Real həqiqətdən ilahi həqiqətə gedən yol   

 

Klassik ədəbi-bədii irsə tədqiqatçı marağı insanın öz xalqına, millətinə məhəbbətdən doğulur. Füzuli kimi dahi şairdən,  onun ilahi söz möcüzələrindən yazmaq üçün ilk növbədə Füzulini yetirən xalqı sevmək lazımdır. Belə bir dəruni sevgi əsl ziyalı, vətənkeş alim, istedadında duyğunu və zəkanı uğurla sintez etmiş Gülşən Əliyeva – Kəngərlinin bir füzulişünas kimi yazdıqları, müasir ədəbiyyatşünaslığın şərəf lövhəsində düzümlənən bütün əsərlərinin cövhərini təşkil edir.

Filologiya  elmləri doktoru, professor Gülşən Əliyeva – Kəngərlinin yeni kitabı  (“Bədii düşüncə: tarixi gerçəklik    estetik  ideal”, Bakı, “Təhsil” 2011.) onun füzulişünaslıqla bağlı  tədqiqatlar toplusudur. Kitaba  həmçinin müəllifin  müxtəlif illərdə qələmə  aldığı  məqalələri və  füzulişünas  alimin elmi  yaradıcılığı haqqında  yazılmış  məqalə və  resenziyalar daxil  edilib.  Kitab  aşağıdakı  bölümləri əhatə  edir: “Poetik sözün  fəlsəfi imkanları”, “Şeir  fəziləti də ayrı  bir  elmdir”, “Tarixi  həqiqət    elmi  təfəkkür”, “Bədii irs    tədqiqatçı  fərdiyyəti”.

