasiya əyalətinin böyük idarəsi məarif
müdirinin böyük müdiri Rudolf cənablarının
dediginə görə “Bakıda yatan” müsəlman məarif
cəmiyyətləri bir “xülya” olaraq arzu elədikləri
bütün ruhani və milli məktəblərindəki tədrisatı
da osmanlı türkcəsi ilə istiyorlarmış.
Çünki bu dil “ümum-müsəlman” dili imiş. Məktəbi-aliyə
həqqindəki “xülya”mızı isbat üçün
müdir cənabları heç olmasa “Səadət” cəmiyyətinin
nizamnaməsinə tənəzzül buyurmuşlardır.
Bu ikinci
“xülya”mızın isbat üçün sərih bir dəlil
bəyan buyurmamışlarsa da, burasını söz arasında
izah etmişlərdir. Guya bu günki gündə Qafqasiyaya
yayılmaqda olan türkcə, osmanlı türkcəsi
imiş və bütün məktəblərdə bu ümumi
türkcə ilə təsis olunmaq istənildigindən məktəblər
osmanlıca olacaqmış.
İmdiki halda nəşr
olunan qəzetələrimizin, kitablarımızın,
xülasə yazı və mətbuat dilimizin türkcənin ən
ədəbi olan İstanbul şivəsinə bir az bənzədigini,
əlbəttə, inkar etmiyəcəgiz. Fəqət bunun qəsdən
iltizam olunan osmanlı türkcəsi olduğunu şübhəsiz
ki, inkar edəcəgiz. Bir İstanbullu bizim qəzetələri
oxursa, ona əcəmicədir – deyər: bu osmanlıca degil, bu
bizim ədəbi türkcəmiz, öz dilimizdir.
Əlbəttə
ki, bu günkü şivəmizlə Mirzə Fətəli
şivəsi və Zakir, Vaqif şivələri arasında fərq
vardır. Fəqət bu fərq tərəqqi edən hər
bir ədəbiyyatın müxtəlif dövrləri
arasındakı fərqdən başqa bir şey degildir.
Osmanlı
şivəsi ilə bizim şivə arasındaki qərabəti
görüb də qorxanlar mütləq bu iki şivənin əsasən
bir dilin biri-birinə yaxın şöbələri
olduğunu bilməyənlərdir.
Anadolu türkcəsi
ilə Azərbaycan və Qafqasiya türkcəsi şivəcə
bir az fərq ediyorsalar da, əsas etibarı ilə türkcənin
böyük budağının şaxələridir. İran
Azərbaycanı ilə Qafqasiya Azərbaycanı arasında fərq
hec yoxdur. Fəqət Anadolu ilə bu iki şivə
arasındaki fərq dəxi onları müstəqil bir dil və
şivə halına qoyacaq dərəcədə degildir.
Ədəbi
şivələrin bu surətlə yek-digərinə bənzəməməsi
əsil işdən müxbir olmayan münəqqidləri
qorxuduyor. Yoxsa məsələ bitərəf və kəskin nəzərli
müstəşriqə həvalə olunursa, bunda qeyri-təbii
bir şey görməz.
İştə,
“Səadət” nizamnaməsinin təhlilindən gördük
ki, “Bakıda yatan” cəmiyyətlərin həqqində iddia
olunan “xülya” heç də xülya degildir. Və bu
“xülya” qonşularımızın bir əsrə yaxın
zamandan bəri istifadə elədikləri bir həqdir, öylə
bir həqq ki, şübhəsiz, Qafqasiya müsəlmanları.
Qafqasiya türkləri də ona layiqdirlər.
V
Bundan əvvəlki
məqalələrimizdə Rudolf cənablarının məscid,
məktəb və mədrəsələrimizdəki təhsil
həqqində bəslədigi nəzəriyyəsini bildigimiz
üçün təhsil və tənqid etdik. Popiçitelin
bu məktəblər həqqində iki nəzəri
vardır. Biri bu ki bu məktəblər təlim və tərbiyə
nöqteyi-nəzərindən fəna halındadırlar.
