Kulturologiya tarixi: zamanın nəbzini
tutan əsər
Çağdaş dünya çağdaş yanaşma
tərzi tələb edir. Bu məlum həqiqət
bu gün həyatımızın əksər sahələrində
yeni qarşılıqlı münasibətlərin
formalaşmasına, yeni dəyərlər sisteminin meydana
çıxmasına səbəb olmuşdur.
1991-ci ildə
tale Azərbaycan xalqına bir əsrdə ikinci dəfə əvəzsiz
nemət olan müstəqillik verdi. Zəmanənin çətinliklərinə,
sıxıntılara, mənəvi böhrana sinə gərən
xalqımız tezliklə müstəqillik yollarında inamla
addımlamağa başladı, güclü dövlətçilik
ənənələrimizin əsası qoyuldu.
Aradan cəmi
20 ildən bir qədər artıq vaxt ötməsinə
baxmayaraq, bu gün Azərbaycan iqtisadi, siyasi, hərbi, mədəni
və digər sahələrdə çox dövlətlərin
qibtə edəcəyi uğurlara imza atmışdır. Əlbəttə, bu nailiyyətlərin davamlı
olması, daha da inkişaf etdirilməsi üçün elm, təhsil,
mədəniyyət sahəsində yeni prioritetlərin
qurulması və həyata keçirilməsi vacibdir.
Daim yeniləşən dünya yeni iş üsulları, təfəkkür
tərzi tələb edir ki, bunun da uğurlu inkişafı ilk
növbədə elm, təhsil və mədəniyyətdən
keçir. Elə buna görə də dövlətimiz
adı çəkilən sahələrə böyük diqqət
yetirir və hər zaman bu sahələrin dünya
standartları səviyyəsində olmasına
çalışır.
Azərbaycan
həqiqətlərinin dünyaya
çatdırılmasında, ölkəmizin dünya birliyinə
daha dərindən nüfuz etməsində mədəniyyətin
və mədəniyyət təhsilinin böyük rolu var. Mədəniyyətin
inkişafı, onun istiqamətləndirilməsi, idarə
olunması, çağdaş tələblərə cavab verməsi,
həm də milli ənənələrin, özünəməxsusluğun
qorunub saxlanılması üçün əsas şərtlərdən
biri, bəlkə də birincisi mədəni təhsilin keyfiyyətidir.
Təhsil millətin gələcəyidir, onun
dinamik inkişafının real təminatçısıdır.
Mədəniyyət təhsili də bu
baxımdan istisna deyil. Ölkəmizdə
mədəniyyət təhsilinin müasir standartlara cavab verə
bilən səviyyədə qurulması beynəlxalq birliyə
uğurlu inteqrasiya etməyimizin mühüm şərtlərindəndir.
Bir sözlə, mədəniyyət təhsilimizin
müasir tələblər səviyyəsində qurulması
günün aktual məsələlərindəndir.
Bu baxımdan kulturologiya elminin öhdəsinə
mühüm vəzifələr düşür. İctimai və
mədəni həyatımıza son onilliklərdə daxil
olmuş kulturologiya insan və cəmiyyət, sivilizasiya və
sosiologiya qarşılığını öyrənən, əhatəli
elmi predmeti ilə seçilən universal bilgilər sahəsidir.
XX əsrin sonlarında dünya miqyasında yeni
dəyərlər sisteminin təşəkkül
tapdığı bir dönəmdə aktuallıq kəsb edən
kulturologiya (və onun çoxsaylı məhəlli sahələri)
çağdaş mədəniyyət təhsilinin əsasında
duran fundamental, universal bir elmdir. Mədəniyyətin
idarə edilməsi, iqtisadiyyatı, sosiologiyası, həmçinin
mədəni inteqrasiya, qloballaşma və bir çox digər
sahələrdə çağdaş kulturoloji təlimlər
əksər hallarda tədris prosesinin özəyini təşkil
edir.
Əlbəttə,
kulturoloji təhsilin müvəffəqiyyət əldə etməsi
üçün düzgün metodikaya əsaslanmış, əhatəli,
kulturoloji bilgiləri sistem halında öyrənən
fundamental dərs vəsaitlərinə böyük ehtiyac var.
Respublikamızda bu sahədə artıq xeyli iş
görülmüşdür. Bu gün Azərbaycan
təhsilində kulturoloji tədrisin əsas bazasına
çevrilmiş Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət Universitetinin (ADMİU)
“Kulturologiya” fakültəsində bu istiqamətdə
mühüm addımlar atılmışdır.
