Oralarda kimlər var:
Ömər Ərdəm
Kimsə məndən şeir gözləmir
ki...
Şair Ömər
Ərdəm yeni şeir kitabı “Kor”da həyatda
qarşılaşdığımız
yanlışlıqlara, səhvlərə, bəzən də
mücərrədçiliyə uğrayır şeirləriylə.
Bu şeirlərin misralarında məna gizlənməklə bərabər,sətiraltı
çarpışmalar da diqqəti çəkir.Artıq
şeirlərində püxtələşən bir şairin
səsini eşitdiyimiz üçün yeni kitabı, şeirlərindəki şairlik, cəsarət və başqa ədəbi məsələlər
barədə danışmağı vacib bildik.
–İki il
öncə çıxan “ƏHƏNG” şeirlər
kitabından sonra “KOR” kitabı işıq üzü
gördü.Necə gəldi bu şeirlər, o kitabdan sonra az
müddət deyilmi bu kitabın doğuluşu?
–Təbi ki, bir
şeyin yaranışını bilməmək yazı
prosesində ən həyəcanlı
zaman müddətidir.Bir çox şeyləri təkrarən
eşidərsiniz, eşitməyə davam edərsiniz, dönə-dönə
yaşayarsınız. Lakin bilə bilməzsiniz nə
alınacaq. O içinizdəki maya qabarıb tam
arzuladığınız, tam söyləmək istədiyiniz
musiqiyə çevriləcəkmi? Kim bilər, kim bilə bilər.
Bir müddət bilmədim. Bunu deməklə hər şeyin
iradə xaricində inkişaf etdiyini söyləmək istəmirəm.
Daima içimdə yaşanan və bu yaşantının
ardınca düşən bir ab-havanı ifadə edirəm.Yazdıqca,
yaşadıqca, öz boyunuzu aynalarda gördükcə,
öz səsinizin əks-sədasını başqa
ağızlarda eşitdikcə, özünüzə doğru
daha bir yol alırsınız. Sanırım ki,əvvəldən
bu yana özümlə maraqlanmağı bir az da olsa
bacardım. Sonra da özümə yol aldım, izimin məni
çəkib çevirdiyi istiqamətə həsr etdim həyatımı.Yaşadım.
Şeirə inanıram. Zehnimi, hisslərimi, həyatımı
həmişə ona nizamlayıram. Sonra birdən baxıram ki,budaqlardan
tökülən qar tozları günəşə necə məğlub
olursa, ona təslim oluram. “Kor” kitabındakı şeirlər də
eləcə gəldi.Yaza-yaza, yaşaya-yaşaya. Yaşada-
yaşada.
–İlk
şeiriniz “Çevrələ”də həyatı,
insanları, itib gedən ruhları, duyğuları, həyəcanları
ağı kimi yaşamağı görürük. “Kor” bir az
da bu mənada korluğamı toxunur?
–Yazdığım
şeirin tam olaraq nəyə dəydiyinə vəya nəyə
toxunduğuna bağlı danışmağı oxucunun
azadlığına buraxıram, bunu izah etməyi də, əlbəttə
şeirin sonsuz çağırımlarına zidd hesab eləyirəm.
Hər şey şeirin və dilin çox laylı
dünyasında olub bitir. Və hər şey nə gördüyümüzdən,
nə də söylədiyimizdən ibarətdir. Şeirlə
əsl cadu etmə və ovsunlanma qabiliyyətimizi geri
qazanırıq. Bəlkə gerçək şeir bunu
ayaqlarımızı həyatdan qoparmadan edir. Həyata
sıxışan və həyat haqqı tələb edən
hər şeyə, şeir estetik və yüksək musiqisiylə
toxunmağa çalışır. Bəstə
tamamlandığında dinləyənin ruhuna günün səslərinə
uyğun olaraq təsir etdiyini
danmaq olmaz. Hər hansı bir şeiri oxuma və yozma sonsuzdur.
Hər oxunuş yenidən bir təsir yaradır.
–”Kor”
kitabınızdakı şeirlər
“ah” və “vah” şeirləri kimi gəldi mənə.
–“Ah” və “vah”
bütün insani dərinlikdən qoparılmış, bir
növ psixoloji sızlanma olaraq içimizin
qaranlığına
sıxışdırılmışdır.Ömründə
bir dəfə olsun bir ağacın ahını, oğlu
öldürülmüş bir qadının vahını daha
da, əhəmiyyətlisi həyata dağılmış
şiddəti ruhən eşitməyənlər “ah- vah”
romantizmini duymaq funksiyasından məhkumdurlar. Kimin
ah-vahı bunlar. Kimin ahı kimi tutur, vahlayan harada?
İntellektual tənbəlliyimiz, vicdansız və əxlaqi laqeydliyimiz daha
doğrusu, ikiüzlülüyümüz şeirin bu iti və
kəsici yanını aydınlatmağa
çalışır.