“Poetik sözün fəlsəfi  imkanları”    “Şeir fəziləti də  ayrı bir  elmdir (Füzulişünaslıq: şəxsiyyətlər, istiqamətlər və problemlər)” bölümündə  tədqiqatçı  alimin  füzulişünaslıqla ilişgili tədqiqat  əsərləri toplanıb.  Füzuli  sözünün  ucalığından  yaza-yaza müəllif dərk  edir  ki, “mən də bu “ulu  cadugər”in sehrinə  düşənlərdən biriyəm. Bu  sehr  məni uzun, incə və  Füzuli  sözünün  haləsi  ilə  nurlanmış bəyaz bir  yolla ilahi  eşqin Tanrı  ünvanına doğru  aparır”. “Bədii düşüncə:  tarixi  gerçəklik və  estetik  ideal”a qədər  o, “Çağdaş  poeziya və  klassik  irs”, “Füzuli  sehri”, “Azərbaycan  füzulişünaslığının təşəkkülü”, “Ədəbiyyatşünaslıqda Füzuli fenomeni”, “Azərbaycan füzulişünaslığı”, “Füzulinin  əruz kanonları üzrə  tədrisi” kimi  kitab və  monoqrafiyalarını  çap  etdirib. Füzuli yaradıcılığını elmi-nəzəri fikir, sənət nəzəriyyəsi və  Füzuli yaradıcılığı kontekstində araşdırmaya  cəlb  edən tədqiqatçı-alim problemi  nəzəri-tarixi baxımdan  çevrələyir. Öz fikirlərini  əsaslandırmaq  üçün dünya  filoloji  fikrinin görkəmli  simalarının və  klassik nəzəriyyəçilərinin elmi mənbələrinə   istinad edir.  Zəngin ədəbi-nəzəri məxəzlərə  əsaslanan  müəllif Füzuli  sehrinin  ideya-estetik  məqsədini “onun SÖZünün  qənirsiz hüsnündə” arayaraq yazır  ki, “Füzuli  sözü  dərin  mənalar xəzinəsi, gözəlliklər  gülşənidir. O, elə  bir  nur  dəryasıdır  ki, səhərləri günəşdən, gecələri  aydan  süslənir. Füzulinin  qəlbi  günəş  kimi, zəkası  ay  kimi, SÖZləri isə  günəşlə  ayın  sevgisindən doğmuş  möcüzədir”.  Tərəddüdsüz qeyd etməliyəm ki, “Bədii düşüncə:  tarixi gerçəklik və estetik ideal” kitabı məncə zahiri dizaynına, əzəmətli həcminə görə deyil, xüsusilə elmi sanbalına görə XXI əsr – III minilliyin Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında elmi hadisədir. Kitaba daxil olan “Füzuli şeirinin rükünləri” silsiləsi – Füzulidə hüsn, Füzulidə eşq, Füzulidə qəm məqalələri, habelə, “Rindü-Zahid-irfan abidəsi”, “Füzulinin Məcnuna qısqanclığı”, “Leyli-Məcnun –ilahi eşq abidəsi”, kimi fəlsəfi məqalələr “Azərbaycan füzulişünaslığı” (2007) kimi fundamental tədqiqatdan sonra yetkin füzulişünas alimin Füzuli poetik  aləminə yenidən baxışlar  sistemidir. Füzuli haqqında çox yazılıb, amma Füzuli şeirinin rükünlərini bu dərəcədə dərindən, şeirə həssaslıqla, belə fəlsəfi yöndən açan olmayıb. Əslində bu məqalələrlə M.Füzuli poeziyası, Füzulidə eşqin xarakteri haqqında  XVI əsrdən – şairin özündən başlanan mübahisələrə son qoyur, oxucu “Bədii düşüncə...”ni oxuyub qərar çıxarır: Füzuli Şərqin böyük sufi şairidir.! O, məşhur sufişünas, Amerikanın Miçiqan Universitetinin  professoru (Bax. “Musulmanskiy mistisizm” monoqrafiyası) A.Knışın belə bir mühüm qənaətini təsdiq edir ki, orta əsrlərdə  Şərqdə sufizmdən kənarda qalan şair olmamışdır. Füzulidə sufizm korifeylərinin – imam Qəzzalinin, ibn Ərəbinin, 30 yaşında öz “Gülşəni paz” əsəri ilə dünya elminə “sufizmin açarı”nı vermiş Şeyx Mahmud Şəbüstərinin poeziyada davamçısıdır. G.Əliyeva –Kəngərli Füzulidə hüsnün mahiyyətini açır. Bu yerlərin və göylərin gözəlliyini əks etdirən Tanrı hüsnü, İlahi hüsndür:

 

Hüsnün olduqca füzun

eşq əhli artıq zar olur

Hüsn nə miqdar olursa,

eşq ol miqdar olur.

 

G.Əliyeva- Kəngərli bu beytə əsaslanaraq belə bir fəlsəfi ümumiləşmə verir: Hüsn nə qədər kamil olsa eşq o qədər böyük olar, eşq nə qədər böyük olsa qəm o qədər dərin olar. Alimin son qənaəti belədir: ilahi hüsn, ilahi eşqin mənbəyidir, ilahi eşqin qəmini yalnız həqiqi aşiqlər, Allahı-əsl məşuqəni sevən haqq aşiqləri səadət kimi yaşaya bilər. İlahi eşqin gözəlliyi onun əbədiliyində, əlacsızlığında, sağalmazlığındadır.

