Anti-İslam təbliğatı və ya faciəli geriyə doğru
irəliyə çağırış
Nəcib dalğa yayan kəhrəba
(electrum) təbiətli mömin
dostlara
(Əvvəli
ötən şənbə saylarımızda)
Üçüncü
əsrdən başlayaraq Roma dünyası tənəzzül
dövrünü yaşamağa başladı. Generallar bir-birilə
vətəndaş müharibələri aparırdılar.
German tayfaları və Persiya orduları imperiyaya müdaxilə
edirdilər. Taun xəstəliyi yayılır, əhalinin
sayının azalması və iqtisadi problemlər baş
verirdi. Yeni din olan xristianlıq bütün imperiyaya
yayılmışdı.
Köhnə
Roma imperiyasının şərq hissəsi, mədəniyyətində
yunan tipinin artması və böyüməsi ilə Bizans
imperiyası kimi öz varlığını davam etdirdi. Həmin
vaxt german çarlıqları Qərbdə kök
salırdı.
Roma
imperiyası Avqust hökmranlığının sonundan Trayan
hakimiyyətinin başa çatmasına qədər Avropada
Qalliyanı, İspaniyanı, Dakiyanı, Britaniyanı, Balkan
yarımadasını, Afrikanın bütöv
şimalını, Asiyada isə bütün Kiçik Asiya ərazisini,
Suriya, İudeya və Mesopotamiyanı əhatə edirdi. Onun
şərq sərhədində Parfiya və Ərəbistan
yerləşirdi. IV əsrin başlanğıcından isə
Köhnə Roma imperiyası parçalanmışdı,
Şərqdə Mesopotamiya itirilmişdi. Bu vaxt Roma
imperiyası şərqi və qərbi hissələrdən
ibarət iki yerə bölündü. “Roma sülhü”
adlanan Pax Romana ərazilərində artıq imperator həmişə
olduğundan daha böyük hakimiyyətə malik idi. IV əsrin
əvvəllərində hakimiyyətə gələn
Konstantin tikinti proqramları ilə xüsusilə
maraqlanırdı. Əyalətlərdə böyük
miqyasda inşaat işləri aparıldığından Roma
sadəcə simvolik paytaxta çevrildi. Bu vaxt sərhədlərdən
uzaq olan imperial mərkəz meydana gəldi. İmperator
Konstantinin ən böyük proyekti 324-cü və 330-cu illər
arasında Şərqdə yeni paytaxtın salınması
idi. Bu, “Konstantin şəhəri” və ya Konstantinopol
adlanmaqla yunan şəhəri Vizantium tərəfdə
tikilmişdi, Bosfor boğazının sahillərində yerləşirdi.
Konstantinopol (indiki İstanbul) müdafiə məqsədləri
üçün böyüdü, şəhər həm də
çox mühüm strateji nöqtədə yerləşirdi.
Forumuna, iri meydanlarına və geniş amfiteatrına görə
onu “Yeni Roma” adlandırırdılar. Burada sonrakı illərdə
yenicə qəbul edilmiş xristian dininin kilsələri
tikildi.
Lakin
Konstantinin ölümündən sonra imperiya qərb və
şərq hissələrinə bölünməkdə davam
edirdi. 395-ci ildən imperiyanın bu iki hissəsi faktiki olaraq
müstəqil dövlətlərə çevrildilər. V əsrdə
Qərb imperiyası germanların hücumu ilə süquta
uğradı və german çarlıqları ilə əvəz
edildi. 476-cı ildə german mənşəli Odoakr Roma (Qərbi)
imperatorunu devirdi və özünü german çarı elan
etməklə, Şərqi Roma imperatoruna nəzəri olaraq
tabe olacağını bildirdi.
Əslində
isə V əsrin sonunda Qərbdə Roma imperial hakimiyyəti
başa çatdı və onun intellektual, idarəetmə və
mədəni ənənələri yeni german
çarlıqlarında yaşamasını davam etdirdi.
Roma
imperiyası öz qüdrətinin zirvəsində olanda da ona
qarşı qiyamlar, mübarizə cəhdləri ara vermirdi, həm
də Parfiya onun üçün ciddi təhlükəyə
çevrilmişdi. Ümumiyyətlə, romalılara nifrət
güclü idi. Romanın özündə vətəndaş
müharibəsi baş verəndə düşmənlər
onun hərbi və siyasi zəifliyindən istifadə etməyə
çalışırdılar. Pont çarı VI Mitridat
Yevpator b.e.ə. 88-ci ildə Müttəfiqlər müharibəsindən
istifadə edib, Kiçik Asiyadakı bütün Roma ərazilərini
tutmağa çalışdı. Mitridatla müharibə Roma
sərkərdələri Sulla və Mari arasındakı vətəndaş
müharibəsi ilə bir vaxta düşdü və bu
müharibədə Mitridat mühüm uğurlar qazandı.