ADMİU-nun kulturologiya üzrə aparıcı mütəxəssisləri
olan professorlar T.Əfəndiyev, M.Manafova, N.Mehdi,
İ.Hüseynov, dosentlər N.Əfəndiyeva, A.Əlizadə,
O.Sultanov, S.Şahhüseynova, M.Süleymanlı, E.Qurbanova və
başqalarının tədqiqat əsərləri
respublikamızda kulturoloji təlimin fundamental bazasının
yaradılmasında ciddi rol oynamışdır. Kulturologiya
fakültəsində son onillikdə bir sıra dəyərli
nəşrlər işıq üzü
görmüşdür ki, onlardan da T.Əfəndiyevin “Azərbaycan
mədəniyyəti və incəsənəti”, “Mədəniyyətdə
tarixilik və müasirlik”, M.Manafovanın “Mədəniyyət
tarixi və nəzəriyyəsi”, İ.Hüseynovun “Adət və
ənənələr mənəvi-əxlaqi dəyərlər
kimi”, “Azərbaycan milli adət və ənənələrinin
bədii-estetik mahiyyəti”, “Tətbiqi kulturologiya”,
İ.Hüseynov və N.Əfəndiyevanın “Xarici ölkələrdə
mədəni fəaliyyətin təşkili”, “Qədim
dünya mədəniyyəti”, “Turizmin əsasları”, A.Əlizadənin
“Estetik mədəniyyət və varislik problemi”, O.Sultanovun “Mədəniyyət
müəssisələrində sosioloji tədqiqat” və digər
irihəcmli nəşrləri qeyd etmək olar.
Bugünlərdə işıq üzü
gömüş “Kulturologiya tarixi” adlı yeni kitab kulturologiya
tədrisi sahəsində növbəti nailiyyətlərin
reallaşmasından xəbər verir. Ali məktəblər
üçün dərslik kimi nəzərdə tutulan bu
fundamental araşdırmanın müəllifləri
kulturologiya üzrə elmlər doktoru, professor İlqar
Hüseynov və sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə
doktoru, gənc tədqiqatçı-alim Tural Əfəndiyevdir.
Kitab “Mars-Print” nəşriyyatında nəfis
şəkildə çap edilmişdir.
Yuxarıda qeyd olunduğu kimi, kulturologiyanın müxtəlif
problemlərinə dair bir çox samballı kitablar
işıq üzü görmüşdür. Bu nəşrlərin
hazırkı dövr üçün bir növ yekunu olan və
əsas prioritet qaynaqları ümumiləşdirən bu kitab
isə həm də yenilikçi mahiyyəti, daha əhatəli
məzmunu ilə diqqəti cəlb edir.
Kitabda kulturologiya tarixi geniş ümumbəşəri
kontekstdə işıqlandırılmış, onun
keçdiyi uzunmüddətli təkamül yolu, kulturoloji
biliklərin xarakteri, kulturologiyanın sosial təbiəti
müxtəlif aspektlərdə, tarixi, coğrafi və mədəni
ardıcıllıq gözlənilməklə qələmə
alınmışdır.
İlqar Hüseynov və Tural Əfəndiyevin birgə əməyinin
məhsulu olan bu yeni kitab əhatəli məzmunu ilə
yanaşı, həm də samballı həcmi ilə diqqəti
cəlb edir. Kulturologiya tarixinə cəmiyyətin sosial-mədəni
təkamülü müstəvisində nəzər salan tədqiqatçılar
bu əhatəli fenomenin hərtərəfli izahını
vermişlər. 900 səhifəyə
yaxın həcm tutan bu fundamental akademik nəşr kulturologiya
tarixinin bütün əsas təkamül mərhələlərini
çevrələmişdir.
Tədqiqatın struktur xəttinin əsasında
ümumdünya kulturoloji biliklər tarixinin təkamülü
və onun milli-mədəni şüurumuzda inikası problemi
dayanır. Kulturoloji təlimlərin çağdaş elmdə
təsbit olunmuş formalarına münasibət bildirən
müəlliflər onları Azərbaycan xalqının
yaşı minillərlə ölçülən milli məfkurəsinin
süzgəcindən keçərək formalaşmış
maddi-mənəvi dəyərlərlə müqayisə
etmiş, xalq müdrikliyinin ərsəyə yetirdiyi mədəni
abidələrimizin əhatəli kulturoloji təhlilini
vermişlər. Bu baxımdan əsərdəki “Adət
və ənənələrin mahiyyəti və kulturoloji
kökləri”, “Adət və ənənələrin
inkişaf dialektikası”, “Kulturologiya və sivilizasiya”,
“Kulturologiya tarixi və mentallıq” kimi bölmələr
sivilizasiyalararası təmas münasibətlərini əks
etdirdiklərindən daha mühüm sosial-tarixi və etnomədəni
məzmuna malikdirlər.