“Bədii düşüncə: tarixi  gerçəklik və estetik ideal” kitabına yazılmış “Uzun incə bir yoldayam” adlı ön söz (bu misra türk sufisi aşıq Veysəlindir) özü müstəqil bir əsərdir. Burada müəllif həm özünü, həm də Füzulini təhlil edir. Dəqiq desək, dahi Füzulini öz içindən keçirən bir duyğusal şeirşünasın fəlsəfi, psixoloji obrazını yaradır. Bu uzun, incə yol Füzulidən Allaha gedən yoldur.Bu böyük yolçuya ancaq uğur diləmək qalır bizlərə...  Şərqin  üç dilində – türk, ərəb və  fars dillərində əsl  sənət nümunələri  yaratmış dahi  Füzulinin  yaşarı  poetik-fəlsəfi  əsərləri həm də  dünya  ədəbiyyatının misilsiz  sərvətidir. Müəllif  tədqiqatında  belə  qənaətə  gəlir  ki, dünya  füzulişünaslığı 500 ilə  yaxın tarixi  olan    müxtəlif istiqamətlərdə yaranan  müəyyən  nəzəri-metodoloji prinsiplərə  malik müstəqil  elmdir. Dünya  füzulişünaslığını dünya  ədəbiyyatşünaslığının nəzəri tərkib hissəsi  kimi dəyərləndirən alim  onu  şərti olaraq beş hissəyə ayırır: Azərbaycan füzulişünaslığı, Türkiyə füzulişünaslığı, Avropa füzulişünaslığı, Rusiya  füzulişünaslığı və  Orta  Asiya (özbək) füzulişünaslığı. Azərbaycan  füzulişünaslığının tarixi təkamülünü üç mərhələyə  ayıran  G.Əliyeva- Kəngərli onu dünya füzulişünaslığının  müqayisəsi  fonunda  tədqiq edərək belə nəticəyə gəlir  ki,  dünya  füzulişünaslığının nəzəri-tarixi  baxımdan ən  güclü  istiqaməti Azərbaycan  füzulişünaslığıdır. O, belə bir  elmi  həqiqətə  tapınır ki, “dünya  füzulişünaslığının başında  məhz öz  yaradıcılığı, sənətinin  tarixi,  poetik    estetik mahiyyəti  haqqında  ilk  nüfuzlu  sözü  Məhəmməd Füzuli  özü  demişdir. Dünya füzulişünaslığının banisi  M.Füzulidir”. Tədqiqatçı öz elmi qənaətlərini əsaslandırmaq üçün yüzlərlə mənbələri araşdırmış, müqayisələr aparmışdır. Müəllif elmi şəkildə əsaslandırır ki,  füzulişünaslıq müstəqil nəzəri-estetik prinsiplərə, özünəməxsus metodologiyaya malik elm  kimi XXI əsrdə – III minilliyin başlanğıcında da yeni nəzəri üfüqlər fəth  etməkdədir. Füzulişünaslığa aid tədqiqatında müəllif ilk dəfə olaraq 12 təzkirədən M.Füzuliyə aid hissələri “Əlavələr” şəklində Azərbaycan dilində  öz  kitabına  daxil  etmişdir.