Bundan sonra o, Kiçik Asiya əhalisini romalılara
qarşı üsyana çağırdı və bir
günün ərzində 80 min nəfər romalını və
italiki öldürməyi əmr etdi. Böyük alman
tarixçisi Teodor Mommzen bu hadisəni belə qələmə
alır: “Çar Efesdən ona tabe olan bütün valilərə
əmr göndərdi ki, bir gündə orada olan bütün
italikləri, azad və ya qeyri-azad olmalarından asılı
olmayaraq öldürsünlər. Sərt cəza qorxusu
altında, məhkum olanlara xilas olmalarında kömək
göstərmək qadağan olunurdu. Mitridat göstəriş
verdi ki, öldürülənlərin cəsədini yeyilmək
üçün quşlara atsınlar, əmlaklarını
müsadirə edib, yarısını qatillərə versinlər,
digər yarısını isə çara
çatdırsınlar. Bu dəhşətli
əmrlər hər yerdə dəqiqliklə yerinə
yetirildi. 80 min, başqa mənbələrə görə 150 min,
əgər günahsız olmasalar da, ancaq silahsız olan
kişi, qadın və uşaq bir gündə Kiçik
Asiyada soyuqqanlılıqla qətlə yetirildi”. Tarixçi
hansısa qəribə hissin təsiri altında bu dəhşətli
qırğında asiyalıların cəllad rolunda sultana xidmət
etmək nümunəsini görür, bunun intiqam hissindən
yuxarı olduğu qənaətinə gəlir. Əslində
isə o vaxtlar heç yerdə sultan ifadəsi işlənmirdi,
bu titul yalnız türklərə məxsusdur və onlar da o
vaxtlar tarix səhnəsində hələ gözə dəyməmişdilər.
Elə bil ki, Qədim Romanın görkəmli tədqiqatçısına
bu dövlətin məşhur sərkərdələrinin həm
Avropada, həm Asiyada, həm də
Afrikanın şimalında axıtdığı qan
çayları məlum deyildi. Axı romalılar təkcə
Karfageni qəddarlıqla məhv etməklə kifayətlənməyib,
şəhərin yerini şumlamış və ona duz səpmişdilər.
Qay Yuli Sezarın özünün təsdiq etdiyi kimi, səkkiz
il ərzində 800-dən çox şəhəri hücumla
tutmuş, romalılara qarşı mübarizə aparan
üç milyondan bir milyonunu məhv etmiş, bir milyonunu isə
əsir götürmüşdü. Təkcə qalların
Aleziya şəhəri işğal edildikdən sonra o, hər
bir əsgərinə bir qul bağışlamışdı.
Görən onda ömrü boyu müharibə allahı Marsa
xidmət göstərən Sezara haqq qazandırmaq
mümkündürmü? Şərqdə həlak olan nisbətən
az sayda romalılarla, ümumiyyətlə onlarla aparılan
müharibələrdə öldürülən şərqlilərin
kəmiyyəti arasındakı fərq olduqca böyük
olduğundan, belə bir müqayisəni aparmağa da ehtiyac
qalmır.
İslam dininin və
imperiyasının yaranması
VII əsrin
əvvəlində Şərqdə, qarşıdakı
dünya tarixinə mühüm təsir göstərəcək
bir hadisə baş verdi – Ərəbistanda İslam dini meydana
gəldi. Bu din özündən əvvəlki dinlərlə:
iudaizmlə, zoroastrizmlə və xristianlıqla bir sıra bənzər
cəhətlərə malik olsa da, onlardan həm də ciddi
surətdə fərqlənirdi. Ən mühüm fərqlərdən
biri o idi ki, özünü onu yaradanın adı ilə deyil,
ərəb dilindən tərcümədə “itaət”, yəni
“Allahın iradəsinə itaət” mənasını verən
“İslam” kimi adlandırmışdı. Əvvəlki dinlər
isə öz adlarını baniləri olan Buddanın, Zərdüştün
(Zoroastrın) və Xristin adından
götürmüşdü. İslam dini həm də
başqalarına nisbətən daha demokratik din idi, ona
sitayiş edənlərin hamısını qardaş elan
edirdi. Bu isə İslam dininə bütün inanc gətirənlərin
irqi, milli, dil fərqindən asılı olmayaraq bərabər
olmasına şərait yaratdı. İslamın dini mərkəzi
yoxdur və o klerikal ierarxiyanı qəbul etmir. Ona görə
də müsəlmanlar hansısa dini xadim vasitəsi ilə
deyil, özləri Allahla bilavasitə əlaqə yaratmaq
imkanına malik olurlar.