Tədqiqatın işlənmə metoduna nəzər
saldıqda burada milli-mənəvi dəyərlərin qiymətləndirilməsindəki
müqayisəli təhlil prinsipi dərhal diqqəti cəlb
edir. Əlbəttə, qloballaşan çağdaş
dünyada milli dəyərlərin, milli özünəməxsusluğun
qorunub saxlanılması inteqrasiyanın bizim üçün
gərəkli olan mühüm mənəvi şərtidir.
Bu baxımdan müəlliflərin tətbiq
etdiyi Qərb (qlobal) və Şərq (lokal, yaxud mental)
müqayisəli dəyərləndirmə metodu məhz
günümüzün diktə etdiyi reallıqlardan irəli gəlir.
“Mədəniyyət xalqlar və insanlar
arasında qarşılıqlı anlaşma vasitəsi kimi”,
“Qloballaşma və onun kulturoloji mahiyyəti” kimi bölmələrdə
bu müqayisəli yanaşma metodunun doğurduğu elmi nəticələr
inandırıcı və dolğun təsir
bağışlayır.
Milli
xüsusiyyətlərin əxlaqi-etik mahiyyətinin
açılması, yeni il, Novruz bayramı ilə
bağlı adət-ənənələrin təhlili,
onların tarixi köklərinin araşdırılması, qədim
eposusuz olan “Kitabi-Dədə Qorqud”dakı görüşlərin
ümumtürk kulturoloji kontekstində ümumiləşdirilməsi,
şifahi xalq yaradıcılığı ənənələrinin,
dastanlarımızın hərtərəfli
işıqlandırılması kitabın əsas müsbət
keyfiyyətləri cərgəsindədir.
Kitabda şifahi xalq yaradıcılığının
mühüm mənbələrindən olan dastan
janrının əxlaqi-etik mahiyyəti geniş kulturoloji
aspektdə öz təhlilini tapır. “Koroğlu” dastanında
qadınlarımızın hünərindən, cəsurluğundan
söz açan müəlliflər yazırlar: “Dastanda
yaxşı at minib qılınc oynadan, sərrast nizə atan,
igid və qoçaqlıqda, hünər və fərasətdə
Nigarın bənzərləri yadda qalan obrazlardandır. Əsərdə
Məhbub xanım, Şirin xanım, Ruqiyyə xanım,
Dünya xanım, Hüri xanım və s. kimi igid, qorxmaz, əqli,
həm də cismani cəhətdən yetkin və bütöv
qəhrəman qadın surətləri xüsusilə
seçilir. Çənlibeldə hətta dəllək Əhmədin
arvadı Pəricahan kimi daim kişi paltarında gəzən,
dəlilər kimi silah gəzdirən qeyrətli və namuslu
qadınlar da çoxdur” (s. 289).
“Kulturologiya tarixi” kitabında diqqətimizi cəlb edən
əsas məqamlardan biri də müasirlik probleminə olan
kulturoloji münasibətdir. Nəşrin bir
sıra bölmələri kulturologiya və ümumən mədəniyyət
tarixinin müasir mərhələdəki inkişaf
xüsusiyyətlərinin araşdırılmasına yönəlmişdir.
“XX əsr – XXI əsrin əvvəllərində dünya
sivilizasiyaları və mədəniyyətlər”,
“Postmodernizmə kulturoloji baxış”, “XX əsrdə elitar və
kütləvi mədəniyyətlər” kimi bölmələrdə
məhz müasirlik problemi öz həllini tapır.
Nəşrdə təsadüf etdiyimiz digər yaddaqalan
məqam isə burada vətənpərvərlik mövzusunun
geniş müstəvidə əks olunmasıdır. Müəlliflər
çağdaş mədəniyyətin mühüm ideya mənbəyi
olan milli vətənpərvərlik hissini ön plana çəkməklə
kulturoloji baxışların inkişafında bu mühüm
amilin aparıcı rolunu bir daha təsdiqləmiş olurlar.
Xarakterik haldır ki, müasir sivilizasiya, milli
özünüdərk, vətənpərvərlik, milli təfəkkür
və mədəniyyət kimi müstəqil fenomenlərin əlaqələndirici
amili kimi tədqiqatda ulu öndərimiz Heydər Əliyevin nəhəng
şəxsiyyəti çıxış edir. Azərbaycan mədəniyyətinin
inkişafında, milli-mənəvi dəyərlərimizin
qorunub saxlanılmasında və inkişaf etdirilməsində
Heydər Əliyev şəxsiyyətinin böyük rolunu
qeyd edən müəlliflər bu mövzuya üç əsaslı
bölmə həsr etmişlər. Kitabda
nəzərdən keçirilən ümumi kulturoloji
görüşlərin və mədəni dəyərlərimizin
ümumiləşdirilmiş yekunu olan bu bölmələrdə
Azərbaycan dövlətçiliyinin mədəniyyət sahəsindəki
strategiyasının ana prinsipləri öz əksini
tapmışdır.