Birisi də bu ki, bunları “ittihadi-islam” iftiraqı və
“hökumətə zidd məsləklər”in
ocağıdır. Bu ikinci fəqərədə yalnız
mollaların idarəsində olan məscid, məktəb və
mədrəsələri degil, müsəlmanlar
arasındakı məarif cəmiyyətləri ilə mətbuat
dəxi sui-zənn alətinə alınmışdır.
Müdir cənablarının mülahizələrindən
birisinə iştirak, fəqət ikincisinə bütün
mövcudiyyətimizlə etiraz edəriz. Kəndi nəzərincə
mövcud olan bu iki dərdin islahı üçün Rudolf tərəfindən
məscid, məktəb, mədrəsələrinin məarif nəzarətinə
tabe tutulması xüsusunda izhar olunan rəyini isə əsrlərdən
bəri tanınmış olan həqqimizə bir təcavüz
sanarız.
Fəqət bu məsələdə
yalnız Rudolfun degil, kəndimizin də xətamız
vardır. Biz kəndimiz dəxi bu günə qədər məscid,
məktəb və mədrəsələrinə lazım
olduğu əhəmiyyəti verməmişiz və Rudolfun
dedigi kibi “əlimizdəki həqqdən” istifadə etmək
fikrində olmamışıq. Bizim zəmanə
ehtiyacını anlamağa başlayan intelligentlərimiz bu məsələdə
ibtidadan bəri böyük bir xəta işləyərək
gəlmişdir. Biz mollaların idarəsində olan məscid,
məktəb və mədrəsələrinin sədrə
şəfa verəcək halda olmadıqlarını
görüncə haman oralardan üz çevirdik. Xəlqi zəmanə
elmlərinin təhsili üçün şkolaya
çağırdıq. Bittəb xəlq ruhuna, əxlaqına,
ürf və adətinə müğayir olan ruslaşmaq
şkolasına gedəcək degildi. İnad etdi, getmədi.
Haman məktəb və mədrəsəsində qaldı.
İləri gələn siniflərdən bəzi bəgzadələr
və sair mümtaz olan şəxslər şkolaya getdilər,
fəqət oradaki tərbiyə üzündən məəttəəssüb
əksər ovqatda xəlqlərindən uzaqlaşdılar,
bunların qabağa düşmələri, əlbəttə,
ümumcəmaətin oxumağı demək degildir. Bir
çox zamanlardan sonra russki-tatarski tipində məktəblər
açılmağa başladı. Fəqət onlar da uzun bir
müddət istənilən nəticəyi verə bilmədilər.
Biz məscid məktəb
və mədrəsələrinə xor baxdıq. Onları zəlalət
və ətalət yuvası sandıq. Burada millət
çürüdülür dedik, buralarına təəssüb
ocağıdır – ünvanını takdıq. Həm həqiqətən
də, öylə idi. İmdi də çox islah
olunmamışlardır. Fəqət biz bir şeyi unutduq. Ən
böyük səhvimiz də buradadır.
İntelligentiyamızın, zəmanə dərdini
anlıyanlarımızın ən ağır xatası da
budur. Biz unutduq ki, bu müəssisələr hər nə
halda olsalar da, bizimdir. Biz onların qaranlıq və rütubi
otaqlarını, o otaqlar qədər qaranlıq və
darcıq düşüncəli müəllimlərini oradaki əsr
və zəmani çoxdan keçmiş olan
çürük üsuli-ətiq gördükdə buralardan
nifrətləndik. Onların islahından qəti-ümid elədik.
Adətən buralarını baykot elədik. Əgər bir
Rudolf kibi bundan 15 il əvvəl çıxsa, bütün məktəb
və mədrəsələri qapatsa idi, öyləsini millətimizin
böyük bir xadimi bilənlər dəxi çox tapılar
idi.