İslamın
beş dayaq sütunlarında dinə sitayiş edənlərin
bilavasitə vəzifələri ifadə olunur. Bunlara, Allaha və
onun peyğəmbəri kimi Məhəmmədə inam gətirmək,
gündə beş dəfə standart dua etmək (namaz
qılmaq) və cümə günü günorta ictimai dua
ibadəti; müqəddəs ay olan Ramazanda səhər şəfəqlərindən
gün batana qədər oruc tutmaq; ömürdə bir dəfə
də olsa həcc kimi tanınan Məkkəyə ziyarət
etmək; əgər imkan varsa kasıblara və bədbəxtlərə
ianə vermək. Bu qaydalara əməl edən möminlərə
cənnətdə əbədi yer vəd edilirdi.
İslam
təkcə dini inanc deyildi, həm də həyat yolu idi. Məhz
bu səbəbdən də İslama sitayiş edənlərin
gündəlik həyatını nizamlayan qaydalardan ibarət
“Şəriət” adlanan qanun məcəlləsi
yaradılmışdı. Şəriətin çox sayda
müddəaları müsəlmanların müqəddəs
kitabı olan Qurandan götürülmüşdü. Beş
dayaq sütununda ifadə olunan göstərişlərlə
yanaşı müsəlmanlara spirtli içki, qumar və
zinanın haram və günah hesab edilməsi şəriətin
müddəalarına daxildir. İslamın totalitar mahiyyəti
öz başlanğıcını şəriətdən
göturür.
İslam
dininin meydana çıxması da təsadüfi bir hal deyildi.
Cənubi-Qərbi Asiyada yaşayan ərəblər uzun tarixə
malik olmaqla, Ərəbistan yarımadasında
yaşayırdılar. Burada daim öz mal-qarasına su və
qida axtaran bədəvilər ağalıq edirdilər.
İlkin dövrlərdə onlar əsasən qoyun otarmaqla və
ya ötüb keçən karvanları soymaqla
dolanırdılar. Sonralar onlar karvan ticarəti ilə məşğul
olmağa başlamışdılar, İran körfəzi ilə
Aralıq dənizi arasında baş əmtəə
daşıyıcılarına çevrilmişdilər. Əvvəllər
ərəblər çoxallahlı idilər, lakin həm də
Allah adlanan ali bir allah var idi ki, o, digər allahları idarə
edirdi. Burada heç bir keşiş yox idi və tayfanın bütün
üzvləri inanc praktikasına cəlb edilmişdilər.
Allah müqəddəs daşda rəmzlənirdi və hər
tayfa öz daşına malik idi. Bütün tayfalar həm də
iri qara meteoritə – Qara Daşa sitayiş edirdilər və bu
daş Məkkə şəhərindəki sonralar qiblə
kimi tanınan Kəbə adlanan mərkəzi məsciddə
yerləşirdi.
Bizim
eranın V və VI əsrlərində Ərəbistan
yarımadası yeni əhəmiyyət kəsb etməyə
başladı. Aralıq dənizindən başlanan ticarət
yolu Məkkədən keçib Yəmənə gedirdi. Ərəbistan
dənizində və Hind okeanında üzən gəmilər
daha populyar oldu və Ərəbistan yarımadasındakı Məkkə
kimi icmalar karvan ticarəti nəticəsində inkişaf etməyə
başladı. Bunun nəticəsi kimi, səhradakı bədəvilərlə
şəhərlərdə var-dövləti artan tacir sinifləri
arasındakı gərginlik yüksəlməyə
başladı. Bu gərgin dünyada Məhəmməd
peyğəmbər meydana çıxdı.