–”Kor” kitabında metafora aparıcı bir xəttdir.
Əslində kitaba tam halında baxdığımızda həyatın
içində olmaqla birlikdə, bir çox mücərrəd
durum və mücərrəd
fikirlərlə rastlaşırıq. Şairin işi həyatı
mücərrədləşdirməkdirmi?
–Şeir ilkin və xüsusilə yüksək
mücərrədləmə sənətidir. Bir tərəfdə
anlayışlarla şeir yazan şairlər var, bir tərəfdən
də həyatdan bəslənənlər. Bir saçın
bükülüşü nə qədər mücərrədsə,
qanlı bir göz yaşı da o qədər mücərrəd
olmalıdır şeirdə. Mücərrəd dil sayəsində
biz dilin laylarına, çağırışım dərinliyinə
və daşıma gücünə güvənərik. Zamana
doğru danışar şeir. Zamanı çevirər. Dəqiqəni
saniyələrin əlindən alar. Bir növ an sənətidir
bu baxımdan. Mücərrədlə konkret arasındakı həyat
tarazlığını qura bildiyimiz zaman şeirdə yol ala
bilərik.
–Adəmin “Üzr diləməsi”
şeirində şeirsiz şairdən üzr istəyir Adəm.
Həm Adəmin, həm də günümüz içindən
baxdığımızda necədir,şeirsiz şair nə
deməkdir ?
–Şeirsiz şair iki cəbhəlidir.Çünki
şeirlə şair arasında da bir boşluq, yaratmaq
boşluğu gizlidir. Hər şey bu anlaşılmaz
boşluqda olub bitər. Sonra da Adəm, yəni İnsan, sonra
da mücərrəd dillə yeni şeir iç-içə
keçər, bir-birinə sarmaşar. Başqa tərəfdən
şeirsiz şair, öz iç əxlaqını, estetik
tutum və əsər dəyərini öz şəxsiyyət
tərəzisində darta bilməyən şair ola bilmədiyi
halda, şairlik pozasına girən, hər şeyi əvəzsiz
əldə etməyə çalışan, hər dövrdə
bənzərləri çox olan tipik bir varlıqdır. O kimə
bənzəyirsə və kimə yaxınsa odur deməli.
–Peyğəmbər adlarının
keçdiyi şeirlərdə bir çox anlayışı
da rahatca düşünə bilirik.Məsələn, Adəm
dediyimizdə həm ilk insan, ilk ata, ilk acılar gəlir
ağla, Məhəmməd deyildiyində əmin olmaq gəlir,
inanılır olmaq gəlir ağıla . Sizin də şeirlərinizdə
Adəm, Yusuf, İsmayıl kimi adlara rast gəlirik. Nədir
bunun sirri və səbəbi?
–İbni Ərəbinin “Füsus- ul-
Hikemin”ə baxdığımız zaman, orada bütün
zamanlara yayılmış ad simvollarını
görürük. Hər bir ad yalnız
çağlarını deyil, gələcək zamanları
üçün də bir nəsnədir. “Allah bilmədiyi
adları Adəmə öyrətdi” isə, təhsil və təhsil
dili də öz sifətinə bağlıdır. Mən mədəni
və inanc arxeologiyası ilə əlaqədar deyiləm.
Yaşayıb gələn və yaşamaqda olanlar mənmi
marağımı çəkir, məni odlayır. Başqa
sözlə o yaşayanı mən bütün
çılpaqlığıyla gördüyüm
üçün, şeirimə əks olunur o adlar.
Ölüm belə bir canlılıq işarəsi kimi gəlir
mənə bu baxımdan. Bitməyən dərs. Qaralmayan səma.
–Kitabda sistemə dair üstü
bağlı tənqidləriniz
də var. Şeir siyasətə, sistemə necə bir
bağla bağlıdır?
–Şeir yalnız özünə
bağlıdır və şair bunun xaricində bütün
bağlanmalara qarşıdır. Platondan bu yana bitməyən
bir döyüş var. Etirazçı, itaət etməyən
varlıqlar, şairlər nə olacaq? Şair və şeir ən
yüksək səs altında belə səssizliyin qədim susqunluğuna
qulaq kəsilər. Dünən, Osmanlı nümunəsində,
padşahlar, şairlərə, şeir yazmağa etina edirdilər
və bu onların güclərinə xələl gətirmirdi.
İndi şeir deyincə partlamış sözlər
anlayırlar. Şairin siyasi tutumu, dünya
görüşü, kainat qəbulu, sistem analizləri səs
vermə və partiyalara bölünmə qədər də
sadələşdiriləcək bir şey deyil.
–Bu dəfə digər şeirlərinizdə
rast gəlmədiyim bir şeyi gördüm. Ömər Ərdəm
yaşıyla, düşüncələriylə daha çox
daxil olmuş kitaba. Yanılırammı?