Fəqət bu xətalı
düşüncə yalnız keçmişə aidmi?
İmdi belə
aramızda bir çoxları var ki, bu məktəbləri “əgri
ağac” kibi təsəvvür ediyor və onun heç bir surətlə
düzəlməsinə qane ola bilmiyorlar.
İmdi dəxi
öylə düşünənlərimiz var ki, bu məktəblərin
qapanmasını bir neməti – üzma kibi görüyorlar.
Əlbəttə,
məzkur məktəblər məlum halları ilə qalacaq
olurlarsa, bu kibi düşünənləri də qınamaq
olmaz. Onları yalnız bir şeydə qınamaq olar ki,
azarı sağaltmaq əvəzinə azarlını
öldürmək istəyirlər. Onları bir şeydə
qınamaq lazım gəliyor ki, əlimizdəki hüququn əsil
qiymətini və onun gələcəgini dərk edəmiyorlar.
Məscid məktəb
və mədrəsələrinə şimallı
qardaşlarımız (tatarlar) bizdən daha ciddi bir nəzərlə
baxdılar. Onlar bu müəssisələrə qarşı
xor baxmadılar. Biləks bu məktəblərə
sarıldılar, uzun bir zaman oldu ki, tatarlar, hətta, rus
şkolasını belə baykot etdilər. Haman məktəb
və mədrəsələrə qane oldular. Nəhayət,
tamam olmasa da, bu məktəblərə üsuli-cədid daxil
oldu. Ana dilinin və sair ibtidai elmlərin təhsili bir
çox məktəblərə girdirildi. Tatarstanda bir kənd
bulunmaz ki, orada məktəb olmasın. Sonra onlar mədrəsələrini
də islah etdilər. Mədrəsəyi-aliyə, hüseyniyə
kibi ciddi müəssəsələr meydanə gəldi ki, bu
gun tatarlığın münəvvər mollaları, əksər
yazıçıları, müəllimləri həp bu məktəblərdən
yetişiyorlar.
Məscid məktəblərinin
hər kəndə, qəsəbəyə yayılması
ucundan tatar qardaşlarımızda oxuyub-yazmaq bizdən
çox irəlidədir.
Bizim qəzetələr
ancaq şəhərlərimizdə oxunuyor. Kənd qəzetənin
üzünü çox az, hətta demək olar ki, heç
görmüyor. Halbuki, Volqa Boyunda çıxan türkcələrin
əksər oxucuları kəntistandadır. Tatar mətbuatının
iləriləməsinə ən böyük səbəb
iştə ordakilərin ana dilincə bizdən daha savadlı
olmalarıdır. Bizdə orta rus təhsili görmüşlər,
ali məktəb bitirmişlər çoxdur. Fəqət,
onlarda xəlq oxuyur, yazıyor, ana dilində oxuyub-yazıyor.
Əlbəttə,
Daxili Rusiyada mövcud olan zemstvo idarələri ilə
yolların Qafqaziyaya nisbət daha müntəzəm və daha
çox olması, kəndlərdə postanın bizimkindən
daha intizamlı olmasının da təsiri yox degildir. Fəqət
əsil mətləb kəndlərdəki məktəb və
şəhərlərdəki mədrəsələrdədir.
Tatarlarda mətbuat
ilə xəlq arasında yaxın bir əlaqə və
münasibət vardır. Bu münasibətdə məscid məktəb
və mədrəsələrinin təsirini görməmək
mümkün degildir. Keçəndə idarəmizə iki
tatar soldat gəldi. Tatarca qəzetə istədilər. Onlara
verdigimiz “Vəqt”, “Turmuş” və “Söz” nömrələrinin
içində axırıncısı birisinin nəzər-diqqətini
cəlb etdi. Bunu Ayaz Əfəndi İshakov
çıxarıyor – dedik. Onu tanıyormusan – deyə maraq
etdik. – Necə tanımam! – deyə soldat incidi İsakovu da
tanımamaq olurmu?