Məkkədə
tacir ailəsində doğulan Məhəmməd (bu söz hərfi
mənada “təriflənən” mənasını verir)
(570-632-ci illər) beş yaşından yetim
qalmışdı. O, karvanı idarə edən kimi
böyüyürdü və onu işə
götürmüş varlı dul qadınla evləndi. Onun
ömrünün ortalarında (40 yaşında) gözünə
bir sıra görünmələr dəydi, vəhylər
çatdırıldı. O, inandı ki, bunlar məhz Allah tərəfindən
təlqin edilir. Allah artıq öz varlığını
Moisey və İisus vasitəsilə, yəhudi və
xristianlara nazil etdiyi kitablar vasitəsilə bildirmişdi. Mələk
vasitəsilə Məhəmmədə çatdırılan
vəhylərdən isə Quran meydana gəlmişdi. Quran
Allah tərəfindən nazil olmaqla, onun
ardıcıllarının necə yaşamalı olduğunu
göstərən rəhbər bir sənəd idi. Allah ən
qüdrətli varlıq olmaqla kainatı və onda olan hər
şeyi yaratmışdır. İnsanlar əgər əbədi
həyata çatmağa arzu edirlərsə, özünü
Allaha tabe etməlidir. Ona sitayiş edənlər
“İslamı tətbiq edən” mənasını verən
“müsəlmanlar” adlanırlar.
Vəhyləri
qəbul etdikdən sonra Məhəmməd Məkkə əhalisini
inandırmağa çalışdı ki, onlar doğrudur. Əvvəlcə
çoxları elə düşünürdü ki, o, dəlidir,
bəziləri onu sehrbaz adlandırırdı, digərləri
isə qorxurdular ki, onun öz ətrafındakı pozulmuş
cəmiyyətə hücumları artıq qoyulmuş sosial və
siyasi qaydaları dağıdacaqdır. Hətta öz doğma tayfası
olan gureyşlilərin əksər hissəsi də ona
müxalif mövqədə dayanırdı. Məkkəlilərin
onun mesajını qəbul etməməsi ilə
uğursuzluğa düçar olmasından narazı qalan Məhəmməd
onu yaxından dəstəkləyənlərlə 622-ci ildə
doğma şəhəri tərk edib, şimaldakı rəqib
şəhər olan, sonralar Mədinə (“Peyğəmbərin
şəhəri”) adlanan Yasribə köçdü (hicrət
etdi). Mədinəyə köç ili tarixdə “hicri” – “yola
düşmək” mənasını verən kimi
tanınır və islamın rəsmi təqviminin birinci ili
hesab olunur.
Məhəmməd
Mədinəyə bu şəhərin bir sıra görkəmli
adamları tərəfindən dəvət edilmişdi və
tezliklə təkcə onun sakinlərinin deyil, həm də
şəhər ətrafındakı bədəvi
tayfaların üzvlərinin də dəstəyini qazandı.
Bu qruplardan o, ilk müsəlman icmasını yaratdı.
Müsəlmanlar siyasi və dini hakimiyyət arasında
heç bir fərq görmürdülər. Allahın iradəsinə
tabe olmaq onun peyğəmbəri Məhəmmədə tabe
olmaq demək idi. Məhəmməd tezliklə həm dini, həm
də siyasi liderə çevrildi. Mədinədə onun
inzibatçılıq istedadı da üzə
çıxdı. Onun siyasi və hərbi ustalığı
ona güclü hərbi qüvvə yaratmağa imkan verdi və
o, bir neçə uğurlu döyüşü arxada qoyaraq,
630-cu ildə bu qüvvə ilə Məkkəyə
qayıtdı. Doğma şəhərində onu artıq
qalib kimi qarşıladılar və şəhər sakinlərini
yeni dinə cəlb etdi. Məhəmmədin ideyaları buradan
tezliklə ətrafdakı Ərəbistan yarımadasına
yayıldı və qısa müddət ərzində ərəb
cəmiyyətinin dini və siyasi cəhətdən birləşməsinə
səbəb oldu.
İslamın
ürəyində onun müqəddəs kitabı olan Quran
dururdu və onun təməl xəbəri ondan ibarət idi ki,
Allahdan başqa allah yoxdur (“Lailahəilləllah”) və Məhəmməd
onun peyğəmbəridir (“rəsuludur”). Ən mühüm cəhət
o idi ki, Quran səmavi kitab olmaqla Məhəmmədə vəhy
edilən müddəaları özündə əks etdirirdi.
114 fəsildən (surədən) ibarət olmaqla Quran müsəlmanların
dininin ehkamlarından xəbər verməklə yanaşı,
onlar üçün əxlaq və qanun kodu kimi xidmət
edir.
(Ardı var)
525-ci qəzet.- 2012.- 9 iyun.- S.18.