Yeni nəşr dərslik xarakterli olduğundan buraya
“Kulturologiya tarixi” fənni üzrə proqram da daxil
edilmişdir.
Proqrama verilən ön sözdə kulturologiya
tarixinin öyrənilməsinin vacibliyi əsaslandırılmış,
fənnin strukturu, həcmi və tədris olunma dövrü
haqqında ətraflı məlumat verilmişdir. 18 ümumiləşdirilmiş mövzunu əhatə
edən bu proqram “Kulturologiya tarixi” fənninin bütün əsas
məqamlarını əhatə edir.
Kitabın
müxtəlif hissələrində yerləşdirilmiş, əsasən
qədim dövr sivilizasiyalarını əks etdirən
çoxsaylı fotolar müxtəlif xalqların
yaratmış olduğu maddi mədəniyyət nümunələri
ilə əyani surətdə tanış
olmaq imkanı yaradır və dərsliyin tədris-maarifçi
əhəmiyyətini daha da artırır.
Nəşrin üstün cəhətlərindən biri
də burada ingilis və rus dillərində xülasələrin
verilməsidir.
Kitabın biblioqrafiyasında kulturologiya və mədəniyyətşünaslığın
ümumi və məhəlli problemlərini əks etdirən nəşrlər
yer almışdır. Burada diqqət çəkən məqamlardan
biri də elektron resurslara geniş yer ayrılmasıdır.
Tədris prosesində elektron ədəbiyyatdan əhatəli
şəkildə istifadə olunması müasir təhsilin əsas
strategiyalarından biridir. Ona görə də
elektron ədəbiyyatın ətraflı təmsil olunması
tərəfimizdən müsbət hal kimi dəyərləndirilir.
Son olaraq bu samballı nəşrin müəlliflərindən
söz açmaq istərdim. Kulturologiya üzrə
fəlsəfə doktoru, professor İlqar Hüseynov ölkəmizin
elmi və mədəni dairələrində yaxşı
tanınan mütəxəssislərdəndir. O, ötən
əsrin 80-90-cı illərindən başlayaraq mədəniyyət
tarixi və nəzəriyyəsinin müxtəlif problemlərinə
həsr olunmuş elmi-tədqiqat işləri ilə məşğuldur.
Son iki onillikdə alimin tədqiqatlarında
kulturoloji problemlər üstünlük təşkil edir.
İlqar Hüseynov 1994-cü ildə Sankt-Peterburqda
kulturologiya üzrə namizədlik dissertasiyası, 2004-cü
ildə isə Bakıda “Azərbaycan milli adət və ənənələrinin
bədii-estetik xarakteri” mövzusunda doktorluq dissertasiyası
müdafiə etmişdir. Bu vaxta qədər
İ.Hüseynovun onlarla monoqrafiyası, yüzdən çox
elmi məqaləsi, metodik tövsiyəsi və tədris
proqramı işıq üzü görmüşdür.
O, “Qızıl qələm” və bəzi digər
mükafatlarla mükafatlandırılmış, müxtəlif
təltiflərə layiq görülmüşdür. Kulturologiya üzrə respublikada aparıcı
mütəxəssislərdən olan professor İ.Hüseynov
2002-ci ildən etibarən ADMİU-nun “Tətbiqi kulturologiya”
kafedrasının müdiridir.
“Kulturologiya tarixi” dərsliyinin həmmüəllifi olan
Tural Əfəndiyev gənc olmasına baxmayaraq mədəniyyətin
idarə olunması, iqtisadiyyatı və sosiologiyası sahəsində
bir sıra maraq doğuran tədqiqat işləri
aparmışdır. Gənc mütəxəssisin əsas tədqiq
sahəsi ekran və marketinq problemlərini əhatə edir.
Tural Əfəndiyev 2010-cu ildə həmin
mövzuda namizədlik dissertasiyası müdafiə edərək
fəlsəfə doktoru elmi dərəcəsini
almışdır. 2010-cu ildə onun həmçinin
“Ekran və marketinq” adlı kitabı da nəşr
olunmuşdur. Tədris vəsaiti kimi
işıq üzü görmüş həmin kitabda ekran sənətinin
marketinq problemlərinə yeni elmi-nəzəri konsepsiyada
yanaşılmışdır. Hazırda
Tural Əfəndiyev elmi axtarışlarını davam etdirməklə
yanaşı, həm də pedaqoji fəaliyyət göstərir.
Şübhə yoxdur ki, iki tədqiqatçının
uğurlu elmi-tədris əməkdaşlığının
bəhrəsi olan “Kulturologiya tarixi” dərsliyi hələ uzun
illər boyu mədəniyyət və idarəçilik təhsilinin
inkişafına öz töhfəsini verəcək.
Xəzər Zeynalov,
sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə doktoru,
dosent
525-ci qəzet.- 2012.-
2 mart.- S.7.