–Yaş, yaşlanmağı da
xatırladır istər-istəməz. Və
yaşlanmağı nə olaraq
düşündüyünüzü bilməli.Yaş irəlilədikcə
mən daha müstəqil olduğumu, daha gur səsləndiyimi,
iradənin ipini buraxdığımı düşünürəm.
Lakin inkişafı, məlumatı, bacarığı
anlayırıqsa, yaş da gözəl bir şeydir, deyilmi? Məncə,
yaşlaşdıqca şair daha çox axtarışa
başlayır. Şairin diqqətə çarpan olması
öz bütünlüyünü ortaya qoymasıyla da
yaxından bağlıdır.
–İlhan Berkin çantasında bəzi
misraları yazılmış yarımçıq şeirlər
çıxır. Bir gün oxucu Ömər Ərdəmin
çantasını tapsa içindən şairə və
şeirə dair nələr çıxar?
–Geri-geri, ilk kitaba doğru getmək, sonra
ortalarda dayanıb istirahət etmək, indiki yazılanlara
baxmaq, bu şeirlərin daşıdığı sonsuz arzuya
qulaq kəsilmək lazımdı. İnsan keçər.
Keçirik işdə. Dilimizdə şeirin o bir damla belə
tutmayan qızıl damlasından bir iz ya var, ya yox. Hal
içində olmaq, təmiz qalmaq, insani olanı, qədim
olanı yaşatmaq və yaşamaq, Tanrısal musiqini
eşitmək, içlənmək-duyğulanmaq, pisə
qarşı dayanmaq, öyrənmək,bilmək,istəmək.
Səyahətin bütün uclarına toxuna bilmək. Mən
olmağı bacarmağa, mən olmağı davam etdirməyə
həmişə əhəmiyyət verdim. Necə olursa-olsun,
“Var” meydana gəlsin deyə səslərə qonşu oldum. Mən
nə qədərsəm, nə qədər uzağa baxa
bildimsə, çantamda da onlar olacaq.Mən yalnız şeirin
dünyasındayam və orada ağla bağlı hər
şey dövrə xaricindədir. Nə qorxu olar içimdə,
nə də çaxnaşmaya
qapılaram. Kimsə məndən şeir gözləmir ki?
Şeiri kimlərdənsə miras olaraq əldə etmədim
ki? Bu mənim öz həyatım.Hər şeyim,
varlığımın özü. Düşüncə
dünyası ayrı, hiss dünyası ayrı. Şairin
intellektual təcrübəsi, inancı, dünya
görüşü, gündəlik problemləri şeir
dövriyə girincə əriyər, dibə çökər.
Orada başqa qanunlar işlər. Və hər qanun hər
şairə görə başqa qarşılıqlar tapar.
ÖMƏR ƏRDƏM
ŞEİRLƏRİNDƏN
bir.adam.
bir.adam.var.otağımda.
pərdələri sallayan.
bir adam.var.
mələfədə.sarıldığım
leylək.
bir adam var.mətbəxdə.
bir.adam.yarım çörəyimdən
dişləyən.
bir adam var.
barmaqlarımda.
daima mənim.heç
yaşamadığım
küçədə.”qurutduğum gül
altın tasda”.
bir.adam.varr.
xəstəlikdə.bir qaşıq limon.
şorba.
birr adamm varrr.
getmək istərəm.
rüzgar qaraltısı.bir adam.var!
bir.adam.var.
açıq.çəkik gözləri.
bir adam.var.
avtovus.dolaşır şəhərləri
bir.adam.var.odamda.
toz.içində.
bir adam.var!
Lal
Sən nəsən ki yanarsan
Sisdən bir qəfəsdə lal
İçin təmiz gül yağmuru, nar
Qarışır qəlbə vuran səsə
hər bahar
Dünya yaranandan
sislərin də bir dili var
Ağır, dalğalı və səssiz
Ömrün aynasına soxularaq doxunurlar
Mənsə...
Böyük bir maraq üzündən
girdim bu baxçaya
Ey sis bürü məni al sinənə
sarmala
Yan-yana iki boş
bardaq
diqqət!
eşq yan-yana iki boş bardaq kimi
gözlər bizi hər sabah mətbəxdə
qəhvaltıda
süfrələrin mor kənarına
işlənmiş
paşabaxçə çizgili bir
işıq şüası
səkərək durar bəmbəyaz
dalğalarıyla
diqqət
ayrılıqda belə...
doldurur bir-birini
yan-yana iki bardaq boşluğuyla
Qarson
O zamanlar
Qarsondum mən Samatyada
Ayağımda dallas markalı çəkələklə
Dönülməyəcək qədər
uzaqda
Və bir axşam telefonda
“Cumhuriyyət” qəzetində idim
məni itirdin
Sən artıq Ankarada Məktəb-i-Hüquqda
Səsimi rüzgar olaraq saxla
O zamanlar
Mən bir qarsondum Samatyada.
Tofiq Abdin
525-ci qəzet.-
2012.- 9 iyun.- S.23.