Bəlkə də
bizə deyərlər ki, bu təsadüfi və müstəsna
bir vəqəədir. Bu kibi düşünənləri də
rəqəmlərlə sakit etmək istəriz. Bakıda olan
tatarların, əlbəttə, arabaçı, əmələ
və faytonçu növündən olduqlarını
biliyorsunuz. Demək ki, bunlar yerlərində məaşları
təng keçib də bir parça çörək
üçün qürbətə
çıxmışlardır. Buna görə də
tatarlığın hər halda daha əvam təbəqəsinə
mənsub olmaları iqtiza edər. Məəmafihə Bakı
bələdiyyəsinin statistikası göstəriyor ki, yerli
müsəlmanlarda oxumaq yüzdə 25 ikən, tatar
kaloniyasında yüzdə 40-dır.
Bu faheş fərqin
hikmətini bən iştə tatarların məscid məktəblərinə
verdikləri əhəmiyyətdə görüyoram.
Əlbəttə,
onlarda da Krımda və bizdə olduğu kibi bu məktəb
və mədrəsə məsələsi daha tamamilə həll
olunub yoluna qoyulmuş degildir. Onlar da bu məktəblər həqqində
proqram yazmaq, onları daha həyati bir şəklə qoymaq
xüsusi hala həll olunmamış bir məsələ
halındadır. Fəqət bir fərqlə ki, onların
ürəfası ibtidadan bunlara xor baxmadığı kibi,
imdi onları əhəmiyyətsiz görməyir, hər vasitə
ilə onların islahına çalışıyorlar. Bizim vəqflər
dövlət xəzinəsində yatıyor olub
qaldığı bir zamanda, onların movqufatı mədrəsə
və məktəblərə sərf olunuyor. Movqufat yetişmədigi
təqdirdə xüsusi cəmiyyətlər və ianələrlə
olsa da, bu məktəblər ehmal olunmayır. İmdi ən
ciddi və mühüm bir məsələ var isə, o da bu məktəblərin
hüquq və səlahiyyətini əsaslı bir surətdə
genişlətmək və onları daha əsaslı bünövrələr
üzərinə qura bilməkdən ibarətdir.
Məscid məktəb
və mədrəsələri xarabdır, fəna haldadır
– deyə atılmamalı, bəlkə onun islahına
çalışmalıdır.
Bizim xarab və
islaha möhtac çox şeylərimiz vardır. Əgər
hər islahı müşkül görülən xüsusiyyətlərimizdən
əl çəksək, bu məntiqlə irəliləsək,
çox fəna nəticələr əldə etmiş oluruz.
Özümüzü
“ziyalı” mərtəbəsində qoyub da hər şeyə
yuxarıdan aşağı quş baxışı ilə
baxarsaq, o zaman mollalarımızı keşişlərə, məscidlərimizin
kəlisalara, tükəzbanlarımızı da lizalara əvəz
etməliyiz. Çünki məscid məktəb və mədrəsələrinin
islahı həqqindəki bədbinlik ruh və məntiqi ilə
biz mollalarımızın da, məscidlərimizin də,
qadınlarımmızın da islahından naümid
olmalıyız.
Fəqət
bunun üçün nə bir səbəb vardır, nə də
bir məhəl!...
Məscid məktəb
və mədrəsələrinin əhvalı ilə milli həyatımızdaki
əhəmiyyətini və məsələnin burasına aid
Rudolf cənabları ilə aramızdaki ixtilaf nəzəri təyin
etdikdən sonra sıra islahat məsələsinə gəliyor.
Bu xüsusda sonra.
(Ardı var)
Şirməmməd
Hüseynov
525-ci qəzet.-
2012.- 9 iyun.- S.26-27.