“Tarixi həqiqət və elmi təfəkkür” adlı bölümdə toplanmış  nəzəri-estetik məqalələrdə  məna –fikir dərinliyinin birər  örnəkləri görükür. “Milli vicdanın qəm işığı” məqaləsində Cəlil Məmmədquluzadə yaradıcılığını  elmi  təhlildən  keçirən müəllif onun  ən böyük  xidmətini təkcə  Azərbaycanda və  Qafqazda deyil, bütün Yaxın Şərqdə geniş əks-səda doğuran “Molla Nəsrəddin” jurnalını yaratması ilə bağlayır. Bu jurnalı Azərbaycan xalq həyatının ensiklopediyası, bugünkü milli məfkurəmizin abidəsi, azərbaycançılıq dərgisi  hesab  edir.  “Ölülər” əsərində  İskəndər  obrazının  təhlilinə  geniş yer  ayıran  müəllif  yazır: “...Həqiqətən  də Kefli  İskəndər tarixi  kökləri olan  epoxial  obraz  idi. Bu  surətin  prototipi mənim  ana  babam Kəngərli nəslindən  olan maarifçi-hüquqşünas, Fransada universitet bitirmiş Paşa Ağa Sultanov –  Kəngərlidir. Paşa  Ağa  Sultanov Parisdə  təhsilini başa vurub qayıdır Naxçıvana. Bir səhər  minbərə çıxıb  başlayır fransız dilində azan  verməyə. Camaat onu  qınayır və  deyirlər  ki,  biz sənin nə  dediyini başa  düşmədik. Onda Paşa Ağa sual verir: məyər mollanın ərəbcə nə dediyini başa  düşürsünüzmü? Beləliklə də, Paşa  Ağa  Sultanov öz hərəkətlərilə Mirzə Cəlilə Kefli İskəndər obrazını yaratmağa imkan verir”. Ümumiyyətlə, “Milli yaddaşımızın fəryadı”, “Molla Nəsrəddin –  milli kimliyimizin yaddaş  kitabı”, “Səma şairinin xəyal  aləmi” və  s. məqalələr problemə metodoloji baxış yeniliyi, nəzəri-estetik dolğunluğu və özəl keyfiyyətləri ilə seçimlənir. G.Əliyeva – Kəngərlinin obyektiv tədqiqatçılıq səriştəsi ondadır ki, o, öz fikirlərini orijinal- özümlü nümunələrlə əyaniləşdirir. Burada üstün alim keyfiyyətləri ilə seçkin, əsl tədqiqatçılıq səriştəsi və bir də ali vətəndaşlıq duyğusunun vəhdəti görükür. Bu bölümdə R.Rza, B.Vahabzadə, M.Araz, Ə.Kərim, R.Rövşən, V.Səmədoğlu, V.Bayatlı Odər yaradıcılıqlarını Füzuli işığına  gedən yolla, Füzuli ənənələri kontekstindən təhlil edir. Rəsul Rzanı “Füzuli  poeziyasının  ən  parlaq ənənələrinə mərdliklə  ağuş  açmış yeni poeziyanın istedadlı və  cəsarətli  nümayəndəsi”, Məmməd Arazın “Bir şair kimi Füzuli işığında doğulduğunu, onun lirikasındakı  fəlsəfi dərinliyin cövhərini bu  nurdan aldığını və bu işığın Məmməd Arazı öz qanadlarında yüksəklərə qaldırmasını və  Füzuli  orbitinə çatdırmasını”, Bəxtiyar Vahabzadəni “XX əsrdə Füzuli kökündən pöhrələnmiş ən bəhərli budaq”, Vaqif Səmədoğlunun”poetik fəlsəfəsində böyük Azərbaycan  şairi Məhəmməd Füzuli yaradıcılığından gələn irfanın təsirini”, Ramiz Rövşən yaradıcılığının qaynaqları arasında “Böyük Füzulini, onun  ölməz  poeziyasını və  Füzuli kədərini” xüsusi  qeyd  edir.

G.Əliyeva- Kəngərlinin H.Cavidə həsr  etdiyi “Romantik faciənin mistik  qatı” və “Səma şairinin  xəyal  aləmi” məqalələrində XX əsr romantizminin görkəmli  nümayəndəsi, filosof  şairin yaradıcılığının  bədii-estetik  özəlliklərini sərgiləyir. Qeyd  edir  ki, Cavidin romantizmi Şərqin və  bütün  dünyanın ən  kamil fəlsəfi cərəyanı olan sufizm bulağından dirilik  suyu  içib. Tədqiqat əsərinin  elmi yeniliyi materialların təzəliyində və mənbələrə münasibətdə öz  əksini  tapır. Müəllif uzun  illər  arxivlərdə, kitabxana və əlyazma fondunda axtarışlar aparmış mövzuyla ilişgili mənbələri, füzulişünaslığın təşəkkül tarixini diqqətlə öyrənmişdir. Nəzəri mülahizələrini əsaslandırmaq və tipoloji nəticələrə  gəlmək  üçün tədqiqatçı-alim yeri  gəldikcə faktlara da üstünlük verir. Akademik İ.P.Pavlov  yazırdı  ki, “fakt-alim  üçün hava  deməkdir. Faktsız siz heç vaxt yüksəkliyə qanadlana bilməzsiniz. Faktsız sizin bütün nəzəriyyələriniz hədər  şeydir”. Müəllifin  dərin  ümumiləşdirmə və  nəzəri  təhlil  prinsipləri ilə qələmə aldığı  tədqiqatları elmi məziyyətlərinə və orijinal məzmununa görə diqqəti  çəkir. Kitaba  daxil olan məqalələr  axtarış ruhunun  təzəliyi, dolğun  fikir  zənginliyi və  aydın elmi dili  ilə  seçimlənir.

Kitabın  sonuncu bölümü “Bədii irs və  tədqiqatçı fərdiyyəti” adlanır. Burada  nüfuzlu ədəbiyyatşünas və sənətşünas alimlərin G.Əliyeva-Kəngərlinin kitabları  haqqında yazdıqları məqalələri və rəyləri toplanmışdır. Ümumiyyətlə, kitab  füzulişünas alimin gərgin əməyinin, çoxillik  axtarışlarının və  yuxusuz gecələrinin  bəhrəsi, onun  yaradıcılıq məhsuludur. Bu bölməyə daxil olan yazılar, görkəmli fikir adamlarının mülahizələri bir füzulişünas alim kimi G.Əliyeva –Kəngərlinin portret cizgilərini əks etdirir. Bütün yazılardan çıxan yekdil nəticə budur ki, G.Əliyeva- Kəngərli ədəbiyyata, xüsusən də XX əsrin müxtəlif  təmayüllərə  malik poeziyasına məhz Füzuli zirvəsindən nəzər salır. Füzuli poeziyası onun üçün ən kamil bədii-estetik meyardır.

Kəngərlilər nəslinin layiqli davamçısı, professor Gülşən Əliyeva- Kəngərliyə bir  zamanlar dərs demişəm. O, təhsil  illərində  özünü nümunəvi  tələbə kimi  göstərdi.  Tələbəlik illərində də  o, Füzuli hüsnünü, eşqini və  qəmini “illərlə  içində  gəzdirib”. Gülşən  Əliyeva- Kəngərli 2000-ci ildə namizədlik, 2009-cu  ildə  isə  doktorluq dissertasiyası müdafiə etdi. 2001-ci ildən Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət Universitetində müəllimlik fəaliyyətinə  başlayan professor G.Əliyeva- Kəngərli hazırda birgə çalışdığımız “Ədəbiyyat və Azərbaycan dili” kafedrasına rəhbərlik edir. Tədqiqatçı – ədəbiyyatşünasın elmi  axtarışlarının özülünü qeyd etdiyimiz kimi, füzulişünaslıq təşkil edir. AMEA-nın müxbir üzvü Əlyar Səfərlinin yazdığı kimi, “Azərbaycan füzulişünaslığının yeni dövrü mərhələsi Gülşən Əliyeva- Kəngərlidən başlanacaq, o, bu  mərhələnin baneyi-kari rütbəsinə nail olmuşdur”. Gülşən Əliyeva- Kəngərli universitetin fakültələrində “Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi”, “Füzuli poetikası” və “Poetika” fənlərindən tələbələrə  mühazirələr oxuyur. Kafedra rəhbəri kimi respublika  əhəmiyyətli ədəbi-bədii  tədbirlərin, klassiklərin  yubileyləri ilə ilişgili elmi-nəzəri  konfransların keçirilməsində də xüsusi fəallıq göstərir. “Bədii düşüncə: tarixi  gerçəklik    estetik  ideal” kitabı təkcə müəllifin özü, əsl elm xiridarları üçün qiymətli olduğu qədər mənim üçün də dəyərlidir. Dahi  Füzuliyə böyük məhəbbətlə yazılmış “Bədii düşüncə: tarixi gerçəklik və estetik ideal” kitabını oxuyanda bir az da darıxdım: qürbətdə qalan Füzuli babam üçün- qürbətdə qalan Füzuli yurdum üçün!

 

 

Vəfa Xanoğlan     

 

525-ci qəzet.- 2012.- 13 iyun.- S.6.